Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:33

rien10 schreef:
Dan begrijp je me verkeerd.
Ik ben absoluut tegen illegale praktijken. Maar als iedereen zegt "de wolf is hier, leer er maar mee leven, dit gaat nooit meer weg" gaat dat in de mensen/het publiek hun hoofd zitten, in hun belevingswereld.
Als iedereen zegt "de wolf hoort hier niet, hij was hier niet, naar die situatie moeten we terug" Dan gaat dát in de mensen hun hoofd zitten.
Als je iets wel of niet wilt, zul je het moeten blijven benoemen. Dat dit morgen niet geregeld is, dat snap ik helemaal. Maar als de 0-stand voorstanders blijven zeggen dat er een 0-stand moet komen, dan wordt dat geluid in ieder geval gehoord. Net zoals de "bescherm-de-wolf-" mensen hun geluid laten horen. Dat wordt volop gehoord namelijk.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt.

Goed gezegd.
Want het kan namelijk prima. Alleen moet men willen.
En de waarheid wat die wolf aanricht moet getoond worden. Dat een afrastering niet helpt, dat honden niet werken, dat veel dieren lijden en niet snel dood zijn, dat wildstand helemaal niet op peil gehouden word enz.
De waarheid laat het draagvlak wel zakken.
Maar is er geen waarheid door ons linkse media onder andere.
Ja nu gaan er steigeren, maar behoud de wolf is toch echt een linkse hobby.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:34

Er zijn wel meer dingen weg waar niet 100% consensus over was, ik denk niet eens 50%...

Kan dus wel maar dan moet je gehoord worden en een petitie (hoe goed bedoeld ook) is daar schijnbaar niet de manier voor in dit land :roll:

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:44

DuoPenotti schreef:

Dat heeft bar weinig te maken met het stemgedrag van mensen. Je hebt liefhebbers en geen liefhebbers. Beetje onzin om die gelijk in allerlei politieke hokjes te duwen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 18:17

rien10 schreef:
Ik ben absoluut tegen illegale praktijken. Maar als iedereen zegt "de wolf is hier, leer er maar mee leven, dit gaat nooit meer weg" gaat dat in de mensen/het publiek hun hoofd zitten, in hun belevingswereld.
Als iedereen zegt "de wolf hoort hier niet, hij was hier niet, naar die situatie moeten we terug" Dan gaat dát in de mensen hun hoofd zitten.
Als je iets wel of niet wilt, zul je het moeten blijven benoemen. Dat dit morgen niet geregeld is, dat snap ik helemaal. Maar als de 0-stand voorstanders blijven zeggen dat er een 0-stand moet komen, dan wordt dat geluid in ieder geval gehoord. Net zoals de "bescherm-de-wolf-" mensen hun geluid laten horen. Dat wordt volop gehoord namelijk.

Probleem is dat niet alle neuzen de zelfde kant uitwijzen, de politiek vooral voorgelicht wordt door pro wolf organisaties, PVDA GroenLinks de meeste stemmen heeft gekregen in Europa. Dat veel mensen geen idee hebben en het ze eigenlijk ook niet boeit, want de problemen hebben geen invloed op hun dagelijks leven. Dus daar zijn we nog lang niet, als het ooit zo ver komt, want de meeste mensen in wolvengebied voelen zich totaal niet serieus genomen. Dus voor mij is jouw gedachtengang enkel utopie momenteel. In de praktijk moeten we hier dealen met de wolf in de achtertuin en hebben we de luxe helemaal niet om zo te denken, maar moeten we met werkbare of onwerkbare oplossingen komen om ondertussen alles veilig te houden en om met een gerust hart je deur uit te stappen met je hond.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 18:19

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat heeft bar weinig te maken met het stemgedrag van mensen. Je hebt liefhebbers en geen liefhebbers. Beetje onzin om die gelijk in allerlei politieke hokjes te duwen.

Maakt wel degelijk uit.

Wintu

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 18:54

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 19:33

Nederland is 41.850 km², dus tel uit je 'winst' met de voorgestelde één roedel per 11.000 km2 !!
En dat zou dan de bovengrens zijn.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:09

Zondagavond is er op tv een documentaire over de wolf in Nederland. Kan heel Nederland waarschijnlijk weer zien hoe geweldig het is om de wolf weer terug te hebben!
Sarcasme aan!

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:29

En dan mogen gebieden met landbouw, etc. niet gerekend worden tot die 11.000km2, dus misschien iets op de Veluwe en daarna is het op. Komt aardig overeen met de max. 3 wolven (dus geen roedels maar individuen) op de Veluwe als geschikte plek qua Nederland, die andere draagkracht berekeningen aangeven (2500km2/wolf).
Deze verklaring steunt sec een 0 stand voor Nederland en Belgie gezien de eisen aan geschikt gebied.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:43

Die kbh honden hadden in Spanje iemand gedood of flink verwond de eigenaar was niet bij de hond wat daar wel verplicht was.

Ik denk niet dat je hier in Nederland ze los kan laten buiten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:02

Wintu schreef:
rien10 schreef:

Probleem is dat niet alle neuzen de zelfde kant uitwijzen, de politiek vooral voorgelicht wordt door pro wolf organisaties, PVDA GroenLinks de meeste stemmen heeft gekregen in Europa. Dat veel mensen geen idee hebben en het ze eigenlijk ook niet boeit, want de problemen hebben geen invloed op hun dagelijks leven. Dus daar zijn we nog lang niet, als het ooit zo ver komt, want de meeste mensen in wolvengebied voelen zich totaal niet serieus genomen. Dus voor mij is jouw gedachtengang enkel utopie momenteel. In de praktijk moeten we hier dealen met de wolf in de achtertuin en hebben we de luxe helemaal niet om zo te denken, maar moeten we met werkbare of onwerkbare oplossingen komen om ondertussen alles veilig te houden en om met een gerust hart je deur uit te stappen met je hond.

Dat snap ik . Maar kennelijk begrijp je nog steeds niet wat ik bedoel. Jij neemt mijn "stelling" als eindstation. Ik zeg precies dat wat jij zegt: we zijn er nog lang niet en we moeten dit doen om het te bereiken. Ik zeg niet dat wat ik wil het eindstation is, maar dat het een wens is, een doel, het "blijven adresseren" is een manier om dat doel te bereiken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:02

Hier heeft een ontsnapte ook al een hond gebeten.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 22:12

Christiene schreef:
Die kbh honden hadden in Spanje iemand gedood of flink verwond de eigenaar was niet bij de hond wat daar wel verplicht was.

Ik denk niet dat je hier in Nederland ze los kan laten buiten

Precies, deze jonge dame ging een stukje wandelen over openbare grond. Kwam een kudde schapen tegen met meerdere KBH. De honden vielen haar aan en in paniek belde ze haar moeder, die stuurde haar vader naar haar toe. Maar toen hij aankwam was zijn dochter al zwaar gewond en bewusteloos. Ze is ter plekke overleden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 23:27

21 mei in Wateren weer een pony gedood :(

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 23:37

Sanet schreef:

Zijn dat niet de exmoors?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 23:40

@rien, snap er nog steeds niet heel veel van :')
Maar als je bedoelt, roeien met de riemen die je hebt, maar blijf ondertussen benoemen dat er beheer moet en leg je niet bij de feiten van vandaag neer, dan snap ik em en ben ik het eens.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 23:44

Nou, jij kan beter uitleggen wat ik bedoel dan ikzelf.
Blijven benoemen. Niet genoegen nemen met de huidige stand van zaken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 23:44

Wintu schreef:
Sanet schreef:

Ik kan hem nog niet terug vinden op de EP map.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 01:12

Sanet schreef:

Update Bij12 in gebied Meldingen wolven in Westerveld

Citaat:
Update BIJ12
meldingen binnen meldgebied van deze pagina (EPM update volgt zsm)

21-5-2024
Wateren: pony ('s)

25-5-2024:
Eesveen: 3 schapen
Nooitgedacht: 1 rund

29-5-2024:
Kallenkote: 5 schapen

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS. Bellen heeft geen zin.

Bron meldingen wolven in Westerveld

https://www.facebook.com/share/p/MRh6EbBGyvsHUznt/?

Dit zijn volgens mij aanvallen die niet via de app bekend gemaakt zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 08:52

Ik weet dat er in Kallenkote iemand zit die dat niet meer doet vanwege bedreigingen.

Gok nog steeds dat de ponies in Wateren de Exmoor veulens zijn.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:03

Wintu schreef:
Sanet schreef:

Het zijn wel echt de Bij12 meldingen, zou Mekel Bij12 erbij laten komen? Dat vermoed ik niet..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:09

Sanet schreef:
Wintu schreef:

Het zijn wel echt de Bij12 meldingen, zou Mekel Bij12 erbij laten komen? Dat vermoed ik niet..

Denk het wel, na alle consternatie. Meen te hebben gehoord ook, dat Bij12 is geweest, maar met zekerheid weet ik niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:13

Citaat:
Het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek is nu op zoek naar een oplossing en test het komende half jaar een nieuwe en eenvoudigere omheining uit. Er zijn testopstellingen in het leefgebied van de wolven in Helchteren, Brasschaat en in het Nederlandse Drenthe. 2 schapen dienen als lokaas.

Bron VRT.be
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/07 ... heiningen/?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:17

Als lokaas :( arme beestjes…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:32

Citaat:
Op elke locatie houdt een 1e omheining de schapen volkomen veilig tijdens de hele duur van de test", verzekert het INBO. "Daaromheen wordt de 2e testomheining gebouwd, zodat we de reactie van verschillende wolvenroedels kunnen volgen." De testomheining bestaat uit verschillende combinaties, van heel eenvoudig tot meer beveiligd.

En dát is nog maar de vraag }>
Verder krijgen ze ook vast een pilletje tegen de stress 8-)