Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:20

Cioccolato schreef:
Nee. Dan betaal ik nog geen kosten van de keuring.
Of ze nou al eens zijn gekeurd of niet maakt me niet uit.
De paarden die hier te koop staan zonder keuring erop zijn scherper geprijsd, de paarden met keuring erop zijn veel te duur volgens iedereen hier in het topic. Dus het ligt er maar net aan wat een koper wil. Betalen voor gezondheid en kwaliteit.. of voor risico.

Puur uit nieuwschierigheid en je hoeft de vraag niet te beantwoorden als je niet wil.
Waarom laat je het ene paard wel keuren en de ander niet voor je ze verkoopt? Hoe maak je hierin onderscheid?

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:26

Volgens mij heeft ze dat ooit al gezegd en is het net hoe het uitkomt qua tijd. Ongekeurd zijn ze goedkoper, gekeurd en goed zijn ze duurder.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:32

MyWishMax schreef:
Volgens mij heeft ze dat ooit al gezegd en is het net hoe het uitkomt qua tijd. Ongekeurd zijn ze goedkoper, gekeurd en goed zijn ze duurder.

Dat indd. Als je een paard van 3500-5000 verkoopt, dan ga je die over het algemeen niet voor 800/1000 rondom keuren. Doe je dat wel, dan wordt datzelfde paard al duurder want je wilt die kosten eruit hebben. Dergelijke prijzen zijn nu eenmaal 'meeneem prijzen' en dan neem je als koper ook een bepaald risico als in betalen en opladen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:36

En zelfs duurder maar onbeleerd en jong is er verschil. Paar maanden later en wel gekeurd kan ineens nog een stuk duurder worden. Zie ik in mijn omgeving ook, dat zijn jonge dieren die in een hogere prijsklasse vallen. Komen ze net uit de opfok/het land dan zijn ze in verhouding goedkoper, zijn ze al op de foto geweest weer duurder en na beleren weer.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:44

Friezen vaak RX niet goed?
Hmm dat weet ik niet. Hoefbeenverbening komt vaak voor, maar daar hoeven ze niet op afgekeurd te worden. Helemaal niet met die leeftijd en dat niveau.

Volgens mij komt OCD bij Friezen weer minder voor dan bij KWPN-ers.

Ja, eens dat compenseren ze dan ook wel weer met andere kwaaltjes. Je moet er ook gewoon geluk mee hebben.
En wellicht net iets meer dan met andere rassen.

Hier staat een bijna 17 jarige Fries, die op een hele lichte blessure na 2 jaar geleden verder nooit iets mankeert. En ook een heel leuk karakter heeft, dus het kan wel :D

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:46

MyWishMax schreef:
En zelfs duurder maar onbeleerd en jong is er verschil. Paar maanden later en wel gekeurd kan ineens nog een stuk duurder worden. Zie ik in mijn omgeving ook, dat zijn jonge dieren die in een hogere prijsklasse vallen. Komen ze net uit de opfok/het land dan zijn ze in verhouding goedkoper, zijn ze al op de foto geweest weer duurder en na beleren weer.

Ja dat. En soms groeit dat lelijke eendje uit de opfok ineens zo mooi op en blijkt het ook nog eens een bewegingswonder, dat het prijskaartje ineens verdubbelt :D

Als wij ze als 2 jarige van het land aanbieden, dan is de prijs daarop aangepast. Zijn ze 3+, onder het zadel en hebben ze een goede score op de ibop of jonge paarden competitie, dan gaat de prijs ook omhoog. Werk wat erin zit moet nu eenmaal ook betaald worden als het je bedrijf is.
Gekeurd en positief bevonden voor de sport doet ook wat voor de prijs, naast kwaliteit. Zelfde als een paard een bemerking heeft; dat drukt de prijs. Er zijn zoveel gradaties voordat je ergens een prijs aan kunt hangen.... Maar het moet wel realistisch blijven. Ik zie best veel oudere paarden, niet geklasseerd, niet gekeurd en daar worden prijzen voor gevraagd :? ... niet normaal. Maar ja, vragen kan altijd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:48

Nou ik fok ze en dan heb ik idd een clubje van 2 en 3 jarigen die ik laat keuren. Hoe meer, hoe minder t kost. En ik moet tijd hebben etc etc.
Als iemand dan tussendoor een 2 of 3 jarige wil kopen voor dat ik zelf aan keuren toe kom.. ja kan ik niks aan doen.. alles is namelijk altijd te koop.
Gaat dus in principe om onbeleerde paarden, in de opfok of net eruit

Lotjeeuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:07

De verkopende partij heeft aangegeven, dat zij bij hun standpunt blijven. In mijn geval vind ik het risico te groot. Zij vinden een dergelijke keuring niet nodig. Het paard is altijd goed geweest. Ik krijg dan het gevoel, dat zij al weten dat er wat mis mee is, dat ik kosten ga maken voor niets. Ik heb aangegeven, dat ik niet tot koop over ga. Zij vinden het heel jammer. Zij hadden graag gezien dat de merrie naar mij toe zou gaan. Mochten zij in de toekomst van gedachten veranderen, dan mogen zij contact met mij opnemen. Ik ga mijn zoektocht voortzetten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:17

Natuurlijk is het logisch dat een gekeurd paard wat aangeboden wordt, dat de verkoper die keuringskosten al in de prijs meeneemt. Maar er zullen gewoon ook meer mensen op af komen als je in je advertentie al kunt zetten dat het paard recent gekeurd en volledig gezond is.

Maar dat doet toch niets af aan het feit dat als het dier niet is gekeurd, de koper een keuring doet en blijkt dat het dier niet geschikt is voor de sport of het doel van de koper. Op dat moment heeft die koper nl helemaal niets meer aan die lagere verkoopprijs, dan gaat het om de keuringskosten en mijn inziens om dat een verkoper hoort te staan voor de gezondheid van een paard (passend bij de prijs). Als jij een paard van 10k of meer aanbiedt, mag je als koper gewoon verwachten dat de verkoper staat voor die gezondheid. Ik vind dat als je als verkoper zegt bij een paard van 10k of meer, ik weet niets van de gezondheid maar jouw risico, dan zeg ik als koper, houdt hem dan maar lekker.

Bij een paard van bv 3K vind ik dat een dier in ieder geval wel klinisch gezond moet zijn (en dat zou je als koper toch ook voor een groot deel zelf al in moeten kunnen schatten), maar snap ik dat je dan als verkoper niet in staat voor wat er op de x-rays evt naar voren komt.

Geen idee in welke prijsklasse die paarden ongekeurd direct van het land vallen. Maar ook 3 jaar direct van het land voor 10k of meer vind ik dus dat de verkoper gewoon zou moeten staan voor de gezondheid (en is voor wat ik hem meegemaakt ook altijd het geval geweest).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:20

Gelukkig mag iedereen het zelf weten. Om wel of niet te kopen of op welke manier aanbieden.
Hier uiteindelijk altijd prima gelukt dus lig er niet wakker van eigenlijk.