Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:59

Dat is nu net ook het probleem.
De voorbeen wordt heel ver weggesmeten, dat die benen echter niet gelijk gaan en taktonrein ten opzichte van de achterbenen ziet niemand. Dat de rug gewelfd is maar dan juist de verkeerde kant op valt de jury niet eens meer op en dat de achterbenen niet meer onder de massa maar juist erachter geplaatst worden is iets wat mensen maar voor lief nemen.

Dat dat niet in de boeken staat wordt afgedaan met een simpel maar dit is universitair en niet voor beginners, of jullie kunnen dit niet dus hands off. Maar het gaat er niet om dat wij het niet kunnen het gaat er niet om dat wij niet op de universiteit zitten het gaat erom dat het nergens beschreven wordt en niet strookt met de theorie die wel beschreven staat. Uiteindelijk zijn er veel goede boeken geschreven over een goed gereden grand prix en zijn er vele honderden mooie fotos geschoten, ook van AvG.
Vroeger zat ze anders reed ze anders.

En als je dan als geinttreseerde zit te kijken en die uiterlijkheden bemerkt en opmerkt moet je je mond houden omdat je het niveau niet kunt evenaarden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 23:19

ik denk dat iedereen hier dan zijn mond over zou moeten houden. ik heb zelf nog nooit één wedstrijd gereden, maar ben wel als groom meegeweest, en zelfs in de Z (waar ik nog écht niet ben) zie ik mensen gewoon beroerd zitten, op paarden die beroerd lopen/ bewegen. dat wil niet zeggen dat ik het zelf beter kan, of dat mijn paard beter is. en dát wil weer niet zeggen dat mensen als ik er dan ook geen mening over kunnen/ mogen hebben imo.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:31

Gadverdamme, waar het heen met de dressuur? Erg misselijk gewoon :/

Heb het topic niet doorgelezen...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 10:37

Kafue schreef:
Dat is nu net ook het probleem.
De voorbeen wordt heel ver weggesmeten, dat die benen echter niet gelijk gaan en taktonrein ten opzichte van de achterbenen ziet niemand. Dat de rug gewelfd is maar dan juist de verkeerde kant op valt de jury niet eens meer op en dat de achterbenen niet meer onder de massa maar juist erachter geplaatst worden is iets wat mensen maar voor lief nemen.

Dat dat niet in de boeken staat wordt afgedaan met een simpel maar dit is universitair en niet voor beginners, of jullie kunnen dit niet dus hands off. Maar het gaat er niet om dat wij het niet kunnen het gaat er niet om dat wij niet op de universiteit zitten het gaat erom dat het nergens beschreven wordt en niet strookt met de theorie die wel beschreven staat. Uiteindelijk zijn er veel goede boeken geschreven over een goed gereden grand prix en zijn er vele honderden mooie fotos geschoten, ook van AvG.
Vroeger zat ze anders reed ze anders.

En als je dan als geinttreseerde zit te kijken en die uiterlijkheden bemerkt en opmerkt moet je je mond houden omdat je het niveau niet kunt evenaarden.

Precies

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:08

Als dressuur ontspanning is, gymnastiseren, samenwerking, balans-
Waarom mag er dan zo verkrampt gereden worden?
aarom zwiepende staarten, prikkende sporen, dwangmatige nekstretchoefeningen, paarden die teveel op de voorhand worden gereden, stress in de ogen?

Mag dat serieus punten opleveren?..

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:16

Dat blijf ik een rare opmerking vinden; dat als je niet op dat niveau rijdt, dat je dan geen commentaar zou mogen hebben. Ik rij zelf op geen enkel niveau maar ik zie heel goed of iets mooi of niet mooi is. En dan nog, mijn moeder heeft de ballen verstand van paardrijden maar die zegt af en toe ook hele rake dingen.
Neemt niet weg dat ik echt wel respect heb voor mensen die naar een hoog niveau kunnen rijden, want zelfs al heb je een voorgeprogrammeerd paard onder je derriere dan nog moet je wel de knopjes weten te vinden én ze op dat niveau kunnen houden.
En wat de plaatjes betreft; ik blijf ze lelijk vinden om te zien. Doet er voor mij niet toe welke discipline, trainingsmethode, ruiter, paard of momentopname is. Ik zou het ook niet erg vinden als de KNHS maatregelen neemt tegen slechte dingen die in de paardensport gebeuren, alleen hadden ze dat ook wel zonder die plaatjes kunnen doen. Het lijkt mij dat ze nu alleen zeggen dat ze gaan onderzoeken omdat ze naar aanleiding van de plaatjes niets anders hadden kunnen zeggen om hun hachje te redden. Daarbij betwijfel ik of de onderzoeken echt iets positiefs gaan uithalen voor de paarden. Het zal wel een 'foei' en daarna zand erover worden...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:23

detour schreef:
Als dressuur ontspanning is, gymnastiseren, samenwerking, balans-
Waarom mag er dan zo verkrampt gereden worden?
aarom zwiepende staarten, prikkende sporen, dwangmatige nekstretchoefeningen, paarden die teveel op de voorhand worden gereden, stress in de ogen?

Mag dat serieus punten opleveren?..

Stel al deze vragen eens aan Anky of aan diegenen die regelmatig hoger jureren...
Dan zullen er wel een paar oogjes rollen en een paar mondjes stil blijven omdat ze weten, ze dondersgoed weten wat het probleem is maar het niet willen aanvaarden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:23

Ik ben het met Kafue eens, hetzelfde vallen mijn zus (oud-instructrice, jurylid, Z samengesteld en minstens 50 jaar tussen de paarden, en ik 30 jaar ervaring met paarden) ook op. De "top"dressuur paarden lopen alsof ze van voor naar achter ipv van achter naar voor worden gereden. Maw, ze worden van voren in de krul gedwongen, ipv. systematisch naar de verzameling toegereden.

Als ik die foto's zo zie, dan word mijn idee bevestigt.
De druk om aan de top te komen en te blijven (en eerzucht?!) is blijkbaar zó groot dat men het doel van de dressuur is vergeten.
Vermoedelijk is één en ander ook mogelijk, doordat men jonge paarden snel wil klaarstomen voor het grote werk, dat brengt nl veel, heel veel, geld op...

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:28

Met jullie laatste opmerkingen ben ik het weer volkomen eens. Ik heb ook een hekel aan het beeld wat Kafue hier opnoemt. Dit beeld vertoond Anky helaas ook wel eens met Salinero (heb dit al gezegd, zie blz 27 van dit topic). Maar niet met haar andere paarden. Dit beeld wordt ook vertoond door veel van haar leerlingen en ik begrijp ook niet dat ze daar mee scoren: ik heb zelden een proef van Edward gezien waar ik blij van wordt.
Helemaal mee eens dus.

Echter: het beeld wat jullie omschrijven is niet het resultaat van de trainingsmethode van de foto's van TS. Nelson loopt niet zo, Paint ook niet, Bonfire niet, Krack en ik kan er nog wel een paar opnoemen. Ook geen staartzwaaiers trouwens. En Anky zit (behalve soms op Salinero dan) niet achterover. Ik zie ook veel te veel mensen achterover zitten op de concoursen, er is te weinig aandacht voor een goede zit.

Omgekeerd heeft de puur klassiek geschoolde Balagur van de school van Theodorescu ook op het EK de hele tijd proef met zijn mond open en staartzwaaiend gelopen. Wel een geweldige piaffe verder, maar dat verstoorde het beeld helaas. Ook Whisper van Monica liep de hele tijd staartzwaaiend, is van dezelfde anti-Anky school. Het zijn maar een paar voorbeelden, maar ik wil maar aangeven dat er geen 1 op 1 verband is tussen de beelden die jullie aanhalen en de Anky trainingsmethode.

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:34

Eerst even, ik vind de foto's er ook niet echt comfortabel uitzien.
maar, ze rijden de paarden niet zo maar zo diep en rond. Ze zijn al jaren bezig om dit systeem te ontwikkelen. Het beter te maken en om als doel de paarden zo los mogelijk te maken. Ik en denk nog meer mensen hier op bokt weten niet het hele fijnen van deze methode. Dus vind ik het erg moeilijk om en iets over te zeggen. Er is nog nooit bewezen dat dit schadelijk is voor het paard. Het gaat pas schadelijk worden als mensen met hun basis paard ook zo gaan rijden zonder er goed over na te denken. Deze mensen anky en zo staan voor 100% achter hun methode.
Ik heb dit systeem wel is van dicht bij meegemaakt en de paarden worden echt niet een heel uur zo gereden. Er wordt juist ook heel veel ontspanning gevraagd.
Nog wel even voor de duidelijkheid, als ik de foto;s zie denk ik ook van nou moet dat nou. Maar ik denk ook als je misschien de hele methode goed beheerst dan hoeft het denk niet schadelijk te zijn. Maar ik ben ook maar een leek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:43

magda_90 schreef:
Gadverdamme, waar het heen met de dressuur?

Tja dat krijg je als het doelloos is ROFL

Wat míj betreft is het een grappig spelletje geworden wat níets meer met paardríjden van doen heeft.
Dáár kan ik prima over oordelen volgens de kriteria van degenen die roepen dat je niets mag zeggen over gp ruiters als je geen gp rijdt. Ik rij/dresseer op zuurstofarm hoog niveau ( http://www.mijnalbum.nl/Foto-W6VMJS6N.jpg ) in de werkelijke wereld Pling

Serieus: het is inderdaad echt een fundamenteel probleem wanneer niemand op het netvlies heeft waar het toe díent, wat dus eigenlijk allemaal ís.
Wedstrijden Klassiek Ringdressuur zijn net als het hoogspringen bij atletiek. Erg knap, maar wat heb je eraan op je rug te landen als je over een hekje springt?! Pling

hc

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:48

Sport houdt mensen van de straat. Je sport of je voert oorlog, dus hoogspringen heeft ook nut. Moeten we alle sporten dan maar afschaffen als ze niet nuttig zijn? De discussie hoeft wat mij betreft niet die kant op te gaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:49

Even voor de duidelijkheid: Ik vind Ankie een goeie amazone, maar als ik naar de hogere dressuur in het algemeen kijk, dan komt toch wel regelmatig het beeld naar voren van een paard dat de rug "andersom" gebruikt. De achterhand lijkt achteraan te komen, zeg maar. En dat is een verschijnsel wat je krijgt als je een paard in de krul trekt/dwingt. Ik begrijp best dat een goed paard niet ineens een kortere levensverwachting krijgt van met de kin op de borst lopen, maar rijtechnisch voegt het niets toe, en ik zou het verstandig vinden als mensen terughoudender worden met het toepassen ervan. Er gaat een verkeerde boodschap vanuit.

Net zoals die rij-instructrice die een meisje haar welshpony wel even zou leren afbuigen: Vaste martignaal aan pony. Pony houdt hoofd omlaag, klaar.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:50

anneve schreef:
Sport houdt mensen van de straat. Je sport of je voert oorlog, dus hoogspringen heeft ook nut. Moeten we alle sporten dan maar afschaffen als ze niet nuttig zijn? De discussie hoeft wat mij betreft niet die kant op te gaan.

Ik geloof ook niet dat dat nu weer is wat HC bedoeld.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 11:55

Zonder sport waren er nauwelijks nog paarden, dus aan de sport hebben veel paarden hun leven te danken. Maar of het zo moet zoals het gaat, tja daar kun je avonden over kletsen. Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:28

Zoolgangster schreef:
Zonder sport waren er nauwelijks nog paarden, dus aan de sport hebben veel paarden hun leven te danken. Maar of het zo moet zoals het gaat, tja daar kun je avonden over kletsen. Lachen

Ik denk dat dat wel meevalt; er is altijd nog een grote groep mensen die recreatief rijd. Dat ze hun leven te danken hebben aan ons klinkt alsof ze maar dankbaar moeten zijn dat we ze houden en met ze fokken. Ziek

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 13:03

daniella74 schreef:
anneve schreef:

Ik geloof ook niet dat dat nu weer is wat HC bedoeld.

Jij snpt het.

Hoogspringen is heel nuttig als je niet op je rug landt Haha!

Paarden zouden als de mens ze niet massaal had overbejaagd en op hun leefgebied was gaan wonen nog massaal in het vrije veld voorkomen. ´Nut´ of ´bestaansrecht´ zijn lastige ethische punten en het recht erop te gaan zitten voor de lol al helemaal. Dat is echter inderdaad het topic niet.

Wat wél het topic is, is of op je rug landen wel de bedoeling is.
Als toets van de absuluut bereikbare hoogte wel. Als toets van hoe hoog een mens aan de praktijk gerelateerd kan springe niet.
Idem klassieke ringdressuur. Als toets van hoe strikt geautomatiseerd een paard kan worden wel, als toets van aan de praktijk gerelateerde nageeflijkheid niet.

Terug naar de ethiek is het hoe je het ook wendt of keert niet van deze eeuw om paarden te dwingen te ontspannen als dat al zou kúnnen....
Je vrouw met dwang onder de knoet houden is niet (meer) geaccepteert en je vrouw blij ´maken´ door haar niet te slaan is Lips are sealed
Dit kan je regelrecht op de omgang me paarden projecteren. Regelrecht aanhouden tegen het voor de lol erop gaan ziten.
Wat gaat de KNHS hier in bredere zin meer doen vóór de publieke opinie de ruiterij de ethiek van de 21ste eeuw oplegt?

hc

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:46

Het moge duidelijk zijn dat de publieke opinie zo maar kan afwijken dan die van jou HC. Een paard met een vrouw vergelijken is absurd en beneden je stand trouwens.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:57

anneve schreef:
Het moge duidelijk zijn dat de publieke opinie zo maar kan afwijken dan die van jou HC. Een paard met een vrouw vergelijken is absurd en beneden je stand trouwens.

Slapen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:41

Ik vind dat HC wel een mooie vergelijking maakt en snap waar hij heen wil.
Het gaat er om dat als je een paard een bepaalde rijtechnische behandeling geeft de halve wereld ach en wee roept maar als je aan die behandeling als bekend ruiter een methode ophangt je er duidelijk mee weg komt en vele je (willen) volgen.

Fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 19:34

Kei zielig paard!

Hoe kan je dat doen Verdrietig

het word als maar gekker!
die van mij loopt niet eens aan de teugel lkkr laten zo komt vanzelf!

Bonfiralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:23

Ik buig mijn paard altijd op de manier van Anky los, alleen dan aan een wat langere teugel. Ik geloof dat het flexen heet ofzo. Ze worden er wel super soepel van.
Ik vind ook dat er een duidelijk verschil is tussen de foto's van PP en die van Anky. PP kon echt niet weg.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:04

Nou ja mensen ik zie dit toppic pas nu. Maar wees eens eerlijk, hoeveel mensen hier op dit toppic, die het als `schande`uitmaken hebben hun paard ook niet eens in zijn mond gerrost?

Zijn jullie Grand prix? Nee
Heb je dus ervaring op dit niveau? Nee
Weet je dan waar je over oordeelt? Nee

En als je niet Grand prix wil zijn, dan doe je het toch op je eigen manier?Er zijn er genoeg om uit te kiezen. Niets mis mee, als het voor jullie werkt ok, maar dit werkt dus voor anky blijkbaar. En je veranderd er toch niets aan.
Ik buig mijn paard ook vaak door, niet zo extreem welliswaar, omdat hij simpelweg te sterk is en ik denk ook niet dat het zo extreem hoeft, het is geen atleet. Mijn instructie krijgt hem wel verder dan mij. Dan loopt hij ook aardig kort...maar daarna loopt hij heerlijk. En geloof me, hij is er in de 4 jaar echt niet slechter van geworden, nee juist beter.
Ik weet bij god niet wat er zou gebeuren als ik op dat niveau zou zijn. Ik kan dan ook niet zeggen of het echt werkt of niet, hangt ook af van het type paard. Dus ik vraag me af hoe het komt dat jullie hier zo over kunnen oordelen...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:18

@Norway-girl, even een reactie op jouw bericht:

Als ik in de krul zou worden getrokken, zou ik bij een andere ruiter die wat minder vraagt ook helemaal perfect gaan lopen.

Daar doel ik op dat jouw instructrice hem verder krijgt dan jezelf.
Daar ooit over nagedacht?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:20

@ Norway_girl: als ik naar de foto's in je HAW topic kijk, dan zie ik een paard dat met een gekantelt hoofd, soms zelfs achter de loodlijn loopt, en vaak teveel gewicht op de voorkant heeft.

Wie ben jij dan om mij te vertellen dat ik geen oordeel mag hebben?? Ik rij, ik voel en ik kijk, en kan dus oordelen over wat ik zie.... Dat wil niet zeggen dat ik dingen beter kan doen, maar wel dat ik kan aangeven wat er niet, en wat er wel klopt.

(en wat er bij jou wel klopt: je eigen houding is best netjes, je trekt hem niet aan de teugel, en je paard gebruikt zijn achterhand netjes)