Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:04

Er werd gevraagd wie er goede ervaringen had met handelsstallen voor springpaarden? Daar mag je dus geen antwoord op geven?

Tweede stuk... begrijp het probleem niet met dit topic samen te voegen onder een HK topic.
Als er dan minder rigide wordt om gegaan met mensen die puur ervaringen willen delen?
Die regels zijn ooit gekomen omdat het anders een soort verkapte bokt marktplaats werd. Echter wordt er nu zo bizar strikt op gemod dat het lastig is ervaringen te delen of te vragen.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 26-11-25 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:05

Alleen niet als t je eigen stal is :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:06

Cioccolato schreef:
Alleen niet als t je eigen stal is :+

Nee maar dat is vanaf het begin al duidelijk geweest.

De andere posts waren ervaringen. Dat mag blijkbaar ook niet meer.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:10

Als iemand een paard heeft gezien bij een handelsstal en vraagt of iemand ervaringen heeft met deze handelstal is het geen probleem om ervaringen te delen.

Zomaar uit het niets handelstallen noemen of advertenties delen is niet de bedoeling, zie hiervoor ook de openinspost en de diverse moderatoropmerkingen. Jullie krijgen daar alle ruimte voor in het HK topic.
Dit topic kan door iedereen meegelezen worden en zal adverteerders aantrekken, dat is bij een HK topic niet het geval.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:13

Maar als iemand vraagt welke handelsstallen fijn zijn om een keer te gaan kijken omdat mensen er goede ervaringen mee hebben...
Voordat ze aan hun zoektocht beginnen.

Waarom zou dat niet mogen?
En mijn "waarom" vraag is op de inhoud, wat het gaat gewoon om ervaringen als mede koper die je zoektocht wat fijner kan maken... juist waar dit topic voor bedoeld was?

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:15

Even een hele andere vraag. Een nieuw zadel aan laten meten voor je nieuwe paard of het zadel overkopen van de vorige eigenaar (indien mogelijk)?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:16

Als die vraag specifiek zo gesteld zou worden en er worden meerdere namen genoemd zou ik daar geen probleem mee hebben.

Dit topic gaat puur over de ervaringen en het proces van de zoektocht naar een nieuw paard.
Dit staat in de OP en het gaat dus over ervaringen in de zoektocht naar een nieuw paard, dat is de oorspronkelijkebedoeling van het topic.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:18

Heide83 schreef:
Even een hele andere vraag. Een nieuw zadel aan laten meten voor je nieuwe paard of het zadel overkopen van de vorige eigenaar (indien mogelijk)?

Afhankelijk van wat je van t zadel vond bij t proefrijden en welke prijs er aan t overnemen van dat zadel hangt.

Als t een goed liggend zadel is dat jij zelf ook fijn vind zou ik het bij een redelijke prijs over proberen te nemen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:18

Firelight schreef:
Als die vraag specifiek zo gesteld zou worden en er worden meerdere namen genoemd zou ik daar geen probleem mee hebben.

Dit topic gaat puur over de ervaringen en het proces van de zoektocht naar een nieuw paard.
Dit staat in de OP en het gaat dus over ervaringen in de zoektocht naar een nieuw paard, dat is de oorspronkelijkebedoeling van het topic.

Volgens mij gaat het er niet om of jij er een probleem mee zou hebben maar of het voldoet aan de regels in de OP.

En het delen van ervaringen met handelsstallen, als in wie weet er fijne stallen, als men er naar vraagt staat niet in de lijst van dingen die niet mogen.

Het langs kunnen gaan bij fijne en betrouwbare stallen is volgens mij een vrij belangrijk punt in de ervaringen van het kopen van een nieuw paard.

Want waar zou het delen van ervaringen onder vallen volgens jullie?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 26-11-25 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:20

ynskek schreef:
Heide83 schreef:

Afhankelijk van wat je van t zadel vond bij t proefrijden en welke prijs er aan t overnemen van dat zadel hangt.

Als t een goed liggend zadel is dat jij zelf ook fijn vind zou ik het bij een redelijke prijs over proberen te nemen

Punt is dat ik dat zelf lastig vind om te beoordelen, of het goed ligt.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:23

Moet zeggen dat ik er als meelezer juist helemaal niks meer van begrijp na de uitleg van wat er nou wel en niet mag. :o

Ik zag, tussen de inmiddels verwijderde reacties, geen dingen die niet mogen volgens de uitleg of volgens de OP? :o

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:24

Als er niet specifiek om een ervaring met een handelsstal wordt gevraagd valt het onder verkapt adverteren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:26

Firelight schreef:
Als er niet specifiek om een ervaring met een handelsstal wordt gevraagd valt het onder verkapt adverteren.

Verkapt adverteren?
Als je je ervaring deelt als mede koper? Die op fijne plekken is geweest in zijn/haar zoektocht?
Als je verkapt adverteerd zou je er een belang bij moeten hebben... nu is het alleen om ervaringen uit te wisselen.
Sorry maar dat is toch heel ver gezocht :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:29

Ho ik zal de schuld op mij nemen want ik begon er over dat ik ze fok, de springpaarden waar t over ging. Ik zal een ander mij laten noemen voortaan

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:30

Cioccolato een ander mag jou ook niet noemen. Daar is dit topic niet voor bedoelt.
En nu graag weer on topic.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:35

Ontopic: hoe staan jullie tegenover wie de kosten moet dragen bij afkeuring?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:37

Gini schreef:

Zou even terug zoeken, is het veel over gegaan in dit topic, 2 pagina's geleden ook nog.
In het kort: meningen zijn verdeeld :P

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 15:53

Gini schreef:

Komt er op neer dat iedereen met paarden in de hogere prijsklasse verwacht dat een RX keuring al recentelijk is gedaan, maar dat dit bij lagere prijsklassen voor de koper is; ongeacht of het wordt afgekeurd. Zo vat ik het tenminste op :D Maar je zou dit natuurlijk altijd kunnen overleggen met de verkoper.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 18:19

Firelight schreef:
Excuses als er wat onduidelijkheid is ontstaan. Als iemand wil gaan kijken bij een handelstal en daar ervaringen over vraagt is het geen enkel probleem om je ervaring te delen.
Het is niet de bedoeling om hier handelsstallen aan te prijzen en/of eigen paarden/fokprodukten aan te bieden. Hiervoor kan je terecht in het HK topic. Dit topic is echt bedoelt voor de ervaringen en het proces van de zoektocht naar een nieuw paard.

Ja en als iemand nou nieuw is in de wereld van het zoeken naar een specifiek type paard (bv een springpaard) en dus nog geen idee heeft waar te beginnen met zoeken, hoe fijn is het dan als mensen gewoon hun eigen ervaringen delen toen ze zelf een paard met een vergelijkbaar profiel zochten, met stallen die specifiek dat type paard verkopen. Dat is in mijn ogen geen reclame maken voor bepaalde paarden en is toch niet iets dat op de Bokt Markt thuis zou horen. Bokt, en zeker dit topic, is toch bedoeld om elkaar te helpen en van elkaars kennis en ervaring te kunnen leren.
nevica schreef:
Moet zeggen dat ik er als meelezer juist helemaal niks meer van begrijp na de uitleg van wat er nou wel en niet mag. :o

Ik zag, tussen de inmiddels verwijderde reacties, geen dingen die niet mogen volgens de uitleg of volgens de OP? :o

Is toch ook gewoon niet meer te begrijpen. Elk subforum zijn eigen regeltjes en geen lijn daarin betrekkende op het hoofdforum. Als het over paarden kopen gaat om ervaringen uit eerste hand te delen, mag dat dus alleen in het Huiskamer subforum onder hoofdforum "Algemeen" onder het mom daar wordt alleen maar kletspraat gedaan. Als het willekeurig over andere paard gerelateerde diensten gaat (stalling, instructie, hoefsmid en noem maar op), mag het wel gewoon in het "Over Paarden" hoofdforum waar dit subforum ook onder valt. Dat hoeft dan weer niet in een huiskamer subforum. Wat is hierin de logica. Mij ontgaat die volledig.

Daarnaast, hoeveel leuke veulen foto topics komen in de zomer wel niet voorbij waarin staat....en by the way, hij mag naar een nieuw huisje wat daadwerkelijk gewoon verkapte advertenties zijn voor het betreffende veulen. Paardenfotografen die hun content delen en met naam en toenaam (en vaak ook logo) een topic openen, ook allemaal verkapte reclame als je het zo op wilt vatten. Het lijkt wel of er alleen in dit specifieke topic zo spastisch gedaan wordt of je maar niet een fijne ervaring met iemand deelt want oh jee het zou naar advertentie kunnen ruiken. Het is zo met 2 maten meten. Waarom mag iemand die op zoek is naar een specifiek type niet gewoon op weg geholpen worden met eerste hands ervaringen?

Topics onderverdelen in subfora zou mijn inziens moeten bijdragen aan de vindbaarheid van informatie en gerelateerde onderwerpen bij elkaar te bundelen. Nu lijkt het alsof de subfora vooral zijn bedacht om op elk subfora een nieuwe set van regeltjes te plakken, wat het allemaal voor de Bokt gebruiker alleen maar onduidelijker en onvindbaarder maakt.

En verder blijf ik erbij, dat in mijn ogen mijn post (die van phonix heb ik nooit kunnen lezen, was al weg) gewoon het delen was van een fijne ervaring met bepaalde stallen. Niets in de hulk genoemde regels staat mijn inziens dat dat niet mag. Er werden geen specifieke paarden aangeprezen, geen paarden geadverteerd van verkopers. Er staat in de regels niets over dat je geen prettige ervaring met een bepaalde stal mag delen. Volgens mij wordt er nooit gekraaid als er een mindere ervaring uit eerste hand met een bepaalde stal wordt gedeeld in dit topic. (Heb geen zin om daar naar te zoeken voor voorbeelden).

Maar goed, de ontopic post we gaan het maar weer voor de zoveelste keer hebben over keuringskosten wel of niet voor de verkoper! Leuk.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 18:23

Heel apart dit. Wordt een wereld waar we blijkbaar niet ervaringen mogen delen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 19:12

Er is nu meerdere keren uitgelegd wanneer ervaringen delen wel toegestaan is in het topic. Dit topic is bedoelt om je zoektocht naar een paard te delen. Niet om te vragen wie een paard of pony te koop heeft en zeker niet om paarden en pony's aan te bieden. Daar zijn andere delen van het forum en andere topics voor.

Moderatoropmerking:
Wij gaan in overleg om te kijken of we de regels wat kunnen aanpassen. Tot die tijd graag weer ontopic en volgens de regels zoals ze nu gelden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:19

Firelight schreef:
Er is nu meerdere keren uitgelegd wanneer ervaringen delen wel toegestaan is in het topic. Dit topic is bedoelt om je zoektocht naar een paard te delen. Niet om te vragen wie een paard of pony te koop heeft en zeker niet om paarden en pony's aan te bieden. Daar zijn andere delen van het forum en andere topics voor.

Wij gaan in overleg om te kijken of we de regels wat kunnen aanpassen. Tot die tijd graag weer ontopic en volgens de regels zoals ze nu gelden.

Er was 1 bericht waar iemand sprak over mogelijke eigen paarden. Dat die leeggehaald is is achteraf logisch.

De andere berichten die ik heb kunnen lezen gingen over ervaringen met stallen en waar de bokkers dus geen enkel belang bij hebben. Dan moet je dus ook elk ander topic op dit subforum berichten leeghalen waar er een kliniek aangeraden wordt, of een webshop aangeraden wordt of een instructeur of noem maar op. Of de facebook pagina's die aangeraden worden in dit topic en tig anderen. Want dat is precies hetzelfde. Bokker A zoekt een bepaald type paard. Bokker B en C hebben ook zo'n type gezocht en hebben goede ervaringen bij stal D, E en F. Het zijn niet hun eigen stallen, niet hun eigen paard, zij zijn er alleen klant geweest en of wel geslaagd of niet.

En weer een groene hulk over ontopic gaan, terwijl jullie berichten leeggehaald hebben die ontopic en volgens de regels waren. Dus daarop reageren blijft ontopic. En de meeste berichten die weggehaald zijn waren ontopic. De regels worden door jullie elke keer anders uitgelegd, want in vorige versies mochten kopers andere kopers gewoon stallen aanraden. Geen advertenties bespreken nee en ook geen paarden te koop aanbieden, maar wel tips geven waar je kon kijken. Al 3 delen lang....

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:54

Dan moeten we over naar het andere topic

Ik kon t Bericht Met de naam van een stal wel zien en heb die site opgeslagen. Dank daarvoor.

Gaan langzaam op zoek naar n correct bewegende springer voor Basis dressuur en tm 110 springen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:20

Kritische vragen stellen over modderen op de regels in de OP is toch ook gewoon on topic...
Want ervaringen delen als sluik reclame zien klopt gewoon niet.
Jullie zouden er als team ook naar kunnen kijken ipv er een "nu weer ontopic" overheen te gooien zodat mensen vooral geen moeilijke vragen stellen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:25

Electra63 schreef:
Kennisje had laatst een kinderpony te koop en ik had dit hier gemeld.
Geen advertentie gedeeld, maar gewoon als iemand belangstelling had, dan konden ze mij een PB sturen. Ik heb er geen enkel belang bij.
Ik kreeg gelijk een standje van een Mod en of ik dat nooit meer wilde doen.

Ha ha the same Here.
Ik heb er persoonlijk geen belang bij, wilde gewoon iemand helpen.

Het gaat dan meer een pb topic worden. Ook saai :D