Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:58

Wat een prijzen! Gelukkig is het hier wat minder.

Wel veel plekken waar ze in de nacht op stal gaan. Dat wil ik eigenlijk niet.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:58

Padoertje schreef:
Oh ik zou zo kunnen verhuizen naar Drenthe hoor! Maar mijn ouders zijn al achter in de 70 en wonen nu op 5 min afstand. Om die nu achter te laten, dat wil ik niet. Dan zit ik op bijna 2u reistijd. En ik gok dat het salaris hier ook wel wat hoger ligt en om nu minimaal 2x pw naar de randstad te rijden, dat trekt me ook niet. Al kan ik prima vanuit huis werken, of voor mezelf beginnen. Maar dat gaat weer ten koste van quality time met de paardjes hahaha. Wie weet ooit, als beide kinderen zelfstandig zijn en we minder verplichtingen hebben. Zeg nooit nooit :o

Ja, logisch verhaal idd!

Gefeliciteerd Marus. Foto? :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:59

Padoertje schreef:
Marus schreef:
Wat een bedragen!
Heb ze aan huis gelukkig….

Maaaaarrrrrr even wat anders!
Ze is goedgekeurd *\o/*
Eindelijk! Nummer 5 :D :+
Dus de box is weer gevuld. Super blij :o

Gefeliciteerd!!!

Super gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 23:01

Gefeliciteerd Marus!

Wat is jullie mening over keuren? Vanaf welke leeftijd? Afhankelijk van ras/gebruiksdoel?

Een Shetlander veulen laat je bijvoorbeeld niet keuren. Waar ligt die grens voor jullie?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 23:02

Een jaarling rijpaard laat ik al keuren. Gebruiksdoel maakt me niet uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 23:04

Lente schreef:
Wat een prijzen! Gelukkig is het hier wat minder.

Wel veel plekken waar ze in de nacht op stal gaan. Dat wil ik eigenlijk niet.

Het is maar net wat ze gewend zijn, maar ik heb ze 's nachts wel graag op stal. Paard hoeft dan niet te "waken" is veilig en kan volledig tot rust komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 23:15

Lente schreef:
Gefeliciteerd Marus!

Wat is jullie mening over keuren? Vanaf welke leeftijd? Afhankelijk van ras/gebruiksdoel?

Een Shetlander veulen laat je bijvoorbeeld niet keuren. Waar ligt die grens voor jullie?

Als je moet keuren, moet je je eigenlijk al afvragen of je wel de juiste keuze gemaakt hebt.

Je kunt niet alles zien, maar veel wel en als dat twijfels oproept; next! Er zijn er weer genoeg te koop....

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 23:24

Babootje schreef:
Bielsje schreef:
Ik stond begin dit jaar voor 525 euro, geen buitenzetservice, ik kocht mijn eigen hooi en krachtvoer in en er was geen avondvoerronde :+

Mijn vader heeft een tijd terug het huis verkocht incl meer dan genoeg stallen, trainingsmolen, een binnenbaan, 2 buitenbanen, zandpaddocks en weiland... Voor weinig in OV :(. Hadden we niet vastgezeten aan de randstad door een eigen zaak, was ik per direct teruggegaan!

Erg he? En dan rijden wij nog 40 min heen en 40 min terug. Die kosten heb ik er nog niet eens bij geteld. Er is echt niks fatsoenlijks in de buurt aan stalling. Manege’s zonder wei of paddocks betaal je hier al 450 voor. Moet je zelf ook nog je ruwvoer kopen. Want ze voeren caviaplukjes. We zijn nog even aan de Randstad gebonden een paar jaar, maar dan….

Oh ja, ik reed buiten de spits ook nog 45 minuten enkele reis :'). Was te duur om heen en weer te gaan dus was daar vanaf 8.30 tot een uur of 15.00 :Y)

Maar ik moet eerlijk zeggen, als ik nu iets kan vinden wat aansluit bij mijn visie qua stalmanagement, ik gewoon bereid ben om 800 te betalen :=
En manlief die niets met paarden heeft, of wil hebben, is het daarmee eens... Zegt wat denk ik _O-

Maar ontopic: Gefeliciteerd Marus!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 23:35

Hier ook ervaring met peperdure pensionstallen in Utrecht en ZH met altijd wel wat aan te merken op de buitengang qua tijd, ruimte, of ruwvoer. Voor inderdaad 400+ per maand. Ik zou echt niet meer terug willen zowel qua welzijn als qua kosten.

Ik heb nu wel een lot uit de loterij in brabant, 24/7 buiten met verharding, overkapping, onbeperkt hooi en een ruime wei. Maar ook nog een binnenbak erbij en een 20-60 buitenbak. Ok, er ligt geen Agterbergbodem, maar als het buiten nat is kan ik dus binnen rijden. Oh en direct aan het bos. Voor 220 euro per maand, ik viel bijna flauw toen ik de prijs hoorde, had zo het dubbele willen betalen :') . Ook voor deze omgeving is dat erg goedkoop. Hoef niks zelf te doen behalve brok geven.

Maar om terug te komen op de vraag, een allround paard kost een hoop geld als je dat een beetje fanatiek wil doen met lessen en wedstrijden. Zelfs met een goedkope stal van 200-300 euro kom je toch al snel uit op 800 per maand als je alles optelt. Uiteraard kan je het zo gek maken als je zelf wil. Maar een beetje fanatiek wedstrijdruiter is dat wel kwijt als je dierenarts, hoefsmid, zadelmaker en benzinekosten en dergeljke meeneemt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 04:30

Ach ja, ik zit aan de andere kant( dwz ik ben pensionstalhouder die zo'n hoog bedrag rekent in de randstad :+ ) ....

Zal mij maar buiten de discussie houden :')

Marus gefeliciteerd! Ik wil een foto :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 06:54

Lente schreef:
Gefeliciteerd Marus!

Ik heb een veulen gekocht en dat heeft de verkoper omdat ze het zelf graag wilde medisch laten keuren voor verkoop.
Dat is natuurlijk geen keuring zoals bij een volwassen paard maar wel een check of alles medisch oke is.
Dus het kan wel bij een veulen…

Wat stalling betreft, dat is hier ook een drama, duur en vaak weinig buiten…
Of alles zelf doen en behelpen maar wel meer buiten…
Wij hebben het ook vaak over verhuizen maar ik heb ook mijn ouders hier om de hoek waar ik een hechte band mee heb en die ouder worden nu en dat maakt het wel lastiger om verder weg te gaan zitten…

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 07:41

Toen ik van regio Rotterdam naar regio Emmen in Drenthe verhuisde, kon ik van hetzelfde bedrag 2 pony's in pension doen...
Kruip weer onder mijn meeleessteen

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 07:57

Ik betaal €420,- aan stalling (all-in, dus ik hoef in principe niet te komen — al ben ik er gewoon elke dag) voor een gepensioneerd paard. Als je mij een paar jaar geleden had verteld dat ik dat bedrag zou neertellen om enkel naar mijn paard te kunnen kijken had ik je voor gek verklaard :+. Met alle maandelijkse losse kosten erbij kom ik ook wel richting de 500. Maar m’n paard is zo happy, ik heb het ook onwijs naar m’n zin. Ik kom weleens op andere stallen en dan ben ik zó blij met mijn eigen stal, moet er niet aan denken om nu ergens anders heen te gaan := Gekke regeltjes, mensen die op je vingers zitten te kijken, gezeik met de stalhouder. Hier lekker no-nonsense en als ik daar 500 euro voor moet betalen dan doe ik dat graag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:09

Ik vind het echt belachelijke prijzen..

Gefeliciteerd Marus! Eindelijk na zo'n lange tijd!

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:46

Wbt de prijzen van een pensionstal in de Randstad, je moet wel... Wij hebben het door laten rekenen en met de aankoopsprijzen hier moet je met 40 stallen al minimaal 600 euro vragen om quitte te spelen. En dan heb je geen paardenobject want daarvan is de aanschaf nóg hoger. Dus je bent een jaar bezig om te bouwen en moet je een paar jaar wachten om quitte te draaien. Met geluk hou je na een paar jaar (als alles heel blijft en de inkoopsprijzen gelijk blijven, as if :+ ) een paar honderd euro over.... Voor 24/7 verantwoordelijkheid over andermans paarden. Dus ik snap hem wel :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:58

Ja iets nieuws kopen wordt nooit meer rendabel. Iets wat al jaren in eigendom is is al lastig. Er sluiten niet voor niks ook steeds stallen, meestal de nieuwere, soms ook iets wat al ouder is en langer bestaat maar waar de eigenaren gewoon klaar zijn haha
En dan wordt niet elk object ook verkocht voor paarden weer...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:08

Ik vind de prijzen in onze regio ook niets anders dan logisch, wat niet wil zeggen dat het minder zeer doet wanneer je deze moet betalen :') Grond is duur, onderhoud is duur, personeel is duur, overige operationele kosten zijn hoog en het kan hier gewoon niet voor 250.

Ben al lang blij dat ik een plekje op fietsafstand heb kunnen vinden waar mijn paard lekker in een grote wei paard mag zijn :o

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:44

@Marus waarop werden de andere 4 afgekeurd? Neem aan dat dat Friezen waren?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:58

Nog gefeliciteerd trouwens Marus, eindelijk! :):)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:07

Mijn hemel wat een prijzen...
Dan prijs ik mezelf nog even enorm gelukkig met een prijs die dan bijna gratig lijkt.
Nou krijg ik nog wat korting omdat ik een van de merries van de eigenaresse rij en wij vrij basic staan. maar 500 euro per maand dat is hier sowieso alleen maar prijzen die betaald worden voor top sport plekken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:06

Dat is ook niet alsof er geen goedkopere stallen bestaan hier hoor.

Maar goedkoop is vaak duurkoop als je alles bij elkaar optelt - extra brandstof want verder bij de stad vandaan, extra voer want er zit geen krachtvoer of slechts beperkt hooi bij, extra kosten voor les op locatie/baanhuur want er is geen goede binnenbak of onvoldoende materiaal, extra DA rekeningen vanwege slechte bodems of rommelig management en noem maar op.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 13:51

Ik ben recent ook aan het rondkijken geweest hier in ZH, maar pfoe wat zijn de prijzen gestegen zeg....En wat je er voor krijgt past dan net weer niet in mijn wensenlijstje.Dan ben ik toch wel erg blij met mijn uitzondering op de regel hier all in te staan voor 300 pm. Zonde dat ik dat zou moeten opgeven omdat mijn paard niet bepaald lief is in de groep (met botbreuken als gevolg)....

Wat aanschaf betreft. Tja als je tijd en geld er voor over hebt, voor langere tijd, dan ben je er klaar voor. Je moet dan wel ook de mazzel hebben dat paardlief in het begin niet veel mankeert of gaat krijgen. Of je moet je kunnen verzekeren. Mensen bij mij op stal, delen 1 paard, hebben nu in eerste 2 jaar al zoveel extra kosten moeten maken dat als ze dat van tevoren hadden geweten, ze niet aan een eigen paard waren begonnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 14:09

Fly_high schreef:
Dat is ook niet alsof er geen goedkopere stallen bestaan hier hoor.

Maar goedkoop is vaak duurkoop als je alles bij elkaar optelt - extra brandstof want verder bij de stad vandaan, extra voer want er zit geen krachtvoer of slechts beperkt hooi bij, extra kosten voor les op locatie/baanhuur want er is geen goede binnenbak of onvoldoende materiaal, extra DA rekeningen vanwege slechte bodems of rommelig management en noem maar op.

Klopt hier in mijn omgeving zijn het bijna allemaal manegebedrijven, waarbij je je moet richten naar tijden waarop je met zn allen (pensionklanten) de spaarzame uurtjes kunt gebruiken waarin geen les wordt gegeven.
Het hooirantsoen is meestal onvoldoende en te weinig voerbeurten per dag.
Geen wei, beperkt aantal paddocks die allemaal vaak bezet zijn. Wachttijden voor de longeerkraal.
Slechte bodems, met een hoefslag waar je echt uit moet klimmen, etc etc. En daarvoor betaal je ook rustig 450+ per maand. En loop je met je eigen hooi te slepen.

Ruim/onbeperkt hooi, goede bodems en eigen instructie mogen laten komen vind ik echt een must. Daar betaal ik graag wat meer voor en rij met liefde een eindje om.

Lepeltje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 14:37

Hoi Iedereen,

Zijn er mensen hier die met me mee zouden willen kijken bij een filmpje over een paard waar ik interesse voor heb? Ben onzeker of hij in de stap wel helemaal zuiver loopt namelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 15:21

Ik wil wel mee kijken hoor, stuur maar Pb.