Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:35

Gini schreef:
Als er al een recente keuring bijzit, altijd kosten koper. Indien niet, dan in geval van afkeuring voor de verkoper. Uiteraard kan een verkoper hier niet in meegaan, maar dan kijk ik verder. Ik ga mijn budget niet verspillen aan niet goede paarden waarvan de eigenaar zelf niet de moeite heeft gedaan te achterhalen wat die nu precies aanbiedt.

Mooi gezegd!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:50

Soms weten ze ook , dat ze niet goed zijn, maar hopen ze gewoon dat je niet gaat keuren -O-

Oehlala

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:38

maar als die fries doorlopend wedstrijd loopt, hoe groot is dan de kans dat het paard niet door de keuring komt? Als die al een tijdje niet meer op dat niveau gereden wordt of stilstaat, zou ik het ook niet aandurven, maar als hij gewoon al die tijd in de ´sport´ loopt, dan wel.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:49

Hebben echt precies net daar over gehad.

Hier alle keuringen toegestaan op eigen kosten. Ongekeurde paarden vallen in een lagere prijsklasse dan de (goed) bevonden paarden. Dus er zit wel verschil in.

Andere kant is way hierboven ook wordt gezegd, als ze al poos meegaan in de sport.. ja kan er een bermerkkng zitten die de prijs zal drukken maar liever zon dier dan een jong dier met dezelfde bemerking omdat de oudere zich al bewezen heeft

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 23:10

Oehlala schreef:
maar als die fries doorlopend wedstrijd loopt, hoe groot is dan de kans dat het paard niet door de keuring komt? Als die al een tijdje niet meer op dat niveau gereden wordt of stilstaat, zou ik het ook niet aandurven, maar als hij gewoon al die tijd in de ´sport´ loopt, dan wel.

Ik ken GP paarden die niet door een keuring heen komen. Maar die zijn gewoon vol in het werk. Dus het hoeft niet te zeggen dat een paard wat vol in de sport loopt goed is op de RX.
Wel zou ik er bij zo'n paard dan ws weer makkelijker overheen stappen, zeker als hij altijd gelopen heeft zonder een blessure stop oid.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:02

c_alsemgeest schreef:
Oehlala schreef:

Ik ken GP paarden die niet door een keuring heen komen. Maar die zijn gewoon vol in het werk. Dus het hoeft niet te zeggen dat een paard wat vol in de sport loopt goed is op de RX.
Wel zou ik er bij zo'n paard dan ws weer makkelijker overheen stappen, zeker als hij altijd gelopen heeft zonder een blessure stop oid.

En dan nog Röntgen kan een bemerking zitten , maar als ze klinisch goed zijn en er al tijd mee lopen zie ik niet altijd een probleem om ze op een bemerking te laten staan hoor .

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:09

Bij een opmerking op de RX vraag ik altijd bij de DA wel wat voor gevolgen dat voor nu heeft en of hij/zij geen bezwaar zou hebben bij de aanmerking/ opmerking/ bemerking. Hierin vertrouw ik op het oordeel van de keurende DA.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:14

En dat kan juist leuk zijn voor de prijs

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:19

Bijzonder dat hier iedereen roept dat ze een paard met een bemerking niet laten staan zolang ze lopen.
Open een topic op Bokt met juist deze info en heel Bokt roept: problemen koop je niet, die krijg je vanzelf.

Aankopen met een bemerking is leuk voor mensen die willen scoren met een paard en het daarna weer vlot doorverkopen voordat de echte ellende begint.
Niet voor ruiters die een vriend(in) voor het leven zoeken. Een bemerking wreekt zich vroeg of laat altijd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:25

Ja en die gp paarden worden regelmatig op de been gehouden met wat injecties in gewrichten. Waar je zelf niet eens aan zou beginnen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:38

SjonnieZ schreef:
Bijzonder dat hier iedereen roept dat ze een paard met een bemerking niet laten staan zolang ze lopen.
Open een topic op Bokt met juist deze info en heel Bokt roept: problemen koop je niet, die krijg je vanzelf.

Aankopen met een bemerking is leuk voor mensen die willen scoren met een paard en het daarna weer vlot doorverkopen voordat de echte ellende begint.
Niet voor ruiters die een vriend(in) voor het leven zoeken. Een bemerking wreekt zich vroeg of laat altijd.

Nee hoor, dat is pertinent niet waar.

Er zijn echt zoveel paarden met bemerkingen die gewoon gezond oud worden en daar nooit last van zullen krijgen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:56

MarjanB schreef:
Ja en die gp paarden worden regelmatig op de been gehouden met wat injecties in gewrichten. Waar je zelf niet eens aan zou beginnen..

Dit dus..
Dus het is niet omdat ze het niveau lopen, dat ze werkelijk ook echt gezond zijn

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:00

SjonnieZ schreef:

Nee hoor, dat is pertinent niet waar.

Elisa2 schreef:
Er zijn echt zoveel paarden met bemerkingen die gewoon gezond oud worden en daar nooit last van zullen krijgen.

Eens met Elisa, een 8 of 9 jarige kopen met een bemerking die aantoonbaar een sportbelasting aan kan geeft minder risico dan een 3-jarige die puntgaaf is op de foto's.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:21

SjonnieZ schreef:

Uni had 2 ingekapselde ocd's op de sprong die geen risico vormden.
(En was een luchtzuiger).
Hij was niet goedkoop en heb hem voor het leven gekocht. Paard is 2x naar het Z2 gelopen, sprong er mee en veel bosrittebln en heeft nog nooit een blessure gehad of kreupel geweest.
De ocd's waren op de foto's als 2,5 jarige en toen ik hem kocht als 6 jarige precies hetzelfde.

Zou zoiets zo weer kopen.

Luchtzuigen is een ander verhaal, dat zou ik nooit meer doen :')
Veel te veel ellende mee gehad qua maag/darm problemen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

c_alsemgeest schreef:
SjonnieZ schreef:

Uni had 2 ingekapselde ocd's op de sprong die geen risico vormden.
(En was een luchtzuiger).
Hij was niet goedkoop en heb hem voor het leven gekocht. Paard is 2x naar het Z2 gelopen, sprong er mee en veel bosrittebln en heeft nog nooit een blessure gehad of kreupel geweest.
De ocd's waren op de foto's als 2,5 jarige en toen ik hem kocht als 6 jarige precies hetzelfde.

Zou zoiets zo weer kopen.

Luchtzuigen is een ander verhaal, dat zou ik nooit meer doen :')
Veel te veel ellende mee gehad qua maag/darm problemen.

Maar die is toch ook niet heel oud geworden? Of was dat door een andere oorzaak?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:20

MarjanB schreef:

Precies dit. Bij die paarden in de topsport is er een heel medisch team dat zo'n dier aan de praat houdt. Vaste fysiotherapeuten/chiropractors/osteopaten, speciaal beslag, dagelijks op de trilplaat, aquatraining en idd heel regelmatig inspuiten (heb zelfs gehoord dat er dieren zijn die na elke wedstrijd weer worden ingespoten om ze weer op te lappen) in de gewrichten, met alle mogelijke bijwerkingen van dien.

Dat is toch iets wat je als gewone hobby/basissport ruiter allemaal niet op je hals wilt halen als het ff niet nodig is. Dus ja, zo'n paard laat ik, ook al loopt ie nog regelmatig hoog in de sport, toch liever maar staan als die niet goed is op de foto's.

En idd niet elke bemerking leidt tot problemen. Ik heb 15 jaar geleden mijn merrie gekocht met een chipje op een onschuldige plek. Dat chipje maakte wel dat ik haar kon betalen, als ze dat niet had gehad, had ze veel te veel kwaliteit voor mijn portemonnee. Chipje heeft zoals verwacht, nooit voor problemen gezorgd. Maar er is dus wel onderscheidt tussen een bemerking of een 3-tje/4-tje op de foto's. Bij dat laatste krijg je geen positief aankoopadvies, bij een chipje op een onschuldige plek wel, maar met een bemerking.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:24

BarbaraNova schreef:
c_alsemgeest schreef:

Maar die is toch ook niet heel oud geworden? Of was dat door een andere oorzaak?

Koliek: Afknelling/tumor darm...
En naar mijn weten krijg je dat niet van een OCD in het spronggewricht.

Nee flauw, weet de oorzaak :+ nog een late nasleep van de koliek operatie van 8 jaar daar voor.
Hij is niet oud geworden, 16 jaar maar voor wat hij heeft meegemaakt qua koliek operatie met darmperforaties etc eigenlijk wel best oud.

Maar zoals ik al zei heeft dat paard nooit een dag kreupel gelopen. Nooit iets qua blessures gehad.
Alleen kolieken en domme wonden omdat hij ook een stef stuntpiloot was. Maar ook daarvan herstelde hij altijd prima :')

Maar hij is dan wel weer de reden dat ik nooit meer een luchtzuiger/maagproblemen zou kopen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:33

Koliek is zo naar, ben daar ook mijn oudje aan verloren met 30,5, verdraaiing in de darm, echt in en in verdrietig dat je op zon leeftijd daaraan overlijd...

Nee was ook niet rot bedoelt hoor, maar vroeg het me af...

Ik heb altijd alleen klinisch laten keuren en paar paarden kwamen op een bijzondere manier in mijn bezit, die ik niet heb laten keuren. maar nou moet ik ook wel eerlijk zeggen dat ik nu alleen nog wat recreatief rond cros en ook niet heel veel verwacht of verlang van mijn paarden. Alles is nu oud, dus hoop dat er komende tijd iets leuks voor mijn dochter op ons pad komt waar ze een beetje lol mee kan hebben, hier en daar een keer lesje maar voornamelijk lekker op buitenritjes...

Vroeger had ik altijd het idee dat paarden rx gekeurd werden vanwege een bepaald verzekerings of aankoop bedrag waardoor dat gevraagd werd?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:41

Was ook niet banketstaaf opgevat hoor :)

Heb er 2 jong moeten laten gaan, Uni met 16 en Jam met maar 7 jaar (trigeminaal headshaking syndrome en pollen allergie).
Warientje is bijna 30 geworden.

Gelukkig nog nooit blessure ellende gehad bij mijn paarden. Maar wel 2 jong moeten laten gaan helaas.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:43

Gelukkig....

Ik heb er nu nog twee staan, 1 van 26 en 1 van 22 jaar, dus hoop dat hun nog even mee mogen...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:57

oji schreef:
MarjanB schreef:

Precies dit. Bij die paarden in de topsport is er een heel medisch team dat zo'n dier aan de praat houdt. Vaste fysiotherapeuten/chiropractors/osteopaten, speciaal beslag, dagelijks op de trilplaat, aquatraining en idd heel regelmatig inspuiten (heb zelfs gehoord dat er dieren zijn die na elke wedstrijd weer worden ingespoten om ze weer op te lappen) in de gewrichten, met alle mogelijke bijwerkingen van dien.

Dat is toch iets wat je als gewone hobby/basissport ruiter allemaal niet op je hals wilt halen als het ff niet nodig is. Dus ja, zo'n paard laat ik, ook al loopt ie nog regelmatig hoog in de sport, toch liever maar staan als die niet goed is op de foto's.

Het zou juist goed zijn als alle hobby ruiters hun paard ook eens zo zouden behandelen :D

Even gechargeerd hoor, uiteraard zou ik een die elke 6 weken( ik ken zo ook) ingespoten word ook liever laten staan.

Maar soms denk ik: als je die nou even 5 jaar eerder had ingespoten en dat elk jaar even had gedaan, was hij gewoon 20 geworden.

En nou is hij op zijn 12e kapot omdat hij is gaan compenseren en zijn rug stuk is.

Ik ken er ook die in de topsport ingespoten werden en nu al jaren recreatie lopen zonder. Hangt ook af van wat je vraagt denk ik :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:43

Of had je ze met 15 of zo in kunnen laten slapen ivm hb. Je kan mensen met hetzelfde inspuiten, maar dat doet men liever niet vaker dan drie keer op en heel mensenleven, heeft ook een reden. En daarbij, voor wie doe je het dan hè, dat ze dan nog tot hun 20ste goed zijn?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:00

Zou dat „even“ inspuiten ( net cortisonen) ook niet zo licht opvatten. Gaat toch regelmatig fout…ataktisch, HB…

Vind dat toch verbazingwekkend, dat daar ( lijkt wel) over het algemeen to makkelijk over gedaan wordt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:51

Ik ben me aan het verdiepen of een paard/pony past in mijn leven, vooral financieel gezien. Ik heb daarom wat vragen mbt aankoop keuringen, PSMM testen en gewoon voor het eerst een eigen paard kopen.

Kan ik iemand hiervoor pb'en?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:52

ruitje schreef:
Maar soms denk ik: als je die nou even 5 jaar eerder had ingespoten en dat elk jaar even had gedaan, was hij gewoon 20 geworden.

En nou is hij op zijn 12e kapot omdat hij is gaan compenseren en zijn rug stuk is.

Als je een paard jaarlijks moet injecteren om aan de loop te houden, is die dan niet sowieso kapot?