Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 23:30

Zo. Inmiddels zijn ze op stal met vijf. Half augustus komt de zesde (Joy en Leo zijn 7 en 8).
Daarmee staan we eigenlijk vol. :+
Gisteren was even een zware avond. Eentje heeft nieuw voer en had dat te snel binnen geschrokt. 1,5 uur met haar bezig geweest. Denk dat ze vrij snel een halve liter weer uit gespuugd heeft maar ze bleef klam en suf dus toch de DA maar gebeld. Tegen dat die er was hadden we haar er kennelijk door. Al heeft hij voor de zekerheid buscopan gespoten omdat de slokdarm vrij strak bleef. Ze had wel echt pijn. :(:) gillen en verkrampen en dan kwam er een hoop voer uit. :(:) nu heeft ze dikke stenen in haar bak dat ze wat moet vissen. :(:). En dan ben je dus ineens tot 11 uur ‘s avonds bezig.

En dit is een flinke merrie. Moest met twee handen er aan om enig effect te hebben. := bij het hengstveulen een paar jaar geleden kon ik met 1 hand er rond. :+
Manlief heeft masseren even over genomen maar kreeg verzuring. Ik ook maar de prop moest er uit. Tot de DA er kon zijn wilde ik haar niet laten staan bellen blazen. :(:) ben nog steeds geradbraakt maar de merrie liep vanmorgen weer vrolijk op weide. :+

Ze wordt wat humeurig van het moeten vissen maar beter een humeur dan wat ze gisteren had. :\ leuke kennismaking met mij ook. :(:) Ze had snel beslist wie de oorzaak van de pijn was zeg maar. := eigenaresse is zo snel mogelijk gekomen toen we belde maar was beetje in paniek. (Begrijpelijk het ziet vreselijk uit en zij piepte echt. :(:) ik heb ook ‘sorry meisje!’ Staan mompelen)

Vanavond gelukkig geen problemen. Alleen paarden kunnen zich verslikken en besluiten dat ze dan maar dood gaan. :roll: en dan juist zo’n tank. :+ ze is 1,73 en flink bot. Geen smal dressuur paardje zeg maar. :+

Hoop dat ik morgen Joy even kan rijden. Spieren zijn sowieso al gevoelig door de medicatie. :=

Hoe was jullie vrijdag avond? _O-

Mars

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 07:11

Zo zeg, jullie hebben je weer niet hoeven vervelen! := Gelukkig dat ze er goed door is gekomen, dat zal idd niet simpel zijn met zo'n groot paard. Leuk dat jullie nu helemaal vol staan, is het voor jou te doen met zo'n grote groep?
Hopelijk kun je vandaag weer fijn van je Joy genieten :j

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 09:10

Hè bah dat is ook een pittig begin ja! En idd, best een flinke groep!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 10:03

Dit soort schrokkers kunnen zichzelf en de mens echt een hoop ellende geven, mag je blij zijn dat
het opgemerkt wordt.
Heb je bvb ook camera’s in de stal om de paarden te kunnen checken als er iets fout zou zijn?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 10:38

Oh, hier ook al een paar keer slokdarmverstopping gehad. Een keertje bij de toen 2 jarige merrie. Ook zij piepte er bij. Was de eerste keer toen dat ik dat meemaakte een slokdarmverstopping. De laatste keren was bij de oude merrie en telkens s'avonds. Dus nu krijgt die s'avonds haar krachtvoer in slobbervorm. Tot nu toe geen slokdarmverstopping meer gehad. hout vasthouden dus. Bij mij ligt er altijd een stuk zoutblok in de voerbak. schrokken ze ook al minder door. Zoals je zegt beter een humeur dan weer een slokdarmverstopping.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 12:12

kally schreef:
Dit soort schrokkers kunnen zichzelf en de mens echt een hoop ellende geven, mag je blij zijn dat
het opgemerkt wordt.
Heb je bvb ook camera’s in de stal om de paarden te kunnen checken als er iets fout zou zijn?

Nee. Die hebben we hier thuis ook niet. Als we voeren blijven we nog een tijd daar, slokdarm verstopping komt meestal snel na het eten.

petraaken schreef:
Oh, hier ook al een paar keer slokdarmverstopping gehad. Een keertje bij de toen 2 jarige merrie. Ook zij piepte er bij. Was de eerste keer toen dat ik dat meemaakte een slokdarmverstopping. De laatste keren was bij de oude merrie en telkens s'avonds. Dus nu krijgt die s'avonds haar krachtvoer in slobbervorm. Tot nu toe geen slokdarmverstopping meer gehad. hout vasthouden dus. Bij mij ligt er altijd een stuk zoutblok in de voerbak. schrokken ze ook al minder door. Zoals je zegt beter een humeur dan weer een slokdarmverstopping.

Eén van de hengsten op de opfok had het regelmatig. Maar zo’n baby halsje masseren of deze merrie is nog wat anders. _O-

Mars schreef:
Zo zeg, jullie hebben je weer niet hoeven vervelen! := Gelukkig dat ze er goed door is gekomen, dat zal idd niet simpel zijn met zo'n groot paard. Leuk dat jullie nu helemaal vol staan, is het voor jou te doen met zo'n grote groep?
Hopelijk kun je vandaag weer fijn van je Joy genieten :j

Ze geven ons eigenlijk geen last. Ze zijn een goede groep samen. Ik help met binnen zetten en de avond-ronde.

Verder doen de eigenaren alles zelf. Vandaag gaat het gelukkig beter dus zo Joy’ke doen.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 15:55

Ik heb ook op stal bij een merrie gestaan die het vaak had net na het eten. Die at ook te gulzig al kwam ze net van een volle wei. Wij konden het uiteindelijk voorkomen als ze bij binnenkomst eerst wat vers hooi kreeg en na een half uur de brok, dan kreeg ze toch wat lekkers maar schokte veel minder op de brok, al klinkt de voerpuzzel die je nu hebt gecreëerd ook als een goede oplossing.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 21:21

Riviera87 schreef:
Ik heb ook op stal bij een merrie gestaan die het vaak had net na het eten. Die at ook te gulzig al kwam ze net van een volle wei. Wij konden het uiteindelijk voorkomen als ze bij binnenkomst eerst wat vers hooi kreeg en na een half uur de brok, dan kreeg ze toch wat lekkers maar schokte veel minder op de brok, al klinkt de voerpuzzel die je nu hebt gecreëerd ook als een goede oplossing.

Dat doen wij nu ook inderdaad. Ze gaan naar binnen en dan krijgen ze pas na dat we al de rest gedaan hebben hun eten dan heeft ze al wat hooi gegeten.
Wat hooi in de bak wil soms ook helpen. Dan moeten ze ook wat zoeken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 00:09

Zo kunnen rijden vandaag en Lauren met Leo gewerkt. :j

Joy was errug heet. := misschien moet ik m iets minder voeren als ik niet rijd. :=
Maar als ie dan loopt dan LOOPT ie ook wel *\o/* :wow:

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 12:56

showbink. :wow:

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 13:08

Die is aan het oefenen voor de HK. :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 17:55

Geweldig wat loopt ie lekker te showen! Alsof hij weet dat er een heel publiek mee kijkt naar de filmpjes :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 19:25

Gisteren vrolijk showen vandaag de DA er bij.
Vond hem kort stappen. Wilde hem in draf zetten om te kijken wat ie deed en hij stopte en duwde zijn rug er uit. Das Joy zijn ‘gaat niet’ signaal. Dus af gestapt en aan de longe even laten draven voor de DA een filmpje te sturen. Die stond twee uur later naast hem.
DA denkt hoefkneuzing, ik weet het niet goed. Manlief gaat morgen ook even goed naar zijn hoef kijken en ik ga eens rond mailen/bellen voor de kosten voor RX’en van de bovenlijn. :\
Ben even leeg mentaal dus ik ga er iig vandaag niet veel over uit weiden. Ben moe en wil huilen en ik weet even niet welke kant boven is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:48

Hè getsie :\
Het zit jullie ook niet mee zeg. Maar je hebt voor nu gedaan wat je kon en morgen is een nieuwe dag. :(:)

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 20:49

Agh, meis wat zuur! Hij loopt zo fantastisch ook op dat filmpje!

Ben je bang dat die nog iets met die val/onbenullige actie van hem te maken heeft of is het iets anders? Ik duim voor je dat je gevoel een keer niet klopt en het 'gewoon' een hoefkneuzing is.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 21:36

Ach nee :( sterkte… beterschap voor Joy

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 22:44

Freyr schreef:
Agh, meis wat zuur! Hij loopt zo fantastisch ook op dat filmpje!

Ben je bang dat die nog iets met die val/onbenullige actie van hem te maken heeft of is het iets anders? Ik duim voor je dat je gevoel een keer niet klopt en het 'gewoon' een hoefkneuzing is.

Ja, dat is idd mijn angst. Hij reageerde niet op de hals of rug vandaag maar toch… :\ het kán natuurlijk dat hij op een steen is gaan staan en er een kneuzing zit of wellicht een zweer die nog moet ‘rijpen’. Morgen stond hij sowieso gepland om te kappen dus wellicht zien we dan meer maar als ik elke keer als hij wat heeft moet gaan twijfelen kan ik wellicht beter gewoon laten RX’en. :\ kijk dan kan het nog mis gaan maar dan ben ik iig zeker dat dit er niks mee te maken heeft. Komen we morgen een kneuzing of zweer tegen kunnen we er ook al meer van uit gaan dat het een zweer is nu maar toch… denk dat die RX’en er toch gaan komen. :o in die tien jaar dat hij komt heeft hij er nog nooit naast gezeten. Dus deze DA (ook al iemand met ruim ervaring, geen beginnende DA) heeft me nog nooit reden gegeven om te twijfelen maar mijn hersenen gingen meteen van ‘je hebt het over het hoofd gezien en nu heb je het erger gemaakt.’
Terwijl hij idd volledig rad is op het filmpje waar hij los loopt waar hij vandaag los geen drie passen wilde draven zelfs toen er een vogel tegen zijn neus vloog terwijl hij aan het grazen was stapte hij weg ipv te draven.

Ik denk ook niet dat mijn gevoel in deze echt intuïtie is meer puur vermoeidheid en angst dat het ernstig is en ik dat gemist heb… beetje mezelf verwijten omdat ik dat onder controle heb ofzo?

Ben afgelopen week de verjaardag van mijn vader vergeten. Ik vergeet nooit verjaardagen van mijn ouders of stiefouders.

Viel vandaag ook haast in slaap bij de fysio, normaal kan ik van de prikkels geen rust vinden in publieke ruimtes. En als ik niet ‘uit zone.’ Heb ik tranen in mijn ogen om niks dus het doemdenken is ook een stuk mijn hersenen die gewoon even random signalen uit zenden maar dat ik dat weet helpt niks aan de emotie zeg maar. :+

Beetje gelijk weten dat je aan het vallen bent als je van een gebouw geflikkerd bent…. Je valt er niet minder hard om. :+

Joy stond het hele bezoek als een stoere (zeer belangrijk om te vermelden.) baby met zijn hoofd tegen me en het touw in zijn mond want daarop moest ie wel even kunnen bijten toen ie een prik kreeg. :+ Joy moet altijd op zijn touw kunnen bijten als ie stress heeft. :+

En ik stuur net Gust ook al… gisteren avond heeft Joy naar een zwaluw (denk ik, hij schrok iig van iets) getrapt op stal, hij sloeg vol tegen de muur. Weet niet met welk been heb alleen de slag geboord en zijn kont omhoog zien gaan…. Maar als dat met links was zou dat wel verklaren waarom hij gisteren niks had en vandaag de kneuzing. Aan de hand stapte hij ook nu goed mee dus heb er vanmorgen niet op gelet of hij toen al slecht stapte…. Denk er net ineens aan met over die vogel die tegen hem vloog te typen..
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-08-25 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:59

Cutiepie! Fingers crossed dat het maar een kneuzing of zweer is.
Mss wel rekening houden met het kappen, als het een zweer is dan is steunen natuurlijk pijnlijk. Niet zo handig als je met die voet begint en dan de andere voet niet kan kappen opdat die niet kan steunen.

Ik denk dat eens rx’en mss geen slecht idee is. Dikke kans dat er niks uitkomt maar geeft je dan wel meer gemoedsrust. Moet die sowieso niet op de foto ivm de hengstenkeuring?

Heb je het idee dat hij gevoelig is voor pijn? Ik heb zo een prinsesje staan hoor. Flintertje zool teveel wegwas vier dagen soort van spierbevangen staan. Ooit stond ze es op drie benen voor twee dagen en bleek dat ze op een steen getrapt was en een kneuzing in de hoefbal had. Ik had ze ng net niet opgeladen naar gent… :+

En je emoties zijn normaal hoor. Je hersenen reageren op gevaar, en het maakt geen verschil of dat gevaar echt of ingebeeld is. Al je gevoelens zijn nu gewoon heel erg echt.

Fijn dat Leo zo goed gaat joch! Die is wel eentje als uit het boekje op te beleren, niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 23:04

Leo gaat echt uit het boekje. :j de eerste keer los galopperen ga ik wel doen want hij durft snel draaien als ie harder moet werken. :+ Lauren heeft al even niet meer gegaloppeerd. Sowieso al even niet meer gereden tot Leo dus de 1e galop los doe ik even dat ik weet waar de ‘valkuilen’ zitten.

Voor keuring moet hij volgens mij alleen met de benen op foto. Wil even na vragen morgen wat het kost om benen en bovenlijn te doen. Ben alleen niet zeker hoe oud de foto’s mogen zijn voor HK? Want ze moeten toch verdoofd voor foto’s hè?
Dan heb ik liever 1 keer verdoving en alles ineens maar moet dan misschien even na kijken of er een ‘termijn’ is voor de RX’en voor de HK.

Hij geeft pijn wel aan. Ik denk als je hem zou pushen dat hij wel loopt. Maar hij laat het je wel weten zeg maar, zoals vandaag met in draf zetten dat ‘op duwen’. Niet rond maken. Echt dat bekken op duwen. Dat deed hij met zijn hals ook. Dus toen ik dat voelde ben ik meteen af gestapt. Op het filmpje zie je het niet omdat hij op de lange zijde zat. Weet dus zelf niet hoe het uit ziet allen hoe het voelt. :=

Maar hij heeft dus gisteren avond wel hard tegen de muur gemept. Dadelijk ook even tegen mijn man zeggen… is me totaal ontgaan omdat het gisteren ook weer laat was. Vanmorgen bericht van de eigenaar van die weide waar hij het contract van op gezegd heeft (eh had ik dat gezegd?)
Op zich maakte ons dat weinig uit behalve de manier waarop en gisteren avond (hij belt gerust om 11 uur nog) kreeg ik ineens een boze telefoon dat de palen niet terug staan. Die stonden wel. Dus ik zeg hem dat ik vandaag bij daglicht zou gaan kijken en stel vast dat de boer naast dat stuk een stuk grond in gepikt heeft en de paal die er stond gewoon uit getrokken heeft. >;)
Dus daar ook nog over gestuurd. Manlief zet morgen de paal terug met een draad want zo kunnen we bezig blijven. Snap dat het voor hem ook frustrerend is als wij zeggen het is in orde en hij komt aan en tis niet in orde. :+ maar ja wij wisten niet dat die **** die paal er uit getrokken had. We maken morgen ook even foto’s. Na een telefoon over wat er gebeurt was was hij wel terug vriendelijk.

Het zijn allemaal kleine dingen maar alles bij elkaar… je bent alles twee/drie keer aan het doen en aan het discussiëren terwijl je niet snapt waarom. :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:19

Damn, ook frustrerend zeg dat jullie die paal nog eens moeten gaan plaatsen. Wat een hork die boer. Al ben ik eerlijk gezegd niet verbaasd. Veel boeren houden zich niet aan de afstandsregels qua eigenaarsgrenzen van grond. Als je je afrastering niet tot op de grens zet ploegen ze gewoon tot tegen je afrastering en pikken zo maar liefst een halve meter grond van je in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 08:37

petraaken schreef:
Damn, ook frustrerend zeg dat jullie die paal nog eens moeten gaan plaatsen. Wat een hork die boer. Al ben ik eerlijk gezegd niet verbaasd. Veel boeren houden zich niet aan de afstandsregels qua eigenaarsgrenzen van grond. Als je je afrastering niet tot op de grens zet ploegen ze gewoon tot tegen je afrastering en pikken zo maar liefst een halve meter grond van je in.

Ja die bij ons langs offerde elk jaar drie rijen mais op aan Rêve en Sam. :+ Joy heeft nog niet door dat het eetbaar is.
Maar inmiddels heeft die boer zo diep en kort langs onze piste geploegd dat onze palen scheef staan.

Ze zitten hier met drie achter het opgezegde stuk en de ene steekt het op de andere natuurlijk. :roll:

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 08:51

Pfoe, snel omdraaien en een eerste galop klinkt wel spannend. Ik zou het je niet nadoen hoor, krijg direct vliegles met dergelijke trucen :+. Nu, als ze geen rodeo geven of gemeen gemeen zijn valt dat wel nog mee.

Moeten ze verdoofd worden voor rx? De beenfoto’s heb ik hier altijd gewoon zonder verdoving gedaan, doen we pas als ze echt niet meewerken. Maar geen idee hoe oud die foto’s mogen zijn.
Een harde mep tegen de wand zou heel goed wel eens een kneuzing kunnen zijn. In principe gaan ze daarvan na een dag of 2-3 wel beter lopen. Met een zweer is het net omgekeerd. Bij dergelijke zaken wacht ik altijd even een paar dagen af, als er na 3-4 dagen geen duidelijke verbetering of verslechtering is, komt er een arts bij. (Afhankelijk hoe ze staan natuurlijk. Drie benen en totaal geen belasting is anders dan onregelmatigheid uiteraard).

Wel goed dat die pijn aangeeft maar tegelijk ook lastig. Als ze ook doen bij wat spierpijn sta je uiteindelijk meer stil dan je werkt…

En die omheining, frustrerend. Zowel de eigenaar die direct op hoge poten afkomt, als die boeren die de boel uitrijden… the never ending story maar uiteindelijk heb je wel al dat gedoe erbij…

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:06

Dat soort gedoe maakt het soms mentaal erg lastig. Zeker als je al moe bent of niet lekker bent is dat soms echt wel eens de druppel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 14:22

Ja precies. Maar owee when you lash out. Dan wordt ge plots bestempeld als die vieze trut :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 23:14

Duhelo schreef:
Ja precies. Maar owee when you lash out. Dan wordt ge plots bestempeld als die vieze trut :')

:j hoewel ze niet compleet fout zitten. Alleen in díe specifieke situatie. _O- maar we hebben nu foto’s gestuurd en draad gezet dus als een van de drie ezels t er uit wil rijden hebben ze iig schade én de eigenaar heeft bewijs dat het in orde is (geweest) als de boer besluit extra grond te pakken.

petraaken schreef:
Dat soort gedoe maakt het soms mentaal erg lastig. Zeker als je al moe bent of niet lekker bent is dat soms echt wel eens de druppel.

En ik ben doodsbang voor de tandarts en moest vandaag. :+ maar het is goed mee gevallen gelukkig. :+ (ja van alle dingen om bang voor te zijn met mij leven. :+ )
Fijne TA ook. Tenminste eentje die door werkte ipv te banketstaaf over z’n vakantie. De assistente had mn wang wel even in t zuigertje zitten en toen moest ik proberen mn lach in te houden omdat ik moest denken aan Yaico die soms met zijn tong in de stofzuiger zit als ie dwaas doet. :+

Duhelo schreef:
Pfoe, snel omdraaien en een eerste galop klinkt wel spannend. Ik zou het je niet nadoen hoor, krijg direct vliegles met dergelijke trucen :+. Nu, als ze geen rodeo geven of gemeen gemeen zijn valt dat wel nog mee.

Moeten ze verdoofd worden voor rx? De beenfoto’s heb ik hier altijd gewoon zonder verdoving gedaan, doen we pas als ze echt niet meewerken. Maar geen idee hoe oud die foto’s mogen zijn.
Een harde mep tegen de wand zou heel goed wel eens een kneuzing kunnen zijn. In principe gaan ze daarvan na een dag of 2-3 wel beter lopen. Met een zweer is het net omgekeerd. Bij dergelijke zaken wacht ik altijd even een paar dagen af, als er na 3-4 dagen geen duidelijke verbetering of verslechtering is, komt er een arts bij. (Afhankelijk hoe ze staan natuurlijk. Drie benen en totaal geen belasting is anders dan onregelmatigheid uiteraard).

Wel goed dat die pijn aangeeft maar tegelijk ook lastig. Als ze ook doen bij wat spierpijn sta je uiteindelijk meer stil dan je werkt…

En die omheining, frustrerend. Zowel de eigenaar die direct op hoge poten afkomt, als die boeren die de boel uitrijden… the never ending story maar uiteindelijk heb je wel al dat gedoe erbij…

Heb nog nooit RX’en laten maken dus geen ide maar ze moeten vrij lang/goed stil staan toch?

Joy is geen dwarsligger en erg werkwillig dus daar maak ik me met hem geen zorgen om. Rêve zou een ander verhaal zijn. _O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik was nieuwsgierig en hij heeft een afdruk achter gelaten. := hij heeft iets doen bloeden want er hing ook bloed op de muur en niet van Joy. :=

Pulsatie in de koot, niks in de hoef. Maar als hij vol tegen de muur gemept heeft…. We hebben hem pauze geven zodra hij in het touw ging bijten als hij LA het gewicht moest nemen en dat ging prima. :j

Ik zeg niet dat ik er niet af ga gaan maar normaal kan ik het wel uit zitten. :+ Sam heeft me goed af gericht wat dat betreft in zijn jonge jaren. _O-