Prairy schreef:Je zou het ook kunnen versnipperen, incl blad, dan kun je daar mooie compost van maken. En dat weer gebruiken voor de moestuin of het land. Of de snippers rondom bomen doen om de bodem te verbeteren en meer water vast te houden. Koop wel gelijk een goede die ook wat dikkere takken aan kan, zeg tot 12cm. De rest kun je voor brandhout gebruiken.
Als je er eentje koopt die actief de auto kan is het ook makkelijk, zet je hem neer waar je snoeit en gelijk de takken erdoor. Richten op een aanhanger of gewoon weer terug naar de bomen als je het ter plaatse wil laten verteren.
We hebben inderdaad een versnipperaar Prairy. We hebben ook inderdaad enorm veel versnipperd. Maar.... ook daar kleven weer enorm veel nadelen aan. Behalve dat het verschrikkelijk veel en vooral irritant werk is, versnippert een versnipperaar geen zacht tuinafval. Dus composteren gaat er niet mee. Ja harde takken en kleine stammen gaan geweldig goed, maar nog zachte bramen en jonge twijgen gaan nauwelijks en onkruid al helemaal niet.
Toen hadden we eerst wel versnipperd en de snippers gebruikt als paden, handig dachten we. Zoooo stinken na een paar maanden dat wil je niet weten. Iedere stap die we deden dan kwam er zo'n rotte-eierenstank omhoog. Not funny. Verder wordt het spekglad. We dachten slim te zijn en de kleiige modder die zo glad is, de baas te kunnen. Not. Beetje regen of ochtenddauw en het is glad. Dat was erg gevaarlijk voor de paardjes toen.
Dus we hebben een professionele versnipperaar voor takken, maar we gebruiken hem weinig meer, en dan vooral dus doordat we geen goede bestemming er meer voor weten door stank en gladheid en omdat het zo ontzettend veel tijd kost. Overigens gaat hij tot 4cm officieel, hij kan dikker, maar boven de 4 cm vinden we zonde om te versnipperen. Dat verzagen we allemaal tot haardhout. 12 cm zou ik echt enorm zonde vinden dat dat versnipperd zou worden.
Tinka schreef:Volgens mij mag je in sommige gebieden wel tuinafval verbranden maar moet je dan een vergunning aanvragen bij de gemeente.
Wij gooien de meeste dingen buiten de afrastering neer.
De injectie tegen de jeuk bedoel ik corticosteroïden.
Volgens de site van service public waar ik de link van gaf, mag het gewoon nergens: "Non, il est interdit brûler des déchets verts (végétaux secs ou humides) chez soi, que ce soit avec un incinérateur de jardin ou à l'air libre." Ze zeggen niet dat het met een vergunning wel mag. Maar een burgemeester kan altijd uitzonderingen verstrekken natuurlijk.
En buiten de afrastering neergooien is bij ons geen optie.
Aha, corticosteroïde. Dank voor dat woord, dan zal ik het vragen aan haar.