Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 10:53

Fijn dat ie op aan het knappen is Capriooltje!
Etje mag er donderdag aan geloven :(:)

Wat fijn dat ze zo goed aard in de kudde Danique! Ben je ook echt van locatie verhuisd of is de wei onderdeel van de stal waar je al stond?
En leuk, zadels kijken :D Laat je ook al iemand komen of is het echt ter oriëntatie? (ben ff vergeten hoe oud Pankina is)

Leuke foto's Magooti, ik vind hem echt een prachtpaard! Zit ook mooi in z'n vachtje :D

magootie

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 10:57

Fijn dat hij er niet meer zo’n last van heeft Capriootje!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:45

Fijn dat hij er goed van opknapt Capriootje!
Castraties vindt ik na mijn laatste ervaring maar een beetje eng, ondanks dat ik weet dat het daar niet echt aan lag bij dat paard.

Leuk hoor zadels kijken! Altijd lastig wat je nu doet voor zo'n jonkie. Ik hoop eigenlijk dat de zadels van mijn huidige merrie passen. Een heeft een verwisselbare boom dus hopelijk is dat een goede kandidaat.

Hier ging het gisteren niet zo goed. Ze staan sinds enkele dagen allemaal samen nadat Ellie eerst 1,5 week in de wei naast de rest stond. Dat gaat eigenlijk heel goed, enkel de oudere ruin is nu heel aanhankelijk en beschermend naar Ellie. Het is zelfs zo erg dat ik gisteren gestopt ben met het poetsen van Ellie omdat ik na een tijdje bang werd dat de ruin over de draad ging springen. Hij was zo onrustig heen en weer aan het lopen terwijl ik letterlijk 5 meter van hem vandaan stond.
Dit was hij toen mijn eerste merrie daar kwam ook wel een beetje maar niet zo erg. Als het goed is wordt het met de tijd wel beter, maar voorlopig even een extra persoon erbij als ik wat ga doen.
En vandaag liet madame zich niet meer benaderen om het vliegenmasker om te doen -O- .
We hebben dus weer een paar stapjes terug gedaan vrees ik. Nou ja, rustig de tijd nemen en blijven proberen. Komt wel weer goed :) .

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:28

Zou zeker lekker zijn als je huidige zadel past!
Ik had één super fijn springzadel voor mijn vorige paard, een Equipe en nog geen jaar oud dus aardig €€ maar die heb ik verkocht voor ik het jonkie kocht. Vond het zonde om hem te laten liggen en had op dat moment nog geen intentie om een nieuw paard te kopen.
Dus had geen eigen zadel meer en de andere mensen die bij mij thuis staan zijn dressuur mutsen := Dus nu toch maar die prestige tweedehands gekocht om mee te starten en heb er nu iig al wat plezier van dus geen weggegooid geld.

Jeetje wat heftig van de ruin! Zou daar ook niet zo'n fijn gevoel bij hebben. Toch lastig als ze zo enorm aan elkaar gehecht zijn. Hier staan ze met 3 en allemaal érg goede maatjes met elkaar maar dat gaat gelukkig altijd prima als er één uit gaat. Blijft er eigenlijk nooit 1 achter, de shetlander soms maar die geeft er weinig om. Hinnikt alleen even als hij 1 van die 2 grote weer in het zicht heeft.
Even de tijd nemen inderdaad, dan heb je het zo weer fijn voor elkaar!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:30

Heb mijne gisteren nog even gemeten. 1,67 en net 2 jaar dus zal wel mooie maat krijgen :Y)
Krijg net deze foto doorgestuurd van thuis. Hele dag in de wei is maar vermoeiend dus even synchroon tukkie doen := <3
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 11:35

Dat gedrag slijt wel. Hier duurde het een maand voor ik alles zonder paniek of onrustig gedrag een paard uit de groep kon halen. En nog steeds is mijn haflinger onrustig als ik met Noura een wandeling ga maken. Maar die heeft ook wel extreem verlatingsangst :+

Parker blijft toch wel knap hoor!

Fijn dat de castratie goed gegaan is!

Zadelzoektocht is altijd een spannende. Zeker bij een jonkie die nog alle kanten op verandert.
Sommige zadelpassers hebben een groeiregeling. Met meerdere pasmomenten en mogelijkheid tot inruil van zadels.

Ik heb voor mijn haflinger een Freemax en die wil ik tzt ook voor Noura. Ik heb nu de buffelleer en wil dan voor haar wel de cow. Die is wat steviger en duurzamer. Hopelijk gaat dat werken voor haar.
Voorlopig is het nog niet zover.
Mijn bijrijdster heeft van de week wel geoefend met een singeltje om doen. Ook wel fijn, mocht er eens een deken nodig zijn :+
Ze was enigszins beledigd, maar al snel was het goed. Op zijn Noura's dus. :+
Afbeelding

En verder wandelen we regelmatig. Koeien zijn echt nog heel spannend. Overigens was die interesse wederzijds. Zal wel door de vlekken komen :))

Afbeelding

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 14:39

@Capriootje & Daihyo; ja het is even vervelend, maar wordt wel minder. Bij mijn andere merrie was dit in het begin ook, maar werd vanzelf minder. Al is er altijd wel wat onrust gebleven als er een weg gaat :D .
Ze staan overigens ook nooit alleen hoor, staan ook nog altijd twee shetlanders bij :) .
Ach, de vorige keer duurde het een maand voordat ik echt iets ging doen ivm de blessure van mijn oudere pony en nu wilde ik na een dag bij elkaar het jonkie al even wegpakken (Ze stond hiervoor al 1,5 week in de weide ernaast en kon ik haar zonder problemen poetsen of mee uit wandelen nemen). Misschien ben ik ook te fanatiek :D .

Ze doet het maar knap die Noura :D !

Wat een leuke foto Capriootje! Groeien is ook vermoeiend haha.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 14:41

Hier staan ze ook met 5. Toch is mijn haflinger echt wel over de rooie als ik met Noura weg gaat. Hij hangt gewoon meer aan haar dan aan de rest. Bij de andere paarden is hij wel wat onrustig. Maar dat is met een beetje ijsberen en brullen dan wel klaar.
Ik denk niet dat dat er ooit nog uit gaat :+

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:02

Hoi! Ik heb een vraagje qua voeding. Wat geven jullie je paarden?
Ik voer mijn merrie van 4 jaar Vitalbix daily complete en luzerne.

(mocht dit in een ander topic moeten, laat het dan weten!)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:03

Ik geef 4x per week Pavo Vital en een halve schep Vitalbix breed & grow aan mijn twenter.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:10

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:23

Ik vind het lastig om te bepalen of ze hieraan genoeg heeft. Ik wil haar niet te veel voeren, basis is natuurlijk ruwvoer. Maar wel dat ze haar extra kracht zegmaar krijgt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:36

LunarEclipse schreef:
Mijn 2 jarige (arabier) krijgt dagelijks een halve schep Vitalbix breed & grow en momenteel ook een halve schep grasbrok.
2 jarige shet krijgt een kwartje van de Vitalbix.
Allebei krijgen ze slobber met lijnzaadolie als ik er ben (meestal 2x per week), momenteel ook van Vitalbix, maar normaal Pavo fibrebeet met zemelen.
En verder de hele dag door hooi.

@Daihyo: geef jij de Vitalbix ook 4x per week? Of alleen de Pavo Vital en de Vitalbix dagelijks?

Nee ik geef het samen als ik er ben en dat is gemiddeld 4x per week :D
De Vital zat wat laag in bepaalde waardes, zoals koper. De B&G vult dat aan. Van beiden krijgt ze ook niet de aanbevolen hoeveelheid. Maar met deze hoeveelheid krijgt ze alles binnen wat ze nodig heeft.

Ik geef ze overigens ook nog af en toe gemalen lijnzaad en soms fibrebeet als extraatje.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:42

masyo schreef:
Hoi! Ik heb een vraagje qua voeding. Wat geven jullie je paarden?
Ik voer mijn merrie van 4 jaar Vitalbix daily complete en luzerne.

(mocht dit in een ander topic moeten, laat het dan weten!)

Hangt van de kwaliteit van je ruwvoer af. Mijn ruwvoer had voorheen een betere ca/p verhouding waardoor ze uit kom met een vitaminebrok. Nu voer ik zemelen bij.

Het huidige hooi is heel arm en ze krijgt nu 400 gr zemelen, 300 vitamine brok, lijnzaadolie, luzerne tegen maagklachten en een maagsupplement. Elke keer er een nieuwe batch is, is er een ruwvoer analyse. Op basis daarvan stem ik het voer af.

Dus de volgende stappen moet je nemen:
1. Ruwvoer analyse
2. Op basis van de standaard behoefte reken je uit waar de gaps nog zitten
3. Kijjj naar je paard, hoe ziet ze eruit? Kan ze wat extra’s hebben?
4. Zoek juiste voer

Dus, voor elk paard een ander antwoord. Die van mij heeft een gevoelig maag darm stelsel dus pas ik de voeding erop aan. Daarnaast is ze heel schraal. Het is nog niet perfect allemaal dus je moet ook even aankijken wat werkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:45

Mijn driejarige arabier krijgt onbeperkt Duits kruidenhooi en daarnaast een combinatie van een halve schep Fibrebeet, een halve schep Vitalbix Active+, Pavo Vital en lijnzaadolie.

Tot voor kort kreeg ze altijd Vitalbix Breed&Grow.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:57

Hier krijgt de 3-jarige gras en hooi natuurlijk, maar verder een kleine halve schep breed and grow en twee handen Florian Basic pure met een beetje lijnzaadolie.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 08:19

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 08:25

Hahaha, arme Etje :(:)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:35

Arme Etje! _/-\o_ :(:)
Hopelijk verloopt het herstel ook soepel!

Wij hadden gisteren onze eerste grondwerkles. Het was natuurlijk even spannend omdat de rest afgelopen week zich zo druk maakte wanneer ze aan de andere kant van het draadje stond.
Het begon even spannend toen we de draad dicht deden, maar uiteindelijk stonden ze beide rustig aan de andere kant van de draad te graven.
En wij hebben fijn aan een basis van vooruit, stoppen, links/rechts, achteruit en hoofd laag kunnen werken ondertussen :D .

Ondanks dat je wel weet waar je aan begint met een jonkie is het toch soms weer even wennen dat je alles weer voorzichtig aan moet leren in plaats van dat het allemaal zo vanzelfsprekend is met je paard :D .
Hoe dan ook ben ik trots op hoe ze het oppakt en met geduld en liefde gaat het een heerlijk paard worden!

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:35

Super fijn dat ze het zo goed oppakt en dat er rust is aan beide kanten van het draad :D Ze is 2 toch, of 3 al? Ben het even vergeten.
Ik vond het inderdaad ook wel wennen dat niet alles vanzelfsprekend is, tegelijkertijd vind ik die realisatie wel fijn. Ben nog meer gewoon een rustig ritje of wandeling met m'n bijrijdpaard gaan waarderen. Blij zijn met alles wat goed gaat, en naast je neer leggen wat (nog) iets minder gaat (als in; het je niet laten frustreren). En het is natuurlijk gewoon super leuk om er vanaf het begin zo mee bezig te zijn, vind ik dan.

Ik vind het ook leuk om te lezen dat jullie ook een positieve en rustige manier hebben om je paard op te leiden. En misschien ben je daarmee ook gewoon een type mens dat eerder mee zal praten in een topic als deze maar toch leuk!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 21:37

Ah nee arme Etje! Hij is nu een je-weet-wel-hengst :Y) fijn, dat je ook zoveel geleerd hebt tijdens je grondwerk les. Hele belangrijke basis

Leuk hè Josien! Je gaat opeens het kleine heel erg waarderen. En de band met je paard ook! Ik ben paarden zoveel meer gaan waarderen. Pankina en ik zijn echt dikke vriendinnen <3 als ik een dagje niet ben geweest dan mis ik haar ook wel een beetje. Ben zo blij dat ik een jong paard heb gekocht. Iedereen die een beetje de motivatie kwijt raakt met het rijden raad ik het aan.

Ik kan Pankina haar voetjes afspuiten tegenwoordig 8-) ze is weer over haar angst heen. Kan niet wachten haar staart te wassen haha

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 22:02

Josien_ schreef:
Ondanks dat je wel weet waar je aan begint met een jonkie is het toch soms weer even wennen dat je alles weer voorzichtig aan moet leren in plaats van dat het allemaal zo vanzelfsprekend is met je paard :D .
Hoe dan ook ben ik trots op hoe ze het oppakt en met geduld en liefde gaat het een heerlijk paard worden!

Nou, ik ben dus vrij lomp en makkelijk met mijn jonkie. :+
Ik ben niet van te voorzichtig in dingen. Is ze heel mak en braaf van geworden. En dat is ook wel een mis gegaan. Maar ik let altijd wel op de veiligheid. Dus als er iets mis gaat, kan er eigenlijk niks gebeuren.

Alleen het beleren zelf ben ik wel voorzichtig mee. Dat ze het mentaal en fysiek aan kan zeg maar. Voor zover je het beleren kunt noemen. Ik leer spelenderwijs heel kort wat dingen aan. En dan op een manier dat het niet nieuw is en er gewoon bij hoort. Ik zie haar dan ook denken: oh als jij het niet raar vindt, dan vind ik dat ook niet.
Heel makkelijk :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 23:42

@lunarEclipse; ze is net twee weken geleden 3 jaar oud geworden.

Super leuk @danique!! Die band moet hier nog groeien, maar super leuk om te lezen dat jullie al zo'n dikke vriendinnen zijn :D !

@daihyo: ik snap je heel goed! Zo ben over het algemeen ook. Maar ik heb tot nu toe gemerkt dat het bij haar niet zo gemakkelijk gaat nog.
Maargoed, ze is er amper 3 weken dus moeten elkaar nog leren kennen en vertrouwen.
Het komt wel :D .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 06:27

Ja dat scheelt. Ik heb Noura vanaf 6 maanden. Maar dat is van zichzelf ook wel een heel relaxt paard. Heel wijs en heel zelfstandig. Soms heel handig, soms ook niet.
Ze is echt heel makkelijk en niet snel onder de indruk. Met oud en nieuw stonden ze allemaal in de bak te kijken. Zij stond bij stal te eten in haar uppie :+
Dat soort dingen :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:10

Mijn vriend wilt leren paarden fotograferen. Hij kan hele mooie foto’s maken van natuur of gebouwen dus dit is een uitdaging voor hem.
Ben heel blij met de foto’s, goede poging voor een eerste keer! Het zand was erg wit en de zon scheen hard dus was wat lastiger. Pankina wilde ook echt niet showen voor ons. Kwam een sukkeldrafje uit. Was haar veel te warm _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding