Het lijkt mij zeker een eng idee. Verschrikkelijk dat dit zomaar kan, dat je dieren gevaar lopen, en dat er zo gespeeld wordt met de emoties van mensen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jolandje schreef:ik moet zeggen dat ik alles maar doodeng vind, mijn paardjes staan op stal, maar ik heb echt een oud stalletje en de deuren zijn niet zo best meer ben bang dat een wolf daar doorheen gaat , ik heb een paar jaar geleden gezien wat zo'n beest kan aanrichten , bij mijn dochter , konijnenhok , toen wisten we niet dat er hier al wolven waren, maar wij zijn ervan overtuigd dat het een wolf moet zijn geweest, zo'n enorme kracht , dik gaas verdraaid, gelukkig was het toen stevig en nieuw en hebben de beestjes het overleefd, maar wel in de stress, zijn nog bij buren gaan vragen maar alle honden in de buurt waren 's nachts binnen geweest
tienus63 schreef:Net in de app Drenthe/Friesland, in het schemer 3 wolven gespot ten zuiden Gorredijk. En vastgelegd op film.
Twee uur later nog iets zuidelijker weer 3 wolven gezien in een tuin bij iemand.
Die mist nu wat zijn hobby pluimvee, eenden
tienus63 schreef:Net in de app Drenthe/Friesland, in het schemer 3 wolven gespot ten zuiden Gorredijk. En vastgelegd op film.
Twee uur later nog iets zuidelijker weer 3 wolven gezien in een tuin bij iemand.
Die mist nu wat zijn hobby pluimvee, eenden
tienus63 schreef:jolandje schreef:ik moet zeggen dat ik alles maar doodeng vind, mijn paardjes staan op stal, maar ik heb echt een oud stalletje en de deuren zijn niet zo best meer ben bang dat een wolf daar doorheen gaat , ik heb een paar jaar geleden gezien wat zo'n beest kan aanrichten , bij mijn dochter , konijnenhok , toen wisten we niet dat er hier al wolven waren, maar wij zijn ervan overtuigd dat het een wolf moet zijn geweest, zo'n enorme kracht , dik gaas verdraaid, gelukkig was het toen stevig en nieuw en hebben de beestjes het overleefd, maar wel in de stress, zijn nog bij buren gaan vragen maar alle honden in de buurt waren 's nachts binnen geweest
Ik denk wel dat een wolf in deze situatie de boel zal inspecteren, maar zeker wanneer er andere potentiële slachtoffers in de nabije omgeving staan waar hij minder moeite voor hoeft te doen, doorwandelt naar een weide gevuld met dieren.
Extra moeite betekent extra kans op letsel voor de wolf. Dan is een paar kilometer extra wandelen veiliger.
Wintu schreef:tienus63 schreef:Maar ook de onwetendheid van veel burgers die buiten het platteland wonen.
Wolven, daar zijn er toch maar een paar van in Nederland en ze pakken toch alleen maar wild en soms een schaap.
Vriendin van me sprak een Rotterdamse en een Almeerder/Amsterdammer.
Die hebben werkelijk geen idee welke dieren er ook gepakt worden.
Dat nieuws wordt niet gebracht door de media.
Toevallig de dode Exmoor van de mekelogisch beheer bereikt even het landelijke nieuws.
Klopt, maar ook natuurbeheerders die het bagatelliseren met de woorden dat er maar weinig schapenvlees in de maag van de wolf voorkomt en hij voornamelijk reeën eet (waar ik tegenwoordig vrij veel botten van tegen kom trouwens) en het maar afdoen alsof de veehouders overdrijven. Nee ze eten ze ook niet, ze doden enkel. Het weg kijken en de nonchalance, want het is maar vee, stuit me enorm tegen de borst.
En idd, veel mensen die niet op het platteland wonen hebben het besef niet, noemen dat mensen van het platteland het roodkapjesyndroom hebben of dat in het buitenland de wolf ook geen mens aanvalt. Maar totaal voorbij gaan aan het feit dat daar de natuurgebieden veel uitgestrekter zijn, dus totaal geen vergelijk.
SjonnieZ schreef:Sanet schreef:Ik ben echt wel heel benieuwd wat een kind volgens jou zou moeten doen als die oog in oog staat met een wolf?
Gewoon, lief aaien en als hij gromt stoppen, net als bij de boomer van oma
CharleyT schreef:SjonnieZ schreef:Gewoon, lief aaien en als hij gromt stoppen, net als bij de boomer van oma
En weer dat Boomer? Leg opa eens uit wat dat voor betekenis heeft, ik kom het momenteel overal tegen in discussie's, maar wat men nu precies wil zeggen daarmee? Shoot me
CharleyT schreef:En weer dat Boomer? Leg opa eens uit wat dat voor betekenis heeft, ik kom het momenteel overal tegen in discussie's, maar wat men nu precies wil zeggen daarmee? Shoot me
Nikass schreef:Wintu schreef:
Klopt, maar ook natuurbeheerders die het bagatelliseren met de woorden dat er maar weinig schapenvlees in de maag van de wolf voorkomt en hij voornamelijk reeën eet (waar ik tegenwoordig vrij veel botten van tegen kom trouwens) en het maar afdoen alsof de veehouders overdrijven. Nee ze eten ze ook niet, ze doden enkel. Het weg kijken en de nonchalance, want het is maar vee, stuit me enorm tegen de borst.
En idd, veel mensen die niet op het platteland wonen hebben het besef niet, noemen dat mensen van het platteland het roodkapjesyndroom hebben of dat in het buitenland de wolf ook geen mens aanvalt. Maar totaal voorbij gaan aan het feit dat daar de natuurgebieden veel uitgestrekter zijn, dus totaal geen vergelijk.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om mensen te generaliseren. Maar door de manier waarop jullie vooringenomen en eenzijdig het verhaal vertellen is het niet zo vreemd dat je niet erg serieus wordt genomen.
Sowieso hebben jullie er blijkbaar geen behoefte aan je enigszins bij de feiten te houden. Zoals de ruiter in Duitsland, die hoogstwaarschijnlijk door een hond is aangevallen (Volgens de door jullie geplaatste bron, maar die informatie wordt genegeerd en er wordt door jullie beweerd dat het een wolf was)
Daarnaast dit praten over "onwetendheid", is erg denigrerend. Ook mensen op het platteland of op de Veluwe kunnen een andere mening hebben over de wolf dan jullie, zonder achterlijk te zijn.
En, het zal je verbazen, in de Randstad heb je ook platteland (en veel ook)![]()
En dan je kinderen niet meer in de tuin laten spelen, dan ben je echt een beetje wereldvreemd hoor. Je kunt je kinderen ook vertellen wat ze moeten doen als ze onverhoopt een wolf zien. Maar wijs ze dan ook even op de gevaren van al het andere dat je in een tuin tegen kunt komen. Teken bijvoorbeeld.
In deze "discussie" reageert er niemand meer (behalve ik nu even eenmalig) die het niet met jullie eens is. Was dat jullie doel? Is het nu een interessant gesprek geworden, met alleen gelijkgestemden? Die eenzijdigheid geeft je geen nieuwe/andere/meer realistische inzichten. En ja, dan krijg je algauw het Roodkapje syndroom.
SjonnieZ schreef:de pro wolf club is een petitie gestart
om het nationaal park de Hoge Veluwe ertoe te bewegen de faunapassage en het ecoduct te openen, zodat de wolf en andere dieren zich weer vrij kunnen bewegen tussen de verschillende natuurgebieden.
Blijkbaar waren de ecoducten ooit gesloten om te voorkomen dat de wolf het paard zou binnentreden en de edelherten het park zouden verlaten.
https://activeforjustice.nl/petitie/?fb ... xwXBCPzKKI
Josien_ schreef:CharleyT schreef:En weer dat Boomer? Leg opa eens uit wat dat voor betekenis heeft, ik kom het momenteel overal tegen in discussie's, maar wat men nu precies wil zeggen daarmee? Shoot me
In dit geval gok ik dat ze met boomer hier op doelt:
https://hond.nl/boomer/
@Nikass: ondanks dat ik het niet altijd met je eens ben vind ik zo'n ander geluid tussendoor ook wel fijn hoor.
Een beetje variatie en wat genuanceerdere meningen maken het een interessantere discussie. Toch blijf ik vinden dat er weinig plaats is voor de wolf in NL en deze hier alleen kan leven met goed beheer beleid.
Onali schreef:Nikass ik heb in mijn hele leven nog nooit een teek opgelopen in onze Randstad tuin.
Zelfs onze honden niet.
En ook jij houdt je niet aan de feiten.
Jij ontloopt die totaal.
SusanH schreef:Je zal ze maar door je tuin hebben lopen brrrr. Dat verhaal van die boswachter vind ik wel straf. Waarom zijn die dieren gechipt?? Wie heeft ze daarvoor gevangen, hoe en waarom?