Af laten maken of.......

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:55

Moderatoropmerking:
Het heeft wat uitzoekwerk en verzamelwerk gekost, maar bij deze heb ik enige informatie in de openingspost geplaatst over inslapen en slachten. Hier kan naar verwezen worden, zodat mensen niet persé hele pagina's hoeven door te lezen. Aanvullingen kunnen natuurlijk altijd worden gegeven per PB.

mupjekarel @ [PP] Af laten maken of.......

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:58

Bedankt voor je moeite!

Kleine toevoeging misschien nog dat je ook een paard mag laten slachten als hij medicijnen heeft gehad.
Maar dat hij dan automatisch door de rendac opgehaald gaat worden omdat hij niet meer geschikt is voor consumptie.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:20

moonvw schreef:
[
moonvw schreef:
Ik niet, en ik hoop eigenlijk ook dat moment voor te zijn, omdat je anders vaak (niet altijd) te laat bent geweest. Echt vredig inslapen gebeurt maar weiig, het is toch vaak een kwestie van echt op zijn door leeftijd of ziekte.

Bovenstaande is niet door moonvw maar door Lielle!

Het was een quote in een quote, jouw vraag was of iemand een natuurlijke dood mee gemaakt had.
Lielle heeft inmiddels uitgelegd hoe ze het bedoelde en ik had het ook niet helemaal als rot bedoeld opgevat.
Maar ja, het blijft gewoon een heel emotioneel en beladen onderwerp en voor de meesten best moeilijk onder woorden te brengen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:28

Moderatoropmerking:
Na overleg hebben we besloten om in het vervolg reacties die niet onderbouwd zijn (zoals: ik wil niet dat mijn paard opgegeten wordt) en andere offtopic reacties uit het topic te verwijderen, om een vlotte discussie zonder eindeloos herhalen van feiten mogelijk te maken. Mensen kunnen verwezen worden naar de openingspost.

Vorame; bedankt, ik zal een zinnetje toevoegen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:15

Ik weet niet of het in de vorige 36 blz gevraagd is maar anders sorry daarvoor..

Vorig jaar is mijn merrie ingeslapen.. Ze had heftige koliek en na een tijd vechten moesten we toch de strijd opgeven..
Ze is opgehaald door Rendac maar nu is mijn vraag :
Nunique zat onder de medicijnen, ze kon dus niet voor kattenvoer gebruikt worden of weet ik veel..
Wat gebeurt er dan met die kadavers? Worden ze verbrand of..

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:23

Ik ga mee in de openingspost, als het kan, kies ik voor de slager.
Helaas heb ik dit afelopen a[ril meegemaakt.
Ik ben zelf meegegaan, en het was totaal niet eng en mijn paard was ook heel rustig.

Heb ook een keer gezien hoe het ging met inslapen, dat vond ik een heel naar gezicht. Ook omdat het voor je gevoel heeeeel langzaam gaat.

Overigens heb ik het aan de slager gevraagd, en paardenvlees gaat ook vaak naar dierentuinen.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 23:21

ik zou het eerlijk niet weten wat ikmoet doen als het zo ver is, heb een oude merri evan 23 en ja die heeft geen eeuwig leven al hoop ik dat z eminstens de 30 gaat halen, maar dat hoopte ik ook van mn hondje die minstens 15 zou moeten worden en de 13 niet gehaald heeft door een tumor en die heb ik ook in moeten laten slapen, was de moeilijkste keuze die ik ooit heb gemaakt, en had nooit verwacht dat ik het daadwerkelijk kon doen, maar mn man heeft me enorm geholpen.
ik denk dat ik wel voor een spuitje ga, mn meisje heeft al eens een verdoving gehad en ze was zo suffig als wat terwijl ze maar de helft had gekregen van wat normaal was dus denk niet dat ze vreselijk zal gaan vechten als het eventueel ooit zover komt.
ik weet wel dat als ze ernstig ziek word ofzo er een eind komt, heb het geld niet voor mega dure operaties of wat dan en ze is met pensioen, dan is het echt einde, ik moet er nu echt niet aan denken, ben emotioneel al wat onstabiel momenteel.. ;( maar als het zover is... ik vind het alleen zo stom met de rendac enzo, zou het liefst willen dat ze haar gewoon netjes komen halen met zo een trailer, (ik wil niet dat ze opgegeten word) maar waarom moet dat nou weer zo extreem veel geld kosten?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 23:39

ik heb 2 maanden terug mijn nieuwe pony laten chippen en de dierenarts heeft toen aan mij gevraagd of ik al kon zeggen dat zei geslacht zou worden of een spuitje zou krijgen. Het wordt namelijk verplicht omdat te vermelden dit heeft te maken met of de behandelend arts wel of niet bepaalde medicijnen toe mag dienen. Ik zou er alles aan laten doen om het beestje weer beter te krijgen dus heb verteld dat hij meteen mocht vermelden dat hij niet naar de slacht gaat, ik denk ook eerlijk gezegd niet dat ik dat zou kunnen! Maar ik ben er ook helemaal niet tegen hoor aangezien het door de meeste mensen hier ook goed beargumenteerd wordt!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 23:39

Ik heb vorig jaar mijn oude Fries in laten slapen. Hij was gewoon op.
Het is gewoon thuis gebeurt, achter op het terrein waar Rendac makkelijk bij kon komen.
Ben er zelf de hele tijd bijgebleven en hoe moeilijk dat ook was, ik zou het zo weer doen.
Heb er toen over gedacht: slacht of thuis inslapen en heb voor thuis inslapen gekozen. Zo hoefde hij niet nog een keer op de trailer, bleef gewoon thuis in z'n vertrouwde omgeving. Kreeg het niet over m'n hart om hem naar de slager te brengen. Maar goed, dat is persoonlijk. Snap best dat mensen daar bewust wél voor kiezen.

Ophalen is gewoon door Rendac gedaan en heeft m'n stalhouder toen geregeld. Geen speciaal vervoer oid.
Vind dat zo belachelijk veel geld, net als cremeren. Had hem best willen laten cremeren maar om daar nou €1500 voor neer te tellen...
Ik heb genoeg aandenken van hem, heb een paar grote plukken staart en manen afgeknipt, heb een heleboel mooie foto's van hem. Vergeten zal ik hem echt niet.

Je moet gewoon doen wat jij zelf het beste vind voor je paard. Want het ene paard/eigenaar is de andere niet.
Stel je paard gaat niet makkelijk op de trailer, dan eindig je met ruzie...lijkt me verschrikkelijk.
Maar als je paard panisch is voor de dierenarts/spuiten, dan is een schietmasker weer de fijnste methode.
Het is en blijft een persoonlijke keuze die iedereen moet respecteren. Uiteindelijk willen we allemaal het beste voor onze dieren.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 23:54

JoycexLynn12 schreef:
Ik weet niet of het in de vorige 36 blz gevraagd is maar anders sorry daarvoor..

Vorig jaar is mijn merrie ingeslapen.. Ze had heftige koliek en na een tijd vechten moesten we toch de strijd opgeven..
Nunique zat onder de medicijnen, ze kon dus niet voor kattenvoer gebruikt worden of weet ik veel..

rendac verbrandt de kadavers en dan wordt het oa in de lijm verwerkt...

Tsja het blijft nooit leuk om te weten wat ze met je maatje doen na zijn dood, maar gelukkig beseft je paard er zelf niets meer van.
Die van mij gaan naar de slacht, erg fijne nette slager maar het blijft zo moeilijk!!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:10

Die van mij gaat ook naar de slacht.
Was er tot voor kort altijd FEL op tegen, maar nu ik het filmpje aan de beginpost heb gezien van het daadwerkelijke schieten, weet ik zeker dat ze naar de slacht gaat (mits ze pijnloos vervoerbaar is) Zodra ze schieten ligt het paard op de grond ook en dat is met inslapen niet het geval dat gevecht wil ik haar besparen. Wel zou ik haar na de slacht op de grond willen zien liggen om er zeker van te zijn dat ze ook daadwerkelijk geslacht is en niet doorverkocht (het schieten zelf hoef ik niet te zien)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:24

ik kies voor inslapen..
ben vorig jaar meegegaan om een vriendin te steunen toen haar pony naar de slacht ging.Ponylief had hem omgedraait in de trailer (met z'n hoofd naar de laadklep)
de deden de laadklep open en je zach gewoon de angst in z'n ogen.was een doodsbraaf beestje,heb hem nog nooit zo angstig gezien.maand geleden werd er op de manege een paard in geslapen i.v.m. gebroken been.Ik vond het er veel rustiger aan toe gaan en paard had hem erbij neergelegt.Hij briesde uit voor de laatste keer en is vredig zonder strijd gestorven..

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:01

Was dat paardje trailers gewend?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:14

Renske_ schreef:
JoycexLynn12 schreef:

rendac verbrandt de kadavers en dan wordt het oa in de lijm verwerkt...

Tsja het blijft nooit leuk om te weten wat ze met je maatje doen na zijn dood, maar gelukkig beseft je paard er zelf niets meer van.
Die van mij gaan naar de slacht, erg fijne nette slager maar het blijft zo moeilijk!!

Thanks voor je antwoord.. In mijn paards paspoort staat dat ze niet voor consumptie mag.. Dit willen we ook niet.. Ik zou niet weten of het slager of spuitje gaat worden.. De slager is een snelle manier en het paard is zo weg, maar als ik dan die foto's bekijk met benen afhakken.. Tja je ziet je eigen paard daar liever niet liggen..
Nunique had koliek dus was geen andere optie mogelijk, ze kon niet eens meer staan dus ze werd in een strobedje ingeslapen, na de 1e spuit was ze al half weg, zo kan het natuurlijk ook!

marijke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:38

hey bokkers paardje het is altyd moeilijk de keus te maken ik heb mijn paardje afgelopen jan moeten afmaken ik heb haar naar de slager gebracht ik vondt het gewoon een fijn idee dat ze veder geen pijn meer had maar dat is gewoon voor iedereen persoonlijk

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:17

Moeilijk zeg! ik zou mijn pony het liefst een spuitje willen geven alleen zou geen idee hebben wat mijn ouders dan willen, ik kan het niet in mijn hoofd hebben dat iemand haar dan nog op zou eten, verschrikkelijk!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:37

Ik weet dat het topic heel lang is, maar de beginpost is speciaal aangepast dus zouden degene die hier reageren die alsjeblieft eerst willen lezen alvorens er wéér 20 reacties komen "niet naar de slager want ik wil niet dat hij opgegeten wordt"?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:32

Grappig, ik kom nu net dit topic tegen en zie dat de excursies die CM en ik georganiseerd hebben worden aangehaald.
Samen met de door ons gemaakte flimpjes en foto's.

De OP is hier erg belangrijk, goed lezen dus.
Zowel inslapen als slachten hebben voordelen. Als ik de keuze heb wordt mijn paard geslacht, en dan wel in Nijkerk bij het slachthuis waar wij deze fimpjes hebben mogen maken.
Heb ik de keuze niet (gebroken been, niet meer in de trailer kunnen, dood en doodziek) dan wordt mijn paard ingeslapen.

Hij is niet geschikt voor consumptie, dus daar hoef ik ook niet aan te denken. Hij wordt dan verwerkt bij de Rendac

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:08

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 28-05-22 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:24

ma_rie_tje schreef:
Grappig, ik kom nu net dit topic tegen en zie dat de excursies die CM en ik georganiseerd hebben worden aangehaald.
Samen met de door ons gemaakte flimpjes en foto's.

De OP is hier erg belangrijk, goed lezen dus.
Zowel inslapen als slachten hebben voordelen. Als ik de keuze heb wordt mijn paard geslacht, en dan wel in Nijkerk bij het slachthuis waar wij deze fimpjes hebben mogen maken.
Heb ik de keuze niet (gebroken been, niet meer in de trailer kunnen, dood en doodziek) dan wordt mijn paard ingeslapen.

Hij is niet geschikt voor consumptie, dus daar hoef ik ook niet aan te denken. Hij wordt dan verwerkt bij de Rendac

Eigenlijk denk ik bijna hetzelfde erover.. Ik hoop *klopt af* dat ik nog heeel erg lang van Lynn mag genieten en ooit komt er die bewuste dag..
Ik zie het wel, op dit moment is het inslapen maar wie weet zeg ik dan wel slacht..
Ben zelf nog nooit in een slachthuis geweest maar hoor van Nijkerk goede berichten, als het de slacht word zal het gebeuren in Nijkerk..
Komt er ooit nog eens een excursie?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:32

Als er iemand is die een excursie gaat organiseren wel ;)
CM en ik hebben het 2 keer gedaan en vinden het goed zo.
Ik PB je wel even ;)

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:53

Wat een goed topic! De informatie en de voor- en tegens zijn goed verwoord!

Ik heb samen met mijn zusje een paard en wij zijn het er allebei (gelukkig) over eens dat we ons paard laten inslapen. Wij hebben een heel nerveus paard, vervoeren is altijd heel lastig, hij is dan één brok stress, en sowieso een heel gevoelig paard. Wij zijn het er dus over eens dat slachten voor hem echt niet DE optie zou zijn. Sowieso hoop ik dat we het zelf kunnen bepalen, mocht de tijd komen, dat hij gewoon rustig op het veldje bij ons op stal ingeslapen kan worden... Ik zit nog te denken aan cremeren, maar daar heb ik nog niet genoeg informatie over gelezen.

Laten we hopen dat het voor iedereen in dit topic nog heel lang mag duren voordat we die beslissing moeten nemen! :(:)

daffy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:28

Ik zou als ik eerlijk moet zijn de slacht kiezen. Dan heeft het paard te pijn niet gevoeld want bij een spuitje voelt een paard zich raar worden.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:33

Hoe weet jij nou dat een paard zich raar gaat voelen?
Denk je niet dat als een paard op de trailer word gezegd en bij t slachthuis aankom niks merkt en voelt?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:21

deplinlove schreef:
ik kies persoonlijk voor een spuitje, ik zal niet willen dat mijn paard aan vreemde als frikandel verkocht word, dan begraaf ik hem nog liever in eigen tuin.

:(:) och meisje ,lees eerst het topic even door voordat je zo`n antwoord neerzet ;)