Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Kendra schreef:Granen vormen geen volledig voer, haver geeft bv vooral energie. Het is natuurlijk niet voor niks dat de meeste mensen toch brok of muesli voeren, dat zijn redelijk complete voedingsmiddelen - naast ruwvoer vanzelf. Ik vind het ook altijd wel een heel klein beetje arrogant, dat zelfmeng-idee, net alsof je in je eentje er meer verstand van hebt dan al die fabrikanten met elkaar...en er is zoveel keus, dus er moet toch echt iets zijn dat je past en waarin de hoeveelheden vit-min etc. toch ook kloppen voor jouw paard? Ik ken mensen die 3 of 4 soorten voer door elkaar geven en het wil er bij niet in dat dat een bewuste keus is, gebaseerd op rationele overwegingen en voedselleer. Om dan nog uit te rekenen wat je gehalten zijn is zo'n crime, dat lukt je haast niet.
Kendra schreef:Granen vormen geen volledig voer, haver geeft bv vooral energie. Het is natuurlijk niet voor niks dat de meeste mensen toch brok of muesli voeren, dat zijn redelijk complete voedingsmiddelen - naast ruwvoer vanzelf. Ik vind het ook altijd wel een heel klein beetje arrogant, dat zelfmeng-idee, net alsof je in je eentje er meer verstand van hebt dan al die fabrikanten met elkaar...en er is zoveel keus, dus er moet toch echt iets zijn dat je past en waarin de hoeveelheden vit-min etc. toch ook kloppen voor jouw paard? Ik ken mensen die 3 of 4 soorten voer door elkaar geven en het wil er bij niet in dat dat een bewuste keus is, gebaseerd op rationele overwegingen en voedselleer. Om dan nog uit te rekenen wat je gehalten zijn is zo'n crime, dat lukt je haast niet.
. Water en eiwitten aan kip toevoegen om minder vlees en meer water te kunnen verkopen aan de klant is ook niet omdat het zo gezond voor ons is! Zo is het met veevoer net zo.
.Arabesk schreef:Bijvoorbeeld biotine uit een potje. Daar zit 2000mg biotine per kg in, de rest is dextrose, gewoon SUIKER dus.
2000mg = 2 gram
1 kg = 1000 gram
=========> 1000-2= 998 gram suiker per kg-pot biotine
en daar betaal je dan al snel zo'n 20 euro voor. Kan je heel wat wortelen voor kopen, die ook goed zijn voor de hoeven!! Laat je niks wijsmaken!!!
? In de biotine die ik geef zit trouwens meer dan in dit rekenvoorbeeld.Citaat:Water, hooi, gras, stro en wat wortelen en appelen, hang een mineralenblok op en ALLES wat een paard nodig heeft krijgt ie binnen!
Djilan schreef:Alleen niet alle info op de site van Garvo is juist...
Maar goed, ga ik maar even niet verder op in
Het gaat om het product en niet altijd om de theorie.
Heb je wel de site van St Hippolyt dan? Die is http://www.st-hippolyt.de/
.
promptertje schreef:BV, die paarden waren wat robuuster dan de huidige doorgefokte soorten, de weiden bevatten veel meer kruiden en planten dan nu, en het werk was inderdaad... werk, niet de sportexplosies die wij er nu van vragen.
Citaat:Als ik in oude (van rond de eeuwwisseling) draverbladen en -boeken kijk, dan kregen ze toen ook al enorme hoeveelheden granen te verwerken. Sportpaarden waren destijd voorbestemd voor de elite, en kregen ook destijds al elitevoer

Citaat:Ja hoor, wat het strijdros, de ploeger in zware klei, de koeriers-
en postkoetspaarden (Pony Express), cavaleriepaarden en jachtpaarden
enz. aan prestaties neerzetten, dat was werk voor mietjes en ze mochten
tussendoor naar hartelust bijtanken op de kruidenwei.
Daggutniet.
?Botervlieg schreef:Granen, géén brok.![]()
En of die 'enorme hoeveelheden granen' nou zo gezond waren...
Lijkt me een vraag voor bijv. Jonas...
Botervlieg schreef:Gemiddelde leeftijd van paarden in NL is nu 6 of 7,
mèt al die moderne brok en supplementen. >;)