Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:17

happy2014 schreef:
Lieser, even gemist misschien maar ziek je een Ier? Ik heb ook best wel mijn zinnen op een Irish Draught en Fore stables heeft ook regelmatig leuke Ieren!

Ja, inmiddels zijn we er uit dat we de ID en de ISH toch wel echt heel leuk vinden.[/quote]

Ben toevallig net met Fore stables in contact. Moet me nog wel beter inlezen over het type paard. Kreeg net een wel hele grof gebouwde doorgestuurd…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:22

De peesblessure van mijn Fjord zie je alleen audiografisch (met warmtebeelden) Daarop kun je ook mooi zien wat voor effect die heeft op de rest van het lichaam.
Op de röntgen foto's heb ik daar nooit wat gezien.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:55

Forestables heb ik ook leuk contact mee gehad. Verkopen in de prijsklasse 15.000-25.000 en importeren geregeld. Voor mij wat aan de dure kant. J.ohan La.seur (Soest) doet dat inkopen ook trouwens maar op iets minder grote schaal geloof ik. Doordat mijn vriendin en haar vriend daar allebei een Ier hebben gekocht, ben ik met de ID/ISH in aanraking gekomen. Vanmiddag weer een heerlijke buitenrit in het Bergherbos er mee gemaakt :-) Ik ben er ook naar op zoek eventueel. Jammer dat die jachtpaarden zo megaduur moeten zijn...Zeker nu in het jachtseizoen is de vraag erg groot.
Lieser, die van Cloverstables heb ik niet laten staan, maar niet gaan bezichtigen omdat ik 13 te oud vond.

Nahhh ik word ook vast weer helemaal happy met een gewoon kwpn spring-gefokte allrounder hoor ;-)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:59

Lukasje schreef:
Goh, een actieve blessure komt er op de klinische wel uit. Doorgaans komen ze niet door de buigproef. Een oudere blessure is vaak nog voelbaar waarbij men dan voor zekerheid met echo gaat checken.

Dat hoeft helaas niet waar te zijn, bij een blessure van paar weken oud kunnen ze even goed klinisch 100% zuiver zijn ook met buigproeven. Vaker meegemaakt dus als je zekerheid wilt hebben is echo laten maken de enige optie.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:01

manzano schreef:
Tnx!!!
Zo gek... Ging beetje blanco kijken bij een kwpn-er en wilde perse geen Spanjaard.... Wat er nu op stal staat... Dat dus haha. Hij stond niet actief te koop, dus zo zie je maar hoe het kan lopen!

Gefeliciteerd!
Soms wordt je gewoon verliefd :j en dat is toch prachtig!

Ik heb hier in de buurt ook een heel leuk iers sportpaard(?) gezien. Was best wel verliefd op het dier hoe ze kon bewegen, maar onder t zadel liep ze niet fijn (op film). Ze wisten verder ook weinig over haar te vertellen, daardoor afgehaakt, soms twijfel ik toch of ik niet moet gaan kijken

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:07

mamabird schreef:
happy2014 schreef:
Lieser, even gemist misschien maar ziek je een Ier? Ik heb ook best wel mijn zinnen op een Irish Draught en Fore stables heeft ook regelmatig leuke Ieren!

Ja, inmiddels zijn we er uit dat we de ID en de ISH toch wel echt heel leuk vinden.

Ben toevallig net met Fore stables in contact. Moet me nog wel beter inlezen over het type paard. Kreeg net een wel hele grof gebouwde doorgestuurd…[/quote]

Graham?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:12

peesblessure komt er meestal niet uit op de buigproef, buigen is nl geen probleem met een peesblessure, strekken wel. Alleen als ze eigenlijk al echt kreupel zijn zal er ook op de buigproef misschien wat extra reactie komen.

Een nog herstellende peesblessure kan een DA vaak wel zien, omdat er dan vaak nog wat overvulling van de peesschede is. Een oudere peesblessure zal ook vaak wel te voelen zijn als je de pezen heel goed navoelt en wat harder bindweefsel voelt. Bij twijfel dan een echo laten maken.
Maar goed, dat is alleen als de peesblessure in een gebied zit wat goed na te voelen is. As de blessure in de diepe buiger bij de aanhechting bij de hoef zit, dan is dat er gewoon niet met een aankoopkeuring uit te halen. Eigenlijk zijn die alleen vaak alleen te zien op een MRI.

Evamarie"Op foto's/x-rays zie je nooit een peesblessure. Al ligt de pees helemaal aan flarden dan nog zie je dat niet op een x-ray. Thermografie is ook niet een betrouwbare methode als de blessure ouder is. Dan is alleen een echo een betrouwbare methode, en als het dus in een gebied zit waar de echo niet bij kan, de mri.

Maar als ik ooit zo gek zou worden dat ik 25k of meer voor een paard zou neertellen (moet wel eerst die oranje vis langszwemmen wat eigenlijk vind ik dat gekkenhuis voor een hobbyist), zou ik eerder alle 4 de benen echo-en dan rug en hals op de foto. Maar goed verschilt per persoon wat je belangrijk/spannend vind. Ik vind goed pezen bij aankoop heel belangrijk. KS oid ben ik persoonijk dan weer minder bang voor.

Aatrox

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:51

Die van ons is vandaag helaas afgekeurd, de 4e inmiddels.. Even balen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:51

Aatrox schreef:

Jeetje dat is balen zeg. Waarop worden die 4 dan zoal op afgekeurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:56

Aatrox schreef:

Dat is flink zuur zeg.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:56

Ik doe je even een PB, vooral de buigproeven die niet gunstig zijn.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 22:59

Jeetje, de 4e al ! Dat is wel erg zuur! En heb je al die keuringen ook zelf betaald ? Zo ben je straks een paard aan de keuringen kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 23:01

oji schreef:
peesblessure komt er meestal niet uit op de buigproef, buigen is nl geen probleem met een peesblessure, strekken wel. Alleen als ze eigenlijk al echt kreupel zijn zal er ook op de buigproef misschien wat extra reactie komen.

Een nog herstellende peesblessure kan een DA vaak wel zien, omdat er dan vaak nog wat overvulling van de peesschede is. Een oudere peesblessure zal ook vaak wel te voelen zijn als je de pezen heel goed navoelt en wat harder bindweefsel voelt. Bij twijfel dan een echo laten maken.
Maar goed, dat is alleen als de peesblessure in een gebied zit wat goed na te voelen is. As de blessure in de diepe buiger bij de aanhechting bij de hoef zit, dan is dat er gewoon niet met een aankoopkeuring uit te halen. Eigenlijk zijn die alleen vaak alleen te zien op een MRI.

Evamarie"Op foto's/x-rays zie je nooit een peesblessure. Al ligt de pees helemaal aan flarden dan nog zie je dat niet op een x-ray. Thermografie is ook niet een betrouwbare methode als de blessure ouder is. Dan is alleen een echo een betrouwbare methode, en als het dus in een gebied zit waar de echo niet bij kan, de mri.

Maar als ik ooit zo gek zou worden dat ik 25k of meer voor een paard zou neertellen (moet wel eerst die oranje vis langszwemmen wat eigenlijk vind ik dat gekkenhuis voor een hobbyist), zou ik eerder alle 4 de benen echo-en dan rug en hals op de foto. Maar goed verschilt per persoon wat je belangrijk/spannend vind. Ik vind goed pezen bij aankoop heel belangrijk. KS oid ben ik persoonijk dan weer minder bang voor.

Dat is leuk en interessant om te weten. Dankje

Paard waar ik op afgehaakt ben (zie mijn eerdere post) is vandaag ook nog gezakt in prijs. Ik geloof nu ook niet meer dat er meerdere kopers komen. Met de verkoper ben ik klaar, met het paard zelf niet. Die kan er niks aan doen, wat een gekonkel.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 00:03

[/quote]

Graham?[/quote]

Nee, Glen. Graham kreeg ik later ook doorgestuurd. Vrees dat die te groot gaat zijn voor mijn dochter. Voor mijzelf zou het prima passen denk ik

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 00:58

Ik moest even bij lezen haha,

Idd na de buigproeven en de volte ( harde en zachte ) kreeg ik te horen dat hij wat vermoede .. maar dan moesten we gaan scannen , dat hebben we dus gedaan en daarop was het goed te zien. Toen zijn we ook niet verder gegaan met keuren.( hij was 3 mnd geleden rontgen gekeurd dus die foto’s konden we nog gebruiken)
Die ik 4 jan laat keuren gaat helemaal op de foto omdat die meer dan een jaar gelden zijn gemaakt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 08:05

Hmmm, als ik de website van Fore stables open, krijg ik een of ander outplacementbureau te zien ...

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 08:33

Lieser schreef:
Hmmm, als ik de website van Fore stables open, krijg ik een of ander outplacementbureau te zien ...

Ja idd , hebben ze geen FB pagina ?
Had je daar een paard gezien ?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 09:54

oji schreef:

Ik vind de pezen ook heel belangrijk terwijl een paard bij mij helemaal niet hoeft te presteren. Maar ik heb zo veel narigheid gezien van paarden met peesblessures die maandenlange stalrust moesten hebben en talloze dure behandelingen die geen resultaat hadden,dat ik zoiets niet wil kopen.En wat ook vaak gebeurde,na een half jaar rust was het paard weer rad en werd dan zonder iets te zeggen verkocht! Dan kun je nagaan dat de onwetende nieuwe eigenaar volop aan het werk gaat met het paard die dan dus binnen de kortste keren opnieuw kreupel staat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:02

Die boxrust is ondertussen ook niet meer het advies bij de meeste peesblessures en niet elke peesblessure is erna een risico voor de toekomst.

Niet dat ik er 1 zou kopen waar het op dat moment actief is of niet goed genezen. Maar mijn huidige heeft er 1 gehad, die je op de scan echt niet meer kan vinden. Dan is het dus ook geen probleem meer. Maar zelfs een recreatiepaard zou je met goede pezen willen hebben, juist ook vanwege ondergrond waar ze buiten lopen. Eens met oij dat de pezen enorm belangrijk zijn. Wel lastiger om te keuren :+

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:25

Het is ook ontzettend dom om een paard met een pees op rust te zetten. Heel logisch dat je dan dure behandelingen nodig hebt. Uitzonderingsgevallen zijn als de pees dreigt door te klappen, maarja dan moeten ze in het gips. Enfin ik zou zo'n paard niet kopen OF voor juiste prijs en eerlijk verhaal. Vanaf dag 1 rijdt ik er mee weg, let wel over de straat en stappen.
Zo heb ik dat ook eerder bij een paard gedaan. Gekregen met verhaal er bij. Is inmiddels verkocht en loopt nu al jaren buitenritten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 10:28

Pfff voor een vriendin aan het kijken voor twee weidemaatjes, klein formaat maar wat een prijzen... 2000 euro voor een driejarig welshje zonder papieren... :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:34

kyrkelover schreef:
Het is ook ontzettend dom om een paard met een pees op rust te zetten. Heel logisch dat je dan dure behandelingen nodig hebt. Uitzonderingsgevallen zijn als de pees dreigt door te klappen, maarja dan moeten ze in het gips. Enfin ik zou zo'n paard niet kopen OF voor juiste prijs en eerlijk verhaal. Vanaf dag 1 rijdt ik er mee weg, let wel over de straat en stappen.
Zo heb ik dat ook eerder bij een paard gedaan. Gekregen met verhaal er bij. Is inmiddels verkocht en loopt nu al jaren buitenritten.

Ik luister wel naar wat de da aanraadt. Zelf sleutelen en dingen verzinnen vind ik absoluut niet slim, omdat je geen idee hebt hoe het er binnen aan toe gaat. Maat hier alleen boxrust op het moment dat ze echt kreupel liep. Toen wilde ze zelf niet eens bewegen. Daarna gewoon naar buiten in de groep en idd erop stappen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:43

oji schreef:

Evamarie schreef:
[
Dat is leuk en interessant om te weten. Dankje

Paard waar ik op afgehaakt ben (zie mijn eerdere post) is vandaag ook nog gezakt in prijs. Ik geloof nu ook niet meer dat er meerdere kopers komen. Met de verkoper ben ik klaar, met het paard zelf niet. Die kan er niks aan doen, wat een gekonkel.

En gekonkel is er nooit zomaar. Zakken in prijs ook niet, dus verstandig dat je het paard laat staan.

Bij een echt duur paard, laat ik liefst zoveel mogelijk beeldvorming doen. In aanvulling op Oji is ook een echo van het bekken ook niet onverstandig. (Om SI artrose uit te sluiten)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:46

Welke aanpak een peesblessure behoeft is zo verschillend en zo afhankelijk van de blessure. Er zijn gewoon geen 2 peesblessures hetzelfde. Bij de huidige peesblessure van mijn paard mag ik idd vanaf dag 1 stappen onder het zadel, kan mijn paard naar buiten op een paddock met een gelijkmatige bodem. Bij de vorige peesblessure was dat absoluut niet aan de orde. Andere pees, ander soort gat, andere behandeling.

Feit is gewoon dat linksom of rechtsom, een volwassen paard maakt geen peesweefsel meer aan. Dus het gat wordt opgevuld met ander weefsel, bindweefsel. Afhankelijk van de peesblessure en hoe die geneest, is de structuur van dat bindweefsel meer of minder vergelijkbaar met het peesweefsel, maar nooit gelijk aan de uinieke eigenschappen van het peesweefsel. Bindweefsel is sterker, maar heeft minder rek. Dus bij flexen komt er dus meer aan op de rek in de rest van de pees. Dat maakt dat een paard met een oude, ook volledig genezen, peesblessure altijd kwetsbaarder blijft voor een nieuwe peesblessure. Enige uitzondering hierop is als de pees niet "gescheurd" is maar slechts "geirriteerd". Geeft dezelfde verschijnselen, overvulling van de peesschede, warmer en ook vaak dezelfde revalidatie duur en opbouw. Enige verschil is dat er bij slechts een irritatie geen stukken peesweefsel vervangen zijn door bindweefsel en dus minder kans op een blijvende verzwakking. Daar staat tegenover dat een irritatie wel vaak het gevolg is van langdurig stal/rij management wat de pees niet aankan, dus dat je de pezen eigenlijk structureel overvraagt. Ook dat vraagt een aanpassing voor de toekomst.

Voor mij geldt in ieder geval, als ik ook maar het minste vermoeden van een oude peesblessure heb, er voor mij een dikke streep door een aankoop zou gaan, hoe leuk of passend het paard ook zou zijn.

Silverfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 11:11

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw op het forum maar lees al enkele jaren mee ;)
Ook ik ben op zoek naar een paard. Dit zou ons eerste eigen paard zijn; een spannend proces. We willen voornamelijk recreatief gaan rijden maar af en toe een wedstrijd sluiten we niet uit (maar dan eerst veel trainen en nog meer rijervaring opdoen!). Vorige week zijn we gaan kijken naar een erg leuke zwarte merrie, fantastisch karakter, heel braaf. Proefrijden ging prima en geen gekke dingen. Dit paard komt oorspronkelijk uit Roemenië en zijn geschiedenis is niet bekend bij de verkoper. Het paard heeft twee flinke genezen littekens, eentje op de schouder en de ander half onder singel. Keuren willen we doen maar dan ook inclusief foto's (ook nek en rug). De verkoper zegt keuren op eigen kosten. Echter zit daar best een financieel risico aan, gezien de onbekende voorgeschiedenis en de littekens. Bovendien was er eerder een andere koper die alles heeft laten keuren. Volgens de verkoper was het paard destijds goedgekeurd, maar ze hadden geen foto's in bezit aangezien de koper had betaald. Toch heeft de kopende partij het paard na de keuring laten staan, reden onbekend. We willen daarom eigenlijk niet 100% de kosten dragen als het paard afgekeurd wordt. Bij goedkeuring willen we het natuurlijk wel betalen. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Wat als de verkoper weigert een deel van de keuring bij afkeuring te betalen?.... We twijfelen.