Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:41

Een wild aanrijding moet je melden.
Of de garage dat doet? Ik weet het niet. Misschien wel als er bloed zit en jij zegt een paaltje geramd te hebben.

Dat klimmen stelt niks voor.
En stroom als het hek geleid wel.
Maar van dat groene er omheen (even naam kwijt) dan is het niet altijd geleidend meer of wel?

MairiMacBran

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:46

Er staat ook bij het filmpje dat er geen stroom op het hek staat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:48

Klopt bij dat hek was het er niet.
Maar heb hier zelf een hek staan. Maar heb niet de illusie dat een paar draden er om ineens werkt

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 17:58

DuoPenotti schreef:
Klopt bij dat hek was het er niet.
Maar heb hier zelf een hek staan. Maar heb niet de illusie dat een paar draden er om ineens werkt

Nee, dat heb ik ook niet. En ik denk dat als ze maar graag genoeg willen een klap stroom ook wel voor lief nemen. Die vacht vangt ook nog wel wat op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 18:04

Ja dat denk ik ook. Moeten er echt met de voetzooltjes op drukken.

En idd de shet die weet dat aan de andere kant groen gras staat heeft dat er vaak ook voorover.
Beetje hetzelfde denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 18:07

Wat dit hek zonder stroom mist is dat het schuine deel terugklapt als de wolf er aan hangt.... en dan natuurlijk weer terugveert als de wolf er af is.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 18:59

Over dieren aanrijden op de snelweg... Een vrachtwagen merkt er weinig van als er iets besluit de weg over te steken. Zeker in het donker.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:13

Nyaleti schreef:
Vind het ook wat verdacht. Ineens allerlei meldingen hier ( Chaam) terwijl er blijkbaar al lang eentje op de Strijbeekse heide zit.
Wolf dood gereden maar geen enkele politie melding te vinden (op snelweg, moet een flinke klap zijn geweest met veel schade aan de auto..)

Ik dacht er ook over na. Enigste verklaring die ik kon bedenken is dat er zeer toevallig een 2de gekomen is en dat de al aanwezige, schuwe wolf doodgereden is. Deze kennelijk stuk minder schuw of meer paniek

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 19:27

Citaat:
13 juni 2024/Nederland

Wolf laat zich zien in bewoond gebied van Chaam en Zundert: 'Ze duiken nu overal op’

ZUNDERT/CHAAM - De voorbije dagen is ook in bewoond gebied van Chaam en Zundert een wolf gesignaleerd. Dat melden de organisaties Welkom Wolf en Geen Wolf, voor- en tegenstanders van een wolf die dicht bij mensen komt. ,,Ze duiken nu overal op.”
Woensdagavond nog stak een wolf voor zijn auto de weg over, vertelt William van de Kasteele, uitbater van het populaire restaurant De Smokkelaar in Strijbeek. ,,Een grote. Hij liep een beetje log, maar ik zag hem slechts even. Hopelijk blijft hij weg, want dit is niet handig in een gebied waar veel wandelaars komen. Da’s toch schrikken.”

Zelf ziet Van de Kasteele niet zo’n gevaar, maar hij vreest voor het imago van het natuurgebied én voor zijn drie nog jonge geitjes bij zijn horecabedrijf. ,,Die haal ik nu ’s avonds maar even naar binnen.”

De restauranteigenaar was niet de enige die oog in oog kwam met het dier. Want behalve de Goudbergseweg bezocht de wolf ook het dal langs de Chaamse Beek. Om later op het Vlaamse gedeelte van de Chaamseweg in Meerle via de oprit van een boerderij uit het zicht van omwonenden te verdwijnen.
Volgens een bewoner van een bosperceel aan het Frans Baantje in Zundert sloeg de vrijgezelle wolf dinsdag op de vlucht, toen haar Anatolische herders aansloegen. De wolf struinde rond in het gedeelte achter het grote vakantiepark De Laarse Heide. Bij de stichting Geen Wolf meldde zij al vaker exemplaren in dit grensgebied te hebben waargenomen, zelfs een keer drie wolven die zich tegoed deden aan een ree.

Boudewijn Kooijman van Geen Wolf: ,,Die mevrouw heeft behalve paarden ook zogeheten kangals, Anatolische herdershonden. Turkse schaapsherders gebruiken ze om hun kuddes tegen wolvenroedels te beschermen. Die zijn daar helemaal op gericht, willen er zelfs op af. In Zundert dus ook.”
‘Geen idee waar die beesten vandaan komen’

Volgens de Geen Wolf-woordvoerder, zelf schapenfokker, zijn er plots veel meer meldingen in West-Brabant. ,,Geen idee waar die beesten vandaan komen. Maar dit gaat uit de klauwen lopen als deze predatoren steeds vaker in de bewoonde wereld verschijnen”, geeft hij onomwonden zijn mening. ,,Ieder zijn ding, maar daarom alarmeren wij iedereen via sociale media als we weer een melding krijgen.”

De Vlaamse stichting Welkom Wolf noteert ook een toename van wolven in de grensstreek, zoals nu in Chaam, Zundert en Meerle. Ze schrijft online dat burgers zich geen zorgen hoeven te maken, zolang de dieren niet om de haverklap op de stoep verschijnen omdat ze gewend raken aan mensen, zoals op de Veluwe tussen toeristen al gebeurt. Woordvoerder Jan Loos van Welkom Wolf: ,,Als mensen zich in de natuur begeven, mag de natuur zich toch ook tussen de mensen begeven.”
BOSWACHTERS: ‘VAAK DEZELFDE’

Ook bij Staatsbosbeheer zijn de laatste dagen meldingen over wolven in West-Brabant binnengekomen. ,,Maar dat bewijst niet dat er sprake is van een toename. Misschien was het steeds dezelfde wolf. Of geen wolf.”

Boswachters in de regio signaleren al langer bij tijd en wijle een wolf, of horen erover. Staatsbosbeheer doet zelf niets met die gegevens, meldt boswachter Claudia Hertzer. Op het kantoor in Breda kwamen deze week meerdere berichten uit de streek Chaam-Zundert. ,,Maar die trekken wij niet na, we gaan niet zoeken."

Daarbij komt de vraag of wandelaars of omwonenden ook écht een wolf hebben gezien, wellicht een wolfshond, misschien een fors uitgevallen vos. De foto’s die Staatsbosbeheer toegestuurd krijgt, bieden zelden zekerheid.

Hertzer: ,,Wij tellen niet, maar geven meldingen wel door aan het Wolvenmeldpunt. En dan nog blijft het vaak de vraag of al die mensen niet allemaal dezelfde wolf hebben gezien. Solitair levende dieren leggen tientallen kilometers per dag af.”

Het Wolvenmeldpunt, van de Zoogdierenvereniging, ziet al langer een toename van het aantal wolven in Nederland, maar nog geen dieren die zich definitief hebben gevestigd in West-Brabant.
https://www.bd.nl/alphen-chaam/wolf-laa ... MTZieXRlcw

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/TTqhW5ZSJiwMQNW4/?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 10:16

Nyaleti schreef:
Vind het ook wat verdacht. Ineens allerlei meldingen hier ( Chaam) terwijl er blijkbaar al lang eentje op de Strijbeekse heide zit.
Wolf dood gereden maar geen enkele politie melding te vinden (op snelweg, moet een flinke klap zijn geweest met veel schade aan de auto..)

https://www.facebook.com/share/87GvppaE1E6akxzZ/

Artikel over deze aanrijding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 11:33

dierenfan schreef:
Nyaleti schreef:

https://www.facebook.com/share/87GvppaE1E6akxzZ/

Artikel over deze aanrijding

Wat is die enorm groot zeg! Je zult er zoeen maar levend tegenkomen!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:01

Van Facebook van de Meldingen pagina Westerveld:

Citaat:
14 juni 2024
Tijd: 11.55 uur

Nakomeling Roedel Drents-Friese Regio overreden in Duitse deelstaat Niedersachsen

14.06.2024
Op de snelweg in Neusustrum, een plaats in de Duitse deelstaat Niedersachsen, is op 9 mei 2024 een dode wolf aangetroffen. Het dier was aangereden.

Het mannelijke dier met de genetische code GW3690m is een nakomeling van het Fries-Drents-Friese roedel.

Zie verder gesproken fragment in de link!

https://www.noz.de/lokales/meppen/artik ... n-47212418

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:17

Ah toch bewijs dat er echt een dode wolf was in Ulvenhout.

Ben benieuwd, omgeving van Chaamse bossen is kneiter toeristisch. Veel mensen uit de Randstad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:36

rien10 schreef:
Hebben jullie dat filmpje gezien? “Geen wolf” plaatst op haar Facebook een filmpje van een wolf (of 2) die over een hek klimt. Het hek voldoet aan (bijna) alle eisen die je aan een wolfwerend raster stelt.
Ik denk dat een godvergete harde klap stroom ontbreekt. https://www.facebook.com/share/p/G42W8J ... tid=K35XfP

Ja dat zijn de hekken die om de Hoge Veluwe staan. Ik moest ook al denken een klap stroom er op maar geen idee of dat kan bij zoveel oppervlakte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 15:22

Op een metalen hek zelf kun je nooit stroom zetten, je zult altijd isolatoren moeten plaatsen met meerdere draden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 15:24

Op het hek zelf niet nee. Maar denk ook niet dat Elisa2 dat bedoeld.
Meer dat de hekken daar lang zijn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 15:26

Bij 'te lang' zou je meerdere apparaten kunnen plaatsen voordeel is dan ook dat je nooit overal je stroom kwijt bent als er eens iets gebeurd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:02

DubbelFun schreef:
Bij 'te lang' zou je meerdere apparaten kunnen plaatsen voordeel is dan ook dat je nooit overal je stroom kwijt bent als er eens iets gebeurd.

Klinkt als prachtig roversgoed -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:20

Als ze open en bloot staan wel, maar je kunt ze vast wel ergens onder verstoppen :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 17:26

De pin automaat is ook best goed verstopt... Maar gaat er best vaak aan.

Het zal ook een flinke batterij moeten hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:24

Wolf vanochtend in achtertuin in Borne Ov.
Beest is over de schutting geklauterd.

Citaat:
Wolf gezien in Borne!? Chaos in Beerninksweg!

Vanmorgen om 07.00 uur zorgde een wolf voor opschudding in de Beerninksweg, aan de rand van de wijk tegen Twickel aan. Tom Veldsink, die zijn hond aan het uitlaten was, kwam oog in oog te staan met het roofdier.
"Ik was mijn labradoedel aan het uitlaten toen ik terugkwam bij mijn huis," vertelt Tom. "Mijn buurman vroeg of ik een groot grijs beest had gezien. Toen ik nee zei en de gang in wilde lopen, zag ik ineens een grote grijze wolf met een enorme kop en kwijlende bek op me af komen. We stonden een paar seconden oog in oog. Ik was bang dat hij me zou aanvallen, maar hij rende rakelings langs me heen, sprong de bosjes in bij de spoorrails en verdween."

Vernielingen in de Wijk

Bewoners hebben pootafdrukken van de wolf gevonden, en hij heeft een spoor van vernieling achtergelaten. Bloempotten zijn omver gegooid, een tuinslang is doormidden gebeten, en er zijn tongafdrukken, bloed en krassen op ramen en schuttingen gevonden. Ook werd er bloed op verschillende plekken aangetroffen. De wolf is over schuttingen geklommen en door achtertuinen gelopen.

Wat moet ik doen als ik een wolf tegenkom?
Blijf vooral rustig.
Geef wolven de ruimte. Wolven zijn van nature schuw en gaan mensen uit de weg.
Komt de wolf te dichtbij, dan kunt u luid praten en gebaren maken.
Laat wolf passeren, hij gaat vanzelf weg.
Vang de wolf niet en volg de wolf niet.
Fiets niet hard weg.
De wolf is een beschermde diersoort. Dat betekent dat het doden, vangen en opzettelijk verstoren van wolven verboden is.

Volgende week meer in De Week van Borne..

Bron de week van Borne

https://www.facebook.com/share/xVjztDwyvUykYrB9/?

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:26

Nou een beter DNA-monster kun je niet hebben...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:28

Citaat:
...zag ik ineens een grote grijze wolf met een enorme kop en kwijlende bek op me af komen...
Gezien het vreemde gedrag van de wolf + de kwijlende bek.... misschien rabiës in het spel ??
Des te meer reden om dat bloed te testen!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:29

Gezellig..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:41

DubbelFun schreef:
Citaat:
...zag ik ineens een grote grijze wolf met een enorme kop en kwijlende bek op me af komen...
Gezien het vreemde gedrag van de wolf + de kwijlende bek.... misschien rabiës in het spel ??
Des te meer reden om dat bloed te testen!

Nederland is officieel rabiës vrij toch?