Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 00:14

Ja ik ben gewoon met twee dingen heel erg moeilijk... karakter en gezondheid. (al weet helaas ook goed dat een gezond paard kopen geen volledige garantie is).
Dus daar neem ik echt de tijd voor.
Qua karakter val ik gewoon op een specifiek type paard.

Maar ik heb ook altijd paarden met een bepaald vrolijk, ondeugend en werkwillig karakter. En dat is iets waar ik niet op in wil leveren.

Jam was ook zo'n blij ei... hoe rot je dag ook was geweest, zodra je hem zag staan was je dag goed. Hij straalde blijdschap uit en vond ook echt oprecht alles leuk. Zelfs rijden met de veewagen :')
Soms sloeg het wel door naar hysterisch blij... maar dat is ook prima :+

Afbeelding

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 00:41

Lieser schreef:
Ben wel benieuwd hoe jullie dat dan doen, als je een leuk paard ziet en een baan hebt. 'S nachts proefrijden?

Ik ben direct uit werk op pad gegaan. Advertentie was die dag geplaatst, gelijk gebeld en een afspraak gemaakt voor dezelfde avond. Boterham gesmeerd en gelijk in de auto gestapt, het was bijna twee uur rijden... Ik heb haar direct gekocht en eind van de week stond ze op stal :o .

Aatrox

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 00:50

Wij zijn van de week ook om 5 uur de auto ingestapt om 2 uur verderop een paard te bekijken zo snel mogelijk allemaal..

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 08:28

c_alsemgeest schreef:
Lieser schreef:
Ben wel benieuwd hoe jullie dat dan doen, als je een leuk paard ziet en een baan hebt. 'S nachts proefrijden?

Ik werk fulltime, heb er tijdens mijn vorige zoektocht geen last van gehad.
Op een vrije dag (niet veel mensen werken 7 dagen per week?), na mijn werk of ik neem er een dag voor vrij.

Dat kan ik 1 keer doen, of zelfs 2 keer. Maar wij hebben nu al meerdere keren gehad dat het paard in het echt niet was wat in de advertentie stond. Dus zouden we toe zijn aan vrije dag nummer zoveel.
Bovendien, in het onderwijs bijvoorbeeld kun je toch ook niet besluiten om 'morgen' de klas voor een dichte deur te laten staan?

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 09:10

Klopt, dag vrij nemen zit er dan niet meteen in. Voordeel is wel dat je vroeger gedaan hebt met werken. Je kan er best ook wat van uitgaan dat het bij het juiste paard wel in orde gaat komen :) Kwestie van positief in de zoektocht te blijven staan (niet altijd makkelijk)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 10:48

Niet alleen een baan maar tijdens mijn zoektocht vorig jaar had ik ook de uitdaging dat ik elke keer iemand extra moest oplijnen om met me mee te gaan.
Dan worden het best veel agenda's die in korte tijd afgestemd moeten worden.

1x ben ik alleen gegaan en dat vonden de verkopers toen opmerkelijk.
Een ander paard ging ik voor een 2e keer kijken, toen ging ik alleen en ben er zo lelijk van afgevallen dat het heel onhandig was dat ik niemand bij me had. Sindsdien ging ik niet meer alleen :o maar dat had inderdaad wel wat voeten in de aarde om alles geregeld te krijgen voor een bezichtiging.

@Lieser: als je dat nu een aantal keer gehad hebt, is er misschien iets wat je kan veranderen aan de vragen of het onderzoek dat je stelt vooraf?
Alleen de advertentie vond ik in de meeste gevallen nooit voldoende om in de auto te stappen.

lovelymirrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:06

Kiwiaa schreef:
Ik kreeg net een berichtje uit Portugal: een foto van mijn paard met kerstslingers rond :') Dat vind ik wel heel lief! Een echt kerstcadeautje zo {:) [&] En nu aftellen tot hij thuis is!

Wat leuk!!!! Zulke kleine dingen kunnen zoveel betekenen :D

Ik weet nu ook uit ervaring dat je er snel bij moet zijn met kijken. 2 Keer een leuk paard gezien maar ik was te laat met afspreken. Later zag ik trouwens het laatste paard weer te koop staan. Die koop is dus toch niet door gegaan. Maar ik was toen al wezen kijken bij het veulen.
Het is inderdaad een jaarling! Ik weet waar ik aan begin ja :D Dit gaat mijn therapie paard worden! Ik weet dat ik veel van hem kan gaan leren en andersom. Heerlijke wandelingen door de polder maken samen <3 Nu die keuring van de week nog afwachten.

Iedereen hier enorm fijne mooie dagen!!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:17

MariekeS_ schreef:
@Lieser: als je dat nu een aantal keer gehad hebt, is er misschien iets wat je kan veranderen aan de vragen of het onderzoek dat je stelt vooraf?
Alleen de advertentie vond ik in de meeste gevallen nooit voldoende om in de auto te stappen.

Gek genoeg vraag ik nu juist veel minder dan in het begin. Ik merk dat veel verkopers het vervelend vinden als je eerst wat vragen stelt via de app. Ik kreeg zelfs een keer de reactie 'kom nou maar gewoon kijken'. Maar dan zit ik 2 uur in de auto voor een paard dat perse op zaagsel blijkt te moeten staan (wat bij ons op stal niet kan).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:25

Ik werk zelf in de zorg, dus ik weet ook wel hoe lastig het is om vrij te nemen.
Maar zoiets heet vooruit kijken.
Je bekijkt het nu best uit een slachtoffer rol.
Een beetje van "wij kunnen nooit door onze zware banen waarbij ik nooit vrij heb en de verkopers zijn gemeen omdat ze graag hun paard snel verkopen"
(Wel iets overdreven natuurlijk :+ )
Maar probeer er anders tegen aan te kijken.

Je kan ook ver vooruit 2 weken vrij nemen en in die twee weken alle afspraken maken.
Daarbij werk je echt niet elke dag? Of zijn scholen nu opeens het weekend ook open?
Er is heus wel een dag dat je de tijd kan nemen.
Dat is prioriteiten stellen tijdens je zoektocht, en dat moet je goed doen in de huidige markt.

Als verkoper zou ik ook niet vast houden als iemand nog helemaal niet is geweest, zeker niet als jij al aan geeft dat je vaak naar paarden bent geweest die je niet vond passen. Dan zoek je waarschijnlijk ook niet goed of zijn je eisen te hoog voor je budget.
Bv met dat zaagsel, dat is iets wat je vooraf makkelijk uitgevraagd kan hebben.

Ik weet van mezelf dat ik ook echt heel moeilijk ben qua karakter, dat zie je niet echt van een foto of film, dus ik heb dat ook.

Maar dan zorg ik zelf dat ik er de tijd voor heb om het goed te doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:50

Wat je vroeger vaak las in een adv. was: "geen telefonische prijsopgave". Maar ik wil toch wel weten of het paard binnen mijn budget valt. Het is tijdverknoeien zowel voor mij als voor de verkoper om te gaan bezichtigen bij een paard wat ik veel en veel te duur vind.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:56

c_alsemgeest schreef:
Ik werk zelf in de zorg, dus ik weet ook wel hoe lastig het is om vrij te nemen.
Een beetje van "wij kunnen nooit door onze zware banen waarbij ik nooit vrij heb en de verkopers zijn gemeen omdat ze graag hun paard snel verkopen"

Je kan ook ver vooruit 2 weken vrij nemen en in die twee weken alle afspraken maken.
Daarbij werk je echt niet elke dag? Of zijn scholen nu opeens het weekend ook open?
Er is heus wel een dag dat je de tijd kan nemen.
Dat is prioriteiten stellen tijdens je zoektocht, en dat moet je goed doen in de huidige markt.

Als verkoper zou ik ook niet vast houden als iemand nog helemaal niet is geweest, zeker niet als jij al aan geeft dat je vaak naar paarden bent geweest die je niet vond passen. Dan zoek je waarschijnlijk ook niet goed of zijn je eisen te hoog voor je budget.

Ik weet van mezelf dat ik ook echt heel moeilijk ben qua karakter, dat zie je niet echt van een foto of film, dus ik heb dat ook.

Maar dan zorg ik zelf dat ik er de tijd voor heb om het goed te doen.

Maar,je weet toch niet 2 weken vantevoren welke paarden aangeboden gaan worden,dan heeft het toch geen zin om 2 weken vantevoren vrije dagen in te plannen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:01

Ik weet van aantal verkopers ook dat ze al die vragen via de app ook vervelend vinden, omdat ze bezig blijven. Die hebben zoiets, bel gewoon of kom langs ipv al die appjes. In 5 minuten bellen kunnen ze veel meer informatie geven als in 5 appjes.

Wij hadden altijd een lijstje met vragen die we stelden tijdens het bellen voordat we langs kwamen. En ja, soms kom je alsnog ergens wat gewoon meteen al niks is. Dat kan gebeuren en is niemands schuld eigenlijk. En ja, wij gingen na het werk, vrije dagen of iets eerder weg van werk en dan daarna verder werken.

Op vrije dagen planden we er meerdere in wat verder weg vaak. Maar als we er 1 zagen die echt interessant leek en klonk aan de telefoon gingen we zsm in de avond

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:03

c_alsemgeest schreef:

Lees je nou met opzet verkeerd?
De vraag was of mensen met kerst gingen bezichtigen. En mijn antwoord was dat ik wel wilde, maar de verkoper niet. Dat ik daardoor pas woensdag kon, en de verkoper verwachtte dat het paard dan al weg was.

En dat met dat zaagsel precies hetzelfde. De verkoper (!) had geen zin in vragen via de app. Ik moest maar langskomen. Dus hoezo gewoon uitvragen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:38

c_alsemgeest schreef:
Ja ik ben gewoon met twee dingen heel erg moeilijk... karakter en gezondheid. (al weet helaas ook goed dat een gezond paard kopen geen volledige garantie is).
Dus daar neem ik echt de tijd voor.
Qua karakter val ik gewoon op een specifiek type paard.

Maar ik heb ook altijd paarden met een bepaald vrolijk, ondeugend en werkwillig karakter. En dat is iets waar ik niet op in wil leveren.

Jam was ook zo'n blij ei... hoe rot je dag ook was geweest, zodra je hem zag staan was je dag goed. Hij straalde blijdschap uit en vond ook echt oprecht alles leuk. Zelfs rijden met de veewagen :')
Soms sloeg het wel door naar hysterisch blij... maar dat is ook prima :+

[ [url=m/cPwtng.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja maar zo'n pretbek is natuurlijk ook heerlijk <3
Ik ga denk ik (ooit ergens in de toekomst) op zoek naar een Lusi/PRE/Knabstrubber/Lippizaner met een giga uitstraling, die zijn er op zich wel genoeg :P

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:40

Die hele zoektocht is gewoon megafrustrerend. Ik snap ook echt niet dat sommigen dat leuk vinden hoor. Ik hoor de frustratie ook bij Lieser doorklinken. Als je nou maar een paar paarden hoeft te kijken en je de tijd krijgt gaat het allemaal wat makkelijker. Dan wanneer je overal bovenop moet zitten, alles aan de kant moet gooien om maar niet hèt paard te moeten missen. Kopers die het vervelend vinden een hele vragenlijst voorgelegd te krijgen, omdat je maar gewoon moet komen kijken. Vergetende dat het paard nr zoveel is die tijd energie benzine en dus geld kost nog voordat je m koopt. Logisch dat je als koper dan van tevoren een goede afweging wilt kunnen maken of het paard dat waard is....Maar goed, WIJ willen een paard he, dus zullen we het er maar mee moeten doen en het er voor over moeten hebben ;-)

Ik heb heeeel mss een mazzeltje dat ik paard van iemand die ik ken over kan nemen. Nooit verwacht dat die te koop zou komen, ik ga er iets mee uit mijn comfortzone, maar als ik dié kan kopen zou ik daar wel echt happy van worden... Nog ff geduld hebben of dat gaat lukken ;-)
Ondertussen verwacht ik dat mijn merrie na de Kerst ook online komt, dus dat wordt ook spannend. Hopelijk gaat dat net zo snel als bij sommige anderen hier ;-)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:41

Lieser schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ik vind er ook echt niks aan, paarden kopen :')

De vraag was of mensen met kerst gingen bezichtigen. En mijn antwoord was dat ik wel wilde, maar de verkoper niet. Dat ik daardoor pas woensdag kon, en de verkoper verwachtte dat het paard dan al weg was.

En dat met dat zaagsel precies hetzelfde. De verkoper (!) had geen zin in vragen via de app. Ik moest maar langskomen. Dus hoezo gewoon uitvragen?

Nee ik lees niks met opzet verkeerd, we hebben gewoon een andere mening.

Maar dan zou ik die al overslaan, om juist te voorkomen dat je voor niks zo veel uur in de wagen zit.
Denk dat het vrij normaal is wanneer mogelijke kopers vragen hebben... dus als ze al niet willen beantwoorden, ga ik door naar de volgende.
Het is inderdaad moeilijk, maar dan heb ik liever geduld tot de volgende dan steeds voor niks rijden.
Zeker in deze markt is het gewoon lastig als koper.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:48

Ik lees genoeg uit de advertentie en dan stel ik 2 vragen mag ik filmpje en kan ik er alleen mee naar buiten meer hoef ik niet te weten

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 14:00

Ik ben tot nu toe bij een aantal paarden wezen kijken en ik kon met alle paarden wel gewoon normaal wegrijden, in die zin dus wel de goede paarden om te bekijken uitgezocht.

Adverteerders waren/zijn niet altijd even eerlijk via whatsapp of telefoon als we zouden willen en ik snap ook dat als je 100 appjes krijgt met de vraag, kan je dit even filmen, wil je die, zus en zo dat je denkt, joh kom ff kijken. Maar ik vind dat je de basis wel gewoon in orde moet hebben qua filmpjes. Niet iedereen wil 'even' komen kijken 2 uur verderop, buiten dat het tijd en benzine kost..

Wij plannen zo snel mogelijk als het paard lijkt te kloppen, vaak dan iets eerder weg van werk om door te rijden, om half 8-8 uur 's avonds kan je ook nog kijken vaak, als het dan 2 uur rijden is hoef je 'maar' om half 6 weg.. Moet toch met een 9-5 baan ook te plannen zijn als je echt wilt.

Maar heb ook genoeg mensen gehad die de moeite niet namen om uberhaupt appjes of telefoontjes te beantwooden (buiten het feit dat ik niet graag bel).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 14:35

Lieser schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ik vind er ook echt niks aan, paarden kopen :')

c_alsemgeest schreef:
Nee ik lees niks met opzet verkeerd, we hebben gewoon een andere mening.

Maar dan zou ik die al overslaan, om juist te voorkomen dat je voor niks zo veel uur in de wagen zit.
Denk dat het vrij normaal is wanneer mogelijke kopers vragen hebben... dus als ze al niet willen beantwoorden, ga ik door naar de volgende.
Het is inderdaad moeilijk, maar dan heb ik liever geduld tot de volgende dan steeds voor niks rijden.
Zeker in deze markt is het gewoon lastig als koper.

Mee eens hoor. Als een verkoper al geen antwoord wil geven op makkelijke vragen, dan toch niet? Die sla ik dan ook liever over.

Wat mij nog wel opvalt is dat vooral wordt 'gewacht' op advertenties. Eigenlijk zou je die voor moeten zijn. Waarom geen handelsstallen bellen of ze iets passends hebben staan en / of als je voor jong gaat fokkers.
Niet alle paarden die te koop zijn worden geadverteerd. Soms ook omdat ze nog naar een bepaald niveau worden getraind.
Maar als je een beetje rond gaat vragen in een bepaalde omgeving, kun je mogelijk een paar paarden op 1 dag gaan bekijken. En loont het om een dag daarvoor vrij te nemen.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 14:55

Ik denk als je in een bepaalde prijsklasse zoekt dat soms wel of niet kan, een handelsstal staat toch algemeen wel bekend als duurder zijn dan een particulier, en particulier moet je maar via via net vinden voor ze online komen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 14:59

Dat is inderdaad wat ik probeer te doen.
Maar dan klopt het, zitten soms wel in een wat hogere prijsklasse. Zeker wat grotere stallen hebben er een aantal staan die vaak wel aanspreken, die nog niet echt te koop staan. Scheelt ook wel veel...
Al duurde dat bij mijn vorige zoektocht ook nog steeds lang :\
Jam zat eigenlijk in een leeftijd/niveau die ik niet zocht... maar uiteindelijk werd dat hem wel. Ondanks dat het verschil tussen minimaal 6jr en Z... en 3 en net ohz best groot was :')

Krijg er nu zelfs hier en daar wat paarden aangeboden via via, die in principe passen bij wat ik straks ga zoeken... maar kan nu nog niet rijden, en wil het wel echt zelf kunnen voelen :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 17:06

Aatrox schreef:
Ik denk als je in een bepaalde prijsklasse zoekt dat soms wel of niet kan, een handelsstal staat toch algemeen wel bekend als duurder zijn dan een particulier, en particulier moet je maar via via net vinden voor ze online komen.

Nou dat zou ik niet zo willen stellen. De tegenwoordige particulier weet heel goed wat de markt doet. En vragen prijzen, waarvan mn onderkaak soms van op mn borst valt _O-. Het eerlijke verhaal hoor je vaak niet en garantie tot de voordeur.
Zo'n paard komt om verschillende redenen te koop, waarvan tijdgebrek het meest discutabel is.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 19:49

Lieser schreef:

S'avonds, in het weekend, of ik neem gewoon vrij ervoor.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 23:20

Nou bij mij is het ook best lastig. Ik zoek een Criollo of Criollo kruising. Ik ben super dol op het ras maar het is zo moeilijk om er eentje te vinden. Ik had op fb ook al een advertentie gezet. Ik ben al wel met een Nederlandse fokster in gesprek. Er worden dacht ik volgens jaar weer wat veulentjes geboren dus daar kan ik dan wel gaan kijken. Maar zou het liefste zou ik er eentje vinden die al bereden kan worden. Ik heb er eentje maar die is helaas op pensioen.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 23:23

Volgens mij had ik er onlangs eentje op tweedehands zien staan, beleerd! Zal eens kijken of ik hem nog vind. Maar is idd geen vanzelfsprekend ras, lijkt me lastig om te vinden idd.