Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:13

Pees blessure is hier ook no go
Ik heb destijds 2011 mijn paard behalve benen hals rug laten röntgen ook de pezen laten scannen

Iedereen verklaarde me voor gek en ik tikte bijna 1100€ af voor keuring en bloed trekken

Ik had grooooote plannen met haar :+

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:15

Paard laten keuren —-> goedgekeurd en vervolgens laten staan reden onbekend

Zaakje stinkt

Paard is gek dus dan is er voor de verkopende partij geen druk en als ie dan nu nog niet wil toestemmen kun je ervan opgaan dat er meer aan de hand is

Goedgekeurd met bemerking of negatief koopadvies voor doel
Laatst bijgewerkt door tita op 28-12-21 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:17

kyrkelover schreef:
Het is ook ontzettend dom om een paard met een pees op rust te zetten. Heel logisch dat je dan dure behandelingen nodig hebt. Uitzonderingsgevallen zijn als de pees dreigt door te klappen, maarja dan moeten ze in het gips. Enfin ik zou zo'n paard niet kopen OF voor juiste prijs en eerlijk verhaal. Vanaf dag 1 rijdt ik er mee weg, let wel over de straat en stappen.
Zo heb ik dat ook eerder bij een paard gedaan. Gekregen met verhaal er bij. Is inmiddels verkocht en loopt nu al jaren buitenritten.

Ik heb ooit eenmalig een hele ernstige peesblessure gehad (achteraf heb ik hem als vierjarige geblesseerd gekocht). Kan op genezing was 50/50. Boxrust met opbouwend stappen. Dat werd dus niks, in januari, met -15 en een vijfjarig paard wat kort onder het zadel was.
De veearts raadde het af maar ik heb hem in de wei gegooid. Iedere maand op controle en mondjesmaat was hij iedere maand beter op de scan! 17 december nieuwe scan laten maken en prachtig genezen. In maart liep hij zijn eerste wedstrijden en heeft sinds die dag nooit meer wat gehad.

Zowel veearts als ik zijn van mening dat hij veel degelijker genezen is door actief te blijven. Het was een hele zware blessure en op de laatste scan, en een toevallige controle een jaar later omdat ik er toch was voor wat anders was het bijna onzichtbaar genezen. Diepe buiger was bijna afgescheurd geweest.
Bij scannen is een oude peesblessure dus niet altijd te zien.

Ik ga ook nooit meer op stal zetten als het nogmaals aan de orde is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:18

Tja, als het paard onlangs volledig gekeurd is, zou de verkoper niet bang hoeven te zijn voor datgene wat dus onlangs allemaal gekeurd is. Dus als de verkoper dat al niet aandurft, is dat wel een teken aan de wand.
Plus, als een koper de kosten wil dragen voor volledige keuring op zich te nemen, is de koper toch behoorlijk serieus van plan om het paard te kopen en toch afgehaakt ondanks honderden euro's keuringskosten. Voor mij zijn dit wel een paar rode vlaggen als de verkoper niet iets naar jou toe beweegt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:18

Daar zou ik niet aan beginnen Silverfields. Afgezien van een flink litteken half onder de singel dat ook best zo zn problemen kan geven, lijkt het paard bij de eerdere keuring niet goedgekeurd te zijn, anders had de keurende partij het paard wel gekocht. Klassiek verhaal is dat. Zo'n koper kan het paard eindeloos blijven aanbieden tot er een koper komt die het paard niet laat keuren. Als je maar lang genoeg probeert kom je als verkoper een keer zo'n sufferd tegen.

Silverfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:20

tita schreef:

Zaakje stinkt

Zou inderdaad kunnen, we blijven nuchter. Vraag me wel af waarom de verkoper überhaupt dat verhaal verteld. Maar als hij toen hoorde dat het paard goedgekeurd is, lijkt het me dat hij het aandurft om nu opnieuw te keuren en bij afkeuring zelf (of een deel) te betalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:22

PSvanLot schreef:

In de hele acute fase zou ik het paard nog steeds wel op stal willen hebben. Maar daarna zo snel als mogelijk de wei op. Want inderdaad geneest het met beweging altijd nog het beste.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:25

Silverfields schreef:
Hoi iedereen,

Ik ben nieuw op het forum maar lees al enkele jaren mee ;)
Ook ik ben op zoek naar een paard. Dit zou ons eerste eigen paard zijn; een spannend proces. We willen voornamelijk recreatief gaan rijden maar af en toe een wedstrijd sluiten we niet uit (maar dan eerst veel trainen en nog meer rijervaring opdoen!). Vorige week zijn we gaan kijken naar een erg leuke zwarte merrie, fantastisch karakter, heel braaf. Proefrijden ging prima en geen gekke dingen. Dit paard komt oorspronkelijk uit Roemenië en zijn geschiedenis is niet bekend bij de verkoper. Het paard heeft twee flinke genezen littekens, eentje op de schouder en de ander half onder singel. Keuren willen we doen maar dan ook inclusief foto's (ook nek en rug). De verkoper zegt keuren op eigen kosten. Echter zit daar best een financieel risico aan, gezien de onbekende voorgeschiedenis en de littekens. Bovendien was er eerder een andere koper die alles heeft laten keuren. Volgens de verkoper was het paard destijds goedgekeurd, maar ze hadden geen foto's in bezit aangezien de koper had betaald. Toch heeft de kopende partij het paard na de keuring laten staan, reden onbekend. We willen daarom eigenlijk niet 100% de kosten dragen als het paard afgekeurd wordt. Bij goedkeuring willen we het natuurlijk wel betalen. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Wat als de verkoper weigert een deel van de keuring bij afkeuring te betalen?.... We twijfelen.

Af en toe hoor je het wel dat mensen na keuring toch afzien van het paard. Kan ook aan de situatie van de koper liggen.
Het balen is dan dat de keurende partij de foto's krijgt en de verkoper niets. Zou dan mooi zijn als de keurende partij de foto's toch aan de verkoper geeft ;)

Ik kan gewoon niet begrijpen waarom een verkoper het paard niet gewoon zelf op de foto zet... Dan is toch alle ellende meteen klaar?

Silverfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:27

oji schreef:
Tja, als het paard onlangs volledig gekeurd is, zou de verkoper niet bang hoeven te zijn voor datgene wat dus onlangs allemaal gekeurd is. Dus als de verkoper dat al niet aandurft, is dat wel een teken aan de wand.
Plus, als een koper de kosten wil dragen voor volledige keuring op zich te nemen, is de koper toch behoorlijk serieus van plan om het paard te kopen en toch afgehaakt ondanks honderden euro's keuringskosten. Voor mij zijn dit wel een paar rode vlaggen als de verkoper niet iets naar jou toe beweegt.

Mee eens. Is een gek verhaal. We gaan eind van de week nog eens kijken met instructrice en verkoper even stevig aan de tand voelen. Ik denk dat we er niet mee door moeten gaan en 700 euro keuringskosten moeten riskeren als de verkoper niet wil (mee)betalen.....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:29

Silverfields schreef:
tita schreef:

Zaakje stinkt

Zou inderdaad kunnen, we blijven nuchter. Vraag me wel af waarom de verkoper überhaupt dat verhaal verteld. Maar als hij toen hoorde dat het paard goedgekeurd is, lijkt het me dat hij het aandurft om nu opnieuw te keuren en bij afkeuring zelf (of een deel) te betalen.

Keuringen zijn vrijwel altijd kosten koper.Het is tegenwoordig wel risky allemaal vanwege de belachelijk hoge prijzen van paarden,zelfs van eenvoudige recreatiepaarden.Vroeger waren ze niet zo duur.Ik kocht een paard gewoon omdat ik er verliefd op was al nam ik vaak wel een nuchtere deskundige mee zoals mijn pensionhouder.Kijk,zoiets uit Roemenie dat zou ik interessant vinden en als hij dan goedkoop zou zijn gewoon meenemen.Maar ja als ik er mijn spaarrekening voor moet leegtrekken dan ook niet zomaar hoor.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:30

PSvanLot schreef:
Ik heb ooit eenmalig een hele ernstige peesblessure gehad (achteraf heb ik hem als vierjarige geblesseerd gekocht). Kan op genezing was 50/50. Boxrust met opbouwend stappen. Dat werd dus niks, in januari, met -15 en een vijfjarig paard wat kort onder het zadel was.
De veearts raadde het af maar ik heb hem in de wei gegooid. Iedere maand op controle en mondjesmaat was hij iedere maand beter op de scan! 17 december nieuwe scan laten maken en prachtig genezen. In maart liep hij zijn eerste wedstrijden en heeft sinds die dag nooit meer wat gehad.

Zowel veearts als ik zijn van mening dat hij veel degelijker genezen is door actief te blijven. Het was een hele zware blessure en op de laatste scan, en een toevallige controle een jaar later omdat ik er toch was voor wat anders was het bijna onzichtbaar genezen. Diepe buiger was bijna afgescheurd geweest.
Bij scannen is een oude peesblessure dus niet altijd te zien.

Actieviteit is na de acute fase ook heel belangrijk, gecontroleerde, opbouwende activiteit is essentieel om de structuur zo optimaal mogelijk te krijgen. Maar zo optimaal mogelijk wordt nooit gelijk aan het origineel. En natuurlijk kan het goed gaan. Bij mijn paard is het ook jaren lang goed gegaan, maar nu toch weer mis. Zijn paarden die internationaal in de sport lopen met een oude peesblessure. Ook niet elke straffe roker krijgt longkanker. Het is puur een kwestie van kansen, mazzel hebben en vooral, wat is voor jou als koper belangrijk. Ik begin niet aan een paard met een oude peesblessure. Maar ik heb dan weer geen moeite met een gunstige chip, ik zet geen rug en hals of hals op de foto omdat voor mij daar een klinische keuring voldoende is om me daar gerust op te voelen. Maar een exzemer, zwakke of beschadigde pezen en matige aanleg voor bespiering zijn voor mij no go's. Het verschilt gewoon per persoon waar je op "aan" gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:30

Dat, of de foto's bij een negatief advies gewoon betalen. Als het paard eerder goedgekeurd is geweest zou ik dat als verkoper best aandurven.

Silverfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:32

PSvanLot schreef:
Silverfields schreef:
Hoi iedereen,

Ik ben nieuw op het forum maar lees al enkele jaren mee ;)
Ook ik ben op zoek naar een paard. Dit zou ons eerste eigen paard zijn; een spannend proces. We willen voornamelijk recreatief gaan rijden maar af en toe een wedstrijd sluiten we niet uit (maar dan eerst veel trainen en nog meer rijervaring opdoen!). Vorige week zijn we gaan kijken naar een erg leuke zwarte merrie, fantastisch karakter, heel braaf. Proefrijden ging prima en geen gekke dingen. Dit paard komt oorspronkelijk uit Roemenië en zijn geschiedenis is niet bekend bij de verkoper. Het paard heeft twee flinke genezen littekens, eentje op de schouder en de ander half onder singel. Keuren willen we doen maar dan ook inclusief foto's (ook nek en rug). De verkoper zegt keuren op eigen kosten. Echter zit daar best een financieel risico aan, gezien de onbekende voorgeschiedenis en de littekens. Bovendien was er eerder een andere koper die alles heeft laten keuren. Volgens de verkoper was het paard destijds goedgekeurd, maar ze hadden geen foto's in bezit aangezien de koper had betaald. Toch heeft de kopende partij het paard na de keuring laten staan, reden onbekend. We willen daarom eigenlijk niet 100% de kosten dragen als het paard afgekeurd wordt. Bij goedkeuring willen we het natuurlijk wel betalen. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Wat als de verkoper weigert een deel van de keuring bij afkeuring te betalen?.... We twijfelen.

Af en toe hoor je het wel dat mensen na keuring toch afzien van het paard. Kan ook aan de situatie van de koper liggen.
Het balen is dan dat de keurende partij de foto's krijgt en de verkoper niets. Zou dan mooi zijn als de keurende partij de foto's toch aan de verkoper geeft ;)

Ik kan gewoon niet begrijpen waarom een verkoper het paard niet gewoon zelf op de foto zet... Dan is toch alle ellende meteen klaar?

Ik snap dat ook niet, dan is er toch voor beide partijen gewoon duidelijkheid.... maar zo gaat het dus blijkbaar niet in de praktijk. Ik denk dat hij het feit dat hij de foto's niet in bezit heeft ook als argument kan gaan gebruiken om niet mee te betalen aan de keuringskosten - aangezien dat ook voor hem een financieel risico is. Pfff.... moeilijk dit. Heb geen zin om dadelijk 3 paarden en 3000 euro keuringskosten verder te zijn en al die kosten zelf te dragen en nog geen paard te hebben.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:34

Überhaupt koop ik eigenlijk niet bij handelaren die niet òf zelf van te voren gekeurd hebben òf bereid zijn het risico van een keuring te delen bij afkeuring. Particulier kopen begin ik eigenlijk ook gewoon niet aan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:36

Babootje schreef:
Dat, of de foto's bij een negatief advies gewoon betalen. Als het paard eerder goedgekeurd is geweest zou ik dat als verkoper best aandurven.

Ik ga daar echt nooit mee akkoord. Als het paard in de verkoop wordt gezet komt er een recente röntgenologische keuring bij. Willen ze nieuwe foto's, dan mogen ze die zelf laten maken op eigen kosten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:36

Silverfields schreef:
Ik snap dat ook niet, dan is er toch voor beide partijen gewoon duidelijkheid.... maar zo gaat het dus blijkbaar niet in de praktijk. Ik denk dat hij het feit dat hij de foto's niet in bezit heeft ook als argument kan gaan gebruiken om niet mee te betalen aan de keuringskosten - aangezien dat ook voor hem een financieel risico is. Pfff.... moeilijk dit. Heb geen zin om dadelijk 3 paarden en 3000 euro keuringskosten verder te zijn en al die kosten zelf te dragen en nog geen paard te hebben.

Eigenlijk, als je met handelaren/verkopers in zee gaat die er dit soort ideeën op na houden, is de kans op die 3000 euro keuringskosten en 3 paarden tevergeefs keuren, vrij groot. Ik snap dat de huidige markt lastig is, maar die 3000 euro kun je beter gebruiken in de aankoop van een paard bij een iets betrouwbaardere handelaar.

Silverfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:42

oji schreef:
Silverfields schreef:

Eigenlijk, als je met handelaren/verkopers in zee gaat die er dit soort ideeën op na houden, is de kans op die 3000 euro keuringskosten en 3 paarden tevergeefs keuren, vrij groot. Ik snap dat de huidige markt lastig is, maar die 3000 euro kun je beter gebruiken in de aankoop van een paard bij een iets betrouwbaardere handelaar.

Het is niet perse een slechte stal. Ziet er zeer netjes uit daar en lees goede recensies. Maar inderdaad - als hij dit risico niet wil nemen (dus meebetalen bij afkeuring) ga ik er niet mee verder. De zin in een paard kopen neemt wel af als je een paar honderd of duizend armer bent zónder paard.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:42

PSvanLot schreef:
Babootje schreef:

Ik ga daar echt nooit mee akkoord. Als het paard in de verkoop wordt gezet komt er een recente röntgenologische keuring bij. Willen ze nieuwe foto's, dan mogen ze die zelf laten maken op eigen kosten.

Maar als je zelf van te voren goede foto's hebt laten maken, is dat ook gewoon een valide reden om te zeggen, keuren op eigen kosten. Sterker, als de foto's recent genoeg zijn voor de verzekering om op te nemen, dan laat ik zelf helemaal geen nieuwe foto's maken. Heb ik bij mijn huidige paard ook gewoon gedaan. Verkoper had foto's van een maand oud, bij een gerenommeerde kliniek. Prima, verzekering was akkoord dus strik erom en mee naar huis :D Ook het maand oude klinische rapport gewoon geaccepteerd. Bij goed aangeschreven verkopers ben ik niet paranoia.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:47

PSvanLot schreef:
Babootje schreef:

Jij kunt die RX keuring dan toch ook gewoon laten beoordelen door jouw dierenarts? Als ze goed genomen zijn en er is desondanks een negatief advies kun je de foto's als verkoper gewoon betalen.

Bij de paarden die ik heb gekocht is dat altijd zo gegaan. Meestal werden de paarden goedgekeurd, maar ik heb ook een keer een paard van een best bekende verkoper laten keuren. Paard was een jaar eerder gekeurd geweest, heeft een chip gehad die was verwijderd. Foto's waren prima. Hals en rug waren nog niet gedaan, dus die eerst gedaan, waren ook prima. Toen kwamen we bij de benen waarvan we dachten dat ze daar glansrijk doorheen zou komen. We stonden elkaar al te feliciteren, maar helaas bleek het paard niet goed op de spat. Een kleine 3/4 jaar eerder zat er niks (ze is nog keurmerrie geworden) en het paard was nog niet onder het zadel. Ik zag de arme man letterlijk verschieten, maar hij heeft zonder meer de 900 euro van de keuring betaald en wij helaas zonder paard naar huis.
Ik ben niet anders gewend dat bij de meer professionele verkoop het nog steeds gebruik is dat de verkoper bij een negatief advies de keuringskosten betaalt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:49

Ik vroeg altijd of hij gekeurd mocht worden.Als ze ja zeiden liet ik niet eens keuren want dan vertrouwde ik het. Ik heb 1 keer meegemaakt dat hij niet gekeurd mocht worden,mocht ook niet op proef en kostte toch 5000 euro wat toendertijd veel was.Dat durfde ik niet aan.Alleen mijn allereerste ,dat is heel lang geleden in de vorige eeuw,heb ik wel laten keuren(klinisch door de DA van de verkoper!) omdat ik er toen nog werkelijk helemaal niets vanafwist en ik toen (ik was nog jong) toch wel hoopte nog lange tijd ook te kunnen rijden op het paardje.Die werd toen goedgekeurd voor recreatie wat ook mijn doel was.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:49

En ik snap ook nog wel dat verkopers niet met elke keuringsgril van een koper hoeft mee te gaan. Het is wel een trend om steeds meer op de foto, op de scan en weet ik wat te zetten. Ik vind het realistisch als een verkoper daarin de lijn van een gemiddelde verzekeringsmaatschappij aanhoudt, dus gewoon een tradiotionele aankoopkeuring. Klinisch correct en de standaard aankoopkeuring X-rays. Rug hals andere extraas hoeft een verkoper in mijn ogen niet in mee te gaan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:52

Babootje schreef:
Ik ben niet anders gewend dat bij de meer professionele verkoop het nog steeds gebruik is dat de verkoper bij een negatief advies de keuringskosten betaalt.

Dat is heel erg afhankelijk van welk segment die professionele verkoper zit. Niet eens zo zeer qua prijs, maar meer in hoeverre de verkoper een betrouwbare partner wil zijn en het vnl van zijn/haar netwerk moet hebben ipv marktplaats/sporthorses.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:54

oji schreef:
En ik snap ook nog wel dat verkopers niet met elke keuringsgril van een koper hoeft mee te gaan. Het is wel een trend om steeds meer op de foto, op de scan en weet ik wat te zetten.

Ik vind het niet zozeer een trend. Maar een noodzaak, als je weet wat je aan problemen uit de hals en de rug kunt tegenkomen, die je er zeker niet altijd met een goede klinische keuring uit hoeven te komen.
Daarbij is de ene klinische keuring ook de andere niet. Ik heb echt flut klinische keuringen uitgevoerd zien worden. Je moet er als koper ook een beetje verstand van hebben hoe een klinische keuring hoort te worden uitgevoerd. Dus ja wel beeldvorming en met de huidige prijzen hoort dat er vind ik wel een beetje bij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:55

oji schreef:
Babootje schreef:

Dat is heel erg afhankelijk van welk segment die professionele verkoper zit. Niet eens zo zeer qua prijs, maar meer in hoeverre de verkoper een betrouwbare partner wil zijn en het vnl van zijn/haar netwerk moet hebben ipv marktplaats/sporthorses.

Zeker waar.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:05

Ik zit ook ff in tweestrijd hier...had via fb een pb gehad naar aanleiding van mn zoektocht naar een criollo/quarter enz.. Iemand had een leuke 19 jarig ex polo paard van een polostal in belgie. Het filmpje dat ik kreeg zag er..zover ik als leek kan zien...goed uit. Volgens deze meneer is het paardje echt super braaf en is hij gebruikt om beginnende poloruiters te leren rijden. Prijs valt ook erg mee en ik zal het ook laten keuren (rontgenlogisch laten keuren hoor ik graag van jullie of dat nodig is). Paardje is blind aan 1 oog (heeft hij al lang) en dat vind ik ook niet erg. Maar hij heeft ook lichte zomer eczeem. Die meneer zei dat het paardje er met een deken geen last van heeft. Ik zou het paardje alleen rijden met bosritten buiten. Wat zouden jullie doen?