Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:09

Babootje schreef:
Ik vind het niet zozeer een trend. Maar een noodzaak, als je weet wat je aan problemen uit de hals en de rug kunt tegenkomen, die je er zeker niet altijd met een goede klinische keuring uit hoeven te komen.

Ook daarvoor geldt natuurlijk maar net wat je ervaringen zijn en waar je dus bang voor bent. Ik denk dat heel erg veel paarden op rug en hals een bemerking hebben op de foto, maar bij juist management dit nooit tot klinische ellende gaat leiden. Ooit een onderzoek geweest dat bij een duits ras, paar honderd 2-jarige in de opfok rug op de foto gezet. 60% KS positief. Deze zijn over de jaren gevolgd en slechts enkele gevallen hebben in hun sportcarriere rug problemen ervaren.
Ikzelf heb in 25 jaar eigen paarden (waren niet allemaal van mijzelf maar was wel de enige bereider/opleider) nog nooit een paard met rug/hals gerelateerde blessures gehad, dus niet iets waar ik bang voor ben. Ook bij mijn instructeurs zie ik dit nooit terug. Misschien verschil in dressuur en spring wereld, dat zou kunnen. Ik maak mij in ieder geval geen zorgen als ik een gewoon goede losse bewegende bovenlijn zonder gevoeligheiden of spieratrofie zie. Verzekeringen vragen ook niet om hals/rug, dus mijn insteek daarin is, als jullie het durven te verzekeren, durf ik het wel te kopen. :+

Uiteraard bij spieratrofie en gevoeligheid op de rug laat ik een paard staan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:12

fensy79 schreef:
Ik zou het paardje alleen rijden met bosritten buiten. Wat zouden jullie doen?

Een eczemer in een bosrijke omgeving is voor mij een No Go! Een eczemer aan de kust of in de polder (open/veel wind/weinig knuten) is nog te doen maar een eczemer in een borijke/knutrijke omgeving vind ik echt niet eerlijk naar het paard.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:13

Lastig, mijn ervaring is we dat er maar hee weinig verkopers zijn die de kosten voor hun rekening nemen bij een bemerking.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:15

oji schreef:
fensy79 schreef:
Ik zou het paardje alleen rijden met bosritten buiten. Wat zouden jullie doen?

Een eczemer in een bosrijke omgeving is voor mij een No Go! Een eczemer aan de kust of in de polder (open/veel wind/weinig knuten) is nog te doen maar een eczemer in een borijke/knutrijke omgeving vind ik echt niet eerlijk naar het paard.

Oke bedankt voor je reactie...ik heb helemaal geen ervaring met zomer eczeem dus ben me een beetje aan het inlezen...maar dan ga ik dat een paardje iig niet aandoen en weet ik dat ik die paardjes moet afslaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:16

fensy79 schreef:
Ik zit ook ff in tweestrijd hier...had via fb een pb gehad naar aanleiding van mn zoektocht naar een criollo/quarter enz.. Iemand had een leuke 19 jarig ex polo paard van een polostal in belgie. Het filmpje dat ik kreeg zag er..zover ik als leek kan zien...goed uit. Volgens deze meneer is het paardje echt super braaf en is hij gebruikt om beginnende poloruiters te leren rijden. Prijs valt ook erg mee en ik zal het ook laten keuren (rontgenlogisch laten keuren hoor ik graag van jullie of dat nodig is). Paardje is blind aan 1 oog (heeft hij al lang) en dat vind ik ook niet erg. Maar hij heeft ook lichte zomer eczeem. Die meneer zei dat het paardje er met een deken geen last van heeft. Ik zou het paardje alleen rijden met bosritten buiten. Wat zouden jullie doen?

O die zou ik gelijk nemen MITS ik hem een plek kon bieden zonder de mugjes die de allergie veroorzaken.En als ik de prijs aantrekkelijk zou vinden. En,nog voornamer,als het op persoonlijk vlak zou klikken tussen mij en het paard.Daarvoor moet je zelf gaan kijken! Maar mij klinkt het aantrekkelijk in de oren omdat ik dol ben op leermeesters.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:18

anjali schreef:
fensy79 schreef:
Ik zit ook ff in tweestrijd hier...had via fb een pb gehad naar aanleiding van mn zoektocht naar een criollo/quarter enz.. Iemand had een leuke 19 jarig ex polo paard van een polostal in belgie. Het filmpje dat ik kreeg zag er..zover ik als leek kan zien...goed uit. Volgens deze meneer is het paardje echt super braaf en is hij gebruikt om beginnende poloruiters te leren rijden. Prijs valt ook erg mee en ik zal het ook laten keuren (rontgenlogisch laten keuren hoor ik graag van jullie of dat nodig is). Paardje is blind aan 1 oog (heeft hij al lang) en dat vind ik ook niet erg. Maar hij heeft ook lichte zomer eczeem. Die meneer zei dat het paardje er met een deken geen last van heeft. Ik zou het paardje alleen rijden met bosritten buiten. Wat zouden jullie doen?

O die zou ik gelijk nemen MITS ik hem een plek kon bieden zonder de mugjes die de allergie veroorzaken.En als ik de prijs aantrekkelijk zou vinden. En,nog voornamer,als het op persoonlijk vlak zou klikken tussen mij en het paard.Daarvoor moet je zelf gaan kijken! Maar mij klinkt het aantrekkelijk in de oren omdat ik dol ben op leermeesters.

Nou zo dacht ik dus ook maar ik lees hierboven net dat je een paard met zomer eczeem niet moet willen in een bosrijke omgevening en dat wil ik een paard dus ook zeker niet aandoen. Ik kan de advertentie via pb naar je doorsturen hoor als je interesse hebt?

Silverfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:19

Citaat:
Keuringen zijn vrijwel altijd kosten koper.Het is tegenwoordig wel risky allemaal vanwege de belachelijk hoge prijzen van paarden,zelfs van eenvoudige recreatiepaarden.Vroeger waren ze niet zo duur.Ik kocht een paard gewoon omdat ik er verliefd op was al nam ik vaak wel een nuchtere deskundige mee zoals mijn pensionhouder.Kijk,zoiets uit Roemenie dat zou ik interessant vinden en als hij dan goedkoop zou zijn gewoon meenemen.Maar ja als ik er mijn spaarrekening voor moet leegtrekken dan ook niet zomaar hoor.

Het is geen paard van 20000 euro, maar wel de helft daarvan. Geen sportpaard oid maar het moet voor die prijs wel helemaal goed zitten (interieur en exterieur ;)) vind ik. En het is een goed aangeschreven stal voor zover ik weet, dus die partij mag ook wel wat risico op zich nemen! Achja, we wachten af en kijken wat hij op onze moeilijke vragen antwoordt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:22

Babootje schreef:
PSvanLot schreef:

Ik ga daar echt nooit mee akkoord. Als het paard in de verkoop wordt gezet komt er een recente röntgenologische keuring bij. Willen ze nieuwe foto's, dan mogen ze die zelf laten maken op eigen kosten.

Jij kunt die RX keuring dan toch ook gewoon laten beoordelen door jouw dierenarts? Als ze goed genomen zijn en er is desondanks een negatief advies kun je de foto's als verkoper gewoon betalen.

Bij de paarden die ik heb gekocht is dat altijd zo gegaan. Meestal werden de paarden goedgekeurd, maar ik heb ook een keer een paard van een best bekende verkoper laten keuren. Paard was een jaar eerder gekeurd geweest, heeft een chip gehad die was verwijderd. Foto's waren prima. Hals en rug waren nog niet gedaan, dus die eerst gedaan, waren ook prima. Toen kwamen we bij de benen waarvan we dachten dat ze daar glansrijk doorheen zou komen. We stonden elkaar al te feliciteren, maar helaas bleek het paard niet goed op de spat. Een kleine 3/4 jaar eerder zat er niks (ze is nog keurmerrie geworden) en het paard was nog niet onder het zadel. Ik zag de arme man letterlijk verschieten, maar hij heeft zonder meer de 900 euro van de keuring betaald en wij helaas zonder paard naar huis.
Ik ben niet anders gewend dat bij de meer professionele verkoop het nog steeds gebruik is dat de verkoper bij een negatief advies de keuringskosten betaalt.

Een jaar eerder vind ik wat anders. Maar als ik ze op de dag keur en dan in de verkoop zet, dan ga ik echt niet betalen voor een herkeuring.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:23

@Fenzy,ik ben al voorzien maar als ik momenteel op zoek zou zijn dan zou ik grote interesse in die hebben.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:26

anjali schreef:
@Fenzy,ik ben al voorzien maar als ik momenteel op zoek zou zijn dan zou ik grote interesse in die hebben.

Nou ik heb mijn stal aan de rand van de polder en 75 meter van het bos af. Niet veel muggen en prikbeesten hier maar ik rijd wel 2 a 3 keer per week in het bos....en dat is dan niet eerlijk tegenover het paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:35

fensy79 schreef:
anjali schreef:

Nou ik heb mijn stal aan de rand van de polder en 75 meter van het bos af. Niet veel muggen en prikbeesten hier maar ik rijd wel 2 a 3 keer per week in het bos....en dat is dan niet eerlijk tegenover het paard.

Het gaat er voornamelijk om waar het paard gaat wonen,of daar veel mugjes zijn.Als je af en toe een stukje in het bos rijdt is er met vliegendeken en spray wel wat aan te doen denk ik. Als er op zijn wei maar niet te veel muggen zijn.Bij mij zijn er niet veel maar ik heb al een paardje die nogal jaloers is als ik aandacht aan iemand anders ander geef.Dat is dan dus geen goed idee maar ik zou het wel leuk vinden om de advertentie te zien want het is mijn type! Dus pb maar door als je wilt!

moniek21

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:49

De eerste die ik liet keuren en afgekeurd was op de pees .. krijg ik ook de kosten van vergoed ( hij was natuurlijk al gekeurd en toen helemaal goed dus op mijn naam de keuring gedaan .. ik heb netjes betaald bij afkeuren.. maar met de verkopende partij overeen gekomen dat zij de keuring betalen ex scope kosten want die hadden ze zelf ook al gedaan. En dat is helemaal prima.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 12:50

Even kijken. Kort samengevat, silverfields: ik zou het niet vertrouwen. Een verkoper die roept dat het paard door de DA van de vorige geïnteresseerde goedgekeurd was (waarom is het paard dan niet verkocht? Je gooit 700 euro weg voor keuren en hoeft het paard daarna niet meer in deze markt...?) en vervolgens met die wetenschap de hand niet in het vuur durft te steken om kosten op zich te nemen bij afkeuring door jouw dierenarts....
Het gaat niet om een dier van 5K, ik vind dat je als professionele verkoper in zo'n prijsklasse dat op zijn minst moet kunnen bieden.

Over de criollo denk ik vrij kort en strak..
19 jaar oude pony, blind aan één oog en met zomereczeem...? Mag hopen dat ze daar een symbolisch bedrag voor vragen.. :=
Ik zou het ras criollo loslaten en kijken naar een betrouwbare recreatiepony als je gewoon lekker buiten wil rijden. :)
Kruisinkje van het een of ander, beetje koudbloed erin. Die zijn voor leuke prijzen te koop zonder al teveel kanttekeningen.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:58

upendo schreef:
Even kijken. Kort samengevat, silverfields: ik zou het niet vertrouwen. Een verkoper die roept dat het paard door de DA van de vorige geïnteresseerde goedgekeurd was (waarom is het paard dan niet verkocht? Je gooit 700 euro weg voor keuren en hoeft het paard daarna niet meer in deze markt...?) en vervolgens met die wetenschap de hand niet in het vuur durft te steken om kosten op zich te nemen bij afkeuring door jouw dierenarts....
Het gaat niet om een dier van 5K, ik vind dat je als professionele verkoper in zo'n prijsklasse dat op zijn minst moet kunnen bieden.

19 jaar oude pony, blind aan één oog en met zomereczeem...? Mag hopen dat ze daar een symbolisch bedrag voor vragen.. :=
Ik zou het ras criollo loslaten en kijken naar een betrouwbare recreatiepony als je gewoon lekker buiten wil rijden. :)
Kruisinkje van het een of ander, beetje koudbloed erin. Die zijn voor leuke prijzen te koop zonder al teveel kanttekeningen.

Heb mn droompaardje idd al losgelaten :D En ik ben idd opzoek naar andere rassen...ben me ook een beetje aan het inlezen in verschillende rassen. Maar na 4 keer opgelicht te zijn ben ik eigenlijk best bang om een paardje te kopen. En sommige leuke staan bij handelstallen waar ik slechte verhalen over hoor...maar ook particulieren hoor die een paardje met doorgezakte kogels of artrose willen verkopen als recreatiepaard voor meer dan 6500 euro.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:00

moniek21 schreef:
Lieser schreef:
Hmmm, als ik de website van Fore stables open, krijg ik een of ander outplacementbureau te zien ...

Ja idd , hebben ze geen FB pagina ?
Had je daar een paard gezien ?

Ze hebben een FB pagina en ik had via messenger meteen een reactie terug op mijn vragen

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 13:14

fensy79 schreef:
upendo schreef:

Heb mn droompaardje idd al losgelaten :D En ik ben idd opzoek naar andere rassen...ben me ook een beetje aan het inlezen in verschillende rassen. Maar na 4 keer opgelicht te zijn ben ik eigenlijk best bang om een paardje te kopen. En sommige leuke staan bij handelstallen waar ik slechte verhalen over hoor...maar ook particulieren hoor die een paardje met doorgezakte kogels of artrose willen verkopen als recreatiepaard voor meer dan 6500 euro.

Staar je niet teveel blind op ras. :) Ga lekker op marktplaats scrollen, maak afspraken en kijk hoe het voelt als je ernaast staat.

Ik weet niet wat je budget ongeveer is, maar als je niet intensief de wedstrijdsport in wilt en je bent niet lang kun je ook nog eens kijken naar bijvoorbeeld een E-pony. Die zijn wat goedkoper door de maat en vaak toch wel goed geschikt voor de recreant, omdat ze vaak geschikt moeten zijn voor kinderen.

Silverfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:16

Dankjewel voor je advies Upendo. Mee eens. We doen het niet als hij niet wil meebetalen. Ondertussen kijk ik gewoon verder naar andere leuke geschikte paarden, wie weet!

Hoor het graag als iemand toevallig iets interessants weet te staan (pb!), als dat mag hier. Leeftijd tussen de 7-15, een ongecompliceerd allround braaf paard, minimaal 163cm+, geen stalgebreken en netjes blijven stilstaan, prijs max 11000.
Laatst bijgewerkt door Silverfields op 28-12-21 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 13:18

Silverfields schreef:
Dankjewel voor je advies Upendo. Mee eens. We doen het niet als hij niet wil meebetalen. Ondertussen kijk ik gewoon verder naar andere leuke geschikte paarden, wie weet!

Hoor het graag als iemand toevallig iets interessants weet te staan (pb mag), als dat mag hier. Leeftijd tussen de 7-15, een ongecompliceerd allround braaf paard, minimaal 163cm+, geen stalgebreken en netjes blijven stilstaan, prijs max 11000.

Ik zou inderdaad zeker bij je standpunt blijven. Zeker in de prijsklasse waarin je zoekt. :)

Ik heb de mijne ook laten keuren met de afspraak dat bij afkeuring de kosten voor verkoper waren. Dus ze zijn er nog wel. :)

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:28

Ik weet niet wat je budget ongeveer is, maar als je niet intensief de wedstrijdsport in wilt en je bent niet lang kun je ook nog eens kijken naar bijvoorbeeld een E-pony. Die zijn wat goedkoper door de maat en vaak toch wel goed geschikt voor de recreant, omdat ze vaak geschikt moeten zijn voor kinderen.[/quote]

Ik dacht een normaal budget te hebben van 5000 maar dat is tegenwoordig lage prijsklasse...idd geen dressuur en springen enz...alleen maar boshobbelen ahha. Ik ben zelf 160 en weeg 54 kilo dus ik kijk van 145-160 idd. Hoger heb ik ook geprobeerd maar dat rijd voor mij niet lekker ivm reuma in mn heup. Vaak vind ik het ook lastig om door de foto's en filmpjes heen te kijken want vaak worden ze al dressuurmatig op de filmpjes gezet en zo rijd ik niet. En ik heb reuma aan mn polsen dus ik zoek echt gewoon een brave aan de hand en onder t zadel ...een leuke boshobbel voor recreatie

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:32

upendo schreef:

Ik vind het altijd een schande als een oud paardje wat zijn hele leven goed gewerkt heeft dan zomaar wordt afgeschreven.Zo een die wedstrijden heeft gelopen is vaak supergeschikt als leerpaard.Als je zelf begint is dat een heel goede koop.Ik heb de adv. gezien en voor dat geld heb je momenteel geen ander paard waar je zo op kunt wegrijden.Maar goed,ik ben al voorzien,anders zou ik gaan kijken daar.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:33

Lieser schreef:
Wij hadden stal Van Boxtel inderdaad gemaild omdat daar leuke Ieren vandaan zouden komen. Zij had zelf niets staan, maar een vriendin van haar had een leuke 13-jarige bonte te koop. Ze zou zaterdag naar die vriendin gaan en filmpjes maken (bij Clover stables geloof ik). Nooit meer wat van gehoord. Zelfs op mijn mailtje op maandag of het nog gelukt was met de filmpjes geen enkele reactie. Terwijl ik op insta kon zien dat ze wel naar Clover stables was geweest om te springen.

Die bonte ruin staat nu op marktplaats. Maar de verkoper blijkt geen springfilmpjes van hem te hebben. Wel een kort filmpje in een springbak, maar alleen van het uitrijden en afstappen. Dat is wel jammer.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 13:46

anjali schreef:
upendo schreef:

Ik vind het altijd een schande als een oud paardje wat zijn hele leven goed gewerkt heeft dan zomaar wordt afgeschreven.Zo een die wedstrijden heeft gelopen is vaak supergeschikt als leerpaard.Als je zelf begint is dat een heel goede koop.Ik heb de adv. gezien en voor dat geld heb je momenteel geen ander paard waar je zo op kunt wegrijden.Maar goed,ik ben al voorzien,anders zou ik gaan kijken daar.

Waar schrijf ik hem af dan?

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:47

Ik wilde het net laten weten ja, dat ie er op staat ;-)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 13:48

fensy79 schreef:
Ik dacht een normaal budget te hebben van 5000 maar dat is tegenwoordig lage prijsklasse...idd geen dressuur en springen enz...alleen maar boshobbelen ahha. Ik ben zelf 160 en weeg 54 kilo dus ik kijk van 145-160 idd. Hoger heb ik ook geprobeerd maar dat rijd voor mij niet lekker ivm reuma in mn heup. Vaak vind ik het ook lastig om door de foto's en filmpjes heen te kijken want vaak worden ze al dressuurmatig op de filmpjes gezet en zo rijd ik niet. En ik heb reuma aan mn polsen dus ik zoek echt gewoon een brave aan de hand en onder t zadel ...een leuke boshobbel voor recreatie

Een dressuurfilmpje is misschien juist fijn om te hebben. Dressuur zul je denk ik min of meer wel moeten rijden als onderhoud voor je paard zijn bespiering.

Ik weet niet in welke omgeving je zit, maar ik heb op marktplaats wel regelmatig een leuk dier voorbij zien komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:48

Bedankt voor de feedback en goed dat jullie ook allemaal jullie koppies erbij houden.

Dat ik mijn paard verkocht had ik deze constructie: Ik bracht het paard zelf naar hun gekozen kliniek. Daar werd hij RK gekeurd. Goedgekeurd betaalde hun en leverde ik het paard af op stal en afgekeurd nam ik het paard weer mee terug en betaalde ik. Hij was goedgekeurd dus de kosten waren voor hun. Ze kregen een goedgekeurd paard afgeleverd door mij op stal voor de afgesproken prijs.

Dat vind ik het meest eerlijk. Zelf wilde ook wel weten wat ik verkocht en het zo eerlijk mogelijk doen. Dat verwacht ik ook van de verkopende partij.