Harmonie in chaos vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 20:29

Joy is vandaag rontgologisch gekeurd. Benen, hals en rug. Hij heeft dat gedaan zonder sedering en zonder gedoe. :+:

En ook rontgologisch is hij met glans geslaagd. :+: DA was erg te spreken over de foto’s en zei meerdere keren dat ze ze met de hals niet vaak zo braaf had. :+:

Dus Joy is goed gekeurd voor de sport en gezondheids gewijs is er niks aan te merken met oog op keuring voor dekhengst.

Mijn auto is vandaag gemaakt. Ik ben wel nog steeds ziek dus voorlopig mag ie even aan de longe werken want ik houd al een week amper eten binnen laat staan dat ik inspanningen kan doen. :+

fleurtjeuh

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 20:51

Wat een fantastisch nieuws *\%/*

Ben je nu ook iets geruster na de kreupelheid een poosje geleden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 21:37

fleurtjeuh schreef:
Wat een fantastisch nieuws *\%/*

Ben je nu ook iets geruster na de kreupelheid een poosje geleden?

Ja daarom is ook de hals en rug gedaan. Voor AES moet alleen de benen. Ik wilde ook de hals en rug met oog op: 1. Die val in mei en 2. Zijn puberen…. Wilde zeker zijn dat het ook echt beetje testen is. Niet dat ik hem corrigeer en dan zou blijken dat hij pijn had aan die wervel. Maar hals en rug waren heel goed. Dat is ook de reden dat hij wat eerder op foto gegaan is dan oorspronkelijk gepland. Wilde zeker zijn.

Da zei ‘hals is vaak het moeilijkste want het is jouw taak om m mooi recht en stil te houden’

Ik: ‘kom Joy knuffelen baby’
*joy steekt neus in mijn jas*
Manlief: ‘daarom houdt zij ‘m vast ipv ik….’
DA: ‘mama’s kindje?’
Man: ‘al onze beesten. :roll:
Toen schoot ze in de lach ook omdat ik even iets moest pakken nadat de foto’s klaar waren en Joy niet naar de weide wilde tot ik ‘m over nam.
_O-
Zijn pindanootje had veel te verwerken gekregen hij was even terug zes maanden oud mentaal. :))

Ik vroeg om echt wel kritisch te kijken en DA zei nog: ‘ik kan zelden zo’n goede foto’s maken ik zie al zijn ribben zelfs. Hij is echt wel braaf.’

We hebben ook van beide achterhoeven foto’s gevraagd want die zitten er niet standaard in blijkbaar. (Is voor mij de 1e keer dus miss wisselt dat per keuring: we hadden gezegd dat de foto’s waren voor hengsten keuring en sport. Dus dat we echt wel wilde weten of er genetische defecten zaten ook als ze geen invloed zouden hebben op zijn carrière als rijpaard. Want dan werd hij gecastreerd )

Omdat hij LA gevoelig reageerde en die zweer had daar echt wel extreem in gezoomd en daardoor was er een minuscuul chipje te zien maar de DA zei ‘ik durf u op papier garanderen dat hij daar nooit last van gaat krijgen. Als je de foto’s zonder uitleg naar een andere DA stuurt ziet ie deze zelfs niet.’

Dus das de enige bemerking. Hij had een soort ‘wildgroei’ van hoefwand in die hoef, manlief heeft die met de RX en begeleiding van de DA weg gehaald en de gevoeligheid was prompt weg. (Gevoeligheid in deze = dat ie zijn oren plat legde als je die hoef kapte).

Die foto heeft ze ook van alle hoeken bekeken en gratis nog een extra gemaakt om zeker te zijn dat het niet het kraakbeen was. Maar dat was echt niet het geval. Er kwam een keihard bolletje uit en Joy reageerde niet meer gevoelig :?

Hij plaste wel tijdens de foto’s en was toen beledigd dat er urine lag… :roll:

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 22:14

Klinkt als goed nieuws allemaal :)
Fijn om te horen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 09:50

fleurtjeuh schreef:
Klinkt als goed nieuws allemaal :)
Fijn om te horen

:j hoop dat het nu even gewoon goed blijft gaan… voel me iets beter vandaag. Misschien morgen er terug op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 18:23

Afbeelding
Joy zijn 1e deken. :+ benieuwd of hij het nog op heeft morgen. :=

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 21:11

Oef jij durft :Y) Of laat hij over het algemeen alles op zijn lichaam?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 21:13

Freyr schreef:
Oef jij durft :Y) Of laat hij over het algemeen alles op zijn lichaam?

Nou hij was met de gespen aan het klieren (bewust geen clips op dit deken) en keek beledigd toen de ‘JOY! Laat het!’ Riepen en ronduit boos toen we ‘NEEN!’ Riepen toen hij aan het deken trok. :+ daarna is hij gaan grazen maar hij weet ook dat er nu niemand kan roepen. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 21:20

Goed. Ook de slechte/moeilijke periodes horen er bij:

Heb er een deel uit gehaald waar de pivo ons lang kwijt was.

Hij is net als moeder geen fan van natte ondergrond. (Dat speelde ook een stuk mee maar ook dat moet hij leren. De piste is nl niet glad en de training wordt kwa duur ook echt aangepast aan het feit dat het wat meer kracht vereist)

Ik wil zijn voorwaartse drang terug dus je ziet veel trial and error in deze training. Error in de zin dat ik hem soms wat onder me uit laat lopen maar op dit punt zeg ik liever ‘rustig Joy’ dan dat ik moet duwen… Ik moet ook mijn beugels een gat korter doen want mijn benen gaan alle kanten op omdat ik moet ‘vissen.’ := normaal doe ik ze dan uit maar Joy is wat spieren verloren door de stress van de verhuis enz denk ik dus wilde kunnen licht rijden. En omdat hij bokt als ik hem bij tik omdat hij mijn been negeert heb ik ook graag mijn beugels. :+
Hij is weer wat gegroeid en kwa bouw wat de breedte in gegaan en dan moet ik altijd even een gaatje korter gaan. :+ Dat helpt mij ook om wat stiller en lichter te zitten nu hij even wat wiebeliger is. :+

Hij krijgt wat natuurlijke vitamine E bij nu. Dat hij op korte tijd veel spiermassa verloren is zint me niet. Had een biotine liksteen waar ook vitamine E in zit en daar is hij dol enthousiast over terwijl hij normaal likstenen negeert (zelfs likits) dus ik volg zijn aanwijzingen hierin wat. Als hij de liksteen negeert stop ik met bij geven maar dit is een natuurlijke van Pharmahorse dus zonder selenium.
Hij voelde ‘lui’ voor mij maar zie dat ik hem over zijn tempo jaag op het filmpje dus daar kan ik rekening mee houden nu. (Daarom is die pivo dus fijn).

Weinig contact omdat ik lengte wil. Even stom gezegd terug naar de basis. Als hij terug voorwaarts voelt, soepeler in de rug is en zijn spieren terug heeft kan ik hem vanzelf terug meer bij elkaar rijden maar nu wil ik hem gewoon voorwaarts en dat hij zichzelf los maakt basically. En hoewel ik hem corrigeer als hij protesteert tegen iets wat ik IMO beleefd vroeg zoek ik ook manieren om dat ‘protest’ voor te zijn. Als het mis loopt krijgt hij grenzen maar ook meteen de beloning wanneer hij daarna wel door galoppeert.

Dit is de Instagram samenvatting;

Hij is met die regen op 1 dag guur weer gehecht geraakt aan zijn ongevoerde (ja fleece ) regendeken dus misschien had hij ook wat koude spieren de laatste weken…. Hij heeft nog nul wintervacht en ik loop al twee weken terug met mijn jas aan zelfs met koorts. :+ vandaag ook de back on track pad op zijn rug gelegd met rijden. Dat deed voor Sam altijd wonderen als hij stress had. Voor nu denk ik dat de verhuis hem wat meer beïnvloed heeft dan ik in geschat heb. Nu hij snapt dat ik gewoon elke dag kom en hem binnen zet en zijn weide doe net als thuis is hij ook in omgang terug Joy.

Ik sta in contact met een osteopaat ook. Nu we de uitslag hebben kan die ook langs komen. Dan heeft hij zo ongeveer alles gehad dat ik kan bedenken. Voor nu is het een samenloop van omstandigheden waar ik nu bewuster mee om ga… we zijn van Joy zo gewend dat hij volwassen is met alles dat we wel eens vergeten dat ie 4 is en nog veel moet leren en ook dingen moet verwerken…. :o

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 07:09

Ik ben echt super blij dat de foto's zo goed waren. Ik snap ook dat je de hals en rug meenam.

Hier is sinds het weekend heet weer ook compleet omgeslagen. Zaterdag was ik de stal van de jongste aan het uitmesten toen er een stevige onweersbui kwam. Paarden waren gewassen en het water stond op de wei. zondag was dat water wel in de grond getrokken hoor. De natuur kan het erg goed gebruiken. Heb zo snel als mogelijk de stal verder uitgemest en de paarden naar binnen gehaald. Moest niet zeuren om ze binnen te krijgen. Mijn oudste was blij om naar binnen te mogen en kwam op een drafje af. Ook de jonge ruin bleef nu niet dralen aan de deur. Liep ook snel naar binnen. Hij is ook geen fan van felle buien. Hij mocht nog blij zijn dat er geen hagel bij zat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 10:42

Het weer is natuurlijk van 30 ° naar guur herfstweer met koude regen gegaan.
Hier twijfel ik ook of ik de kleintjes al iets van dekens op gooi, maar ik vind het eigenlijk nog wat te vroeg (en mijn witte mag wel eerst even haar vetjes opvreten :+ )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 11:20

We hopen Joy ook wat dunner in de vacht te houden zo. Het is idd echt van zomer naar herfst gegaan op 12 uur tijd. :+ op stal hebben ze allemaal een dunne regendeken op.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 12:00

Als dit weer zo blijft zal ik de oudste toch maar al haar regendeken op doen buiten. Ze is 29 en geen vetjes meer op overschot. Ik probeer er weer wat meer vetjes/vlees op te krijgen maar mijn DA heeft al gezegd dat het gezien haar leeftijd moeilijk zal zijn om er weer wat meer vet of spieren op te krijgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 13:15

petraaken schreef:
Als dit weer zo blijft zal ik de oudste toch maar al haar regendeken op doen buiten. Ze is 29 en geen vetjes meer op overschot. Ik probeer er weer wat meer vetjes/vlees op te krijgen maar mijn DA heeft al gezegd dat het gezien haar leeftijd moeilijk zal zijn om er weer wat meer vet of spieren op te krijgen.

Snel deken op doen inderdaad, die koude regen is nefast voor die oudjes.

Misschien heb je het al geprobeerd, maar bij die oudjes vind ik fibrebeet + sojaschroot echt dé combinatie.

Mijn oude merrie stond destijds op 3 kilo droog gewogen pulp, 3 kilo droog luzernebrok, 2 kilo droog merriebrok + olie. Niet dik meer te krijgen (en dat voor een trekpaard).

Overgeschakeld op fibrebeet en 500 gram sojaschroot, en de laatste twee winters kreeg ze nog 1 kilo droog gewogen. Gigantisch verschil maakte dat spul!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 15:27

Ik zweer bij sojaschroot(proti+) bij mijn ouwetje. Is er erg van opgeknapt. En valt me op al 2 jaar geen vliegen op zijn hoofd..de rest zit vol. Ik gok door sojaschroot...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 16:01

Sam blijft vooralsnog mooi rond dus die zorg heb ik gelukkig nog niet. Die doet het goed op zupa en senior van equifyt.

De DA die Rêve gescand heeft was hier op stal voor een ander paard en mijn man vroeg naar de rekening want die hebben we nog steeds niet gekregen. ‘Rêve van Kathleen?’ ‘Ja…’
En toen kwam er een tirade over dat Rêve een *** is. :=

Ik heb écht mijn best gedaan met haar maar ze ziet haar opvoeding als suggestie…. :=

Ik denk maar terug aan de DA die Joy complimenteerde met de RX’en. :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 18:05

Het is wat met die herfst he, ook ik als mens moet daar even van slikken hoe plots de overgang gaat. Mooi dat je zo een spiegel hebt met die opnames! En ja zo'n verhuizing zal er misschien toch meer hebben in gehakt mentaal dan dat hij van buiten laat zien.
Komt vast goed als alles een beetje geland is tussen zijn oortjes. Dat de foto's goed waren is geweldig nieuws, zo kun je iig het lichamelijke uit gaan sluiten en dat is een hele geruststelling :j

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 18:14

Ayasha schreef:
Sam blijft vooralsnog mooi rond dus die zorg heb ik gelukkig nog niet. Die doet het goed op zupa en senior van equifyt.

De DA die Rêve gescand heeft was hier op stal voor een ander paard en mijn man vroeg naar de rekening want die hebben we nog steeds niet gekregen. ‘Rêve van Kathleen?’ ‘Ja…’

Ik heb écht mijn best gedaan met haar maar ze ziet haar opvoeding als suggestie…. :=

Geen rekening omdat hij haar zo'n draak vond? Vind ik een goede regeling :+

Als Joy zo braaf is, ligt het iig niet aan jouw opvoeding haha.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 20:43

In Joy is minder energie gekropen dan in Rêve en nog is het bij Rêve precies met action- stick It nota’s :+ ze verliest regelmatig een briefje zeg maar. _O-

Hij doet er daar echt veel en Rêve herinnerde hij zich meteen van naam (en helaas ook dat ik de eigenaar ben. _O- ) :=
Rêve haar moeder had dat effect ook op DA’s maar die heb ik pas op 9 gekregen. :+

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 17:40

Muga schreef:
Ayasha schreef:

.

Kwestie van zo snel mogelijk willen verbannen uit het geheugen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-25 19:23

Neon schreef:
Muga schreef:

.

Kwestie van zo snel mogelijk willen verbannen uit het geheugen

Anders moet ie haar factuur nog eens inbrengen bij de boekhouder. _O- ‘tis gratis als je der niet meer terug brengt’ :=

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 07:54

Fibrebeet zal ik mij eens in verdiepen. Normaal krijgen ze bij ons gewone voederbieten (de rode) in de winter naast hun gewone krachtvoer en ruwvoer porties.

Rêve blijkt een zeer gedenkwaardige merrie te zijn. :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:47

petraaken schreef:
Fibrebeet zal ik mij eens in verdiepen. Normaal krijgen ze bij ons gewone voederbieten (de rode) in de winter naast hun gewone krachtvoer en ruwvoer porties.

Rêve blijkt een zeer gedenkwaardige merrie te zijn. :+

De fibrebeet is eigenlijk een bietenpulp, maar met toevoegingen:

Pavo FibreBeet is een paardenvoer met als hoofdbestanddelen bietenpulpvlokken (SpeediBeet), luzerne en verteerbare sojahullen, aangevuld met lijnzaad, rietmelasse en Fenegriek voor de smaak. Het voer is ontworpen om paarden en pony's in conditie te brengen, dankzij het hoge gehalte aan vezels, eiwitten en een laag suiker- en zetmeelgehalte

Ik heb het deze zomer aangeraden aan een vriendin met twee fokmerries die wat schraal werden door het zogen (en het gebrek aan gras deze zomer), en in een week tijd gingen ze van ribben goed te zien / enigszins opliggend, naar ribben licht te zien.

Heb het echt bij veel paarden al veel goeds zien doen, en als ze in het werk staan kan extra sojaschroot de spieropbouw bijstaan.

Bieten geef ik ook aan mijn arm gevoerde paarden, bestaan voor 80-90 % uit water, dus dat is een ideaal tijdsverdrijf/lekkernij zonder dat er iets in zit.
Gewone bietenpulp an sich ook, dat heeft per 100 gram dezelfde voederwaarde als haver, maar geweekt is het 500 gram voer met dus maar de energie van 100 gram haver zeg maar.
Ik geef in de winter 200 gram bietenpulp per paard bij, die geweekt ongeveer een kilo voer is, met een handje brok, vitaminebrokje en wat bieten.
Mager paarden vervang ik de gewone bietenpulp door de fibrebeet naar behoefte (maar "helaas" heb ik geen paarden dat ik écht mag feeden :+ )

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 09:36

Hier ook fibrebeet voor het oudje met weinig tanden, doet ze het super goed op

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 20:38

Afbeelding

Afbeelding

Wie is drachtig :+
Ze is nu 145 dagen. Ze staat wat dwaas niet op letten. Ik was laat met voeren en dat nam ze persoonlijk. _O-

Denk dat ik stilaan haar eiwitten wat mag verhogen.