Babootje schreef:Ik vind het niet zozeer een trend. Maar een noodzaak, als je weet wat je aan problemen uit de hals en de rug kunt tegenkomen, die je er zeker niet altijd met een goede klinische keuring uit hoeven te komen.
Ook daarvoor geldt natuurlijk maar net wat je ervaringen zijn en waar je dus bang voor bent. Ik denk dat heel erg veel paarden op rug en hals een bemerking hebben op de foto, maar bij juist management dit nooit tot klinische ellende gaat leiden. Ooit een onderzoek geweest dat bij een duits ras, paar honderd 2-jarige in de opfok rug op de foto gezet. 60% KS positief. Deze zijn over de jaren gevolgd en slechts enkele gevallen hebben in hun sportcarriere rug problemen ervaren.
Ikzelf heb in 25 jaar eigen paarden (waren niet allemaal van mijzelf maar was wel de enige bereider/opleider) nog nooit een paard met rug/hals gerelateerde blessures gehad, dus niet iets waar ik bang voor ben. Ook bij mijn instructeurs zie ik dit nooit terug. Misschien verschil in dressuur en spring wereld, dat zou kunnen. Ik maak mij in ieder geval geen zorgen als ik een gewoon goede losse bewegende bovenlijn zonder gevoeligheiden of spieratrofie zie. Verzekeringen vragen ook niet om hals/rug, dus mijn insteek daarin is, als jullie het durven te verzekeren, durf ik het wel te kopen.

Uiteraard bij spieratrofie en gevoeligheid op de rug laat ik een paard staan.