[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fardoe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:38

Monique heb je mijn stukje op Facebook gelezen over de plakballetjes van de Agrimonie in de voorplukken van mijn paarden. Mijn paarden kregen daar wondjes van op hun hoofd en benen. Ik voelde onder hun haren harde kleine bultjes, als een soort scherpe puntjes. Ze hadden er ook jeuk aan , duidelijk met mond aan benen jeuken.
Nu de balletjes er niet meer zijn en ze niet meer op dat stuk weiland staan , zijn de kleine bultjes op hoofd en benen weg.
Tot deze conclusie ben ik afgelopen week gekomen nu ze niet meer in contact komen met de Agrimonie.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:42

Ik zou na 10 dagen alles nog een keer met sebacyl doen, niet met een ander middel.
Om luizen te doden kan je trouwens ook je spullen in de vriezer doen, bv je dekens, kunnen ze ook niet tegen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 11:09

Hi Tamara, ja ik had je filmpje gezien, vreselijk wat een werk moet dat geweest zijn om het eruit te krijgen. Ik houd dat erg goed bij en als ze klitten hadden in hun voorpluk dan haal ik dat er dagelijks uit. Het zit dus niet lang. Poupette heeft dat wel een dag gehad een keer, ook maar twee bolletjes meen ik, maar toen jeukte ze eigenlijk allang. In haar sokjes heeft ze ze niet gehad. Haar voorlok is ook niet zo lang dat het de wondjes lager op het neusbot zou verklaren. Maar dank voor de info, ik weet nu helemaal zeker dat ik die krengen er meteen uit moet halen als ze er zitten.

@Tinka, ik heb zojuist een liter sebacyl besteld bij de d.a. ipv dat kleine flaconnetje wat ik nu had. Ze raadde me poor on van sebacyl aan, omdat wassen zoveel werk is. Ze zegt dat het net zo goed moet werken voor de tweede beurt, zeker omdat ze geschoren zijn. Maar ik mag niet wachten tot die 10 dagen dat de neten weer uitkomen. Ik moet het 2 dagen ervoor doen, omdat het spul in de huid moet inwerken en in het systeem moet terechtkomen. Als ik het op tien dagen doe, komen de neten al uit. Die kunnen zich dan nog niet voortplanten, dus daarvoor ben je met 10 dagen dan wel op tijd met poor on van sebacyl, maar de jeuk begint dan weer en dat wil ik niet. Dus dinsdag kan ik het halen en dat is dan mooi op tijd voor de tweede beurt denk ik.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:18

Klinkt logisch.
Ik vind dat de pour on van butox niet overal werkt tegen teken als ik het volgens de gebruiksaanwijzing gebruik. Dat doe ik dan extra veel met een spuit op rug manen en staart. En dan nog met een spons op hoofd, benen en nog wat op buik. Wel verdund, dat wordt aangeraden voor paarden.
Hoe lang werkt die pour on van sebacyl?
En hoe zit het als het regent. Ik weet niet of het nu bij jullie ook regent? Hier wel. Als ze dan buiten staan spoelt het er misschien wel weer af wat je nu gedaan hebt.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 11:24

Het zijn niet de balletjes in de voorpluk die de wondjes veroorzaken , maar de plant als ze er doorheen lopen met hun benen en met hun hoofd tussen de plant aan het grazen zijn.
Jouw paarden hebben de bultjes en jeuk duidelijk ergens anders van.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 11:40

fardoe schreef:
Het zijn niet de balletjes in de voorpluk die de wondjes veroorzaken , maar de plant als ze er doorheen lopen met hun benen en met hun hoofd tussen de plant aan het grazen zijn.
Jouw paarden hebben de bultjes en jeuk duidelijk ergens anders van.

Aha, goed dat je dat nog even aantipt. Dat zou dan weer wel kunnen. Nu is het wel zo dat Erwin erg fanatiek alles wegmaait met stekels, omdat we ons land ook laten hooien en zelf het hooi geven en dat voor ons (en de paarden denk ik ook) erg pijnlijk is als je in zo'n gedroogde stekelbos grijpt. Maar goed een enkele keer hebben ze ze wel gehad, maar niet zoveel dat ik denk dat het dat kan zijn. Maar het zou dan ook wel weer een combi kunnen zijn. Het hoeft niet uit te sluiten dat ze dat naast luizen niet ook heeft gehad. In ieder geval is haar gezicht nu heel rustig vandaag. Geen wondjes, ze jeukt aan haar gezicht niet voor zover ik haar heb kunnen betrappen, wel haar sokken staat ze te wrijven.

Tinka schreef:
Klinkt logisch.
Ik vind dat de pour on van butox niet overal werkt tegen teken als ik het volgens de gebruiksaanwijzing gebruik. Dat doe ik dan extra veel met een spuit op rug manen en staart. En dan nog met een spons op hoofd, benen en nog wat op buik. Wel verdund, dat wordt aangeraden voor paarden.
Hoe lang werkt die pour on van sebacyl?
En hoe zit het als het regent. Ik weet niet of het nu bij jullie ook regent? Hier wel. Als ze dan buiten staan spoelt het er misschien wel weer af wat je nu gedaan hebt.

@Tinka, ik heb ze opgehokt vandaag, want idd regent het eindelijk bij ons. En ja, ik weet van andere poor on producten dat de werking van het product vermindert met transpiratie en regen. Dus vandaar dat ze idd binnen staan, of althans niet in de boxen maar in de overdekte ruimte eromheen bij de hooiklok. Als ze naar buiten gaan, moeten de kleintjes sowieso een regendeken om, want het weer is omgeslagen naar echt herfst met bijbehorende temperaturen. Die regendeken zal er dan voor zorgen dat ze niet nat worden en dus het product niet verdunt. Het is wel zo volgens mij dat poor on's veel sterker
zijn. Dat moet veel meer door het bloed het paard gaan beschermen. Dat heeft minder te lijden van regen. Het wassen is veel verdunder werkt meer direct op de beestjes en spoelt er ook sneller uit denk ik. Ik heb dacht ik een keer ergens gelezen volgens mij was dat van butox poor on, dat je na een dag geen risico meer loopt dat de poor on kan wegspoelen, omdat het dan ingetrokken is in de huid. Maar een dag moet je wel voorzichtig zijn.

Ik doe met poor on's ongeveer hetzelfde als jij. Ik doe het van de oren tot en met de staartwortel. Dat maak ik vochtig met een spons, niet kleddernat want dan gaat het prod erna druipen. Maar ik moet het natmaken, want doe ik dat niet dan druipt het prod er gewoon af. Dus ik bevochtig van oren tot staartwortel de hele wervelkolom dan red ik dat meestal niet met 1 dosis poor on, dus nog een keer knijpen voor het tweede deel van de hele lengte. Bij Poupette doe ik het twee keer de hele lengte. (Ook de sebacil had ik bij haar minder verdund)

EDIT Ik borstel het masserend in.

Het hoofd heb ik nog nooit met poor on gedaan, maar dat zou ik wel kunnen doen op de manier die jij beschrijft.

Trouwens van Cebasyl heb ik zelf helemaal geen last gehad. Van Butox, wordt mijn gezicht heel vreemd koud, gaat mijn neus lopen en doet pijn van binnen en mijn keel doet altijd zeer.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 12:54

Ik breng dat butox wel altijd met handschoenen aan en de sebacyl ook. Is echt vieze troep. In Nederland heb je byemite ipv sebacyl en dat is bedoeld voor kippenhokken. Echt vieze troep dus.
Ik heb van butox juist geen last, wel van byemite. Ik gebruik wel de butox pour on.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:43

Van sebacil krijg ik een raar gevoel op mijn huid. Deed het altijd met handschoenen aan, op.
En het wordt blijkbaar in verschillende verdunningen verkocht. Ik had een flesje van ca 250ml voor iets van 60 euro. Moest je 2ml per liter water gebruiken.
Kochten we met een paar stalgenoten samen. Deden we een jaar mee (alleen de benen)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 15:26

Ik heb in het verleden 2 methodes gebruikt, nu al een flinke tijd gelukkig geen geïnfecteerde dieren meer gehad.
De ene dierenarts liet me een dubbele dosis wormkuur geven, herhalen na 2 weken. Hielp goed.
Daarna las ik over vlooien pipetjes voor honden, net achter de schoft aanbrengen. Hielp ook erg goed.
Wat een ellende die jeuk. Voor je dieren maar ook voor jullie om het aan te zien.
Ik heb ooit een flinke zonne-allergie gehad. Jeuk over mijn hele lijf. Dat gun je niemand.
Enne.. doe die puntjes maar niet :+ in de teksten want het is in de regels aangegeven dat dat niet de bedoeling is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 16:21

Tinka schreef:
Ik breng dat butox wel altijd met handschoenen aan en de sebacyl ook. Is echt vieze troep. In Nederland heb je byemite ipv sebacyl en dat is bedoeld voor kippenhokken. Echt vieze troep dus.
Ik heb van butox juist geen last, wel van byemite. Ik gebruik wel de butox pour on.

Het blijft allemaal zooi. Zouden paarden in de vrije natuur geen mijten en luizen hebben?

Flower033 schreef:
Van sebacil krijg ik een raar gevoel op mijn huid. Deed het altijd met handschoenen aan, op.
En het wordt blijkbaar in verschillende verdunningen verkocht. Ik had een flesje van ca 250ml voor iets van 60 euro. Moest je 2ml per liter water gebruiken.
Kochten we met een paar stalgenoten samen. Deden we een jaar mee (alleen de benen)

Ik hoop dat ik ook naar alleen de benen toe kan, met de sokken van Callas zal het wel altijd zo blijven, hoewel ze zelfs nu niet stampt.

balance schreef:
Ik heb in het verleden 2 methodes gebruikt, nu al een flinke tijd gelukkig geen geïnfecteerde dieren meer gehad.
De ene dierenarts liet me een dubbele dosis wormkuur geven, herhalen na 2 weken. Hielp goed.
Daarna las ik over vlooien pipetjes voor honden, net achter de schoft aanbrengen. Hielp ook erg goed.
Wat een ellende die jeuk. Voor je dieren maar ook voor jullie om het aan te zien.
Ik heb ooit een flinke zonne-allergie gehad. Jeuk over mijn hele lijf. Dat gun je niemand.
Enne.. doe die puntjes maar niet :+ in de teksten want het is in de regels aangegeven dat dat niet de bedoeling is.

Die dubbele wormspuit heb ik ook wel eens gehoord. Ik heb er nu 4 besteld. De twee kleintjes kunnen met samen 1 toen, maar ik geef ze nu ieder een enkele, dat is dan voor hun ook dubbele dosis wormspul.

Die vlooienpipetjes frontline lees ik heel erg vaak ja. Misschien dat ik toch overstag ga. Maar dan niet op Callas. Die kreeg ooit koliek van een mensenluismiddel.

O jee, ik schrik, wat heb ik gedaan dat tegen de boktregels is? Ik snap je niet? Puntjes, wat voor puntjes?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:27

Monique1963 schreef:
Hi all! Wat veel reacties. Dank. Ik ga even algemeen in op al jullie hints, tips en opmerkingen.

Toen Quarbonne kwam en aan zijn voeten beet, heb ik hem apart gehouden en ben ik meteen die eerste week hem gaan behandelen, met Butox 50ml dus wassen. De jeuk van Poupette was er toen al wel, maar deed pas achteraf een belletje bij me rinkelen. Ik heb daarna Quarbonne nog 2x met Butox pooron behandeld.

Toen kwam de zomer, met naar wat ik dacht kriebelmugjes. Dus heb ik behandeld met een Franse poor on, waarvan ik de naam nu even niet weet, oeh puntje tong... JAAAAAAAAAAA Versatrine. Ondertussen uiteraard blijven behandelen op de aangegeven tijdstippen met dit product.

Uiteraard iedere dag ook gesprayed met een gewone vliegenspray en butox iedere maand zo ongeveer. Ondertussen heb ik ook gewoon een paar maanden geleden ontwormd. Kleine mugjes niet zo veel last van gehad dit jaar, het was te heet.

Toen werd het almaar erger en heb ik met de oppas iedereen weer gewassen met Sebacil voor het eerst. Dat hielp bij Poupette dus helemaal niet en toen kwam ik via hier op bokt op het idee dat het mogelijk schimmel zou kunnen zijn en heb ik haar hoofd nog eens gewassen met imaverol. Ik heb ondertussen haar gezicht telkens behandeld met anti-itch en helemaal in de zinkzalf gezet.

Poupette krijgt al vanaf begin dit jaar mee ik, (toen Tamara me belde met dat ze de diagnose van Shadows overlijden wist, luchtzakmycose) een poedertje van landmuhle voor haar immuunsysteem. Omdat LZM alleen een kans heeft bij zwakke dieren. Dus ongeveer vanaf het moment dat ook zij een bloedneus had en de d.a. kwam en ik bang was dat ook zij luchtzakmycose had, krijgt ze aanvulling voor haar immuunsysteem en ook voor haar hoest. Een siroop en poeder van Landmuhle ook. En ze heeft nauwelijks gehoest deze zomer terwijl het zo droog en heet was. Dus daar erg blij mee. Ze is natuurlijk wel 22 jaar dus ze blijft het zwakste popje van de kudde.

Ook staat ze het kortst bij het gras, dus beestjes die aan het einde van een graspriet wachten, zoals teken en (herfst)mijt die zitten bij haar ook al snel op haar buik. Dus ja, ik weet zeker dat kriebelbeestjes in de natuur in het gras op hun slachtoffers wachten.

Ondertussen veel gelezen over schimmel, schurft, ringworm, mijten en luizen. Geconstateerd dat alle vier mijn paardjes onderhaarse korstjes hadden op hun gezicht en hals. Ze hebben geen kale plekken op hun lichaam of benen. Dat sluit ringworm en schurft en schimmel uit. Dan blijven creepy crawlers over. Ik las zelfs ergens dat er luizenfamilies zijn die zich concentreren op het gezicht.

Het onderscheid tussen mijten en luizen kan ik moeilijk maken. Bij het scheren viel wel op dat de manenkam van Quarbonne helemaal onder de witte schilfers zat. Ik heb goed gekeken maar ik zag geen luizen of neten. Ja ik had mijn leesbril op. Maar misschien zijn mijn ogen niet goed genoeg. Ik herkende ook geen witte vervellinkjes van neten. Dus waarschijnlijker zijn het mijten, maar goed. In ieder geval moest ik een insecticide hebben, dus vandaar dan toch weer behandeld met sebacil.

Want die imaverol dat heb ik dan een week geleden gedaan en dat hielp ook niet. En dat klopte dan met mijn constatering dat toen ik olie op Poupettes hoofdje inmasseerde, ze de dag erna minder jeuk had. Insecten kunnen niet tegen olie, schimmel wel.

Dus toen ben ik gaan scheren. Echt tot zo kort mogelijk op de huid, daarmee haal je ook veel neten weg. En ook luizen uiteraard want zo hard kunnen ze ook niet rennen dat ze mijn scheerapparaat voorblijven. Toen nieuwe messen voor het scheerapparaat en toen kon ik weer verder en dan eergisteren gewassen met iedereen met sebacil.

Ook alle halsters, vliegenmaskers, halstertouwen, zadel, zadelpad, borstels in de sebacil gezet. (Dekens niet want die heb ik al een jaar niet gebruikt en ik heb gelezen dat kriebelbeestjes niet een jaar zonder gastheer kunnen.) De hele dag laten intrekken.

Ook al is het hier onmogelijk, gezien dat er op zoveel land altijd wel beestjes overal zitten, in boomschors, kiertjes bij palen, etc etc, toch alle roerend-goed-schuurplekken ontsmet met een Frans product en sproeispuit zodat het ook in de naden kan trekken. Bomen hebben we inmiddels allemaal afgezet met schrikdraad.

De dag erna, gisteren dus, jeukte Poupette dan weer en heb ik haar helemaal in de diatomeeaarde gezet. En vanmorgen vond ik haar rustig. Haar gezicht had geen open wondjes en ze stond niet te schuren... Zou het dan eindelijk...

Ik kreeg van Bribo meen ik de tip om ze te laten injecteren tegen kriebelbeestjes, maar dat durf ik niet omdat ik daar ook negatieve dingen over gehoord heb en omdat die spuiten in frankrijk geen MMA hebben gekregen, goedkeuring voor de franse markt. Net als butox op de franse markt geen MMA krijgt voor paarden. Wel bovins en ovins maar geen equides.

Afijn, weet je wat ik nu wel eens zou willen maken, misschien met hulp van jullie, misschien voor wiki-bokt, een stroomschema met vragen met ja en nee, dat je dan kunt elimineren en detecteren wat je paard voor kriebel heeft en dat je dan uitkomt met wat voor ingrediënten je moet behandelen. Dus geen merknamen, maar inhoudsstoffen.

Dus bijv (ik moet rare punten en streepjes ertussen zetten, anders verbouwt bokt het, maar het zou natuurlijk een mooi schema worden)

Jeukt het (stampen, bijten, schuren)?
Ja.............................................................nee
zie je beestjes............................................Ronde kale plekken?
ja...........nee ||||||||||||||||||||||||||||||||||| ja ...................nee

etc.

Streep mij maar door. Ik dacht dat je i.ets als dit bedoelde.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 16:54

Laten we zeggen, Balance, dat we er geen punt van maken.

Nu nog eens wat over kuddedynamiek. Ik ben erg geschrokken. Ze hebben dus vanmorgen, gisteren en eergisteren avond binnen gestaan. Op het stukje voor de boxen, hooi gegeten, staan ze met zijn viertjes op een erg kleine ruimte, maar daar is geen vuil woord gevallen. Wel is het zo dat Prisca altijd trapt als er een paard achter haar staat. Dat vind ik heel vervelend, maar goed, daar kunnen we mee leven. Ze trapt absoluut niet naar ons. Die dreiging geeft wel veel onrust bij Callas die in haar schrikkerige onbeholpenheid nogal eens vreemde sprongen maakt en dan achter Prisca terechtkomt en dan schrikt Callas bij voorbaat daar al van en gaat dan aan de kletter op die postzegel.

Dus ze hebben lang niet in het land gestaan voor hun doen. Ook de nachten niet. Dus nu is er zon, dus ik doe ze naar buiten. Het land is niet veranderd, wel is er gisteren een schrikdraadlint bijgekomen. Het stormt als een idioot dus fris weer. En tot mijn grote verbazing zijn we allemaal hups en blij en moet er gebokt en gerend worden. Hartstikke leuk, of toch niet. Vooral Quarbonne was vreemd. Hij rende in een banaantje dus met enorme stelling zal ik maar zeggen, hals laag en jagen. Fout jagen. Op Poupette. Haar in een hoek drijven en dan omdraaien en meppen. Niet vrolijk, nee, gericht. IK denk dat stopt zo wel. Maar het stopte niet. Poupette was slim genoeg om zich niet meer echt in een hoek te laten drijven, maar ze was kapot na een paar rondjes. Maar ja, ze laat zich niet vangen natuurlijk. Het geluid dat uit haar luchtpijp kwam was zo enorm fout. Dus ik heb het hek opengezet, me tussen hem en haar gepost en haar bij weer een ronde galop zo eruit laten rennen en hop het hek dicht.

Prisca stond alleen maar te kijken. Die staat als een gehouwen rotsblok, niemand die in haar buurt durft te komen en ze verzet geen stap. Dat respecteert iedereen. Die ging ook niet grazen maar stond te kijken.

En terwijl ik me bezorgd over Poupette ontfermde, ging Quarbonne Callas te grazen nemen! Ik denk, ik kijk het heel even aan, maar ik wil niet dat Callas rent vanwege haar been, dus ik was al naar haar aan het lopen (ik vermoedde dat hij zich toch niet zou laten pakken) om haar ook uit het land te halen. Precies op dat moment jaagt hij Callas in de hoek bij de rijbak, waar Prisca staat, Callas komt achter Prisca terecht, die gaat naar Callas meppen en raak en Quarbonne gaat er gewoon een schepje boven op doen! Hij draaide zich gewoon om om ook naar Callas te gaan meppen. Callas was bezig door het draad te gaan, stond geen spanning nog op, ik was nog niet klaar, draad rekte al helemaal uit, ik gillen naar Prisca die hield gelukkig op. Ik erheen rennen. Quarbonne vluchtte voor me, Prisca blijft staan, ik schop haar weg, ja sorry en val Callas om haar hals om haar te kalmeren. Och och och erm ding. Helemaal over de zeik, doorweekt, katskreupel op haar zere been, een bibberend hoopje ellende dat stond te hijgen met haar hoofd helemaal laag. Wat nu Pipo.

Dus ik met haar praten en aaien en een tietjesknuffel, moest ik hoesten, spuit ze weg van schrik. Weer ernaar toe en weer kalmeren. Q en P stonden de hele tijd te kijken. Toen wilde Q aan komen lopen. IK ging door het lint, vuile K-pony, dus ik heb hem gewoon gechargeerd (landje pik) tot het wel duidelijk was dat ik enorm pissed off was. Toen kwam Prisca, nou die kon hem ook krijgen. En ondanks dat ze niet beweegt als je op haar afkomt, was mijn boodschap nu wel erg duidelijk. Na een tien minuten schat ik kwam iedereen dan tot rust en bleef op de plek waar die was, maar zonder te gaan eten. Ik vond dat ik Callas maar uit het land moest halen en die twee trapknollen maar lekker mekaar in elkaar moest laten trappen.

Dus ik neem mijn hartelief mee en ze volgt als een lammetje, is zwaar onder de indruk van alles. De andere twee volgen ons en ik denk ik laat het maar even zo. Dus we komen richting de stallen en ineens wil iedereen bij me zijn. O o wat was ik ineens interessant. Nou f*ing niet dus, rot op. Erg mooi om te zien hoe mijn boze adrenaline gevoeld werd. Ik lekker tuttelen met Callas. Maar goed, het leven moet weer een keer verder, dus ik neem afstand en kijk hoe het nu verder gaat.

En wat ik dan he-le-maal niet begrijp, is dit. Als ik nou in elkaar getrapt was, dan zou ik toch mijlenver bij die paarden wegblijven. Nee, Callas is helemaal into Prisca. Ze blijft bij haar, op zo'n zeg 7 meter afstand. En zo is het nu. Poupette er ook weer bij en Erwin is net wezen kijken en men graast.

Ik snap daar nou helemaal niets van. Uiteraard heb ik dit niet op film, want ik verwachtte dit niet. Maar ik baal wel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 17:35

En ik baal nog gewoon even door, luizen zijn er nog steeds bij allebei de kleine en het gaat net weer hozen als in alles meteen blank en ik ga ze halen want die 2 geschoren kleine moeten niet in de regen staan. Ze stonden onder de bomen te schuilen. Ik roep, men komt, veel te snel, het is meteen spekglad, ik loop naar de stal hoor een enorm hoefgetrappel en een plof achter me, is de oude dame uitgegleden en gevallen. Ze was erg verdwaasd en heeft haar achtervoet zeer gedaan, die moest meteen op rust. Afijn, alles nu op stal.

Ik heb het geloof ik even niet zo met paarden dezer dagen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:00

He wat een narigheid allemaal.
Ik zou zeggen, neem een lekkere kop thee met wat lekkers en laat de boel even lekker de boel.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:54

Niet leuk Monique. Er kan van alles meegespeeld hebben. Er is met die hele schoonmaak klus natuurlijk ook van alles gebeurd.
Ik vind het niet gek dat C nu P opzoekt. Ze is best onzeker en sluit zich daarom bij de sterkere aan.
Antropomorfisme is o zo menselijk maar ook een grote valkuil daardoor.
Je kent me inmiddels vast goed genoeg om te weten dat ik dit niet belerend bedoel.
Paarden hebben geen vaste rangorde maar vormen vriendschap groepjes.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 19:17

balance schreef:
Niet leuk Monique. Er kan van alles meegespeeld hebben. Er is met die hele schoonmaak klus natuurlijk ook van alles gebeurd.
Ik vind het niet gek dat C nu P opzoekt. Ze is best onzeker en sluit zich daarom bij de sterkere aan.
Antropomorfisme is o zo menselijk maar ook een grote valkuil daardoor.
Je kent me inmiddels vast goed genoeg om te weten dat ik dit niet belerend bedoel.
Paarden hebben geen vaste rangorde maar vormen vriendschap groepjes.

Je mag belerend zijn, hoor, en ja het is zo bizar hoe wij mensen verschillen van dieren en hoe bizar de natuur dan is. Hoe hard eigenlijk wel. En hoe triest (jaja ik projecteer) is het dan dat je in elkaar getrapt wordt en dat je dan graag bij die bully wil zijn. LOL, ik vond het wel Karma dat Prisca viel, maar goed dat is weer projecteren.

Ik vond net Poupette heftig rillend op stal. Ze was wel een beetje nat van vanmiddag, maar ik vraag me af of de adrenalinerush en haar luchtpijp haar parten spelen. Nog geen koorts opgenomen, dat háát ze. Dus nu onder twee fleesedekens gezet en warm gewreven. Ik ga straks weer kijken of ze nog rilt. Zo ja, ga ik koorts opnemen. Zo nee, dan had ze het gewoon koud. Ze staan overdekt maar de temperatuur is enorm gedaald en dan natuurlijk geen haartjes meer. Ik ga op kramers nog een paar (regen)dekens bestellen. Ik heb maar 1 wisselset en dat is te weinig nu dat ze geen haartjes meer heeft. Voor Q ook dekens bestellen. Het mag wat kosten dezer dagen jongens... pfff.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 00:10

Vervelend Monique. Toch denk ik dat het in iedere kudde wel eens hommels is.
Alles ze weer bij elkaar in de buurt grazen zal het wel oke zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 09:32

Hey Imaudy en allemaal, vanmorgen ging het weer normaal. Ik denk dat het komt, door in feite twee dagen binnenstaan, stormachtig weer en Prisca was hengstig ook nog. Misschien dat Quarbonne toch nog 1 hormoon had en even hengst wilde spelen. Het is allemaal niet zo erg uiteraard, als Callas niet in de hoek getrapt was. Ze was enorm stijf vanmorgen. Ze heeft wel in de stal gelegen zag ik, dat vind ik dan wel weer fijn, dan heeft ze haar been rust gegeven. En als hij ook niet zo had lopen jagen op Poupie dan was het ook geen probleem geweest als zij een jong ding was geweest. Maar omdat ze al luchtwegproblemen heeft was het geluid na te lang rennen, dramatisch. Het rillen na afloop na een uurtje moet echt het wegvallen van de adrenaline zijn geweest. Ze is nu weer goed. Dekentjes van vannacht eraf gehaald en ze lopen allemaal buiten, afgewaaide boombladeren te eten.

Ik heb inmiddels voor beide kleintjes drie dekentjes besteld bij MHS, in Nederland nota bene. Het is erg lastig om voor mini's spullen te krijgen in Frankrijk. De dekens die ik nu heb voor haar, zijn voor minishet zgn bij Kramers, maar daar verdrinkt ze in. Dus gisteren opgemeten, allebei, en nu dekens gekocht. Twee regendekens voor ieder met 100 gram. En twee fleecedekens voor ieder voor eronder als het koud is en regent. Is het dan nog te koud, dan kan ik nog variëren met combi's van meerdere dekentjes die ik nu heb. Ik hoop dat de haartjes snel gaan groeien. Ze zijn nu wel heel fluweelzacht letterlijk. Het voelt echt als fluweel. En dan maar hopen dat de d.a. idd haar bestelling voor cebacil binnenheeft dinsdag, want onder dekens is het natuurlijk een feest voor luizen.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 17:20

Pff, het is wat met de kriebelbeestjes en kuddegedoe |(
Hier ooit onze oude en jonge shetlander niet meer bij elkaar gezet, nadat het het oudje bijna z'n oog had gekost. Dan maar een draadje ertussen...
En een vriendin van me kon laatst naar de kliniek met haar oudje door kuddegedoe. Is daar geopereerd en heeft een week op de IC gestaan. Thuis eerst apart gehouden van de kudde omdat ze nog moest herstellen maar daarna na lang dubben toch maar besloten haar in het vervolg apart te houden van de kudde. Zodat ze haar plekje niet meer hoeft te verdedigen, wat ze eigenlijk niet meer kan en waardoor het zo mis ging. Ze kan de kudde zien en als ze dat wil ook met ze kroelen, maar kan zich terugtrekken als ze dat wil. Ze lijkt er wel relaxed en happy onder, maar blijf het lastig vinden om dat te beoordelen.
Ik wil hiermee overigens absoluut niet zeggen dat je ze uit elkaar moet halen hoor. Is meer om aan te geven dat je niet de enige bent.

En wat betreft de kriebelbeestjes heb ik inderdaad een keer aangegeven dat ik ze een injectie heb laten geven. Omdat ik en m'n dochter allebei niet tegen het spul kunnen waarmee ze gewassen moeten worden (by-mite?). En scheren zag ik ook niet zitten omdat die van mij verstijft van het geluid van een ritselende regendeken (bij zichzelf en bij anderen). En ik ze toch wel graag grotendeels buiten wil hebben...
Naast die injecties die zijn we ook door andere voeding gaan werken aan meer weerstand in de hoop de injecties overbodig te maken. Afgelopen 3 winters geen injecties meer nodig gehad want geen kriebelbeestjes meer, maar weet uiteraard niet of dat door de veranderingen in het voer komt ;)

Sterkte Monique, kan me voorstellen dat je even de balen hebt van het paardengedoe...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 21:51

Hi all en @Bribo, ja daar was ik gisteren ook bang voor dat het helemaal mis zou gaan. Er gaat van alles door je heen. Erwin zei gelijk dat Quarbonne dan maar verkocht moest worden, maar ja, zo eenvoudig is dat niet, want punt 1 ik wil eigenlijk dieren niet uit hun kudde rukken en hij heeft binnen een jaar dan al 3 huizen gehad. Punt 2 ik mag hem volgens het contract niet wegdoen, ik mag wel de stichting vragen opnieuw te bemiddelen.
Maar goed, vandaag was er weer helemaal niets aan de hand. Wat ik er wel van geleerd heb, is dat ik voortaan in vergelijkbare situaties hem eerst ga laten uitrazen op het rijveld of zo. Alleen.

Heerlijk voor jou Bribo dat je paardjes niet meer jeuken, houden zo! Er wordt hier heel erg veel minder gejeukt, als in enorm veel minder dan een paar dagen terug, maar nog wel af en toe steeds. Dus dinsdag weer behandelen en dan iedere 7 dagen blijven doen voorlopig, tot ik ze niet meer zie jeuken. Wel bijzonder, is dat de twee kleintjes bijna constant aan het groomen waren met de luizen en nu vraagt Quarbonne zowel aan Callas als aan Poupette te groomen, maar ze gaan er niet op in. Bijzonder. Het groomen was dus minder sociaal als wel gewoon help me van mijn jeuk af.

Vandaag was het een schitternde dag van ruim 25 graden. En ik heb weer op Prisca een ritje gemaakt. Eerst even in de bak gestapt en over balkjes gestapt, ze is slordig op haar voeten, en daarna een deel van de nieuwe track gereden. Twee stukjes gedraafd, twee stukjes gegaloppeerd. Wel bijzonder, Prisca wil graag naar huis en ik heb haar altijd laten gaan zoals ze wil, voluit. Vandaag heb ik eens tempo teruggevraagd midden in de galop en er was een groot stuk verrassing bij haar, maar ze luisterde keurig. Ze was wel superheet met draven en enorm voorwaarts met stappen, maar ik moet er een beetje om lachen, want haar beentjes gaan zooo snel, hahaha. Als gebruikelijk onderweg weer regelmatig laten rusten, maar dit keer niet laten grazen. Ik kwam terug met een brede smile op mijn gezicht. Wel bij thuiskomst als beloning laten grazen. Daarna mocht ze lekker in het weiland, maar dat wilde ze helemaal niet! De andere gingen wel, maar zij heeft zeker nog tien minuten staan treuren. Dus af en toe gaan aaien. Ik weet niet wat ze wilde, maar ze wilde misschien nog even kletsen of zo. Uiteindelijk droop ze af. Een uurtje geleden heb ik ze dan geroepen om ze bij het hooi te laten en ze kwam echt keihard aan gegaloppeerd met zijn allen. Dus nu ben ik weer blij. En zij ook ;-)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 22:49

Ze is hengstig schreef je. Tel uit je winst *D. Dat vermoeden had ik trouwens al gisteren na de reactie van Q. Ook ruinen claimen merries. Helaas.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 23:32

Hoi hoi
Wat een gedoe joh met Q...
Ontzettend balen van Callas ook, maar goed gehandeld met het op afstand houden van Q en Prisca..ik had net zo gehandeld
Hopelijk blijft het nu rustig..

Voor de jeuk..tsja..dat blijft moeilijk..ik heb ooit wel een frontline pipetje gebruikt, 1 voor kleine honden voor mijn shetje..werkte fantastisch en ze heeft nooit meer kriebelbeestjes gehad
Maar ik begrijp je terughoudendheid daarin heeeel goed..ik vond het ook heel eng

Ik vind het zo fijn om te lezen dat je zoveel plezier beleefd aan de ritjes met Prisca

Ik vond trouwens Callas heel aandoenlijk in het filmpje dat je een trosje paarden in de wei zet..ze doet zo haar best het goed te doen dat ze er wat nerveus van wordt
Je hebt er een bijzonder paardje aan en in zekere zin ook echt een gouden vriendin...

Ik blijf volgen!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 00:22

Zou Q een klophengst kunnen zijn? Hij probeert de boel wel heel erg te regelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 00:26

Niet vruchtbaar is niet meteen helemaal niet mannelijk meer. Zat ruinen die dekken bv. Het is meer iets om op te letten omdat agressie naar een merrie toe nogal eens te maken heeft met het ziek zijn van die merrie en dus aantrekken van roofdieren.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 00:35

tamary schreef:
Niet vruchtbaar is niet meteen helemaal niet mannelijk meer. Zat ruinen die dekken bv. Het is meer iets om op te letten omdat agressie naar een merrie toe nogal eens te maken heeft met het ziek zijn van die merrie en dus aantrekken van roofdieren.

De ene ruin blijft meer hengstegedrag houden dan de andere, maar echt in een kudde de boel proberen te regelen vind ik meer iets voor een hengst. Een ruin heeft meestal niet zoveel te vertellen :+
Ik denk ook wel dat Q echt een echt ruin is, maar pfoe het is wel een heerschap zeg!
Monique, als je hem weg zou doen, dan zou ik dat wel begrijpen hoor, maar snap dat als je voor een dier kiest dat je hem wilt houden.