oji schreef:peesblessure komt er meestal niet uit op de buigproef, buigen is nl geen probleem met een peesblessure, strekken wel. Alleen als ze eigenlijk al echt kreupel zijn zal er ook op de buigproef misschien wat extra reactie komen.
Een nog herstellende peesblessure kan een DA vaak wel zien, omdat er dan vaak nog wat overvulling van de peesschede is. Een oudere peesblessure zal ook vaak wel te voelen zijn als je de pezen heel goed navoelt en wat harder bindweefsel voelt. Bij twijfel dan een echo laten maken.
Maar goed, dat is alleen als de peesblessure in een gebied zit wat goed na te voelen is. As de blessure in de diepe buiger bij de aanhechting bij de hoef zit, dan is dat er gewoon niet met een aankoopkeuring uit te halen. Eigenlijk zijn die alleen vaak alleen te zien op een MRI.
Evamarie"Op foto's/x-rays zie je nooit een peesblessure. Al ligt de pees helemaal aan flarden dan nog zie je dat niet op een x-ray. Thermografie is ook niet een betrouwbare methode als de blessure ouder is. Dan is alleen een echo een betrouwbare methode, en als het dus in een gebied zit waar de echo niet bij kan, de mri.
Maar als ik ooit zo gek zou worden dat ik 25k of meer voor een paard zou neertellen (moet wel eerst die oranje vis langszwemmen wat eigenlijk vind ik dat gekkenhuis voor een hobbyist), zou ik eerder alle 4 de benen echo-en dan rug en hals op de foto. Maar goed verschilt per persoon wat je belangrijk/spannend vind. Ik vind goed pezen bij aankoop heel belangrijk. KS oid ben ik persoonijk dan weer minder bang voor.
Evamarie schreef:[
Dat is leuk en interessant om te weten. Dankje
Paard waar ik op afgehaakt ben (zie mijn eerdere post) is vandaag ook nog gezakt in prijs. Ik geloof nu ook niet meer dat er meerdere kopers komen. Met de verkoper ben ik klaar, met het paard zelf niet. Die kan er niks aan doen, wat een gekonkel.
En gekonkel is er nooit zomaar. Zakken in prijs ook niet, dus verstandig dat je het paard laat staan.
Bij een echt duur paard, laat ik liefst zoveel mogelijk beeldvorming doen. In aanvulling op Oji is ook een echo van het bekken ook niet onverstandig. (Om SI artrose uit te sluiten)