Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:47

Knap dat je van achter een schermpje kan zien hoe iemand met paarden omgaat!! +:)+ +:)+ +:)+ +:)+

Maar kwa basiskennis valt er bij jou nog heel wat bij te spijkeren.... ook over de anatomie van paarden.

Ik ga even tussendoor wat hoofdstellen schoonmaken.... (bit-hoofdstellen) nu ze nog mogen van de overheid :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:49

ze zullen altijd wel mogen van de overheid hoor, ik zie ze niet verboden worden als ik eerlijk jmoet zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-09 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:54

Getemt, het gaat weer eens hopeloos off-topic.

Ik vraag me af, hoe de mensport zich zou ontwikkelen met een bitverbod en dan met name in langspannen. Ik heb o.a. de records van wijlen Piet de Boer van nabij gezien, eerst een tienspan, later een twinitigspan, en het rekord, een veertigspan.
Mijn kennis van wat Chardon heeft gepresteerd op dat vlak heb ik niet helemaal paraat maar voor mij staat voor een paal boven water dat deze prestaties zonder bit niet mogelijk zouden zijn geweest.
Trouwens, het lijkt me al godsonmogelijk om met een tandemaanspanning, klavertjedrie, of een vierspan veilig te kunnen omgaan omdat met een bitloze optoming de verfijning compleet zoek is.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:56

Cinnepin schreef:
En ik dingen van jou leren? Nee ik ga op een hele andere manier met paarden om dan jij. En als je niet op 1 lijn ligt kan je imo ook niks van elkaar leren ;)

Nou snap ik je probleem. JUIST als je niet op 1 lijn zit kun je veel van elkaar leren. Je moet alleen WILLEN leren.
ff verduidelijkt:
Je moet kijken naar anderen, hoe ze dingen doen en waarom. Alleen door op die manier veel dingen te zien, te ervaren en hun uitwerking op een paard te ervaren kun je je eigen manier vaststellen. Pak het beste van alles wat je ziet en handel op die manier

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:59

suleilitha schreef:
Levitrol, ook bitloos worden heel heel veel paarden niet fijn gereden, veel getrek op de neus.

Ja, idd ben ik met je eens, weet er ook niks op te zeggen.
Alleen dat ik liever druk op mijn neus zou hebben dan in mijn mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:00

@ sul volgens mij ga jij net zo erg offtopic hoor

@ kamsel Ik heb eens vernomen dat sul hulpteugels gebruikt ( wat ik niet wil gebruiken, ben daar echt op tegen ) sul rijd met bit, ik niet en ben dat ook niet meer van plan. Dat zijn al kleine voorbeeldjes waarvan we niet op 1 lijn liggen en imo gaat dat niet werken ;)
Maakt niet uit, ieder heeft de eigenm manier waar zij zich goed bijvoelt.
Zo heb ik een instructrise gehad die hulpteugels eraan wou knopen, prima maar niet bij mijn paard! Dus gingen we niet samen door ;) en dat bedoel ik ermee ;)

@ Sul waarom zou je niet veilig kunnen mennen op die manier? ( ik heb nog niet zoveel verstand van mennen ).
Maar een bit zie ik niet als rem. Daar is t toch niet voor?

Als mijn shet oud genoeg is word deze ook voor de kar beleerd zonder bit ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:02

Ben het met je eens dat jij niet met hulpteugels moet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:03

Met correct hulpteugelgebruik is niks mis, maar dat zou je moeten weten, met correct bitgebruik is ook niks mis.
Verder is een bit niet bedoeld als rem maar met mennen kun je niks met zit, en met been, dus zul je via je optoming moeten verfijnen omdat je eigen fysieke hulpen niet aanwezig zijn. Je hebt je leidsels, je stem en je zweep, dat is het en daar moet je het mee doen.
Met bitloos mennen kun je geen subtiele druk uitoefenen via de leidselvoering middels de schuimgaten van je bit terwijl je die wel heel hard nodig hebt, met name bij dresuur en vaardigheid, om van marathonrijden maar helemaal te zwijgen.
Wie levensmoe is, moet vooral bitloos gaan mennen. Simpel omdat je dan niks over je paard te vertellen hebt.

Over hulpteugels: tegenwoordig is het woord slof een vies woord lijkt het wel, maar als je hier even kijkt, [RIJ-ITP] 3 jarige zwarte schone topper in een dop! zul je zien dat middels deze correct wordt gebruikt, er niks aan mankeert.
Vaak lees ik vooral op Bokt reacties over slofgebruik die ook weer totaal uit hun verband worden gerukt, een slof is niet bedoeld om een paard in de krul te trekken, (daar gebruik ik ze ook niet voor) maar om net even dat ene laatste stukje te kunnen begrenzen indien nodig. Verder hoort een slof of een thiedeman gewoon losjes te hangen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-09 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:04

Cinnepin schreef:
@ Sul waarom zou je niet veilig kunnen mennen op die manier? ( ik heb nog niet zoveel verstand van mennen ).
Maar een bit zie ik niet als rem. Daar is t toch niet voor?

Als mijn shet oud genoeg is word deze ook voor de kar beleerd zonder bit ;)

Vraag ik me ook af, met een stalhalster is het idd niet veilig, maar met een bitloos hoofdstel lijkt me het gewoon normaal toch? Dan zou het bitloos rijden net zo gevaarlijk moeten zijn.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:06

suleilitha schreef:
Met correct hulpteugelgebruik is niks mis, maar dat zou je moeten weten, met correct bitgebruik is ook niks mis.
Verder is een bit niet bedoeld als rem maar met mennen kun je niks met zit, en met been, dus zul je via je optoming moeten verfijnen omdat je eigen fysieke hulpen niet aanwezig zijn. Je hebt je leidsels, je stem en je zweep, dat is het en daar moet je het mee doen.
Met bitloos mennen kun je geen subtiele druk uitoefenen via de leidselvoering middels de schuimgaten van je bit terwijl je die wel heel hard nodig hebt, met name bij dresuur en vaardigheid, om van marathonrijden maar helemaal te zwijgen.
Wie levensmoe is, moet vooral bitloos gaan mennen. Simpel omdat je dan niks over je paard te vertellen hebt.

Ja oke, dat snap ik. Maar het is wel hetzelfde lijkt mij, rem is rem, met of zonder bit, of zit ik er nou heel erg naast..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:06

Ja maar imo word een bit als pijn ervaren ( of kan pijnlijk worden wat ik al aangaf in eerdere potst )
Paarden gaan vluchten voor pijn, dus als jij meer druk zet op je leidsels, meer druk in de mond wat als meer pijn kan worden ervaren dus meer vlucht gedrag!
Als je paard er vandoor gaat lijkt t mij beter zo min mogelijk druk te geven aan de teugels/leidsels heeft t paard ook geen enkele steun!

@ kamsel het is niet de bedoeling persoonlijk te worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:08

Over bitloos mennen, gaan jullie maar eens navraag doen bij een gediplomeerd instructeur ;)

Cin, als een paard pijn ervaart door een bit wat jij zegt, zal het paard ook pijn ervaren bij een bitloze optoming want dan is er iets heel erg mis met de hand van de ruiter of menner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:11

Het maakt mij niet uit wat een hulpteugel doet of hoe t werkt ( ik weet t overigens wel ) alleen ben ik er geen fan van netzomin als van sporen en daarom gebruik ik t niet met mijn paarden ( en als ik op een ander paard rijd gebruik ik t ook niet ) wat een ander doet moet ie zelf weten. Ik heb nergens gezegt dat t slecht is alleen dat ikzelf erop tegen ben! Daar is toch niks mis mee? Maar wel een reden om te stoppen met een instructrise die dit wel wil gebruiken bij mijn paard. ( de hulpteugels dan bedoel ik )

En ik gebruik dus ook om bepaalde redenen het bit dus niet meer, en wat een ander doet is geheel aan die ruiter, zoals ik al aangaf ik krijg les van iemand die met bit rijd! Niks mis mee, maar ik doe t niet ;)
En deze insrutrse is niet zo stellig om bijvoorbeeld iemand een bit aan te smeren. Ze heeft zelfs een andere leerlinge geadviseert eens een bitloos hoofdstel te proberen omdat deze de mond spant en knarrestand ofzo ( weet niet precies wat er aan de hand was ).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-09 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:12

suleilitha schreef:
Over bitloos mennen, gaan jullie maar eens navraag doen bij een gediplomeerd instructeur ;)

Cin, als een paard pijn ervaart door een bit wat jij zegt, zal het paard ook pijn ervaren bij een bitloze optoming want dan is er iets heel erg mis met de hand van de ruiter of menner.

ik ben van mening dat t bit pijn ervaart alleen door t bit Of nouja pijn KAN ervaren ) en waarom heb ik al meerde malen verteld.
Dat heeft niks met de hand te maken ;) want ik ben het zelfs van mening dat dit zo is als er niet eens teugels aan vast zitten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:18

Zodra een paard pijn ervaart bij het gebruik van een bit ben je als ruiter/menner de schuldige, het ligt aan je hand, of het kan liggen aan een niet passend bit, etcetera, verder is het weer zo'n niet onderbouwde aanname dat een paard pijn zou krijgen van een bit als er geen teugels aan vast zitten. Vraag me dan echt af of je het verschil wel weet tussen een bit en een ding met prikkeldraad of iets dergelijks en of je nog nooit hebt gehoord van een bit op maat met de meest subtiele inwerking, dus gericht zoeken en passen.

Wil je meer weten en leren over mennen, voel je vrij om een keer een zaterdag langs te komen.
Ik hou wel van een uitdaginkje, en wil die wel aangaan. Opdracht is eerst om een paard met bit voor de wagen door een marathonhindernis met waterpartij te sturen en daarna zelfde even te herhalen maar dan wel bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:29

ik zoek toch liever een men vereniging in deze omgeving. Mijn instructrise ment ook met een shet dus die zou me wel verder kunnen helpen ook.
Maar ik wil wel goed les krijgen maar niet helemaal in friensland :P
Maar voor mn shet oud genoeg is zijn we 3 jaar verder :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:31

Take it or leave it, het ging me alleen maar om 1 dag om je te laten zien, merken, voelen wat mennen inhoudt. (met bit en bitloos, om het verschil gelijk te kunnen merken)
Ik dacht dat dat een leerzame ervaring zou kunnen zijn.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:20

levitrol schreef:
suleilitha schreef:
Levitrol, ook bitloos worden heel heel veel paarden niet fijn gereden, veel getrek op de neus.

Ja, idd ben ik met je eens, weet er ook niks op te zeggen.
Alleen dat ik liever druk op mijn neus zou hebben dan in mijn mond.

Als ik alleen maar door mijn neus zou kunnen ademen zou ik het een hele nare ervaring vinden als mijn neus werd dichtgeknepen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:51

Cinnepin je schrijft het standaard fout dus ik zeg er dan toch maar een keertje wat van.

Het is instructrice met een c i.p.v een s ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:03

Cinnepin, stel je krijgt les aangeboden van iemand die bijvoorbeeld Z rijdt. Meestal rijden die met stang EN trens, en sporen. Wijs jij zo iemand af, ook als diegene goed les kan geven alleen vanwege het eigen gebruik van hulpmiddelen door de instructeur zelf? Omdat diegene een andere rijstijl heeft dan jij voor ogen hebt? Maar ondertussen wel ziet wat er bij jou en je paard fout gaat en jullie beide daarmee kan helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:12

mick75 schreef:
Gast9373, stel je krijgt les aangeboden van iemand die bijvoorbeeld Z rijdt. Meestal rijden die met stang EN trens, en sporen. Wijs jij zo iemand af, ook als diegene goed les kan geven alleen vanwege het eigen gebruik van hulpmiddelen door de instructeur zelf? Omdat diegene een andere rijstijl heeft dan jij voor ogen hebt? Maar ondertussen wel ziet wat er bij jou en je paard fout gaat en jullie beide daarmee kan helpen?

als je even goed leest had je gezien dat ik zei dat ik stop als die instructrice bij MIJN paard er wat aan gaan hangen ;)
Wat ze bij de eigen paarden doen heb ik niks over te zeggen uiteraard, en doe ik ook niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:17

Citaat:
als je even goed leest had je gezien dat ik zei dat ik stop als die instructrice bij MIJN paard er wat aan gaan hangen ;)
Wat ze bij de eigen paarden doen heb ik niks over te zeggen uiteraard, en doe ik ook niet ;)
Meld dit bericht

Het gaat hier niet alleen om wat jij vind, het zou een verademing zijn als je niet elke discussie zo naar je zelf toe trekt.

Ik kop er nog eentje in, wat voor beelden krijgen jullie als je denkt aan bijvoorbeeld Friese paarden bitloos voor een arreslee, of KWPN-tuigpaarden bitloos in de concoursbaan? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:19

ik ben van mening dat als je dus t bit gebruikt als rem dat je dan verkeerd bezig bent ook bij de friese paarden ;)

En natuurlijk gaat t niet alleen om wat ik vind, maar bij mijn paard wel, en daar gaf ik antwoord op ;)
Net als iedereen bepaald eigenwaar wat er met t paard gebeurt, als ik zeg geen bit in de mond van Boon, dan komt er geen bit in. En zo zal jij dat hebben met jou paarden ;) niks mis mee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:20

Dan weet je nog steeds niet waar een bit voor dient, een bit is ook in deze disciplines niet voor remmen maar ter verfijning van de hulpen. Verder gaat dit topic niet over jou en jouw paard maar meer over in het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:23

klopt maar als mensen mij een vraag stellen geef ik daar antwoord op ;)

Een hulp verfijnen doe je imo niet door druk in de mond, maar daar zullen onze meningen toch altijd verschillend in blijven ;)
We kunnen er in door discuseren of t accepteren, die discussie zal namelijk eindeloos doorgaan anders ;)