Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:07

Babootje schreef:
Lieser schreef:
Dus iets doet alleen pijn als er sporen achter blijven?

Ik denk dat er 2 kanten aan een verhaal zitten en je niet kan oordelen zonder alle in's en out's te weten.
Ik vind dat je op basis van dit filmpje niet kan oordelen dat het paard mishandeld is. Ook al vind ik ook dat het anders opgelost kan worden/had moeten worden zeker door zo'n professional als CD.

Karl66 schreef:
Dan kan jij vast als andere kant uitleggen wat de trainingstechnische waarde van dat slaan is geweest en wat het paard of de amazone ervan geleerd moeten hebben? Want als het paard of de amazone er niks van hebben geleerd, dan was er blijkbaar geen sprake van training en blijft er niet veel meer over dan mishandeling. En ik zie niet zo heel goed wat de tweede kant van mishandeling zou kunnen zijn.

Volgens mij (maar dan moet je even de moeite nemen om terug te lezen) heb ik al gezegd dat die trainingtechnische waarde er niet was. En dat deze actie van CD mij ook erg tegenviel

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:07

Op dit filmpje zie ik geen paard die over de zeik is dus gevaarlijk voor de ruiter als paard had ik nog meer achteruit getrapt
Maar de verklaring van CD vind ik ook niet echt overeen komen omdat ze verklaart heeft dat ze zelf boos was en ik zie geen persoon les geven die over de zeik is

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:08

En zoals wel vaker op bokt wordt het weer lelijk en persoonlijk! -O-

En het was al zo’n lelijk onderwerp :(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:10

_San87_ schreef:
De motieven zijn van belang, zeker. Dat daar vragen over worden gesteld, snap ik ook.

Maar het exposen van dierenmishandeling weegt imo zwaarder dan welk motief dan ook dat ervoor gezorgd heeft deze beelden nu pas te delen.

Het maatschappelijke belang (laten merken dat dieren mishandelen nooit OK is en dat dit gevolgen heeft) is imo groter dan het individuele belang (CD die nu niet naar de OS kan).

Babootje schreef:
Ik vind het prima dat het in de media is. Maar ik betwijfel de reden waarom dit nu is gebeurd echt.

_San87_ schreef:
Dat mag. Ik heb daar ook wel vragen bij. Maar zoals ik zeg, voor mij weegt het belang van laten zien dat we dergelijk gedrag niet accepteren zwaarder.

Daar heb je ook helemaal gelijk in. Volgens mij heb ik dat ook niet betwist. Dit moet gewoon goed worden uitgezocht. Dus de schorsing is terecht. Het moment van melding kun je je vraagtekens bij zetten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:11

Padoertje schreef:
Ik hoor hier in de wandelgangen dat het sowieso de moeder is die filmt. Tikken worden uitgedeeld omdat het paard steeds stopt met lopen, niet om meer expressie te krijgen. Het zou gaan om een sponsorles en niet om een vaste pupil van CD, die samen het ‘probleem’ op willen lossen. Het is zeker niet goed te keuren, maar gezien CD zelf vluggere paarden heeft, kan ik me niet voorstellen dat dit de standaard daar is. Maar wie weet ook wel. Ik ben er zelf niet bij geweest. Er zijn al mensen de NL combinatie denken te herkennen, dus die naam zal ook wel snel bekend zijn.

Dat dit zo lang heeft moeten wachten, gaat mijn pet te boven. De sponsor heeft de video zelf opgevraagd en gedeeld met de FEI, dus het ‘ik durfde het niet eerder’ gaat hier niet op. Het zijn allemaal volwassen mensen die goed in de slappe was zitten en met een behoorlijk netwerk. M.i. gaat het hier niet om paardenwelzijn en slapeloze nachten, maar om het uitschakelen van een OS tegenpartij met deze timing. En nee, ik keur het filmpje zeker niet goed, en de schorsing is terecht. Maar de timing is en blijft bijzonder in deze….

Ik ben wel benieuwd hoe het nu met dit paard gaat.

Dan nog met deze uitleg ben ik verbaasd dat een OS amazone geen andere manier van dit probleem 'oplossen' weet..
De manier waarop laat ook zien dat het echt niet de eerste keer is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:19

Maar dan ga je er vanuit dat het 1) kort geduurd heeft en 2) het paard daadwerkelijk iets geleerd heeft en 3) er geen andere manier is om iets te leren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:21

Ik persoonlijk ben behoorlijk shocked van het filmpje. Nee natuurlijk wordt ie niet voorwaarts, hij wordt afwisselend van achteren en van voren gemept, paard weet totaal niet welke kant ie op moet. Paard en amazone zijn volledig in verwarring...lekker bezig dan als trainer.

Ik ben eerlijk gezegd ook shocked dat er bokkers, waarvan je toch verwacht dat het paardenliefhebbers zijn, dit nog proberen te bagatelliseren. Dit valt op geen enkele manier goed te praten, dit is een grote schande voor de paardensport. Ik persoonlijk vind het filmpje echt misselijkmakend.

Wat ik vooral ook heel jammer vind, is dat er aandacht besteed wordt aan de timing, aan het gelach, allemaal bliksemafleiders van wat hier feitelijk gebeurt. Een instructrice die een paard totaal onheus behandelt. En dan vooral eentje die van diervriendelijkheid haar handelsmerk heeft gemaakt. Dat is in mijn ogen het enige waar de aandacht naar uit zou moeten gaan. Is ze genaaid, misschien maar I don't care, ze heeft het er zelf naar gemaakt dat ze dan genaaid heeft kunnen worden.

En persoonlijk ben ik dan wel blij met de timing. Ik vind het volkomen terecht dat dit aan de kaak gesteld wordt op het moment dat het haar ook het meeste raakt. Als het filmpje was ingediend toen het gebeurd is, was de schorsing tijdens haar zwangerschap geweest en was ze er veel te makkelijk vanaf gekomen. Als zij nl werkelijk vindt dat zij zich daar volledig out of character heeft gedragen en dat ze zich diep schaamt, had ze de dag nadat de les had plaatsgevonden de sponsor en het meisje op het paard gebeld en gezegd, wat er gisteren gebeurd is, dat is niet goed te praten, daar zat ik helemaal fout, ik was mezelf niet. Sorry. Maar een paar jaar later sorry zeggen op het moment dat er een klacht wordt ingediend, is gewoon onecht en is geen oprechte spijt maar damage control.

Las ook iets dat je iets van een paar jaar geleden niet mag meten met de maatstaven van nu. Wat een flauwekul. Het is niet zo dat dit een eeuw geleden gebeurd is. Het is max 4 jaar geleden en ook met de maatstaven van toen was dit totaal onacceptabel. Kennen we het gevalletje Annika Schleu in de moderne 5-kamp nog, waarbij de coach zich botvierde op het paard dat niet wou springen. Resultaat was een rel en dat paardrijden daar uit de sport is geschrapt. Was ook schandalig, maar was wat ik mij weet te herinneren nog niet zo erg op een paard inrammen als wat CD in dit filmpje doet. Daar had niemand een goed woord voor over, maar kennelijk wordt er met 2 maten gemeten. Als het een onbekende (olympische) amazone/trainer betreft op een minder populaire tak van sport is het erger als wanneer het een dressuuramazone betreft en eentje die voor velen op een enorm voetstuk stond. Het is gewoon niet goed te praten. En ja ze zal heus wel terug kunnen komen in de sport, maar ik denk wel dat sponsorinkomsten flink zullen dalen en het toebedeeld krijgen van toppaarden zal ook minder makkelijk gaan. Haar reputatie als superdiervriendelijk is wel voorgoed kapot.

Tango1979

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:23

Bedankt Oji, 1000% met je eens en super goed gebracht

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:24

Waarom niet het misdragen absoluut veroordelen , want dat doe ik zeker maar daarnaast heb ik ook kritiek op de melder. Want dan kun je het heel erg vinden maar ze laat het wel doorgaan door het niet eerder te melden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:25

MyWishMax schreef:
Ook in de hondensport op topniveau komen wr vreselijke dingen voor. Maar die zijn ook gewoon alleen binnen het wereldje zoals meestal ook in de paardenwereld...

Niet op die schaal
En er wordt geen geld aan verdiend geen miljoenen. Wat zeg ik miljarden gaan er in om.

Laat dat maar stoppen en laat ons maar gewoon mooi en eerlijk rijdrag zien gewoon voor de mooi ipv dat getrek, geschop geklap en gezwaai. Daar zit werkelijk niemand op te wachten en het paard al helemaal niet.[/quote]

MyWishMax schreef:
Er gaat alsnog veel geld in om hoor bij de honden. :+ En ja, het is daar net zo erg met mishandeling. Verboden middelen die gebruikt worden, honden die doodgaan of van alles breken, geslagen, gaten in het lijf en noem maar op. Ik heb bij beide sporten jaren meegelopen en de reden dat mensen denken dat honden niet zo behandeld worden is omdat het binnen de wereld blijft tot er eens een uitzending van tv programma is oid. Net als bij de paardenwereld

Het kan wel net zo ernstig zijn. Ik heb ook ernstige dingen gezien in de herder (sport) wereld. [/quote]

Maar wat ik al zei niet op die schaal.

Er is geen top paard op wk/olympisch nivo dat daar is gekomen door een fijne zachte training. Dat bestaat gewoon niet.
Dat is even stof tot nadenken.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 24-07-24 21:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:27

BeFunny schreef:
MyWishMax schreef:

Er gaat alsnog veel geld in om hoor bij de honden. :+ En ja, het is daar net zo erg met mishandeling. Verboden middelen die gebruikt worden, honden die doodgaan of van alles breken, geslagen, gaten in het lijf en noem maar op. Ik heb bij beide sporten jaren meegelopen en de reden dat mensen denken dat honden niet zo behandeld worden is omdat het binnen de wereld blijft tot er eens een uitzending van tv programma is oid. Net als bij de paardenwereld

Het kan wel net zo ernstig zijn. Ik heb ook ernstige dingen gezien in de herder (sport) wereld.

Maar wat ik al zei niet op die schaal.

Er is geen top paard op wk/olympisch nivo dat daar is gekomen door een fijne zachte training. Dat bestaat gewoon niet.
Dat is even stof tot nadenken.

Ben ik dan de enige die nog vertrouwen heeft in Ingrid Klimke?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:28

Wie zegt dat dat niet bestaat? Ik ben het niet met die stelling eens hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 21:28

oji schreef:
-knip-

Imo is wat Charlotte deed zelfs schandelijker dan wat er in de 5-kamp gebeurde. Mensen in de 5-kamp hebben geen idee van het wezen paard.

Charlotte daarentegen, werkt haar hele leven al met paarden en zou 100% beter moeten weten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 21:29

Elisa2 schreef:

Ik ook niet, maar ik moet zeggen dat ik het steeds moeilijker vind het niet met die stelling eens te gaan zijn :o.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:30

Ik heb Ingrid Klimke ook hoog zitten. Maar ja, uiteindelijk weet je het allemaal toch niet zeker. Ik geniet wel van haar rijden zover ik dat kan zien.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 25-07-24 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Deel bericht en quote verwijderd

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:30

Elisa2 schreef:

Ik ken ze niet.
Kun jij me een paard noemen waar je dat met zekerheid van kan zeggen?

Al die ruiters rijden zo. Trekken, zagen, schoppen. Als ze dat al doen voor het grote publiek weet je al genoeg :j
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 24-07-24 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:31

Ik ken(de) er gelukkig irl een paar.

Maar goed, bij degenen die ik niet persoonlijk ken twijfel ik nu ook wel meer dus dat zaadje is wel gezaaid.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:33

Maar denken jullie dat er van geleerd wordt? Of dat het achter nog meer gesloten deuren verder gaat? Er zijn al stallen waar je een geheimhoudings plicht moet tekenen als je daar gaat werken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:33

dresjoepie schreef:
Maar denken jullie dat er van geleerd wordt? Of dat het achter nog meer gesloten deuren verder gaat? Er zijn al stallen waar je een geheimhoudings plicht moet tekenen als je daar gaat werken.

Het gaat gewoon door. Ze is niet de eerste ruiter die door de mand valt.

Mensen gaan het beter verbergen, maar het zal niet stoppen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:34

BeFunny schreef:
Elisa2 schreef:

Ik ken ze niet.

Al die ruiters rijden zo. Trekken, zagen, schoppen. Als ze dat al doen voor het grote publiek weet je al genoeg :j

Al welke ruiters? Heb je wel eens gekeken naar Ingrid Klimke en Franziskus? Daar komt geen trekken, zagen, schoppen aan te pas. Met zekerheid kan je het natuurlijk nooit zeggen, want je bent er niet 24/7 bij. Maar laten we niet gelijk iedereen veroordelen omdat er een (groot) aantal bij zit waarbij het wel fout gaat.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:35

Padoertje schreef:
Ik hoor hier in de wandelgangen dat het sowieso de moeder is die filmt. Tikken worden uitgedeeld omdat het paard steeds stopt met lopen, niet om meer expressie te krijgen. Het zou gaan om een sponsorles en niet om een vaste pupil van CD, die samen het ‘probleem’ op willen lossen. Het is zeker niet goed te keuren, maar gezien CD zelf vluggere paarden heeft, kan ik me niet voorstellen dat dit de standaard daar is. Maar wie weet ook wel. Ik ben er zelf niet bij geweest. Er zijn al mensen de NL combinatie denken te herkennen, dus die naam zal ook wel snel bekend zijn.

Dat dit zo lang heeft moeten wachten, gaat mijn pet te boven. De sponsor heeft de video zelf opgevraagd en gedeeld met de FEI, dus het ‘ik durfde het niet eerder’ gaat hier niet op. Het zijn allemaal volwassen mensen die goed in de slappe was zitten en met een behoorlijk netwerk. M.i. gaat het hier niet om paardenwelzijn en slapeloze nachten, maar om het uitschakelen van een OS tegenpartij met deze timing. En nee, ik keur het filmpje zeker niet goed, en de schorsing is terecht. Maar de timing is en blijft bijzonder in deze….

Een "normaal" paard stopt ook als het van voren zo vastgehouden wordt.
Jammer genoeg hebben zich het merendeel van paarden bij deze idiote actie neer gelegd... en lopen dus braaf door terwijl met kilo's aan de teugel getrokken wordt en tergelijk met zweep en sporen gedreven...

nevica

dresjoepie schreef:
Het gaat ongetwijfeld achter gesloten deuren verder. Zoals je zelf al zegt, er worden veel contracten getekend achter de schermen voor je ergens komt te werken. :j

BeFunny schreef:
Elisa2 schreef:

Ik ken ze niet.

Dat is een groot statement.

Ik houd het even bij 'voor het grote publiek' (want achter de schermen weet je het nooit) maar dan zijn er toch zat die niet lopen de trekken, zagen en schoppen?

ZwarteHeks

dresjoepie schreef:

Nee, daar gaan ze echt niet van leren. Zolang er goed geld te verdienen valt. Ze zijn misschien een paar maanden voorzichtig, totdat iedereen dit vergeten is. Dan is het wachten op het volgende filmpje..

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:37

Ingrid Klimke is primair een eventingruiter en in de eventing is vertrouwen van paard in de ruiter zo belangrijk, dan bedenk je je wel 2 keer voor je dat vertrouwen op een dergelijke wijze schaadt.

En ja ook eventingruiters geven hun paard heus wel eens een corrigerende tik, maar een corrigerende tik is echt wel van een heel andere orde als wat hier gebeurt is.

prompter

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 21:37

Ik moet zeggen dat ik het vertrouwen ook wel verloren ben. Ik hoop nog op Ingrid Klimke en Uta Gráf omdat ik daar IRL fijne dingen van gezien heb, maar geen idee wat ze thuis doen :\