Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:15

Ik heb juist meestal paarden niet meegenomen na keuring, maar gewoon enkele dagen later. Gewoon afspraken over maken en desnoods in contract zetten. Maar echt nooit problemen mee gehad. Wij vonden het juist fijner voor de paarden en voor ons, niet onnodig met lege trailer op pad haha

Ben het er niet mee eens dat paard geen besef van tijd heeft en het dus niet uitmaakt of je in de spits zo'n reis moet maken. Mijn ervaring is toch anders en ik zou dat dus ook niet doen, maar zoals je zelf bedacht had het weekend ophalen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 19:22

Ik ben geen voorstander van keuren op locatie, veel terreinen zijn al voor een klinische keuring niet goed ingericht. Benen kunnen ze nog wel op locatie keuren, maar met mijn eisenlijst is een kliniek vereist. Qua tijd zal het in totaal een half uur schelen. Ook wil ik gewoon bij de verkoper in de buurt keuren, stel dat paard is niet geschikt en zij moet dan 2 uur heen en weer.

Een paard zal geen besef hebben van tijd, maar wel van lichamelijk ongemak. Niet fatsoenlijk kunnen bewegen, eten en drinken, de spanning van de trailer, constant remmen en optrekken in de file. We komen over Alkmaar, Amsterdam, Utrecht en Gorinchem. Ik vind het niet eerlijk om een paard daar in te zetten als we ook de dag erna 2x zo snel thuis kunnen zijn.

Ik heb het volste vertrouwen in de verkoper dat dit geen enkel probleem gaat geven. Zij stelde zelfs voor dat ik daar kan blijven slapen om de volgende dag weg te rijden. Iets op contract zetten is wel een idee, al vraag ik me af hoe rechtsgeldig dat is.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 19:55

Eef_Bam schreef:
MelissaV schreef:
Thanks iedereen voor de adviezen en inzichten, ze hoeven niet persee al op dat nivo gelopen te hebben.
Wel gewoon braaf zadelmak en een maand of 3/4 onder het zadel bijvoorbeeld.
We kijken nog even rustig rond en wie weet komt er wat op hun pad dat perfect past.

Heeft de ruiter de ervaring en het geduld om het paard verder op te leiden? Zoals je het omschreef klonk het als iemand die al lang niet meer gesprongen heeft. Zou dan eerder voor een brave wat oudere gaan die misschien niet talentvol genoeg is voor het hogere werk. De categorie 3/4 jaar en zadelmak is juist vrij duur en lastig, want iederen vind dat hij/zij een talentvol paard te koop heeft met heel veel potentie. Of ze dat waar gaan maken hangt zowel van het paard als de ruiter af natuurlijk.

Dit inderdaad, het proces van een jong paard zelfstandig opleiden tot een sympathiek wedstrijdpaard zitten echt heel wat haken en ogen aan. Verreweg de meeste zelf opgeleide jonge springpaarden die ik ben tegengekomen zijn vooral fanatieke weigeraars geworden zeg maar :+ Je moet een dier met uitzonderlijk eerlijk en stabiel karakter treffen wil die alle vreemde amateursafstanden en sprongen uit kromme bochten blijven pikken terwijl die het hele springen nog zelf nauwelijks kent.

En ten tweede, bij een net zadelmak dier weet je eigenlijk niets over hoe die op de sprong is, of die wel of niet voorzichtig blijkt (waarbij té voorzichtig bij een amateur juist een nadeel kan zijn), hoe die omgaat met nieuwe, onbekende kleurtjes en hindernissen, hoe die reageert op onbalans van de ruiter op de sprong en noem maar op. Een wat ouder dier dat al tig 1m rondjes heeft gelopen is wat dat betreft veel minder een gok en daardoor ook een veel kleinere kans op een teleurstelling :)

En het is inderdaad wat Eef Bam aanhaalt, elke 4 jarige is een wereldtalent := oudere maar relatief onervaren paarden zijn vaak makkelijker betaalbaar te scoren.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:41

@Sababer: zo heb ik het ook gedaan. Nog even een weekje of 2 laten staan totdat mijn vervoerder kon.. de voorlopige verzekering dekte dat ook gewoon.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 04:07

manic schreef:
@Sababer: zo heb ik het ook gedaan. Nog even een weekje of 2 laten staan totdat mijn vervoerder kon.. de voorlopige verzekering dekte dat ook gewoon.

Hier idd ook. Sommige verkopers gaven ook aan dat betaling en echte overdracht dan pas was met ophalen. 1 zelfs nog 2 en een halve week daar gestaan vanwege vakantie aan onze kant en toen door verkopers gebracht. De meeste andere hebben we gewoon gehaald het weekend na de keuring. Was ook fijner qua box klaar maken op stal en ik haal ze liever vroeg op, zodat ze nog een dag buiten kunnen wennen ipv op stal gooien en naar huis haha.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:18

Ik doe de keuring, betaal en rij dan meteen door naar huis.
Maar keur, op 1x na met Jam, eigenlijk altijd bij mijn eigen VA die maar 5 minuten van mijn stal af is.

Jam toen gekozen voor Hollands Kroon omdat mijn eigen VA op vakantie was en ik geen geduld had :') Maar dat was ook geen hele lange rit daarna en Jam was als veulen en jong paard al vaak in de wagen geweest en was altijd een engeltje onderweg.

De verkopers die ik tot nu toe heb gehad vonden het ook geen probleem om naar mijn VA toe te komen.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:38

Ik doe de keuring en overdracht ook niet meer op dezelfde dag als er nog mee gereisd moet worden. Onze pony moest verdoofd worden voor de foto's en de trailerrit naar de nieuwe eigenaar was alles behalve veilig daardoor....

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:49

Sababber schreef:
Kan iemand me vertellen hoe lang een klinische + complete röntgenologische keuring ongeveer duurt?

Duurde bij mij 1,5 uur.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:50

Na twee keer te hebben gereden met trailer vanaf Amsterdam naar Venlo, en twee keer een afgekeurd paard heb gehad heb ik wel geleerd om eerst gewoon te keuren en dan ophalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:41

Equipro schreef:
Ik doe de keuring en overdracht ook niet meer op dezelfde dag als er nog mee gereisd moet worden. Onze pony moest verdoofd worden voor de foto's en de trailerrit naar de nieuwe eigenaar was alles behalve veilig daardoor....

Als het niet anders kan dan is het niet anders. Maar er is veel voor te zeggen zowel voor de koper als de verkoper om de overdracht direct te doen. Als het paard niet meteen kan reizen na de keuring, kan het meestal ook wel even op de kliniek blijven.
Een keuring is een momentopname en een paard kan na de keuring toch iets krijgen, waarover je discussie kan krijgen. Voor de koper is het belangrijk het paard direct thuis te hebben zodat je meteen ermee aan de slag kan. Er kunnen altijd nog verborgen gebreken zijn, en hoe eerder je daar achter komt, hoe beter het is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:45

Niet mee eens, babootje. Je kan gewoon dingen afspreken met een koper of verkoper. En het hele stuk dat het belangrijk is voor de koper om direct aan de slag te gaan en daarom dus meteen na de keuring mee moeten vind ik onzin. Dat hangt niet af op een paar dagen. Dan heb je veel meer aan een goed omschreven koopcontract.

En paard op de kliniek laten staan doe ik alleen als het medisch noodzakelijk is. Liever gewoon bij verkoper thuis op vertrouwde plek en gewoon naar buiten kunnen.

Het is gewoon een keuze, maar die paar dagen maken echt het verschil niet. Ik zou eerder bang zijn dat er iets gebeurd als je met een vreemd paard in een boor dat paard vreemde trailer nog zo'n lange rit naar huis moet maken in de spits.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:42

Nou het was kort maar krachtig.. ook ik heb een match gevonden en sinds vandaag de gelukkige eigenaar van een 1,5 jarige paint ruin.
Via via ben ik in contact gekomen met Anick Worp. Iemand in wiens werkwijze ik mij erg kan vinden, wat een fijne basis geeft zij haar paarden mee en wat een prettige maar duidelijke manier van trainen. Ze fokt de paarden op een manier die mij aanspreekt.
Het paard wat ik heb gekozen is all round/ pleasure/ ranch gefokt en sluit daarbij goed aan bij mijn wensen.

Ook qua karakter zag ik duidelijke eigenschappen, koel in het hoofd, krachtige gangen, mooie beweging en heel goed opgevoed. Vandaag is hij gekeurd en heb ik een positief advies ontvangen van de paardenarts.

Einde van de maand haal ik hem op. *\o/*
Laatst bijgewerkt door _Noah op 14-09-23 16:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:47

_Noah schreef:
Nou het was kort maar krachtig.. ook ik heb een match gevonden en sinds vandaag de gelukkige eigenaar van een 1,5 jarige paint ruin.
Via via ben ik in contact gekomen met Anick Worp. Iemand in wiens werkwijze ik mij erg kan vinden, wat een fijne basis geeft zij haar paarden mee en wat een prettige maar duidelijke manier van trainen. Ze fokt de paarden op een manier die mij aanspreekt.
Het paard wat ik heb gekozen is all round/ pleasure/ ranch gefokt en sluit daarbij goed aan bij mijn wensen.

Ook qua karakter zag ik duidelijke eigenschappen, koel in het hoofd, krachtige gangen, mooie beweging en heel goed opgevoed. Vandaag is hij gekeurd en heb ik een positief advies ontvangen van de paardenarts.

Wat leuk!! Gefeliciteerd! Benieuwd naar hoe hij eruit ziet :D

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:54

Vanes_6 schreef:
_Noah schreef:

Wat leuk!! Gefeliciteerd! Benieuwd naar hoe hij eruit ziet :D

Dat begrijp ik, ik krijg met geen mogelijkheid de foto’s op deze prehistorische site :') . Hij staat op haar site. Magsshowhorses onder de naam Denver

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:01

Zonder op de namen te letten zat ik eens door haar aanbod te kijken. Toen zag ik een veulen foto en dacht, die wil ik! Wat een knapperd. Blijkt het denver te zijn :D Gefeliciteerd met je mooie paardje <3

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:06

Wat lief Kim, dank je wel. Ze fokt echt toppers. Hij is inmiddels al wat groter gegroeid. Ook erg leuk moeders te zien, dat is een schat van een merrie.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:12

Wat een mooierd zeg!! Wow!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:37

Gefeliciteerd!

Amy is ook verkocht :D woensdag gaat ze naar haar nieuwe baasje

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:47

MyWishMax schreef:
Niet mee eens, babootje. Je kan gewoon dingen afspreken met een koper of verkoper. En het hele stuk dat het belangrijk is voor de koper om direct aan de slag te gaan en daarom dus meteen na de keuring mee moeten vind ik onzin. Dat hangt niet af op een paar dagen. Dan heb je veel meer aan een goed omschreven koopcontract.

Dat kun je onzin vinden, maar dat is niet zo. In het geval dat je bij een handelaar hebt gekocht heb je wat meer tijd. Maar heb je bij een particulier gekocht, dan ben je de sjaak als een verborgen gebrek pas wordt gemerkt na de antedateringstermijnen. En die zijn erg kort. Het is dus belangrijk dat je je paard zsm na koop op stal hebt en in ieder geval een goed koopcontract waarbij de antedateringstermijnen pas ingaan na levering van het paard. Dat is niet automatisch zo. En zeker niet in de rechtspraak.

Antedateringsvoorbeelden:

* Cornage is een verlamming aan de stemband en kan een verborgen gebrek zijn. In de rechtspraak wordt een antedateringstermijn van vier weken gehanteerd.
* Koliek wordt in de regel niet als een verborgen gebrek beschouwd. Als het paard echter korte tijd later weer koliek krijgt, kan dit wel duiden op een verborgen gebrek.
* Maanblindheid is een aandoening waarbij zowel de lens als de iris kunnen zijn betrokken. Afhankelijk van de aandoening kan hier een antedateringsperiode van acht weken vastgesteld worden.
* Bij kribbebijters / luchtzuigers kan de dierenarts aan de hand van de slijtage van de tanden de antedateringstermijn vaststellen. Bij paarden die luchtzuigen kan onderzocht worden of in het verleden een keelband is gebruikt. In het algemeen geldt dat het antedateren van stalondeugden zeer kort is (enkele dagen!).
* Spat is een specifieke vorm van arthrose, waarbij de antedateringstermijn afhankelijk is van het karakter van de röntgenologische veranderingen (tot drie maanden).
* OC is een storing in het verbeningsproces van het kraakbeen, waarbij bij paarden tot een jaar slechts een zeer korte antedateringstermijn wordt aangehouden van circa drie weken. Bij paarden ouder dan een jaar wordt een antedateringstermijn van circa drie maanden aangehouden.
* Het antedateren van ataxie is alleen mogelijk als een duidelijke oorzaak kan worden vastgesteld.

In het vorenstaande zijn slechts ter illustratie enige aandoeningen en antedateringstermijnen nader uiteengezet. Opvallend is dat deze antedateringstermijnen kort zijn. Bij het constateren van een aandoening is het raadzaam om direct een dierenarts te raadplegen.

In de praktijk komt het nogal vaak voor dat eigenaren het eerst een tijdje aanzien alvorens de expertise van een dierenarts wordt ingeroepen. Dit bemoeilijkt logischerwijze het antedateren van betreffende aandoening.
https://www.paardenadvocaat.nl/hippisch ... t-paarden/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:47

MarjanB schreef:

Gefeliciteerd!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:49

_Noah schreef:

Gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:49

Wat fijn Marjan!!

Noah gefeliciteerd!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:51

Phonix schreef:
Na twee keer te hebben gereden met trailer vanaf Amsterdam naar Venlo, en twee keer een afgekeurd paard heb gehad heb ik wel geleerd om eerst gewoon te keuren en dan ophalen.

Of gewoon gaan kijken naar paarden die al gekeurd zijn. Dan heb je iets meer zekerheid dat jouw keuring positief uitvalt

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 18:21

MarjanB schreef:
Gefeliciteerd!

Gefeliciteerd Marjan B

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 19:15

_Noah schreef:
Wat lief Kim, dank je wel. Ze fokt echt toppers. Hij is inmiddels al wat groter gegroeid. Ook erg leuk moeders te zien, dat is een schat van een merrie.

Gefeliciteerd! Zijn moeder is met mijn pas overleden pony opgegroeid in de opfok. Heel leuk dier, had ook graag een veulen van haar gewild <3