Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fardoe schreef:Het zijn niet de balletjes in de voorpluk die de wondjes veroorzaken , maar de plant als ze er doorheen lopen met hun benen en met hun hoofd tussen de plant aan het grazen zijn.
Jouw paarden hebben de bultjes en jeuk duidelijk ergens anders van.
Tinka schreef:Klinkt logisch.
Ik vind dat de pour on van butox niet overal werkt tegen teken als ik het volgens de gebruiksaanwijzing gebruik. Dat doe ik dan extra veel met een spuit op rug manen en staart. En dan nog met een spons op hoofd, benen en nog wat op buik. Wel verdund, dat wordt aangeraden voor paarden.
Hoe lang werkt die pour on van sebacyl?
En hoe zit het als het regent. Ik weet niet of het nu bij jullie ook regent? Hier wel. Als ze dan buiten staan spoelt het er misschien wel weer af wat je nu gedaan hebt.
Tinka schreef:Ik breng dat butox wel altijd met handschoenen aan en de sebacyl ook. Is echt vieze troep. In Nederland heb je byemite ipv sebacyl en dat is bedoeld voor kippenhokken. Echt vieze troep dus.
Ik heb van butox juist geen last, wel van byemite. Ik gebruik wel de butox pour on.
Flower033 schreef:Van sebacil krijg ik een raar gevoel op mijn huid. Deed het altijd met handschoenen aan, op.
En het wordt blijkbaar in verschillende verdunningen verkocht. Ik had een flesje van ca 250ml voor iets van 60 euro. Moest je 2ml per liter water gebruiken.
Kochten we met een paar stalgenoten samen. Deden we een jaar mee (alleen de benen)
balance schreef:Ik heb in het verleden 2 methodes gebruikt, nu al een flinke tijd gelukkig geen geïnfecteerde dieren meer gehad.
De ene dierenarts liet me een dubbele dosis wormkuur geven, herhalen na 2 weken. Hielp goed.
Daarna las ik over vlooien pipetjes voor honden, net achter de schoft aanbrengen. Hielp ook erg goed.
Wat een ellende die jeuk. Voor je dieren maar ook voor jullie om het aan te zien.
Ik heb ooit een flinke zonne-allergie gehad. Jeuk over mijn hele lijf. Dat gun je niemand.
Enne.. doe die puntjes maar nietin de teksten want het is in de regels aangegeven dat dat niet de bedoeling is.
Monique1963 schreef:Hi all! Wat veel reacties. Dank. Ik ga even algemeen in op al jullie hints, tips en opmerkingen.
Toen Quarbonne kwam en aan zijn voeten beet, heb ik hem apart gehouden en ben ik meteen die eerste week hem gaan behandelen, met Butox 50ml dus wassen. De jeuk van Poupette was er toen al wel, maar deed pas achteraf een belletje bij me rinkelen. Ik heb daarna Quarbonne nog 2x met Butox pooron behandeld.
Toen kwam de zomer, met naar wat ik dacht kriebelmugjes. Dus heb ik behandeld met een Franse poor on, waarvan ik de naam nu even niet weet, oeh puntje tong... JAAAAAAAAAAA Versatrine. Ondertussen uiteraard blijven behandelen op de aangegeven tijdstippen met dit product.
Uiteraard iedere dag ook gesprayed met een gewone vliegenspray en butox iedere maand zo ongeveer. Ondertussen heb ik ook gewoon een paar maanden geleden ontwormd. Kleine mugjes niet zo veel last van gehad dit jaar, het was te heet.
Toen werd het almaar erger en heb ik met de oppas iedereen weer gewassen met Sebacil voor het eerst. Dat hielp bij Poupette dus helemaal niet en toen kwam ik via hier op bokt op het idee dat het mogelijk schimmel zou kunnen zijn en heb ik haar hoofd nog eens gewassen met imaverol. Ik heb ondertussen haar gezicht telkens behandeld met anti-itch en helemaal in de zinkzalf gezet.
Poupette krijgt al vanaf begin dit jaar mee ik, (toen Tamara me belde met dat ze de diagnose van Shadows overlijden wist, luchtzakmycose) een poedertje van landmuhle voor haar immuunsysteem. Omdat LZM alleen een kans heeft bij zwakke dieren. Dus ongeveer vanaf het moment dat ook zij een bloedneus had en de d.a. kwam en ik bang was dat ook zij luchtzakmycose had, krijgt ze aanvulling voor haar immuunsysteem en ook voor haar hoest. Een siroop en poeder van Landmuhle ook. En ze heeft nauwelijks gehoest deze zomer terwijl het zo droog en heet was. Dus daar erg blij mee. Ze is natuurlijk wel 22 jaar dus ze blijft het zwakste popje van de kudde.
Ook staat ze het kortst bij het gras, dus beestjes die aan het einde van een graspriet wachten, zoals teken en (herfst)mijt die zitten bij haar ook al snel op haar buik. Dus ja, ik weet zeker dat kriebelbeestjes in de natuur in het gras op hun slachtoffers wachten.
Ondertussen veel gelezen over schimmel, schurft, ringworm, mijten en luizen. Geconstateerd dat alle vier mijn paardjes onderhaarse korstjes hadden op hun gezicht en hals. Ze hebben geen kale plekken op hun lichaam of benen. Dat sluit ringworm en schurft en schimmel uit. Dan blijven creepy crawlers over. Ik las zelfs ergens dat er luizenfamilies zijn die zich concentreren op het gezicht.
Het onderscheid tussen mijten en luizen kan ik moeilijk maken. Bij het scheren viel wel op dat de manenkam van Quarbonne helemaal onder de witte schilfers zat. Ik heb goed gekeken maar ik zag geen luizen of neten. Ja ik had mijn leesbril op. Maar misschien zijn mijn ogen niet goed genoeg. Ik herkende ook geen witte vervellinkjes van neten. Dus waarschijnlijker zijn het mijten, maar goed. In ieder geval moest ik een insecticide hebben, dus vandaar dan toch weer behandeld met sebacil.
Want die imaverol dat heb ik dan een week geleden gedaan en dat hielp ook niet. En dat klopte dan met mijn constatering dat toen ik olie op Poupettes hoofdje inmasseerde, ze de dag erna minder jeuk had. Insecten kunnen niet tegen olie, schimmel wel.
Dus toen ben ik gaan scheren. Echt tot zo kort mogelijk op de huid, daarmee haal je ook veel neten weg. En ook luizen uiteraard want zo hard kunnen ze ook niet rennen dat ze mijn scheerapparaat voorblijven. Toen nieuwe messen voor het scheerapparaat en toen kon ik weer verder en dan eergisteren gewassen met iedereen met sebacil.
Ook alle halsters, vliegenmaskers, halstertouwen, zadel, zadelpad, borstels in de sebacil gezet. (Dekens niet want die heb ik al een jaar niet gebruikt en ik heb gelezen dat kriebelbeestjes niet een jaar zonder gastheer kunnen.) De hele dag laten intrekken.
Ook al is het hier onmogelijk, gezien dat er op zoveel land altijd wel beestjes overal zitten, in boomschors, kiertjes bij palen, etc etc, toch alle roerend-goed-schuurplekken ontsmet met een Frans product en sproeispuit zodat het ook in de naden kan trekken. Bomen hebben we inmiddels allemaal afgezet met schrikdraad.
De dag erna, gisteren dus, jeukte Poupette dan weer en heb ik haar helemaal in de diatomeeaarde gezet. En vanmorgen vond ik haar rustig. Haar gezicht had geen open wondjes en ze stond niet te schuren... Zou het dan eindelijk...
Ik kreeg van Bribo meen ik de tip om ze te laten injecteren tegen kriebelbeestjes, maar dat durf ik niet omdat ik daar ook negatieve dingen over gehoord heb en omdat die spuiten in frankrijk geen MMA hebben gekregen, goedkeuring voor de franse markt. Net als butox op de franse markt geen MMA krijgt voor paarden. Wel bovins en ovins maar geen equides.
Afijn, weet je wat ik nu wel eens zou willen maken, misschien met hulp van jullie, misschien voor wiki-bokt, een stroomschema met vragen met ja en nee, dat je dan kunt elimineren en detecteren wat je paard voor kriebel heeft en dat je dan uitkomt met wat voor ingrediënten je moet behandelen. Dus geen merknamen, maar inhoudsstoffen.
Dus bijv (ik moet rare punten en streepjes ertussen zetten, anders verbouwt bokt het, maar het zou natuurlijk een mooi schema worden)
Jeukt het (stampen, bijten, schuren)?
Ja.............................................................nee
zie je beestjes............................................Ronde kale plekken?
ja...........nee ||||||||||||||||||||||||||||||||||| ja ...................nee
etc.
balance schreef:Niet leuk Monique. Er kan van alles meegespeeld hebben. Er is met die hele schoonmaak klus natuurlijk ook van alles gebeurd.
Ik vind het niet gek dat C nu P opzoekt. Ze is best onzeker en sluit zich daarom bij de sterkere aan.
Antropomorfisme is o zo menselijk maar ook een grote valkuil daardoor.
Je kent me inmiddels vast goed genoeg om te weten dat ik dit niet belerend bedoel.
Paarden hebben geen vaste rangorde maar vormen vriendschap groepjes.
tamary schreef:Niet vruchtbaar is niet meteen helemaal niet mannelijk meer. Zat ruinen die dekken bv. Het is meer iets om op te letten omdat agressie naar een merrie toe nogal eens te maken heeft met het ziek zijn van die merrie en dus aantrekken van roofdieren.