[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fardoe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:03

Je zegt altijd dat het terrein steil is en niet vlak Monique, dat is op dit filmpje duidelijk te zien. Mooi natuurlijk terrein en wat hebben jullie al veel opgeruimd en opgeknapt.
Ik ben zelf nog steeds tevreden met mijn bruine lint omdat het inderdaad mooi wegvalt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 09:33

HI Tamara, Ik vind bruin schrdrlint wel ernstig prijzig. We hebben nu alleen de stukken gedaan met br lint die je vanuit het huis ziet en die we als storend ervoeren of is het ervaarden? Afijn, om al onze weilanden daarmee te doen, dat kan bruin even niet trekken. Ik heb gelukkig net 3km wit lint kunnen scoren in een enorme aanbieding, lage kwaliteit, maar goed. Maar hopen dat goedkoop geen duurkoop is.

Koelkast ben ik gaan aanvallen. Nog erger drama dan ik dacht. De platen kunnen er niet uit, omdat de koelkast "ingebouwd" staat. Dan zou de koelkast naar voren moeten. Maar hij is te zwaar, dan moet ook de hele vriezer leeg. Dus nu eerst alle potten eruit gehaald, boosdoener gevonden, ja op links, die schoongemaakt en dan maar de koelkast schoonmaken met de platen er in. Ik met een gebaksschep een laag jam eraf gestoken! Zonde, maar goed. Het zij zo. Het is wat het is.

Zometeen ga ik voor het eerst de paardjes met zijn vieren aan een trosje zelf naar het Nederland brengen. Ik ben benieuwd hoe ik in de knoop ga raken en welke atletische toeren ik moet gaan uithalen ;-)

En ja helaas weinig plat. Alleen om de boerderij heen is het plat afgeschoven ooit. En verder gelukkig een aantal glooiende delen, een aantal terrasgedeeltes (die zijn alweer vervlakt, maar die zijn goed te doen voor Callas). Maar ook supersteile delen.
Je ziet dat ze onregelmatig is, bijv als ze naar me toe komt op het filmpje. Maar ze blijft een blij ei, dus ik denk dat het leven voor haar zo wel OK is.

De structuren van weilanden om het huis, waren ook niet zo bedoeld, in eerste instantie hadden we heel andere wegen, paden en weilandstukken in onze gedachten. Maar omdat ik niet meer wil dat Callas extreem moet klimmen of dalen, hebben we sommige stukken dichtgezet en haarspeldbochten gemaakt, zodat het de berg opkomen voor haar in ieder geval geleidelijker gaat. Wat ik van de week al zei, Prisca maakt zelf die haarspeldbochten, maar Callas gaat als een mier recht op haar doel af, en het maakt daarbij niet uit of het zeer doet of dat ze bij wijzen van spreke door struiken moet, het snelste er zijn is voor haar belangrijk. Daarbij ontziet ze zichzelf dus niet, dus moeten we door slingerpaden haar tegen zichzelf beschermen. Dus dat is een grote logistieke operatie, lol, om alles voor haar geschikt te maken. Maar we komen er wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 23:48

Monique1963 schreef:
Haha, de zondagavondserie. Waarom niet?

Deal :)) . Hoelang duurt een serie gemiddeld? Half uurtje :+ ?

Hoe gaat dat nou in z'n werk, je haalt elke keer je camera/telefoon als er zich een situatie voor doet? "Oh trekker slepen, wacht", *haalt telefoon* :+ . Wel echt heel leuk om op deze manier een inkijkje in jullie leven te krijgen!
En jeetje wat een storm. Wel eng soms die natuurlijke krachten, vind je niet? Ook heel gaaf natuurlijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 10:01

Humpiedumpie schreef:
Monique1963 schreef:
Haha, de zondagavondserie. Waarom niet?

Deal :)) . Hoelang duurt een serie gemiddeld? Half uurtje :+ ?

Hoe gaat dat nou in z'n werk, je haalt elke keer je camera/telefoon als er zich een situatie voor doet? "Oh trekker slepen, wacht", *haalt telefoon* :+ . Wel echt heel leuk om op deze manier een inkijkje in jullie leven te krijgen!
En jeetje wat een storm. Wel eng soms die natuurlijke krachten, vind je niet? Ook heel gaaf natuurlijk.

GRIJNS. ja zo ongeveer. Erwin had/heeft al tijden een eigen yt-kanaal waar hij alles wat hij aan technische dingen repareert en maakt op zet. Bijv een vaatwasser stuk, filmt hij helemaal hoe hij het repareert en zet dat op yt. Zijn mensen verschrikkelijk blij mee, want de info die hij erop zet, is meestal info die hij zelf niet heeft kunnen vinden en waarvan hij vindt dat die info wel beschikbaar moet zijn.

Daarnaast wil hij alles bewaren, ook qua foto's, hij kan moeilijk weggooien. Als je de foto's in een filmpje bewaart dan is het wel ok voor hem.

Ik maakte altijd al filmpjes van Callas en de dieren en bloemen en onze vakanties. Heb ik lang een eigen website van gehad. Dus we filmen al ik denk zo'n 15 jaar ons leven. Dat is erg leuk om zo af en toe eens terug te kijken. De dingen die je gewoon vergeet, niet normaal! Maar ook, weet je nog toen... jammer dat we dat nou net niet op de foto hadden.

Dus toen we verhuisden maakte Erwin het eerste filmpje (nummer 0) maar hij vond het te veel tijd kosten het in elkaar te zetten, maar we wilden toch zijn familie laten zien hoe het hier was, dus na filmpje 0 ben ik het gaan doen. En dat groeide uit tot mijn hobby en nu blijken heel veel mensen het erg leuk te vinden om de filmpjes te kijken, dus dat is leuk natuurlijk. Maar ik maak ze voor onszelf en zijn moeder eigenlijk zodat die mee kan leven met ons leven hier. En daar geniet ze enorm van. Dus om nu te voorkomen dat we hier ook dat hebben van: weet je nog toen, jammer dat we het niet op de foto hebben, filmt Erwin zo ongeveer letterlijk alles, hahaha. Hij zet overal camera's neer als hij wat aan het doen is. Hetzij de wildcams, hetzij de drone, hetzij de canon of zijn phone (Ik wil geen smartphone, dus ik fotografeer alleen met de oude canon ook alweer 15 jaar oud, toen we begonnen te filmen eigenlijk)

Ik fotografeer en film daarnaast mijn ontzettend vervelende werk van de bouwpakketten maken ;-) Die filmpjes maak ik in het NLs en Duits voor de sites van die bouwpakkettenmeneer en daar schrijf ik dan weer blogs en artikelen over. Heel vervelend werk ;-)

Dus op zondag ga ik eens kijken wat er allemaal staat aan filmpjes en jullie zien nog niet eens een tiende van wat Erwin allemaal filmt, hahahaha. Het is meestal zo technisch wat hij maakt en doet, dan zeg ik, schat, denk je nou echt dat je moe dat interessant vindt. o ja. Hij filmt ook alles wat onder de grond gaat om later de locatie te bepalen, niet dat dat nou echt helpt, we zijn geloof ik al 3x door buizen heen gegaan in een later stadium. Hij is ook helemaal verliefd op Pelle en is serieus gepikeerd als ik zeg, joh, we hebben al zoveel Pelle, voegt dat nou wat toe om te herinneren? En dan zegt hij, ja maar die draai die ik daar maakte was heel moeilijk. Voor hem zijn dat de skills die hij graag aan een ander laat zien. En dan zeg ik, dan maak je daar toch een eigen filmpje over op je eigen YT kanaal en heel af en toe doet hij dat dan idd, maar heeft er geen tijd voor.

Dus heel erg veel (Pelle)materiaal dat niemand wat interesseert. Voor mij gaat het vooral om de grote lijnen te herinneren en wat ik denk dat leuk is om later op terug te kijken. Ik heb dan iedere zondag ongeveer 3 uur materiaal, waar ik doorheen worstel om de leukste dingen eruit te halen. Krijg je dus op zondag pas heel laat een filmpje, dan was het waarschijnlijk goed weer en had ik uren materiaal om doorheen te gaan. Krijg je op de ochtend het filmpje, dan was het een makkie ;-)

Zo ongeveer. Wat een heel fijn bijkomend voordeel is van de filmpjes, is dat het voor Erwin een stuk erkenning geeft. We hebben ooit een nare tijd gehad zo rond 2004 waarbij mijn familie hem heel erg veel verweten heeft en dat heeft er bij hem enorm ingehakt. Ik heb daarna het contact verbroken met mijn fam. Erwin had al niet zo'n hoge dunk van zichzelf en dat was toen wel ver onder het nulpunt gedaald met als gevolg dat hij het erg moeilijk vond om dingen aan te pakken en zeker nieuwe dingen. Alles wat hij hier nu doet is echt erg knap en een opkrabbeling uit dat dal dat in 2019 zijn absolute dieptepunt had. Dus voor hem zijn de filmpjes ook een bevestiging dat hij niet is zoals hem wel verweten werd. Hij kijkt dan ook dagelijks op hoeveel de view-teller staat en hoeveel duimpjes we krijgen. Vind ik zo schattig. Dus geef vooral een duimpje op bij de filmpjes, dat is dan weer een veer in zijn bips. ;-)

Zo, nu weten jullie zo'n beetje alles over ons... Gelukkig heb ik niets te verbergen. Tot het volgende filmpje dan maar weer!

O on topic, Gisteren zowel in de ochtend als in de avond de vier paarden aan een trosje naar en van het land gehaald en wat gaat dat goed en wat zijn ze braaf! Het is de bedoeling dat ze dat in de toekomst zelf gaan doen die route lopen, maar we wachten nog even op de palen. Ik heb echt het gevoel dat Prisca een goede invloed op Callas heeft.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 25-10-22 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 10:15

Wat een openhartig schrijfsel Monique. Dank voor het delen. Als ze straks los mee kunnen is dat zò leuk. Nog verder denkend, als ze Prisca zouden volgen kunnen ze allemaal mee als je op pad gaat ;).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 10:20

balance schreef:
Wat een openhartig schrijfsel Monique. Dank voor het delen. Als ze straks los mee kunnen is dat zò leuk. Nog verder denkend, als ze Prisca zouden volgen kunnen ze allemaal mee als je op pad gaat ;).

Wat ik zei, ik heb niets te verbergen, open boek.

En dat zou heel bizar zijn als dat zou kunnen dat ze allemaal achter Prisca gaan aanlopen als ik ga rijden, op ons terrein dan weliswaar uiteraard. Zou wel helemaal te gek zijn. Weet je, dat idee ga ik vasthouden, daar ga ik naar streven!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:08

Wat een fijn bericht Mo. Het is zoals je zegt. Eigenlijk raar toch dat we als mens niet gewoon openhartig kunnen zijn over dingen. We maken allemaal gelijkaardige zaken mee in het leven. Moest iedereen openhartiger en aardiger zijn, ik denk dat de wereld er dan heel anders uit zag.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 12:22

Kaatastrof schreef:
Wat een fijn bericht Mo. Het is zoals je zegt. Eigenlijk raar toch dat we als mens niet gewoon openhartig kunnen zijn over dingen. We maken allemaal gelijkaardige zaken mee in het leven. Moest iedereen openhartiger en aardiger zijn, ik denk dat de wereld er dan heel anders uit zag.

Iets met vuile was niet buiten hangen, denk ik Kaat. Maar wat is dan de definitie van vuil? En dat is denk ik het grote probleem met onze maatschappij, de lat ligt enorm hoog, labeltjes worden al heel snel geplakt als je buiten het 'normale' valt. Maar wat is normaal? Dat is zo verschillend voor iedereen. En omdat het zo verschilt en dat mag ook uiteraard, denk ik dat veel mensen over veel dingen niet openhartig zijn om bang te zijn te worden afgekraakt of afgemaakt. Mensen zijn nou eenmaal heel complexe dingen. Geef mij maar dieren, hahaha, veel duidelijker!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:28

Eens hoor Monique en anderen. Openhartig zou in veel gevallen misverstanden voorkomen. Het is denk ik vaak ook de angst voor het oordeel wat kan komen. Mensen moeten altijd ergens wat van vinden en dat uiten.
Ik heb gelukkig een tijdje geleden geleerd dat los te laten, maar dat gaat niet vanzelf en je doet zoiets ook niet in 5 minuten. Het leven wordt er echter wel een stuk leuker van!

Ik ben ook groot fan dan de filmpjes, zowel die van jou als die van Erwin. En k heb een wederhelft die ook smult van jullie filmpjes. Plus dat we enkele dingen van Erwin ook goed kunnen gebruiken in de toekomst!

Heerlijk dat het met het viertal paarden zo goed gaat. Fijn dat Prisca nu dan toch echt een positieve reactie geeft op Callas. Daar was het natuurlijk ook deels om te doen.
Geniet lekker van je veestapel, je wederhelft en jullie super mooie plekje. Jullie hebben het dubbel en dwars verdiend.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:37

Nou ik dit weet, ga ik zeker duimpjes geven. Ik kijk de filmpjes trouw en ben oprecht jaloers op wat jullie daar samen bouwen. Jullie zijn een team op meerdere vlakken!

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:55

Eigenlijk ben ik een stille meelezer maar wil nu toch even reageren.
Ik geniet van de filmpjes,van de beestjes maar ook het vele werk wat jullie samen verzetten,chapeau hoor!

Vooral doorgaan Erwin!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:18

Ik ben het helemaal met je eens Monique dat het maken van filmpjes erg leuk is. Vooral als naslagwerk voor jezelf en als bijkomend voordeel dat anderen het leuk vinden.
Het is ongelofelijk hoeveel werk je verzet als je oude filmpjes en foto’s terugkijkt.
Precies wat je zegt , familie die in mijn geval in Nederland wonen , krijgen zo een veel beter beeld dan via foto’s.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 20:18

JudithO schreef:
Eens hoor Monique en anderen. Openhartig zou in veel gevallen misverstanden voorkomen. Het is denk ik vaak ook de angst voor het oordeel wat kan komen. Mensen moeten altijd ergens wat van vinden en dat uiten.
Ik heb gelukkig een tijdje geleden geleerd dat los te laten, maar dat gaat niet vanzelf en je doet zoiets ook niet in 5 minuten. Het leven wordt er echter wel een stuk leuker van!

Ik ben ook groot fan dan de filmpjes, zowel die van jou als die van Erwin. En k heb een wederhelft die ook smult van jullie filmpjes. Plus dat we enkele dingen van Erwin ook goed kunnen gebruiken in de toekomst!

Heerlijk dat het met het viertal paarden zo goed gaat. Fijn dat Prisca nu dan toch echt een positieve reactie geeft op Callas. Daar was het natuurlijk ook deels om te doen.
Geniet lekker van je veestapel, je wederhelft en jullie super mooie plekje. Jullie hebben het dubbel en dwars verdiend.

Dank je Judith, leuk dat je plezier aan de filmpjes beleeft! We zullen doorgaan... Ook top dat je er ook soms nog wat aan hebt. Over de paardjes onderaan een update.

Muga schreef:
Nou ik dit weet, ga ik zeker duimpjes geven. Ik kijk de filmpjes trouw en ben oprecht jaloers op wat jullie daar samen bouwen. Jullie zijn een team op meerdere vlakken!

Dank je Muga, We zijn dus in 2019 naar een ander huis gaan zoeken en dit huis brengt ons erg veel goeds en zijn we inderdaad weer een team. Vandaag weer even wat minder, het ging mis met een hooibaal de we bij de buurman hebben opgeslagen en zo af en toe gaan halen. Erwin had erna een afspraak, was gehaast, was in zijn hoofd al bij de afspraak en hoorde niet wat ik zei, of hij hoorde het wel maar het drong niet door. Gevolg een uur vertraging en veel ergernis. Ik was dit keer ook niet zo coulant want ik heb al 3 dagen verhoging en koorts en mijn hele lijf doet zeer van de spierpijn erdoor. Het is allemaal weer goed gekomen uiteraard en de paardjes hebben weer hooi. Maar het was weer een leerzame ervaring.

lukka63 schreef:
Eigenlijk ben ik een stille meelezer maar wil nu toch even reageren.
Ik geniet van de filmpjes,van de beestjes maar ook het vele werk wat jullie samen verzetten,chapeau hoor!

Vooral doorgaan Erwin!

Dank je Muga, leuk dat je af en toe onder je steen uitkomt! Blijf genieten, dan blijf ik filmpjes maken, of andersom.

fardoe schreef:
Ik ben het helemaal met je eens Monique dat het maken van filmpjes erg leuk is. Vooral als naslagwerk voor jezelf en als bijkomend voordeel dat anderen het leuk vinden.
Het is ongelofelijk hoeveel werk je verzet als je oude filmpjes en foto’s terugkijkt.
Precies wat je zegt , familie die in mijn geval in Nederland wonen , krijgen zo een veel beter beeld dan via foto’s.

Precies dat Tamara, foto's zijn ook gaaf, maar het overall-beeld ontbreekt dan. Ik volg jouw filmpjes ook!

Voor de beelddenkers... Er zijn natuurlijk ook heel veel leuke dingen die helaas niet op de film staan. Zoals mijn gil van vandaag. Ik gil niet gauw, maar toen ik vandaag de was uit de machine haalde en er allemaal torren uitvielen, was dat toch wel even my worst nightmare. Gelukkig was het een kookwas en waren ze dus doodgekookt. Wat was het geval. Ik heb buiten een hekje waar ik alle plasdweilen van Yoda op uithang. Als het rek vol is, dan gaat de hele bups in de kookwas. (Ja ze plast nog steeds in huis met regelmaat. Zeg een of twee keer per week.) En kennelijk was die stapel lapjes een ideale plek om te gaan overwinteren voor punaise. Ja daar heb je ze weer. Echt tientallen. brrrr echt daar kan ik naar van gaan dromen. Ik heb dus zojuist de wasmachine uitgezogen en tientallen tikken als er weer zo'n dood monstertje in de hongerige buik van mijn stofzuiger verdween, jakkes. Gelukkig was ik die pieslappen dus apart van mijn andere was, zal je het bij elkaar doen en dan er geen erg in hebben en dan lekker een onderbroek aantrekken en dan iets voelen en dan ... Laat maar zitten!

Over de paarden. Wat ik bijzonder vind om te zien, is het gedrag van Callas. In het land heeft ze dus niets meer te vertellen. Prisca komt bewust haar wegjagen bij een graasplekje en Callas kan niets anders doen dan dat respecteren. Vroeger was zij dus degene die dat deed. Ze zet het niet door naar de pikorde naar onderen gelukkig, maar ze hangt dus wel aan Prisca. Dat vind ik dan zo tegenstrijdig. Dieren zijn daar toch heel apart in. Een stoer paard dat jou op je plek zet, is kennelijk iemand waar je bij moet zijn. Die heeft wat te vertellen. Ik bedoel, op school vroeger als iemand zo lomp en bezitterig zou doen, dan timmer je hem op zijn gezicht, dat laat je toch niet over je kant gaan. Maar als dieren een voordeel zien in een onprettige eigenschap dan blijven ze graag bij die ander.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 21:11

Niet zo gek, Callas is niet geschikt als leidmerrie, ze is veel te onzeker. Prisca maakt zich niet druk, komt in elk geval over als leider ivm zelfvertrouwen en dan willen veel dieren (en mensen ook trouwens) maar al te graag alle beslissingen en verantwoordelijkheden bij de leider op het bordje kiepen. Blijft er een lekker zorgeloos leventje over.
Maakt het wel eigenlijk nog belangrijker dat jij goede leider/coach voor Prisca kan zijn, want en dan heeft ze even pauze en ze blijft fijn naar je luisteren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 21:20

Prisca is absoluut de vaste factor in de kudde. Maar het grappige is, dat boeit haar echt helemaal niet. Ze trekt in alles gewoon haar eigen plan, het interesseert haar niet wat de andere doen. Naar mij toe vertoont ze op geen enkel vlak dominant gedrag. Althans niet zoals Callas dat vroeger deed dat ze je gewoon omver liep en geen enkel respect had. Prisca kan wel eens onhandig zijn, maar ze is niet zo agile en ook niet zo vlug van begrip, dus bijvoorbeeld, ga eens om=bouge in het frans, begint ze nu pas te begrijpen, maar ze gaat wel opzij als ik op haar afloop bijvoorbeeld. Ook met rijden, wil ze wel eens overleggen, maar ze is met 2 seconden overtuigd.
Ik vind het fascinerend die dynamiek in een 'kudde' te zien.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 01:41

Goed dat je het zo benoemd Monique, “vaste factor” De opvatting van dominante merrie , leidmerrie is allang achterhaald, maar mensen blijven hier maar aan vasthouden.
Horses in Company van Lucy Rees is een goed boek waarin kuddegedrag staat beschreven

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 08:51

fardoe schreef:
Goed dat je het zo benoemd Monique, “vaste factor” De opvatting van dominante merrie , leidmerrie is allang achterhaald, maar mensen blijven hier maar aan vasthouden.
Horses in Company van Lucy Rees is een goed boek waarin kuddegedrag staat beschreven

Nou, het grappige is dus dat ik me sinds een paar maanden, sinds Prisca hier is, dus realiseer dat een 'leidend' paard in een kudde, helemaal niet bezig is met leiden. Het is niet zo iets bijzonders als men je wil doen laten geloven. Het is niet zo dat Prisca zich leider voelt of leider doet. Het is meer een stronteigenwijs dominant ding dat haar ding doet en die het nul procent boeit wat de andere doen. Daarmee neemt ze kennelijk verstandige beslissingen die de andere paarden als veilig ervaren en daar graag van meeprofiteren. Ik geloof niet meer zo in het fenomeen heilige kudde. Ik zie meer individuen die positief profiteren van elkaars gedrag.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:17

:D

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:08

Oei ik kreeg echt helemaal de kriebels van je wasmachine verhaal, wat een nachtmerrie :evaw:

En heel leuk om je kudde ervaringen te lezen, zo kijk ik er ook helemaal tegenaan. Ik ben met Diego een half jaar terug verhuisd naar een andere stal en hij is daarbij veel meer in het midden van groep terecht gekomen, en dat geeft hem zo ongelooflijk veel rust. Niet leuk natuurlijk als hij eens wordt weg gestuurd, maar hij hoeft nu niet meer telkens alles in de gaten te houden en de boel te moeten regelen.
Dit is zn giga verschil met de paarden die dit stukje 'overwicht' van nature bij zich dragen.

Ik ben er ook van overtuigd dat het 'dominante' gedrag wat deze paarden in sommige gevallen laten zien tegenover mensen puur voort komt uit onzekerheid en nog niet een beter alternatief aangeleerd hebben.
De wat meer introverte paarden zullen in die situaties juist naar binnenklappen, maar de expressieve types zoals onze Callas en Diego gooien lekker alles naar buiten :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 15:44

@Cera ja en de torrengruwel had nog een vervolg. Ik wil net de volgende was erin doen, zit er toch nog eentje in die het overleefd heeft. Arm beest, 60 graden was overleefd! Die heb ik naar buiten gebracht, maar toen kwam het. Ik haalde die pieslapjes was uit de droger en ik klop ieder lapje grondig uit, dat ik niet ooit in zo'n dood ding grijp. En ik draai zo'n lap om, zit daar een grote klont bruin. Zeker iets van 4 cm. Ik ging dood. Ik gilde weer zo hard, dat de honden kwamen kijken. Men, ik heb er een trauma van. Ik heb die klont eraf gesneden met een mes. Geen idee wat het was. Geen paddenstoel, het was iets dierlijks, keihard, geen huisjesslak, en het leek op een trilobite met honderden pootjes, maar het was veel te dik en te groot voor een duizendpoot. Brrrrr. Dat was nog meer nightmare.

Wat je verder zegt over onzeker gedrag, ben ik het helemaal mee eens. En ik vind het zo ontzettend jammer dat ik Callas kennelijk niet dat gevoel heb kunnen bezorgen dat Prisca haar wel geeft. Wat hadden we dan een geweldig team kunnen zijn. Maar goed, ik ben allang blij dat Prisca haar zoveel rust in haar kop geeft, echt megafijn. Ze blijft overigens nog wel steeds mijn heerlijke extroverte dondersteentje. Zoals vanmorgen.

We hebben de hooiklok binnen gezet, dan kan ik beter in de gaten houden hoeveel tijd ze ervan staan te snoepen. Eerst stond hij links in dat hok, nu rechts. Dus eerst konden de paarden er rechts langs. Ik kom aanlopen, iedereen staat op zijn gemak te kanen en Callas is aan het onderzoeken of ze soms rechts zoals vroeger erlangs kan om bij mij te komen. Ze zit helemaal onder het hooi, dus superkomisch. Clown.

Ga ik ze naar het land brengen en ik heb dan vier touwen vast. Maar in de spaghetti lukte het me vanmorgen niet het touw van Callas te pakken, ik denk ze volgt wel. Deed ze ook, maar ze gaat alle mogelijke paden eerst even in om te kijken of wij toevallig daar ook niet heengaan en gauw haphap grazen en dan piepen en knorrend hopsend weer aansluiten. Zo jammer dat ik dat nou niet op film heb, echt kostelijk. Op een gegeven moment kon ik haar touw grijpen en liep ze netjes mee.

Ben ik in het land, ben ik een koekje vergeten. Ze krijgen altijd een koekje als ze braaf zijn meegelopen, netjes ho hebben gedaan bij halsters afdoen. Poupette kijkt me verwijtend aan en loopt weg. Quabonne duwt tegen me en als ik hem wegduw gaat hij weg. Prisca snuffelt en druipt af.

Callas ondertussen heeft me van boven tot onder, over de andere heen, onder de andere door, van achter naar voren besnuffeld, gravend maaiend, waar ik toch die koekjes verstopt heb. Ik laat zien dat mijn handen leeg zijn, maar ze is niet overtuigd. Ik ga het weiland uit en ze blijft volgen. Ze krijgt een knuffel en vindt dat ze nog wel recht heeft op meer knuffels, die krijgt ze, verwend nest.

En als ik dan wegga, dan gaat ze niet eten zoals de rest, nee, dan wordt eerst de schuilstal bekeken of daar niets ligt om te snoepen, de waterton wordt belebberd, niet drinken, maar flopperen met haar lippen en als er dan niets meer te keten is, ok, dan gaat Callas grazen.
Dát is Callas. Echt het had een wereldpaard kunnen worden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 18:41

Monique1963 schreef:
Ben ik in het land, ben ik een koekje vergeten. Ze krijgen altijd een koekje als ze braaf zijn meegelopen, netjes ho hebben gedaan bij halsters afdoen. Poupette kijkt me verwijtend aan en loopt weg. Quabonne duwt tegen me en als ik hem wegduw gaat hij weg. Prisca snuffelt en druipt af.

Callas ondertussen heeft me van boven tot onder, over de andere heen, onder de andere door, van achter naar voren besnuffeld, gravend maaiend, waar ik toch die koekjes verstopt heb. Ik laat zien dat mijn handen leeg zijn, maar ze is niet overtuigd. Ik ga het weiland uit en ze blijft volgen. Ze krijgt een knuffel en vindt dat ze nog wel recht heeft op meer knuffels, die krijgt ze, verwend nest.

Pak ik net wat uit mijn broekzak, blijk ik toch (van vanmorgen af aan dus al) wél brokjes in mijn broek te hebben! Dus men had gelijk om mij zo helemaal af te snuffen en zo te blijven aanhouden <3

En ik heb net weer op Prisca gereden. Vorige week storm, toen drie dagen had ik koorts en rugpijn en nu dacht ik nu moet ik. Maar nog steeds wind, ook nog rugpijn, nog niet 100% koortsvrij, maar goed. Ik wilde namelijk de route die ik altijd rijd om het land uitproberen omdat Erwin vier dagen bezig is geweest om het aan te schuiven voor me met Pelle. Hij heeft 320m, het klinkt niets, maar het is zo fijn, 3 stukken track voor me geplet. Gewoon naar voren schuin is niet erg, maar zijwaarts schuin loopt zo k*. Zeker voor Prisca met haar vreemde evenwicht. Ze zoekt vaak een andere balans onder mij dan ik verwacht, ik denk nog steeds door overgewicht. En dan scheefschuin is echt vervelend.

En nu was het heerlijk! gewoon gelevelled, maar wel zwaar natuurlijk want eerst was het grasland en nu is het losse aarde, dat is loodzwaar. Dus tien minuten net dat rondje gereden (1 km) en ze was behoorlijk bezweet het is ook nog heet natuurlijk, 25 graden! Het was wel stormig weer en big lady wilde wel gaan met die banaan en wilde ook wel een beetje nepschrikken. Boze stem en dan is het klaar. Een eind verder was er een hert dat voor ons vluchtte dat pepte haar nog meer op. Maar toch veel gestapt en maar een klein stukje gedraafd en weer opgelet dat haar oor naar mij bleef, dat is wel een opgave maar ik houd vol tot het me lukt en iedere keer is weer mooi meegenomen. En waar ik heel tevreden over ben, de laatste zeg 150 m (van de 1km) heb ik met losse teugels naar huis kunnen stappen! Whoeah, dat is toch allemaal wel echt kicken zeg, na een dag hard werk, veel opdrachten af, vette invoice ingediend en dan op je eigen peerd ontspannen. Dat gun ik iedereen!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:46

Ja ik vind dat soort paarden dus ook echt fantastisch <3
Heerlijk verhaal ook de Callas' avontuur naar de wei toe, zie het al helemaal voor me haha

En wat fijn zo genieten met Prisca!! Is je zo gegund <3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:27

Heerlijk je verhalen. Callas heeft ook echt een heeeerlijk karakter (lijkt nog steeds op mijn Miracle). We zullen maar eens elkaar face to face moeten gaan ontmoeten. Eens bij jou en eens bij mij. Dat lijkt me echt geweldig!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 23:48

Dank je Cera!

JudithO schreef:
Heerlijk je verhalen. Callas heeft ook echt een heeeerlijk karakter (lijkt nog steeds op mijn Miracle). We zullen maar eens elkaar face to face moeten gaan ontmoeten. Eens bij jou en eens bij mij. Dat lijkt me echt geweldig!

Dank je. Ja dwaas paard is ze. Als Miracle ook zo is, is het ook een dwaas paard, maar wel leuk.
Lijkt mij ook leuk om jullie in het echie te zien, ik kom bij jou als jij je paarden over hebt gehaald. Volgens mij moet jij dan daarvóór naar mij komen anders moet je gelijk oppas zoeken.

Overigens ik roep het nog maar eens in het algemeen, ben je in Frankrijk, kom gerust een bakkie doen. Tent hebben we ook, sanitair kunnen we improviseren en eten is veganistisch.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 16:34

De imaveral is binnen.

Het gaat me in eerste instantie om Poupette, die vergaat van de jeuk en jeukt haar hoofdje stuk. Dan Quarbonne, dan Prisca en dan Callas in die volgorde van jeuk.

Ik ga beginnen dus met het hoofdje van Poupette. Ik lees dat ik beter eerst kan scheren. Ok, dat ga ik dan proberen.
Maar dan. Ze zeggen in de gebruiksaanwijzing dat je met een harde borstel gedrenkt in de oplossing de korstjes moet verwijderen. Dat lijkt me erg pijnlijk en dermate vervelend dat Poupette dan wekenlang weer niet benaderbaar is.

Ik wil het nu zo doen. Ik ga haar hoofdje scheren, dat zal al drama genoeg zijn.

Dan wil ik meteen erna de korstjes zacht maken met olie en ze dan verwijderen.

Daarna eerst zinkzalf erop, dat werkt bij haar erg goed om het dicht te krijgen en dan morgen of zo de imaverol.

Ik heb dat spul nog nooit gebruikt, denken jullie dat dit een goed plan van aanpak is, of hebben jullie nog betere suggesties?