Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:01

Snap ik, maar het dier was niet geschikt voor mij en nu heb ik een andere topper <3

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 16:43

Ik keek voor een gezelschapsveulen voor mijn veulen op MP, zag een leuke a-maat kr. Schet/welsch, vraagprijs 1.250 euro |(

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 20:52

Voor een klant op zoek naar een paard met maat, dressuurgericht, leeftijd naar opleiding. Niet ouder dan 8. Hoeft geen bijzondere te zijn, ook niet geclassificeerd maar wel opgeleid. Tot 15k.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 21:30

Desi_2409 schreef:
Ik keek voor een gezelschapsveulen voor mijn veulen op MP, zag een leuke a-maat kr. Schet/welsch, vraagprijs 1.250 euro |(

Wat zoekt je precies?
Veulen kruising shet 1250 vind ik wel veel. Hier ons merrie veulen b pony half papier voor minder verkocht.

Equipro

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 09:07

Ik ga 24-9 kijken bij de onopgevoede jaarling. Ik had een paar maanden geleden de advertentie op MP gezien, maar na het filmpje met haar uithaal, heb ik er van af gezien, en tegen de verkoper gezegd dat ik het wel een heel mooi paard vond, maar de filmpjes niet goed te beoordelen waren.

Vorige week kreeg ik dus iets betere filmpjes, waaruit ik eigenlijk opmaakte dat hij er wel van af wil, maar toen noemde hij die hoge prijs....

Na wat research op internet, wel een heel vet filmpje als veulen gezien op FB van de fokker. Ik heb een dag later een bericht gestuurd dat ik voor 3,5 wel het risico wilde nemen. Daarop zakte hij ook aanzienlijk. Nu dus maar besloten er een rit van 250 KM aan te spenderen _O-

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:28

Ik heb destijds ook 3.5 voor een jaarling/1.5 betaald. Ik vond dat toen wel een nette prijs voor wat het was. Ik zelf ben ook niet het type wat over een paard €100 gaat onderhandelen als het een dier betreft. Als je er weg van bent is het denk ik wel een redelijke prijs.

Ik vond het toen wel lastig om nog ergens opfok te vinden omdat ze meestal op die leeftijd al vanaf veulen ingeschaard zijn in koppels en de meeste opfokbedrijven er niet zo snel weer een nieuwe tussen zetten. Buiten dat de echt goede adressen gewoonweg geen plek meer hebben.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:01

c_alsemgeest schreef:
manic schreef:
Hollands Kroon of Middenwaard. Lingehoeve Noord Holland kan ook maar is mobiel dus die komt alleen op locatie.

Hollans Kroon is Jam van mij toen ook gekeurd. Hele fijne kliniek.

Ik heb eind van de week een volledige keuring ingepland bij Hollands Kroon op de kliniek. Bedankt voor alle adviezen. Nu hopen dat hij helemaal goed is :o

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:40

Mag ik hier als stille meelezer even komen binnen vallen met een vraag?
Voor vrienden zijn wij op zoek naar een leuke allrounder, springgericht maar we twijfelen over welk budget fair is?
Ergens tussen de 4 en 14jr.
Schofthoogte tussen de 1,60 en de 1,72m
Grote voorkeur naar een merrie, maar ruinen zijn zeker ook het overwegen waard.
Bedoeling is om er voornamelijk terug het springen mee op te pakken, laat ons zeggen 1.00/1.10 nivo, mss in de toekomst richting het 1.20?
Grote belangrijke eis die hun hebben is dat hij makkelijk laadt.
Gebrek als luchtzuigen is te overwegen. Grote problemen op rx en peesletsels uit het verleden zijn een no-go.
Aan welk budget kunnen wij denken?
Ik zie 1.10 paarden voorbij komen in België voor 6/7000 euro maar zie er ook van het 3 dubbele, dus we zijn een beetje het noorden kwijt :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:45

Hoe braver hoe duurder en als je er 1 wil die echt safe is en niet stopt zal je aardig moeten betalen denk ik.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:48

Het is maar net wat de gek ervoor geeft en ook de leeftijd van het paard is zeer bepalend. Een oudere zal in de regel minder kosten dan een jonge.

En alle niet stoppende paarden kunnen door een slechte ruiter in de stop gereden worden en andersom, dus dat zou nog niet m’n grootste zorg zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:50

MelissaV schreef:
Voor vrienden zijn wij op zoek naar een leuke allrounder, springgericht maar we twijfelen over welk budget fair is?
Bedoeling is om er voornamelijk terug het springen mee op te pakken, laat ons zeggen 1.00/1.10 nivo, mss in de toekomst richting het 1.20?
Gebrek als luchtzuigen is te overwegen. Grote problemen op rx en peesletsels uit het verleden zijn een no-go.
Ik zie 1.10 paarden voorbij komen in België voor 6/7000 euro maar zie er ook van het 3 dubbele, dus we zijn een beetje het noorden kwijt :D

Dat principe zal in België niet heel veel anders zijn dan in NL:
- het maakt uit wie ze verkoopt.
- Het maakt uit hoe gek je je wel of niet laat maken.
- Het maakt uit of je kijk hebt op de kwaliteiten die ècht van belang zijn.
- Het maakt uit of je jezelf het leven moeilijker maakt door niet verder dan x km van huis te zoeken.

En tot slot, niet geheel onbelangrijk: het maakt uit met welk uitgestreken gezicht jij de helft durft te bieden zonder je te hoeven verlagen tot het opmerken van de minpunten van een paard.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:23

MelissaV schreef:

Springpaard met kwaliteit ik denk dat wat je wil al snel richting de 15.000 moet tellen 6/7 is niet realistisch

In België zijn ze wat goedkoper maar vaak minder fijn gereden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:38

Een jaar of 10 geleden ging ik vaak mee naar springwedstrijden en daar bracht een 5 jarige die paar keer netjes in het L rondgelopen had al snel 20-30k op. Dat waren dan paarden waarvan je op die jonge leeftijd al duidelijk kon zien dat ze veel meer in de mars hadden.

Dingen als techniek, vermogen en hoe goed het paard na te rijden is kunnen heel veel invloed hebben op de prijs van (jonge) springpaarden.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:37

manic schreef:
Een jaar of 10 geleden ging ik vaak mee naar springwedstrijden en daar bracht een 5 jarige die paar keer netjes in het L rondgelopen had al snel 20-30k op. Dat waren dan paarden waarvan je op die jonge leeftijd al duidelijk kon zien dat ze veel meer in de mars hadden.

Dingen als techniek, vermogen en hoe goed het paard na te rijden is kunnen heel veel invloed hebben op de prijs van (jonge) springpaarden.

En dat zoekt ze niet, wellicht L/M niveau, daar heb je geen kanon voor nodig

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:31

Kan iemand me vertellen hoe lang een klinische + complete röntgenologische keuring ongeveer duurt?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:35

Dat zal per da verschillen, maar reken op zo'n 2 uur?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:37

Sababber schreef:
Kan iemand me vertellen hoe lang een klinische + complete röntgenologische keuring ongeveer duurt?

Dat is mede afhankelijk van het aantal te nemen foto´s. Maar ga maar uit van minimaal 2,5 a 3 uur op de kliniek. Ik trek er sowieso een dagdeel voor uit, zeker met vervoer erbij.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:59

MelissaV schreef:

Braaf, gezond, goed te laden, fijn te rijden. Ik zou toch wel 15+ denken voor 4-6 jaar. Als ze al wat gelopen hebben zodat ze je mee kunnen nemen denk ik al wel 20-25+ van 8-12. Daarna weer iets zakken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:24

Sababber schreef:

Ik was laatst ruim 2 uur onder de pannen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:29

Je kunt zulk paard ook onder 10K vinden maar dan gegarandeerd zonder ervaring die je zoekt, alleen met fijn karakter en aanleg. Het kost daarna wel tijd en begeleiding dus puntje bij het paaltje ben je waarschijnlijk ook niet veel goedkoper uit.

Eentje dat al kant en klaar te koop staat met relevante wedstrijdervaring en fijn te rijden in het parcours door een amateur zou ik zeggen minstens 15-20K, iets minder als die al wat ouder is, met groter gebrek of aan de kleine kant (net tegen die 160cm aan).

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:20

Thanks iedereen voor de adviezen en inzichten, ze hoeven niet persee al op dat nivo gelopen te hebben.
Wel gewoon braaf zadelmak en een maand of 3/4 onder het zadel bijvoorbeeld.
We kijken nog even rustig rond en wie weet komt er wat op hun pad dat perfect past.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:41

Padoertje schreef:
Sababber schreef:

Dat is mede afhankelijk van het aantal te nemen foto´s. Maar ga maar uit van minimaal 2,5 a 3 uur op de kliniek. Ik trek er sowieso een dagdeel voor uit, zeker met vervoer erbij.

Het wordt sowieso een hele dagtaak. We moeten vanuit het zuiden volledig naar het noorden. We hebben halverwege de middag pas de afspraak. Dus ik verwacht ook niet het paard direct mee terug te nemen naar huis. Stel
Je bent dan om 17:00 klaar met keuren en je moet dan nog in de spits het hele land door.. ik ben bang dat we pas on 20:00 terug in Brabant zijn.. het plan is nu om te keuren en hem van het weekend op te halen.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:51

Sababber schreef:
[

Het wordt sowieso een hele dagtaak. We moeten vanuit het zuiden volledig naar het noorden. We hebben halverwege de middag pas de afspraak. Dus ik verwacht ook niet het paard direct mee terug te nemen naar huis. Stel
Je bent dan om 17:00 klaar met keuren en je moet dan nog in de spits het hele land door.. ik ben bang dat we pas on 20:00 terug in Brabant zijn.. het plan is nu om te keuren en hem van het weekend op te halen.

Kun je niet op locatie laten keuren? Dat scheelt heel wat tijd denk ik.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:56

Ik zou keuren en door rijden. 1 paard heeft geen besef van tijd en 2 geen risico op tussentijdse onzin waar gedoe over kan komen.

Die van mij heb ik juist dicht bij huis laten keuren dat scheelde heel veel tijd. Was ook “maar” 500 euro kwijt voor klinisch en röntgen (28 foto’s) en dat bij kritische dierenarts

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:00

MelissaV schreef:
Thanks iedereen voor de adviezen en inzichten, ze hoeven niet persee al op dat nivo gelopen te hebben.
Wel gewoon braaf zadelmak en een maand of 3/4 onder het zadel bijvoorbeeld.
We kijken nog even rustig rond en wie weet komt er wat op hun pad dat perfect past.

Heeft de ruiter de ervaring en het geduld om het paard verder op te leiden? Zoals je het omschreef klonk het als iemand die al lang niet meer gesprongen heeft. Zou dan eerder voor een brave wat oudere gaan die misschien niet talentvol genoeg is voor het hogere werk. De categorie 3/4 jaar en zadelmak is juist vrij duur en lastig, want iederen vind dat hij/zij een talentvol paard te koop heeft met heel veel potentie. Of ze dat waar gaan maken hangt zowel van het paard als de ruiter af natuurlijk.