Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 00:47

Zou je de deuren nog kunnen verstevigen?
Het lijkt mij zeker een eng idee. Verschrikkelijk dat dit zomaar kan, dat je dieren gevaar lopen, en dat er zo gespeeld wordt met de emoties van mensen :n

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 00:51

jolandje schreef:
ik moet zeggen dat ik alles maar doodeng vind, mijn paardjes staan op stal, maar ik heb echt een oud stalletje en de deuren zijn niet zo best meer ben bang dat een wolf daar doorheen gaat , ik heb een paar jaar geleden gezien wat zo'n beest kan aanrichten , bij mijn dochter , konijnenhok , toen wisten we niet dat er hier al wolven waren, maar wij zijn ervan overtuigd dat het een wolf moet zijn geweest, zo'n enorme kracht , dik gaas verdraaid, gelukkig was het toen stevig en nieuw en hebben de beestjes het overleefd, maar wel in de stress, zijn nog bij buren gaan vragen maar alle honden in de buurt waren 's nachts binnen geweest

Ik denk wel dat een wolf in deze situatie de boel zal inspecteren, maar zeker wanneer er andere potentiële slachtoffers in de nabije omgeving staan waar hij minder moeite voor hoeft te doen, doorwandelt naar een weide gevuld met dieren.

Extra moeite betekent extra kans op letsel voor de wolf. Dan is een paar kilometer extra wandelen veiliger.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:18

tienus63 schreef:
Net in de app Drenthe/Friesland, in het schemer 3 wolven gespot ten zuiden Gorredijk. En vastgelegd op film.
Twee uur later nog iets zuidelijker weer 3 wolven gezien in een tuin bij iemand.
Die mist nu wat zijn hobby pluimvee, eenden

Dat is idd hier vlakbij. Wij zitten net wat noordelijker. Ik vind er nix aan!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:25

tienus63 schreef:
Net in de app Drenthe/Friesland, in het schemer 3 wolven gespot ten zuiden Gorredijk. En vastgelegd op film.
Twee uur later nog iets zuidelijker weer 3 wolven gezien in een tuin bij iemand.
Die mist nu wat zijn hobby pluimvee, eenden

Deze meldingen zijn bij ons in het dorp. Beide meld locaties lopen we vaak met de honden.
Als het zo doorgaat durf ik niet meer met de honden buiten het dorp te lopen..

Blij dat ik verder geen kleine dieren meer heb bij huis.
Pony staat gelukkig aan de andere kant van de Tjonger, waar de meldingen tot nu gelukkig nog rustig zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:29

tienus63 schreef:
jolandje schreef:
ik moet zeggen dat ik alles maar doodeng vind, mijn paardjes staan op stal, maar ik heb echt een oud stalletje en de deuren zijn niet zo best meer ben bang dat een wolf daar doorheen gaat , ik heb een paar jaar geleden gezien wat zo'n beest kan aanrichten , bij mijn dochter , konijnenhok , toen wisten we niet dat er hier al wolven waren, maar wij zijn ervan overtuigd dat het een wolf moet zijn geweest, zo'n enorme kracht , dik gaas verdraaid, gelukkig was het toen stevig en nieuw en hebben de beestjes het overleefd, maar wel in de stress, zijn nog bij buren gaan vragen maar alle honden in de buurt waren 's nachts binnen geweest

Ik denk wel dat een wolf in deze situatie de boel zal inspecteren, maar zeker wanneer er andere potentiële slachtoffers in de nabije omgeving staan waar hij minder moeite voor hoeft te doen, doorwandelt naar een weide gevuld met dieren.

Extra moeite betekent extra kans op letsel voor de wolf. Dan is een paar kilometer extra wandelen veiliger.

Weet niet of die wolven nog zo bang zijn Ze hebben van niks en niemand iets te vrezen dus die worden gewoon lekker makkelijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:55

Je zal ze maar door je tuin hebben lopen brrrr. Dat verhaal van die boswachter vind ik wel straf. Waarom zijn die dieren gechipt?? Wie heeft ze daarvoor gevangen, hoe en waarom?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:16

Wintu schreef:
tienus63 schreef:
Maar ook de onwetendheid van veel burgers die buiten het platteland wonen.
Wolven, daar zijn er toch maar een paar van in Nederland en ze pakken toch alleen maar wild en soms een schaap.
Vriendin van me sprak een Rotterdamse en een Almeerder/Amsterdammer.
Die hebben werkelijk geen idee welke dieren er ook gepakt worden.
Dat nieuws wordt niet gebracht door de media.
Toevallig de dode Exmoor van de mekelogisch beheer bereikt even het landelijke nieuws.

Klopt, maar ook natuurbeheerders die het bagatelliseren met de woorden dat er maar weinig schapenvlees in de maag van de wolf voorkomt en hij voornamelijk reeën eet (waar ik tegenwoordig vrij veel botten van tegen kom trouwens) en het maar afdoen alsof de veehouders overdrijven. Nee ze eten ze ook niet, ze doden enkel. Het weg kijken en de nonchalance, want het is maar vee, stuit me enorm tegen de borst.
En idd, veel mensen die niet op het platteland wonen hebben het besef niet, noemen dat mensen van het platteland het roodkapjesyndroom hebben of dat in het buitenland de wolf ook geen mens aanvalt. Maar totaal voorbij gaan aan het feit dat daar de natuurgebieden veel uitgestrekter zijn, dus totaal geen vergelijk.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om mensen te generaliseren. Maar door de manier waarop jullie vooringenomen en eenzijdig het verhaal vertellen is het niet zo vreemd dat je niet erg serieus wordt genomen.
Sowieso hebben jullie er blijkbaar geen behoefte aan je enigszins bij de feiten te houden. Zoals de ruiter in Duitsland, die hoogstwaarschijnlijk door een hond is aangevallen (Volgens de door jullie geplaatste bron, maar die informatie wordt genegeerd en er wordt door jullie beweerd dat het een wolf was)
Daarnaast dit praten over "onwetendheid", is erg denigrerend. Ook mensen op het platteland of op de Veluwe kunnen een andere mening hebben over de wolf dan jullie, zonder achterlijk te zijn.
En, het zal je verbazen, in de Randstad heb je ook platteland (en veel ook) :)*
En dan je kinderen niet meer in de tuin laten spelen, dan ben je echt een beetje wereldvreemd hoor. Je kunt je kinderen ook vertellen wat ze moeten doen als ze onverhoopt een wolf zien. Maar wijs ze dan ook even op de gevaren van al het andere dat je in een tuin tegen kunt komen. Teken bijvoorbeeld.
In deze "discussie" reageert er niemand meer (behalve ik nu even eenmalig :D ) die het niet met jullie eens is. Was dat jullie doel? Is het nu een interessant gesprek geworden, met alleen gelijkgestemden? Die eenzijdigheid geeft je geen nieuwe/andere/meer realistische inzichten. En ja, dan krijg je algauw het Roodkapje syndroom.

Sanet

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:19

Ik ben echt wel heel benieuwd wat een kind volgens jou zou moeten doen als die oog in oog staat met een wolf?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:42

Sanet schreef:
Ik ben echt wel heel benieuwd wat een kind volgens jou zou moeten doen als die oog in oog staat met een wolf?

Gewoon, lief aaien en als hij gromt stoppen, net als bij de boomer van oma :Y)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:52

SjonnieZ schreef:
Sanet schreef:

En weer dat Boomer? Leg opa eens uit wat dat voor betekenis heeft, ik kom het momenteel overal tegen in discussie's, maar wat men nu precies wil zeggen daarmee? Shoot me :o

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:04

CharleyT schreef:
SjonnieZ schreef:

En weer dat Boomer? Leg opa eens uit wat dat voor betekenis heeft, ik kom het momenteel overal tegen in discussie's, maar wat men nu precies wil zeggen daarmee? Shoot me :o

In dit geval gewoon de hond van oma ;)
Maar ik snap jouw punt. Volgens mij bedoeld de jeugd hiermee de generatie van hun opa en oma.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:06

CharleyT schreef:

In dit geval gok ik dat ze met boomer hier op doelt :D :
https://hond.nl/boomer/

@Nikass: ondanks dat ik het niet altijd met je eens ben vind ik zo'n ander geluid tussendoor ook wel fijn hoor.
Een beetje variatie en wat genuanceerdere meningen maken het een interessantere discussie. Toch blijf ik vinden dat er weinig plaats is voor de wolf in NL en deze hier alleen kan leven met goed beheer beleid.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:20

de pro wolf club is een petitie gestart
om het nationaal park de Hoge Veluwe ertoe te bewegen de faunapassage en het ecoduct te openen, zodat de wolf en andere dieren zich weer vrij kunnen bewegen tussen de verschillende natuurgebieden.
Blijkbaar waren de ecoducten ooit gesloten om te voorkomen dat de wolf het paard zou binnentreden en de edelherten het park zouden verlaten.

https://activeforjustice.nl/petitie/?fb ... xwXBCPzKKI

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:27

Beste Nikass, mijn mond valt me open. En niet omdat ik het met je eens ben. Je mag het best oneens zijn met de meerderheid hier, ieder zijn eigen. Maar als je naar de feiten kijkt slaat het nergens op. Alles wordt aangevallen, ze zijn niet schuw, aanvallen op klaarlichte dag. WOLVEN HOREN NIET IN NEDERLAND BEHALVE IN EEN DIERENTUIN. Ik vind het echt van den zotte dat ik 's nachts alle ramen open zet zodat ik het hoor als er iets gebeurt. Mijn minipaardjes staan thuis, wolfwerende omheining bestaat niet maar wat ze voorschrijven mag hier ook niet gemaakt worden. Vindt jij het echt normaal dat iemand zo in angst moet leven ? Wacht maar totdat hier de eerste mens aangevallen wordt, dan piep je wel anders.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:28

Nikass ik heb in mijn hele leven nog nooit een teek opgelopen in onze Randstad tuin.
Zelfs onze honden niet.

En ook jij houdt je niet aan de feiten.
Jij ontloopt die totaal.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:40

Nikass schreef:
Wintu schreef:

Klopt, maar ook natuurbeheerders die het bagatelliseren met de woorden dat er maar weinig schapenvlees in de maag van de wolf voorkomt en hij voornamelijk reeën eet (waar ik tegenwoordig vrij veel botten van tegen kom trouwens) en het maar afdoen alsof de veehouders overdrijven. Nee ze eten ze ook niet, ze doden enkel. Het weg kijken en de nonchalance, want het is maar vee, stuit me enorm tegen de borst.
En idd, veel mensen die niet op het platteland wonen hebben het besef niet, noemen dat mensen van het platteland het roodkapjesyndroom hebben of dat in het buitenland de wolf ook geen mens aanvalt. Maar totaal voorbij gaan aan het feit dat daar de natuurgebieden veel uitgestrekter zijn, dus totaal geen vergelijk.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om mensen te generaliseren. Maar door de manier waarop jullie vooringenomen en eenzijdig het verhaal vertellen is het niet zo vreemd dat je niet erg serieus wordt genomen.
Sowieso hebben jullie er blijkbaar geen behoefte aan je enigszins bij de feiten te houden. Zoals de ruiter in Duitsland, die hoogstwaarschijnlijk door een hond is aangevallen (Volgens de door jullie geplaatste bron, maar die informatie wordt genegeerd en er wordt door jullie beweerd dat het een wolf was)
Daarnaast dit praten over "onwetendheid", is erg denigrerend. Ook mensen op het platteland of op de Veluwe kunnen een andere mening hebben over de wolf dan jullie, zonder achterlijk te zijn.
En, het zal je verbazen, in de Randstad heb je ook platteland (en veel ook) :)*
En dan je kinderen niet meer in de tuin laten spelen, dan ben je echt een beetje wereldvreemd hoor. Je kunt je kinderen ook vertellen wat ze moeten doen als ze onverhoopt een wolf zien. Maar wijs ze dan ook even op de gevaren van al het andere dat je in een tuin tegen kunt komen. Teken bijvoorbeeld.
In deze "discussie" reageert er niemand meer (behalve ik nu even eenmalig :D ) die het niet met jullie eens is. Was dat jullie doel? Is het nu een interessant gesprek geworden, met alleen gelijkgestemden? Die eenzijdigheid geeft je geen nieuwe/andere/meer realistische inzichten. En ja, dan krijg je algauw het Roodkapje syndroom.

Nee, het stoort me vooral, is dat jij vooral uitdraagt dat alles en iedereen zich maar aan moet passen aan de komst van de wolf. Dat een wolf alleen jaagt om te overleven, dat een wolf wel weg trekt als ie niet genoeg rust krijgt, dat men maar 'even' moet investeren in wolfwerend hekwerk, het hele land qqua inrichting en beleid maar aangepast moet worden. Ik vind dat naief gedacht. En zoals jij anderen beschuldigd van eenzijdigheid en generaliseren, zo doe je dat zelf evengoed en evenzo met de manier waarop jij je verhaal brengt, mensen die niet voor de wolf zijn, zijn vooringenomen en schijnbaar ook standaard tegen asielzoekers, we zijn dusdanig eenzijdig door dat we er tussen wonen dat we niet realistisch zijn en niet serieus genomen hoeven te worden?
Leuke tegenhanger voor Roodkapjes syndroom....ivoren toren syndroom..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:44

SjonnieZ schreef:
de pro wolf club is een petitie gestart
om het nationaal park de Hoge Veluwe ertoe te bewegen de faunapassage en het ecoduct te openen, zodat de wolf en andere dieren zich weer vrij kunnen bewegen tussen de verschillende natuurgebieden.
Blijkbaar waren de ecoducten ooit gesloten om te voorkomen dat de wolf het paard zou binnentreden en de edelherten het park zouden verlaten.

https://activeforjustice.nl/petitie/?fb ... xwXBCPzKKI

Ben op zich wel voor het openen van ecoducten, naar ik begrepen heb is dat doen toch dicht gegaan ten bate van de boeren, vanwege angst voor te veel vraat aan gewassen? Ben er ook voor dat het edelhert in Drenthe weer welkom is, boeren wilden dat destijds niet en daarom is er een nulstand, maar hoe meer wild hoe beter lijkt me.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:50

Een jong kind kun je niet leren wat te doen met een ontmoeting wolf.
Als je weet hoe snel een hond uit kan halen of uit het niets opduikt, weet je ook dat een wolf dat nog beter kan. Dus in die zin ben ik het niet met je eens.
Ja teken kunnen gevaarlijk zijn zeker waar. Maar verscheurd worden door een wolf nog erger. Dan heb je die trauma ook nog als je het overleefd. Ik ben er niet blij mee, met hoe het in Nederland, maar zeker ook elders. Ik mis heel erg de nuchtere kijk, van landleidende ambtenaren. Er wordt ons momenteel vanalles gewoon afgepakt. Schande.

Na de corona komen er nog meer mensen bij de psychische problemen krijgen door alle zorgen en dan nu ook nog de zorg om hun dieren. Want het gaat niet alleen om de koe, het schaap of paard. Ook je hond, kat en geit zijn niet veilig. Of je kip, konijn cavia.

Persoonlijk houd ik nu de reeën bij mij in de omgeving goed in de gaten. Ik weet waar ze in groepjes vaak lopen. Zijn ze allemaal al wat langer weg, dan mag ik mij grote zorgen maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:56

Roodkapje syndroom is iets wat vaak voorbij komt. Maar sprookjes zijn gebaseerd op de waarheid en werden vroeger verteld om kinderen bewust te maken van gevaren. Er zijn ook in NL diverse kinderen door wolven gegrepen in het verleden. Daarom is de wolf destijds verjaagd en bejaagd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:58

ja maar ja maar...die waren vast hondsdol of toen hadden ze nog geen geweldige wolfwerend raster of...

nee verdorie toen waren er maar 5 miljoen mensen en echt veel natuur.
En nog doden, meerdere!
Toen kon de wolf ruim om ons mensen heen maar deed dat ook niet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:06

Als we meer wild willen, moet er ook meer gejaagd worden. Dat kan door een wolf of door een mens worden gedaan. Iedere keuze heeft consequenties namelijk en die zijn niet altijd van tevoren goed te overzien. Nuchter nadenken over keuzes is wel belangrijk en elkaar wegzetten, diskwalificeren omdat iemand een andere mening heeft, dat past daarin niet echt. Een voorbeeld als iemand een sadist noemen omdat hij geen wolfwerende maatregelen neemt, is vooral een uiting van de eigen emoties. Maar onterecht dat je dat op een ander projecteert. Ieder neemt zijn eigen beslissingen op basis van eigen afwegingen. Ik bijvoorbeeld schipper wat tussen een wolfwerend hekwerk wat vast nog afgekeurd wordt, maar zeker zal ontmoedigen. Ik laat ze 's nachts niet meer op de track en grote paddock, maar ze hebben alleen een grote inloopoverkapping met kleinere paddock. Dat vind ik al welzijnsschadelijk eigenlijk. De paarden maken zich er niet druk om dat er in de regio wolven zijn. Zij doen hun paardendingen. Wij mensen zijn bezorgd en zij niet. Tot er wat gebuert uiteraard. Natuurlijk is het vreselijk als ze aangevallen worden, maar om ze daarvoor te behoeden en ze op te sluiten... ik weet het niet. Denk niet dat de paarden daar zelf voor zouden kiezen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:08

Josien_ schreef:
CharleyT schreef:

In dit geval gok ik dat ze met boomer hier op doelt :D :
https://hond.nl/boomer/

@Nikass: ondanks dat ik het niet altijd met je eens ben vind ik zo'n ander geluid tussendoor ook wel fijn hoor.
Een beetje variatie en wat genuanceerdere meningen maken het een interessantere discussie. Toch blijf ik vinden dat er weinig plaats is voor de wolf in NL en deze hier alleen kan leven met goed beheer beleid.

Over wat je precies onder "weinig" verstaat kunnen we nog van gedachten wisselen. Verder ben ik het met dit bericht eens hoor :)

Hahahatsjoe: grote letters zijn niet nodig. Ik heb een leesbril. Jouw bericht staat vol met mening en dat is prima, maar presenteer het dan niet als feiten.
En inhoudelijk op mijn bericht ingaan doe je niet. Waarom reageer je bijvoorbeeld niet op het feit dat in de bron die jullie zelf geplaatst hebben over de aanval op de ruiter staat dat het hoogstwaarschijnlijk een hond was, en dat een aanval door een wolf in Duitsland nog nooit voorgekomen is?
En vooral op het feit dat er vervolgens vele berichten van jullie komen over "oh wat erg, een aanval door een wolf!" Verwacht je echt dat met valse informatie mensen onder de indruk raken van die berichten?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:12

Onali schreef:
Nikass ik heb in mijn hele leven nog nooit een teek opgelopen in onze Randstad tuin.
Zelfs onze honden niet.

En ook jij houdt je niet aan de feiten.
Jij ontloopt die totaal.

Dat jij nooit door een teek gebeten bent bewijst natuurlijk alles _/-\o_

https://www.telegraaf.nl/vrouw/25225309 ... e-van-lyme

Vertel me even welke feiten ik ontloop, en hoe ik dat doe? Graag even onderbouwen wat je zegt.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-04-23 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:12

SusanH schreef:
Je zal ze maar door je tuin hebben lopen brrrr. Dat verhaal van die boswachter vind ik wel straf. Waarom zijn die dieren gechipt?? Wie heeft ze daarvoor gevangen, hoe en waarom?

Waar haal jij vandaan dat die dieren gechipt zijn, dat is helemaal niet waar.

Gisteren een aanval met meerdere dode schapen in Hijken. Was de vijfde aanval bij deze eigenaar. Alles staat achter wolfwerende rasters wat hem duizenden euro's en onnoemelijk veel werk heeft gekost. En het helpt dus niks.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:14

Nog nooit?
Als in nooit nooit, of bedoel je deze eeuw?