slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Danique1990

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:17

Ik zie altijd zo'n dode-dieren-wagen langs komen ( als er bij de buurman bijv. een koe overleden is) En dat vind ik zo smerig om te zien.. moet er niet aandenken dat ze ooit zo mijn schatjes op komen halen.. Is er ook een andere manier voor ? weet iemand dat misschien ?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:38

Danique1990 schreef:
Ik zie altijd zo'n dode-dieren-wagen langs komen ( als er bij de buurman bijv. een koe overleden is) En dat vind ik zo smerig om te zien.. moet er niet aandenken dat ze ooit zo mijn schatjes op komen halen.. Is er ook een andere manier voor ? weet iemand dat misschien ?

De slacht..........

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:03

Als je paard alleen maar pijn heeft en niet meer kan genezen dan is het denk wel beter dan dat die alleen maar pijn heeft. Als ik zou moeten kiezen tussen hem/haar te moeten laten inslapen of naar de slager brengen dan zou ik hem naar de slager brengen omdat ze dan gelijk dood is. Bij inslapen verslappen eerst de spieren en alles en zoals je al zei het duurt nog wel even voordat die dood is. Voor een paard is dat heel eng wat er gebeurt met inslapen dus daarom laat ik hem/haar dan liever slachten.
Trouwens een paard dat naar de slager gaat word niet gelijk opgegeten soms is het vlees niet goed en dan word en geen eten van gemaakt

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:08

Danique1990 schreef:

http://www.rendac.com/nl/paarden.htm

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:14

Danique1990 schreef:

Vorige week heb ik mijn lieverd moeten laten inslapen. Omdat hij mij 25 jaar trouw is geweest, wilde ik hem laten cremeren. Dat heb ik ook laten doen. Morgen ga ik naar Rotterdam om hem op te halen. Dit is het enige, voor zover ik het begrepen heb, dierencrematorium waar paarden in Nederland gecremeerd kunnen worden.
Wat ik met zijn as ga doen, weet ik nog niet. Voorlopig niets, maar misschien ooit uitstrooien.
Hier de link:
http://www.dierencrematie.nl/

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:15

Maar hoe worden ze dan opgehaald..?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:24

Ze kwamen met een grote auto en een hele grote overdekte aanhanger, die open geschoven kon worden. Daar zat een kraan op en een brancard.
Ronny kreeg een halster om. Hij lag lang uit op zijn zij. Zijn voorbenen en achterbenen werden onder zijn buik gevouwen en voorzichtig vast gezet met banden. Net zoals een dekensingel om het lichaam vastzit. Daarna werd het halster vastgemaakt aan de voorbenen. Zodat zijn hoofd niet alle kanten op kon gaan als ze hem gingen tillen.
Je kunt het een beetje voorstellen zoals een paard zijn benen vouwt als hij springt.
Toen dat klaar was, werd de brancard naast hem gezet met de kraan en hij werd opgetild in een soort tuigje op de brancard. Daarna vast gezet op de brancard en in zijn geheel opgetild in de aanhanger. De aanhanger is daarna weer afgesloten. Ging allemaal heel netjes en rustig. Was helemaal niet vervelend om te zien.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:05

dat lijkt me idd, een fijner beeld om te zien dan met zo'n grijp ding zo de containerbak in.. dat vind ik zo.. tja.. respectloos en zielig ...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:48

Tis maar net waar je je geld aan uit wilt geven, ik vind: als ie dood is is het maar een omhulsel. Om daar nou 400,- aan uit te geven.... Daar zou ik dan liever een schilderij van van het paard laten maken ofzo.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:52

De aparte service van de rendac is 400 euro, ik denk dat cremeren nog wel een tikkie duurder is. Mijn keuze zou het op dit moment ook niet zijn, maar wie weet, als ik later geld als water heb en het is een heel bijzonder paard....

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:11

IKbenEllen schreef:
Tis maar net waar je je geld aan uit wilt geven, ik vind: als ie dood is is het maar een omhulsel. Om daar nou 400,- aan uit te geven.... Daar zou ik dan liever een schilderij van van het paard laten maken ofzo.

Heb je helemaal gelijk in. Het is inderdaad maar een omhusel, maar die heel veel voor mij betekend heeft. Ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb gehad om te kunnen kiezen. Voor mij draagt dat bij aan de verwerking van zijn dood.
Als iemand anders kiest voor slachten of rendac van zijn dier, heb ik geen moeite mee.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:41

Ellebel schreef:
De aparte service van de rendac is 400 euro, ik denk dat cremeren nog wel een tikkie duurder is. Mijn keuze zou het op dit moment ook niet zijn, maar wie weet, als ik later geld als water heb en het is een heel bijzonder paard....

Cremeren kost rond de 1600,-

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:42

tjady schreef:
Heb je helemaal gelijk in. Het is inderdaad maar een omhusel, maar die heel veel voor mij betekend heeft. Ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb gehad om te kunnen kiezen. Voor mij draagt dat bij aan de verwerking van zijn dood.
Als iemand anders kiest voor slachten of rendac van zijn dier, heb ik geen moeite mee.

Precies, als dit voor jouw gevoel "the right thing" is geweest, is het goed. De een doet het zus, de ander zo.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:27

maar toch. ik hoop dat ze als ik dood ben me ook niet in een container flikkeren.. heb liever dat ze nog een beetje met respect met me omgaan.......

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:28

ookal ben ik maar een omhulsel.......

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:34

ik ben gek op paarden, maar ik ga ze toch echt niet vergelijken met mensen

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:41

ik wel.. het is een dier.. maar wel een levend wezen.. waar je veel van heb gehouden.. Hoe kan je dat zomaar in een container laten flikkeren !

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:35

Danique1990 schreef:
ik wel.. het is een dier.. maar wel een levend wezen.. waar je veel van heb gehouden.. Hoe kan je dat zomaar in een container laten flikkeren !

Omdat als je heel goed kijkt het geen levend wezen meer is en dat waar je veel van gehouden hebt er allang niet meer in zit, dat heb ik zelfs met mensen. Het gezicht dat je zo goed kende zie je wel
(ook niet helemaal zoals het was) maar je ziet ook heel goed dat het verder niets meer is...
Althans zo ervaar ik het.......

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:47

Danique1990 schreef:

Ik spoel mijn dode guppen wel door de plee, ben ik nu ook erg? Clown

Cremeren is ook heel vriendelijk: paard gaat in een oven en de botten gaan door een vermaler heen.

Sheerza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:07

Danique1990 schreef:

Bij mij is het echt minder leuk gegaan. Ik ben er zelf niet bij geweest, mocht het niet van mijn vader. Hij wist blijkbaar al hoe het ging..

Mystery lag samen met het andere paard, op de hoek van de stal.. Er is een vrachtwagen gekomen, en had een grijphaak, en pakte eerst Mys.. Hij liet Mys van zo'n vier á 5meter hoogte naar beneden "pleuren".

Als ik daar bij had gestaan, en zag hoe iemand zo respectloos met het lichaam omgaat voor wie ik jarenlang met liefde en plezier voor heb gezorgd.
Ik snap dat het voor die man routine is.. Het zijn voor hem nummertjes.. Maar voor mij is het zeker geen dagelijkse gebeurtenis, dat mijn paard komt te overlijden.. Kom op dat snap je toch wel?

De een kiest voor de slacht en de ander voor inslapen. En ik respecteer ieder zijn keuze, maar mijn paard word ingeslapen. Voor mij is dit een respectvol afscheid van mijn maatje..

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:24

Sheerza schreef:
Danique1990 schreef:

Bij mij is het echt minder leuk gegaan. Ik ben er zelf niet bij geweest, mocht het niet van mijn vader. Hij wist blijkbaar al hoe het ging..

.............

Als ik daar bij had gestaan, en zag hoe iemand zo respectloos met het lichaam omgaat voor wie ik jarenlang met liefde en plezier voor heb gezorgd.

..............

De een kiest voor de slacht en de ander voor inslapen. En ik respecteer ieder zijn keuze, maar mijn paard word ingeslapen. Voor mij is dit een respectvol afscheid van mijn maatje..

Ik respecteer jouw keuze hoor, maar vind het een beetje tegenstrijdig... Je wilt niet dat ie zo "respectloos" met een grijper wordt opgepakt en een paar meter naar beneden wordt gegooid. Maar als je je paard laat inslapen, wordt ie toch opgehaald door de Rendac of zo??? En dan komt dus die grijper........

Sheerza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:44

Ja maar dat het niet weer op deze manier gebeurd. Het mag dan wel een levenloos lichaam zijn, maar dan mag er nog wel met respect behandeld worden! Ik schrok er echt van toen ik dit hoorde.. Dat hij met een grijper wordt opgepakt, oke. Maar dat hij zo naar beneden werd gegooid..

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:46

het is niet normaal hoor dat een paard 2 uur "op sterven ligt". ik werk zelf bij dierenarts en paard wordt eerst in slaap gebracht, duurt paar minuten. daarna krijgen ze het uiteindelijke prikje en lijden dus helemaal niet.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:47

Sheerza schreef:
Ja maar dat het niet weer op deze manier gebeurd. Het mag dan wel een levenloos lichaam zijn, maar dan mag er nog wel met respect behandeld worden! Ik schrok er echt van toen ik dit hoorde.. Dat hij met een grijper wordt opgepakt, oke. Maar dat hij zo naar beneden werd gegooid..

Maar lieve meid, zo gaat dat met die dingen. Zo'n bedrijf legt het kadaver echt niet even heel voorzichtig in de bak..... Ik vind het ook heel erg om zoiets te zien, maar dat weet je als je paard naar een destructiebedrijf gaat....... Ach gut

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:55

vraagje (sorry als het een domme vraag is):
Wat wordt er daarna met het lichaam gedaan als het is opgehaald?
En als je je paard laat inslapen in een kliniek, wat komt daarbij kijken en wanneer kom je daarvoor in aanmerking?