[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:47

Een kudde en een magisch getal, tja. Wij hebben al bijna 15 jaar ons drietal, zonder gekkigheid of enige problemen. Nooit wordt er 1 buitengesloten, dat wisselt bij de activiteit zeg maar. Met stoeien doet Punette meestal niet mee, met eten wordt Jolly buitengesloten omdat die andere 2 dominanter zijn.

Sneu van het paard van je oppas. Ik was zelf denk ik ook niet aan zo'n operatie begonnen, maar goed voor iedereen ligt die grens elders. Ik ben wel iemand die op dat moment zelf pas echt kan beslissen, zo van tevoren kan ik zo'n keuze niet maken, zeker niet voor een paard dat ik niet ken.

Wel heel tof dat je steeds meer ziet over het kuddegedrag! En hoe dat de dieren veranderd. Echt heel gaaf om over te lezen ook, je omschrijft het heel duidelijk.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:33

Nou ik had n tijdje 3, dat was voor de paarden prima, maar nu ik er 2 heb, heb ik naast mijn werk wel veel meer tijd om de 2 die er zijn ook te voorzien van alle aandacht zoals verschillende hooiplekken/verschillende smaken water, beide paarden hun beweging/training en spelletjes.
Maar hoe je omschrijft klinkt ook wel heel fijn, wie weet voor later als we eens meer grond kunnen kopen!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 12:36

Hey dat klinkt interessant Lucia verschillende smaken water. Bedoel je dat letterlijk en zo ja, hoe dan en wat dan? En ja, land erbij is altijd erg fijn voor je paarden, maar in NL is dat erg duur. Hier kost het een drol. Wij hebben meen ik voor 80.000m2, 60.000 euro betaald. En dat was duur! Omdat die man misbruik van ons maakte. Normaal betaal je daar hier ongeveer 40.000 voor. Nou, dat is in NL onmogelijk volgens mij. Paar jaar geleden kon je hier nog bouwgrond kopen voor 4.50 de m2!!!! Bouwgrond! Nu is het wel veel duurder geworden, maar zelfs dat was zelfs een paar jaar geleden in NL ook ondenkbaar.

@Juud, ik vond 3 pony's ook ok, maar wat mijn paarden nu betreft voel ik met een groep van vier een betere verhouding.

Ik ben het wel met Lucia eens wat betreft tijd en werk. Vier is echt dubbel zoveel als twee. Klinkt logisch uiteraard, maar dat het zoveel meer werk zou zijn had ik niet verwacht.

Afijn, we gaan zo meteen twee hooibalen halen. Eentje voor in de klok, die gaat dan naar het hoge land. En eentje voor bij de stallen, maar die is dan niet meer à volontier, ik weet niet hoe je dat in het NLs zegt, beschikbaar. Vrijelijk? Die is dan zodat ik ze 's nachts met regen kan ophokken en hooi kan geven.

Zo wordt het langzaamaan steeds beter georganiseerd, want ook dat is met 4 paarden echt een veel grotere uitdaging, zeker als je er eentje bij hebt die slaat. We moeten ook nog het landje achter de boerderij nog een stuk omheinen, maar daar heb ik weer handvaten en veren etc voor nodig en na de d.a. van eergisteren is de boom even kaalgeplukt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:55

Onbeperkt bedoel je ;)

Één die slaat is wel iets om rekening mee te houden ja. En ik kan me zeker voorstellen dat 4 een stuk meer werk is dan 2. Zeker als ze dan ook nog voor een deel op stal staan.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:00

Vrij toegankelijk denk ik :D
Van die baal voer jij zelf wanneer dat uitkomt.

Ik lees trouw mee maar heb geen tips en trucs! Hoop alleen dat je die kriebelbeesten weg krijgt want ik krijg al jeuk als ik die verhalen lees! -O-

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:38

Ad lib noem ik dat, maar dat is volgens mij latijns.
Ik vind 3 paarden en 2 veulens veel werk. Ik heb nu al 2 maanden niet kunnen rijden. Dat komt ook door de bouw van de schuilstal hoor. De veulens staan sowieso te koop, maar denk erover om Angie ook te verkopen, dan hou ik er uiteindelijk 2 over, veel beter behapbaar, heb er heel lang 2 gehad. Voordeel van 3 is dan wel weer dat er altijd 2 overblijven als je met 1 weggaat.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:45

Ik vind een track hebben en onderhouden best veel werk als in de omheining checken, struiken snoeien en bodem/weidebeheer.
Daarbij bekap ik mijn paarden zelf , wat best veel werk is.
Nu ik geen boxen meer heb met stro maar één grote inloopstal met zaagsel en paarden matrassen vind ik het mesten een makkie met vier paarden. Ik heb drie kleine kruiwagens mest uit de stal en op de track per dag.
Het weidebeheer regel ik en het snoeien doet mijn vriend. Als hovenier is het voor hem iets dat hij in Nederland dagelijks deed met goed gereedschap en ook qua eetbare planten toevoegen op de track heb ik veel aan zijn expertise.

Over paardenwelzijn ; ik denk dat het bewust worden van al bij veel mensen speelt, maar ik vind ook dat mensen erg goed zijn in het niet willen zien van paardenleed omdat eigenbelang op de eerste plek staat.
Er is een mooie film (docu) op YouTube over het herkennen van gedrag van gereden paarden met pijn waarvan ik de link op Facebook heb geplaatst en daar krijg ik dan nul reactie op. En dan denk ik wel , er is nog een lange weg te gaan.
Ik ben in ieder geval dankbaar dat ik mijn paarden het leven kan bieden in een kudde op een prachtige plek in Frankrijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 16:02

Ja dat is allemaal wat ik bedoel, vrij toegankelijk, ad lib en onbeperkt.

JudithO schreef:
Onbeperkt bedoel je ;)

Één die slaat is wel iets om rekening mee te houden ja. En ik kan me zeker voorstellen dat 4 een stuk meer werk is dan 2. Zeker als ze dan ook nog voor een deel op stal staan.

-Namiro- schreef:
Vrij toegankelijk denk ik :D
Van die baal voer jij zelf wanneer dat uitkomt.

Ik lees trouw mee maar heb geen tips en trucs! Hoop alleen dat je die kriebelbeesten weg krijgt want ik krijg al jeuk als ik die verhalen lees! -O-

Tinka schreef:
Ad lib noem ik dat, maar dat is volgens mij latijns.
Ik vind 3 paarden en 2 veulens veel werk. Ik heb nu al 2 maanden niet kunnen rijden. Dat komt ook door de bouw van de schuilstal hoor. De veulens staan sowieso te koop, maar denk erover om Angie ook te verkopen, dan hou ik er uiteindelijk 2 over, veel beter behapbaar, heb er heel lang 2 gehad. Voordeel van 3 is dan wel weer dat er altijd 2 overblijven als je met 1 weggaat.

fardoe schreef:
Ik vind een track hebben en onderhouden best veel werk als in de omheining checken, struiken snoeien en bodem/weidebeheer.
Daarbij bekap ik mijn paarden zelf , wat best veel werk is.
Nu ik geen boxen meer heb met stro maar één grote inloopstal met zaagsel en paarden matrassen vind ik het mesten een makkie met vier paarden. Ik heb drie kleine kruiwagens mest uit de stal en op de track per dag.
Het weidebeheer regel ik en het snoeien doet mijn vriend. Als hovenier is het voor hem iets dat hij in Nederland dagelijks deed met goed gereedschap en ook qua eetbare planten toevoegen op de track heb ik veel aan zijn expertise.

Over paardenwelzijn ; ik denk dat het bewust worden van al bij veel mensen speelt, maar ik vind ook dat mensen erg goed zijn in het niet willen zien van paardenleed omdat eigenbelang op de eerste plek staat.
Er is een mooie film (docu) op YouTube over het herkennen van gedrag van gereden paarden met pijn waarvan ik de link op Facebook heb geplaatst en daar krijg ik dan nul reactie op. En dan denk ik wel , er is nog een lange weg te gaan.
Ik ben in ieder geval dankbaar dat ik mijn paarden het leven kan bieden in een kudde op een prachtige plek in Frankrijk.

Het had allemaal niet zo heel veel meer werk hoeven te zijn, maar ja, je weet van te voren niet de gewoontes van je nieuwe paarden. Bijv idd Juud moet ik heel erg rekening houden met het slaan van Prisca. Net was het weer bonje. Als ik gil is het gelukkig gelijk klaar, maar ik ben als de dood dat ze Callas een gebroken been trapt of zo. Dus dat is probleem 1. De ruimtes om vrij in de lopen bij de boxen, waren prima. Konden met gemak twee dikke paarden passeren. Maar dat kan nu dus niet meer. Zodra, zeker Callas, achter Prisca staat, haalt ze heel vies uit. De andere twee houden afstand, maar ja, Callas is Callas, ze dramt en dat wordt bestraft. Is ook heel terecht uiteraard, ze wordt opgevoed. En ze houdt die afstand ook wel, maar het gaat dus mis als ze verschiet, en dat gebeurt toch nog best vaak, minder vaak nu Prisca er is, maar nog steeds vaak en dan komt ze te dicht op Prisca en dan is het raak. Dus dat betekende dat we grotere ruimtes moesten creëren om mee te beginnen. Dat is dan eenmalig werk, maar het werkt in alles door. Ik denk dan zet ik dit zo daar neer, en dan o nee, dat kan nu niet meer want zus of zo. Waar ik ook niet bij stil gestaan had, is, Prisca is dan wel maar 135, haar lichaam is volwaardig comtois. Inclusief grote buik en darmstelsel en poephopen. Jemig, drie hopen van haar en de krui is vol!

En dan natuurlijk Quarbonne. Dat is de grootste extra werk leverancier. Hij kan niet in zijn box. Hij wil er alleen in als de deur openblijft. Ik heb met schrikdraad in zijn box gewerkt, ja dat werkt, maar ik vind dat dierenmishandeling, dus dat doe ik niet meer. Doe ik de boxdeur dicht raakt hij in paniek gaat hij steigeren en klimmen! Dus dat betekent dat als ik de drie meiden in hun boxen zet, hij dat niet kan en dus los voor de boxen loopt en poept. Op 1 plekje in een box poepen is veel makkelijker dan dat ik al die drollen overal moet opscheppen. En door hem kon ik ook niet meer gewoon een baal hooi neerzetten wat ik altijd deed, want Poupette en Callas aten keurig, deden niet wild, het hooi wat eraf viel dat aten ze ook netjes op. Zonder net zelfs. Maar Quarbonne schuurt overal aan, ook zonder luizen geloof ik, hij vindt het gewoon lekker. Dus met een dag is zo'n hele hooibaal verkl**t. Zou nog niet erg zijn, maar hij gaat dus expres staan plassen in het gevallen hooi. Dus dat kon niet meer. Dus eerst een hooinet eroverheen, maar dat zakt uit als de baal halfop is, dus daar ging hij dan weer op staan plassen. Dus dan maar een hooiklok erover heen. Dat gaat nu goed. En ik moet voor hem met emmers water sjouwen, want hij wil niet drinken uit zijn eigen drinkbak.

Afijn, zo zijn er heel veel dingen die erbij komen die je niet kunt overzien als je er twee nieuwtjes bij krijgt.

Over de kriebelbeesten zoals Namiro zegt. Nou, ik zou dus vandaag cebacil doen. Ik ga die verpakking lezen... Maar ik durf het niet op de paarden te doen! Ten eerste staat erop dat het alleen voor varkens is. De cebacil om te wassen stond ook niet op dat het voor paarden was, maar wel voor herkauwers. Koeien en schapen etc hebben toch een vergelijkbaar dieet als paarden. Varkens kunnen ook vlees eten (Omnivoor) en hun dieet en dus systeem lijkt me heel anders dan dat van paarden. En omdat ik een keer Callas met een mensen (dus ook omni's) spul had behandeld en ze koliek kreeg, en ik de regelmatig voorkomende bijverschijnsels las en toen ook las dat je voor een varken van 225 maar max 75ml mag gebruiken, had ik zoiets, ik durf dit niet te gebruiken. Ik ga eerst de d.a. erover bellen. Althans zij moet mij vandaag bellen met de uitslag van Yoda, dan kan ik het gelijk vragen. Dus ik heb dan maar Butox poor on weer gedaan. Dubbele dosis bij Poupette en ze op stal gehouden om te kijken of het goed ging met ze. Ook Poupettes hoofdje weer helemaal in de zinkzalf gezet. Ik denk dat ik haar hoofdje de komende tijd in de vaseline blijf zetten. Die kriebelkrengen moeten toch stikken in olie of zalf. Ze blijft haar hoofdje kapot jeuken. Dus afijn, nu butox over een week dan maar weer butox.

@Tinka, ga je Angie dan met veulen verkopen? Dat verkoopt vaak ook goed. Het achterblijven is idd altijd wel een probleem met maar 2. Maar goed, met vier hier, blijft Callas ook schreeuwen iedere paar minuten als ik met Prisca weg ben.

@Tamara, heb ik ook niet gereageerd? Moet ik gemist hebben. Ik vind het heerlijk voor je dat het zo gesmeerd gaat met je paarden en de uitloopstal. Is het nog wat geworden met die kleine shet van de opvang?

Ik ga deze winter anders in dan anders. Het is tot nu toe te warm geweest om de paarden 's nachts binnen te kunnen zetten zoals ik altijd deed. Callas transpireert dan enorm. Dus wat we nu al een tijdje doen, is van circa 9 tot 5 op gras. Dan in de boxen voor krachtvoer en supplementen (Quarbonne dan met een open box) Daar laat ik ze dan staan tot ik ga slapen (Prisca gaat dan ook even liggen) en voor ik ga slapen gaan ze weer naar buiten, maar dan naar het land met de hooiklok. Alleen als het niet regent. Als het regent houd ik ze de nacht op stal. Ze kunnen dan wel tot bij de boxen komen om eventueel te schuilen als het hard waait of regent.

Ik wil nu nog een schuifdeurensysteem voor de staldeuren die ik nu heb. Ik denk dat ik dan ook de boxen in de nacht kan openlaten (dat kan nu niet omdat de passage dan te krap is voor een Prisca en een Callas tegelijk en dan lopen ze de deur kapot) zodat Callas dan ook kan gaan liggen. Ze gaat namelijk alleen 's nachts liggen en alleen in haar box.

Maar goed, ik kan het bedenken, het is de vraag of men het met me eens is :-) We gaan het zien.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 16:58

De kleine shet is me eigenlijk een beetje ontschoten. De opvang in Normandië koppelt vaak paarden aan elkaar, wat heel fijn is , maar ze vragen dan ook of alletwee de paarden geplaatst kunnen worden. Dat wil ik niet.
De kleine shet mocht door hoefbevangenheid ook niet langer dan 2 uur op de trailer. Het is naar ons zo’n 4 1/2 uur. Het is een merrie, ik weet niet of ik dat voor de groepsdynamiek wel wil en tot slot is vier paarden bekappen al zwaar.
Mocht ik in de toekomst nog grond erbij kunnen kopen , wat niet veel zou zijn , misschien een kleine hectare als ik kijk wat er rondom ons huis evt te koop zou kunnen komen, dan denk ik dat ik misschien twee of drie kleine ezeltjes zou willen. De opvangen hier zitten vol met ezels en ik ben stiekem een beetje verliefd geworden op ezels.
Ik ga ze wel apart houden , niet samenvoegen met de paarden. Dat betekent wel fors meer werk ook qua bekappen dus het blijft misschien bij dromen.

Mijn paarden hebben wel vaste mestplekken op de track. Heel handig want nu is één stuk van de track vrij drassig en daar mesten ze nooit. Daar hoef ik dus ook niet met mijn kruiwagen doorheen te ploegen.
De tractor was stuk, scheur in een slang. Vandaag hebben we een nieuwe slang met koppelstukken kunnen laten maken. Ik hoor mijn vriend nu op de tractor buiten. Blij !!!! Eindelijk door met de rijbak .

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 03:29

Citaat:
Dus met een dag is zo'n hele hooibaal verkl**t. Zou nog niet erg zijn, maar hij gaat dus expres staan plassen in het gevallen hooi. Dus dat kon niet meer. Dus eerst een hooinet eroverheen, maar dat zakt uit als de baal halfop is, dus daar ging hij dan weer op staan plassen.

Ik denk dat hij het spetteren van z’n plas heel vervelend vindt en daarom op het hooi plast.
Misschien kun je een zandbak maken om in te plassen? Emmer water erover en het trekt de grond in.
O, nee. Bedenk net dat jullie kleigrond hebben. Daar zal het misschien minder vlug intrekken.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 08:25

Dat klopt Balance, mijn paarden plassen het liefst op het zaagsel in de inloopstal. Vooral de oude merrie en kleine shet Charly komen teruglopen om in de inloopstal te plassen.
Een aparte hoek maken met zand, zaagsel of stro werkt inderdaad om ze daar te laten plassen.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 09:57

Hi Monique,
Ja ik heb 4 tonnen met verschillende smaken water staan, buiten.
1 met n beetje Keltisch zeezout, die wordt nu met het warme weer en dus meer zweten vaak als eerste leeg gedronken
1 met een handje veendrenk van Bioron, voor mineralen enzo, drinken ze bij vlagen veel van
1 met gewoon water, soms doe ik een scheutje azijn, lekker zuiveren.
1 met water waarbij ik de bak bijna nooit verschoon, dus waar de bladeren en zo al lang in zitten, daar drinken ze ook best veel van. Op een dag dat ik alles verversd heb, drinken ze altijd eerst uit het oude water, die met de blaadjes.

Op stal s nachts geef ik gewoon water, dan kunnen ze niet zelf kiezen dus moeten ze het even zonder smaakje doen, kan de stal niet volzetten met veel emmers.

Die kriebelbeesten blijft wel lastig zeg! Zou ook niet weten hoe ik dat zou aanpakken, insmeren met knoflookolie ofzo?

Ja de grond in NL is zeker duur. We wonen over de grens in Duitsland maar daar gaan de prijzen net zo hard omhoog. We hebben nu een huurwoning met weide ernaast maar eigen woning met eigen grond zou zoveel idealer zijn, dan kan ik ook echt investeren in een paddock paradise of iets met een track en veel verschillende verrijking.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 10:49

fardoe schreef:
De kleine shet is me eigenlijk een beetje ontschoten. De opvang in Normandië koppelt vaak paarden aan elkaar, wat heel fijn is , maar ze vragen dan ook of alletwee de paarden geplaatst kunnen worden. Dat wil ik niet.
De kleine shet mocht door hoefbevangenheid ook niet langer dan 2 uur op de trailer. Het is naar ons zo’n 4 1/2 uur. Het is een merrie, ik weet niet of ik dat voor de groepsdynamiek wel wil en tot slot is vier paarden bekappen al zwaar.
Mocht ik in de toekomst nog grond erbij kunnen kopen , wat niet veel zou zijn , misschien een kleine hectare als ik kijk wat er rondom ons huis evt te koop zou kunnen komen, dan denk ik dat ik misschien twee of drie kleine ezeltjes zou willen. De opvangen hier zitten vol met ezels en ik ben stiekem een beetje verliefd geworden op ezels.
Ik ga ze wel apart houden , niet samenvoegen met de paarden. Dat betekent wel fors meer werk ook qua bekappen dus het blijft misschien bij dromen.

Mijn paarden hebben wel vaste mestplekken op de track. Heel handig want nu is één stuk van de track vrij drassig en daar mesten ze nooit. Daar hoef ik dus ook niet met mijn kruiwagen doorheen te ploegen.
De tractor was stuk, scheur in een slang. Vandaag hebben we een nieuwe slang met koppelstukken kunnen laten maken. Ik hoor mijn vriend nu op de tractor buiten. Blij !!!! Eindelijk door met de rijbak .

Hi Tamara, wat onhandig dat de tractor kapot was. Ik ken het euvel. Het hele leven valt hier dan stil. Gelukkig hebben wij vlakbij een tractorhandel zitten en die repareren ook die slangen en zo. Fijn dat hij het weer doet bij jullie. En ezels zijn inderdaad enorm leuk. Zou jij ze apart houden vanwege de hoefbacterie?

balance schreef:
Citaat:
Dus met een dag is zo'n hele hooibaal verkl**t. Zou nog niet erg zijn, maar hij gaat dus expres staan plassen in het gevallen hooi. Dus dat kon niet meer. Dus eerst een hooinet eroverheen, maar dat zakt uit als de baal halfop is, dus daar ging hij dan weer op staan plassen.

Ik denk dat hij het spetteren van z’n plas heel vervelend vindt en daarom op het hooi plast.
Misschien kun je een zandbak maken om in te plassen? Emmer water erover en het trekt de grond in.
O, nee. Bedenk net dat jullie kleigrond hebben. Daar zal het misschien minder vlug intrekken.

fardoe schreef:
Dat klopt Balance, mijn paarden plassen het liefst op het zaagsel in de inloopstal. Vooral de oude merrie en kleine shet Charly komen teruglopen om in de inloopstal te plassen.
Een aparte hoek maken met zand, zaagsel of stro werkt inderdaad om ze daar te laten plassen.

Hi Balance en Tamara, ja dat zou een logische gedachte zijn, ware het niet dat het hooi daar op zand stond. Dat gedeelte van het overkappinkje hebben we nog niet verhard. Het is ook niet dat hij een grote plas moet van ik moet nodig, nee, hij ziet hooi liggen en je ziet hem denken, zo daar ga ik eens even overheen piesen. En als ik dan boos nee roep, dan is het ook niet zo dat hij zo nodig moet dat hij toch moet plassen, nee dan loopt hij weg en als ik hem dan bespied om te betrappen bijv, dan doet hij gewoon een heel klein plasje. Hij is net een hond! Hij staat gewoon echt te wachten tot het komt en dan in het hooi. Afijn, door de hooiklok kan dat nu niet meer.

Lucia88 schreef:
Hi Monique,
Ja ik heb 4 tonnen met verschillende smaken water staan, buiten.
1 met n beetje Keltisch zeezout, die wordt nu met het warme weer en dus meer zweten vaak als eerste leeg gedronken
1 met een handje veendrenk van Bioron, voor mineralen enzo, drinken ze bij vlagen veel van
1 met gewoon water, soms doe ik een scheutje azijn, lekker zuiveren.
1 met water waarbij ik de bak bijna nooit verschoon, dus waar de bladeren en zo al lang in zitten, daar drinken ze ook best veel van. Op een dag dat ik alles verversd heb, drinken ze altijd eerst uit het oude water, die met de blaadjes.

Op stal s nachts geef ik gewoon water, dan kunnen ze niet zelf kiezen dus moeten ze het even zonder smaakje doen, kan de stal niet volzetten met veel emmers.

Die kriebelbeesten blijft wel lastig zeg! Zou ook niet weten hoe ik dat zou aanpakken, insmeren met knoflookolie ofzo?

Ja de grond in NL is zeker duur. We wonen over de grens in Duitsland maar daar gaan de prijzen net zo hard omhoog. We hebben nu een huurwoning met weide ernaast maar eigen woning met eigen grond zou zoveel idealer zijn, dan kan ik ook echt investeren in een paddock paradise of iets met een track en veel verschillende verrijking.

Hi Lucia, jij bent gezegend met grond direct naast je (huur)huis. Hoeveel mensen kunnen dat nu zeggen dat hun paardjes naast de deur staan! Tuurlijk is koop fijner, maar je hebt al meer dan de meeste mensen met paarden kunnen hebben. Vergelijk het niet met mij, want in Frankrijk is het allemaal zo anders qua prijzen.

En wat mega-interessant je ervaringen te lezen over het water! Wat leuk! Vooral je beschouwingen over wat ze wel en niet graag drinken. Hoeveel liter gaat er in je bakken en doe je er dan bijv een dopje azijn door of een beker? En ook erg leuk te lezen dat ze de ton met oude blaadjes lekker vinden. LOL, dat is net thee voor ze! En de bak met mineralen snap ik. Heb ik een aanvullende vraag op, heb je wel likstenen of doe je het dan alleen met water met dat zout en zoja hoeveel zout doe je dan? Ik ben nieuwsgierig naar je recepten en vind het een geweldig concept dat je paarden verschillende soort water aanbiedt. Daar heb ik ook wel oren naar om dat te gaan organiseren. Ik ben vooral ook nieuwsgierig naar de volumes van water en toevoegingen en als dat niet opgedronken wordt hoe vaak je dan ververst.

EDIT kriebelbeesten vergeet ik. Iedereen is een stuk stuk stuk rustiger, maar Poupetje blijft schuren voornamelijk aan haar hoofd. Ik had ooit eens babyolie gekocht om neusgaten en ogen mooier te maken voor een fotosessie en ik heb vanmorgen haar hele hoofdje in de babyolie gezet. Wat ruikt ze heerlijk!

En nog meer EDIT. De dekens zijn aangekomen. Ruglengte goed. Borst bil lengte goed. Singels allemaal veel te kort. Nu verwacht ik niet dat ik betere dekens dan dit ga kunnen kopen, dus ik ga iets doen met klittenband om de singels te verlengen. Het zijn dekens voor minihorses, dus niet voor bejaarde minishetdames met dikke buikjes.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:19

Ik zou ze apart houden omdat ze veel soberder zijn dan paarden. Ik zou dan een aparte track en weidegang voor ze maken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 12:17

fardoe schreef:
Ik zou ze apart houden omdat ze veel soberder zijn dan paarden. Ik zou dan een aparte track en weidegang voor ze maken.

Aha, ok. Ik dacht namelijk dat ze een bacterie in hun hoeven bij zich droegen die voor hun geen probleem is maar voor paarden wel. Maar dat is een klepel en geen idee waar die klok hangt. Maar voor jou als hoeffanaat ;-) mogelijk wel bekend.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:27

Ezels hebben vaak longworm en hebben daar zelf geen last van. Paarden wel, maar regelmatig ontwormen kan problemen voorkomen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 12:37

Wat Tinka zegt is waar, ze kunnen longworm hebben. Ze hebben geen bacterie in hun hoeven , wel hele schattige hoeven , die er anders uitzien dan bij paarden. Daar wordt ik als hoeffanaat inderdaad heel blij van.
Ze kunnen trouwens razendsnel trappen met hun achterbenen. Je moet het bijna in slow motion filmen wil je het kunnen zien. Heel komisch.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 12:42

Ik zal het wel verkeerd onthouden hebben. Wij hebben altijd ezeltjes erbij gewild, maar omdat iemand me ooit zei, dat je nooit ezels met paarden samen moet houden (vanwege die bacterie in de hoeven), hebben we het nooit gedaan. Ik ben helemaal gek op ezels. Heb zelfs overwogen toen ik dit jaar naar een nieuw rijdier keek te gaan voor de grootste ezel. Maar omdat ze niet galopperen, vond ik dat niet leuk. Toen heb ik nog naar muildieren, muilezels gekeken, maar ook daar is de galop niet je van het en wat zijn ze duur!!!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:42

Heb net even bijgelezen. Hoe gaat het nu met Yoda? Arme lieverd, nageltjes en teentjes kromgegroeid. Daar kan ik toch zo boos om worden.

Hier is over het algemeen ook de opvatting dat als je opereert, de koliek toch een zwak punt blijkt te zijn en terugkerend. Helaas hebben wij 2 weken terug na 5 dagen vechten, onze Bombon moeten laten gaan. Zo pijnvol en schrijnend, ze was onze toekomst en zo lief en mak als een hondje. Je kon letterlijk alles met haar doen, niks was haar te gek. Ze is maar 2,5 jaar geworden....

Wat een ellende met de prikkelbeestjes, echt naar. Maar wat fijn dat het ontwormen zo goed ging.

Interessant ook dat te lezen van de ezeltjes, ik vind ze ook erg leuk,maar wist dat niet van de hoefjes.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:16

Laatst werd er een ezel grote maat aangeboden voor €200,- , voor de rest heb ik nooit naar prijzen gekeken. In de opvang zitten zoveel ezels.

Koliekoperaties, ik kan er helaas over meepraten. Als ik nog in Nederland zou wonen zou ik wel laten opereren, terwijl ik weet dat het desbetreffende paard nooit meer geheel hersteld. Vanuit emotie zou ik laten opereren, althans zo is het gegaan de eerste keer. Ik denk dat ik de keuze vanuit emotie weer zou maken maar dat weet ik pas wanneer ik voor het voldongen feit sta. Ik hoop het in ieder geval nooit meer mee te maken.
Hier in Frankrijk is het heel simpel, ik heb het nl. laatst aan mijn dierenarts gevraagd. Kliniek is ruim vier uur rijden. Koliek hier betekent geen operatie mogelijk.
Gek genoeg geeft me dat ook wel rust omdat de keuze eigenlijk gewoon al gemaakt is dan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 14:30

rocymax schreef:
Heb net even bijgelezen. Hoe gaat het nu met Yoda? Arme lieverd, nageltjes en teentjes kromgegroeid. Daar kan ik toch zo boos om worden.

Hier is over het algemeen ook de opvatting dat als je opereert, de koliek toch een zwak punt blijkt te zijn en terugkerend. Helaas hebben wij 2 weken terug na 5 dagen vechten, onze Bombon moeten laten gaan. Zo pijnvol en schrijnend, ze was onze toekomst en zo lief en mak als een hondje. Je kon letterlijk alles met haar doen, niks was haar te gek. Ze is maar 2,5 jaar geworden....

Wat een ellende met de prikkelbeestjes, echt naar. Maar wat fijn dat het ontwormen zo goed ging.

Interessant ook dat te lezen van de ezeltjes, ik vind ze ook erg leuk,maar wist dat niet van de hoefjes.

Och jeetje Rocymax, wat ontzettend verdrietig voor je! Wat vreselijk nog zo jong. Afschuwelijk. Gecondoleerd. Heel veel hugs. :(:) :(:) :knuffel: :knuffel: Als je in NL had gewoond had ze dan wel gered kunnen worden?

En wat ontzettend lief dat je naar Yoda vraagt, terwijl je zelf misschien wel heel verdrietig bent. Dank je. De d.a. belde gisteren op, dat was al winst, had ik niet meer verwacht om 18.45. De waarden in haar bloed zijn te laag. Dus als ik nu twee pillen gaf, moet ik er nu drie gaan doen en bij het voer blijven dat ik gaf en never nooit meer veranderen. Ze wil aankijken hoe het nu dan zo gaat met voer en 3 pillen. Ik mag zelf bach therapie erbij doen, baat het niet dan schaadt het niet. Bromium wil ze mee wachten tot een volgende aanval. Als er weer eentje komt, maar laten we hopen van niet.

En ja, ik had dat zelf niet bedacht van die kromgegroeide voetjes. Ik dacht gewoon dat ze verschrikkelijk lange nagels had en ik maar knippen in het bloed. Zo naar. Daarom durfde ik het niet meer. Iedere keer was er wel een teentje raak. Ik vind zelf dat de stand van haar teentjes akelig is en ik dacht dus dat dat door die lange nagels kwam. Maar het is andersom. Haar voet en teentjes zijn vergroeid, dat moet dus al van jongsafaan zijn en haar nagels zijn daardoor raar gegroeid. En nu houdt het ene probleem het andere in stand. Maar de d.a. zei dat mijn hart er meer last van had, dan haar voetje.

@Tamara, ik prijs mezelf gelukkig dat ik dan die ene arts op 30 minuten heb zitten en de andere grote kliniek op een uur. Vroeger had je helemaal geen klinieken en opereerden de d.a. gewoon in het weiland of in de stal. Met koeien doen ze dat nog steeds. Waarom zou dat met paarden niet meer zo zijn of niet meer kunnen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:35

Herkauwers als koeien hebben minder problemen met een tijdje liggen. Bij paarden komen de organen dan in de verdrukking met complicaties tot gevolg.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:00

Misschien is het risico van opereren bij paarden groter dan bij koeien en wordt het tegenwoordig daarom vrijwel alleen op klinieken gedaan. Het kan ook zo zijn dat snel ingrijpen bij een economisch gehouden dier als een koe een reden is om het thuis te doen. En bijvoorbeeld een keizerssnee bij koeien is redelijk vaak ten opzichte van bij paarden goed geslaagd, ik denk zelf dat alles mee zal spelen om voor het één of voor het ander te kiezen...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:33

Koeien worden meestal staand geopereerd, daar zit het verschil.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:28

Een keizersnee bij een koe is toch wel iets anders dan een kokiekoperatie bij een paard.
Mocht de koe een andere operatie nodig hebben dan een keizersnede dan gaat de koe vaak toch gewoon naar de slacht, of je moet de koe als knuffelkoe houden.
Een koliekoperatie staand uitvoeren lijkt me niet zo handig. Zwaartekracht.