[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:06

*\o/*

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 20:09

Ik ben ook blij en opgelucht, dat ik toch weer voor de lessen heb gekozen, ik weet dat ik zelf (mede door leeftijd en stronteigenwijzigheid) ook de makkelijkste niet ben, maar als iemand daar toch mee om weet te gaan is dat Steef wel.

We gaan door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:16

Het gaat weer goed met Jaopie dan. :) De les hier ging ook goed. Ik wil er ook wel een stukje over schrijven. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 20:22

Ja, Maarten het gaat weer toppie met Jaopie, en met mij (maar dat gaat altijd hand in hand, ik ben zo vergroeid met dat paard zo langzamerhand) en ik heb er weer helemaal zin in, en wat let je... schrijf dan! Je hebt toch ook les van dezelfde instructeur?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:31

Constatijn. Heel goed om te horen. Zo nu en dan lees ik met plezier je verhalen.

Het is heel goed dat je een pauze hebt genomen. En nu moet je maar zien wat de tijd gaat leren hoe je nu verder gaat lessen. Maar stap 1 is gezet.

Terug naar: paardrijden is leuk. En niks moet behalve genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:52

Dat wel, maar [naam] is ook mijn instructrice. :=

Aankomende vrijdag hebben we onze eerste onderlinge wedstrijd en ze helpt me enorm met oefenen. Doorzitten was op een of andere manier een ramp geworden en ik stuiterde enorm. [naam] haalde toen even de teugels van het bit en longeerde [naam] even aan een longeertouw en toen lukte het gelijk (letterlijk een minuut later). :? Het zat dus tussen mijn oren. Daarna zei [naam]: "Doe maar even alsof je teugels vast hebt." en het ging gelijk weer mis. := Daar hebben we dus een beetje op geoefend en nu lukt het beter

De laatste tijd gaat het steeds beter met [naam]. Ze krijgt steeds meer bespiering en het aanspringen op rechts lukt nu steeds vaker. Buigen gaat ook steeds beter op haar moeilijke hand.

Deze les was ook oefenen voor de wedstrijd. Het gaat erom dat ik figuren zoals voltes strak moet krijgen en goed de bochten door. We hebben daar heel veel op geoefend en ook op dingen zoals middendraf tijdens het van hand veranderen en allerlei oefeningen die in de B gevraagd kunnen worden.

De tweede helft van de les herhaalden we een aantal oefeningen waarbij we meer werkten aan nageeflijkheid en ze gebruikte daarbij heel mooi haar buikspieren. Na de les was ze echt 'op' en had ze voor het eerst niet meer genoeg energie om door te gaan. *D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 21:10

Bij Jaopie heb ik totaal geen moeite om door te zitten, maar die heeft ook vlakkere gangen dan Elske als échte Friezin van nature heeft. Jaopie heeft sowieso heerlijke en makkelijk te hanteren gangen, maar dat kan ook je persoonlijke voorkeur zijn. Hij liep weer zo ruim als wat vandaag, echt een schommelstoel, met name bij het uitstappen na de les, dat paard stapt ook wel extreem ruim over met zijn achterbenen. Dat moet je in de training ook wel eens inperken om tot dragen te komen. Wat hij relatief makkelijk kan, want hij is nogal geblokt, dus heeft geen lange rug en lange spieren. Waar het bij Jaopie al gauw aan schort is zijn uithoudingsvermogen. Het is vaak een explosie van krachtsvertoon zonder lange adem, zeg maar.
Jaopie is gewoon een krachtpatser waarbij gymnastisering en in banen leiden van die kracht het belangrijkste is, anders krijg je één opgekropte bubbel vertoon. Ook een nadeel van Jaopie zijn constitutie is dat hij als hij ook maar éven naar zijn balans zoekt of minder kracht heeft, dat hij onmiddellijk zijn nek opkrult en achter de teugel wil duiken. Hij is een typisch barok paard wat dat betreft.

Jouw Fries Elske heeft dat veel minder, is ook veel ranker, dat kan een enorm voordeel zijn in haar uiteindelijke ontwikkeling. Mooi van Elske vind ik dan weer haar enorme looplust en enthousiasme (daarin zijn jullie beiden gelijk!), bij Jaopie gaat die "looplust" als je niet oplet al snel over in een stuwend soort "Sturm und Drang"geweld.

Ik ben super benieuwd hoe je eerste onderlinge wedstrijd gaat! Enige kans dat ik kan komen kijken?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:44

Erg fijn om te lezen allemaal!

Jij zegt dat je hem moest corrigeren omdat hij je op rechts gooit. Hoe corrigeer jij 'm dan? Ik beb verder niet echt bekend met de manier van rijden maar vind het ontzettend interessant.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:16

Terpentijn: Wat een heerlijk verslag. Het genieten spat er vanaf.
Hoe het zich ook verder ontwikkeld, dit is wel wat ik je toewens: onvervalst genieten!!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:26

+:)+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:59

Geweldig om dit allemaal weer te lezen! En die stop heeft jullie beiden goed gedaan, alledrie vermoed ik zelfs! Het heeft nu echt kunnen landen, even niet van les naar le werken maar alles laten bezinken.

Een logboek oid lijkt me een heel goed idee! Ik vermoed dat je er al veel aan hebt om hier je verhaal van je af te schijven? Ik wil zelf ook aan zoiets beginnen wanneer ik weer kan gaan lessen.. Lijkt me erg fijn om ergens naartoe te werken, maar ook om terug te lezen naar hoe iets was...

Equestrainee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 08:17

Wat leuk om dit allemaal te lezen en ervaringen met elkaar te delen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 21:04

Via de website van mijn instructeur (www.rechtpaard.nl) kun je diens Logboekversie downloaden. Dat kun je dan ingevuld naar hem doorsturen, of je houdt het gewoon voor jezelf bij.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:59

A.s. zondag weer les van Steef. Uiteraard volgt het verslag hier weer.

En voor merrie Khavanna heb ik EINDELIJK hulp/begeleiding gevonden. Wat een toer was dat! Woensdagochtend a.s. komt de eerste kennismaking, donderdagochtend komt de hoefsmid, daar is ze dan ook weer bij (niet dat Khava daarbij lastig doet, maar ik kan ze niet in m'n eentje tegelijk uit de wei naar de plaats halen, dus dat is ook gelijk een mooie voortgezette kennismaking).
Als het klikt maken we een plan voor de begeleiding 3-4 keer in de week, van het begin van het begin af weer beginnen, en zien hoe dat vorderen wil, en zal ik de wederwaardigheden in een apart Khavanna-topic zetten. Met beeldmateriaal uiteraard.
Jaopie blijf ik gewoon om de dag in de ochtenduren doorrijden.

Heb er helemaal zin in, dat wordt nog een drukke boel, maar hey, de ochtenden zijn bij mij altijd voor de paarden. Geen leukere manier om je dagen mee te beginnen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:11

Leuk, leuk, leuk. Khavanna verdient het ook echt om lekker aan het werk te gaan, zodat jij straks van en op je 2 knolletjes kunt genieten. Ik zie trektochten in het verschiet: jij op Jaopie met Khavanna als handpaard ernaast.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 18:18

Er mag ook wel iemand anders waar het leuk mee klikt op Khavanna hoor, voor bijv. een buitenrit samen met mij op Jaopie. Ik ben niet zo jaloers waar het Khava betreft... van Jaopie blijft echter iedereen beter af, dan word ik groen en geel en zelfs paars bij het idee alleen al, hahaha.

Wat Khava betreft hou ik ALLE mogelijkheden en activiteiten open, behalve verkoop.
Ik gun Khava echter ook écht een leuke dame die haar helemaal ziet zitten en beregoed met haar overweg kan, ipv bij mij steeds maar het "bij"paard te zijn of "alleen maar" Jaopie z'n vriendinnetje.

Zij is immers ook veel meer dan dat: ze is haar eigen persoonlijkheid, met haar eigen specifieke karakter en kwaliteiten, die merrie mag nou wel eens ten volle gezien worden doordat zij nu ook haar eigen aandacht en werk gaat krijgen. Dat verdient ze inderdaad!

Van die Jaopie kom ik écht nooit meer los, die zit zo onder m'n huid inmiddels. We zijn elkáár op sommige momenten gewoon.

We gaan het Khava-avontuur eindelijk - het zal tijd worden - aan en wie weet waar de stromen ons nog heen leiden....

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:46

Weet je Terpentijn: de kans is groot dat wanneer je ook met Khavanna zelf aan de slag gaat, dat ze nét zo onder je huid gaat zitten als Jaopie dat doet.
Merk het zelf nu ik er twee te rijden heb. Ik dacht dat geen paard in de buurt kon komen van Jou-Jou.. En nu ik mijn merrie Punzel erbij rijdt blijkt ze echt compleet anders dan Jou-Jou... maar vind ik haar nét zo geweldig ( en net zo ondeelbaar eigenlijk.. :) )

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:37

En dat is eigenlijk precies wat ik bedoel: als je op een of andere manier wat meer met Khava gaat doen, of dat dan in de vorm is dat iemand anders dat voor jou doet en je daar enthousiaste verhalen over vertelt of dat je al dan niet vanaf de zijlijn meer of minder actief deelneemt, dat paard gaat meer voor je betekenen, omdat ze zichzelf meer kan worden. En in die zin zie ik een soort drie-eenheid waarin jullie het gezellig hebben, elkaar in je waarde laten en van elkaar leren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 13:57

Vanmorgen (zondag 13 september) had ik weer les om 10.15 van Steef.
Is meen ik les nr. 20 vanaf het begin.

Het had de halve nacht geregend, hetgeen tegen de ochtend pas ophield. Ik vreesde enigzins voor de toestand van de textielsnipper-rijbak, maar vond geen SMS dat-ie verregend was, dus om 9.00 uur naar Jaopie.
Jaopie?
Er stond een zwart-wit nat bemodderd varken in de wei, dat overduidelijk nog eens lekker in de derrie had liggen rollen ook! Had ik nou maar zijn vliegendeken-met-hals opgelaten, want doordat hij zo nattig was was de kans dat ik het witte stuk in zijn manen en zijn witbenen en sokken schoon zou kunnen krijgen nihil. Die heb ik vrij veel afgelaten omdat ik licht en lucht bij het enige tijd geleden opeens uitgevallen stuk manen wilde laten (waarschijnlijk verstikt onder z'n 200 grams regendeken). Daar zit al weer een goeie 10 cm aan (da's nog niks natuurlijk), maar ik durfde er toch met deze milde temperaturen niet iets op gooien. En aan een deken zonder hals heeft-ie eigenlijk niet veel.
Hij zag er niet uit!
Tot overmaat van ramp wist ik dat Steef weer op zijn website met de blog (met foto's) van de lessers was begonnen en dús foto's wilde maken ter ullustratie van de lesverslagjes.
Ik hoopte dat-ie z'n camera vergeten was, maar nee, hoor, natuurlijk niet.
In het jaar dat ik bij hem les heeft Jaopie er nog NOOIT zo voddig en smerig bij gelopen... heb ik weer he? Ik "verbood" hem nog foto's te maken, maar moet je net Steef hebben, hahaha.
Na ja niks aan te doen, L. (meisje dat 3-4 keer in de week helpt/begeleidt met Khavanna) kwam ook kijken om eens haar licht op te steken hoe ik nou reed en wat de insteek van die lessen nou is.

Jaopie was inmiddels al weer wat afgevallen, want de singel ging weer op gaatje 6 links en 6 rechts, dat is over het algemeen gesproken zijn gemiddelde stand.
Hij was weer doodbraaf op het schouwpad naar voren, en alle andere ongein-streken zijn -zoals ik al voorspelde - al weer opgegeven.

De les was pittig, Jaopie en ik hebben peentjes gezweet, wijken en schouder binnen/buiten en strekken op de diagonaal, galopschakelen op de volte, het was allemaal niet niks.
Het zweet liep in bruine stralen van zijn lijf tot in z'n sokken.
Nou is het van nature een snelle zweterd, maar die conditie mag wel wat beter. Ook de buikspieren moeten er weer een beetje inkomen.
Wordt zijn vacht langer dan wordt het weer scheren (en deken....).

Naarmate we langer bezig waren ging hij beter z'n best doen en liep hij ook beter.

Hinderlijk was wel dat ik hem op delen wel enorm moest aansporen (bij wijze, ik draag geen sporen momenteel) om voorwaarts te blijven. Dat is wel een werkpunt dus. Waar hij voorheen nogal eens de neiging had onder m'n reet uit te lopen vanwege niet genoeg kracht en balans, probeerde hij nu in de voor hem makkelijke samenballing te schieten waardoor hij meteen in tempo zakt. Dan wordt het hem zwaar en kruipt hij in zijn bodybuilder-modus, wat voor hem momenteel makkelijker zal aanvoelen dan iets als strekken, dat heeft ook wel iets met zijn bouwtype te maken natuurijk. Je krijgt dan ook dat hij bij het zakken achter de teugel wil duiken: verboden! Dan probeert hij zich aan de werkopgave te onttrekken. Is wel een beetje Fries eigen (hij is immers een halve van vaders kant) Dus dan moest ik hem er weer uit rijden.
We maakten het hem ook weer niet ál te moeilijk, ik mocht al in een vrij vroeg stadium in een galopje aangaan, dat doet bij Jaopie vaak wonderen voor zijn soepelheid en werklustigheid. Steef wachtte daar in het verleden vaak mee tot helemaal aan het einde van de les, maar dan had Jaopie vaak geen puf of zin meer. Als ik alleen train gebruik ik zo'n galop dikwijls al in het eerste kwartier (ná losrijden) om de zin er in te houden bij hem.
Dit keer ging het dan ook gelijk beter dan helemaal aan het einde. In galop van hand veranderen en een wissel springen ging 1 x niet, 1x na herhaaldelijk proberen, 1 x BIJNA perfect en 1 keer "vanzelf".
Zoiets hoef je in dit stadium ook niet aan het einde van de les te proberen....

Door de inspanningen trok ik geloof ik weer niet zulke relaxte koppen.....benieuwd hoe het modder- varken en deze clown op die blog komen te staan... hahaha. Nou ja, we hadden lol en hebben hard gewerkt, en weten hoe we nu verder moeten trainen (inclusief Logboek bijhouden!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:39

Wat een verhaal weer. _O- Zie het zo voor me.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:36

Ikke ook :-)

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:59

Weer leuk om te lezen. Heb je ook een nieuw topic met Khavanna?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 14:26

Khavanna heeft inmiddels haar eigen (volg) topic in PP: Khavanna een nieuw begin van 0 tot....? waar alle wederwaardigheden van het heroppakken en verder zullen worden gemeld.

Het lukte me weer eens niet om een directe blauwe link er heen te zetten, sorry, ben erg onhandig met computergedoe...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:57

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:40

Heerlijk bijgelezen! Wat een fijn paard is Jaopie toch!! En wat schrijf je herkenbaar, ik zie de taferelen zo voor m'n ogen afspelen als ik je verslagjes lees.

Even een vraagje: als je Jaopie uit de weide haalt en hij begint te klieren met je, gebruik je dan geen zweepje? Met het paard van m'n dochter hebben we heel veel geoefend op rechtlopen naast de begeleider, Chumani mocht dan niet naar links kijken, niet naar rechts kijken, geen schouder naar mij draaien of naar mij inbuigen.

Deed ze dat toch, dan correctie met de zweep en hand. Hand naast de mond als ze hoofd naar binnen wilde draaien (niet slaan, nooit slaan op het hoofd, dat was ten strengste verboden volgens m'n instructie).
Tikje van de zweep (dressuurzweep in mijn vrije buitenhand) op de flank als ze naar buiten draaide.

Dit heeft wonderen gedaan! Ook voor het trailerladen, en voor het uit de weide halen. Soms vond ik Chumani zelfs erg gevaarlijk worden met haar gesteiger en gedraai aan het touw...

Belonen met lekkers mochten we niet meer doen, enkel maar nadat de "oefening" van het recht lopen aan halster & touw goed beëindigd werd. Ze werd té opdringerig naar lekkers en begon te steigeren als ze geen lekkers meer kreeg.

Elk paard is anders, natuurlijk, ze hebben allemaal hun karaktertje, en de één al wat meer dan de ander! En ik weet ook wel dat geen enkele "methode" onfeilbaar is voor elk paard.
De "harde" aanpak (zonder slaan of "breken", maar heel consequent en correct zijn) werkt super bij Chumani, terwijl mijn tinker er juist onzeker door wordt, zij is veel zachter van karakter en vraagt vooral geduld, rust en vriendelijkheid. Terwijl Chumani kordaatheid nodig heeft en een hele duidelijke, dominante leider (iets wat ik niet altijd ben - moet ik nog leren, dat "dominant" zijn :D ).

Chumani heeft ook dat werkwillende, net als Jaopie, maar je moet haar eerst zover krijgen dat ze er zin in heeft :P. Zij zal nooit "vragen" wat ze voor je kan doen, ze eist op. Terwijl mijn tinker wel vraagt, heel zacht van aard...