Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:44

Balou_k schreef:
LiiNd_Y schreef:
Mijn merrie is sinds deze week onder het zadel, ze doet het erg braaf! :D

[ [url=m/RLaqbZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hee Herman. :D
Ik snap dat de meningen verdeeld zijn, maar ik ben hier vorig jaar geweest en buiten dat het snel gaat is hij zeer vriendelijk naar de dieren. Hij werkt ook niet langer dan 10/15 min per paard incl. zadelen etc.

Klopt!

Hij is inderdaad echt maar heel even met Doressa bezig geweest. Hij heeft er geen 5 minuten opgezeten. Bij hem is het doel voornamelijk voorwaarts rijden. En Doressa heeft trouwens geen sprong gemaakt onder het zadel :)

En Herman maakt de paarden ook echt braaf. Dat is wel fijn :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 02:05

liesen schreef:
Ja dat doe ik al, maar ze is zo druk met de weerstand dat ze niet door heeft dat ik een snoepje vast heb.

Druk met de weerstand? Dat snap ik niet helemaal, forceer je het bit in haar mond? Ik bied het bit aan tegelijk met wat muesli, en wacht net zo lang tot ze de muesli begint te pakken, dan breng ik tegelijk met het eten het bit in haar mond. Maar alle paarden zijn verschillen natuurlijk :) wat voor bit gebruik je? Is er iets gebeurd waardoor ze een hekel heeft gekregen aan het bit?

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:28

Eight schreef:
liesen schreef:
Ja dat doe ik al, maar ze is zo druk met de weerstand dat ze niet door heeft dat ik een snoepje vast heb.

Druk met de weerstand? Dat snap ik niet helemaal, forceer je het bit in haar mond? Ik bied het bit aan tegelijk met wat muesli, en wacht net zo lang tot ze de muesli begint te pakken, dan breng ik tegelijk met het eten het bit in haar mond. Maar alle paarden zijn verschillen natuurlijk :) wat voor bit gebruik je? Is er iets gebeurd waardoor ze een hekel heeft gekregen aan het bit?

Nee ik doe juist totaal geen druk. Maar ze is zelf druk met hoofd in de lucht houden en mij ontwijken. Ik heb het gister met stukjes appel geprobeerd. Dat wou wel lukken. Ik probeer steeds zo veel mogelijk ontspanning te bewaren.
Muesli negeert ze, net als een gewoon snoepje maar appel wou wel beter!

Oh ik heb dubbelgebroken koperen d trens!

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 23:24

bobje26 schreef:
Per paard verschillend! Ik vind het soms juist heel fijn dat er een no nonsens aanpak gekozen word.
Ik doe het met Jaja ook rustig aan maar heb hiervoor ook heel veel paarden gezien die hierdoor gewoon niet beter werden en veel beter af waren geweest met meteen rijdend zadelmak maken ! :)

Wat balen van je val Thoranlove!! Op het filmpje zie ik ook niemand met zweep die hem naar voren jaagt met die bokkensprongen.. Misschien tip voor volgende keer om hem gewoon naar voren te jassen als ie zulke passen maakt? :) Hopelijk knapt je koppie snel op...

We hebben het ook al geprobeerd om hem vooruit te jagen, helaas reageert hij hier niet op. Hij is het soort paard dat ook stil gaat staan als hij zijn balans verliest... Gelukkig heeft hij nog niet vaak zulke sprongen gemaakt en tot nu toe was het (bijna altijd) met een reden. Dus puur door een misverstand of omdat er toch nog wat spanning was.

Anoniem

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 08:52

Dan gaat het al mis als hij niet reageert op een voorwaartse hulp, sorry. :( Dat is voor mij echt het meest basis van de basis... mag hij dan zelf vepalen hoe hard hij gaat?

[***] alweer een week singeltje om wat mega goed gaat! Nu ook weer hoofdstel erbij en vd week bijzet. :)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:01

bobje26 schreef:
Dan gaat het al mis als hij niet reageert op een voorwaartse hulp, sorry. :( Dat is voor mij echt het meest basis van de basis... mag hij dan zelf vepalen hoe hard hij gaat?

Jaja alweer een week singeltje om wat mega goed gaat! Nu ook weer hoofdstel erbij en vd week bijzet. :)

Nee natuurlijk niet. Voorderest vragen we hem altijd voorwaarts te gaan en luisterd hij hier super op. Maargoed zo pak ik het in ieder geval aan (en heb genoeg begeleiding die me helpen) en zo doet iedereen het anders. :)

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:21

Vandaag weer met het bit geoefend. Ik heb haar nu vast laten staan en dan halster om de nek. Voorheen dee ik haar in de stal. Nu kon ze nergens heen en ging gelukkig ook niet hangen. Ging veel beter!
Ik mocht het 3 keer opnieuw doen omdat ik eerst het verkeerde Hoofdstel had, daarna bedacht ik mij dat ik de bitringen er af wou doen. :Y)
Ze had uitslag om de mond aan 1 kant. Kan dat komen door de bitringen? Ik heb haar nog niet bij gezet dus kan niet van de druk komen.
Of zou het kunnen dat ze allergisch is voor koper?
Hier een foto.
Afbeelding

Vanavond komt de fysio voor het eerst, spannend! Daarna kan eind van de week als alles natuurlijk goed is het zadel er op!
Ze dee het vanmiddag heel netjes !
Afbeelding

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 01:11

Afbeelding

Afbeelding

Gabber is bijna een volwaardig rijpaard op zijn nieuwe plek. Gaat al mee op stap rondje buiten en draaft ook al onder het zadel.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 01:16

Afbeelding

En hij ging naar de tandarts. Wolfstand en wat doppen gedaan dus hij kan nu lekker aan de slag.

Ze heeft er nu 6 x opgezeten. Stap en draf gaat nu super. Stuur zit erop en hij gaat als een trein.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 03:15

Puppypaard hier is vooral druk met groeien dus behalve poetsen doen we er niks mee kwa werk. Heb er wel een hoofdstel op gehad. Vond ze machtig interessant. Mijn springzadel ligt perfect dus als ze weer wat uitgegroeid is kan ze aan de slag.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:25

Wij hebben er gister weer even opgezeten :) Zondag voor het eerst de grote baan in

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:42

Tijdje stil geweest vanaf mijn kant. Jarpur is inmiddels geruind (weet iemand hoe dik het zaakje mag worden voor ik me zorgen moet gaan maken? DA zegt dat er niks aan de hand is zolang zijn temperatuur onder de 38 blijft), en gaat heel goed aan de longe! Ik verbaas me er echt over dat met 4x longeren alle commando's erop zitten incl overgangen binnen 1 gang. Longeersingel geeft hij niks om, nu 2x met hoofdstel gelongeerd (wel halster eronder waar de longe aan vastzit).
Vind het bit nog wat raar maar dat komt wel.
Hang er ook regelmatig overheen en geeft hij ook niks om, is zo'n heerlijk nuchter dier!

word een beetje lang als ik iedereen apart ga antwoorden, maar zo te lezen maakt iedereen mooie vorderingen!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:33

Ik lees hier wel elke keer bij, maar reageer niet zo vaak. Vind het erg leuk om alle voortgang te zien! Ze doen het eigenlijk allemaal heel erg goed. :j

Mijne is op dit moment ook flink aan het groeien, dus naast poetsen, wandelen (en opvoeden, ze probeert af en toe nog eens je voorbij te gaan :+ ), in de wei spelen, enz. doet ze verder nog even niets.

Oh en ze mag voor een varken spelen. :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Varkentje. :))

Edit: Ik heb iets fout gedaan met verkleinen en opslaan van de foto's, daardoor slechte kwaliteit helaas. Misschien een keer opnieuw doen. :=

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 23:12

Ik heb er even zonder zadel opgezeten! Hij stapte rustig achter stalgenootje aan die hem vast had. Hij was meer bezig met de pup die mee huppelde dan met het feit dat er iemand op zijn rug zat. Nu heeft mijn dochter er al wel een paar keer opgezeten, maar ik ben natuurlijk veel langer en zwaarder. Helaas deed de camera van mijn telefoon het niet. Heb ik weer...

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 23:13

Wat een geweldige foto's quir! ☺

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 01:02

Heerlijk varkentje haha!

Fijn dat het bij iedereen zo goed gaat. Hier 1,5 week geleden dus osteo geweest, wat los gemaakt. Daarna even alleen maar los, waarbij ze nu ook af en toe een bok laat zien. Vrijheid, blijheid :+

Deze week het longeren weer opgepakt. Voor het eerst in de grote bak, met in het midden wat balkjes als steun. Wat goed hielp, tot de rechtergalop. Die vind ze lastig en besloot toen ook dat ze prima over balkje kon en hard naar andere kant rennen (uitgang). Na paar x aan die kant aan het werk gezet, en toen was lol eraf en deed ze braaf wat ik vroeg.
Erna dagje rust, dag erna longeerhulp losjes eraan in de kraal. Omdat ze haar bovenlijn langer moet gaan maken en stretchen. Even wat protest, maar al snel had ze door wat de bedoeling was en ging ze ook fijner lopen. Gisteren zonder balkjes in de bak, wat resulteerde in paar x omdraaien bij rechtsom moeten, en heel hard rennen... Wel goed afgesloten.

Vandaag is ze klinisch gekeurd, bij longeren in bak maar even touwtje gespannen halverwege. Ze gedroeg zich voorbeeldig en is goedgekeurd, wat betekent dat ze in mei naar haar nieuwe huisje gaat :)
Tot die tijd mag ze hier nog even blijven voor training, en ook ander zadeltje nu waar we komende week weer mee aan de slag gaan.

Verder poets ik me wel helemaal suf momenteel. Verharen als een gek!

En verder lekker slapen in de zon:
Afbeelding

Yvonnez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 02:00

Wat een vorderingen allemaal wauw
Mijn knappe reus is ook ontzettend vooruit gegaan!
Inmiddels is hij het hoofdstel gewend en kan ik longeren met zadel en lange beugels zonder rare sprongen (heeft hij overigens sowieso amper gedaan).
Longeren doe ik nog wel aan het halster maar is al goed op mijn hulpen.
Kan wel zeggen dat ik erg trots ben op mijn kanjer. In mei wordt hij drie <3
Afbeelding

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 15:17

Wat leuk Yvonnez! Wij gaan gelijk op met onze paardjes. Die van mij wordt ook in mei 3 en is even ver. Wanneer denk je erop te gaan rijden?

Yvonnez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:03

M_Jacky schreef:
Wat leuk Yvonnez! Wij gaan gelijk op met onze paardjes. Die van mij wordt ook in mei 3 en is even ver. Wanneer denk je erop te gaan rijden?

Oh dat is inderdaad leuk :D
Het rijden ga ik nog wel even een tijdje mee wachten. Hij is nog niet uitgegroeid dus doe het rustig aan. Wel ben ik al naast hem met krukje bezig en lekker beetje knuffelen op zijn ruggetje.
Mijn vriendin die wat kleiner en lichter is doet soms al speels aan wat hangen en knuffelen etc.
We kijken het dus gewoon een beetje aan. Misschien eens een keer hangen of erop zitten maar dus nog niet echt rijden.
Wel lastig hoor gedult hebben terwijl meneer zo super braaf is 8-)
En jij?

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:41

Nou vandaag de eerste les gehad met mijn trainer waarmee ik samen binkie zadelmak ga maken.

We zijn begonnen met dubbele lijnen aan het halster om een stuur rem en benen aan te leren.

Ging super goed nu alleen ik nog gemakkelijk in worden met die longeertouwen :')

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:35

Klinkt goed al de vorderingen hier! Morgen gaan wij voor het eerst de grote baan in!

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 01:39

_Melanietje_ schreef:
Nou vandaag de eerste les gehad met mijn trainer waarmee ik samen binkie zadelmak ga maken.

We zijn begonnen met dubbele lijnen aan het halster om een stuur rem en benen aan te leren.

Ging super goed nu alleen ik nog gemakkelijk in worden met die longeertouwen :')

Benen aanleren aan de dubbele longe? Hoe doe je dat?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 08:35

Leuk dit topic!
Ik heb ook een puppypaard, Luz is een andalusier, wordt in juli 3.
Ze is nog echt puppy, dus ik ben nog niet van plan om erop te gaan zitten. ze stqat lekker 24 op 7 buiten in een kleine kudde. En ik neem haar ong eens per week apart om effectief iets te doen.
Beetje poetsen, voetjes geven, stretchen, massage. We zijn ook begonnen met wat grondwerk, beetje wijken voor druk en al beetje circlen. (enkele rondjes links en rechts om het principe en de commandos te leren).
Voor de rest is het de bedoeling om eerst het grondwerk door te zetten, beginnen met rechtrichten, lange lijnen en dan pas erop.
Ik vraag me af wanneer ik ongeveer met het rechtrichten zou kunnen starten?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:00

@JosjeDZ

Ik hoop dat ik het een beetje goed uit kan leggen. Mijn lijnen gaan door de beugels en dan een lijn gaat achter de kont. De beugels hebben we nu nog vastgemaakt met een halstertouw, maar straks als we beide meer beoefend zijn die los. De lijn die achterlangs gaat is ook mijn drijvende lijn.

Dus als hij terug is stap valt geef ik een slinger aan mijn buitenlijn. Als de beugels los zitten en als ik dan een slinger eraan geef dan beweegt mijn beugel.

Doordat de beugels los zitten en die kan je dan laten bewegen door je lijnen.

Gisteren was mijn eerste les in rechtrichten. Dus hoe alles precies werkt kan ik ook niet helemaal uitleggen.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:24

Yvonnez schreef:
M_Jacky schreef:

Oh dat is inderdaad leuk :D
Het rijden ga ik nog wel even een tijdje mee wachten. Hij is nog niet uitgegroeid dus doe het rustig aan. Wel ben ik al naast hem met krukje bezig en lekker beetje knuffelen op zijn ruggetje.
Mijn vriendin die wat kleiner en lichter is doet soms al speels aan wat hangen en knuffelen etc.
We kijken het dus gewoon een beetje aan. Misschien eens een keer hangen of erop zitten maar dus nog niet echt rijden.
Wel lastig hoor gedult hebben terwijl meneer zo super braaf is 8-)
En jij?

Ja, geduld hebben is inderdaad lastig. Twister doet het ook zo braaf! Ik ga denk ik de zomermaanden proberen of ik er een keer op kan klimmen. In november ga ik misschien 3 a 4 maanden naar het buitenland dus ik denk dat het doorrijden ook pas volgend jaar wordt. Maar het zou leuk zijn als hij dit jaar mij een keer door het bos wil dragen. Daar gaan we voor. :)