[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 14:46

Monique1963 schreef:
Hij heeft nog geen andere datum gegeven, als hij dan pas weken later kan, dan doe ik dat.

Wel jammer, hij blijkt ook paardentandarts te zijn, op zijn Tunesisch dan want hij is een Tunesier. Maar hij heeft zijn diploma's nooit herhaald in Frankrijk. Wel voor zijn hoefsmederij. Hij zegt wel dat het een vrij beroep is dat je zonder diploma's mag uitvoeren, maar nu is zijn bus leeggehaald door dieven. Al zijn equipement weg, incl tandraspen electrisch etc. Wel verzekerd, maar hij is de moed een beetje verloren. Vooral gefrustreerd omdat niemand behalve beroepsmensen er wat aan heeft natuurlijk.

Van die dingen.

Sorry, ik ben niet duidelijk. Mijn smid heeft voor paardentandarts nooit zijn diploma's gehaald in Fr omdat het een vrij beroep is volgens hem dat je zo mag uitvoeren. Zijn tandartsgereedschap is uit zijn bus gejat. Hij heeft nu de moed opgegeven om opnieuw tandartsspullen te kopen en daarmee weer te beginnen.
Hij heeft toen hij uit Tunesie kwam al zijn hoefsmiddiploma's gehaald. Hij is niet alleen een bekapper, hij is ook een hete smid (hahaha) en hij doet ook speciaal beslag.

fardoe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 15:02

Duidelijk. Misschien was je wel duidelijk en heb ik het niet goed gelezen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 15:16

fardoe schreef:
Duidelijk. Misschien was je wel duidelijk en heb ik het niet goed gelezen.

Nope my bad, komt door het zinnetje: 'Wel voor zijn hoefsmederij.' En erna heb ik het over 'het', waarmee ik doelde op tandarts, maar taaltechnisch gezien wijst het nu terug naar hoefsmederij, dus snap ik dat jij het correct las en terecht niet zo interpreteerde als ik bedoelde.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 17:44

We hebben vandaag in het rijveld de hele dag een fik gestookt met snoeiafval, als in vijf aanhangers vol en het leek mij wel een goede oefening om de paardjes daar met zijn allen een paar uur neer te zetten, terwijl er nog vlammen in de brandton zitten. Kunnen ze daar ook grazen.

Poupette en Callas kennen dat ding wel, dus die boeide het maar matig. Quarbonne boeit sowieso niets dus die had er ook niets mee. Prisca vond het interessant en liep zo dichtbij als de hitte van het vuur het haar toestond en moest toen de hele tijd flehmen.

Ze waren allemaal zo lief, ik denk, ik haal een cap en klim op Prisca. En wauw. Wat is het een braaf dier. Het sturen ging zooo goed in vergelijk met toen ze hier kwam. Zelfs een beetje achterwaarts op het halster, ik heb ook gedraafd, wat een zalige fauteuil is ze om op te zitten. En ik heb goed gelet op het oortje dat er telkens eentje naar mij was. Ik heb denk ik wel een momentje gemist, want ze wilde verschieten van Pelle die ze ineens in de struiken zag staan, maar zelfs zonder halster kon ik haar meteen terugnemen met een boze FOEI. En ik heb oprecht het gevoel dat ze (in een bekende omgeving) zonder bit veel beter luistert. En ook natuurlijk niet het zadel als taalbarrière, geweldig bijzonder om dat te voelen en te ervaren.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:15

We genieten met je mee, Monique.
Heerlijk om te lezen :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 23:34

JudithO schreef:
We genieten met je mee, Monique.
Heerlijk om te lezen :j

Tnx. Ik lees het nog eens na, maar ik bedoelde dus dat ik zonder zadel en zonder bit weer gereden heb. Ik ben vandaag niet zo goed in verwoorden geloof ik. 8)7 Maar het was idd 100% genieten!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:37

Zomaar even een berichtje dat ik nog steeds aan het genieten ben van jullie avonturen.

Zo fijn dat ze allemaal hun draai aan het vinden zijn en settelen <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 10:06

Hey all en hey die Mondy, tijd geleden! Leuk dat je er nog steeds bent.

Ja het settelen gaat steeds beter. Waar Callas een heel slim paard is dat steeds zelf oplossingen probeert te bedenken, die dan verkeerd uitpakken, is Prisca wat minder slim.

Zoals vanmorgen, moeten ze op een piepklein stukje met zijn viertjes van mij even wachten tot ik het schrikdraad open heb gemaakt, dat is een echt erg klein stukje voor 4 paardjes iets van 4x4 of zo, maar dat doen we al weken zo. En iedereen moet gewoon even inparkeren.

Quarbonne en Poupette doen netjes wat ik ze vraag. Prisca is wat langzamer met meedenken en blijft pontificaal in het midden staan, met haar hoofd de tegenovergestelde kant op, geen ruimte voor de andere drie zowat, en Callas denkt dan volop mee, maar doet alles veel te grof en te ruw. Dus die dramt dan langs Prisca om netjes in te parkeren. Ze is dan bang dat Prisca gaat slaan, wat Prisca overigens niet doet als ik erbij ben, en dus doet ze paniekerig. Als ik dan naar haar schreeuw dat ze normaal moet doen, dan is het ook goed.

Maar goed, Prisca is dus een stuk minder slim. Dat betekent ook dat ze routines die ik inbouw, erg langzaam oppakt. Wat verwarring geeft bij de andere, want die weten allang dat ze x en y op a en b moment moeten doen. Maar ja, dan staat daar bijna 600 kilo paard, geaard, en dat beweegt dan niet.

Gelukkig werkt trainen met voer erg goed bij Prisca, dus ik bouw alle routines in met een beloningsbrokje, want anders denk ik dat ze volgend jaar nog niet door heeft dat ze x en y moet doen.

Dus we settelen steeds verder, en dat heeft meer te maken denk ik nu met het leren van gewoontes van mij dan met het wennen aan elkaar.

Overigens off topic, raadseltje: Hoe komt er auberginesoep in mijn bed?
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 18-11-22 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:28

Ik weet niet waar ik harder om moet lachen... het beeld van Prisca die alles vast zet... of je laatste vraag _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:55

Je wilde het warm houden onder de dekens?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:06

Hooikist was nog niet af?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:07

Haha, oh die Prisca. Wat een monster ook, onbedoeld.
En die auberginesoep... Ik ben toch best creatief maar daar kan ik echt niks mee verzinnen!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:34

Lekker eten in bed, dat doen wij heel vaak trouwens.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 13:42

Ja leuk jullie suggesties, maar nee het was anders.

Ik ben aan het koken, heb op vier 'pitten' wat aan de kook, heb olie te hoog laten staan, wist ik niet, doe er uien in, enorme oliespatten eruit en eentje precies op mijn nagelrand. Heftig pijn zeg. Ook op mijn hand maar minder intens. Dus ik sta mijn vinger onder de kraan af te koelen en vraag ondertussen aan Erwin of hij een zak eten uit de vriezer kan pakken. Ik heb geen coolpacks of zo. Dus hij geeft een zak kant-en-klare groente. Ik wikkel dat in een doek en op mijn hand. Dat heb ik urenlang moeten doen, dus ook toen we naar bed gingen en we Netflix gingen kijken. Op een gegeven moment voel ik nattigheid, ja letterlijk. Nee, niet de zak lek, en ook niet condensvocht van de buitenkant, maar blijken er allemaal (bewust aangebrachte) minigaatjes in de zak te zitten. Honderden! En dus liep er allemaal auberginesap in bed. Gadver. Maar goed, het eten voor vannavond is al ontdooid en het bed kan gelijk in de was...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:26

Hahahahaha, ik heb beeld! De reden niet zo grappig natuurlijk maar ohhh...
Hoe gaat het nu met de brandwond?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 15:39

Brandblaren ok. Pleister om de ergste. En wel grappig, ik liep dus de hele avond met die groentezak op mijn hand. Ik moest honden uitlaten, paarden voeren, liep in huis verder wat te rommelen met mijn linkerhand en ik snapte al niet waarom mijn honden zo into me, waren. Ja ik dacht wel dat ze eten roken uit die zak, maar vanmorgen ontdekte ik dus overal door het huis lek- en liksporen, hahahaha, ik was een soort rondwandelende 'lek'kernij.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:33

Oh oliebol zeg.

Heb je toevallig aloë vera in huis (bij voorkeur de plant)? Of een zalf van Calendula (goudsbloem) en Sint janskruid? Helpt allebei goed bij brandwonden.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 01:57

Toverhazelaar (hamamelis) werkt ook goed. Moet je -vind ik- altijd als EHBO middel in huis hebben. Heeft mij eens behoed voor een flinke blauwe plek na een (ijzer loze) klap.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 11:25

Prairy schreef:
Oh oliebol zeg.

Heb je toevallig aloë vera in huis (bij voorkeur de plant)? Of een zalf van Calendula (goudsbloem) en Sint janskruid? Helpt allebei goed bij brandwonden.

balance schreef:
Toverhazelaar (hamamelis) werkt ook goed. Moet je -vind ik- altijd als EHBO middel in huis hebben. Heeft mij eens behoed voor een flinke blauwe plek na een (ijzer loze) klap.

Dank voor jullie bezorgdheid. Eh, nee voor onszelf heb ik eigenlijk niets in huis. Wat paracetamol en pleisters. Dat is het wel. O en een thermometer en apparaatje om muggenprikken te verdoven. Dat is het wel zo'n beetje. Ik had gewoon naar de zadelkamer moeten gaan. Daar heb ik tientallen zalfjes dingetjes en zo. LOL als we ons snijden, haal ik de betadine van bij de paarden.

O ik heb wel een hele la vol verbandmiddelen. Ooit is Erwin hier gerepareerd aan een liesbreuk en dan krijg je een stuk of vier boodschappentassen vol oliebol mee. Die verbandmiddelen hebben we nog steeds.

Weer on topic, ergens in een ander topic, ik meen van JudithO, hadden we het erover dat je paardenmest kunt omvormen tot brandbare briketten. Iemand daar zijn toe, mwah dat het niet zo brandde. We zijn al twee dagen bezig de mesthoop te blussen. Morgen in het filmpje legt Erwin uit waarom. 8)7

Vanmorgen toen ik de pony's naar het Nederland bracht, waren ze al niet meer enthousiast. Ze hebben nu een week dat hele stuk, staat zat gras, maar ze moeten harder werken, het langste is er al weer af. En ze bleven echt zo allemaal staan van, duh, is dat het nou? Callas was hierdoor weer enorm gefrustreerd. Rennen (met dat zere poot) piepen, bokken naar de andere. Prisca was alleen maar teleurgesteld dat ze nu weer hier moest grazen. Poupette ging jeuken en ik had verwacht dat Quarbonne dan wel ging rennen, maar die ging wel gelijk grazen.

Overigens heb ik ze dus woensdag weer in de Butox gezet, ik heb nu nog voor 1x volgende week woensdag en dan heb dan nog cebacil poor on, maar de d.a. belt maar niet terug erover en de assistente weet het niet. Ik kan stellen dat het allemaal helpt dat het veel beter is, maar Poupette krabt nog steeds af en toe haar gezicht open. Nu weet ik niet of dat misschien komt door genezende wondjes, die jeuken ook, of toch beestjes. Ik denk nog steeds beestjes. Quarbonne krabt nog regelmatig met zijn hoef achter zijn oor. En hij bijt nog steeds in zijn kogel. Ik overweeg toch om te gaan vragen of die twee kleine ingespoten kunnen worden.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:14

Je kan ook vragen om een injectie tegen de jeuk zelf, om de vicieuze cirkel van jeuk te doorbreken. Geeft wel risico voor bevangenheid. En dan inderdaad misschien een injectie dextomax oid tegen de beestjes.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:30

Briketten gemaakt van paardenmest brand en verwarmd heel goed. Veel werk om te maken en het trekt wel ongedierte aan heb ik begrepen als je het opslaat. Maar ik vind het interessant en sluit niet uit dat ik het toch weleens ga doen , briketten maken.

Komt bij mij de volgende vraag op Monique. Jullie verbranden het tuinafval ? Is dat verplicht bij jullie?
Wij gooien alle afgeknipte takken enz. in de struiken en Ro maakt er groenafvalwallen van. Hij vertelde me dat in de droge gebieden in Frankrijk dit niet mag omdat er dan kans is op brand . Is het daarom dat jullie het tuinafval verbranden?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 13:50

Tinka schreef:
Je kan ook vragen om een injectie tegen de jeuk zelf, om de vicieuze cirkel van jeuk te doorbreken. Geeft wel risico voor bevangenheid. En dan inderdaad misschien een injectie dextomax oid tegen de beestjes.

Hi Tinka, ja dat vind ik dus zo eng van al die injecties, ik lees er nare dingen over, zelfs dodelijk, maar Bribo bijv die had er weer heel goede ervaringen mee. En dan heb ik het over de beestjesinjectie. Ik zou idd ook alleen een injectie tegen de jeuk kunnen vragen. Ik had er idd ook al aan gedacht. Toen ik Xerox vond, was hij helemaal kaal op zijn rug van het krabben. Hij had toen ook een olifantshuid en zijn rughuid bestond uit zeven dikke ribbels. Hij zat onder de vlooien, wormen, teken en schurft. Hij heeft toen ook twee keer een histamine-injectie, heet dat zo?, gehad. En uiteraard toen behandeld tegen van alles en nog wat en lang gewassen met speciale shampoos en uiteindelijk zijn huid veel met een speciale olie ingesmeerd. Ik zal de d.a. maar gewoon weer gaan bellen, want ze belt niet terug. Dank voor de tip

fardoe schreef:
Briketten gemaakt van paardenmest brand en verwarmd heel goed. Veel werk om te maken en het trekt wel ongedierte aan heb ik begrepen als je het opslaat. Maar ik vind het interessant en sluit niet uit dat ik het toch weleens ga doen , briketten maken.

Komt bij mij de volgende vraag op Monique. Jullie verbranden het tuinafval ? Is dat verplicht bij jullie?
Wij gooien alle afgeknipte takken enz. in de struiken en Ro maakt er groenafvalwallen van. Hij vertelde me dat in de droge gebieden in Frankrijk dit niet mag omdat er dan kans is op brand . Is het daarom dat jullie het tuinafval verbranden?

Het was in het topic van JudithO en anderen vonden briketten van mest niet geweldig branden. Officieel mag je niets verbranden in een open vuur. Toch steken de boeren hier hun zijkanten van het land en de bermen ieder jaar in de hens, expres. Heel bizar dan rijd je door rokende bermen. Soort schriktraining met de auto, hahaha. Maar het verbranden van tuinafval in open vuur is in heel Frankrijk verboden. Ik heb dat eens opgezocht en viel van mijn stoel wat er allemaal NIET mag. Je mag ook geen bomen binnen x aantal meter om je huis hebben etc. ivm brand. Dus verbranden van tuinafval mag nergens in Frankrijk, het is niet aan bepaalde gebieden gelieerd. Je mag het trouwens ook niet in een ton verbranden. Wel denk ik in een ding met een schoorsteen, maar dat is geen doen. Hier wat regeltjes:

https://www.service-public.fr/particuli ... es%2C%20...)%20%3F&text=Non%2C%20il%20est%20interdit%20br%C3%BBler,ou%20%C3%A0%20l%27air%20libre.

Je hoort je groenafval naar de stort te brengen, maar met de hoeveelheden afval die wij met 12 hectare hebben, is dat ondoenlijk. We willen het niet verwerken in groenwallen. Dat hebben we eerder in Frankrijk gedaan en het onderhoud erna eraan is enorm. Erwin was toen met 5 hectare gewoon het hele jaar door een dagdeel aan het maaien om al het onkruid dat eruit schiet, aan twee kanten (Want je bent ook verplicht om de andere kant bij de buren te onderhouden) en de bramen die erin wortelen en varens etc, meester te blijven.

Wat ik er ook heel onprettig aan vind is dat dode braamtakken rottige krassen maken op de benen van mijn paarden. Althans toen. Kortom wij vinden dat niet ideaal. We hebben nu in totaal een paar kilometer natuurlijke groenwal (kun je als je boer bent subsidie voor krijgen voor het onderhoud omdat frankrijk zijn groenwallen weer terug wil) en het onderhoud daarvan zonder er extra tuinafval erin te gooien is al heul veul werk.

Dus verbranden wij het.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:55

Je zou het ook kunnen versnipperen, incl blad, dan kun je daar mooie compost van maken. En dat weer gebruiken voor de moestuin of het land. Of de snippers rondom bomen doen om de bodem te verbeteren en meer water vast te houden. Koop wel gelijk een goede die ook wat dikkere takken aan kan, zeg tot 12cm. De rest kun je voor brandhout gebruiken.

Als je er eentje koopt die actief de auto kan is het ook makkelijk, zet je hem neer waar je snoeit en gelijk de takken erdoor. Richten op een aanhanger of gewoon weer terug naar de bomen als je het ter plaatse wil laten verteren.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:07

Volgens mij mag je in sommige gebieden wel tuinafval verbranden maar moet je dan een vergunning aanvragen bij de gemeente.
Wij gooien de meeste dingen buiten de afrastering neer.
De injectie tegen de jeuk bedoel ik corticosteroïden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 14:50

Prairy schreef:
Je zou het ook kunnen versnipperen, incl blad, dan kun je daar mooie compost van maken. En dat weer gebruiken voor de moestuin of het land. Of de snippers rondom bomen doen om de bodem te verbeteren en meer water vast te houden. Koop wel gelijk een goede die ook wat dikkere takken aan kan, zeg tot 12cm. De rest kun je voor brandhout gebruiken.

Als je er eentje koopt die actief de auto kan is het ook makkelijk, zet je hem neer waar je snoeit en gelijk de takken erdoor. Richten op een aanhanger of gewoon weer terug naar de bomen als je het ter plaatse wil laten verteren.

We hebben inderdaad een versnipperaar Prairy. We hebben ook inderdaad enorm veel versnipperd. Maar.... ook daar kleven weer enorm veel nadelen aan. Behalve dat het verschrikkelijk veel en vooral irritant werk is, versnippert een versnipperaar geen zacht tuinafval. Dus composteren gaat er niet mee. Ja harde takken en kleine stammen gaan geweldig goed, maar nog zachte bramen en jonge twijgen gaan nauwelijks en onkruid al helemaal niet.

Toen hadden we eerst wel versnipperd en de snippers gebruikt als paden, handig dachten we. Zoooo stinken na een paar maanden dat wil je niet weten. Iedere stap die we deden dan kwam er zo'n rotte-eierenstank omhoog. Not funny. Verder wordt het spekglad. We dachten slim te zijn en de kleiige modder die zo glad is, de baas te kunnen. Not. Beetje regen of ochtenddauw en het is glad. Dat was erg gevaarlijk voor de paardjes toen.

Dus we hebben een professionele versnipperaar voor takken, maar we gebruiken hem weinig meer, en dan vooral dus doordat we geen goede bestemming er meer voor weten door stank en gladheid en omdat het zo ontzettend veel tijd kost. Overigens gaat hij tot 4cm officieel, hij kan dikker, maar boven de 4 cm vinden we zonde om te versnipperen. Dat verzagen we allemaal tot haardhout. 12 cm zou ik echt enorm zonde vinden dat dat versnipperd zou worden.

Tinka schreef:
Volgens mij mag je in sommige gebieden wel tuinafval verbranden maar moet je dan een vergunning aanvragen bij de gemeente.
Wij gooien de meeste dingen buiten de afrastering neer.
De injectie tegen de jeuk bedoel ik corticosteroïden.

Volgens de site van service public waar ik de link van gaf, mag het gewoon nergens: "Non, il est interdit brûler des déchets verts (végétaux secs ou humides) chez soi, que ce soit avec un incinérateur de jardin ou à l'air libre." Ze zeggen niet dat het met een vergunning wel mag. Maar een burgemeester kan altijd uitzonderingen verstrekken natuurlijk.
En buiten de afrastering neergooien is bij ons geen optie.

Aha, corticosteroïde. Dank voor dat woord, dan zal ik het vragen aan haar.