Paarden die in 2016 beleerd worden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Re: Paarden die in 2016 beleerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:27

Mandy b dat probeer ik pok hoor maar hij is zo ontzettend gevoelig dat als ik een mm verplaats hij al een meter opschuift. Hetzelfde als ik te ver naar voren of achteren leun dan is hij er gelijk helemaal van af en word hij onzeker. Ik moet hem echt rijden en vertellen wat hij moet doen en dat botst wel eens met sturen. Niet dat hij gemeen is maar dan geef ik net een te grootte hulp of net niet duidelijk genoeg. We zijn er mee bezig en het gaat steeds beter maar het duurt gewoon wat langer.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 21:25

meisje2000 schreef:
Mandy b dat probeer ik pok hoor maar hij is zo ontzettend gevoelig dat als ik een mm verplaats hij al een meter opschuift. Hetzelfde als ik te ver naar voren of achteren leun dan is hij er gelijk helemaal van af en word hij onzeker. Ik moet hem echt rijden en vertellen wat hij moet doen en dat botst wel eens met sturen. Niet dat hij gemeen is maar dan geef ik net een te grootte hulp of net niet duidelijk genoeg. We zijn er mee bezig en het gaat steeds beter maar het duurt gewoon wat langer.

poeh dat is wel lastig ook heel fijn zo gevoelig paard. Maar dat vergt wel veel tijd en handigheid denk ik?! Komt vast goed met de tijd :)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:22

Heel bewust zijn van je eigen houding dus meisje, zodat je niet per ongeluk verkeerde signalen doorgeeft. Dat kan best lastig zijn soms, maar je leert er wel heel veel van (en met zon gevoelig paard weet je ook snel wanneer je wel tegenstrijdig voor het paard bezig bent

Mandy fijn dat je op gewicht kan sturen, hoop later ook zover te komen met de paardjes. Fijn ook dat De kriebel truc met de zweep werkte!

Paardjes hier waren weer braaf, 2 (jarige hengst) had een dagje vrij, maar hoorde dat gisteren iemand anders hem had geleerd en hij flink de aap had uitgehangen, dus daar ga ik morgen even een woordje mee spreken, paard is eigenlijk heel lief en zachtaardig, maar begint sinds deze week wat last te krijgen van zijn hormonen dus vergeet eventjes zijn goede manieren.
Met 3 hetzelfde werk van vrijdag gedaan plus zitten en een half rondje stappen. Weer afstappen rondje zonder iemand lopen en weer opstappen en nog een half rondje stappen. Kleeft nog behoorlijk op de begeleider, maar voor nu is dat nog oké.
4 heeft haar longeersingel ingewisseld voor een mooi zadeltje en was linksom heel cool. Eerste keer aandraven wel met een strakke rug maar dat liep ze er mooi uit. Rechtsom was het toch wel weer spannend en uitte de spanning zich in rennen en een enkel bokje, daarna was ze snel weer gekalmeerd en kon ze heel netjes haar training afmaken.
Beide paarden krijgen morgen dezelfde training als vandaag ter bevestiging van wat ze al hebben geleerd en dan dinsdag even kijken. Wil niet veel nieuws introduceren, maar misschien 3 wat meer van de begeleider af laten lopen en 4 de beugels aan het zadel doen. Kunnen ze daarna weer even erover nadenken voordat ik vrijdag weer met ze verder ga.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 07:05

Mandy_B schreef:
meisje2000 schreef:

poeh dat is wel lastig ook heel fijn zo gevoelig paard. Maar dat vergt wel veel tijd en handigheid denk ik?! Komt vast goed met de tijd :)

Kan heel lastig zijn ja vooral omdat we beiden nog heel veel moeten leren. Ik ben zelf niet zon grote held en snel onzeker en dat neemt hij heel snel over. Maar het vertrouwen begint steeds meer te komen en het gaat ook steeds beter. Ik rij ook nog niet zonder mijn instructrise want anders komt het niet goed. Ben geen anky en heb juist begeleiding nodig. Chameur is ook mijn eerste paard die ik beleer en dat wil ik goed doen. Ik ga pas alleen rijden als mijn instructrise zegt dat dat kan.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:58

Goed van je meisje dat je daar begeleiding bij hebt gezocht en dat ook lekker zo blijft doen!

3 heeft vandaag iets meer gestapt en gewerkt aan het wegsturen van de begeleider. Dat was eerst wel heeeeel eng waardoor ze verstijfde, maar zodra ze merkte dat het net zoals longeren was wist ze wat we van haar wilden en ging het goed.
Zij krijgt morgen een speeldagje en dan gaan we vrijdag er pas weer op.

Voor 4 was het zadel vandaag helemaal niet meer spannend, super om te zien hoe die na een training er overna heeft gedacht en dan gewoon lekker ermee aan de slag gaat. Beugels naar beneden gedaan en daar kwam wel weer spanning op, wat rennen en 3 bokjes en ook toen bouwde ze weer haar spanning af. Zij mag morgen nog een keer met het zadeltje gelongeerd worden en heeft dan ook weer even denk pauze voordat ik haar vrijdag weer oppak.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 17:49

Paardjes waren weer heel braaf vandaag, in het bekende gebleven met hun werk en deden dat heel goed.
Veulen van 4 is echt geweldig, wat een dotje. Wil echt de hele tijd knuffelen.

Ook leuk, de eigenaren van de paarden hebben zo veel vertrouwen in me dat ik ook de dekhengst mag in gaan rijden. Ga wel eerst 3 en 4 afwerken en hopelijk is 7 dan ook al een flink stuk vooruit zodat ik tijd vrij heb om met hem aan de slag te gaan. Heel benieuwd hoe die gaat zijn

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:22

Wat top van de arabische dames en nu ook de dekhengst onder je hoeden.

Hier vandaag voor het eerst los zonder hulp gestapt ze vind het moeilijk maar ze gaat naar stap en weer terug.

Let niet op mijn stem. Beloon redelijk enthousiast als ze netjes doet wat ik vraag.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:51

@meisje2000, inderdaad zelf heel bewust worden van elk klein dingetje dat je doet.
Hier een paard, waarbij vanaf de grond een vinger al genoeg kan zijn om hem de andere kant op te laten gaan :') Dus het is altijd weer even peilen hoe de je moet doen die dag :P
Maar met geduld en tijd kom je er wel! Super dat je begeleiding hebt en dat je die er ook nog bij houdt met het rijden :j

@LuffB, gaat goed joh met de arabs! En leuk dat je de dekhengst er ook bij mij oppakken straks :)
Moet helemaal goed komen joh!

@Butengeweun, wat gaaf!! Nog erg zoekende zie ik, maar oh wat braaf en leuk dit *\o/*

Hier mn ventjes verhuisd gister, meteen helemaal op hun plek op de nieuwe stal! :D
We staan nu bij @Geryon :)

Nog even bij komen en dan aan de slag met de jonkies!
Binky de shet ga ik mee lange teugelen en Naf langzaam oppakken om erop te gaan :D
Afbeelding

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:31

Yamasaki, die begeleiding heb ik ook echt nodig en het is ook echt aftasten met chameur. Het probleem bij hem (oke geen probleem) is dat hij ook erg graag wil, hij heeft echt een wil om te pleasen dus ik moet hem leren rijden en hij moet alles nog leren maar hij gaat door ook al is hij op zijn top en dat moeten we ook echt in de gaten houden. Als het aan hem ligt word er elke dag gereden maar voor nu 1 keer per week rijden en twee keer per week longeren. Dat is voor de komende maanden eerat wel genoeg. Tenzij mijn instructise zegt dat ik hem ook een keer per week zonder les kan gaan pakken dan word het 2 keer rijden en 1 keer longeren. Meer dan drie keer per week doe ik nog niet bij hem. Hij heeft lekker twee weken vrij vanwege vakantie. Even zijn koppie legen en alles verwerken en vanaf volgende week mogen we er qeer tegen aan. Alles op zijn tempo en wat hij aan kan. Wil in de toekomst de wedstrijden met hem in en mijn onstructrise zegt dat hij een goede is maar dat is niet eerder dan op zijn vroegst volgend jaar. Eerst alles onder de knie en dan starten.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:32

K geef je helemaal gelijk hoor meisje2000 :)
Lekker zo doorgaan en hem behoeden voor zn eigen wilskracht zo nu en dan :j
Komt helemaal goed!

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:39

Ik kom mij ook melden :)

Ik ben sinds kort in het bezit van een 6 jarige onbeleerde merrie van Oscar x Ekstein.

Ze heeft nu 2 keer een zadeltje opgehad en op wat bokken na was ze braaf. Binnenkort even naar de tandarts de wolfskiezen eruit en de haken vijlen en dan kan er ook een bitje in :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze moet nog wel veel afvallen. Ze is aardig te dik :=

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:06

Welkom Jodi!
Leuke merrie :D
Te dik? waar? >;) Ik zie op die stand foto toch wel de rib aanzet...die moet niet dunner hoor :P
Gewoon wat bespiering erbij :)

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:17

YamaSaki schreef:
Welkom Jodi!
Leuke merrie :D
Te dik? waar? >;) Ik zie op die stand foto toch wel de rib aanzet...die moet niet dunner hoor :P
Gewoon wat bespiering erbij :)

Hier was ze al afgevallen :) de dierenarts was bij de keuring heel duidelijk. Te dik op de schouders en billen haha. Maar nu ze wat meer beweging krijgt valt ze geleidelijk af. Ze word niet geminderd in voer.
De foto vertekend ook wat. Je ziet als ze gewoon staat geen ribben :)

Afbeelding

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:20

Ooh haha, dit is een beter beeld dan idd :P
Ach gewoon lekker rustig trainen idd, veranderen die vetjes in spieren en klaar :D

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:17

Buten; filmpje ziet er ontspannen uit. Wel wat zoekende maar ze reageert heel goed op je hulpen. Geef je ook al been bij het geven van het stap commando?
En als je al vind dst jij veel praat, haha moet je mij horen.

Yama; wat fijn dat de verhuizing goed verlopen is. Nu even lekker wennen aan de nieuwe plek en dan weer verder met de paardjes. Veel plezier ermee!

Meisje; klinkt alsof je heel goed weet dat je hem voor jezelf moet behoeden, knap hoor. Mag ik vragen hoe oud hij is en waarom je kiest voor 3 dagen "werk"

Jodi; leuk paardje aansprekend koppie. Lijkt qua bouw iets stevig maar niet qua vetjes. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen. Heb je een idee met welke stappen je met haar door gaat lopen?

Hier een foto van 4. Ze is wat gevoelig met het opstap gedeelte voor het hangen, reageert op het been dat tegen haar aankomt en het gewicht dat verschuift.
Afbeelding

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 04:32

Luffb ik kies voor drie keer per week omdat hij aanleg heeft om dik te worden. Heb het geprobreerd met 1 keer rijden en 1 keer longeren maar dat is te weinig om hem op geqicht te houden. 2 keer longeren lukt het wel mee. Hij staat de hele dag in het land en zijn buik groeit ala kool zonder deze beweging. Ik vind het belangrijk om hem niet te dik te laten qorden omdat hij dat extra gewicht allemaal mee moet zeulen en het extra belasting is tijdens het rijden. Ik doe alles in overleg met mijn instructrise waar hij ook op stal staat en tot nu toe gaat dit schema super. Mocht er iets veranderd moeten wordenn in zijn voordeel dan gebeurt dit ook gelijk maar dit schema past tot nu toe het beste bij hem. Ben ook bang om te zien hoe hij er na 2,5 week zonder traini g straks uit ziet hahahhaha waarschijnlijk als een tonnetje. Ik merknhetnnameijk gelijk als ik hem bij een of twee weken een keer minder kon longeren en nu heeft hij twee weken helemaal niets gedaan

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:39

Heel duidelijk. Maar ik bedoelde eigenlijk, waarom niet vaker dan 3?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:52

meisje2000 rustig aan dan komt het wel goed hier dus precies andersom ik kan alle kanten op maar paard gaat dan gewoon stilstaan :+

Jodi, mooi paard op de eerste stand is ze mooi alleen wat vet boven op de kont. Maar met wat training worden dat vanzelf spieren.

Luftb, ik geef wel been maar als ik niets met stem doe gebeurt er niets, eigenlijk alleen het stuur (voordeel van uren lange lijnen) en de rem werkt al zonder stem. Al gebruik ik nu gewoon stem overal voor.
Je 4 gaat toch netjes opstappen is ook spannend de eerste keren.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:35

LuffB schreef:
Buten; filmpje ziet er ontspannen uit. Wel wat zoekende maar ze reageert heel goed op je hulpen. Geef je ook al been bij het geven van het stap commando?
En als je al vind dst jij veel praat, haha moet je mij horen.

Yama; wat fijn dat de verhuizing goed verlopen is. Nu even lekker wennen aan de nieuwe plek en dan weer verder met de paardjes. Veel plezier ermee!

Meisje; klinkt alsof je heel goed weet dat je hem voor jezelf moet behoeden, knap hoor. Mag ik vragen hoe oud hij is en waarom je kiest voor 3 dagen "werk"

Jodi; leuk paardje aansprekend koppie. Lijkt qua bouw iets stevig maar niet qua vetjes. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen. Heb je een idee met welke stappen je met haar door gaat lopen?

Hier een foto van 4. Ze is wat gevoelig met het opstap gedeelte voor het hangen, reageert op het been dat tegen haar aankomt en het gewicht dat verschuift.
[ Afbeelding ]

Klopt het is een wat grover type. Zit nog oud bloed achter.
Leuke foto ziet er goed uit!

meisje2000 schreef:
Luffb ik kies voor drie keer per week omdat hij aanleg heeft om dik te worden. Heb het geprobreerd met 1 keer rijden en 1 keer longeren maar dat is te weinig om hem op geqicht te houden. 2 keer longeren lukt het wel mee. Hij staat de hele dag in het land en zijn buik groeit ala kool zonder deze beweging. Ik vind het belangrijk om hem niet te dik te laten qorden omdat hij dat extra gewicht allemaal mee moet zeulen en het extra belasting is tijdens het rijden. Ik doe alles in overleg met mijn instructrise waar hij ook op stal staat en tot nu toe gaat dit schema super. Mocht er iets veranderd moeten wordenn in zijn voordeel dan gebeurt dit ook gelijk maar dit schema past tot nu toe het beste bij hem. Ben ook bang om te zien hoe hij er na 2,5 week zonder traini g straks uit ziet hahahhaha waarschijnlijk als een tonnetje. Ik merknhetnnameijk gelijk als ik hem bij een of twee weken een keer minder kon longeren en nu heeft hij twee weken helemaal niets gedaan

Zo heb ik het ook opgebouwd met mijn oude pony. Dat werkte voor mij ook prima. Dus snap je wel.

butengeweun schreef:
meisje2000 rustig aan dan komt het wel goed hier dus precies andersom ik kan alle kanten op maar paard gaat dan gewoon stilstaan :+

Jodi, mooi paard op de eerste stand is ze mooi alleen wat vet boven op de kont. Maar met wat training worden dat vanzelf spieren.

Luftb, ik geef wel been maar als ik niets met stem doe gebeurt er niets, eigenlijk alleen het stuur (voordeel van uren lange lijnen) en de rem werkt al zonder stem. Al gebruik ik nu gewoon stem overal voor.
Je 4 gaat toch netjes opstappen is ook spannend de eerste keren.

klopt het word vanzelf spieren. Ze heeft nog nooit wat hoeven doen dus we bouwen het rustig op :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:36

LuffB schreef:
Heel duidelijk. Maar ik bedoelde eigenlijk, waarom niet vaker dan 3?

Hij is drie en dus nog jong. 3 keer vind ik meer dan genoeg voor hem. Als hij wat ouder is en wat meer spieropbouw heeft kan ik altijd meer van hem gaan vragen. Ik heb geen haast en heb alle tijd.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 20:46

Afgelopen maandag ben ik voor de derde keer los gaan rijden. Hierbij heb ik voor de tweede keer stukjes draf meegepakt. De eigenaresse is op een gegeven moment maar in de hoek gaan staan, omdat Zoë (de Tinker) het zo braaf deed. Ze vond dat ze niets meer te doen had :+
Ik heb filmpjes, vind het wel spannend om het hier te posten, maar ik ben er heel trots op en ik wil natuurlijk ook graag jullie mening.

https://youtu.be/gjBafuFmy6s

https://youtu.be/vul9x6AO1wI

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:59

Buten; ja vind het ook niet erg dat ze wat gevoelig is, ben wel heel benieuwd hoe dst straks wordt als ze twee benen om haar heen gaat voelen maar zover is ze zeker de komende trainingen nog niet.
Zoals jij de stemhulpen beschrijft leer ik het ook aan, alleen vraag ik ook wel echt reactie op mijn been (dus been en stem gelijk en als ze niet reageert een iets duidelijkere been hulp bij dezelfde stemhulp. Er is mij geleerd het niet in het begin al goed te vinden als een reactie uit blijft (maakt niet uit of dit stem of been is) al geef ik de eerste 3x dat ik erop zit eigenlijk nog helemaal geen hulp en laat ik mijn helper alles doen :p

Meisje; tis ook zeker geen aanval, waa benieuwd omdat ik ze juist 4 dagen pak of er nog een andere reden dan rustig aan doen achter zat. zo vind ik het bv fijn dat ze een keer in de week twee trainingen achter elkaar hebben dan weer even wat meer tijd om na te denken en dan om en om een training. Al geef ik ze sons ook vrij als ze het goed hebben gedaan.

Chanel; ik ga nu je filmpjes kijken!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:05

Leuke filmpjes hoor, ze ziet er idd braaf uit. Heb je er al eens over nagedacht om te trainen met een halstertouw om de nek? Op het moment dat je paard dan een onverwachte beweging maakt en jij niet helemaal in balans bent kan je dat touw pakken en daar je balans mee hervinden waardoor je er minder lang over doet en ook minder wiebelt tijdens het hervinden van je balans (zoals bij het tweede rondje achter in de hoek een beetke gebeurd). Gaat je ook helpen als je uiteibselijk galop gaat doen!

Maar voor de derde keer los en de tweede keer draf zeker niet verkeerd!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:12

@meisje2000, 3x per week vind ik ook lekker om te trainen haha, doe ik ook gemiddeld :)
Als k t zelf trek toewerken naar 4x per week :P

@xChanelx, netjes hoor voor zo kort onder de man!
Zelf lijk je ook nog wat te moeten wennen aan haar onbalans, zeker op de momenten met een plotselinge beweging. Misschien inderdaad iets om de hals om vast te kunnen pakken als t ff nodig is :) Dat is fijner dan dat je per ongeluk op de teugels gaat steunen.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 17:18

Een klein voorsmaakje van de les van Siebert en mij.
Nu voor ergens rond de 10de X onder het zadel.
Natuurlijk nog veel werk aan, maar ik kon niet meer trots zijn dan dat ik nu al ben!
Wanneer ik alle foto's heb open ik wel even een apart topic ! :)
Jammer dat de kwaliteit zo slecht is door hier te uploaden
Afbeelding