Maar kwa basiskennis valt er bij jou nog heel wat bij te spijkeren.... ook over de anatomie van paarden.
Ik ga even tussendoor wat hoofdstellen schoonmaken.... (bit-hoofdstellen) nu ze nog mogen van de overheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cinnepin schreef:En ik dingen van jou leren? Nee ik ga op een hele andere manier met paarden om dan jij. En als je niet op 1 lijn ligt kan je imo ook niks van elkaar leren
Cinnepin schreef:@ Sul waarom zou je niet veilig kunnen mennen op die manier? ( ik heb nog niet zoveel verstand van mennen ).
Maar een bit zie ik niet als rem. Daar is t toch niet voor?
Als mijn shet oud genoeg is word deze ook voor de kar beleerd zonder bit
suleilitha schreef:Met correct hulpteugelgebruik is niks mis, maar dat zou je moeten weten, met correct bitgebruik is ook niks mis.
Verder is een bit niet bedoeld als rem maar met mennen kun je niks met zit, en met been, dus zul je via je optoming moeten verfijnen omdat je eigen fysieke hulpen niet aanwezig zijn. Je hebt je leidsels, je stem en je zweep, dat is het en daar moet je het mee doen.
Met bitloos mennen kun je geen subtiele druk uitoefenen via de leidselvoering middels de schuimgaten van je bit terwijl je die wel heel hard nodig hebt, met name bij dresuur en vaardigheid, om van marathonrijden maar helemaal te zwijgen.
Wie levensmoe is, moet vooral bitloos gaan mennen. Simpel omdat je dan niks over je paard te vertellen hebt.
suleilitha schreef:Over bitloos mennen, gaan jullie maar eens navraag doen bij een gediplomeerd instructeur
Cin, als een paard pijn ervaart door een bit wat jij zegt, zal het paard ook pijn ervaren bij een bitloze optoming want dan is er iets heel erg mis met de hand van de ruiter of menner.
levitrol schreef:suleilitha schreef:Levitrol, ook bitloos worden heel heel veel paarden niet fijn gereden, veel getrek op de neus.
Ja, idd ben ik met je eens, weet er ook niks op te zeggen.
Alleen dat ik liever druk op mijn neus zou hebben dan in mijn mond.
mick75 schreef:Gast9373, stel je krijgt les aangeboden van iemand die bijvoorbeeld Z rijdt. Meestal rijden die met stang EN trens, en sporen. Wijs jij zo iemand af, ook als diegene goed les kan geven alleen vanwege het eigen gebruik van hulpmiddelen door de instructeur zelf? Omdat diegene een andere rijstijl heeft dan jij voor ogen hebt? Maar ondertussen wel ziet wat er bij jou en je paard fout gaat en jullie beide daarmee kan helpen?
Citaat:als je even goed leest had je gezien dat ik zei dat ik stop als die instructrice bij MIJN paard er wat aan gaan hangen
Wat ze bij de eigen paarden doen heb ik niks over te zeggen uiteraard, en doe ik ook niet
Meld dit bericht