Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 19:34

De meesten uit dit topic willen zo te horen wel een braaf paard, dat heb ik ook heel erg. :D
Comique is 4 jaar, vorig jaar voor de winter beleerd en sinds maart dit jaar weer ohz.
Superbraaf, schrikt nergens van en reageerd heel goed en fijn.
Heeft nog nooit gebokt, gesteigerd, aan de kletter gegaan (ook niet bij beleren).
Dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goedkomt. :)

Tootje, ik vind jouw paard tot nu toe ook nog braaf klinken hoor!
Af en toe misschien wat 'uitspattinkjes', maar je paard moet natuurlijk ook wennen aan jou én de omgeving.
Bij mij hoeft het paard alleen maar aan mij te wennen, omgeving is heel vertrouwd en dat scheelt wel denk ik.

Twilight1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:35

dat ben ik met je eens lauste, maar als je de meeste jazz langs gaat zijn de meeste wel moeilijker als een gemiddeld paard

Laux

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 19:37

Dat is waar! Dit was wel een hoge uitzondering denk ik, maar die zijn er dus ook. :D
Wist van tevoren wel dat het paard heel vertrouwd was.

Comique heeft als afstamming Abke x Frühling.
In Nederland best onbekend, dus ik weet er eigenlijk helemaal niet veel van..
Kan wel even wat gaan uitzoeken, maar mijn Duits is niet zo best. :+

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:45

Nou zit ik zo eens een beetje mee te lezen... Ik zeg wel eens vaker dat die arabieren "koudbloeden in een warmbloedjasje" zijn, maar na het lezen van bovenstaande berichten weet ik het zeker; het zíjn koudbloeden in een warmbloedjasje!
Er is niets, maar dan ook niets in jullie verhalen wat ik ook maar een beetje herken. Ze zijn altijd braaf, nuchter, cool, relaxed. Niemand valt er vanaf (tenzij je op een met antiklit ingesprayede hengst zonder zadel en hoofdstel kruipt en en bochtje maakt in draf of als je als beginner op een paard zit dat per ongeluk struikeld en je hebt nog geen balans enz). En voor zover ik mij kan herinneren is er nooit 1 geweest die méér dan 3 passen "er vandoor ging" (teugels hingen los, toen ze die oppakte stopte ze gelijk).

Nou ja, ik wou even mededelen dat ik me zéér gezegend voel met mijn clubje hier en dat ik met stijgende verbazing jullie berichten lees.

Waarom kies je voor zo'n paard? niet specifiek de hete standjes, maar ook de zogenaamde rustigere versie ervan? is dat maat? mode? heeft het te maken met het sporttechnische kunnen? of juist omdat je wilt moeten nadenken en werken ervoor?
Ik ben gewoon oprecht nieuwsgierig hoor!

Ikzelf vind het juist prettig van onze arabs dat ze meedenken, dat ik ten alle tijden op blote voeten of slippers kan lopen tussen de paarden, dat ik zelfs met een springerig geval naast me nog niet merk dat ik een paard vastheb, dat ik me niet druk hoef te maken als het halster achterin het land ligt, maar dat ik dan (ook bij de dekhengsten) gewoon het halstertouw om de hals of hoofd kan doen en ze mee kan nemen. Ik vind het ook heel prettig dat de hengsten normaal gesproken niet hoger steigeren als het touw lang is, dus er wordt niet aan je getrokken tenzij ze achterover vallen :+ Eenmaal ingereden, al zijn ze nog niet eens doorgereden, dan kun je na 10 jaar nietsdoen zo weer een zadel erop gooien en er mee wegrijden. In uiterste noodgevallen (zoals spierbevangen, medische noodzaak of in de randstad) kun je ze rustig een winter/enkele weken of maanden op stal houden en zullen ze nog niet gek doen als je ze dan weer losgooit na enkele maanden... Elke arabier is te rijden, zonder enige moeite of training, aan het stalhalster met halstertouwen eraan. Dat werkt zelfs beter dan met bit!

De nadelen; wij hebben een springlijn erin zitten, het hek is 2 meter hoog, maar zelfs daar ging laatst een 4 of 5 maand oud veulen overheen, de kracht en veerkracht is enorm, dus de hoogte halen ze wel. Ze springen allemaal 1.50 of hoger, degenen die veel springen dan. De dekhengsten zijn sociaal opgevoed, soms lastig, want kuray MOET dus zijn merrie's kunnen zien en om een hengst met een dubbele hoeveelheid testosteron (én dekt aan stalhalster zonder bit) in een weide met een merrie te zetten moet je ook met zijn tweeën zijn... Ze zijn snel en flexibel, wat soms lastig is als puberende jongemannen een spelletje "pak me dan" spelen wanneer je ze binnen wil halen (gelukkig is het een zeldzaamheid dat ik ze moet vangen, meestal komen ze gewoon naar het hek toe) en het is ook lastig bij de dames die niet van inenten houden, want ze krijgen hun achterhoeven ook wel langs hun hoofd heen als het moet... Ze zijn minder gevoelig, ondanks dat ze zeggen dat ze een dunne huid hebben, stroom moet je voor sommigen dus niet van een accu hebben en het apparaat moet een flinke klap afslaan. Gelukkig blijven sommigen ook wel achter een touwtje staan en de meesten nog wel gewoon achter een simpel schrikdraadje...

Qua voeding ook voor en nadelen, ze kunnen (bij wijze van) spijkers als ontbijt krijgen, ze kunnen alles eten. Droog hooi of bijna zwart koeienkuil, ze worden er niet warm of koud van. Maar brok, daar kunnen ze slechter tegen, havens gaat fantastisch, muesli en seniores priores van subli gaat ook prima, maar met pavo heb je ze zo bevangen staan... Ze worden zelden té dik, maar eenmaal schraal voer je ze slecht bij, want ze stoppen met eten als ze vol zitten... Dus een schraal paard is lastig bij te voeren waardoor je enorm op voedingswaarde en dikmakende producten moet gaan letten als je ze in korte tijd veel wilt laten bijkomen.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 19:52

Eh sorry? Je herkent níets van onze verhalen? Waar lees jij in godsnaam dat de mijne niet nuchter, relaxed, braaf, rustig, etc. is?
Want een braver, rustiger, nuchter weet ik veel wat voor paard dan de mijne kun je absoluut niet vinden hoor!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:53

ik snap dit verhaal ook niet helemaal :P
Maar denk dat ze de vooroordelen bedoelt geloof ik, dat ze meeste jazz paarden erg moeilijk zijn en dat bij arabieren wordt gezegt dat ze nogal druk enzo zijn volgens mij wil ze hier het tegendeel mee bewijzen :)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 19:55

Ja oké, dat hoop ik dan maar voor haar, anders heeft ze echt in een verkeerd topic gepost geloof ik. :+
Want wij hebben bijna allemaal heel brave paarden gekocht, alleen de jouwe is misschien een beetje bang.
Maar als ze bedoelt dat die van haar braver zijn dan welk paard uit dit topic dan ook, dan snap ik het niet.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:22

Lauste schreef:
Eh sorry? Je herkent níets van onze verhalen? Waar lees jij in godsnaam dat de mijne niet nuchter, relaxed, braaf, rustig, etc. is?
Want een braver, rustiger, nuchter weet ik veel wat voor paard dan de mijne kun je absoluut niet vinden hoor!

Ik doel op de vorige pagina, "aan de kletter gaan" "boksalvo's" "stappen want wil nergens tegenop knallen want iemand jaagt ander paard aan om energie kwijt te raken" Energie kwijt te raken???? Huh? je hebt toch juist een beetje energie nodig om eens lekker te kunnen rijden? of is het paard een soort tijdbom ofzo?? En waarom zou je last hebben van wat een ander aan het doen is? laat diegene lekker aanjagen, je paard hoort toch op jou te letten, niet op een ander?!

Dáár doel ik op, die discussie, allerlei dingen die genoemd worden die ik écht niet herken bij onze paarden....
Er word in het algemeen over warmbloedpaarden gesproken en met termen waarvan ik denk WTF??

Jullie zijn blij als een paard géén bokker of aan de kletter-gaander is, maar dat is hier dus gewoon NORMAAL dat ze dat niet doen, dat doen alleen de verpeste paarden, niet de normale gezond opgevoede paarden, en dat is een paar keer normaal oefenen en dan is het er weer uit ook, rust en regelmaat...

Dát snap ik niet, daar herken ik echt niets van. Ik vind dat werkelijk echt heel apart! Dat jullie binnen een ras moeten zoeken naar een braaf paard! Héél, hééééél bijzonder!!

Daarom, heel oprecht, mijn vraag: waarom kies je voor die zoektocht naar dat ene brave paard?? Wat trekt je dan zo aan in dat ras/type paard? Ik meen het echt serieus hoor!

Ik zeg niet dat jullie paarden niet braaf zijn, ik wil ook zeker geen tegendelen bewijzen (dat kan ten eerste niet eens op schrift en ik wil het ook niet, voor jullie zijn onze paarden absoluut niet geschikt, echt niet! )

Waar ik op doel is dat in de vorige discussie het op mij overkomt alsof er echt gezocht moet worden naar een braaf paard, terwijl ik een zoektocht als dat me totaal niet kan voorstellen... Dus vraag ik me af, waarom zo'n paard dan? en waarom moet er naar gezocht worden? wat is er mis binnen dat ras dat het zo lastig blijkt te zijn om een braaf paard te vinden?

Ok, voor de blondjes dan nog even: als je niet hoeft te zoeken naar een braaf paard, omdat je alleen brave paarden kent, kan de voorgaande discussie overkomen alsof anderen moeite hebben met een braaf paard vinden, en dat is verbazingwekkend.

Nu mag ik toch hopen dat jullie nu wél snappen wat ik bedoel?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:27

ShamalArabs schreef:
Nou zit ik zo eens een beetje mee te lezen... Ik zeg wel eens vaker dat die arabieren "koudbloeden in een warmbloedjasje" zijn, maar na het lezen van bovenstaande berichten weet ik het zeker; het zíjn koudbloeden in een warmbloedjasje!
Er is niets, maar dan ook niets in jullie verhalen wat ik ook maar een beetje herken. Ze zijn altijd braaf, nuchter, cool, relaxed. Niemand valt er vanaf (tenzij je op een met antiklit ingesprayede hengst zonder zadel en hoofdstel kruipt en en bochtje maakt in draf of als je als beginner op een paard zit dat per ongeluk struikeld en je hebt nog geen balans enz). En voor zover ik mij kan herinneren is er nooit 1 geweest die méér dan 3 passen "er vandoor ging" (teugels hingen los, toen ze die oppakte stopte ze gelijk).

Hoeveel Rarebieren wil je hebben? Ik kan je er wel een handvol aan de hand doen om je visie grondig overhoop te halen.

Er is niks bijzonders aan Arabieren, dus ook idioot gedrag is ze niet vreemd. Dat JIJ nooit Rarebieren tegen bent gekomen is niet hetzelfde als dat die er ook niet zijn.........

Twilight1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:28

Twilight1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:32

@shamalarabs, grappig dat je eerste zegt dat je niet op schift kan zien of onze paarden niet braaf zijn, maar wel dat 'julie' paarden niet geschikt zijn voor ons :')

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:44

ikke schreef:
ShamalArabs schreef:

Hoeveel Rarebieren wil je hebben? Ik kan je er wel een handvol aan de hand doen om je visie grondig overhoop te halen.

Er is niks bijzonders aan Arabieren, dus ook idioot gedrag is ze niet vreemd. Dat JIJ nooit Rarebieren tegen bent gekomen is niet hetzelfde als dat die er ook niet zijn.........

Zet ze een weekje hier, kom nog eens kijken en dan bewijs ik je het tegendeel! als mensen niet goed omgaan er mee kun je ieder paard van ieder ras idioot in het gedrag krijgen natuurlijk...

Ik heb er honderden gezien die idioot gedrag vertoonden, tot aan zelfmutilatie toe, maar van die honderden GEEN 1 die dit van nature deed of met dat karakter geboren werdt ;)

Dáárom is die discussie mij ook zo vreemd, dat van bepaalde bloedlijnen om het karakter laten staan... Geen enkel paard wordt gemeen of moeilijk geboren, wel met een eigen kleine gebruiksaanwijzing waar door de jaren en opgedane indrukken en ervaringen steeds nieuwe dingen aan toegevoegd worden. Een klein deel van het karakter ontvang je bij je geboorte, de rest wordt gemaakt door je ervaringen, de goede en de slechte. Het karakter, eerst nog zo simpel en klein, later groot en ingewikkelder, beinvloed wel hoe je reageert op nieuwe ervaringen, de goede en de slechte...

Maar hier gáát het ook niet om, ik vond het echter wél zo netjes om, als ik jullie vraag waarom, dan zelf ook aan te geven waarom voor mij dit ras, deze keuze.

Als jullie liever hadden gehad dat ik alleen had gevraagd waarom, ook prima, je hoeft mijn "waarom" niet te lezen hoor, ik sta toch niet naast je om het door je strot te duwen??

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:46

Twilight1 schreef:
@shamalarabs, grappig dat je eerste zegt dat je niet op schift kan zien of onze paarden niet braaf zijn, maar wel dat 'julie' paarden niet geschikt zijn voor ons :')

Jullie zoeken warmbloeden en voelen je daar toe aangetrokken, dan zijn arabieren niet geschikt voor jullie ;) dat pas dan totaal niet in jullie verwachtingen enz. Als je een warmbloed zoekt, moet je geen koudbloed-type nemen natuurlijk....

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:47

Volgens mij hadden we het er alleen maar over van wat soort paarden wij houden en wat liever niet (bokken, stijgeren, onbetrouwbaar, aan de kletter gaan, precies wat op de vorige pagina's stond) niet over hoe onze paarden daadwerkelijk zijn :)!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:54

EllaBellaah schreef:
Volgens mij hadden we het er alleen maar over van wat soort paarden wij houden en wat liever niet (bokken, stijgeren, onbetrouwbaar, aan de kletter gaan, precies wat op de vorige pagina's stond) niet over hoe onze paarden daadwerkelijk zijn :)!

Ja precies!! en een hele discussie over bloedlijnen en het kwam een beetje over alsof het een hele zoektocht is :j

Wat trekt je aan in dit type paard waardoor je overweegt om die zoektocht te maken naar dat ene brave paard dat niet die dingen doet waar je niet van houdt?

Is dat maat? uitstraling van het type paard? mode? sporttechnische voordelen?

Waarom kiezen jullie voor een warmbloed paard en niet een belgische ardenner bijv. of een haflinger, of een fjord?

Dát vroeg ik me gewoon af, waarom dit type paard, waarvoor je een hele zoektocht start naar net die ene die niet bokt, steigert, aan de kletter gaat enz.

Twilight1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:59

Nouja dat is blijkbaar niet van schift te lezen want ik ben gek op arabieren en welshes en heb er ook ervaring mee

Ik kies voor een warmbloed paard (KWPN) omdat ik op zoek was naar iets allrounds voor in de sport,
tuurlijk alles is allround te rijden maar de een heeft meer potentie als de ander.

kan nog veel meer gaan typen maar vind eigenlijk de discussie een beetje doelloos dus bij deze stop ik met de discussie verder te brengen

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:01

Nou om even voor mij persoonlijk voor jou de vragen te beantwoorden,
Ferro doet veel dingen die ik liever niet wil, maar ik kan hem nu nog van alles leren en hij vertouwt mij waardoor hij snel herstelt van spannende momentjes. Ik zelf word onzeker van paarden die als een gek lopen bokken of stijgeren of wat dan ook en dat is niet handig aangezien je paard dit als geen ander aanvoelt. Qua maat: Ik heb graag een paard ipv een pony maar op een kleiner maatje paard voel ik me gewoon prettiger dan op een bakbeest van 1.80
Warmbloed paard kies ik voor omdat ik ook wat meer sport wil gaan doen (oke natuurlijk kunnen een fjord of haflinger het ook maar dan moet je zelf qua niveau een stuk hoger zitten dan ik )

Ffhdtjhfyjg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:02

Wow mooii paard adios

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:07

ShamalArabs schreef:
ikke schreef:

Zet ze een weekje hier, kom nog eens kijken en dan bewijs ik je het tegendeel! als mensen niet goed omgaan er mee kun je ieder paard van ieder ras idioot in het gedrag krijgen natuurlijk...

Er is geen enkel ras dat alleen maar goede paarden geeft, ook Arabieren niet.
Ik ken bosjes Arabieren die ik zo mee zou nemen, die strik laat maar zitten, maar evengoed ken ik er bosjes waar ik niet eens naar wil kijken.
En nee, dat heeft niks te maken met de wijze van omgang maar alles met karakter. Dat is ook bekend binnen de Arabierenwereld. Het is niet iets wat ik verzin of baseer op eigen waarnemeng, maar ook hoor van diverse mensen die zeer goed ingewijd zijn in de Arabierenwereld.

Dat het paard ook nog bij de ruiter moet passen, daar gaan we dan nog niet eens op in.......

Dat ik een WPN-er heb is omdat die toevallig langs kwam en in m'n binnenzak kroop. Het had evengoed een IJslander of een Arabier kunnen zijn; die zijn namelijk ook de revue gepasseerd en niet afgevallen omdat het niks was........

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:26

Sporttechnische voordelen dus vooral, maar heeft dat ook niet automatisch een beetje met maat te maken? immers kun je als volwassene niet met een e-pony-maatje aankomen, dus een héél erg klein gebleven warmbloedje zou ook niet geschikt zijn dan?

Vroeger, toen ik véél jonger was, kwam ik in mijn tijd bij de paardenkliniek wel eens op stallen waar de warmbloeden soms wel 10 kg bix op een dag kregen. Die stonden wel vollop in training natuurlijk. Hebben ze ook (zo)veel nodig als ze niet vollop in training staan? en worden ze er niet heel anders/energiek/druk van?
Ik bedoel, ik heb hier een merrie als ik die 1 handje per dag geef springt ze haar box uit :+ dus ik kan me zo voorstellen dat zulke hoeveelheden toch een behoorlijk verschil moeten maken, of is dat iets wat je bij een warmbloed minder merkt en juist bij een sober ras meer?

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:26

Sorry dat ik het vraag hoor, maar wat kom je eigenlijjk in ons topic doen ShamalArabs?
Behalve opscheppen over je brave arabiertjes en onze paarden af te kraken?

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:28

Twilight1 schreef:

Haha precies! Arabieren zijn dus niet geschikt voor ons en ze vraagt ook nog eens waarom we dan bij KWPN-ers kijken.
Wat blijft er volgens haar dan nog wel aan geschikte paarden over? :+

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:29

Hallo allemaal! :D
Ik kom in deze heftige discussie even binnenvallen! Sinds een paar weken ben ik weer op zoek naar een paard en het lijkt me leuk om in dit topic erover te kunnen kletsen :)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:31

Welkom Sanne! :)
Normaal is het hier heel gezellig hoor, wees niet bang om je aan te melden. :+

Twilight1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:33

sorry voor de drama sanne, zo was het niet en dat gaat ook zo weer weg,
welkom ik ben benieuwd naar wat voor paard je op zoek bent