Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:02

Ik herken dat eigenlijk niet zo dat jaarlijks injecteren van topsportpaarden, het zal heus weleens gebeuren maar ik denk eerlijk gezegd dat er ook een tikje overdrijffactor bij zit. Vergeet niet dat die dieren vaak beter gereden en gemaneged worden. Er zijn ook genoeg amateurpaarden die gewoon kapot gereden worden of waar nog gewoon mee gereden wordt terwijl ze niet goed zijn. Dat zal bij een prof minder snel gebeuren..die hebben ook vaak eerder door als er iets niet goed zit.

Zertab, ja hoor..stuur maar een pb.

c_alsemgeest

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:36

De GP paarden waar ik het over had van vrienden kennissen hebben idd goed management. Goede ruiter, regelmatig een fysio/osteo er bij, zadels etc on point.
Maar niks qua medicatie, inspuiten oid.
Gewoon goed management zonder poes pas, alleen niet goed genoeg op de foto. Een er van is nu 24 en loopt met een oudere dame in het bos te hobbelen voor actief pensioen :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:38

denisesilver schreef:
Of had je ze met 15 of zo in kunnen laten slapen ivm hb. Je kan mensen met hetzelfde inspuiten, maar dat doet men liever niet vaker dan drie keer op en heel mensenleven, heeft ook een reden. En daarbij, voor wie doe je het dan hè, dat ze dan nog tot hun 20ste goed zijn?

Als ze dan pijnvrij lopen? Voor wie doe je dat dan? Of je moet ze met pensioen sturen, maar een deel van de recreatie ruiters 'gaat lekker buiten rijden' met hun artrose voorvoet paard zonder speciaal beslag en inspuiten en geeft af op de topsport. Ik vind het niet zo zwart wit. Nogmaals: als je paard elke keer word ingespoten zou ik er vanaf blijven. Maar een paard wat een keer ingespoten is, hoeft echt niet eerder kapot te gaan dan een paard van een eigenaar die er jaren niks aan gedaan heeft( dat was volgens mij het oorspronkelijke punt)

Er word nu trouwens ingegaan op het inspuiten, maar er werd van alles genoemd he, speciaal beslag, osteo, fysio.

Mijn Fjord staat op speciaal beslag, zonder directe noodzaak, krijgt meerdere behandelingen per jaar aan fysio, chiro etc. Krijgt meerdere keren per jaar een check up van de DA. Allemaal zonder noodzaak.

Niet omdat ze wat mankeert, maar omdat ik als ik haar inzet als een atleet, ook moet behandelen als een atleet.

Is bijzonder toch, als we zeggen: daar moet je vanaf blijven. Terwijl degene die hem net zo intensief gebruikt en er nooit iemand bijhaalt( hoeft niet eens inspuiten te zijn) wel 'safe' voelt om te kopen?

Nogmaals: het is niet zo zwart wit natuurlijk... en ik ben niet pro inspuiten/voor elke maand je paard voor saus te behandelen ofzo hoor, voordat dat gedacht word :D .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:42

Als ze pijnvrij kunnen lopen, spelen en eten kunnen ze bij mij met pensioen. tot ze dat niet meer kunnen, dan is het klaar.
Klinisch beeld is voor mij dan leidend.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:44

oji schreef:
MarjanB schreef:
Ja en die gp paarden worden regelmatig op de been gehouden met wat injecties in gewrichten. Waar je zelf niet eens aan zou beginnen..

Precies dit. Bij die paarden in de topsport is er een heel medisch team dat zo'n dier aan de praat houdt. Vaste fysiotherapeuten/chiropractors/osteopaten, speciaal beslag, dagelijks op de trilplaat, aquatraining en idd heel regelmatig inspuiten (heb zelfs gehoord dat er dieren zijn die na elke wedstrijd weer worden ingespoten om ze weer op te lappen) in de gewrichten, met alle mogelijke bijwerkingen van dien.

Dat is toch iets wat je als gewone hobby/basissport ruiter allemaal niet op je hals wilt halen als het ff niet nodig is. Dus ja, zo'n paard laat ik, ook al loopt ie nog regelmatig hoog in de sport, toch liever maar staan als die niet goed is op de foto's.

ruitje schreef:
Het zou juist goed zijn als alle hobby ruiters hun paard ook eens zo zouden behandelen :D
Even gechargeerd hoor, uiteraard zou ik een die elke 6 weken( ik ken zo ook) ingespoten word ook liever laten staan.

Maar soms denk ik: als je die nou even 5 jaar eerder had ingespoten en dat elk jaar even had gedaan, was hij gewoon 20 geworden.

En nou is hij op zijn 12e kapot omdat hij is gaan compenseren en zijn rug stuk is.

Ik ken er ook die in de topsport ingespoten werden en nu al jaren recreatie lopen zonder. Hangt ook af van wat je vraagt denk ik :)

Met alle respect maar iedere 6 weken inspuiten, kan niet eens. Dat is echt een broodje aap. Dan verkloot je het gewricht. Corticosteroïden-injecties in een gewricht (zoals triamcinolon, dexamethason): vaak maximaal 2–keer per jaar per gewricht, en soms zelfs minder. Te vaak injecteren verhoogt de kans op kraakbeenschade en infecties.
Hyaluronzuur-injecties: kunnen soms iets vaker, maar worden ook meestal spaarzaam gebruikt.
Te vaak in het gewricht komen is gewoon niet bevorderlijk.
Na inspuiten moet altijd rust volgen, anders is de behandeling nutteloos.

Topsport paarden zijn top atleten en dan is het ook logisch dat er een medisch team tot beschikking staat.
Vaste fysiotherapeuten/chiropractors/osteopaten, speciaal beslag, dagelijks op de trilplaat, aquatraining horen daar gewoon bij, net zoals bij iedere topsporter. Regelmatige vetchecks ook (dat staat er nog niet bij).

En zoals Ruitje ook zegt (ben ik het mee eens) iedere paardeneigenaar zou oog moeten hebben voor het management van zijn/haar paard. Juist ook op recreatief niveau is een paard gebaat bij een regelmatige vetcheck, of een fysiobehandeling.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Jij had het over ieder jaar inspuiten, Ruitje. Daar reageerde ik op. En ja, als er dergelijke ingrepen met regelmaat gedaan moeten worden om een paard pijnvrij te houden, ga ik me achter de oren krabben over in hoeverre ik erin meega.

Ik vind persoonlijk speciaal beslag zonder reden ook kul. Überhaupt beslag zonder reden. Verder onderhoud is logisch (fysio, tandarts, algemene check door de da) imo.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:33

Elisa2 schreef:
SjonnieZ schreef:
Bijzonder dat hier iedereen roept dat ze een paard met een bemerking niet laten staan zolang ze lopen.
Open een topic op Bokt met juist deze info en heel Bokt roept: problemen koop je niet, die krijg je vanzelf.

Aankopen met een bemerking is leuk voor mensen die willen scoren met een paard en het daarna weer vlot doorverkopen voordat de echte ellende begint.
Niet voor ruiters die een vriend(in) voor het leven zoeken. Een bemerking wreekt zich vroeg of laat altijd.

Nee hoor, dat is pertinent niet waar.

Er zijn echt zoveel paarden met bemerkingen die gewoon gezond oud worden en daar nooit last van zullen krijgen.

Eens , niet elke bemerking zorgt voor problemen .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:22

denisesilver schreef:
Ik vind persoonlijk speciaal beslag zonder reden ook kul. Überhaupt beslag zonder reden. Verder onderhoud is logisch (fysio, tandarts, algemene check door de da) imo.

Wat een onzin zeg... Beslag kan een goede reden hebben en ook speciaal beslag kan een goede reden hebben. Waarom zou dat kul zijn?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:30

Ik denk ook dat niemand voor de lol speciaal beslag bij zijn paard heeft... het is niet bepaald goedkoop.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:59

Een paard dat je regelmatig moet inspuiten om hm aan de praat te houden, is niet gezond.

Paarden die speciaal beslag nodig hebben, hebben een probleem.

Dat deze paarden nog bereden worden, betekent niet dat ze geen last van hun bemerking hebben.
Het betekend alleen dat het nog manageable is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Als je alleen maar manageble bent, ben je geen topsporter.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:16

Babootje schreef:
denisesilver schreef:

Wat een onzin zeg... Beslag kan een goede reden hebben en ook speciaal beslag kan een goede reden hebben. Waarom zou dat kul zijn?

"Ik vind beslag zonder reden onzin." :+

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:12

Babootje schreef:
Als je alleen maar manageble bent, ben je geen topsporter.

Gezond en topsport hoeven niet samen te gaan. In de topsport rekt de prestatie op korte termijn. Hoeveel humane sporters eindigen niet met verrotte knieën of andere problemen. Tis bij paarden net zo.. dat ze leveren betekent niet dat ze gezond en pijnloos zijn. De pijn van dit vlucht dier is alleen nog niet zo erg dat hij het laat zien. Of dat fair is is een ander verhaal. Persoonlijk vind ik van niet

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:54

Ik zou in ieder geval geen paard kopen die al enkele jaren GP heeft gelopen (die kan ik waarcshijnlijk ook niet fatsoenlijk rijden) Of ooit nog een quarter die jong de eerste wedstrijden heeft gelopen ……

Want hoe je het ook wend of keert, wat er van het paard gevraagd is, is wel degelijk belangrijkbij aankoop om schade en risico’s in te schatten, ook al zijn ze op de foto acceptabel.
Want sommige opgelopen schade komt er toch pas later uit, denk aan artrose etc. Of kom je niet zo snel achter bij een keuring zoals latente peesproblemen of synovitis.

Hoe goed er ook voor een topsportpaard gezorgd is, schade is er altijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:37

Niet mee eens hoor, ken GP paarden die na hun carriere dus gewoon verkocht zijn en geen enkele medische problemen hadden. Heb het dan over GP dressuur, GP springen is wellicht wat anders.

Heb zelf meegemaakt dat paard op hoog niveau goed liep en daarna met pensioen door een ruiter van minder niveau teveel op de voorhand werd gereden en daar juist problemen door kreeg. Goede rijderij/ training kan een paard echt maken of breken.

Geldt ook voor de Quarters, zijn natuurlijk op de voorhand gebouwd waardoor het risico groter is op overbelasting en ze vaak al jong belast worden. Maar ook daar valt of staat het met een goede ruiter/ trainer.

Denk zelf dat de meeste paarden kapot worden gereden door slechtere rijderij, ongeacht niveau. In houdingen geforceerd worden, rug wegdrukken, scheef op de voorhand lopen etc.

Ben zelf dus huiveriger bij paarden die jarenlang alleen recreatief gebruikt zijn, het enige voordeel dat die hebben is dat ze vaak minder intensief verkeerd gebruikt worden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:47

Eens. Er zijn overal goede en slechte ruiters.
Recreatief is zo breed… Zoveel fijne ruiters die netjes trainen , maar niet op wedstrijd willen of kunnen.

Noem mezelf ook recreatieruiter. Rijd net zo vaak in t bos als in de bak. Maar ja , wel n paard dat voor de 2e keer Z gaat lopen, nu met mn 14 jarige dochter.

Anderen noemen zich wedstrijdruiter, en dat op verschillende niveaus.

Paarden t zelfde: dit is mijn wedstrijdpaard. Oh….ok … is er ook nog n geen wedstrijd paard dan :D

Zie op wedstrijd veel slecht en ook goed gereden paarden. Op n willekeurige stal ook.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:58

Elisa2 schreef:
Niet mee eens hoor, ken GP paarden die na hun carriere dus gewoon verkocht zijn en geen enkele medische problemen hadden. Heb het dan over GP dressuur, GP springen is wellicht wat anders.

Heb zelf meegemaakt dat paard op hoog niveau goed liep en daarna met pensioen door een ruiter van minder niveau teveel op de voorhand werd gereden en daar juist problemen door kreeg. Goede rijderij/ training kan een paard echt maken of breken.

Geldt ook voor de Quarters, zijn natuurlijk op de voorhand gebouwd waardoor het risico groter is op overbelasting en ze vaak al jong belast worden. Maar ook daar valt of staat het met een goede ruiter/ trainer.

Denk zelf dat de meeste paarden kapot worden gereden door slechtere rijderij, ongeacht niveau. In houdingen geforceerd worden, rug wegdrukken, scheef op de voorhand lopen etc.

Ben zelf dus huiveriger bij paarden die jarenlang alleen recreatief gebruikt zijn, het enige voordeel dat die hebben is dat ze vaak minder intensief verkeerd gebruikt worden.

Als dat zo is, dan zijn deze ex GP paarden alleen interessant voor een zeer select groepje kopers. Nl kopers met het niveau Z of hoger die alleen nog maar licht werk willen doen.
Bestaat die markt überhaupt?

En hoeveel GP paarden worden er aangeboden. Het vele inspuiten gebeurt op M niveau ook al. Nog snel een puntje of 2 in de Z en hup de verkoop in. Zo top zijn die paarden vaak niet gereden. Heb er genoeg gekend die niet eens weten hoe ze op eigen benen moeten lopen.

Ben het overigens er niet mee eens dat recreatief altijd slecht gereden wordt en minder intensief. Iemand die lange ritten maakt in moeilijk terrein moet echt z’n paard goed trainen anders zijn zo zo kapot.
Daarbij is de recreatie vaak het afvalputje voor de kapot gereden “sport” paarden. Die paarden worden niet altijd slecht gereden, maar vaak vooral gereden binnen hun fysieke mogelijkheden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:04

Het begon met een paard dat Z1 loopt, voor een stevig bedrag verkocht wordt, geen recente keuring bijzit en kosten bij afkeur voor koper zijn. Dan gaat er toch wel 1 alarmbel af bij mij. Klinkt als een paard dat tot zijn uiterste gereden is en nu nog snel verkocht wordt "nu die nog niet helemaal uit elkaar valt". Hoeft niet zo te zijn, maar is wel het signaal dat ik er bij krijg. Als je je paard voor goed geld wilt verkopen, moet je ook achter je "product" durven blijven staan.