Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JudithO schreef:Onbeperkt bedoel je
Één die slaat is wel iets om rekening mee te houden ja. En ik kan me zeker voorstellen dat 4 een stuk meer werk is dan 2. Zeker als ze dan ook nog voor een deel op stal staan.
-Namiro- schreef:Vrij toegankelijk denk ik![]()
Van die baal voer jij zelf wanneer dat uitkomt.
Ik lees trouw mee maar heb geen tips en trucs! Hoop alleen dat je die kriebelbeesten weg krijgt want ik krijg al jeuk als ik die verhalen lees!
Tinka schreef:Ad lib noem ik dat, maar dat is volgens mij latijns.
Ik vind 3 paarden en 2 veulens veel werk. Ik heb nu al 2 maanden niet kunnen rijden. Dat komt ook door de bouw van de schuilstal hoor. De veulens staan sowieso te koop, maar denk erover om Angie ook te verkopen, dan hou ik er uiteindelijk 2 over, veel beter behapbaar, heb er heel lang 2 gehad. Voordeel van 3 is dan wel weer dat er altijd 2 overblijven als je met 1 weggaat.
fardoe schreef:Ik vind een track hebben en onderhouden best veel werk als in de omheining checken, struiken snoeien en bodem/weidebeheer.
Daarbij bekap ik mijn paarden zelf , wat best veel werk is.
Nu ik geen boxen meer heb met stro maar één grote inloopstal met zaagsel en paarden matrassen vind ik het mesten een makkie met vier paarden. Ik heb drie kleine kruiwagens mest uit de stal en op de track per dag.
Het weidebeheer regel ik en het snoeien doet mijn vriend. Als hovenier is het voor hem iets dat hij in Nederland dagelijks deed met goed gereedschap en ook qua eetbare planten toevoegen op de track heb ik veel aan zijn expertise.
Over paardenwelzijn ; ik denk dat het bewust worden van al bij veel mensen speelt, maar ik vind ook dat mensen erg goed zijn in het niet willen zien van paardenleed omdat eigenbelang op de eerste plek staat.
Er is een mooie film (docu) op YouTube over het herkennen van gedrag van gereden paarden met pijn waarvan ik de link op Facebook heb geplaatst en daar krijg ik dan nul reactie op. En dan denk ik wel , er is nog een lange weg te gaan.
Ik ben in ieder geval dankbaar dat ik mijn paarden het leven kan bieden in een kudde op een prachtige plek in Frankrijk.
Citaat:Dus met een dag is zo'n hele hooibaal verkl**t. Zou nog niet erg zijn, maar hij gaat dus expres staan plassen in het gevallen hooi. Dus dat kon niet meer. Dus eerst een hooinet eroverheen, maar dat zakt uit als de baal halfop is, dus daar ging hij dan weer op staan plassen.
fardoe schreef:De kleine shet is me eigenlijk een beetje ontschoten. De opvang in Normandië koppelt vaak paarden aan elkaar, wat heel fijn is , maar ze vragen dan ook of alletwee de paarden geplaatst kunnen worden. Dat wil ik niet.
De kleine shet mocht door hoefbevangenheid ook niet langer dan 2 uur op de trailer. Het is naar ons zo’n 4 1/2 uur. Het is een merrie, ik weet niet of ik dat voor de groepsdynamiek wel wil en tot slot is vier paarden bekappen al zwaar.
Mocht ik in de toekomst nog grond erbij kunnen kopen , wat niet veel zou zijn , misschien een kleine hectare als ik kijk wat er rondom ons huis evt te koop zou kunnen komen, dan denk ik dat ik misschien twee of drie kleine ezeltjes zou willen. De opvangen hier zitten vol met ezels en ik ben stiekem een beetje verliefd geworden op ezels.
Ik ga ze wel apart houden , niet samenvoegen met de paarden. Dat betekent wel fors meer werk ook qua bekappen dus het blijft misschien bij dromen.
Mijn paarden hebben wel vaste mestplekken op de track. Heel handig want nu is één stuk van de track vrij drassig en daar mesten ze nooit. Daar hoef ik dus ook niet met mijn kruiwagen doorheen te ploegen.
De tractor was stuk, scheur in een slang. Vandaag hebben we een nieuwe slang met koppelstukken kunnen laten maken. Ik hoor mijn vriend nu op de tractor buiten. Blij !!!! Eindelijk door met de rijbak .
balance schreef:Citaat:Dus met een dag is zo'n hele hooibaal verkl**t. Zou nog niet erg zijn, maar hij gaat dus expres staan plassen in het gevallen hooi. Dus dat kon niet meer. Dus eerst een hooinet eroverheen, maar dat zakt uit als de baal halfop is, dus daar ging hij dan weer op staan plassen.
Ik denk dat hij het spetteren van z’n plas heel vervelend vindt en daarom op het hooi plast.
Misschien kun je een zandbak maken om in te plassen? Emmer water erover en het trekt de grond in.
O, nee. Bedenk net dat jullie kleigrond hebben. Daar zal het misschien minder vlug intrekken.
fardoe schreef:Dat klopt Balance, mijn paarden plassen het liefst op het zaagsel in de inloopstal. Vooral de oude merrie en kleine shet Charly komen teruglopen om in de inloopstal te plassen.
Een aparte hoek maken met zand, zaagsel of stro werkt inderdaad om ze daar te laten plassen.
Lucia88 schreef:Hi Monique,
Ja ik heb 4 tonnen met verschillende smaken water staan, buiten.
1 met n beetje Keltisch zeezout, die wordt nu met het warme weer en dus meer zweten vaak als eerste leeg gedronken
1 met een handje veendrenk van Bioron, voor mineralen enzo, drinken ze bij vlagen veel van
1 met gewoon water, soms doe ik een scheutje azijn, lekker zuiveren.
1 met water waarbij ik de bak bijna nooit verschoon, dus waar de bladeren en zo al lang in zitten, daar drinken ze ook best veel van. Op een dag dat ik alles verversd heb, drinken ze altijd eerst uit het oude water, die met de blaadjes.
Op stal s nachts geef ik gewoon water, dan kunnen ze niet zelf kiezen dus moeten ze het even zonder smaakje doen, kan de stal niet volzetten met veel emmers.
Die kriebelbeesten blijft wel lastig zeg! Zou ook niet weten hoe ik dat zou aanpakken, insmeren met knoflookolie ofzo?
Ja de grond in NL is zeker duur. We wonen over de grens in Duitsland maar daar gaan de prijzen net zo hard omhoog. We hebben nu een huurwoning met weide ernaast maar eigen woning met eigen grond zou zoveel idealer zijn, dan kan ik ook echt investeren in een paddock paradise of iets met een track en veel verschillende verrijking.
fardoe schreef:Ik zou ze apart houden omdat ze veel soberder zijn dan paarden. Ik zou dan een aparte track en weidegang voor ze maken.
rocymax schreef:Heb net even bijgelezen. Hoe gaat het nu met Yoda? Arme lieverd, nageltjes en teentjes kromgegroeid. Daar kan ik toch zo boos om worden.
Hier is over het algemeen ook de opvatting dat als je opereert, de koliek toch een zwak punt blijkt te zijn en terugkerend. Helaas hebben wij 2 weken terug na 5 dagen vechten, onze Bombon moeten laten gaan. Zo pijnvol en schrijnend, ze was onze toekomst en zo lief en mak als een hondje. Je kon letterlijk alles met haar doen, niks was haar te gek. Ze is maar 2,5 jaar geworden....
Wat een ellende met de prikkelbeestjes, echt naar. Maar wat fijn dat het ontwormen zo goed ging.
Interessant ook dat te lezen van de ezeltjes, ik vind ze ook erg leuk,maar wist dat niet van de hoefjes.