Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:50

Sommige worden wat nerveus. Maar de meeste gedragen zich wel hoor.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:52

goldenarrow schreef:
Maar die gewone brave simpele paard of pony, die zijn er echt wel, óók voor een lager budget.

Is ook mijn ervaring, eentje om beetje lol in de basisport te hebben kun je nog steeds zo voor 6-7K kopen.

Heb de mijne voor 6K gekocht en na 2 jaar nog steeds super blij mee :) had toen nog eentje op het oog voor 6,5K die net zo leuk was. Gewoon braaf, normaal te rijden, met proefrijden met beide ook een leuk sprongetje kunnen maken. Zijn geen paarden waar Jeroen Dubbeldam van droomt ofc := maar voor in de basisport zeker voldoende.

In die zin geloof ik op zich wel dat je een braaf boshobbelpaard onder 5K kunt scoren, zeker als je open staat voor pony's, tuigers, dravers en noem maar op.

Het knelpunt is imo dat mensen vaak veel meer eisen hebben dan wat er officieel op hun lijstje staat :o en ja sommige kwaliteiten kosten echt dik geld, altijd zo geweest en gaat altijd zo blijven.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 13:33

@Gulpje, wat een leukerd! Alvast voorzichtig gefeliciteerd!!

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:18

Ik ben van de week bij een knappe 3 jarige wezen kijken, maar we mochten de rug en hals niet laten keuren. Dat voelde niet goed, en vanmorgen bij zo’n leuke zwarte Jerveaux x Charmeur geweest. Vanwege chip in de kogel voor een hele goede prijs (en snelle handel). Ik krijg de foto’s om te laten oordelen door m’n eigen dierenarts. Maar gezien de prijs kan die ook wel verwijderd worden. Beestje kon heerlijk bewegen maar nog helemaal groen. Ik denk dat we ‘m maandag gaan halen *\o/*

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:29

Fly_high schreef:
goldenarrow schreef:
Maar die gewone brave simpele paard of pony, die zijn er echt wel, óók voor een lager budget.

Is ook mijn ervaring, eentje om beetje lol in de basisport te hebben kun je nog steeds zo voor 6-7K kopen.

Heb de mijne voor 6K gekocht en na 2 jaar nog steeds super blij mee :) had toen nog eentje op het oog voor 6,5K die net zo leuk was. Gewoon braaf, normaal te rijden, met proefrijden met beide ook een leuk sprongetje kunnen maken. Zijn geen paarden waar Jeroen Dubbeldam van droomt ofc := maar voor in de basisport zeker voldoende.

In die zin geloof ik op zich wel dat je een braaf boshobbelpaard onder 5K kunt scoren, zeker als je open staat voor pony's, tuigers, dravers en noem maar op.

Het knelpunt is imo dat mensen vaak veel meer eisen hebben dan wat er officieel op hun lijstje staat :o en ja sommige kwaliteiten kosten echt dik geld, altijd zo geweest en gaat altijd zo blijven.

Precies dit. Ik ben er vorig jaar in mijn zoektocht echt wel meerdere tegen gekomen die ik prima had willen kopen qua eisenlijstje. Maar dan was er sprake van geen klik, een vervelende huidige eigenaar of we kwamen er niet uit qua prijs (die was enorm fijn gereden, maar had een wat slechte rug waarbij ik best dat risico had durven nemen voor een lager bedrag dan zij in hun hoofd hadden). En al deze paarden zaten rond mijn budget van 5k.

Ik zocht niet per se een warmbloed/sportpaard type, uiteindelijk wel mee thuis gekomen. Heeft geen aantoonbaar niveau en is simpel gereden. Maar voor de hobbyruiter die geen Lichte Tour ambities heeft is dat prima.
Overigens springt hij wel zeker 1m30, want hij is al 2x de wei uitgesprongen (en de 2e keer er ook weer in) _O-

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:53

Wellicht dat die van 5k al die prijs had vanwege de slechte rug. Op papier is er inderdaad genoeg te vinden, maar het moet maar passen.

Leuk RedRoses!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 16:14

RedRoses schreef:
Ik ben van de week bij een knappe 3 jarige wezen kijken, maar we mochten de rug en hals niet laten keuren. Dat voelde niet goed, en vanmorgen bij zo’n leuke zwarte Jerveaux x Charmeur geweest. Vanwege chip in de kogel voor een hele goede prijs (en snelle handel). Ik krijg de foto’s om te laten oordelen door m’n eigen dierenarts. Maar gezien de prijs kan die ook wel verwijderd worden. Beestje kon heerlijk bewegen maar nog helemaal groen. Ik denk dat we ‘m maandag gaan halen *\o/*

Kijk, dat gaat ineens heel snel, goed zeg! *\o/*

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 16:21

In mijn zoektocht heb ik eigenlijk best vaak gezien dat er heel vaak wel íets was met paarden onder de 10.000.
Maar misschien komt dat ook wel door de categorie waarin wij zoeken, ik zou het leuk vinden om weer wedstrijden te gaan rijden. Alhoewel ik ook begrijp dat dat geen must is om leuk mee te kunnen komen op wedstrijden. Zolang je van bijvoorbeeld een Tinker maar geen exorbitante punten in de Z2 verwacht... :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 16:34

Gulpje, wat een mooie open uitstraling. Veel geluk ermee.

Er zijn zat goedkope paarden inderdaad.
Maar, denk dat je in 99% van de gevallen wel ergens een consessie op doet.

Mijn buurvrouw heeft regelmatig tussen de 3 en 4K een gezonde en onder het zadel beleerde ;) draver te koop. Ook verkeersmak.
Zou ik alleen door het bos willen rijden, dan prima. Maar voor mijn doel dressuur en buitenritten wil ik er geen.

Verder vind ik veel paarden te klein of te groot. Te smal of te breed :D. Of te oud. En ik verwacht geen uitmuntende gangen, maar ze met 3 goede basisgangen vinden is soms ook al lastig.
Heb zelf ook geen mega budget, maar verwacht voor eur 12.500 best een leuk paard te kunnen vinden.

Mijn 4 jarige met drakenbloed heeft deze week laten zien dat ze de regels begint te begrijpen. Heeft zich braaf laten longeren door een onervaren persoon, was braaf bij de masseur en zadelmaker en het knopje voorwaarts begint ook te komen.
Zou toch fijn zijn als ik straks vol overtuiging kan zeggen “dit is en blijft mijn paard en ik hoef geen andere “. :D

Zou blij zijn als het zo gaat aflopen. Ik merk dat ik eigenlijk helemaal geen zin heb in weer proefrijden en de spanning van een keuring en of t klikt met ons andere paard.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 16:47

Dan rustig afwachten hoe het gaat met je 4 jarige. En anders komt er wel een keer 1 op je pad. Meestal als je niet op zoek bent.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 17:19

Gefeliciteerd Gilpje, wat een leukerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 18:02

Stalgenootje van mij heeft met haar Spanjaard met dito beweging toch maar even 2wp gereden in zzl met dik 66%. Dus geen dikke “beweger” maar goed gereden. Het kan gewoon.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 18:57

ikke schreef:
Farjen schreef:
Maar elk nieuw paard vraagt werk, nieuwe omgeving/stalling, .. Ook die superbrave paarden kunnen daardoor van slag zijn. Bij sommige is dat na een weekje wel ok, anderen doen daar toch wel een tijdje over.
Zo had een stalgenoot een nieuw paard, was bij vorige eigenaar heel braaf en met uittesten ook. Op onze stal heeft hij toch verschillende (ervaren) ruiters er smerig afgegooid, inmiddels zijn ze wel goed vertrokken maar die eerste maanden waren pittig.

Ìk kwam op Facebook een advertentie tegen van twee 3-jarige Freiberger merries, voor wie dat interessant vind :) Wel in België

Wat is er mis met België? Paarden zijn daar vaak wat goedkoper.
Twee maanden terug nog eentje daar gehaald, voor minder dan 5k.

Helemaal niets aangezien ik hier zelf woon en paarden koop :+
Maar sommige mensen zoeken het liever dichterbij

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 19:15

boemel schreef:
Gulpje, wat een mooie open uitstraling. Veel geluk ermee.

Er zijn zat goedkope paarden inderdaad.
Maar, denk dat je in 99% van de gevallen wel ergens een consessie op doet.

Mijn buurvrouw heeft regelmatig tussen de 3 en 4K een gezonde en onder het zadel beleerde ;) draver te koop. Ook verkeersmak.
Zou ik alleen door het bos willen rijden, dan prima. Maar voor mijn doel dressuur en buitenritten wil ik er geen.

Verder vind ik veel paarden te klein of te groot. Te smal of te breed :D. Of te oud. En ik verwacht geen uitmuntende gangen, maar ze met 3 goede basisgangen vinden is soms ook al lastig.
Heb zelf ook geen mega budget, maar verwacht voor eur 12.500 best een leuk paard te kunnen vinden.

Mijn 4 jarige met drakenbloed heeft deze week laten zien dat ze de regels begint te begrijpen. Heeft zich braaf laten longeren door een onervaren persoon, was braaf bij de masseur en zadelmaker en het knopje voorwaarts begint ook te komen.
Zou toch fijn zijn als ik straks vol overtuiging kan zeggen “dit is en blijft mijn paard en ik hoef geen andere “. :D

Zou blij zijn als het zo gaat aflopen. Ik merk dat ik eigenlijk helemaal geen zin heb in weer proefrijden en de spanning van een keuring en of t klikt met ons andere paard.

Ik heb altijd geleerd "vanaf 7 wordt het beter". Oftewel, ik wil er graag eentje tussen de 7-9 jaar oud :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 19:28

Farjen schreef:
ikke schreef:
Wat is er mis met België? Paarden zijn daar vaak wat goedkoper.
Twee maanden terug nog eentje daar gehaald, voor minder dan 5k.

Helemaal niets aangezien ik hier zelf woon en paarden koop :+
Maar sommige mensen zoeken het liever dichterbij

:D :D

Import schrikt mensen soms ook af.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 19:33

ikke schreef:
Maar als je op Marktplaats kijkt tot 4k dan zijn dat ongeveer 150 hits. Als 2/3 daarvan rommel is, blijven er 50 over. Als de helft daarvan niet past, heb je nog steeds keuze uit 25.

Het is gewoon simpel kansberekening; moeilijker is het niet. Succes met zoeken, het is jullie handel, niet de mijne.

De eerste 4 advertenties die ik zo krijg, zijn niet eens paarden. Ik zie stro, paddockplaten, een dekhengst en iemand die een heftruck zoekt. Oh, en een merrie genaamd Lola met aan beide voorbenen verdikkingen in de pees heeft en daarom niet meer geschikt voor het rijden.
Flauwekul dus. Alweer.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 19:52

Daarom zegt ikke ook dat 2/3 ervan waarschijnlijk rommel is. :+

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 19:58

Zag net een paard voor 2.5 op een Facebook pagina, maar die loopt wel meer of minder kreupel zonder dat de eigenaar dat vertel.

Er zijn wel goedkopere paarden te koop, maar vaak loopt de paard gewoon niet goed. Maar amateurs zien dat vaak niet.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:06

[/quote]

10 tot 12k? Moet genoeg zijn dacht ik.[/quote]

Ik weet er een voor je, maar dan moet je wel bereid zijn om in Bergen op Zoom te komen kijken. Filmpje heb ik eventueel wel. Stuur maar PB bij interesse

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:54

Weet iemand of er ook dierenartsen keuren in het weekend? Ik heb niet zoveel vrije dagen aankomende tijd….

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 12:59

Oskarrino schreef:
Weet iemand of er ook dierenartsen keuren in het weekend? Ik heb niet zoveel vrije dagen aankomende tijd….

Nog nooit gehoord maar denk dat je ook niet blij wordt van het weekend tarief?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 13:43

Weekend was heel lastig hebben we gemerkt
Wij hoefden enkel klinisch maar dat was echt al een fink gebel en geregel en in het weekend is het alsnog niet gelukt dus toen moest het op een vrijdag dat was de enige plek die iedereen kon :D

Dus ik durf wel te zeggen dat een weekend vast heel lastig word :j

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 14:47

Hmm oké dan wordt het lastig plannen, kan niet zomaar vrij krijgen…. Dan duurt het nog ff :o

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 15:05

Maar willen de verkopers dan op je wachten? Want lees dat je al zo goed als over gaat op keuren? Dan moet je daar ook niet op wachten maar actie op ondernemen, mijn ervaring is dat verkopers niet wachten tot je een keer vrij kan krijgen. (En gelijk hebben ze )

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 15:38

Oskarrino schreef:
Hmm oké dan wordt het lastig plannen, kan niet zomaar vrij krijgen…. Dan duurt het nog ff :o

Anders kijken of er iemand voor je mee kan gaan en het laten filmen? Bij paarden die ongezien gekocht worden en naar het buitenland gaan wordt de keuring ook vaak gewoon gefilmd door de tussenpersoon.

Je zou ook kunnen kijken of het een keer einde van de middag kan zodat je geen hele dag vrij hoeft te nemen?