[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 07:37

Rivendell schreef:
K_nolan schreef:
Laten we eerlijk ook wezen, niet iedereen kijkt elke dag naar z'n paard. Ik zou het direct merken, maar dat geld niet voor iedereen.

Dan hoor je geen dier te hebben. Of je kijkt zelf of iemand anders doet het voor je.
Je hebt een zorgplicht voor je dieren. Wat als een paard koliek krijgt? Of een been breekt? Lekker dan als er niet elke dag iemand naar kijkt.
Ik kan me in deze tijd echt niet voorstellen dat iemand na weken nog steeds niet weet dat z'n paard weg is. Je eerste stap is dan toch politie en zoeken op internet?

TS ik vind dat je het prima doet.

Okee dus ik mag geen 32 jarige haflinger hebben in Frankrijk die ik daar op 90 hectare voor natuurlijke beweging heb gezet? Immers kijk ik daar niet elke dag naar om en ik ga er vanuit dat de eigenaar van die stal dat doet, maar zeker doe ik dat niet.

Moet niet gekker worden en wellicht heeft de eigenaar nu hetzelfde..

Elisa2

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:03

Wat een berichten allemaal de laatste pagina's...

TS, ik zou het jammer vinden als je niet meer zou updaten. Ik ga er vanuit dat je het beste met het dier voor hebt en het is gewoon een moeilijke situatie met een groot grijs gebied. Ik snap ook wel dat je er geen e500,- extra in gaat stoppen om hem helemaal door te lichten..het is al duur zat.
Dus ja, met belasting merk je vanzelf wel of hij beter of slechter wordt..ik zou dan wel zorgen dat hij netjes over de rug loopt en rechtgericht wordt.

Wat een oude eigenaar er van vind is toch niet te achterhalen zolang deze niet gevonden is, belangrijk is denk ik dat het paard er niet slechter van wordt want dat is wel een risico. Dus ik zou er in ieder geval voor zorgen dat alles wat de DA heeft gezegd zwart op wit staat.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:21

Dus er zijn serieus nog mensen hier die het voor de eigenaar opnemen en die het nog oké vinden dat je je paard minstens 3 weken kwijt bent zonder dat iemand zich meldt? Dat bestaat toch gewoon niet? Het enige wat ik kan bedenken is dat je dan een kluizenaar bent die in een hutje op de hei woont en nu al 3 weken in coma ligt in het ziekenhuis of overleden is. Die niemand heeft en geen buren heeft en waarvan niemand weet dat hij / zij een paard heeft. In elk ander geval was het paard toch herkend inmiddels?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:29

Paard in een grote opfok-/begrazingsgroep? Juist omdat-ie niet goed zou zijn?
Dan wordt pas eind oktober een round-up gehouden en blijkt er een paard te missen. Zie verhaal paard in Friesland dat foetsie bleek.

En ja, dan kan er best een eigenaar zijn die niet iedere maand bij z'n begrazingsgroep gaat kijken/dan wel vanuit de verte een gelige vlek ziet en denkt: mooi, daar loopt-ie, terwijl dat bijv een Fjord van iemand anders is. En de beheerder/uitbater van de begrazing telt misschien ook niet (opnieuw, zie Friesland)

Of eigenaar is uberhaupt niet in de buurt maar 6 maanden aan het backpacken down under, er wordt niet geteld, en bingo, je weet van niets.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:35

nou ja. Of eigenaar is overleden en nabestaanden denken:paard weg, wat een pech. Maar hebben geen zin/ruimte om zich erom te bekommeren. Maar ja. Dan komt er dus ook nooit een eigenaar. Dus geen probleem. Andere (meest logische) :gedumpt. Ook dan dus geen probleem.
Maar in alle gevallen blijft staan dat ts voor paard zorgt alsof het haar eigen is. Ik persoonlijk zou, als ik bv in coma lag, onwijs blij zijn als ik zou ontwaken en erachterkwam dat mijn paard met zoveel liefde is opgevangen en dat opvanger daar ook nog heel veel plezier aan heeft. En ik ben van mening dat wat de omstandigheid ook is dat je paard 4 weken weg is zonder rinkelende belletjes, je geen recht van spreken hebt over wat ermee gebeurt nu. Coma? Dood? Dan heb je kennelijk niet eraan gedacht iets voor hem te regelen voor het geval dat. Gedumpt dan al helemaal niet. Laten grazen op 32 ha.. ja, daar is ie niet meer, dus ook echt zelf iets niet goed gedaan. Kan allemaal gebeuren, maar ik vind dat wat de omstandigheid ook is:als eigenaar heb je je zorgplicht verzaakt. Daar oordeel ik niet over, maar ik vind wel dat je dan niet moet miepen als er in tussentijd dingen gebeuren fie je mss niet had gewild. Paard had ook onder auto kunnen lopen.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:37

Wat een gezeik allemaal.. TS je doet het super! Helaas hebben we hier miepjes die het allemaal zo goed weten. De kans die je het paard geeft is fantastisch! Lekker doorgaan en zie graag straks een filmpje hoe jij al galopperend de toekomst ingaat met jullie 2tjes. Schrijf een boek over jullie avonturen en Geniet met een grote G!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:48

dierenfan schreef:
Zebrastreep schreef:

Ja hoor dan heb je een hele sterke rechtzaak...mijn paard was spontaan verdwenen. Vindster deed er alles aan mij te vinden maar ik zat......na weken ging ik eens zoeken en nu oh help blijkt hij bereden te zijn nadat hij daarvoor klinisch goedgekeurd is. Ik wil een schade vergoeding....

Ja ik denk dat elke rechter direct aan geeft dat de eigenaar volledig gelijk heeft haha tis tenslotte NL....nou ik zou er persoonlijk verre van bang voor zijn. Geen enkele idioot die dat verzint en verwacht te winnen lijkt mij

Mensen gaan tegenwoordig al 2 jaar de strijd aan voor een paar cm grond. Dus tja als iemand graag een schade vergoeding wil omdat iemand zonder toestemming op het paard rijdt kan dat mooi bewijs zijn. Mensen vragen tegenwoordig om alles geld / schadevergoeding waar het ook maar kan.

Alles op internet blijft er voor altijd opstaan. Het is daarom heel goed om bewust na te denken wat deel ik over iets of iemand.

En ja ook op bokt ook al is iedereen hier anoniem. Een klein stukje info kan al genoeg zijn om iemand volledig te traceren. Het is en blijft het internet.

Zo ben ik via sociale media erachter gekomen dat de bijrijder van mijn pony bepaalde opgestelde afspraken doorbrak. En ik kan je vertellen dat het heel vervelend is om er op die manier achter te komen. Ik was not amused om het zo maar te zeggen. En zij had er nooit bij stilgestaan dat ik het mogelijk zou zien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:58

Ibbel schreef:
Paard in een grote opfok-/begrazingsgroep? Juist omdat-ie niet goed zou zijn?
Dan wordt pas eind oktober een round-up gehouden en blijkt er een paard te missen. Zie verhaal paard in Friesland dat foetsie bleek.

En ja, dan kan er best een eigenaar zijn die niet iedere maand bij z'n begrazingsgroep gaat kijken/dan wel vanuit de verte een gelige vlek ziet en denkt: mooi, daar loopt-ie, terwijl dat bijv een Fjord van iemand anders is. En de beheerder/uitbater van de begrazing telt misschien ook niet (opnieuw, zie Friesland)

Of eigenaar is uberhaupt niet in de buurt maar 6 maanden aan het backpacken down under, er wordt niet geteld, en bingo, je weet van niets.

Maar dan in een grote groep, niemand in de omgeving die aanslaat op de foto's op SM.
Dat je je paars niet mist is 1, maar dat ook niemand uit de omgeving denkt "hey, dat paard lijkt op het paard van Henk, ik zal het hem eens vragen".
Überhaupt dat niemand op de foto's is aangeslagen vind ik zo ontzettend vreemd in deze.

Als er nu wijdverspreid foto's van mijn paard op fb zouden circuleren zouden meerdere mensen dat toch herkennen. Ook mensen met wie ik al een eeuwigheid geen contact meer heb maar die mijn paard nog zouden herkennen. En dan had ik gewoon een standaard bruine en geen apart kleurtje. Dat dat bij dit dier niet is gebeurt terwijl het zo breeduit gedeeld is vind ik echt vreemder dan vreemd.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:09

Jelle1236 schreef:
Wat een gezeik allemaal.. TS je doet het super! Helaas hebben we hier miepjes die het allemaal zo goed weten. De kans die je het paard geeft is fantastisch! Lekker doorgaan en zie graag straks een filmpje hoe jij al galopperend de toekomst ingaat met jullie 2tjes. Schrijf een boek over jullie avonturen en Geniet met een grote G!

Je hebt het over volwassen mensen die ook over een andere kant nadenken. De term miepjes mag rustig achterwege blijven als je zelf ook volwassen wil blijven discussiëren ;)

Wat dat betreft zeker een compliment naar TS mocht je nog meelezen. Hoewel de tegengeluiden wellicht niet allemaal even leuk zijn om te lezen vind ik de reacties netjes en respectvol en snap ik de emotie en het gevoel. Ik hoop dat er uiteindelijk een duidelijke uitkomst gaat komen voor het paard. Of het nu bij jou gaat zijn uiteindelijk (dat ie het goed gaat krijgen maak ik me geen zorgen om dan !) Of dat er de huidige eigenaar gevonden wordt.

@secricible het wijd verspreid worden is denk ik ook niet helemaal lekker gegaan. Ik heb hem 1x voorbij zien komen en nu nergens meer. (Ja hier) en in mijn omgeving nog genoeg die van niks wisten.
Je moet ook net in de kring zitten die het bericht verspreid natuurlijk.
(Als er niet actief gezocht wordt)
Er wordt nu bijv alleen naar de eigenaar gekeken maar een dierenarts of hoefsmid zou m dan toch ook moeten herkennen als t zo veel voorbij zou komen ?

Puur uit interesse, was een hart van Nederland of krant geprobeerd? Iets om meer bekendheid eraan te geven buiten SM ?

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:11

Jeetje wat een berichten

Misschien moeten wel allemaal niet zo veel er wat van vinden en blij zijn dat ze het paard de zorg geeft die het nodig heeft, voor zelfde geld zag iemand er een mooi handeltje in en had die bv in de handel terecht gekomen dus wees allemaal blij dat ts paard heeft.
En laten we het leuk houden hoop dat ze er veel plezier van mag beleven als niemand zich meld ! <3

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:29

LadyDii schreef:
We kiezen er extra voor dit níet te doen. Wat als hij een trap krijgt? Of door gek doen met anderen paarden juist een blessure ontstaat of terugkomt? Denk dat zoiets sneller mis gaat als er zonder zadel eens opzitten en los longeren.

Eigenaar laat al minstens 5 weken niks horen. Wat voor eigenaar ben je dan eigenlijk. Om dan te klagen dat iemand er op zit? Lijkt me niet.

Sociaal contact is juist goed voor mentale gezondheid maar ook fysieke. Is toch een levensbehoefte van een kudde dier, training is dat niet. Longeren is belastender door alle voltes continu, helemaal als hij toch iets mankeert. Dat is toch 1 van de 1e dingen die je niet meer kan doen met diverse blessures. Een trap kan gebeuren, maar zodra ze kennisgemaakt hebben en het een stabiele kudde is is het helemaal niet zo gevaarlijk als jij beschrijft.

Ik heb er geen moeite mee dat je hem probeert op te knappen, maar het is een wat kromme redenering om sociaal contact te vermijden. De 1e weken helemaal logisch, kijken of er geen ziekte aanwezig is maar die zijn voorbij. Ja, als niemand zich meldt hoop ik dat je er veel plezier mee hebt, maar wel dat hij ook gewoon plezier heeft met soortgenoten. Als dat al niet eens kan, omdat je bang bent voor een keer gek doen wat te veel is, is longeren of ooit erop rijden ook al te veel.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:54

De meinweg ligt in het grensgebied en natuurgebied loopt best ver Duitsland in.
Kan best zijn dat de eigenaar aan de andere kant van de grens naarstig op zoek is en er niet bij stilstaat dat het paard de grens overgegaan zou kunnen zijn.
Als je googled in Duitsland komen Nederlandse berichten niet automatisch naar voren. En zoveel foto’s zijn er on line nu ook niet meer te vinden omdat TS deze blijkbaar op verzoek van de politie, verwijderd heeft.
En zo zijn nog vele andere scenario’s denkbaar. Dus een oordeel over de eigenaar lijkt mij niet op z’n plaats.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 11:04

MyWishMax schreef:
LadyDii schreef:
We kiezen er extra voor dit níet te doen. Wat als hij een trap krijgt? Of door gek doen met anderen paarden juist een blessure ontstaat of terugkomt? Denk dat zoiets sneller mis gaat als er zonder zadel eens opzitten en los longeren.

Eigenaar laat al minstens 5 weken niks horen. Wat voor eigenaar ben je dan eigenlijk. Om dan te klagen dat iemand er op zit? Lijkt me niet.

Sociaal contact is juist goed voor mentale gezondheid maar ook fysieke. Is toch een levensbehoefte van een kudde dier, training is dat niet. Longeren is belastender door alle voltes continu, helemaal als hij toch iets mankeert. Dat is toch 1 van de 1e dingen die je niet meer kan doen met diverse blessures. Een trap kan gebeuren, maar zodra ze kennisgemaakt hebben en het een stabiele kudde is is het helemaal niet zo gevaarlijk als jij beschrijft.

Ik heb er geen moeite mee dat je hem probeert op te knappen, maar het is een wat kromme redenering om sociaal contact te vermijden. De 1e weken helemaal logisch, kijken of er geen ziekte aanwezig is maar die zijn voorbij. Ja, als niemand zich meldt hoop ik dat je er veel plezier mee hebt, maar wel dat hij ook gewoon plezier heeft met soortgenoten. Als dat al niet eens kan, omdat je bang bent voor een keer gek doen wat te veel is, is longeren of ooit erop rijden ook al te veel.

Correct, paard is een kudde dier.
Maar ik sta niet alleen op die stal en ik kan niet van iedereen verwachten dat ze zeggen "Ja, gooi maar erbij". We kiezen ervoor om dit op te bouwen en er eerst eens paarden naast te zetten. Wat is daar mis mee? Niks, in mijn ogen.

Overigens had ik eerder al aangegeven dat er een zaak loopt en dat dit niet in Nederland is. Daarom is ook alles offline gehaald m.b.t. het gevonden bericht. Een huidige eigenaar heeft zich níet gemeld, maar we weten wel al "ietsje" meer. Wat het verhaal allemaal nog vager maakt en daarom is het vermoeden ook absoluut gedumpt. Maar dit wordt nog onderzocht.

Laten we vooropstellen dat hij als 2 jarige (Hengst) al een vervelende situatie heeft moeten meemaken. Dát weet ik al, wat in de 10 jaar daarna is gebeurd is nog onduidelijk, maar ik heb wel namen. Alleen zijn deze niet te traceren (nergens) & ligt dit nu bij desbetreffende autoriteiten.

Ik weet ook 100% dat hij dus wél bereden is en zadelmak is gemaakt. Dat is ook waarom ik ervoor koos er gewoon op te gaan zitten gisteren, omdat dit in het moment goed voelde. Ik heb natuurlijk geen doodwens, ghehe.

Ik begrijp goed dat iedereen vraagtekens heeft, situaties bedenkt en "adviezen" geeft. Maar dat is niet nodig. Nogmaals, ik zal updaten als de eigenaar zich gemeld heeft en anders horen jullie het wel dat hij kan en mag blijven.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:12

Ts,is dit op je fb ook zo'n "rel" geworden of tikken de alleen "vind ik leuk" aan?

Tig pagina 's door 1 persoon....

Libera schreef:
Weet eigenlijk niet of ik als eigenaar zo blij zou zijn dat het dier nu gereden gaat worden…. Hopen maar dat er niemand naar op zoek is dan

Vroeguh,echt ruim 23 jaar geleden reed ik bij mensen hun paarden bij.
Er was daar een paard die standaard met een strop om z'n nek liep want ze konden het dier niet krijgen.

Uiteindelijk kwam het dier wel bij mij en heb ik het paard ooit 1x kunnen berijden. Waarom? Geen idee,was een gevoel,paard was zo ontzettend lief voor mij en die rit was onvergetelijk <3
Gevolg,paard werd de volgende dag opgehaald en nooit meer gezien. :roll:

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:26

Duidelijk ts :j
Gewoon afwachten voor iedereen dus. Wat de vermoedens verder ook zijn. Zaak loopt nog.
Fijn dat je nu steeds meer puzzelstukjes hebt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:58

Heb je nu een kopie paspoort?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:59

TS doet haar uiterste best. En dat is hartstikke goed. Maar de eigenaar is inmiddels al publiekelijk veroordeeld. Stel iemand erg in de problemen zit en daardoor minder aandacht voor z’n paard had. Misschien stond het beestje op rust in het natuurgebied omdat hij is afgekeurd. Hij is ontsnapt en komt in NL terecht. Eigenaar mist het paard, gaat zoeken en vindt online topics waarin iedereen hem of haar vanalles toewenst. Een besloten FB, wat de eigenaar nog zenuwachtiger maakt dan’ie al is. En dan contact opnemen met iemand waar het paard staat, denkend aan alle kosten. Eigenaar denkt misschien “het doet pijn, maar laat het beestje daar maar”.

Bovenstaande lijkt misschien onwaarschijnlijk, maar ik denk dat als dit helemaal per ongeluk is gegaan door iemands persoonlijke situatie, de drempel nu erg hoog is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:45

Het paard kan ook door een handelaar of als gevolg van een financiële of familiare ruzie oid zijn achtergelaten. Niet iedere paardenbezitter leeft en denkt als een Penny :+

TS doet haar stinkende best voor dit dier. Jammer dat bokkers vanachter een schermpje het altijd weer beter denken te weten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:55

senna21 schreef:
Het paard kan ook door een handelaar of als gevolg van een financiële of familiare ruzie oid zijn achtergelaten. Niet iedere paardenbezitter leeft en denkt als een Penny :+

TS doet haar stinkende best voor dit dier. Jammer dat bokkers vanachter een schermpje het altijd weer beter denken te weten.

Ik ga er vanuit dat je daarmee niet op mij doelt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:56

Klopt, het is een reactie op een aantal eerdere berichten :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 13:03

LadyDii schreef:
Overigens had ik eerder al aangegeven dat er een zaak loopt en dat dit niet in Nederland is. Daarom is ook alles offline gehaald m.b.t. het gevonden bericht. Een huidige eigenaar heeft zich níet gemeld, maar we weten wel al "ietsje" meer. Wat het verhaal allemaal nog vager maakt en daarom is het vermoeden ook absoluut gedumpt. Maar dit wordt nog onderzocht.

Ik ben echt ontzettend benieuwd naar het uiteindelijke verhaal (als dat ooit volledig aan het licht komt).
Mocht het dier niet opgehaald worden dan gun ik jou ook echt nog vele jaren plezier met hem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 13:07

Bokt op z'n smalst. Rijden krijgt een paard echt niks van.
De eigenaar van t paard mag blij zijn dat ie niet afgevoerd is naar de slacht maar nog een leuk huisje heeft gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 13:12

Ik heb verder geen mening in deze discussie die ontstaan is. Maar voor wie zegt "komaan, dat zie je toch op SM" als zijnde eigenaar, kennis, buurgenoot whatever. Dat valt misschien wel vies tegen, nu woon ik niet vlakbij.. maar op SM heb ik niks zien langskomen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 13:16

Of van de dorst dood is gegaan.
Dat duurt met die hitte ook niet zo lang.
Of daar een peesblessure oplopen door ongelijke grond.

Ts spendeert haar geld er in. Zorgt meer dan goed voor hem.
Het enige wat ik zeg is pas op dat je niet teveel hecht.
Voor de rest zal het mij boeie wat ze ermee doet.
Ja misschien komt er dan een eigenaar en is daar boos over.
Zou ik eigenaar zijn zou ik intens dankbaar zijn dat iemand hem zo goed met liefde heeft verzorgd. Ook al zat ze er dan op.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 13:24

Ohw gosh. Ik wilde typen dat ik er 'stil van werd' maar ik ben juist een stuk aan het typen dus dat spreekt elkaar soort van tegen.

In die Facebook groep gaan om te neuzen en dan op Bokt (waar meer clout is) komen klagen. Echt eej, moet dat zo? Heel triest.

Ik vraag me zelfs af of dat niet gewoon onder het delen van privé communicatie valt, gezien het een gesloten groep is.