[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 18:03

Meuh... dat is een sprookje dat ook maar eens de wereld uit mag: een 0 grams (dus lichtgewicht ongevoerde) deken drukt géén wintervacht plat. Het is gewoon een "schermpje" tegen regen en wind, in de open weide, verder niets en simpelweg niet zwaar genoeg om een wintervacht te pletten, laat staan de functie daarvan teniet te doen. Dat ligt natuurlijk anders met een zwaardere deken, zoals een 100-200 of meer gevulde deken.

Vraag me al járen af waar men toch het idee vandaan haalt dat een 0 grams ongevoerde deken de functie van de wintervacht belemmert.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:06

waarschijnlijk vanwege dat er iets op de vacht ligt, waardoor de wintervacht ( die omhoog gaat staan bij extreme kou) niet omhoog kan ? ik denk dat dat het is!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 18:14

Nou, dat is dus nou net het sprookje, ik heb nog nooit - waar dan ook - een gedegen onderzoek kunnen vinden dat aantoont dat de wintervacht NIET opgezet kan worden met een 0 grams deken op.
Dat dat met zwaardere (gevulde) dekens niet gaat kan ik me dan wel iets bij voorstellen, logischerwijze.
Merrie Khavanna loopt haar hele leven in de winter al buiten en maakt dus gewoon een wintervacht aan, maar die begint wel te rillen en te beven met regen en wind-weersomstandigheden.
Regendeken van 0 gram er op en over is het.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:20

Ik vraag me af of je het zou kunnen testen. Lijkt me best lastig, aangezien je niet door de deken heen kunt kijken en zodra je hem er af haalt gaat de vacht alsnog snel omhoog lijkt me?

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:33

CharIsabella schreef:
waarschijnlijk vanwege dat er iets op de vacht ligt, waardoor de wintervacht ( die omhoog gaat staan bij extreme kou) niet omhoog kan ? ik denk dat dat het is!

Juist :)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:35

ik ben het wel met Terpentijn eens ik ken paarden die alleen een waterbescherming nodig hebben voor de rest eten ze niet super veel meer dan andere paarden in de winter en zijn ze gewoon gelukkig dus... Terpentijn weet echt wel wat hij doet hoor!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 12:35

O wat een feest: had al enige tijd kriebelhoest, kreeg ik weer zo'n hoestaanval (3 dagen geleden), zat gewoon op de bank, en ineens voelde ik krak, linksachter in mijn rug... auuwwww....
Heb ik een tussenribspier gescheurd/verrekt/zeghetmaar.
Een pijn dat dat doet, wist niet dat je door hoesten een spier of zoiets kon beschadigen of scheuren.

Nu paar dagen later is het nog pijnlijker dan toen 't net gebeurd was.
Wat er nou gebeurd is? Geen idéé... ouwetje valt gewoon langzaam uit mekaar, geloof ik.
Hoe dan ook: van leuk met paarden (of met wat dan ook) bezig gaan is nu wéér geen sprake mogelijk.
ZUCHT.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:37

Pfff, wat een pech heb je ook! :(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 12:41

Volgens mij is 't gewoon de leeftijd... ouderdom komt met gebreken, weet je niet, ik háát het!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:13

Het zit je ook niet mee. Wil je weer wat gaan doen met de leukste paarden van Nederland doet je lijf het even niet. Er van uit gaande dat dit iets tijdelijks is, neem ik aan dat je binnen een paar weken wel lekker met Jaopie en Khavanna aan de slag zult kunnen. Ik wens het je in ieder geval van harte toe. Daar worden jullie alledrie beter van.

Overigens herken ik je verhaal sinds ik me ongeveer 1,5 jaar geleden een spit heb geniesd. Ik had er geen idee van dat er in mijn rug iets misgegaan was totdat ik wilde opstaan en gaan lopen. Dat ging even niet meer. Inderdaad, de ouderdom ...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:46

Wat een pech! :(:)

Overigens hoef je niet oud te zijn, ik heb een paar jaar terug mijn tussenribspier verrekt/gescheurd tijdens het bowlen. Vriendin heeft hem laatst met hoesten flink te pakken gehad, en die is jonger dan dat ik ben. Je bent er hoe dan ook mooi klaar mee..

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 01:35

Sofy schreef:
Ik vraag me af of je het zou kunnen testen. Lijkt me best lastig, aangezien je niet door de deken heen kunt kijken en zodra je hem er af haalt gaat de vacht alsnog snel omhoog lijkt me?

Precies, is geen gedegen wetenschappelijk onderzoek voor nodig. Gezond verstand is voldoende.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:00

Ik begrijp dit ook nooit hoor... Zo'n deken weegt echt niets, bij mijn paard gaan de haren gewoon omhoog staan. En ja, je voelt echt verschil als je er even met je hand onder gaat. Bij een zware deken liggen de haren duidelijk plat. Als ik het vergelijk met mezelf, mijn armharen gaan ook gewoon omhoog onder mijn trui....

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:02

Jeetje, volgens mij stomme pech en daar heb je je portie nou wel van gehad.... Beterschap!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 16:01

Zo na flinke (verplichte) rust knapt het nu verbazingwekkend snel op. Ik voel 't nog wel, natuurlijk, maar die scherpe pijn is met behulp van pijnstillers aardig weg te houden (niet er doorheen forceren natuurlijk).

Ben vanmorgen dan ook weer met longeren van de Arabo-Friezen begonnen, daar heb je geen kracht bij nodig (anders doe je toch iets verkeerd), en dat ging zeer goed. Eentje per ochtend, morgen dus weer een andere.

Het bleef de hele dag goed te doen (moet alleen geen bokkesprongen van een Khavanna aan de lijn hebben of een bulldozerende Japie, dat is nu nog een brug te ver).

Als het deze week goed blijft gaan met 't longeren hoop ik weer met de paarden te kunnen aanpakken.
Even afwachten dus, als ik de boel forceer ben ik weer terug bij af.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:03

Als de lente komt, terpentijn, als de lente komt. Dan komt alles weer tot leven.

Fijn dat je snel opknapt en alweer wat met paarden hebt kunnen doen

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 06:21

Fijn dat je zo snel opknapt! Hopelijk zet deze lijn zo door.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 14:54

Tijdens voerbeurt gisteren.

Stond langszij aan buitenkant weide, gooi hooi in de voerruif-op-poten, en reikte even over de draad heen om Japie eens op z'n hoofd te krauwelen. Daarna wilde ik me omdraaien om richting huis te gaan.
Glijdt linkerlaars uit in de spekgladde trekkersporen op het schouwpad, SWOETSJJJ onder de onderste draad door en POK tegen Japie z'n hoef aan, en ik lag er meteen bij in de blubber.

En Japie?

Stond met een ijzig droge blik met een mond vol hooi op me neer te zien zonder verder 1 spier te vertrekken: "Ja hoor, die kluns weer bezig". Sjompssjomp onverstoorbaar doorkauwend.

En Khavanna?

Die zei iets dat klonk als IEKKKSJJJ (soort gepiep) en sprong een meter achterwaarts.

Heb hardop schaterend nog even in de modder gelegen!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 05-03-17 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:06

_/-\o_ :')

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 15:13

Tsja ze hébben wat met mij te stellen (Japie is het inmiddels dus duidelijk wel gewend, die onzin...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:16

Ik wou dat ik dat op foto had. :')

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 15:23

Was ik vroeger ook zo onhandig vroeg ik me af, of komt zoiets met de jaren? Kan me niet herinneren dat ik vroeger zoveel van die fysieke gekkigheden had.

Inmiddels ben ik weer 4 tot 5 x per week de Arabo's aan het longeren, en hen weer nieuwe dingen aan de longe aan het leren (o.a. rechte lijn oversteken en de diagonaal recht door de longeercirkel lopen). Dat gaat toppie, nergens last van, voel me ook weer helemaal gezond en wel.

Als het nou eens wat minder regent en die blub eens wat indroogt kan ik met het tweetal ook weer wat.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:52

Ik zie het helemaal voor me. Vooral de reactie van de paarden. Bij mij zou de oudste denk ik juist bokkend ervandoor gaan en de jongste erbij staan kijken met een blik van 'wat doe jij?!'

Fijn dat je je weer fit voelt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 16:06

Japie is wel iets van mij gewend in al die jaren. Dat kan ook echt zo'n droogkloot zijn, bij van die genante momenten van mij. Ik moest ook zo lachen om die BLIK van hem, zo'n groot schuins bruin oog naar beneden gericht: Uh-hu... juist ja, die weer terwijl Khava iets heeft van: Doejedoejedoeje?
en éven niet weet of dit "normaal" gedrag is.
Ze kwam trouwens wel meteen weer terug naar de voerruif (waar Japie al wéér een stuk uit de planken zijkant heeft weten te knagen... arghhh), ze schrikt wel sneller dan hij, maar vindt ook veel sneller haar rust terug. Dan heeft ze zoiet van: Watte? (springt in de lucht) en een halve minuut later Oh, nou ja, zal wel goed zijn. Ze houdt het niet zo vast, zeg maar.
Als Japie eenmaal opgefokt is duurt dat eeuwen voordat hij weer relaxed is. Da's een behoorlijke broeier, duurt wel even voor je ziet dat hij opgedraaid aan het raken is, maar dan is 't ook meteen goed mis.
Dat verschil zal zich straks OHZ ook wel doorzetten, schat ik zo in.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 13:55

Vanmorgen zijn Japie en Khava uit hun 0 grams regenjassen geholpen... Japie stond er zelfs op hals en boeg licht onder te zweten.
Die zullen straks wel gigantisch gaan liggen rollen, want ze verharen al aardig.