Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 21:56

c_alsemgeest schreef:
Is inderdaad al een flink verschil.

Ja vinden wij ook! Ik heb er wel vertrouwen in dat het met de juiste voeding en training een heel mooi meisje gaat worden :D

c_alsemgeest

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 21:59

Kost inderdaad tijd, goed voermanagement en training.

Aan de andere kant, bij de mijne was het exact andersom toen ik hem kocht... die was echt veel te dik. En ik ben er achter gekomen dat dat ook best een zoektocht is :+
Maar nu een maand of 8 later zit hij op een gewicht en spierpartij waar ik blij van wordt.
Het zal nooit een slanke den worden. Daar is hij het type ook niet naar, alles is breed en rond :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 22:05

Mijn volbloed kan in twee dagen veranderen van prima op gewicht naar een mager scharminkel (koliek-niet eten). Het is absurd maar waar, na een verhuizing kan ik er bijvoorbeeld gigantische hoeveelheden voer in stoppen maar ze wordt sowieso veel te dun.
Blijkbaar gaat de verbranding op turbo wanneer zoiets gebeurt

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 22:10

Sintara schreef:
Mijn volbloed kan in twee dagen veranderen van prima op gewicht naar een mager scharminkel (koliek-niet eten). Het is absurd maar waar, na een verhuizing kan ik er bijvoorbeeld gigantische hoeveelheden voer in stoppen maar ze wordt sowieso veel te dun.
Blijkbaar gaat de verbranding op turbo wanneer zoiets gebeurt

Voor nu doet ze het heel goed vind ik. Ze stond heel relaxt op stal (veel relaxter dan ik want ik maak me nu om alles druk, maar zij heeft nergens last van _/-\o_ ) Maar goed ik denk ook zolang de dierenarts zich niet mega druk maakte om hoe ze er bij staat zal het vast goed komen. Misschien toch een volbloed dingetje dan?

c_alsemgeest schreef:
Kost inderdaad tijd, goed voermanagement en training.

Aan de andere kant, bij de mijne was het exact andersom toen ik hem kocht... die was echt veel te dik. En ik ben er achter gekomen dat dat ook best een zoektocht is :+
Maar nu een maand of 8 later zit hij op een gewicht en spierpartij waar ik blij van wordt.
Het zal nooit een slanke den worden. Daar is hij het type ook niet naar, alles is breed en rond :')

Mochten jullie nog aanraders hebben qua supplementen laat het vooral weten! Ik doe mijn best maar ben ook nog een beetje aftastend ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 22:18

Ik zou het denk ik eerst even met gewoon voer doen.
Op het moment dat ze echt meer bij is en echt wat zwaarder werk gaat verrichten kan je altijd kijken na aanvullingen die nodig zijn. Sommige doen het met gewoon goed voer prima.

De mijne krijgt bv wel wat aanvullingen, maar dat is vooral omdat we zijn krachtvoer echt heel laag hebben staan (3x dd een klein kwartje) omdat hij dus snel aan komt en ook echt bergen energie heeft. Maar wel echt hard werkt. Ook onbeperkt ruwvoer. Maar daarnaast een vitamine en magnesium aanvulling. Nav bloedtesten en trial en error.

Afbeelding

Ik moet ook vaak lachen om zijn duidelijke uitdrukkingen.
Dit was gister toen hij dacht dat ik met eten uit de zadelkamer zou komen... maar het was een tondeuse :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 22:23

Racepaarden worden ook speciaal gevoerd, bij mensen die daar geen verstand van hebben raken ze snel mager. Ook komen maagzweren heel veel voor. Wellicht iets om in de gaten te houden. :-)

Verder heel veel succes en plezier ermee! Mooi koppie heeft ze.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 22:29

Bij sommige molens kun je zgn “paardenmeel” halen… dat hielp bij mij altijd goed als ze ff wat schraler waren. En ben zelf altijd wel fan van draverbrok als ze net iets meer kunnen hebben. Zijn ook allemaal gewoon betaalbaar ipv €35/zal.

Maar wellicht dat het bij volbloed allemaal net weer wat anders ligt.

Wat voeren en supplementen betreft heeft echt iedereen een andere mening :D

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 23:01

Vooral onbeperkt ruwvoer, en opletten met veel suikers… die ik begeleid knapten enorm op van vitalbix vitaminebrokje, een onderhoudsmuesli , onbeperkt hooi , weidegang, naarmate meer arbeid mogelijk is kan je ook rustig aan daar naar voeren.. gastro van vitalstyle in begin als supplement gevoerd ivm maag/ darm stelsel ..
ze is niet dunner dan de start van “ mijn” iertjes… succes samen Afbeelding
Afbeelding
Maak mooie standfoto en dan iedere 3 maand weer, dan zie je ook waar je hard aan werkt ..
Succes samen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:20

Zo die is opgeknapt!

Mijn complimenten!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:56

Met volbloeden zou ik sowieso oppassen met teveel suikers.

Hier helaas ook ervaring met een vel over bot weer op conditie voeren, dus voor vragen mag je me gerust een PB sturen.

Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:46

Haha wij kunnen hier echt zoveel suiker in de bloedjes pompen als we willen. (Op basis van over de 2000 stuks kwa ervaring).
En nee zo komen ze niet van de baan. Ze komen zo doordat het handels transport niet is wat ze gewend zijn en het management bij de meeste handelsstallen al helemaal niet. Bovendien zijn het met alle respect niet de beste exemplaren die deze kant op komen.
Het verdient gewoon goed(en meer) voor de handelaren om ze hier te slijten.

Even een aantal gezocht, maar zo zijn ze doorgaans rechtstreeks van de baan. Afgetraind ja, waardoor de ribben te zien zijn. Mager zoals ze hier vaak bij handelaren staan, zeer zeker niet. (Onderstaande paarden zijn allemaal volbloeden nog tijdens of slechts dagen na hun carrière. Tussen de 3 en 11 jaar oud. Zijn allemaal tegenwoordig als rijpaard actief)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:15

Tijdje niet meer gereageerd, maar dit volbloeden verhaal is toch wel interessant om te volgen. Ik ben het helemaal eens met Kyrke, duidelijk verschil tussen afgetraind of mager, de paarden die zij in beeld brengt hebben duidelijk een mooie volle bovenlijn, in tegenstelling tot de volbloedmerrie die eerder in het topic genoemd wordt, jammer dat men die paarden zo uitbuit op basis van handel. Hopelijk knapt ze snel op op haar nieuwe plek!

Overigens, ander dingetje wat mij bij alle volbloeden opvalt, ik kan mij voorstellen dat het vinden van een passend zadel vaak wel een uitdaging is, stuk voor stuk enorm lang doorlopende schoften, iets curve in de rug, en vaak wat overbouwd.. suc6 voor de zadelmakers

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:38

Ja en de magere zijn ook allemaal ingeteerd op de spieren. Dus ook al wel ff minder goed te eten gehad.

Wel gefeliciteerd met je aanwinst! Gaat helemaal goed komen :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:58

Nu kan dat bij een volbloed echt heel snel gaam, zeker als ze van de baan komen. Hun verbrandingssysteem gaat echt HARD. Als ze dus in een keer minder krijgen kunnen ze in 2 maanden naar een hoop ellende gaan. Helaas dit zelf ook gezien bij een Nederlandse volbloed. Ik schrok mij kapot. Een groter probleem kwa zadels, de enorme schouder partij en het feit dat ze heel veel gaan veranderen kwa bespiering. Dit door ander werk, maar ook zeker nog groeien en uitzwaren ivm leeftijd.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:01

de meeste die hier te koop staan, hebben in ierland ook al een half jaar op de weide gestaan vanaf hun laatste wedstrijd als ik ze terug zoek, en dan vervoer er over heen en wisselende stallen en ze worden gratenpakhuisjes,, maar ik ben er van overtuigd dat met een goed management en de nodige liefde het mega fijne paarden zijn.. ik geniet in ieder geval altijd van het werken met ze..

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:37

kyrkelover schreef:
Nu kan dat bij een volbloed echt heel snel gaam, zeker als ze van de baan komen. Hun verbrandingssysteem gaat echt HARD. Als ze dus in een keer minder krijgen kunnen ze in 2 maanden naar een hoop ellende gaan. Helaas dit zelf ook gezien bij een Nederlandse volbloed. Ik schrok mij kapot. Een groter probleem kwa zadels, de enorme schouder partij en het feit dat ze heel veel gaan veranderen kwa bespiering. Dit door ander werk, maar ook zeker nog groeien en uitzwaren ivm leeftijd.

Is het dan ook zo dat het verbrandingssysteem de rest van hun leven zo hard gaat? Dus dat je een volbloed zn leven lang hard moet voeren? Of zodra die een tijdje uit de race wereld is dat zn vertering ook veranderd en daardoor niet harder gevoerd hoeft te worden dan een ander paard?

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:42

Er zit idd een verschil tussen afgetraind en mager. Ik merk dat ook met m’n draver. Laatst deelde ik een foto dat hij er zo mooi aan stond toen we nog trainden (hij is nu met pensioen), mooie strakke buik, steile kont (maar wel bespierd), gewoon echt heel functioneel gespierd. Ik vind dat mooi: gestroomlijnd, gezond, goed op gewicht.

Nu is ie met pensioen en is hij naar mijn mening gewoon dik — en dan is dik tussen aanhalingstekens want echt vet kan hij niet worden en in vergelijking met het gros van de paarden op stal issie echt prima op gewicht :') — alles hangt een beetje, rond buikje. Dat mag want hij doet niks meer.

En dan naar aanleiding van die foto kreeg ik de opmerking “nou hij is nu veel mooier hoor, dat dunne is niks aan”. Dat zegt dan iemand met een moddervette KWPNer die hoefbevangen heeft gestaan door zijn overgewicht. Het lijkt alsof veel mensen het onderscheid niet kunnen maken tussen dun en getraind, zeker voor de atletische rassen die gewoon heel anders in elkaar zitten.

Wat kyrkelover zegt over “onbeperkt suiker in pompen”, dat kan ik idd ook. Het enige dat ie niet kan hebben zijn eiwitten :D, voor de rest kan ik er in gooien wat ik wil en hoeveel ik wil — daar reageert ie niet op.

Ik kan ook helemaal genieten van die afgetrainde koersdravers. Helaas is die van mij niet meer in shape, maar kan gelukkig mezelf nog opvreten om de dravertjes van ruitje die in de sport lopen :))

@Kim_W: mijn paard is nu 5 jaar uit de drafsport maar die kan ik als ie in het werk staat, nog steeds niet voeren als een “normaal” rijpaard. Zijn metabolisme gaat zo snel, hij heeft echt extra’s nodig. Hij verliest ook heel snel gewicht, binnen twee dagen kan ie er helemaal anders uitzien. Zeker toen ik hem net had, moest ik hem véél voeren. Dat heb ik in de loop der jaren kunnen afbouwen, maar nu hij met pensioen is krijgt hij ook veel in vergelijking met andere paarden.

De draver van mijn vriendin heeft niet gekoerst en die wordt echt dik van lucht, dat wordt gewoon een skippybal op pootjes als je die maar 1/4 zou voeren van wat die van mij krijgt. Het zijn verschillende types, wel allebei Frans, maar of dat wel of niet koersen daarin meegespeeld heeft: geen idee.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:46

nou 1 van de 2 ieren die ik begeleid word zo ontzettend hyper van veel suiker, dan is hij echt gevaarlijk voor haar.. en dat is niet hoe doe is en ook kan zijn.. dus ik vind het wel iets om op te letten.
En goed opletten of ze wel goed kunnen eten, tandarts is meestal geen overbodige luxe.
Laatst bijgewerkt door robbie88 op 19-09-23 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:47

Helaas, ik had gehoopt ook met goed nieuws te komen, maar de zoektocht gaat verder. Paard bleek toch een bemerking te hebben. Zo ontzettend balen. -O-

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 13:05

beegee schreef:
Er zit idd een verschil tussen afgetraind en mager. Ik merk dat ook met m’n draver. Laatst deelde ik een foto dat hij er zo mooi aan stond toen we nog trainden (hij is nu met pensioen), mooie strakke buik, steile kont (maar wel bespierd), gewoon echt heel functioneel gespierd. Ik vind dat mooi: gestroomlijnd, gezond, goed op gewicht.

Nu is ie met pensioen en is hij naar mijn mening gewoon dik — en dan is dik tussen aanhalingstekens want echt vet kan hij niet worden en in vergelijking met het gros van de paarden op stal issie echt prima op gewicht :') — alles hangt een beetje, rond buikje. Dat mag want hij doet niks meer.

En dan naar aanleiding van die foto kreeg ik de opmerking “nou hij is nu veel mooier hoor, dat dunne is niks aan”. Dat zegt dan iemand met een moddervette KWPNer die hoefbevangen heeft gestaan door zijn overgewicht. Het lijkt alsof veel mensen het onderscheid niet kunnen maken tussen dun en getraind, zeker voor de atletische rassen die gewoon heel anders in elkaar zitten.

Wat kyrkelover zegt over “onbeperkt suiker in pompen”, dat kan ik idd ook. Het enige dat ie niet kan hebben zijn eiwitten :D, voor de rest kan ik er in gooien wat ik wil en hoeveel ik wil — daar reageert ie niet op.

Ik kan ook helemaal genieten van die afgetrainde koersdravers. Helaas is die van mij niet meer in shape, maar kan gelukkig mezelf nog opvreten om de dravertjes van ruitje die in de sport lopen :))

@Kim_W: mijn paard is nu 5 jaar uit de drafsport maar die kan ik als ie in het werk staat, nog steeds niet voeren als een “normaal” rijpaard. Zijn metabolisme gaat zo snel, hij heeft echt extra’s nodig. Hij verliest ook heel snel gewicht, binnen twee dagen kan ie er helemaal anders uitzien. Zeker toen ik hem net had, moest ik hem véél voeren. Dat heb ik in de loop der jaren kunnen afbouwen, maar nu hij met pensioen is krijgt hij ook veel in vergelijking met andere paarden.

De draver van mijn vriendin heeft niet gekoerst en die wordt echt dik van lucht, dat wordt gewoon een skippybal op pootjes als je die maar 1/4 zou voeren van wat die van mij krijgt. Het zijn verschillende types, wel allebei Frans, maar of dat wel of niet koersen daarin meegespeeld heeft: geen idee.

Best pittig om dan zon paardje als eerste paardje te hebben lijkt me. Qua aanschaf lijken ze vaak goedkoper, maar als je ze zo flink moet voeren zijn dat voor een beginnend paardenhouder wellicht onverwachtse kosten, die toch flink op kunnen lopen. En zeker als ze zo snel in kunnen vallen is dat best een pittige start om nog uit te moeten zoeken hoe je ze het beste voert en traint.
Ik zou echt zo graag een keer mee gaan naar zon koers, lijkt me gaaf om eens te zien. Ik zit helemaal niet in dat wereldje :Y)

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 13:50

Ja dat was heel pittig. Zeker in het begin, ik heb ook de fout gemaakt die kyrkelover beschrijft. Ik had toen jarenlang haflingers gereden die echt niets kregen behalve een balancer, omdat die gewoon echt overgewicht hadden. Toen kwam daar mijn paard, dus ik dacht: dat ga ik doen! 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer en een balancer erbij, speedbeet/fibrebeet om een beetje te onderhouden. Binnen een maand was er niets meer van dat knappe paard over en was het echt een hoopje ellende - zijn goede karakter was eigenlijk het enige dat nog over was. Ik kocht hem via een tussenpersoon dus echt informatie over hoe hij gehouden werd, had ik niet. Uiteindelijk de oude eigenaar opgebeld na een tijdje tobben en bijvoeren en gevraagd wat ie daar dan kreeg. Het antwoord: 4 scheppen pure granen per dag (toen hij al uit de sport was en niet meer getraind werd). Ahaaaa :)*, dan is het te begrijpen waarom het hier niet ging.

Toen dat erin gepropt en binnen een mum van tijd was ie er weer. Ik heb dat daarna wel omgevormd naar een wat gezonder alternatief, maar dat was echt even heel heftig als je dat niet zo gewend bent. Hij heeft dit járenlang zo gehad, zijn lijf is daarop ingesteld. Inmiddels heeft hij die 4 scheppen niet nodig, maar als ik zou willen kan ik zo het voer opschroeven zonder dat hij daar in karakter echt van gaat veranderen.

@Sababber, hè wat jammer! Waar zat de bemerking? Vervelend joh :(

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:44

kyrkelover schreef:

Deze had ik niet willen noemen omdat ik vermoed dat dat voornamelijk een probleem is bij dressuurzadels en omdat het anders wel een hele flinke lijst aan een negatieve opsomming zou lijken van mijn kant, maar idd.. ook dat is een flink aandachtspunt.

overigens over je wisseling in bespiering, ik gok dat dat iets waar men van te voren ook niet bij stil staat. Je hoopt dat een zadelmaker dat goed mee neemt in zijn/haar advies, maar ik kan mij voorstellen dat er een hoop verhalen zijn van EV's die na een half jaar in NL al door kunnen voor een heel nieuw zadel..

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:43

Kim_W schreef:
Ik zou echt zo graag een keer mee gaan naar zon koers, lijkt me gaaf om eens te zien. Ik zit helemaal niet in dat wereldje :Y)

Doen! Leuk dagje uit en je word overal hartelijk ontvangen en op de meeste banen kun je rond geleid worden, oa een kijkje op het stal terrein

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:32

Beste Bokkers,

Met mijn 2 dochters van 17 en 19 ben ik op zoek naar een pony.
De meiden zijn uitgegroeid,rond de 1.62 en lichtgewichten.
Ene dochter is ambitieus in de dressuur, de andere is van springen en crossen..
Die combi is lastig te vinden maar nu toch een Welsh merrie (D 1.44, Z1 niveau)van 10 jaar gevonden waar we op het 1e oog erg blij van worden. <3
Vraagprijs vind ik best hoog, 15.000 maar die is bespreekbaar.
Zondag 8 oktober gaan we kijken en proefrijden en ook een sprongetje doen.

Het wordt onze allereerste pony.
Wat is gebruikelijk?
Is het aan te raden altijd een 2e keer te gaan kijken?
Bij de juiste klik wil ik de pony graag laten keuren.
(Klinisch en röntgenologisch heb ik begrepen)
Is het acceptabel om voor te stellen dat de kosten voor de verkoper zijn bij een negatief advies van de keurende dierenarts?
Zijn er nog vragen die ik moet stellen of hebben jullie andere tips?

Ik hoop op wat goede adviezen aangezien dit erg nieuw is voor ons! *\o/*

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:47

Toch niet naar wat groters zoeken? Ik denk dat een d pony het met springen en eventing heel lastig gaat krijgen tussen de paarden.
Ik vind de prijs ook flink hoog.