Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 18:23

Bij het NRPS op de website als de betreffende pony daar geregistreerd staat.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 22:28

Sportresultaten met name in mijnknhs en dan paardenzoeker.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:33

Ok bedankt!

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:45

Ik zet mijn zoektocht naar een nieuw paard trouwens even tijdelijk op pauze, vooral vanwege het verlies van mijn eigen paard. Maar ik was toch benieuwd naar iets anders en dacht, ik vraag het hier even.

Hoe doen jullie dat bij de aankoop van een jong paard, zeg maar een veulen of max rond de 1 jaar? Waar check je dan op? Je kunt ze op die leeftijd natuurlijk nog niet echt röntgenologisch laten keuren, alles is nog in ontwikkeling.

Waar letten jullie zelf op bij zo’n jonge aankoop?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

Ik heb ze wel in de opfok gekregen die ocd foto's hebben laten maken om te weten wat ze op dat moment kochten..

Verder stand voeten erg belangrijk, hart longen en ogen kun je altijd na laten kijken.
Eigenlijk is het een grotere gok

Dressuur paarden kun je soms even laten lopen. Spring paarden kunnen soms al een sprongetje doen..

Ik verkoop jonge spring paarden, krijg dressuur, spring, dressuurxspring in de opfok. Dus zie voornamelijk van die doelgroepen prijzen, dingen etc.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

paardje87 schreef:
Ik zet mijn zoektocht naar een nieuw paard trouwens even tijdelijk op pauze, vooral vanwege het verlies van mijn eigen paard. Maar ik was toch benieuwd naar iets anders en dacht, ik vraag het hier even.

Hoe doen jullie dat bij de aankoop van een jong paard, zeg maar een veulen of max rond de 1 jaar? Waar check je dan op? Je kunt ze op die leeftijd natuurlijk nog niet echt röntgenologisch laten keuren, alles is nog in ontwikkeling.

Waar letten jullie zelf op bij zo’n jonge aankoop?

Omdat het risico bestaat dat ze zichzelf nog kunnen slopen zou ik ook naar karakter kijken en gedrag in de groep. Is het een ruzie zoeker met een grote mond? Ze mogen best assertief zijn en voor zichzelf opkomen maar een napoleon complex zou ik voor waken.

Verder in ieder geval een klinische keuring en foto's voor ocd (dacht vanaf 18 maanden). Verder zou ik even kijken wat je verder al vast kan stellen op röntgen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:13

Ik heb mijn 1,5 jarige gekocht met een ‘klinische keuring’ aka gezondheidsverklaring. Dus inderdaad even hart, longen, ogen en standaard dingen nakijken.
Ja het is een risico maar dat wist ik. Met 3 jaar heb ik hem zelf op de foto laten zetten voor het zadelmak maken.

Met bezichtigen heb ik vooral gelet op hoe hij reageerde op mij, geluiden, aanrakingen enz. Even los laten bewegen en ze hadden een video van klein sprongetje.

Inmiddels is hij 5 en heeft wel wat medische problemen gehad en is net geopereerd maar niks wat ik toen had kunnen zien dusja, blijft toch een risico met ieder dier.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:33

De dingen waar ik naar gekeken heb toen ik mijn paard als veulen ging bezichtigen waren;
- frisse blik/schone ogen
- stand van benen en voeten
- gebit wel/geen over of onderbeet
- veulen in beweging, wat vooral neerkwam op veel galop sprintjes en bokkesprongen
- komt het veulen snel op adem na al die sprintjes
- karakter, zoekt het veulen je op en is de benadering nieuwsgierig maar respectvol

Ik kon alles rustig bekijken, omdat de fokker netjes het veulen abc mee had gegeven.

Verder heeft hij bij aankoop een kleine gezondheidscheck gehad voor de verzekering. Uiteindelijk nooit meer voor of na het inrijden verder gekeurd of op de foto gezet. Niet per se een bewuste keuze, het is er gewoon niet meer van gekomen. Zolang er geen aanleiding is, vind ik het wel best zo.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:45

Ik kom ook weer even binnen vallen, ik heb een aantal weken terug mijn paard gekocht, twee weken terug is het zadel gepast en ben ik begonnen met rijden. Nu heb ik een keer of 6/7 gereden en iedere keer is het veel spanning en werd dit alleen erger. Nu kwam ik er van de week achter dat het zadel niet goed was dus de zadelpasser er weer bij. Die heeft meegekeken en die gaf nu aan dat ze linksachter niet lekker loopt en dit been probeert te ontlasten (ook onder ander zadel). Nu bel ik maandag de dierenarts maar ik vroeg me af wat jullie zouden doen, tot hoe ver en welk bedrag zouden jullie gaan met onderzoeken? En wanneer zouden jullie de vorige eigenaar hierover informeren? Ik denk dat ze haar wel terug nemen als ik dit aangeef maar uiteraard doe ik dit liever niet. Weten jullie ook wat zo'n onderzoek kost ongeveer? Scans, echo, fotos etc?
Zit een beetje in de stress en ben benieuwd naar jullie inzicht/mening hierin.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:00

Is die gekeurd bij koop?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:17

Cioccolato schreef:
Is die gekeurd bij koop?

Ik hoop het maar. Hopelijk is dit niet weer zo'n 'heeft stil gestaan vanwege een peesblessure veulen' smoesje van een verkoper |(

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:38

Cioccolato schreef:
Is die gekeurd bij koop?

Ja, alleen klinisch. Enige aanmerking wat dat ik om haar uier moest denken, veulen was er net twaalf uur af en dat kon opzetten. Omdat die waarschijnlijk vol zat is de buigproef achter niet van harte gegaan. Maar ze heeft geen moment kreupel gelopen.

Ter aanvulling, hoefsmid zei vorige keer wel dat ze achter scheef stond, ik heb hier toen niet op doorgevraagd.
Ik heb paar jaar terug zelf een hernia gehad, voel soms dat ik hierdoor naar rechts val, kan het hier ook van komen?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:43

Is de belasting op dit moment te zwaar oid voor het paard? Veulen er net af, opeens weer aan het werk.. Hopelijk valt het mee.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:43

Ook hier staan de nieuwe aanwinsten op stal.
2 a-pony welsh veulentjes
Zo blij mee, ik ben stiekem toch een pony meisje

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:51

Change3x schreef:
Is de belasting op dit moment te zwaar oid voor het paard? Veulen er net af, opeens weer aan het werk.. Hopelijk valt het mee.

Misschien? Kan het me eigenlijk bijna niet voorstellen. Eerste twee a drie weken heeft ze vooral in het land gestaan, beetje grondwerken. Toen het zadel kwam ben ik begonnen met rijden, maar gezien ze 24/7 buiten staat wil ik haar niet in het zweet jagen, dus voornamelijk stappen, beetje draven en meestal zijn we binnen een halfuur alweer klaar. Ik heb 6/7 keer gereden in die 14 dagen dat ik heb zadel heb; lang niet iedere dag dus. Misschien dat het wel teveel is voor haar, zou dan verwachten dat dit zich uit in de omgang, niet alleen ohz?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:10

Belasting veel of niet daar horen ze niet kreupel op te lopen. Dit zie je in ander dingen maar geen kreupelheden

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:22

Een osteopaath kan veel doen ma dracht , bevallen en zogen .
Zou eerst de Da gewoon eens laten kijken, afhankelijk van wat zijn bevindingen zijn wellicht eerst osteopaath alvorens je hoop echo s en foto's laat maken
Kan zomaar iets niet lekker zitten na dracht en bevalling en nu in t werk uiten .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Evercreek schreef:
Change3x schreef:

Misschien? Kan het me eigenlijk bijna niet voorstellen. Eerste twee a drie weken heeft ze vooral in het land gestaan, beetje grondwerken. Toen het zadel kwam ben ik begonnen met rijden, maar gezien ze 24/7 buiten staat wil ik haar niet in het zweet jagen, dus voornamelijk stappen, beetje draven en meestal zijn we binnen een halfuur alweer klaar. Ik heb 6/7 keer gereden in die 14 dagen dat ik heb zadel heb; lang niet iedere dag dus. Misschien dat het wel teveel is voor haar, zou dan verwachten dat dit zich uit in de omgang, niet alleen ohz?

Ik vind van 0, of sterker nog van -10 uit ivm dracht in 2 weken om de dag 30 minuten rijden dus wel veel.

Zo'n merrie heeft hele andere spierontwikkeling gehad. Denk maar na als je zwanger bent, heel je buikspieren verdwijnen en tillen is het lastigste van allemaal. En dan verwachten wij dat ze ons kunnen dragen. En als jij dan ook scheef zit, kan zij dat moeilijk opvangen.

Kijk, of je het aan wil gaan met een merrie die je net hebt is een andere vraag....maar onlogisch is het i.m.o. niet.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:51

Wij gaan morgen voor de 2e keer bij een paard kijken. Maar ik kom er net achter dat het paard niet sinds begin oktober (MP) maar al sinds eind april (SH) te koop staat. Ik vraag me nu toch af waarom een gezond braaf paard met een normale vraagprijs na 6 maanden nog steeds niet verkocht is :?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:58

Bedankt voor jullie input, misschien handig om idd osteopaat er ook nog bij te halen, kan iig geen kwaad.

Ze loopt niet kreupel met grondwerken, ook niet op het harde. Ohz heb ik niet op het harde gereden maar als dit op het zachte al niet lekker is dan ga ik dat zonder toezicht van DA ook niet doen.
In het land speelt en rent ze wel met haar vriendjes. Het is echt puur ohz dat ze zoveel spanning opbouwt. Ik kan het ook niet voelen maar denk dat dit ook lastig is gezien ik haar nog niet zo lang heb en we op de bezichtiging na alleen met veel spanning gereden hebben. Andere mensen hebben het blijkbaar ook niet gezien; die mij hebben zien rijden. Werd alleen maar gezegd dat ze een pittig type is. Zo heftig was ze met de bezichtiging niet, maar toen was ze ook al twee maanden niet gereden dus misschien kon ze het toen makkelijker verbergen? Met de keuring is er niet gereden en heeft hij dus ook niets kunnen zien.
Naja, we wachten het wel af wat de dierenarts zegt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:22

Het is natuurlikk ook een risico om een merrie voor rijerij na gelijk afspenen te kopen en dan zelf op te bouwen..
Ik zou dus gewoon de molen doorgaan met de da en rustiger opbouwen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

Lieser schreef:
Wij gaan morgen voor de 2e keer bij een paard kijken. Maar ik kom er net achter dat het paard niet sinds begin oktober (MP) maar al sinds eind april (SH) te koop staat. Ik vraag me nu toch af waarom een gezond braaf paard met een normale vraagprijs na 6 maanden nog steeds niet verkocht is :?

Kan zoveel redenen hebben.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:25

Misschien een keer verkocht maar dat de koper de afspraken niet nakwam en daarom opnieuw aangebode op MP?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:44

oji schreef:
Misschien een keer verkocht maar dat de koper de afspraken niet nakwam en daarom opnieuw aangebode op MP?

Dat kan inderdaad.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:08

Lieser schreef:

Je ziet vaak ook dat ze nieuwe paarden in oude advertenties zetten. Komt relatief vaak voor bij handelaren, particulier niet snel.