Bij Jaopie heb ik totaal geen moeite om door te zitten, maar die heeft ook vlakkere gangen dan Elske als échte Friezin van nature heeft. Jaopie heeft sowieso heerlijke en makkelijk te hanteren gangen, maar dat kan ook je persoonlijke voorkeur zijn. Hij liep weer zo ruim als wat vandaag, echt een schommelstoel, met name bij het uitstappen na de les, dat paard stapt ook wel extreem ruim over met zijn achterbenen. Dat moet je in de training ook wel eens inperken om tot dragen te komen. Wat hij relatief makkelijk kan, want hij is nogal geblokt, dus heeft geen lange rug en lange spieren. Waar het bij Jaopie al gauw aan schort is zijn uithoudingsvermogen. Het is vaak een explosie van krachtsvertoon zonder lange adem, zeg maar.
Jaopie is gewoon een krachtpatser waarbij gymnastisering en in banen leiden van die kracht het belangrijkste is, anders krijg je één opgekropte bubbel vertoon. Ook een nadeel van Jaopie zijn constitutie is dat hij als hij ook maar éven naar zijn balans zoekt of minder kracht heeft, dat hij onmiddellijk zijn nek opkrult en achter de teugel wil duiken. Hij is een typisch barok paard wat dat betreft.
Jouw Fries Elske heeft dat veel minder, is ook veel ranker, dat kan een enorm voordeel zijn in haar uiteindelijke ontwikkeling. Mooi van Elske vind ik dan weer haar enorme looplust en enthousiasme (daarin zijn jullie beiden gelijk!), bij Jaopie gaat die "looplust" als je niet oplet al snel over in een stuwend soort "Sturm und Drang"geweld.
Ik ben super benieuwd hoe je eerste onderlinge wedstrijd gaat! Enige kans dat ik kan komen kijken?