Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 23:30

Zo. Inmiddels zijn ze op stal met vijf. Half augustus komt de zesde (Joy en Leo zijn 7 en 8).
Daarmee staan we eigenlijk vol. :+
Gisteren was even een zware avond. Eentje heeft nieuw voer en had dat te snel binnen geschrokt. 1,5 uur met haar bezig geweest. Denk dat ze vrij snel een halve liter weer uit gespuugd heeft maar ze bleef klam en suf dus toch de DA maar gebeld. Tegen dat die er was hadden we haar er kennelijk door. Al heeft hij voor de zekerheid buscopan gespoten omdat de slokdarm vrij strak bleef. Ze had wel echt pijn. :(:) gillen en verkrampen en dan kwam er een hoop voer uit. :(:) nu heeft ze dikke stenen in haar bak dat ze wat moet vissen. :(:). En dan ben je dus ineens tot 11 uur ‘s avonds bezig.

En dit is een flinke merrie. Moest met twee handen er aan om enig effect te hebben. := bij het hengstveulen een paar jaar geleden kon ik met 1 hand er rond. :+
Manlief heeft masseren even over genomen maar kreeg verzuring. Ik ook maar de prop moest er uit. Tot de DA er kon zijn wilde ik haar niet laten staan bellen blazen. :(:) ben nog steeds geradbraakt maar de merrie liep vanmorgen weer vrolijk op weide. :+

Ze wordt wat humeurig van het moeten vissen maar beter een humeur dan wat ze gisteren had. :\ leuke kennismaking met mij ook. :(:) Ze had snel beslist wie de oorzaak van de pijn was zeg maar. := eigenaresse is zo snel mogelijk gekomen toen we belde maar was beetje in paniek. (Begrijpelijk het ziet vreselijk uit en zij piepte echt. :(:) ik heb ook ‘sorry meisje!’ Staan mompelen)

Vanavond gelukkig geen problemen. Alleen paarden kunnen zich verslikken en besluiten dat ze dan maar dood gaan. :roll: en dan juist zo’n tank. :+ ze is 1,73 en flink bot. Geen smal dressuur paardje zeg maar. :+

Hoop dat ik morgen Joy even kan rijden. Spieren zijn sowieso al gevoelig door de medicatie. :=

Hoe was jullie vrijdag avond? _O-

Mars

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:11

Zo zeg, jullie hebben je weer niet hoeven vervelen! := Gelukkig dat ze er goed door is gekomen, dat zal idd niet simpel zijn met zo'n groot paard. Leuk dat jullie nu helemaal vol staan, is het voor jou te doen met zo'n grote groep?
Hopelijk kun je vandaag weer fijn van je Joy genieten :j

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:10

Hè bah dat is ook een pittig begin ja! En idd, best een flinke groep!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:03

Dit soort schrokkers kunnen zichzelf en de mens echt een hoop ellende geven, mag je blij zijn dat
het opgemerkt wordt.
Heb je bvb ook camera’s in de stal om de paarden te kunnen checken als er iets fout zou zijn?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:38

Oh, hier ook al een paar keer slokdarmverstopping gehad. Een keertje bij de toen 2 jarige merrie. Ook zij piepte er bij. Was de eerste keer toen dat ik dat meemaakte een slokdarmverstopping. De laatste keren was bij de oude merrie en telkens s'avonds. Dus nu krijgt die s'avonds haar krachtvoer in slobbervorm. Tot nu toe geen slokdarmverstopping meer gehad. hout vasthouden dus. Bij mij ligt er altijd een stuk zoutblok in de voerbak. schrokken ze ook al minder door. Zoals je zegt beter een humeur dan weer een slokdarmverstopping.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:12

kally schreef:
Dit soort schrokkers kunnen zichzelf en de mens echt een hoop ellende geven, mag je blij zijn dat
het opgemerkt wordt.
Heb je bvb ook camera’s in de stal om de paarden te kunnen checken als er iets fout zou zijn?

Nee. Die hebben we hier thuis ook niet. Als we voeren blijven we nog een tijd daar, slokdarm verstopping komt meestal snel na het eten.

petraaken schreef:
Oh, hier ook al een paar keer slokdarmverstopping gehad. Een keertje bij de toen 2 jarige merrie. Ook zij piepte er bij. Was de eerste keer toen dat ik dat meemaakte een slokdarmverstopping. De laatste keren was bij de oude merrie en telkens s'avonds. Dus nu krijgt die s'avonds haar krachtvoer in slobbervorm. Tot nu toe geen slokdarmverstopping meer gehad. hout vasthouden dus. Bij mij ligt er altijd een stuk zoutblok in de voerbak. schrokken ze ook al minder door. Zoals je zegt beter een humeur dan weer een slokdarmverstopping.

Eén van de hengsten op de opfok had het regelmatig. Maar zo’n baby halsje masseren of deze merrie is nog wat anders. _O-

Mars schreef:
Zo zeg, jullie hebben je weer niet hoeven vervelen! := Gelukkig dat ze er goed door is gekomen, dat zal idd niet simpel zijn met zo'n groot paard. Leuk dat jullie nu helemaal vol staan, is het voor jou te doen met zo'n grote groep?
Hopelijk kun je vandaag weer fijn van je Joy genieten :j

Ze geven ons eigenlijk geen last. Ze zijn een goede groep samen. Ik help met binnen zetten en de avond-ronde.

Verder doen de eigenaren alles zelf. Vandaag gaat het gelukkig beter dus zo Joy’ke doen.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:55

Ik heb ook op stal bij een merrie gestaan die het vaak had net na het eten. Die at ook te gulzig al kwam ze net van een volle wei. Wij konden het uiteindelijk voorkomen als ze bij binnenkomst eerst wat vers hooi kreeg en na een half uur de brok, dan kreeg ze toch wat lekkers maar schokte veel minder op de brok, al klinkt de voerpuzzel die je nu hebt gecreëerd ook als een goede oplossing.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:21

Riviera87 schreef:
Ik heb ook op stal bij een merrie gestaan die het vaak had net na het eten. Die at ook te gulzig al kwam ze net van een volle wei. Wij konden het uiteindelijk voorkomen als ze bij binnenkomst eerst wat vers hooi kreeg en na een half uur de brok, dan kreeg ze toch wat lekkers maar schokte veel minder op de brok, al klinkt de voerpuzzel die je nu hebt gecreëerd ook als een goede oplossing.

Dat doen wij nu ook inderdaad. Ze gaan naar binnen en dan krijgen ze pas na dat we al de rest gedaan hebben hun eten dan heeft ze al wat hooi gegeten.
Wat hooi in de bak wil soms ook helpen. Dan moeten ze ook wat zoeken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:09

Zo kunnen rijden vandaag en Lauren met Leo gewerkt. :j

Joy was errug heet. := misschien moet ik m iets minder voeren als ik niet rijd. :=
Maar als ie dan loopt dan LOOPT ie ook wel *\o/* :wow:

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:56

showbink. :wow:

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:08

Die is aan het oefenen voor de HK. :D