Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Bewoners hebben pootafdrukken van de wolf gevonden, en hij heeft een spoor van vernieling achtergelaten. Bloempotten zijn omver gegooid, een tuinslang is doormidden gebeten, en er zijn tongafdrukken, bloed en krassen op ramen en schuttingen gevonden. Ook werd er bloed op verschillende plekken aangetroffen. De wolf is over schuttingen geklommen en door achtertuinen gelopen.
DubbelFun schreef:Gezien het vreemde gedrag van de wolf + de kwijlende bek.... misschien rabiës in het spel ??Citaat:...zag ik ineens een grote grijze wolf met een enorme kop en kwijlende bek op me af komen...
Des te meer reden om dat bloed te testen!
DubbelFun schreef:Gezien het vreemde gedrag van de wolf + de kwijlende bek.... misschien rabiës in het spel ??Citaat:...zag ik ineens een grote grijze wolf met een enorme kop en kwijlende bek op me af komen...
Des te meer reden om dat bloed te testen!
Citaat:14 juni 2024/Borne/Overijssel/Nederland
Spektakel in Borne: wolf meldt zich aan de keukentafel
De zeventigplussers Tjeerd en Ida schrokken zich helemaal lam. Terwijl ze vrijdagmorgen aan de keukentafel zaten, sprong er opeens een wolf met de poten omhoog tegen de achterdeur. Met de boterham in hand keken ze het beest recht in de ogen. „Het ging zo snel, je beseft amper wat er gebeurt” zegt Tjeerd. Volgens de gemeente Borne gaat het voor 99 procent zeker om een wolf.
Ook op andere plekken aan de Beerninksweg in de wijk ‘t Olthof in Borne hield het dier huis. Vernielingen en bloedsporen op een schutting zijn de stille getuigen.
De wolf meldde zich vrijdagmorgen rond een uur of zeven aan het ontbijt bij Tjeerd en Ida. Figuurlijk dan, want het bezoek van een wolf was wel het laatste wat de twee hadden verwacht. „Ik zag eerst wat bruins over de schutting schieten”, zegt Tjeerd. „Voor ik besefte wat er gebeurde stond hij met de poten omhoog tegen het raam van de achterdeur. Ik schrok me dood. Ik ben blij dat ik dubbel glas heb, anders was hij er doorheen gegaan. Het was een beste klap.”
Aan de buitenkant van de deur zijn de sporen van de wolf nog te zien. Op het raam zitten nog slijmsporen van het likken. Een kras in de verf herinnert aan de uithaal van een van de poten.
Tuinslang
Dat soort sporen zijn ook te zien bij Wil Wissink die een hofje verderop woont. „Ik ging vanmorgen naar buiten en zag kapotte potten, een doorgebeten tuinslang met bloedsporen en diepe krassen in de schutting. Eerst dacht ik aan een inbraak, maar de politie zei ‘u gelooft het misschien niet, maar dit was een wolf, we hebben meerdere meldingen.’ De 87-jarige Wissink wist niet wat hij hoorde. „Een wolf? Hier? Alles is hier omheind met een schutting. Is dat beest daar dan overheen gesprongen?”
Het verhaal wordt nog mooier. Toen Tjeerd naar buiten liep om te zien of de wolf er nog was, sprak hij zijn overbuurman aan. Die liet net zijn hondjes uit. „We stonden te praten en op dat moment kwam die wolf voorbij lopen. Je weet niet wat me meemaakt.”
De wolf verdween snel weer en is sindsdien niet meer gezien. Terwijl de buurtapp overloopt van de berichten vraagt iedereen zich af wat dat beest in de wijk te zoeken had. Tjeerd: „Ik denk dat-ie niet helemaal lekker was, anders doet een wolf zoiets niet. Tweehonderd meter verder lopen schapen in de wei. Waarom zou de wolf dan over schuttingen springen?”
Politie
De politie was na de melding vrij snel ter plekke. Er zijn veel foto’s genomen en resten haar verzameld. Tjeerd heeft ook een paar haren bewaard. „Ik heb even op internet gekeken. Die haren hebben inderdaad die typische kleur van een wolf.”
Verzekering
In de nasleep van de verrassende ontmoeting heeft zich het eerste probleem al aangediend. Wissink: „Ik belde de verzekering om de schade af te handelen. Maar daar zeiden ze dat ik er niet voor ben verzekerd. Het is geen braak zeggen ze. Dat is toch raar? Ik ben daar bijna mijn hele leven al verzekerd en nooit iets heb gehad. Nou ja, ze gaan het nog uitzoeken.”
Een ding is zeker. Het ontbijt aan de keukentafel zal voor Tjeerd en Ida nooit meer hetzelfde zijn. Tjeerd: „Ik zit morgen toch anders aan de tafel na dit voorval. Ik denk dat ik mijn telefoon maar paraat houd. Voor als de wolf terugkomt.”
De wijk ‘t Olthof en ligt aan de rand van Borne. Honderd meter vanaf het voorval met de wolf begint het groene gebied richting Azelo en Zenderen. De wolf is sinds het voorval vrijdagmorgen niet meer gezien.
De politie wil niks kwijt over het wolvenincident en verwijst naar de gemeente Borne. Daar hebben ze inmiddels een bericht op de gemeentelijke site geplaatst. Het is volgens de gemeente voor 99 procent zeker dat het inderdaad om een wolf gaat. Dat is vastgesteld door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) na contact met de politie. In het bericht staan ook enkele adviezen wat je moet doen als je een wolf tegenkomt. De belangrijkste: Blijf rustig.
https://www.tubantia.nl/borne/spektakel ... ~a9f10e7b/
DuoPenotti schreef:Bloed kan natuurlijk ook een wondje zijn omdat hij langs een spijker in een schutting is gekrast.
Even raar voorbeeld maar om aan te geven kan een simpele reden hebben.
Dat hij gestrest is in een woonwijk in het nauw geloof ik wel. En dan is dingen om rennen ook zo gedaan.
Vind het sneu voor het dier.
Geeft weer aan dat ze hier in het drukke land niet horen
Citaat:Vinkega Friesland
15-06-2024
0.15 uur
Zichtmelding
Meldster zegt jonge wolf.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
knollentuin schreef:Sanet schreef:Toch maar op zoek of Flappies hok wel goed dicht zat…?
Of iemands kat mist