Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:18

Earth schreef:
Benzz schreef:
Nou Ikke, ik vind 500 euro toch echt weinig als je een paard wil onderhouden.

Ik moet zo wennen aan dit idee. Toen ik 13 jaar geleden een paard had, kostte me dat €200.- in de maand aan stalgeld. Natuurlijk nog wel meer dingen, voer etc, maar ik was echt geen €500.- kwijt := Maar dat is tegenwoordig wel iets anders begrijp ik. Blijft gek :')

Alleen mijn stalling is al ruim boven de 500 :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:22

Earth schreef:
Benzz schreef:

Ik moet zo wennen aan dit idee. Toen ik 13 jaar geleden een paard had, kostte me dat €200.- in de maand aan stalgeld. Natuurlijk nog wel meer dingen, voer etc, maar ik was echt geen €500.- kwijt := Maar dat is tegenwoordig wel iets anders begrijp ik. Blijft gek :')

Niet onbelangrijk punt is natuurlijk hoe ver je wil gaan. Je kunt je paard stallen voor minder dan 300, maar er ook zonder moeite het dubbele aan uitgeven. Die prio moet je helemaal zelf stellen.

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:31

En het ligt aan de regio. 15 jaar geleden was de stalling hier al rond de 350. :+ Dus die 500 vind ik echt wel een goed begin, tenzij je in een dure regio zit.

En kijk voordat je een paard koopt of er geschikte stallingen zijn waar je terecht zou kunnen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:35

Ik zat in Noord-Holland maar wel in de randstad aan de kust. Maar wij zaten in de goedkope regio :P

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:36

Stalling is dezelfde stal waar mijn bijrijdpaard staat en ik ook lid ben daar is het maximaal 200€ pm maar wel met 1x per week staldienst. Dat vind ik helemaal prima :)) (regio Limburg)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:43

Benzz schreef:

Doe maar x 2 in de Randstad :D
Alles bij elkaar genomen. 600 stal, verzekering, hoefsmid, enten, hanarchement. Heb ik het nog niet over les dekens eigen rijkleding en ga zomaar door.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 21:07

Niet overal in de Randstad, Babootje, ik sta vlakbij Amsterdam en ben voor alles samen geen 500 euro kwijt. Sta volpension, paarden hebben belachelijk veel ruimte. Wel geen poespas voor de ruiter, alleen een (hele goede) buitenbak. Top verzorging.

Ik was niet van plan al een paard te kopen toen de mijne voorbij kwam. Toen heb ik snel gerekend of ik uitkwam en me afgevraagd of ik er het geld en de tijd in wilde steken, voor de komende decennia. Kostte me vijf minuten bedenktijd, beste beslissing van mijn leven. Maar ik was al een heel klein beetje verliefd op die toen tweejarige man.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 21:45

€600.- voor stalling? Krijgen ze daar gouden hooi ofzo? :')

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 21:48

ik vraag 265 voor stalling, dat vind men al veel

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 21:58

Hier ZH/Randstad en met een binnenbak al snel 380-450,- exclusief service. Dus als je wilt dat je paard voor je buiten gezet wordt, dan kun je er nog 60-100,- bij optellen. Stallen met enkel buitenbak onder de 350,- zijn ook op 1 hand te tellen en weinig verloop, dus zie er maar tussen te komen.

Tel er lessen, extraatjes, smid, fysio, DA kosten bij op en je zit zo aan een gemiddelde van 700,- per maand (al kon ik daar niet voor uit met instructie en wedstrijden etc). Een bedrag van 500,- pm om een paard te kunnen houden (niet aan huis), is vrijwel niet meer te doen. Behalve als je op een weide staat met schuilstal.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:02

Inderdaad Padortje. Ik zit ook boven 500€, maar moet zeggen dat ik nu bijna de grens ziet hoor. Op een moment wordt het te duur.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:04

Ik denk als je inderdaad rond de €600 per maand kan missen dat je een heel end komt. Dan houd je nog wel wat over voor een spaarpotje. En je kan het inderdaad zo gek maken als je zelf wil.

Mijn vorige stalling in regio Utrecht met veel land was €275/maand. Paard werd verder alleen bekapt en 1x per jaar wormentest en enten dus onder de streep was ik voor hem echt niet heel veel meer kwijt dan €3-350 per maand.

Spullen kun je ook zo gek maken als je zelf wilt.

Als je daarbij zekerheid hebt van spaarpot of ouders/partner die bereid zijn bij springen mocht er nood aan de man zijn kom je echt wel een end.

Het tijdsaspect wat genoemd wordt is ook wel een ding en zeker iets wat je ook wel met een partner moet overleggen. Die moet er ook wel achter staan denk ik.

Overigens sta ik nu regio Amsterdam voor €370 all in, incl land of paddock binnen/buiten zetten met eb/vloed binnen en buitenbak. Wil ik molenservice erbij komt daar nog wel iets bovenop, maar zeker geen €600.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:10

Earth schreef:
€600.- voor stalling? Krijgen ze daar gouden hooi ofzo? :')

505 voor stalling. Service (op de weizetten/paddock/stapmolen 100.
Er wordt 1x per 2 weken volledig leeg gehaald en 1x pw stro bijgevuld. Tussendoor mesten en opstrooien doe je zelf. Ik laat dat doen voor 50 extra door een stalgenootje.
Verder is het zelf voer klaarzetten en af en toe s avonds de laatste beurt voeren. De avondmaaltijd hooi zet je zelf klaar.

Voordeel is dat je voer zelf kan bepalen. En hooi is van topkwaliteit en eigenlijk onbeperkt. Faciliteiten zijn top ook voor de paarden. En dat kost wel eea maar ik was alleen stallen gewend waar je zelf ruwvoer nog moest kopen en aan het bijvoeren was. Dus ik ben hier al heel blij mee.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:12

Jeetje wat een geld zeg, onvoorstelbaar. Dan is een paard wel echt een absolute luxe. Hier betaal je dat ook maar dat is echt voor de superdeluxe stallen zeg maar. Hier sta je fatsoenlijk op een pp met binnen en buitenbak voor €350.- pm. Moet je wel eens per week helpen mesten.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:19

ikke schreef:
Equipro schreef:
Ik wil graag jullie mening over het volgende;
KWPN merrie, 1,5 jaar
Dressuur hengst x Tuiger moeder, Reg A, type Tuigpaard op papier
Hondsbrutaal in de omgang. Nog niet gekeurd
Vraagprijs 6800
video vond ik moeilijk te beoordelen omdat ze met 2 in de bak liepen en aardig opgefokt waren. wel krachtige achterhand Nog wel overbouwd, achter hoger dan voor.

Ik val met name over de vraagprijs, omdat ik in December een goeie 3 jarige Le Formidable x DeNiro heb gekocht, RX gekeurd incl hals en rug voor 5,5, maar misschien was dat wel een koopje?

Wat is voor jou hondsbrutaal?
Ik lees dat als onopgevoed en daar zou ik geen 7k voor neertellen. Als je dan als fokker denkt dat het wat voorstelt, zorg dan ook dat het zich netjes voorstelt.

Na een correctie aan het halstertouw, kwam ze voor omhoog en maaide gericht met haar voorbeen, naar degene die haar vast had.

In de koppel zetten ze elkaar op hun plek, maar deze accepteerde dat even niet. Kan zomaar zijn dat ie door mensen nog niet is opgevoed, maar dat ze zo heftig reageert op een vrij kleine correctie, maakt dat ik daar wel even over twijfel.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:19

Earth schreef:
Jeetje wat een geld zeg, onvoorstelbaar. Dan is een paard wel echt een absolute luxe. Hier betaal je dat ook maar dat is echt voor de superdeluxe stallen zeg maar. Hier sta je fatsoenlijk op een pp met binnen en buitenbak voor €350.- pm. Moet je wel eens per week helpen mesten.

Ik zou er bijna een moord voor doen :o Zijn hier zelfs stallen waar je in het weideseizoen nog 1000,- kan lappen voor een postzegeltje land waar ze 2 uurtjes op mogen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:26

Phoe, ik ben blij dat ik ze aan huis heb staan.. heb er nu nog 3 maar wil weer terug naar twee en ben dan denk ik 200 per maand kwijt aan voer, hooi en andere zaken wat je hebt op een stalling. Maar goed ze staan hier 24/7 buiten en heb nagenoeg het hele jaar wel iets van gras.

Hoe loopt het nu bij de mensen die paarden te koop hebben? Bij mij trekt de interesse iets aan

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:36

Padoertje schreef:
Ik zou er bijna een moord voor doen :o Zijn hier zelfs stallen waar je in het weideseizoen nog 1000,- kan lappen voor een postzegeltje land waar ze 2 uurtjes op mogen.

Idiote bedragen toch? Ben dan wel nieuwsgierig, is het dan in deze situatie (werk genoeg overal) geen optie om te verhuizen? Je zou hier wrs ook prima een huis kunnen betalen met eigen grond, zodat je ze aan huis kon zetten, mocht je dat willen. En mocht je dat niet willen zou je hier prima stalling met meerdere binnenbakken kunnen vinden (en hele dag weidegang of paddock) voor max 350 pm.

edit; hier is in dit geval zuid drenthe. maar denk dat overijssel, groningen en friesland dit ook wel te vinden is

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:48

Equipro schreef:
ikke schreef:
Wat is voor jou hondsbrutaal?
Ik lees dat als onopgevoed en daar zou ik geen 7k voor neertellen. Als je dan als fokker denkt dat het wat voorstelt, zorg dan ook dat het zich netjes voorstelt.

Na een correctie aan het halstertouw, kwam ze voor omhoog en maaide gericht met haar voorbeen, naar degene die haar vast had.

In de koppel zetten ze elkaar op hun plek, maar deze accepteerde dat even niet. Kan zomaar zijn dat ie door mensen nog niet is opgevoed, maar dat ze zo heftig reageert op een vrij kleine correctie, maakt dat ik daar wel even over twijfel.

Daar zou ik op afhaken. Dat soort hoef ik niet, laat iemand anders daar maar mee verongelukken....

Die taart van mij komt ook omhoog en kan ook gericht uithalen, zowel met benen als tanden, maar dan heb je al wel ongeveer 100 signalen genegeerd!

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:49

Ik stond begin dit jaar voor 525 euro, geen buitenzetservice, ik kocht mijn eigen hooi en krachtvoer in en er was geen avondvoerronde :+

Mijn vader heeft een tijd terug het huis verkocht incl meer dan genoeg stallen, trainingsmolen, een binnenbaan, 2 buitenbanen, zandpaddocks en weiland... Voor weinig in OV :(. Hadden we niet vastgezeten aan de randstad door een eigen zaak, was ik per direct teruggegaan!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:51

Wat een bedragen!
Heb ze aan huis gelukkig….

Maaaaarrrrrr even wat anders!
Ze is goedgekeurd *\o/*
Eindelijk! Nummer 5 :D :+
Dus de box is weer gevuld. Super blij :o

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:51

lies schreef:
Padoertje schreef:

Idiote bedragen toch? Ben dan wel nieuwsgierig, is het dan in deze situatie (werk genoeg overal) geen optie om te verhuizen? Je zou hier wrs ook prima een huis kunnen betalen met eigen grond, zodat je ze aan huis kon zetten, mocht je dat willen. En mocht je dat niet willen zou je hier prima stalling met meerdere binnenbakken kunnen vinden (en hele dag weidegang of paddock) voor max 350 pm.

edit; hier is in dit geval zuid drenthe. maar denk dat overijssel, groningen en friesland dit ook wel te vinden is

Oh ik zou zo kunnen verhuizen naar Drenthe hoor! Maar mijn ouders zijn al achter in de 70 en wonen nu op 5 min afstand. Om die nu achter te laten, dat wil ik niet. Dan zit ik op bijna 2u reistijd. En ik gok dat het salaris hier ook wel wat hoger ligt en om nu minimaal 2x pw naar de randstad te rijden, dat trekt me ook niet. Al kan ik prima vanuit huis werken, of voor mezelf beginnen. Maar dat gaat weer ten koste van quality time met de paardjes hahaha. Wie weet ooit, als beide kinderen zelfstandig zijn en we minder verplichtingen hebben. Zeg nooit nooit :o

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:52

Marus schreef:
Wat een bedragen!
Heb ze aan huis gelukkig….

Maaaaarrrrrr even wat anders!
Ze is goedgekeurd *\o/*
Eindelijk! Nummer 5 :D :+
Dus de box is weer gevuld. Super blij :o

Gefeliciteerd!!!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:55

Ik zat er ooit aan te denken (Randstad verlaten voor mijn paard) maar zo makkelijk is het ook niet en het gemak van leven en werken in de Randstad went toch best snel :+

Maar het zijn idd bedragen rond 450-600 p/m zonder noemenswaardig veel luxe :') voor 450 had ik geen binnenbak en zelf mesten, inmiddels nog meer kwijt en nog steeds zelf mesten.

Marus gefeliciteerd!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:57

Bielsje schreef:
Ik stond begin dit jaar voor 525 euro, geen buitenzetservice, ik kocht mijn eigen hooi en krachtvoer in en er was geen avondvoerronde :+

Mijn vader heeft een tijd terug het huis verkocht incl meer dan genoeg stallen, trainingsmolen, een binnenbaan, 2 buitenbanen, zandpaddocks en weiland... Voor weinig in OV :(. Hadden we niet vastgezeten aan de randstad door een eigen zaak, was ik per direct teruggegaan!

Erg he? En dan rijden wij nog 40 min heen en 40 min terug. Die kosten heb ik er nog niet eens bij geteld. Er is echt niks fatsoenlijks in de buurt aan stalling. Manege’s zonder wei of paddocks betaal je hier al 450 voor. Moet je zelf ook nog je ruwvoer kopen. Want ze voeren caviaplukjes. We zijn nog even aan de Randstad gebonden een paar jaar, maar dan….
Laatst bijgewerkt door Babootje op 04-09-23 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt