[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 17:29

Ik zou juist denken dat ze die harde borstel (tot op zekere hoogte) misschien juist wel lekker vindt als ze zoveel jeuk heeft? Al dan niet met olie eerst wat zachter maken.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:02

Even onder mijn steen vandaan: de imavoral die ik heb, los je op in water. Dan is een huid vettig maken met olie of zalf niet zo'n goed idee.
Ik zou de korstjes lekker laten zitten. Als het nodig is een keer vaker behandelen. En met scheren gaan er waarschijnlijk ook al veel korsten af

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 23:30

Prairy schreef:
Ik zou juist denken dat ze die harde borstel (tot op zekere hoogte) misschien juist wel lekker vindt als ze zoveel jeuk heeft? Al dan niet met olie eerst wat zachter maken.

En daar heb je helemaal gelijk in! Ze genoot. Zie hierna.

Flower033 schreef:
Even onder mijn steen vandaan: de imavoral die ik heb, los je op in water. Dan is een huid vettig maken met olie of zalf niet zo'n goed idee.
Ik zou de korstjes lekker laten zitten. Als het nodig is een keer vaker behandelen. En met scheren gaan er waarschijnlijk ook al veel korsten af

Dank je Flower dat je even onder je steen vandaan komt. Jammer dat ik je reactie te laat gelezen heb. Maar misschien komt het toch nog goed.

Ik heb haar gezicht geschoren. Eerst laten wennen aan het geluid. Was prima. Scheren was ook prima. Soms schoot ik door en die beweging vond ze eng, maar met een broekzak gevuld met brokjes, vergaf ze me telkens snel. Ik vond het werkelijk waanzinnig goed gaan, dit had ik zo niet verwacht. Dus heel blij daarmee. Het resultaat is vreselijk. Ze zit nog veel meer onder op haar gezicht dan het liet aanzien. Ik zal morgen foto's maken, maar zo akelig als het er vandaag uitzag dat zal het morgen niet meer zijn. Ze heeft van haar voorhoofd tot haar neusgaten gejeukt en een plekje was echt de vorm van een vulkaan, leek bijna wel een fistel. Arm ding. Haar ogen zijn gelukkig goed. Het is alleen op de harde delen van haar gezicht. Ook nog wat aan de zijkanten maar meest frontaal. Er kwamen idd met scheren zoals Flower al zei al korstjes af. En wat Prairy zei, she loved it. Jaaaa vrouwtje meer meer meer.

Haren in de vuilnisbak. Toen zonnebloemolie gaan inmasseren. Behalve dat de fles natuurlijk een spuitgeluidje moest maken op het meest onmogelijke moment vond ze dat niet erg. Ook dat vond ze heerlijk. Korstjes lieten en masse los op het front. De zijkanten kon ik niet zo goed doordrenken en daar kwamen de korstjes ook niet los. Afijn, beetje gekrabt en ze stond met haar oogjes dicht te genieten. Ik zat gewoon op de grond, ze is zooo klein. Toen heb ik de overtollige olie van haar gezicht gewreven. Toen heb ik het ingesmeerd met anit-itch. Op basis van ment en div olien. Dat is een psss psss spray en dat vindt ze vreselijk dus dat was minder fijn. Ik heb het ook wel in mijn handen gewreven en dan op haar, maar dat ging niet zo goed, dus toch sprayen en inwrijven. De wondjes waren nu wit en er was geen bloed meer te zien. Daarna heb ik haar hele hoofdje in de zinkzalf gezet. En ze vond het allemaal heerlijk. Ik heb haar met de andere daarna in het land gezet en morgen ga ik dan de imaverol doen.

Ik ga eerst nog voelen waar ze nog meer korstjes heeft, dan scheer ik daar ook. Ik denk dat het meerdere problemen zijn. Ringworm jeukt niet zegt men. Schurft wel. Ze bijt ook weer enorm aan haar sokjes, sterker, ze stopt haar hele hoefje in haar mond om het te bijten. nu denk ik dat het ws meerdere toestanden zijn, mogelijk schimmel, maar ook dat jeukt niet zegt men, mogelijk luizen, mijten, schurft, weet ik het, de hele jeuktoestand bij elkaar. Dus als ik haar hoofd met de imaverol heb gedaan, dan ga ik toch weer met de cebacil aan de gang voor haar lijf. Quarbonne is na de cebacil wassing echt een stuk beter geworden, jammer dat het bij Poupette niet geholpen heeft.

Ik denk ook dat ze wel wat versterking op immuungebied kan hebben. Ik denk dat dat het grootste probleem is, dat die parasieten daarom zo bij haar blijven. Ik vind haar ook niet zo vet en ze heeft een paar weken lang een middagdutje gedaan en dat heb ik haar alleen zien doen toen Shadow zo ziek was, toen ze bij hem ging liggen. Ze is ook al bijna 23.

Afijn, erna al mijn kleren in de was, enorm gescrubd onder de douche, nagels superkort afgeknipt, daarna nog met ontsmettingsgel aan de gang gegaan, dus ik hoop dat ik gevrijwaard blijf van verdere ellende.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 04:22

Dat hoop ik ook. Jeuk is vreselijk. Arm popje.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 07:20

balance schreef:
Dat hoop ik ook. Jeuk is vreselijk. Arm popje.

Ja, er is zelf een heel stom carnavalsliedje van "jeuk is erger dan pijn".

Ik heb net even gekeken en het is nog donker maar het lijkt in ieder geval enorm veel rustiger dan gisteren. Ik zie geen kapotgeschuurde wondjes, dus ik hoop maar dat ik op de goede weg ben. Vanmorgen ga ik ergens een bidon halen om toch een poging te doen in ieder geval de stallen te behandelen. En vanmiddag ga ik haar verder wassen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:39

Ik las van de week dat er ook Lindeboom mijt bestaat. Ze zien eruit als hooimijt/ herfstmijt alleen zijn ze niet rood maar oranje/geel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 12:51

fardoe schreef:
Ik las van de week dat er ook Lindeboom mijt bestaat. Ze zien eruit als hooimijt/ herfstmijt alleen zijn ze niet rood maar oranje/geel.

Hè ja, maak me blij Tamara!!!! Ik heb meerdere prachtige lindebomen. En zijn dat dan ook weer fijne kriebelaars voor paarden?

Vanmiddag ga ik Poupettes hoofdje verder doen met imaverol. Het ziet er ook bij meer daglicht rustig uit. Als het met haar meezit, doe ik erna meteen quarbonne. En blijft het meezitten dan doe ik de grote meiden ook. Ik heb ook stal ontsmettingstroep gehaald zonet, daar gaan dan halsters etc in en ik ga dat in de gifspuit doen, zo eentje van 10L en dan met zo'n slangetje en sproeier, hopelijk komt dat in de naadjes van in ieder geval de boxen.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 14:05

Wat een werk heb je eraan. Hopelijk levert het wat op.
Als het nou een strenge winter wordt, doet dat dan ook wat tegen die beestjes? Of gaan die gewoon op dezelfde voet verder?

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 14:54

Je ziet ze op de stam van de Lindeboom zitten in webjes op de stam. Zie je geen witte webjes met kleine beestjes op de stam , dan heb je ook geen Lindeboom mijt.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 15:55

Met of zonder zalf, ik denk gewoon regelmatig herhalen.
Wassen met sebacil moet je ook veel herhalen. Ik heb op een stal gestaan waar het volgens mij in het gras in het bos zat.
Wij wasten niet alles meer. Een keer per week de benen nat maken. Zo bleef het onder controle. Een litertje water met een paar ml sebacil per paard.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 17:57

@Muga, en ik vrees dat dit zo gaat blijven. Ik vermoed dat ik niet meer van de kriebelzooi afkom.
@Tamara, ik heb de lindeboom waar ze bij kunnen bekeken, geen webjes gelukkig.
@Flower. Dat dus, blijven herhalen met sebacil.

Hier foto's van Poupettes hoofdje een volle dag na de eerste behandeling (scheren, slaolie, anti-itch, zinkzalf)

Afbeelding

Afbeelding

De dag ervoor waren alle plekjes sowieso vurig en een stuk of drie waren open en eentje was aan het ontsteken. Dat is op de foto in ieder geval nu weg, dus dat is alvast winst.

Gisteren dan met imaverol gewassen. Dat vindt Poupette een stuk vervelender. De andere spullen (olie en zalf) druipen niet zo hard en ze vindt het vooral vervelend als er dingen langs haar hoofd/lijf druipen. Dus het ging een stuk moeilijker, maar als ik eenmaal het sponsje op haar hoofd had en wreef vond ze het fijn.

Ik dacht op een gegeven moment, zó dat werkt goed. Wat een korstjes komen eraf, was het het sponsje dat aan het overlijden was ;-) Met de borstel schrobben vond ik nog steeds cru, dus ik het met de groene kant van een pannensponsje gedaan, dat vond ik al heftig. En daar gingen sommige plekjes helaas ook mee open.

Ik heb een blikje genomen waar een halve liter in kon. En dan 10ML imaverol. Dat blikje ging helemaal op op haar bles, zijkanten van haar kaken en neus en rond de mond.

In tegenstelling tot de dag ervoor bracht het haar geen verlichting. De dag ervoor met de oliën toen ging ze niet meteen weer staan schuren. Met de imaverol wel. En vanmorgen stond ze ook weer te jeuken aan haar hoofd.

Weet iemand hoeveel dagen het duurt eer imaverol werkt?

Omdat het nog zo warm weer is, neig ik ernaar haar helemaal te scheren en vanaf haar oren naar beneden en dan naar achteren haar hele lijf weer in de cebacil te zetten. Ik wilde eerst alleen korstjesplekken zoeken, die scheren en met Imaverol indeppen, maar ik denkt toch niet dat het een schimmel of ringworm is. Ik denk toch beestjes van wat voor type dan ook. Ik denk dan toch aan mijten, aoutats of luizen. Omdat Poupette namelijk met de oliën op haar gezicht, niet jeukte. En creepy crawlers, kunnen niet kruipen als ze in de olie zitten. En niet kruipen is geen kriebel.

Vandaar ook dat ik meer neig naar Cebacil voor de rest van haar lijf. Ik herhaal vandaag de imaverol op haar gezichtje nog een keer, ook al zeggen ze dat je het na 4 dagen pas hoeft te herhalen. Als ze blijft jeuken na de Imaverol, dan ga ik toch haar gezicht (als er geen open wondjes meer zijn) met Cebacil behandelen.

Afijn, hier weer een filmpje van de afgelopen week. De 4 paardjes komen ook nog even langs!

Bekijk KRAK, KRAP, KNAP! https://youtu.be/iDjNE5cwxIU

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 18:18

Nog even geen tijd voor het filmpje, dat doe ik met een kop koffie als ze slapen.

Imaveril werkt volgens mij direct, alleen moet zie je het herstel pas wat later.
Ik zou zeker scheren. Qua temperatuur kan het zeker en dan heb je meer garantie dat ze verlost is van de jeuk straks.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 18:38

Muga schreef:
Nog even geen tijd voor het filmpje, dat doe ik met een kop koffie als ze slapen.

Imaveril werkt volgens mij direct, alleen moet zie je het herstel pas wat later.
Ik zou zeker scheren. Qua temperatuur kan het zeker en dan heb je meer garantie dat ze verlost is van de jeuk straks.

Dank Muga. Als Imaverol dus direct werkt, is het dus geen schimmel, maar zijn het toch beestjes. Dus dan heeft het geen zin dat ik vandaag nog met imaverol ga werken, dan moet ik cebacil gaan doen op haar hoofd.

Want toen ik de eerste keer met div oliën werkte had ze niet meteen weer jeuk. Dat zegt mij dat de kriebelbeestjes zich niet konden verplaatsen of zelfs dood gingen. De meeste insecten zoals mijt en luizen, halen namelijk adem door hun pantser naar tracheeën. Ze hebben geen longen zoals wij, maar een buizensysteem waar zuurstof doorheen gaat. Als ze in olie zitten, kunnen ze niet meer ademen en zullen ze of doodgaan of een lange weg nodig hebben om te herstellen. Ze zijn dan in ieder geval geïmmobiliseerd en lopen en zuigen even niet. Dus daarom was haar jeuk dan weg voor even.

(Bij water hebben insecten dat niet overigens. Stop een vlieg of zelfs een vliegend hert in een glas water en als je ze eruitvist, leven ze een paar uur later weer gewoon.)

Dus dan zijn het toch insecten van wat voor type dan ook. Dat was ook wat ik verwachtte. Ik had zelf de theorie dat een groot deel van de insecten naar haar kop was gevlucht doordat ik de rest van haar lichaam had behandeld met Cebacil. Een luis/mijt kan niet zo hard rennen, maar degene die bijv in haar manenkam hebben gezeten, zijn vast naar haar hoofd gekropen. En hebben zich van daaruit weer lekker voortgeplant.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:17

Wat een gepuzzel met die trailer! Maaaaar hij staat. Dat drankje aan het einde hebben jullie verdiend!
En die paarden op een klosje, I feel you hahaha. Altijd lachen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:24

Schimmel kan heel hardnekkig zijn, vaak moet je minstens 6 weken behandelen. Maar ik denk vanwege de jeuk niet aan schimmel.
Helemaal scheren lijkt mij wel een goed idee omdat je dan goed rechtstreeks op de huid kan behandelen.
Gaan jullie die balk nog verplaatsen waar de trailer nu staat? Zodat ie er makkelijk in en uit kan? Lijkt mij handig als je bv met spoed met een paard naar de kliniek moet.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 21:44

Weer genoten van het filmpje, wat een prachtige dronebeelden ook :wow:

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 11:24

JudithO schreef:
Wat een gepuzzel met die trailer! Maaaaar hij staat. Dat drankje aan het einde hebben jullie verdiend!
En die paarden op een klosje, I feel you hahaha. Altijd lachen.

Ja heel bijzonder om vier paarden aan een trosje te verplaatsen. Ik ga wel in de toekomst proberen of ik er eentje los kan laten meelopen, maar ik vermoed dat het gras overal veel lekkerder is dan in de wei.

Tinka schreef:
Schimmel kan heel hardnekkig zijn, vaak moet je minstens 6 weken behandelen. Maar ik denk vanwege de jeuk niet aan schimmel.
Helemaal scheren lijkt mij wel een goed idee omdat je dan goed rechtstreeks op de huid kan behandelen.
Gaan jullie die balk nog verplaatsen waar de trailer nu staat? Zodat ie er makkelijk in en uit kan? Lijkt mij handig als je bv met spoed met een paard naar de kliniek moet.

Als we onverhoopt snel de trailer zouden moeten pakken, dan is wegrijden wel sneller gedaan. Maar we gaan idd die balk die daar zit, (die nu vastgehouden wordt met touwtjes van honderd jaar oud van de vorige eigenaar) anders maken zodat hij er normaal uit kan rijden.

Cera_D schreef:
Weer genoten van het filmpje, wat een prachtige dronebeelden ook :wow:

Dank je, het compliment voor de drone is doorgegeven.

Het jeukprobleem.
Ik ben vanmorgen vroeg begonnen met scheren van Poupette. Ik heb een Moser45 met 3mm messen. Ging erg goed. Het is natuurlijk lekker die messen over je lijf en regelmatig had ze oeh-lekker-lipjes. Het gaat erg langzaam, ik heb ook nog nooit een paard geschoren, bijzondere ervaring om te zien waar je met de vleug mee en waar ertegenin moet scheren, maar voor het ontbijt had ik een halve Poupette gedaan. Quarbonne vindt het megainteressant wat ik aan het doen ben en komt er bij staan en vraagt echt om geschoren te worden!!! Ik zat bij Poup op de grond, hij komt er bij en graaft met zijn voorbeen (zachtjes) in mijn rug! Ik lieg niet! Dus ik bij hem ook wat stroken gedaan, jaaa lekker meer. Me toch voornamelijk op Poup geconcentreerd en af en toe wat halen bij hem om hem tevreden te houden.

Callas heb ik in haar box moeten zetten, want ik ga haar en Prisca niet scheren, maar ze was enorm verschieterig op de poetsplaats, dus in haar box. (ze mochten gezellig allemaal erbij zijn, dat stelt Poup gerust)

Dus zo richting 9-en had ik al een uur of 1.5 geschoren en had ik een halve pony af. Ze blijft netjes staan, maar vindt haar voeten niet fijn.

Manen eraf, o jongens wat doet dat zeer. Bij mij. In mijn hart. Maar goed.

Het slechte nieuws is dat de Moser niet meer scheert. Het apparaat doet het wel, maar de haren gaan er niet af. Van alles schoongemaakt, ding uit elkaar, hij doet het drie halen een beetje en dan kom ik er niet meer door heen. Dus ik vermoed dat het mes bot is, heb zojuist dan op amazon nieuwe besteld, zou er morgen moeten zijn, wat me onmogelijk lijkt in frankrijk omdat het een herdenkingsdag is, maar goed. Ik heb een half geschoren pony en kan niet verder. Dus ik ga ze zo in het land doen voor eventjes want ik wil niet dat ze verbrandt door de zon.

Het goede nieuws is, dat ik voorbij haar hoofd nauwelijks wondjes ben tegengekomen. Een paar in haar kootholte van het bijten, maar verder her en der wel ophopingen van huidschilfers ook in haar manen, maar geen korsten. Prachtig velletje heeft ze. Fluweelzacht nu het geschoren is.

Dus is het zeker geen schimmel.
Het moeten kriebelbeestjes zijn.

Morgen als de nieuwe messen er zijn, weer verder met scheren en dan wassen.

EDIT: waar ik ook blij mee ben, is dat Poupetje niet mager is. Ze is perfect zoals ze is. Ik dacht haar ribben te kunnen voelen al een paar keer, maar het is prima zo. Ik zal het ff in een filmpje gieten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 12:08

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:33

Je moet er tussendoor wel steeds olie op doen, op de messen dan. En je hebt ook speciale spray wat de messen schoonmaakt en afkoelt. Maar ze kunnen natuurlijk ook bot zijn, kan je laten slijpen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:40

Dat klinkt inderdaad als botte messen. Kan je ze niet bij jou in de buurt laten slijpen? Sowieso is een 2e set handig. Sta je nooit zonder. En inderdaad..wel goed oliën. Elke 15 min wat olie. Vaak hoor je het wel aan de machine als het nodig is. Die gaat dan wat meer herrie maken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:16

Ik heb ook een moser, de enige die echt trouw door de dikke Shettenvacht heen kan en blijft komen.
Goede opmerking van de botte messen, ik heb 2 sets en die zijn inmiddels beide bot. Nog even fixen voor mei ;)

Fijn dat Poupetje het zo braaf deed. En mooi dat ze niet mager is, zoals je had verwacht.
Wat een dropje is ze ook...

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:56

En voor het scheren de pony wassen en inspuiten met anti klit zodat de messen makkelijk door de vacht glijden .

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:32

fardoe schreef:
En voor het scheren de pony wassen en inspuiten met anti klit zodat de messen makkelijk door de vacht glijden .

Geen anti klit. Dan glijden de haren door de messen en krijgen de messen geen grip.

Botte messen klinkt heel aannemelijk. Nieuw setje en straks.zoeken naar een slijper

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:52

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:24

Ik heb altijd geschoren met antiklit en dat ging altijd prima, vooral bij mijn shetlander ging het juist heel goed.