Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:54

upendo schreef:
fensy79 schreef:
Ik dacht een normaal budget te hebben van 5000 maar dat is tegenwoordig lage prijsklasse...idd geen dressuur en springen enz...alleen maar boshobbelen ahha. Ik ben zelf 160 en weeg 54 kilo dus ik kijk van 145-160 idd. Hoger heb ik ook geprobeerd maar dat rijd voor mij niet lekker ivm reuma in mn heup. Vaak vind ik het ook lastig om door de foto's en filmpjes heen te kijken want vaak worden ze al dressuurmatig op de filmpjes gezet en zo rijd ik niet. En ik heb reuma aan mn polsen dus ik zoek echt gewoon een brave aan de hand en onder t zadel ...een leuke boshobbel voor recreatie

Een dressuurfilmpje is misschien juist fijn om te hebben. Dressuur zul je denk ik min of meer wel moeten rijden als onderhoud voor je paard zijn bespiering.

Ik weet niet in welke omgeving je zit, maar ik heb op marktplaats wel regelmatig een leuk dier voorbij zien komen :)

Ik woon in noord brabant...bijna bij antwerpen. Ik zie ook wel leuke paardjes maar ook veel op handelstallen waar je hier overal wordt afgeraden om te verkopen... Ik heb wel les hoor en je moet idd inversteren voor het onderhoud van je paard en jezelf maar ben geen dressuur ruiter haha

Charmaine

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:07

Ik heb in mijn vorige zoektocht ook 4 keuringen kunnen betalen voor ik daadwerkelijk 1 trof die goedgekeurd werd. No way dat ik de foto's aan de verkoper gaf hoor, dan had hij de keuring maar moeten betalen ;-)

Doordat ik daar zoveel geld aan kwijt ben geweest, heb ik er nu ook voor gekozen dat keuren kosten koper is, óók bij afkeuring, bij de verkoop van mijn merrie. En ik ben er zeker niet bang voor dat ze een negatief advies zou krijgen ofzo. Het is blijkbaar bij het merendeel vd verkopers normaal is mijn ervaring...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:10

@Fensy:inderdaad wordt er vaak iets afgeraden op internet,de meeste handelsstallen en verder ook alles.Maar paarden die daar staan kunnen er niets aan doen dat ze daar terecht zijn gekomen en de eigenaren van een stal of ex-eigenaren van een paard krijg je er Godzijdank niet bij als je er een koopt. Al kun je bij particuliere ex-eigenaren wel eens stalkers treffen die hun verkochte paard niet kunnen loslaten.Ik kan je alleen maar aanraden om de paarden waar je belangstelling voor hebt gewoon te gaan bezichtigen.Kijken kost niets ,je leert ervan,en het gaat toch om de klik en die krijg je niet via een beeldscherm.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:16

Jeeeej...ik heb via bp van iemand een advertentie gekregen van een gave criollo...heb er naar geïnformeerd dus hoop dat ze snel reageren en is maar een uurtje hier vandaan

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:32

Fensy jij moet bij mij hier in de buurt wonen :D barst hier van de bossen en muggen :D

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:34

tita schreef:
Fensy jij moet bij mij hier in de buurt wonen :D barst hier van de bossen en muggen :D

Nou hier in ossendrecht valt t wel mee maar een dorp verder bij mn vriendin stikt t vd muggen en prikbeesten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:41

anjali schreef:
@Fensy:inderdaad wordt er vaak iets afgeraden op internet,de meeste handelsstallen en verder ook alles.Maar paarden die daar staan kunnen er niets aan doen dat ze daar terecht zijn gekomen en de eigenaren van een stal of ex-eigenaren van een paard krijg je er Godzijdank niet bij als je er een koopt. Al kun je bij particuliere ex-eigenaren wel eens stalkers treffen die hun verkochte paard niet kunnen loslaten.Ik kan je alleen maar aanraden om de paarden waar je belangstelling voor hebt gewoon te gaan bezichtigen.Kijken kost niets ,je leert ervan,en het gaat toch om de klik en die krijg je niet via een beeldscherm.

Ik zie mijn verkochte paard vrijwel elke dag en ik stalk de eigenaar minimaal wekelijks :j

ik verkocht 'm aan bijrijdster

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:44

Uni had ik van een vriendin en toevallig ook mijn instructrice gekocht... die reed hem ook als ik vakantie had e.d.
Was ik erg blij mee :D

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:44

Charmaine schreef:
Ik heb in mijn vorige zoektocht ook 4 keuringen kunnen betalen voor ik daadwerkelijk 1 trof die goedgekeurd werd. No way dat ik de foto's aan de verkoper gaf hoor, dan had hij de keuring maar moeten betalen ;-)

Doordat ik daar zoveel geld aan kwijt ben geweest, heb ik er nu ook voor gekozen dat keuren kosten koper is, óók bij afkeuring, bij de verkoop van mijn merrie. En ik ben er zeker niet bang voor dat ze een negatief advies zou krijgen ofzo. Het is blijkbaar bij het merendeel vd verkopers normaal is mijn ervaring...

Zou ik ook nooit doen, jij betaalt voor die foto's, niet de verkoper!

en ik snap het wel dat het keuren kosten koper is, ook bij afkeuring. Het is wel zuur als je als koper al meedere keren die kosten maakt. Ik heb mijn paard nooit verkocht, die is bij mij gegaan, maar ik denk dat als ik in de toekomst ooit een paard zou verkopen, dat ik hem zelf zou laten keuren net voor hij de verkoop in gaat. Kopers mogen dan foto's door hun eigen DA laten beoordelen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:46

fensy79 schreef:
tita schreef:

Nou hier in ossendrecht valt t wel mee maar een dorp verder bij mn vriendin stikt t vd muggen en prikbeesten

moet je bij mij in Lelystad aan de Oostsvaarersplassen komen staan...ik heb het idee dat zo'n soort moerassige omgeving, prikbeesten aantrekt als een malle. Ik heb altijd bij bos gestaan, want ik houd van buitenrijden, maar hier is het echt enorm! ik reed van juli, augustus, september echt nauwelijks buiten. En als ik dat wel deed, was ik op mijn normale chiller dan chille paard, in 20 minuten thuis ipv een uur, omdat hij weigerde te stappen..

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:50

Oh happy2014...drama die pokke beestjes haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:06

Het deed mij ergens ook wel pijn ondanks dat je hoopt dat je paard goed gekeurd wordt. Ik wist toen ook direct dat hij verkocht was.

Keuren kost ongeveer 600 euro geloof ik. Ik regen het extra geld voor aanschaf erbij. Dus bij wat ik wil besteden aan een paard.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:32

fensy79 schreef:
Ik zit ook ff in tweestrijd hier...had via fb een pb gehad naar aanleiding van mn zoektocht naar een criollo/quarter enz.. Iemand had een leuke 19 jarig ex polo paard van een polostal in belgie. Het filmpje dat ik kreeg zag er..zover ik als leek kan zien...goed uit. Volgens deze meneer is het paardje echt super braaf en is hij gebruikt om beginnende poloruiters te leren rijden. Prijs valt ook erg mee en ik zal het ook laten keuren (rontgenlogisch laten keuren hoor ik graag van jullie of dat nodig is). Paardje is blind aan 1 oog (heeft hij al lang) en dat vind ik ook niet erg. Maar hij heeft ook lichte zomer eczeem. Die meneer zei dat het paardje er met een deken geen last van heeft. Ik zou het paardje alleen rijden met bosritten buiten. Wat zouden jullie doen?

Ik zou er niet aan beginnen maar anderen denken er hier mss anders over?
Mijn idee: een polopaard is best intensief gebruikt geweest, 19 jaar is ook niet meer jong, en zomereczeem is alles behalve leuk, zelfs al hebben ze er met deken zogezegd (?) weinig last van. Bij het blind aan 1 oog moet je echt wel zeker zijn dat het paard gewend is in het bos te rijden. Een kennis van me had ook zo’n paardje. In de bak ging dat prima maar op buitenrit schrok die toch regelmatig en was het paard weinig ontspannen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 17:28

Charmaine schreef:

Omdat een ander dat bij jou doet, hoef je dat toch niet ook bij een ander te doen?
Ik vind het sowieso niet slim om bij een verkoper niets af te spreken over een keuring. Zou voor mij een reden zijn het paard te laten staan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:09

PSvanLot schreef:
kyrkelover schreef:
Het is ook ontzettend dom om een paard met een pees op rust te zetten. Heel logisch dat je dan dure behandelingen nodig hebt. Uitzonderingsgevallen zijn als de pees dreigt door te klappen, maarja dan moeten ze in het gips. Enfin ik zou zo'n paard niet kopen OF voor juiste prijs en eerlijk verhaal. Vanaf dag 1 rijdt ik er mee weg, let wel over de straat en stappen.
Zo heb ik dat ook eerder bij een paard gedaan. Gekregen met verhaal er bij. Is inmiddels verkocht en loopt nu al jaren buitenritten.

Ik heb ooit eenmalig een hele ernstige peesblessure gehad (achteraf heb ik hem als vierjarige geblesseerd gekocht). Kan op genezing was 50/50. Boxrust met opbouwend stappen. Dat werd dus niks, in januari, met -15 en een vijfjarig paard wat kort onder het zadel was.
De veearts raadde het af maar ik heb hem in de wei gegooid. Iedere maand op controle en mondjesmaat was hij iedere maand beter op de scan! 17 december nieuwe scan laten maken en prachtig genezen. In maart liep hij zijn eerste wedstrijden en heeft sinds die dag nooit meer wat gehad.

Zowel veearts als ik zijn van mening dat hij veel degelijker genezen is door actief te blijven. Het was een hele zware blessure en op de laatste scan, en een toevallige controle een jaar later omdat ik er toch was voor wat anders was het bijna onzichtbaar genezen. Diepe buiger was bijna afgescheurd geweest.
Bij scannen is een oude peesblessure dus niet altijd te zien.

Ik ga ook nooit meer op stal zetten als het nogmaals aan de orde is.

Zo is het meestal ook. Let wel, meestal. Mijn eigen paard had de pees 80% afgescheurd en moest gelijk het gips in wat niet gebeurd is.

Moet ik wel een kanttekening bij mijn verhaal maken dat ik duizenden peesblessures gezien en meegemaakt heb door het werken op een orthopedische kliniek. Er werd dus wel gewoon gescand hoe en wat uiteraard

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:18

fensy79 schreef:
upendo schreef:
Even kijken. Kort samengevat, silverfields: ik zou het niet vertrouwen. Een verkoper die roept dat het paard door de DA van de vorige geïnteresseerde goedgekeurd was (waarom is het paard dan niet verkocht? Je gooit 700 euro weg voor keuren en hoeft het paard daarna niet meer in deze markt...?) en vervolgens met die wetenschap de hand niet in het vuur durft te steken om kosten op zich te nemen bij afkeuring door jouw dierenarts....
Het gaat niet om een dier van 5K, ik vind dat je als professionele verkoper in zo'n prijsklasse dat op zijn minst moet kunnen bieden.

Over de criollo denk ik vrij kort en strak..
19 jaar oude pony, blind aan één oog en met zomereczeem...? Mag hopen dat ze daar een symbolisch bedrag voor vragen.. :=
Ik zou het ras criollo loslaten en kijken naar een betrouwbare recreatiepony als je gewoon lekker buiten wil rijden. :)
Kruisinkje van het een of ander, beetje koudbloed erin. Die zijn voor leuke prijzen te koop zonder al teveel kanttekeningen.

Heb mn droompaardje idd al losgelaten :D En ik ben idd opzoek naar andere rassen...ben me ook een beetje aan het inlezen in verschillende rassen. Maar na 4 keer opgelicht te zijn ben ik eigenlijk best bang om een paardje te kopen. En sommige leuke staan bij handelstallen waar ik slechte verhalen over hoor...maar ook particulieren hoor die een paardje met doorgezakte kogels of artrose willen verkopen als recreatiepaard voor meer dan 6500 euro.

Er staat een 8 jarige volbloed ruin op marktplaats die wellicht wel aan je eisen voldoet. Ken het paard en gaat hier iedere dag zowel alleen als met andere paarden, in het licht en in het stikdonker, dwars door het dorp. Buitenrijden, zwemmen, een sprongetje ed alles is er al mee gedaan. Dit als je dus buiten de criollo wil kijken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:19

Babootje schreef:
Charmaine schreef:

Omdat een ander dat bij jou doet, hoef je dat toch niet ook bij een ander te doen?
Ik vind het sowieso niet slim om bij een verkoper niets af te spreken over een keuring. Zou voor mij een reden zijn het paard te laten staan.

Kunt daar idd vooraf afspraken over maken.

Vriendin verkocht paard naar China. Helemaal goedgekeurd. Maar door Corona kon hij lange tijd niet vliegen. Van koop afgezien en foto’s naar de eigenaren. Ze hadden er toch niks aan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 18:20

Charmaine schreef:

Waarom ze je het paard niet zeker eerst op de foto?

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:38

Paard is bij mij in 2019 volledig gekeurd en met een heel mooi rapport geslaagd. En ze is ook klinisch gewoon goed. Ik verkoop niet in de hogere prijsklasse he. Ik heb in de markt in deze prijsklasse nauwelijks anders ervaren dan dat koper zelf opdraait voor keuringskosten, ook bij afkeuring. Mijn ervaring is dus dat dit héél gebruikelijk is om te doen tegenwoordig. Als je de vp verhoogt met de keuringskosten is het toch nog steeds de koper die betaalt? Mss als er echt iets heel onverwachts uit zou komen waarmee ze volledig ongeschikt zou zijn dat ik alsnog bereid zou zijn die kosten te betalen, maar anders niet hoor. Zijn allemaal van die vage grijze gebieden keuringen tegenwoordig waarmee je zelf maar in moet schatten of je als koper alsnog wil kopen of niet. Het staat potentiele kopers natuurlijk vrij verder te kijken.
Ik snap heus wel dat het dubbel is, ik wil als koper ook niet continue voor andermans paarden de keuringen betalen. Dus ook ik heb liever dat een potentieel paard al eens gekeurd is. Dat is de mijne, alleen niet in de afgelopen maanden...

Zijn de keuringen trouwens goedkoper geworden? In 2019 was ik bij verschillende klinieken al gauw minimaal 900 euro kwijt, voor volledige keuring inc hals en rug...Ik lees hier keuringen voor 600 euro...Dat zal dan toch geen volledige keuring zijn?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:05

Ik meld mij dan ook maar hier :D De zoektocht gaat beginnen naar een fijn dressuurpaard.. Denk dat ik over 2 jaar wel geslaagd ben :P

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:17

Charmaine schreef:
Paard is bij mij in 2019 volledig gekeurd en met een heel mooi rapport geslaagd. En ze is ook klinisch gewoon goed. Ik verkoop niet in de hogere prijsklasse he. Ik heb in de markt in deze prijsklasse nauwelijks anders ervaren dan dat koper zelf opdraait voor keuringskosten, ook bij afkeuring. Mijn ervaring is dus dat dit héél gebruikelijk is om te doen tegenwoordig. Als je de vp verhoogt met de keuringskosten is het toch nog steeds de koper die betaalt? Mss als er echt iets heel onverwachts uit zou komen waarmee ze volledig ongeschikt zou zijn dat ik alsnog bereid zou zijn die kosten te betalen, maar anders niet hoor. Zijn allemaal van die vage grijze gebieden keuringen tegenwoordig waarmee je zelf maar in moet schatten of je als koper alsnog wil kopen of niet. Het staat potentiele kopers natuurlijk vrij verder te kijken.
Ik snap heus wel dat het dubbel is, ik wil als koper ook niet continue voor andermans paarden de keuringen betalen. Dus ook ik heb liever dat een potentieel paard al eens gekeurd is. Dat is de mijne, alleen niet in de afgelopen maanden...

Zijn de keuringen trouwens goedkoper geworden? In 2019 was ik bij verschillende klinieken al gauw minimaal 900 euro kwijt, voor volledige keuring inc hals en rug...Ik lees hier keuringen voor 600 euro...Dat zal dan toch geen volledige keuring zijn?

Wij betalen morgen als koper ook gewoon de keuring zelf. Begrijpelijk, paard werd in 2019 zowel klinisch als rx volledig goedgekeurd zonder enige bemerking We gaan ervan uit dat hij terug volledig goed zal zijn. Is in die 2 jaar niet kreupel geweest, geen blessures gehad, …Het is enkel voor mijn eigen gemoedsrust dat we het opnieuw doen

Moest het om een paard gaan waarbij het langer geleden is of nog nooit werd gekeurd zou ik het wel overleggen met de verkoper wie wat wanneer betaald

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:20

Charmaine schreef:

Wij betalen 400€ klinisch en rx benen, wel door eigen DA. Normaal is het 300€ maar daar het een eind rijden is vraagt hij dus wat meer.

Elodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:26

Charmaine schreef:
Ik rij dus wel het land door voor mogelijk hèt paard. Vandaag dus ook 2 uur heen en 2 uur terug. De kop is er weer af....

En ik merk meteen weer hoe lastig ik het vind hahaha! :-)

Ik ben trouwens mijn blik ook aan verbreden richting jachtpaarden en dan specifiek de Ierse paarden die daar voor geimporteerd worden. En dan heb ik het niet over de paarden die voor minder dan 5.000 worden aangeboden. Moet zeggen dat ze me erg aanspreken qua karakter en de bouw eigenlijk ook wel zolang ze niet té grof worden. Mensen hier nog tips en adressen mbt ID's/ISH's?

Meelezer hier ;) Clover stables in Moergestel zou je eens kunnen contacten.

Edit: Het was de bedoeling dat dit een pb werd maar er ging iets mis. Excuus.
Laatst bijgewerkt door Elodie op 28-12-21 20:29, in het totaal 2 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:26

Maar wat vinden jullie dan bijv als verkoper al keuring erop heeft zitten en deze papieren niet bij de verkoop mee geeft.

Ik verkoop pony met klinisch rapport deze houd ik altijd zelf.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 20:33

Klinische keuring wil ik als koper zelf bij zijn, dus een oudere klinische keuring zal mij een worst wezen of de verkoper deze zelf houdt.