Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
denisesilver schreef:Of had je ze met 15 of zo in kunnen laten slapen ivm hb. Je kan mensen met hetzelfde inspuiten, maar dat doet men liever niet vaker dan drie keer op en heel mensenleven, heeft ook een reden. En daarbij, voor wie doe je het dan hè, dat ze dan nog tot hun 20ste goed zijn?
. oji schreef:MarjanB schreef:Ja en die gp paarden worden regelmatig op de been gehouden met wat injecties in gewrichten. Waar je zelf niet eens aan zou beginnen..
Precies dit. Bij die paarden in de topsport is er een heel medisch team dat zo'n dier aan de praat houdt. Vaste fysiotherapeuten/chiropractors/osteopaten, speciaal beslag, dagelijks op de trilplaat, aquatraining en idd heel regelmatig inspuiten (heb zelfs gehoord dat er dieren zijn die na elke wedstrijd weer worden ingespoten om ze weer op te lappen) in de gewrichten, met alle mogelijke bijwerkingen van dien.
Dat is toch iets wat je als gewone hobby/basissport ruiter allemaal niet op je hals wilt halen als het ff niet nodig is. Dus ja, zo'n paard laat ik, ook al loopt ie nog regelmatig hoog in de sport, toch liever maar staan als die niet goed is op de foto's.
ruitje schreef:Het zou juist goed zijn als alle hobby ruiters hun paard ook eens zo zouden behandelen
Even gechargeerd hoor, uiteraard zou ik een die elke 6 weken( ik ken zo ook) ingespoten word ook liever laten staan.
Maar soms denk ik: als je die nou even 5 jaar eerder had ingespoten en dat elk jaar even had gedaan, was hij gewoon 20 geworden.
En nou is hij op zijn 12e kapot omdat hij is gaan compenseren en zijn rug stuk is.
Ik ken er ook die in de topsport ingespoten werden en nu al jaren recreatie lopen zonder. Hangt ook af van wat je vraagt denk ik
Elisa2 schreef:SjonnieZ schreef:Bijzonder dat hier iedereen roept dat ze een paard met een bemerking niet laten staan zolang ze lopen.
Open een topic op Bokt met juist deze info en heel Bokt roept: problemen koop je niet, die krijg je vanzelf.
Aankopen met een bemerking is leuk voor mensen die willen scoren met een paard en het daarna weer vlot doorverkopen voordat de echte ellende begint.
Niet voor ruiters die een vriend(in) voor het leven zoeken. Een bemerking wreekt zich vroeg of laat altijd.
Nee hoor, dat is pertinent niet waar.
Er zijn echt zoveel paarden met bemerkingen die gewoon gezond oud worden en daar nooit last van zullen krijgen.
denisesilver schreef:Ik vind persoonlijk speciaal beslag zonder reden ook kul. Überhaupt beslag zonder reden. Verder onderhoud is logisch (fysio, tandarts, algemene check door de da) imo.
Babootje schreef:denisesilver schreef:Ik vind persoonlijk speciaal beslag zonder reden ook kul. Überhaupt beslag zonder reden. Verder onderhoud is logisch (fysio, tandarts, algemene check door de da) imo.
Wat een onzin zeg... Beslag kan een goede reden hebben en ook speciaal beslag kan een goede reden hebben. Waarom zou dat kul zijn?
Babootje schreef:Als je alleen maar manageble bent, ben je geen topsporter.

Elisa2 schreef:Niet mee eens hoor, ken GP paarden die na hun carriere dus gewoon verkocht zijn en geen enkele medische problemen hadden. Heb het dan over GP dressuur, GP springen is wellicht wat anders.
Heb zelf meegemaakt dat paard op hoog niveau goed liep en daarna met pensioen door een ruiter van minder niveau teveel op de voorhand werd gereden en daar juist problemen door kreeg. Goede rijderij/ training kan een paard echt maken of breken.
Geldt ook voor de Quarters, zijn natuurlijk op de voorhand gebouwd waardoor het risico groter is op overbelasting en ze vaak al jong belast worden. Maar ook daar valt of staat het met een goede ruiter/ trainer.
Denk zelf dat de meeste paarden kapot worden gereden door slechtere rijderij, ongeacht niveau. In houdingen geforceerd worden, rug wegdrukken, scheef op de voorhand lopen etc.
Ben zelf dus huiveriger bij paarden die jarenlang alleen recreatief gebruikt zijn, het enige voordeel dat die hebben is dat ze vaak minder intensief verkeerd gebruikt worden.