Duhelo schreef:Zorgen dat je reserve hebt, als ze loskomen zelf weer even dichtkleven?
Je hebt het wel weer te doen met je lijf de laatste tijd. Hoe is het inmiddels met je rug? En hebben de twee pensionners al wat meer manieren?
Hoe pak je dat trouwens aan, "leer" je die gewoon manieren bij het binnen en buitenzetten, of neem je dergelijke paarden dan even voor een paar grondwerksessies in de piste bv?
Rug is terug oké. Wij corrigeren het gedrag gewoon tijdens het binnen zetten. Trekken of trippelen = ho. Voor je uit willen gaan = ho tot ze naast je lopen. Mijn man en ik letten op elkaar dus hij zorgt als alles goed gaat dat hij ook stopt. ‘Ho’ is een commando dat altijd van pas komt.
Op stal hadden ze ook de neiging van je half om te duwen om naar het hooi te gaan. Dan mochten ze wachten met eten tot ze gewoon stil stonden om het halster uit te doen.
Na twee keer snappen ze veelal dat gewoon even geduld hebben hen sneller tot hun doel brengt.
De rest van de manieren leren wij hen eerlijk gezegd niet aan. Enkel de dingen die ons aan gaan.
dus echt in de piste werken doe ik niet tenzij ik betaald word. 
Loop al genoeg risico met ze deze basis manieren gratis aan te leren.