[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 14:38

Hi All even op al jullie opmerkingen tegelijk ingaan, dank weer voor de reacties!

Ik had het wel geschreven toch dat Prisca hengstig was? En ja, klophengst zou wel kunnen kloppen ;-) Het is wel een draak af en toe. Ziek zijn van de merrie, dan heeft hij veel werk. Alle merries zijn oud en mankeren wat. Het gaat nu weer erg goed en normaal, dus ik blijf alert, maar voorlopig zand erover. Callas blijft mijn hartje. Altijd. Het is gewoon een lekker ondeugend ding, maar i.t.t. Quarbonne is zij wel te corrigeren en heeft ze wel respect voor mij en gaat netjes opzij. Q heeft ergens een stuk opvoeding gemist.

Ik ben wat gehaast, want we gaan lekker een middagje weg met de auto en de hondjes ergens wandelen.

Dus hier is de link naar het nieuwe filmpje. Veel scheerpony's in beeld. Wel 4 minuten of zo, ahahaha, Pelle heeft niet opgetreden deze week, dus mag ik...

https://youtu.be/a737Hk7jlyE

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 16:03

Leuk filmpje weer Monique.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 19:02

Prachtige beelden! En mooi hekje rond het zwembad. Stukken beter dan het schrikdraad!
Jammer trouwens dat je het filmpje van Yoda en Ginger iets te vroeg hebt afgekapt, ik wilde Gingers reactie op Yoda wel zien toen die haar poot op het edele lijfje van Ginger parkeerde :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 20:50

Dank je Tamara en Juud.

JudithO schreef:
Prachtige beelden! En mooi hekje rond het zwembad. Stukken beter dan het schrikdraad!
Jammer trouwens dat je het filmpje van Yoda en Ginger iets te vroeg hebt afgekapt, ik wilde Gingers reactie op Yoda wel zien toen die haar poot op het edele lijfje van Ginger parkeerde :')

Ja zonde!!! Ze hadden de hele tijd al door dat ik stond te filmen, ook al had ik enorm ingezoomd en Yoda was al aan het aarzelen of ze zou opstaan en ze ligt Gingy's pootje te likken en volgens mij doet ze onhandig en stapt ze op Gingy en geeft Gingy haar de vinger ;-)
Gingy speelt nooit met haar nageltjes. Ik drukte meteen weer op filmen, maar Yoda kwam haar kooi al uit.
Het is wel zo dat ze echt wel een half uur zo met elkaar kunnen klooien. En Gingy vindt het heerlijk om yoda's oorpuntjes te likken. Probleem is zodra ik met de camera ook maar in de buurt kom, of opsta, dan komen ze allemaal kijken en is het leuke moment voorbij.
Een camera neerzetten kan wel, ik vermoed alleen dat ze dan nét buiten het beeld liggen te spelen of zo. Murphy's law.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 21:08

Wat super schattig! Je ziet Yoda inderdaad al steeds kijken, hilarisch.
Wat is het toch een geweldige hond geworden, echt een cadeautje bij jullie op de stoep destijds.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 08:54

JudithO schreef:
Wat super schattig! Je ziet Yoda inderdaad al steeds kijken, hilarisch.
Wat is het toch een geweldige hond geworden, echt een cadeautje bij jullie op de stoep destijds.

Ja idd. We vinden haar erg leuk. Helaas zojuist had ze weer een epileptische aanval. Dat vind ik echt jammer want ik heb alles op de rit qua ritme en epi-pillen. Ik houd een heel strak ritme op de klok aan, om haar lichaam een regelmaat te geven. Gelukkig dit keer haar tong niet stuk gebeten. Maar ze is nu wel weer helemaal het padje kwijt. Dat duurt nog een paar uur. Dat ze bijv IN de kachel wil. Of IN de badkamer. Nu is ze al een paar minuten aan het graven in een kleed. En daarstraks wilde ze binnen gaan zitten poepen. Ik zag het net op tijd. Ze doet ook gekke dingen. Tegen het aanrecht op gaan staan. Afijn, alle kleedjes zitten weer in de was. Ik ging morgen toch al naar de d.a. om haar nagels te laten knippen en alle spullen voor de paarden te halen, gelijk maar eens vragen of ik nog iets anders kan doen. Misschien 3 ipv 2 pillen. Of 2 pillen en druppels erbij.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:15

He wat sneu, arm dier... Hoe oud was ze ook alweer geschat?
Hopelijk kan de DA wat voor haar betekenen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:51

Er zijn meerdere medicijnen voor epilepsie gelukkig. En zoals ik eerder zei, je kan mogelijk ook de bloedspiegel laten bepalen om te zien of je de juiste dosis geeft.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 14:54

Tinka schreef:
Er zijn meerdere medicijnen voor epilepsie gelukkig. En zoals ik eerder zei, je kan mogelijk ook de bloedspiegel laten bepalen om te zien of je de juiste dosis geeft.

Dat zal ik dan morgen vragen. Hoe heet dat ook alweer in het bloed dat ze moet hebben?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:53

De bloedspiegel van het medicijn dat ze nu krijgt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 15:56

OK dus als ik vraag, ik wil weten of deze medicijnen haar genoeg geven en dat moet blijken uit haar bloed, dan is het goed.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:53

Precies

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 10:08

En vanmorgen weer een aanval. Minder dan 24 uur dus op die andere. Ineens bedacht ik me dat, omdat ik hun gewone voer niet kon krijgen twee weken geleden, ze al twee weken op ander voer zit. Ik vroeg me dat met mijn oude hond, die ook epi kreeg ook al af, of ander voer kon uitmaken. Dat zal ik vandaag ook vragen aan de d.a.

Net de paarden buiten gezet, het waait weer woest en daar ging Quarbonne weer. Maar het was maar 1 move vandaag en hij had het op Callas voorzien en toen moest hij eten. Poupette stond gelukkig nog bovenaan bij mij.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 12:46

Monique1963 schreef:
En vanmorgen weer een aanval. Minder dan 24 uur dus op die andere. Ineens bedacht ik me dat, omdat ik hun gewone voer niet kon krijgen twee weken geleden, ze al twee weken op ander voer zit. Ik vroeg me dat met mijn oude hond, die ook epi kreeg ook al af, of ander voer kon uitmaken. Dat zal ik vandaag ook vragen aan de d.a.

Net de paarden buiten gezet, het waait weer woest en daar ging Quarbonne weer. Maar het was maar 1 move vandaag en hij had het op Callas voorzien en toen moest hij eten. Poupette stond gelukkig nog bovenaan bij mij.

Onze labrador had ook epilepsie, heb haar uiteindelijk op vlees gezet daar deed ze het super op,als ze tijdens vakantie eens brokken kreeg ging het vaak mis ze heeft nooit medicatie gehad .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 12:51

lukka63 schreef:
Monique1963 schreef:

Onze labrador had ook epilepsie, heb haar uiteindelijk op vlees gezet daar deed ze het super op,als ze tijdens vakantie eens brokken kreeg ging het vaak mis ze heeft nooit medicatie gehad .

Aha, dank je Lukka voor deze info. Dat bevestigt mijn vermoeden. Ik ga meteen weer op zoek naar het voer dat ik voorheen had.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 21:41

Wormkuren, cebacyl voor de paarden, honden en poes ook weer hun ontworming- en vlooientroep. Voor Yoda echt het hele rek met dat voer leeggetrokken, auto was overvol, maar goed dan heb ik voor misschien wel een jaar genoeg en het blijft langer dan dat goed. Nu heb ik alleen nog niet haar natvoer van het merk dat ik altijd had, dat moet dan volgende week in een ander durp.

Dierenarts heeft bloed bij Yoda afgenomen, donderdag de uitslag of het aantal pillen dat ik nu geef, voldoende is. Zo niet, dan denkt ze niet aan ophogen van deze pillendosis, maar aan het bijvoeren van bromium. Daarbij dacht ze aan bachtherapie om erbij te doen. Dus donderdag even afwachten.

EDIT: Ik was dus gegaan voor Yoda's nagels te knippen. Ik had zelf een goede tang gekocht, maar ik knip telkens in het leven, dat vind ik zo akelig. Dus ik denk, de d.a. heeft er meer verstand van. Dat had ze ook, maar het gaat hem niet meer worden met die tenen. Haar voeten zijn misvormd doordat ze waarschijnlijk alleen in het jachtseizoen in de weekenden heeft mogen lopen. De rest zal ze in een kennel gezeten hebben en haar tenen zijn scheef gegroeid, waardoor haar nagels ridicuul gevormd zijn en veel te lang lijken. Daar kunnen we dus niets meer aan doen. De d.a. denkt dat yoda er minder last van heeft dan ik, hahaha.

Ik was te laat terug van boodschappen doen om de paardjes in de cebacyl te kunnen zetten. Dus dat moet morgenochtend. Mogelijk moet ik ze dan binnenhouden, want er is regen voorspeld. Ik kan er in ieder geval niet mee wachten want Poupette heeft de zijkant van haar gezicht open geschuurd. Ze schuren enorm veel minder met zijn allen, maar goed, niet voldoende minder. Ik zet nu door. De d.a. vond het geen probleem om af te wisselen met butox.

Ik baal van al dat gif dat ik in mijn dieren moet stoppen, maar lavendel op de stalbodem en knoflook in het eten, helpen gewoon niet afdoende.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 13:17

Het gaat natuurlijk altijd anders dan je denkt. Cebacyl vandaag doen betekent ze de hele dag op stal houden omdat er regen is voorspeld. Ik heb geen los hooi beschikbaar, het zit achter een hooinet in de hooiklok en dus kan ik ze niet ophokken. Binnenkort gaat dat allemaal veranderen, maar het is nog work in progress om het voor de winter allemaal in orde te krijgen. Dus moeten ze naar buiten, en dus cebacyl onder de dekens, alleen, de dekens zijn nog steeds niet gearriveerd, zouden er met 3 dagen zijn, not. En de regendekens die ik beschikbaar heb passen Quarbonne echt niet. Dus dan zou de regen de cebacil er weer af kunnen spoelen. Gedoe.

Dus maar besloten morgen de cebacil te doen, want na vannacht komen er twee weken lente-weer aan. Vandaag dan maar ontwormd want officieel moeten er twee dagen tussen zitten. Maar goed, dat is dan 1 dag.

Maar nu eens over kuddegedrag. Ik vond dit wel zoooo geweldig om vanmorgen te zien. Poupette en Callas ontwormen was altijd drama. Moest in hun stal, met de kont in de hoek, halster om, Erwin erbij omdat ik niet bij Callas' hoofd kon omdat ze dan ineens 3 m hoog is. Ze stonden allemaal op het platform voor de boxen. Quarbonne was het dichtstbij, zonder halster ging niet, dus halster om en hop zo erin, hij deinsde wel achteruit maar ik deinsde of danste mee. Geen probleem. Toen Callas. Die was als al die tijd stiknieuwsgierig wat ik deed, zat ook met haar neus helemaal in Quarbonne, Zij ook geen halster, ik doe het in haar mond, ja wel hoofd omhoog, maar verder geen pas verzet. Prisca, geen halster, 1,5 spuit erin, dus eerst de ene, vindt het allemaal best, nog een halve erbij, wel ja, doe maar.

Heerlijk, hoe rustig ze zijn! Dat komt toch volgens mij echt omdat er nu een kudde is. En dan ook waarvan er eentje zo verschrikkelijk stoïcijns is! Toen Poupette gaan halen want die was alweer van het platform af, en ja wel even hoofdje omhoog, maar zonder verdere problemen. Echt wat een verandering. Ik heb ze wel eerder ontwormd met zijn allen, maar toen had ik ze opgehokt. Nu weet ik dat dat niet meer hoeft.

Daarna naar het Nederland gebracht dat nu bijna in zijn volledigheid af is. Nog daar 7000m of zo te omheinen, maar ze hebben nu weer voor een paar weken gras, waardoor de andere stukken rust kunnen krijgen. Dit stuk wilden we er eerst niet bijkopen, omdat dat een noordhelling is, maar die man wilde alles of niets verkopen en wat zijn we blij dat we dat gedaan hebben, want daar is het gras niet verschroeid. Dan hebben we nog 1,5 hectare die we daarbij nog moeten omheinen naast de wijngaard en dan nog 2 hectare over the hill ;-) en als dat allemaal klaar is, dan kan het weilandbeheer echt gaan beginnen. Ik moet dan uit gaan rekenen welke stukken we laten hooien, wanneer ze er daar af moeten i.v.m. de mest etc. Ik voel me echt als een koningin te rijk!

Dat zeggende, count your blessings. De oppas heeft gisteren haar paard laten inslapen. Was een operabele koliek, maar ze vond 23 te oud. Haar beslissing. Wat ik er moeilijk aan vind is dat ze hem makkelijk bij huis had kunnen houden. Ze heeft 6000m2 om haar huis, heeft stallen, wilde er een kinderpony voor haar zoontje bij, ze werkt verder niet, maar wilde de gezelligheid en gemak van een manege. Dan ging ze meestal maar ook niet altijd maandags en dinsdags naar haar paard. Rijden deed ze bijna niet meer, want ze heeft veel overgewicht en dat was ongemakkelijk voor haar borsten en ze dacht dat dat misschien voor hem ook niet fijn zou zijn qua gewicht. Nu was het een kruising Irish draft met nog iets heel groots, dus volgens mij viel het wel mee. Ik vond het ook een energiek paard.

Afijn, ze heeft hem dus op een franse pensionstal staan, 15km bij haar vandaan. Franse pensionstal betekent meestal dat het allemaal zandpaddocks zijn met een schuilstalletje. Haar paard stond samen met een ander paard op een stuk zo groot als mijn rijveld, dus zeg 1000m2.

En dan kwam ik daar, gezichten vol vliegen, div paarden met ontstoken ogen, eentje echt zo erg dat je de db zou willen bellen. Ze mochten geen vliegenmaskers want er kan wel eens een vlieg onder een masker komen. Duh, de stalhouder heeft gewoon geen zin dat allemaal na te lopen. In de regen drijfnatte paarden, koude wind eroverheen, oude paarden, niemand mocht een deken, want ze deden aan 'natuurlijk paarden houden'. Duh, op een kleine paddock, ja dat is echt natuurlijk. Alweer, stalhouder had uiteraard geen zin om 40 paarden van dekens of niet te voorzien. Hooi kregen ze op de grond. Niet in hooibakken. Fijn, lekker zand eten. 'Gras' dat er stond, was veel te kort, alweer veel te veel zand. Als ik er voorzichtig wat over opmerkte, dan verdedigde mijn oppas er enorm de stalhouder over. Tof wijf, dit en dat.

En uiteraard is ze nu kapot van verdriet. Dat snap ik. Ik wil ook niemand zijn recht op verdriet ontnemen en ja heel veel werk je paard bij huis, maar dan denk ik, wat is het heerlijk dat ik mijn dieren dit leven kan, en vooral wil bieden.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:08

Ach ik voel je meeleven met die manegepaarden, ja natuurlijk is het een tof wijf; die kan de hele dag tof doen en lekker centen vangen ipv de paarden te verzorgen...
Het arme paard vd oppas is daar in elk geval weg! ;)
Ik wil ook echt nooit meer anders dan de paarden bij huis hebben, heerlijk!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:14

Qua koliek operaties : ervaring kliniek = operatie geslaagd patient naar huis.
Ervaring 1e lijns DA : veel binnen jaar na koliekoperatie als nog moeten inslapen.
Ik begin er dus niet aan. Iets van binnen stuk aan de organen is euthanaseren als behandeling aan huis of eventueel medicijnen, etc. op kliniek niet genoeg zijn. Kliniek heeft eigenlijk geen lange termijn zicht op gezondheid paard nadat ze die fit genoeg verklaren om naar huis te gaan. Ik vraag dan liever aan mijn eerste lijns DA wat de ervaring is, want die is meestal degene die dan gebeld wordt als het mis gaat. Daar zijn de ervaringen zoals ik hoor en lees flink pessimistisch over geslaagd zijn van koliek operaties.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:36

Lou, mijn vorie paard is geopereerd aan zandkoliek, zij was toen 15 en in zeer goede conditie, ik startte klasse 2 endurance met haar. Ik had toen nog nooit van zandkoliek gehoord, als ik er in die tijd bekend mee was geweest, had ik natuurlijk al op eerdere signalen gereageerd. Ze is uiteindelijk goed door de operatie gekomen, maar liep wel een MRSA bacterie op. Daardoor was de peesplaat onderin de buik slecht genezen. De huid was prima dicht, maar wel met een bult. Ze is daarna in dat 1e jaar nog 2 keer geopereerd. Daarna is ze nooit meer helemaal de oude geworden. Wel voor iemand die haar niet goed kende goed, maar toen ze 19 werd kreeg ze de ene peesblessure na de andere, waarbij de laatste bij de aanhechting van de tussenpees onder haar voorknie, die was half van het bot af en er was reagerend bot. Ze wilde zelfs in het land niet meer draven of gek doen, dat was voor mij de druppel voor haar, ze is daarna snel gegaan...
Ik geloof niet dat ik een paard van 23 nog zou laten opereren. Zoals gezegd: het eerste jaar nadien overlijden er een behoorlijk percentage en de kwaliteit van leven is toch minder dan daarvoor.
Maar dit gezegd hebbende moet iedereen natuurlijk doen wat hij wil en kan, ik veroordeel niemand die wel laat opereren.

Wel super dat je ze nu zo kon ontwormen zonder al teveel gedoe, eigenlijk denk ik ook dat jouw kudde van 4 veel fijner is samen dan jouw oude kudde van 2. Waarbij Callas steun nodig had van Poupette en Poupette steun nodig had van Callas, steun die ze elkaar niet helemaal konden geven qua behoefte aan steun.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 15:27

@Lucia, jij zegt wat Erwin zegt. Die zei ook, hij heeft nu een beter leven.
@Tamary en Jet. Haar dierenarts is niet mijn keuze, maar wel een dierenarts met een kliniek, operatiekamer, stallen, bak etc. Hij staat in de buurt hoog aangeschreven als paardenkliniek. (Ik was een nieuwe klant die niet door het opperhoofd 'gedaan' werd en kreeg daarom een paraveterinair voor de kreupelheid van Callas, die nog in opleiding was voor d.a., EDIT waar ik pas achteraf achter kwam) Dus een gerenommeerde arts die (uiteraard centen zag) maar wel het advies van opereren gaf. Ik onderschat het zeker niet, maar gezien hoe fit hij verder was zonder enig verder gebrek, zou ik het wel gedaan hebben.

Wat mij eraan irriteert is dat ik vermoed dat het voorkomen had kunnen worden, als ze betere verzorging hadden gehad. De oppas gaat morgen op vakantie en ik vraag me ook af of dat ook heeft meegespeeld in de beslissing. Afijn, ik heb er een erg naar gevoel over.

En ik heb altijd in ieder geval drie paarden gehad. Dat vind ik al geen kudde eerlijk gezegd en twee paarden zoals ik had, was nooit mijn bedoeling en vind ik al helemaal het woord kudde niet waard. Nu met vier is het een heel erg groot stuk beter. Ik ben erg blij met Prisca haar coole karakter. Wil nooit meer anders!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:42

Hangt van je paarden af. 3 werkt niet lekker en 4 was mij teveel. Maar na Bayo was het qua kuddedyamiek duidelijk geen echt goede leider meer. Anders dan dat werkte 2 voor mij beter. 3 was altijd eentje die er naast hing. Aangezien er veelal 2 aan 2 groepjes ontstaan ook al wisselen die nogal, werkt 2, of 4 t/m 6-8 dieren beter dan 3 vanaf 5 is ongelijk aantal veel minder problematisch.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 19:20

tamary schreef:
3 was altijd eentje die er naast hing. Aangezien er veelal 2 aan 2 groepjes ontstaan ook al wisselen die nogal, werkt 2, of 4 t/m 6-8 dieren beter dan 3 vanaf 5 is ongelijk aantal veel minder problematisch.

Drie vond ik altijd idd een derde wiel aan de wagen. 2 paarden werkt prima. 4 en vanaf 5 ongelijk ook mee eens. Wat ik zei is dat ik vind dat je bij slechts 2 paarden niet van een kudde kunt spreken. Ik denk dat je in de natuur ernstig weinig 'kuddes' paarden vindt van slechts 2 paarden. Ik denk dat als je alle kuddes ter wereld zou kunnen tellen en dan een gemiddelde aantal dieren zou kunnen nemen per kudde, dat je zou kunnen zeggen dat paarden zich bij dat gemiddelde aantal veilig voelen en dat je dan kunt spreken over een kudde. Ik wil wedden dat daar het aantal 2 niet bij zit. En naar mijn mening kun je dan dus niet spreken over het woord kudde. Daargelaten of dat voor ons mensen wel werkt met het houden van paarden. Dat is onze menselijke blik op het paarden houden. In ieder geval is twee paarden beter dan een uiteraard, maar ik zie nu heel duidelijk hoe fijn het voor de dieren is om meer leden in een kudde te hebben.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:32

Je hebt daar wel gelijk in hoor, Monique, een kudde van 2 is geen kudde. Ik had het misschien tussen aanhalingstekens moeten zetten. En dat het zo liep dat je naar twee ging, daar kan jij ook niets aan doen natuurlijk, liever had je ze nog alle drie gehad!

Qua accommodatie van de DA en een koliekoperatie, voor mij telt ook mee of hij dat al vaker heeft gedaan. Bij Lou waren ze met twee artsen van de kliniek en nog een arts van buitenaf. Ze hadden best wel al ervaring met koliekoperaties, maar naar hun idee was een goede back-up wel noodzakelijk bij hun. Hier in de buurt kan het nu bij de kliniek ook, maar ik denk niet dat ik het daar zou laten doen, zoveel ervaring hebben ze daar ook niet mee ( nog). En ik zou mijn paard niet als "proefkonijn" willen laten gebruiken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 20:10

Jet schreef:
Je hebt daar wel gelijk in hoor, Monique, een kudde van 2 is geen kudde. Ik had het misschien tussen aanhalingstekens moeten zetten. En dat het zo liep dat je naar twee ging, daar kan jij ook niets aan doen natuurlijk, liever had je ze nog alle drie gehad!

Qua accommodatie van de DA en een koliekoperatie, voor mij telt ook mee of hij dat al vaker heeft gedaan. Bij Lou waren ze met twee artsen van de kliniek en nog een arts van buitenaf. Ze hadden best wel al ervaring met koliekoperaties, maar naar hun idee was een goede back-up wel noodzakelijk bij hun. Hier in de buurt kan het nu bij de kliniek ook, maar ik denk niet dat ik het daar zou laten doen, zoveel ervaring hebben ze daar ook niet mee ( nog). En ik zou mijn paard niet als "proefkonijn" willen laten gebruiken.

Snap ik. Ik vind het ook ontzettend moeilijk het lot van mijn dieren in de handen van een ander te leggen. Vooral na, best wel veel bedenk ik me nu, negatieve ervaringen met dierenartsen op gebied van van allerlei soorten dieren. Shadow is daar wel het topvoorbeeld van. Daarvan verwijt ik me zelf nog steeds dat ik mijn onderbuikgevoel had moeten volgen en meteen een 2nd opinion had moeten aanvragen. Gelukkig heb ik daarvan geleerd en met Callas haar kreupelheid meteen na dat drama met d.a.1 doorgegaan naar d.a.2.

Dus ja, iedere situatie is individueel en iedere eigenaar beslist zelf over het lot van zijn paard. Waarbij je dan maar hoopt dat iedereen het beste voor heeft met zijn paard. En ik denk dat mijn oppas deze arts die een grondige en goede reputatie heeft, had kunnen volgen op zijn advies. Hij is haar d.a., als hij het paard geen kans meer waard vond, zou hij dat ws ook wel gezegd hebben. Althans ik vroeg altijd aan mijn d.a. wat zou jij doen en dan kreeg ik een eerlijk antwoord. Ik denk dat deze arts dat ook wel gedaan zou hebben en ik denk ook dat hij dat gedaan heeft, omdat haar bewoordingen over de situatie wat bedekt lijken te zijn.

En dat vind ik wat moeilijk in de situatie met mijn oppas. Als je maximaal twee keer per week, maar vaak genoeg red je dat niet eens, naar je paard gaat, hem die twee keer ook niet altijd uit zijn landje haalt, maar alleen wat aait en koekjes geeft. Wat heeft zo'n dier dan aan zijn leven? En ja ik realiseer me dat miljoenen paarden op deze wereld zo'n leven hebben. Maar vandaag pas realiseerde ik me écht, eigenlijk door de opmerking van Erwin, dat ie nu beter af is, hoe triest en sneu dat eigenlijk is. En hoe goed het is dat er steeds meer wordt nagedacht over paardenwelzijn. En hoe gelukkig ik ben dat ik het anders kan en wil doen.

En ja, ik vraag me oprecht af of als mijn oppas niet morgen op vakantie zou hebben gemoeten of ze hem dan wel zou hebben laten opereren.