[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 14:50

Prairy schreef:
Je zou het ook kunnen versnipperen, incl blad, dan kun je daar mooie compost van maken. En dat weer gebruiken voor de moestuin of het land. Of de snippers rondom bomen doen om de bodem te verbeteren en meer water vast te houden. Koop wel gelijk een goede die ook wat dikkere takken aan kan, zeg tot 12cm. De rest kun je voor brandhout gebruiken.

Als je er eentje koopt die actief de auto kan is het ook makkelijk, zet je hem neer waar je snoeit en gelijk de takken erdoor. Richten op een aanhanger of gewoon weer terug naar de bomen als je het ter plaatse wil laten verteren.

We hebben inderdaad een versnipperaar Prairy. We hebben ook inderdaad enorm veel versnipperd. Maar.... ook daar kleven weer enorm veel nadelen aan. Behalve dat het verschrikkelijk veel en vooral irritant werk is, versnippert een versnipperaar geen zacht tuinafval. Dus composteren gaat er niet mee. Ja harde takken en kleine stammen gaan geweldig goed, maar nog zachte bramen en jonge twijgen gaan nauwelijks en onkruid al helemaal niet.

Toen hadden we eerst wel versnipperd en de snippers gebruikt als paden, handig dachten we. Zoooo stinken na een paar maanden dat wil je niet weten. Iedere stap die we deden dan kwam er zo'n rotte-eierenstank omhoog. Not funny. Verder wordt het spekglad. We dachten slim te zijn en de kleiige modder die zo glad is, de baas te kunnen. Not. Beetje regen of ochtenddauw en het is glad. Dat was erg gevaarlijk voor de paardjes toen.

Dus we hebben een professionele versnipperaar voor takken, maar we gebruiken hem weinig meer, en dan vooral dus doordat we geen goede bestemming er meer voor weten door stank en gladheid en omdat het zo ontzettend veel tijd kost. Overigens gaat hij tot 4cm officieel, hij kan dikker, maar boven de 4 cm vinden we zonde om te versnipperen. Dat verzagen we allemaal tot haardhout. 12 cm zou ik echt enorm zonde vinden dat dat versnipperd zou worden.

Tinka schreef:
Volgens mij mag je in sommige gebieden wel tuinafval verbranden maar moet je dan een vergunning aanvragen bij de gemeente.
Wij gooien de meeste dingen buiten de afrastering neer.
De injectie tegen de jeuk bedoel ik corticosteroïden.

Volgens de site van service public waar ik de link van gaf, mag het gewoon nergens: "Non, il est interdit brûler des déchets verts (végétaux secs ou humides) chez soi, que ce soit avec un incinérateur de jardin ou à l'air libre." Ze zeggen niet dat het met een vergunning wel mag. Maar een burgemeester kan altijd uitzonderingen verstrekken natuurlijk.
En buiten de afrastering neergooien is bij ons geen optie.

Aha, corticosteroïde. Dank voor dat woord, dan zal ik het vragen aan haar.

fardoe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:01

Ik gebruik de grote lange takken voor in de takkenril bij de paarden omdat het meeste wat hier staat eetbaar is voor paarden.
De rest verwerkt Ro langs ons terrein. We hebben de omheining zo gemaakt dat er nog ruimte is tussen de omheining en de erfgrens. Het ligt dus allemaal op ons eigen terrein.

Dank je voor de link Monique.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 15:12

fardoe schreef:
Ik gebruik de grote lange takken voor in de takkenril bij de paarden omdat het meeste wat hier staat eetbaar is voor paarden.
De rest verwerkt Ro langs ons terrein. We hebben de omheining zo gemaakt dat er nog ruimte is tussen de omheining en de erfgrens. Het ligt dus allemaal op ons eigen terrein.

Dank je voor de link Monique.

De takken kunnen wel op je eigen terrein liggen, maar het onkruid dat zich erin kan nestelen aan buurmans kant moet je bijhouden officieel. Als jullie er aan twee kanten op je eigen terrein bijkunnen is dat ok. Vind je dat niet zonde van je ruimte dan? Wist je trouwens dat je distels verplicht bent te snoeien? Dat is ook een wet.

Wat we nu doen met snoeien is zo. Erwin snoeit met kantenmaaier of kettingzaag. Ik scheid en verzamel. Klein spul dat eetbaar is laat ik liggen, dat droogt en als de paarden erlangs komen, kunnen ze zelf kiezen of ze het wel of niet opeten. Takken met bladeren gaan, als ze niet slecht voor paarden zijn, naar de paarden. Die eten dat in een paar dagen leeg en soms knagen ze ook van de schors. Erwin zaagt er daarna uit wat nog brandbaar is voor de haard en de leeggegeten takken die te klein zijn voor de haard (en die we dus vroeger versnipperden) gaan óf direct op de mesthoop (om hem stevigheid te geven, want het is een mestkuil in een 'ravijntje'.) óf we verzamelen ze op 1 plek en steken ze eens in de zoveel tijd in de hens in een brandton als er geen gevaar voor bosbrand is.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:44

Op ern Facebook site voor buitenlanders liet iemand zo'n formulier zien voor toestemming voor afval in de brand te steken. Met de vraag hoe het in te vullen.
Was niet zo lang geleden. Maar dat zal per gemeente verschillen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 15:49

Tinka schreef:
Op ern Facebook site voor buitenlanders liet iemand zo'n formulier zien voor toestemming voor afval in de brand te steken. Met de vraag hoe het in te vullen.
Was niet zo lang geleden. Maar dat zal per gemeente verschillen.

Ik las dat dat formulier in de brand moest ;-) Het zal zeker per commune verschillen en ook per burgemeester denk ik. Sommigen zijn roomser dan de paus.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:53

De stukken bos of stroken bos waar ons terrein aan grenst daar komt echt nooit iemand. De boer naast ons maait alles wat uitsteekt aan boomtakken of struiken boven zijn weiland weg en voor de rest gaat hij nooit verder naar achteren. Hij controleert of zijn paaltjes en stroomdraad die ook ver weg staan van de erfgrens nog heel zijn en de stukken of stroken bos komt hij echt nooit.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 17:00

fardoe schreef:
De stukken bos of stroken bos waar ons terrein aan grenst daar komt echt nooit iemand. De boer naast ons maait alles wat uitsteekt aan boomtakken of struiken boven zijn weiland weg en voor de rest gaat hij nooit verder naar achteren. Hij controleert of zijn paaltjes en stroomdraad die ook ver weg staan van de erfgrens nog heel zijn en de stukken of stroken bos komt hij echt nooit.

Zolang hij niet klaagt, zal er ook niets mis zijn! Of je koopt/huurt gewoon zijn land erbij ;-)

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:47

Dat was ook de bedoeling, hij onze waterbron gebruiken die verderop ligt naast zijn land en wij een derde heuvel van hem gebruiken wat naast onze heuvels ligt. Maar de heuvel is van iemand anders.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 20:19

fardoe schreef:
Dat was ook de bedoeling, hij onze waterbron gebruiken die verderop ligt naast zijn land en wij een derde heuvel van hem gebruiken wat naast onze heuvels ligt. Maar de heuvel is van iemand anders.

da's jammer. Maar hij gebruikt kennelijk die heuvel van iemand anders, huurt hij dit of pacht hij dat? Zo ja, dan zou je nog steeds in ruil voor die bron, de pacht van hem over kunnen nemen?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:54

Nee, de heuvel is van iemand anders . De boer gebruikt de heuvel niet. Ik dacht dat de heuvel van hem was omdat er vorig jaar koeien op stonden.
Maar dat zijn waarschijnlijk koeien van iemand anders geweest.
Dit jaar hebben er geen koeien op gestaan. We hebben de naam van de eigenaresse van de heuvel.
Ik zal het eens aan de buurvrouw vragen waar ik iedere dag mee wandel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 16:33

@Tamara, al zou je hem maar kunnen huren of pachten, dat zou al erg gaaf zijn. Ik zie die ezeltjes al komen ;-)

Hier had ik gisteren ook vier eigenwijze ezeltjes, resultaat een halstertouw gesloopt. Bij het uit het weiland halen aan een trosje van vier, besloot de kudde en masse gisteren dat het voer dat lag te wachten in de bakken in de boxen, zó lekker was dat ze moesten gaan draven en gewoon niet meer naar mij hoefden te luisteren.

Nu had dat niet zo erg geweest, maar vlak voor de stallen besloot Quarbonne, dat het gras voor de boerderij nóg lekkerder was dan bix dat stond te wachten. De anderen vonden dat een erg overtuigend argument en ik moest voor mijn eigen veiligheid alle lijnen laten gaan. Gras was toen ineens ook niet meer interessant, stout doen wel! En toen was het hek van de dam, want was is het leuk om met zijn allen stout te doen, steerten omhoog, voor zover dat gaat met koudbloeden, knietjes hoog, koppen erop, blazen en gaan met die banaan. O o wat zijn we een kudde, zeg. En het vrouwtje er maar achteraan. Baasje erbij, ze ingesloten en toen was het ook wel klaar en waren wij wel weer interessant. Schurkjes. Maar goed, Kramer zal weer blij met me zijn. Of misschien heeft de local boerenshop ook wel halstertouwen.

Dus dat doe ik zo niet meer. Vanmorgen dan voor het eerst sinds lang weer, in twee paren ze naar het land gebracht. Eerst de twee shetjes. Toen Quarbonne doorhad dat zijn lievelingsdames niet meekwamen, ging hij staken. Ik kreeg hem wel mee, maar wat was hij boos in het land. En dan zou je niet zeggen dat hij 18 bijna 19 is. Manman wat kan die gaan zeg en hard! Ik ben blijven kijken, hij bleef wel achter het lint.
Ondertussen bij de stallen, was Callas haar deur aan het in- en uitdeuken, maar ze heeft verder geen aspiraties tot plaatwerker. Prisca hinnikte en riep, die vond het ook maar niets. De twee dames waren nog een handvol om dat in ruste naar de wei te krijgen dus een goede oefening. Straks terug ga ik het ook weer twee aan twee doen, maar dan blijft Erwin bij de wei kijken of het goed gaat.

Als alle logistiek klaar is, dan hoef ik ze als het goed is niet meer over het pad te leiden, dan kunnen ze zelf kiezen naar welke weilanden ze gaan (als ik de hekken open zet, ivm wormen, mest en grasgroei).

Afijn, het is weer zondag, weer een aflevering van MaquÉden waarin brave paarden bij het vuur grazen en Mo op een brave Prisca zonder zadel en bit draaft. Verder zegt de naam genoeg: Gruwelijke grijper, boze bever en blijven blussen...

https://youtu.be/KEsAtY_x24I

Erwin heeft een Pelle-special gemaakt op zijn eigen kanaal, voor hen die het leuk vinden:

https://www.youtube.com/watch?v=hnw_jBkDfm4

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:56

Ohhhh wat een stel boeven zijn het! Maar inderdaad, 4 pony's met de kolder in de kop kun je niet houden. Ze hebben vast veel lol gehad ;)

Die uitval van die beverrat! Brrrr... Waar zat die nou precies?

En die mesthoop, ik moest er wel een beetje om lachen. Ja, die broeien altijd vanbinnen en nee, ik heb nog nooit een mesthoop gezien die 100% nat is vanbinnen, vanwege die broei. Hilarisch :')

Oh en Pelle! Die oogjes, echt lachen. En die brul moest ik ook om grinniken, haha. Leuk en nuttig speelgoed weer!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 17:13

Ponylogica : het maakt niet uit wat we doen, in onze box liggen brokjes die we altijd mogen eten zodra we binnenkomen...
Eerst op stal, netjes rustig zijn en dan pas zijn er brokjes zeg ik hier. Heb die grappen wel gehad met pony op pension, was keurig opgevoede Heer plotseling ook zijn manieren kwijt. Was niet zo blij met het moeten oppoetsen ervan regelmatig omdat al brokjes in de bak zo makkelijk was met binnen halen.

Ja, het is makkelijk als motivatie, maar er zitten nadelen aan die er voor mij niet tegen op zouden wegen. Ook juist omdat ik dat soort momentjes gebruikte om basismanieren bij te houden ook al deed ik verder weinig met ze bv door rotweer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 17:19

@Judith, Ja, stout doen met zijn alles, is leuk! @Tamary dat deed ik eerst ook altijd. Het verwachtingsmoment uitstellen. Moet ik maar weer naar terug. Is beter. Callas kan dat enorm goed. Naar box, erin, wachten, zij het ongeduldig en als ik kom met brokjes, achterwaarts om me ruimte te geven en pas aanvallen als ik wegstap en zeg dat het mag.

De moerasbever zat in de voortuin. Dus naast de voordeur zo ongeveer. Volgend jaar maken we gaat langs het hekje want hij kan dus tussen de spijlen door en eet alles wat ik zo zorgvuldig kweek. Helaas. Paar paprika's, twee pompoenen (de 3e heeft Yoda opgegeten) en fruit, maar mandarijnen lust hij niet.

De mesthoop is niet door broei in de fik gegaan. Erwin had de as van de takkenverbranding op de mesthoop gegooid en dat is in de fik gegaan. Dat hebben we kunnen blussen maar toen was het vuur IN de mesthoop getrokken en omdat mest uiteraard zelf al broeit, alhoewel ik op deze mesthoop nog nooit rook heb gezien (bij mijn vorige wel) heeft het dan maar weinig nodig om door te blijven gaan. Maar wel tot een meter diep! We zijn dus twee dagen bezig geweest met blussen. Iedere keer weer sproeien en openhalen. Div omringende boompjes zijn in de hens gegaan.

Ja Pelle... Erwin wordt steeds verliefder...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 17:58

4 paarden houden als ze andere plannen hebben dan jij. Daarom neem ik er maar 2 tegelijk mee en dat vind ik al spannend. Dan lopen er nog wel 2 veulens los mee te huppelen. En Milko er achteraan met Pathos om de veulens in goede banen te leiden.
Volgende keer eerst de grote merries en dan de shets in de wei zetten? Lijkt mij handiger, shets zijn toch wat makkelijker te houden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 18:07

Tinka schreef:
4 paarden houden als ze andere plannen hebben dan jij. Daarom neem ik er maar 2 tegelijk mee en dat vind ik al spannend. Dan lopen er nog wel 2 veulens los mee te huppelen. En Milko er achteraan met Pathos om de veulens in goede banen te leiden.
Volgende keer eerst de grote merries en dan de shets in de wei zetten? Lijkt mij handiger, shets zijn toch wat makkelijker te houden.

Vanmorgen had ik dan de twee kleintjes eerst gedaan en de twee grote in de volgende beurt. Dat ging redelijk goed.

Daarnet zijn we het met zijn tweetjes gaan doen. Ik heb eerst Poupette en Callas meegenomen. Erwin is achtergebleven om te kijken hoe Prisca en Quarbonne het vonden om achter te blijven. Zij hadden daar niet zo'n moeite mee, mogelijk omdat Erwin er stond. Callas vond het wel vreselijk om weg te gaan van hen. Poupette boeide het niet.

Ik had dit keer geen voer klaargelegd in de bakken. Toen Callas dan in haar box stond en Poupette ook, alleen een beloninkje gegeven, nog geen eten en ben ik teruggelopen om de andere twee van Erwin over te nemen, terwijl Callas treurig in haar stal bleef hinniken.

Op zich zou dit kunnen werken. Dit zouden we dan zo een paar weken kunnen doen totdat de doorgang naar dat weiland qua logistiek af is, dan kunnen ze zelf naar binnen komen. Maarrr...

We hebben twee regenbuien gehad. En de toegang tot dat weiland is al een en al blub en spekglad en dus levensgevaarlijk voor pezen. Ik zit niet te wachten op meer blessures. Dus per vandaag is die doorgang afgeschreven en dus moet ik dan door de bosingang. Maar dat is een wandeling van iets van 7 minuten of zo. Dat betekent dat als ik het in twee beurten doe, de twee achterblijvers een kwartier alleen moeten blijven. Daar zijn ze nog niet aan toe. Dus we gaan morgen met zijn tweetjes met ieder een duo naar de benedeningang. En zullen ze zo ook weer ophalen.

Is ook weer een goede oefening. We gaan het zien.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:02

De beverrat is geweldig en beangstigend tegelijk. Wat een eng geluid maakt hij zeg, en die tanden brrr.
Maar wel ontzettend leuk dat je ‘m van zo dichtbij hebt kunnen filmen.

Leuk filmpje Erwin, bedankt

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:32

Ik heb tot twee keer toe boze kever gelezen.. dus ik me maar afvragen waar die boze kever bleef :roll:

Ik lag in een deuk om die dinosaurus geluiden onder het filmpje bij Pelle _O-

Dank weer voor het leuke zondagavond-vertier! +:)+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 22:18

-Namiro- schreef:
Ik heb tot twee keer toe boze kever gelezen.. dus ik me maar afvragen waar die boze kever bleef :roll:

Ik lag in een deuk om die dinosaurus geluiden onder het filmpje bij Pelle _O-

Dank weer voor het leuke zondagavond-vertier! +:)+

Geen dank en ik moest erg lachen om je kever-vergissing. Ja die dino zag ik er gelijk in toen die bek eraan hing. Gauw oogjes gemaakt voor de gein.

fardoe schreef:
De beverrat is geweldig en beangstigend tegelijk. Wat een eng geluid maakt hij zeg, en die tanden brrr.
Maar wel ontzettend leuk dat je ‘m van zo dichtbij hebt kunnen filmen.

Leuk filmpje Erwin, bedankt

Die tanden zijn geweldig oranje. Ongelooflijk. Heel bijzonder. En normaal zou hij niet aanvallen, maar hij voelde zich bedreigd. Ik moest er wel om lachen. Hij zou me echt gebeten kunnen hebben, ik was heel dichtbij, maar hij wist precies tot hoe ver hij moest gaan. Of zij. Het kan ook een meisje zijn. Ik vond het een geweldige ervaring, en ik snap goed dat hij gefokt wordt voor zijn bont. Wat een prachtig glimmende pels had hij. Maar gelukkig mag hij hem hier zelf aanhouden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 16:58

En probeer dan maar eens dekens in de maat van Prisca te kopen. Ruglengte schoft staartwortel slechts 125m. Onderzijde, dus midden boeg naar midden achter been 185m. DUH, daar is gewoon geen deken voor voor die vreemde combi aan maten. Ik moet gewoon schipperen, dus maar een compromis gemaakt.

Haar boeg is echt enorm breed. Callas kan er zowat twee keer in, beetje overdreven, maar echt hoor. Prisca heeft dan ook nog een enorme kont, dus daar moet je helemaal omheen met je rolmaatje.

Ik had dus vorige week dekens besteld bij de minihorseshop die konden 1 op 1 allemaal terug want ik had bij Poupette en Quarbonne niet goed vanaf het midden van de boeg gemeten. Ik had vanaf de schouder gemeten, dus er paste niets.

Verder is het hier aan het hozen en meteen spek en spekglad. Prisca stond stil op de helling en door haar gewicht gleden haar benen steeds verder naar benee! Ze stond op een gegeven moment zowat in spagaat, ik denk als ze nu niet gaat lopen ligt ze op haar buik. Het zou komisch geweest zijn, als ik het niet doodeng vind voor alle pezen. Dus ik loop achter de feiten aan, maar in alle schuine delen gaan trappen komen. We gaan zodra het niet meer hoost boomstammen in het pad van de helling leggen en dan opvullen met puin en zand, zodat er 'treden' ontstaan. Wel dusdanig dat Poupetje er ook nog op kan stappen met haar kleine pootjes.

Voor de schuilstal en bij de uitloop van de boxen gaan we paddock matten leggen en vullen met grind. Ben aan het onderhandelen over de prijs. Ben benieuwd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 17:09

Monique1963 schreef:
@
Als alle logistiek klaar is, dan hoef ik ze als het goed is niet meer over het pad te leiden, dan kunnen ze zelf kiezen naar welke weilanden ze gaan (als ik de hekken open zet, ivm wormen, mest en grasgroei).

Afijn, het is weer zondag, weer een aflevering van MaquÉden waarin brave paarden bij het vuur grazen en Mo op een brave Prisca zonder zadel en bit draaft. Verder zegt de naam genoeg: Gruwelijke grijper, boze bever en blijven blussen...

https://youtu.be/KEsAtY_x24I

Erwin heeft een Pelle-special gemaakt op zijn eigen kanaal, voor hen die het leuk vinden:

https://www.youtube.com/watch?v=hnw_jBkDfm4

Altijd weer leuk om jullie filmpjes te zien. Thanks!
Kennen jullie de YouTube filmpjes van Martijn Doolaard? Hij woont in twee stenen hutjes in de Italiaanse Alpen. Hij bouwt en verbouwd deze hutjes. Fascinerend en relaxed.
Hij heeft een houten zelfgemaakte Pelle.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 17:29

Dank voor je complimentjes Senna. Ik heb wel al wat filmpjes van die Martijn gevonden, leuke tip, dank je! Ik heb het aan Erwin doorgegeven zodat hij op zoek kan naar de houten Pelle.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 17:44

Wij willen ook graag paddock platen, die van mudcontrol. Die kan je zo op de modder leggen. Alleen we kunnen niemand vinden om met een mini graver een stukje te egaliseren. Je kan wel een graafmachine huren hier in het dorp, maar zelf graven durven we niet aan.

Je hebt speciale dekens voor paarden met extra brede borst, is dat niets voor Prisca?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 17:54

Of een met borstverbreder?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 17:59

Sintara schreef:
Of een met borstverbreder?

Tinka schreef:
Wij willen ook graag paddock platen, die van mudcontrol. Die kan je zo op de modder leggen. Alleen we kunnen niemand vinden om met een mini graver een stukje te egaliseren. Je kan wel een graafmachine huren hier in het dorp, maar zelf graven durven we niet aan.

Je hebt speciale dekens voor paarden met extra brede borst, is dat niets voor Prisca?

Tinka dank je, dat is wel interessant die speciale brede-dekens. Heb je een winkel in gedachten die dat verkoopt? Dan kan ik eens snuffelen. Of een bepaald zoekbegrip waar ik op kan zoeken?
Sintara ook dank je, zelfde vraag, waar vind ik dat en waar zoek ik op?

Ik vind mudcontrol te duur. Ik heb een topic hier op bokt gevonden voor paddockmatten met foto's van voor en na en zo en ik las dat best een aantal mensen grindmatten gebruikt. Dus hetzelfde als mudcontrol zo ongeveer, maar dan kun je ze vullen met grind. Veel afgewogen en uiteindelijk gaan we nu grindmatten leggen. Ik wacht alleen nog op een prijsopgave, die met grind gevuld dan nu al goedkoper uitkomt dan met mudcontrol. En dan wacht ik nog op haar mail met het prijsje dat ze voor me gaat maken.

Wij egaliseren uiteraard met Pelle. grindmatten erop en dan grind erin storten en harken. We borgen de matten aan het eind met oude betonnen elektriciteitspalen. Als ik de prijsopgave heb, dan kunnen we ze deze week nog in huis hebben. Het is nu te gevaarlijk voor paardenpezen bedoel ik.