Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 00:45

Nou heb een stukje terug gelezen , maar te weinig gevolgd van jullie om ook maar iets zinnigs te reageren.
Ik heb dit jaar 3 om in te rijden voorlopig. 1 zelf gefokte pony en 2 springpaarden.
De eerste is Hidden Treasure zusje van de op bokt redelijk bekende pony Risky Dream
Dit is een 3 jarige merrie van rond de 1,35 met een arabisch volbloed als vader
Afbeelding
Afbeelding
Nu zo'n 10x bereden, heerlijk mee geweest naar het bos en kent beginselen van de hulpen.

Dan hebben we Francien 4 jarige Holstein merrie Waterdancer xx X Cassini I
Zeer leuke merrie komt zo van de wei af en is aantal keer opgezeten, maar nu eerst geopereerd.
Komt half juli weer terug bij mij om verder te beleren en hopenlijk met mij mee te gaan op wedstrijd.
Een week of 2 bij mij.
Afbeelding
Dag na aankomst
Afbeelding

Dan vandaag een 3 jarige Rheinlander ruin ontvangen Apreggio X Gralshüter.
Kent absoluut helemaal niks en staat er om bekend om uit angst van zich af te slaan met name met de voorbenen. Vanavond al even met hem gewerkt om wat vertrouwen te kweken.
Afbeelding
En een singeltje om en hoofdstelletje aan
Afbeelding

pol013

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:31

Ben ook benieuwd naar de cross training!

Ik heb net voor een paar dagen op rij hulp geregeld bij mijn puppy. Na 2 weken geen zadel ivm vakantie gaan we weer even met hem aan de slag. Sturen kent hij nu dankzij een kaptoom en dubbele lijnen wel al een heel klein beetje.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:34

@ carmuh, leuk is het he, rijden met je jonkie en alles leren. Ik betwijfel alleen wel als ik dit had geweten het opnieuw zou doen... Het is gelukkig goed uitgepakt door de juiste mensen om mij heen!

@ ulysses, fijn dat dat goed ging. Hoe ziet jouw planning eruit met je paardje, wanneer zou je er op willen?

Crossles ging ongelooflijk goed, ik ben enthousiast. Ben gewoon niet gevallen waar ik wel vanuit was gegaan. Heb alleen een tand door mijn lip door een weigering :') ik heb een filmpje, maar die is wel heel erg bewogen af en toe, kijkt soms vervelend. Filmster zat namelijk ook te paard. Eerst rustig begonnen met over terein rijden. Hij vond alle hindernissen eng dus ik dacht oh jee dit gaat lang duren. Maar doordat er een volgpaard was scheelde dat heel veel... Kleine hekjes gesprongen, over een surfplank het water in, over een sloot, over een riet hindernis, boomstam op een heuvel... Ja het was echt leuk!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:14

Wauw wat super stoer Batlow , kan me voorstellen dat je apetrots bent ... Ben wel benieuwd naar het filmpje ;)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:30

Haha, wel grappig 'ik ging ervanuit dat ik zou vallen' :D

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:34

Stoer hoor batlow!! klinkt als een geslaagde training... Moet zeggen dat ik mijn volgende weer onbeleerd zou kopen denk ik, vind het zo leuk om te doen. Vorige paard ook zelf opgeleerd en gedaan.
Ben ook wel benieuwd naar het filmpje..

Welkom kyrkelover...at een knapperds heb je daar. Waaraan word de merrie precies geopereerd?

Wij hadden vandaag een lekkere poets/toileteerddag. Heerlijk weer even maantjes geknipt en baard en oren geschoren. Ze vind dat zo lekker dat getut.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:47

Leuke paardjes Kyrkelover! mooie uitdaging!

Gaaf Batlow! ik doe het je niet na, ik ga niet zo gauw over een hindernis :+

Vandaag heerlijk gereden op Amaretto! Hij is nog wel heerlijk aan het uitproberen in de stal, ik krijg hem er echt met moeite uit na het opzadelen :+ en met opstappen moet iemand hem vasthouden omdat hij anders elke keer naar achteren loopt.
Maar het rijden ging dus heel fijn! :D Voor het eerst een galop gedaan! Eerst rechtsom, zijn moeilijke kant. Na een aantal rondjes heel snel draven en grote passen (ik stuiteren in het zadel :D ) Heb ik hem in galop gekregen, een paar passen. Dit een paar keer gedaan, ging daarna wel iets makkelijker. Rechtsom dus paar keer korte stukjes galop gedaan. Linksom ging wat makkelijker en hebben we meteen ruim een ronde door de bak gegalopeerd. En hij zit toch lekker in de galop! <3

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:08

Omdat ik nou de feeling te pakken heb ga ik nu in het bos ook wat boomstammen slootjes en palen springen, in september heb ik mijn eerste echte oefencross. Nu al zin in! :o

Voor diegene die willen, hier het filmpje, kijkt af en toe niet echt fijn, maar er zijn wel wat dingen te zien, dan ga ik zo ff jullie posts bijlezen!

https://m.youtube.com/watch?v=fwZf1qVk3Es

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:21

Wouw super Batlow vooral over die surfplank het water wat is/zijn jullie dapper _/-\o_

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:02

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:50

@Mallootje, ja ik ging er al vanuit... Ik ben gewend dat hij bij nieuwe dingen zich altijd net iets té kan gedragen. Hij was ook wel fief hoor... Wat bokjes hier en daar, na de hindernis beetje vervelend doen, maar het viel me al met al goed mee :Y)

@carmuh, ik vind zelf dat tutten ook wel leuk hoor := Hij staat altijd buiten dus hij is nooit schoon. Hij is weliswaar bijna zwart, maarja hij gaat ook gewoon uitgebreid liggen pitten in de modder -O- Ik ben alleen erg slecht in het onderhouden van de manen, ik trek en knip een beetje met de hoop dat het er daarna nog goed uitziet. Ben al trots dat ik zijn manen van de linkerkant naar de rechterkant heb gekregen, zoals het officieel straks hoort :')

@lind_y, fijn dat het rijden lekker ging! Vanaf wanneer ben jij begonnen met beleren? (en dan bedoel ik begonnen met hangen etc)

@moniek, ja die surfplank. Ik keek echt mijn ogen uit, hij sprong echt makkelijk over alles heen. Had ik niet verwacht, zo snel. Bij het instappen op het terrein week hij voor elke hindernis uit.....

Hebben jullie eigenlijk springplannen?!?! Ik ben echt helemaal weg van springen. Ik wil eerst rustig wedstrijdjes springen en daarna eventing om cross te gaan doen. Wel eerst dressuur helaas... maar helaas moet dat ook :+

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:08

Batlow: Ik heb het zelf volledig uit handen gegeven. Was denk ik eind april dat er voor het eerst iemand op zat.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:21

Ah oke, slim! Was eerst ook mijn plan maar dat is totaal niet goed uitgepakt.... Toch maar zelf uiteindelijk maar was wel even moed verzamelen eerlijk gezegd.. Maar ben nu heel wat gewend!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:23

Ik heb het springen momenteel uit besteed aan een prof, omdat ik nu zelf ivm werk het risico niet wil lopen :o Zoals het nu lijkt loopt Gupje binnen een paar weken zijn eerste BB-parcoursjes wel. Ga ik wel lekker thuis dressuurprikken en groomen, vind ik net zo mooi :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:37

Vandaagde mijne voor het eerst een echte singel omgehad. Hij ging als een raket, verder was hij tot nu toe heel braaf. Vraag me af of we toch meer " tegenstand" kunnen verwachten met zadelmak maken dan ik verwacht.

Hoe reageerden die van jullie op singel?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:45

Best wel onrustig, deed de eerste keren ook echt licht aansingelen, ook met longeersingel. Wanneer die van mij strak werd aangesingeld kregen we ook weer een reactie. Ik moet zeggen, die van mij reageerde wel heel heftig op nieuwe dingen, dus ik weet niet of je dat kan vergelijken. Hij steigerde heel veel, bokken ook, maar stijgeren was echt zijn ding..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:47

Mijne loopt nog in de opfok, maar ik denk niet dat die er erg van onder de indruk zal zijn. De twee-jarige zal wel meer vuurwerk geven volgend jaar denk ik :=
Gupje boeide het vorig jaar ook weinig, die gaf ook niets om het zadel en opstappen was eigenlijk ook niet zo indrukwekkend :+ Hoewel het toch wel een scherp en attent beestje is ;)

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 00:45

Hallo allemaal!
Ik ga denk het toch wagen met mijn Grease.
Ze loopt nog in een natuurgebied omdat ze geen zin heeft om een halster om te krijgen. Maar vandaag of morgen gaat het me vast lukken. Zodra het veulen eraf kan gaat het dan toch echt gebeuren.

Als jaarling is ze wel in de hand geweest. Verder heeft ze voornamelijk lekker met leeftijdsgenootjes in een natuurgebied gestaan.
Zoals de slimmeriken onder ons heeft gezien ze is 4 jaar. Vorig jaar was ze nog zo puppy.
Dit is Grease met haar veulen Kennocha !
[KS-ITP] Kennocha Rubiquil x Fs Delamanga x Opan x Glendale

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:04

@ fokfanaat ,

Haydn was met alles super braaf echt voorbeeldig.... Tot er iemand op ging zitten.
Dus het zegt niks dat die van jou wild werd ;) ik hoop dat het hierbij blijft, komt vast goed allemaal.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:26

Fokfanaat: die van mij heeft een paar kleine bokjes gegeven maar dat was het dan wel. Die had afgelopen winter wel ook al een deken op gehad. Misschien dat dat scheelt?
Batlow: hoe oud is die van jou?

Batlow: Heb die van mij ook wel echt gekocht met crossen in het achterhoofd maar denk daar pas volgend jaar voor het eerst iets 'puppy crossigs' mee te gaan doen.
Als ik dit jaar rondjes door de bak en het bos kan rijden vindt ik het wel prima. Al zal het er ook wel aan liggen wat hij zelf aanbied.

Ik heb er na 2 weken weer opgezeten en hij was gewoon weer braaf! Paar wiebelige pasjes in draf maar geen echte bokken. Zelfs heel even los rond gestapt maar dat gaat nog niet vlekkeloos omdat hij nog niet echt reageert op beenhulpen. Daarbij kijken we echt samen nog van :? :? Hoop dat dat kwartje ook binnenkort gaat vallen.

Tot nu toe vindt ik het echt erg leuk met een onbeleerd paard maar als hij mij een paar keer flink zou laten vliegen gaat de lol er wel snel vanaf denk ik. Mijn vorige heb ik zadelmak gekocht maar dit is nu nog leuker! Maar dan wel met het juiste paard.... Eentje die qua karakter echt goed bij mij past. Ga echt niet zomaar op elke 3 jarige zitten denk ik.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:03

hij had idd nog geen deken op gehad, ik had al wel een dekensingel geprobeerd, zonder reactie.

maar durf niet de longeersingel losjes aan te singelen, ben bang dat hij dan gaat verzakken of draaien oid

deze week nog maar een x proberen, volgende week gaat hij 2 mnd weg om beleerd te worden.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:11

fokfanaat....moet zeggen dat hummie in het begin ook weg wilde rennen voor het aansingelen. Ik wild ook de longeersinel niet losjes omdoen precies om de reden die jij noemt. Ik heb gewoon iemand haar vast laten houden en gaatje voor gaatje toch strakker gedaan en als ze braaf was beloond met een snoepje. Moet zeggen dat singelen in de longeerbak makkelijker ging al in stal en nu vind ze het wel prima waar het ook gebeurd.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:32

Dali vond aansingelen nooit eng, die had eigenlijk in no time een zadel op.. Nu heeft hij wel een fase dat ie wat staat te miepen bij het opzadelen maar bij het aanleren zelf heeft ie er nooit een probleem van gemaakt.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:15

Opzadelen en aansingelen is hier ook geen probleem geweest.
Opstappen ook niet.
Alleen hebben beide paarden wel een kantje eraan zitten bij het rijden. Ze kunnen zo innerlijke stress hebben, stoppen precies met ademen en sluiten zich volledig af. Als je dan probeert ze er doorheen te krijgen, worden ze wel stout.
Danica staat dan op ontploffen. :\ niet echt leuk. Laatste drie keer rijden, voelde ze weer zo explosief aan.
En na mijn val in februari heb ik toch ietsje minder vertrouwen gekregen, jammer genoeg.
Zo meteen eens kijken of ik nog andere bitjes heb liggen, want ze aanvaardt het bit niet zo goed.
Aan de longe loopt ze achter het bit en onder het zadel tegen de hand #)
Vanmiddag nieuwe poging...

Hebben er trouwens nog eentje staan voor zadelmak te maken, maar denk niet dat ik er eerst op ga. Is de volle broer van Danica en net dezelfde van karakter. Toch maar iemand anders eerst laten :=

Batlow, super van de crossles!

Julie, mooie foto van Dali. Gaat erg goed bij jullie!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:54

Hier eigenlijk alle paarden die anders reageren.
Ben over het algemeen van de aanpak niet zeuren en normaal doen, zonder daarbij vertrouwen te verliezen. Dat is toch wel één van de belangrijkste dingen. Nu dus eentje op stal staan die totaal geen vertrouwen in alles heeft, uit angst slaat hij dus met de voorbenen etc. Toch al zeer veel progressie kunnen boeken met niet te veel trutten, maar wel aandacht houden voor het paard en niet over de grenen gaan.
2e dag op stal gelongeerd met bijzet zeer los onderlangs aan halster, hij hoeft niet aan teugel maar wordt op deze manier wel gestimuleerd tot zakken. Ook al afgespoeld met water, hier hadden we wel even tijd voor nodig. Daarbij kwam ook direct het probleem naar voren omhoog komen en met de voorbenen uitslaan.
Echter na een minuut of 10 stond hij aan een lang touwtje al smakkend onder de "douche".

Afbeelding

En precies de reactie die ik hoop.

Afbeelding

Verder met mijn eigen 3 jarige bezig geweest met conditie training en start training.
Zij zal voor het erst mee gaan op 19juli tijdens de stompwijkse paardendagen om daar aan de ponyrennen deel te nemen. ERG spannend hoe dat zal gaan, want daar is echt veel te zien en te doen dus een giga vuurdoop.

En een keer het starten geoefend, want de start is 50% van de race

Het ziet er nu voornamelijk nog uit als een rennende dikke buik op pootjes ahaha.
Maar ja dat kan ook niet anders ze is minder als 15x onder het zadel geweest.
Ze vindt het vooral spannend dat ze alleen op pad moet en dus compleet op de ruiter moet vertrouwen. Oh ja het roepen en zo is nu nog voor aanmoediging niet om ze bang te maken oid.
Zie hier haar broer in actie

Die loopt daarnaast overigens ook M springen, L2 dressuur bijna punten voor M1 en L cross met punten voor M.