Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:26

rien10 schreef:
Dierenfan, een KBH achter een hek is net zo gevaarlijk als een tijger in de dierentuin. Niet.
Van achter een hek kan hij toch geen los lopende kudde verdedigen?

Tis de bedoeling dat de hond bij de kudde in loopt, niet aan de andere kant van het hek?
Dan moeten herder maar op kleinere oppervlakten gaan grazen, ze zetten ook nachtkralen op, hier staan altijd best enorme stukken afgerasterd, maar goed dan kan het dus wel. Vergt meer planning, maar dat moeten we allemaal toch.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 07-06-24 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:26

Een heide kudde loopt niet binnen een hek, die loopt los over de heide met honden en een herder, dus waar staat dat het dan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:27

Wintu schreef:
rien10 schreef:
Dierenfan, een KBH achter een hek is net zo gevaarlijk als een tijger in de dierentuin. Niet.
Van achter een hek kan hij toch geen los lopende kudde verdedigen?

Tis de bedoeling dat de hond bij de kudde in loopt, niet aan de andere kant van het hek?

Ja, dat is wel het idee.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:28

rien10 schreef:
Wintu schreef:

Ja, dat is wel het idee.

Post aangevuld

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:32

Je bedoelt, een "weiland" creeren op de heide, daar de kudde en de honden in?
Dus een stuk afzetten met wolf-werend-raster, onder stroom.... Twee dagen werk om op te zetten. Duur. Na 2 dagen het hele cirsus verplaatsen. Dus je moet twee sets van die hekken hebben. Een om te verplaatsen, een voor de begrazing. Op maandag plaatsen, op dinsdag set nummer 2 plaatsen. Op woensdag kudde van 1 naar 2 verhuizen. Op donderdag set 1 weer op een andere plek plaatsen enz. enz.
Een tijdje geleden schreef ik het al. Dat ik zo moe wordt van alle theoretische, totaal niet werkbare oplossingen.
Tekentafel groenbeheer.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:33

rien10 schreef:
Dus een stuk afzetten met wolf-werend-raster, onder stroom.... Twee dagen werk om op te zetten. Duur. Na 2 dagen het hele cirsus verplaatsen. Dus je moet twee sets van die hekken hebben. Een om te verplaatsen, een voor de begrazing. Op maandag plaatsen, op dinsdag set nummer 2 plaatsen. Op woensdag kudde van 1 naar 2 verhuizen. Op donderdag set 1 weer op een andere plek plaatsen enz. enz.
Een tijdje geleden schreef ik het al. Dat ik zo moe wordt van alle theoretische, totaal niet werkbare oplossingen.
Tekentafel groenbeheer.

Waar denk je dat die dieren in de nacht in staan, op stal?

Wat is jouw oplossing dan behalve de wolf afknallen, want ook dat is momenteel geen oplossing. De kbh maar gewoon los laten lopen overal?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:34

Ik heb geen oplossing, behalve 0 stand.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:38

Lanoca schreef:
De schapen zijn ook heel effectief voor dijk begrazing en het stevig houden van de dijken. Misschien dat je daar meer succes hebt met kudde bewakende honden. Maar dan zou je dus ook zo’n 30 honden moeten hebben lopen waar roedels van 25 wolven voorkomen. Hoe praktisch is dat?

Dat is ongeveer 100 euro hondenvoer per dag :D afgezien van praktisch is financieel het niet haalbaar.
Ze leggen het fysiek ook nog eens af tegen de wolf en ze gaan noet zo heel lang mee. Met 3 jaar volwassen en met 8 jaar gaan ze erg oud worden bij een actief buiten leven. Als ze dat al halen. Gemiddelde leeftijd is niet hoog dankzij alle gezondheid perikelen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:39

rien10 schreef:

Precies en dat wordt m momenteel niet. Alle andere ideeën die daar niet aan voldoen meteen afknallen helpt ook niet.
Je moet wat om alles veilig te houden en ja het is veel werk.
De nachtkralen hier zijn behoorlijk ruim, ze staan achter flexinetten. Honden zitten er in de nacht bij in. Dan zul je inderdaad netten moeten verzetten, wil je een ander stuk verplaatsen.

Loslopende kbh, wolven en recreanten op een kleine oppervlakte gaan imo niet samen.
Dan zul je de recreanten het gebied uit moeten zetten en dat is voor veel bedrijven een broodwinning.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:41

rien10 schreef:
Tekentafel groenbeheer.

Ja dat is wat ik bedoel. Het zijn bewakingshonden geen verdedigingshonden. De schaapsherder krijgt volledig nieuwe functie die vast en zeker zo afwijkend is dat deze weer niet past bij de huidige schaapsherders. Ze moeten tenslotte ook nog aanwezig zijn om bij echte aanval de honden te oversteunen en er na eventueel op te lappen enz.

Enkel 0 stand wolven kan dit idd wijzigen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:43

In elk geval iets wat qua tijd en middelen mogelijk is, en hoe meer voedsel in de vorm van wild moeilijker te vinden wordt, hoe dagactiver (en gemotiveerder!) de wolf gaat worden.
Schaapherders werken minimaal de uren die de kudde nodig heeft om overdag te grazen (je laat ze niet alleen op de heide, zeker nu niet meer), voor donker de schaapskooi in was genoeg tot een paar jaar geleden. Meer mensen inzetten voor extra semi permanente omheiningen blijven verplaatsen zijn er stomweg niet (zeker niet betaald en vrijwilligers beginnen ook schaars te worden).
Schaapherders hadden niet meer nodig dan misschien 1 handje extra bij lammeren, etc. en een paar goede honden. Niet alleen zijn er nu extra honden nodig die heel andere training vragen en 2x zoveel eten, maar dan ook nog eens 1-2 extra banen voor de omheining? Dat kan financieel niet uit (afgezien van krappe arbeidsmarkt).

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:43

Ik lees er ws overheen maar is het bekend waar dit was?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:49

Wintu schreef:
rien10 schreef:

Precies en dat wordt m momenteel niet. Alle andere ideeën die daar niet aan voldoen meteen afknallen helpt ook niet.
De nachtkralen hier zijn behoorlijk ruim, ze staan achter flexinetten. Honden zitten er in de nacht bij in. Dan zul je inderdaad netten moeten verzetten, wil je een ander stuk verplaatsen.

Loslopende kbh, wolven en recreanten op een kleine oppervlakte gaan imo niet samen.
Dan zul je de recreanten het gebied uit moeten zetten en dat is voor veel bedrijven een broodwinning.

Ik vind niet dat ik afknal. Ik vind dat ik blijf roepen dat een tekentafeloplossing niet werkt.

Edit: Ik vind (let wel, dit is mijn mening, het is niet de absolute waarheid) dat wij met "oplossingen" teveel risico's nemen voor wat het ons oplevert. Ik vind ook (wederom, mijn mening) dat veel mensen dingen veel te rooskleurig en makkelijk inzien. Ik denk dat de wolf in zijn algemeenheid vreselijk wordt onderschat. Qua intelligentie, qua kracht en snelheid en qua aanpassingsvermogen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:19

Wintu schreef:
Ik heb hier werkelijk niemand gehoord over dat kbh's een goede oplossing zijn in Nederland.

Hier eerder ook wel eens voorbij zien komen en andere SM kanalen staan er vol mee als er weer eens een stemmingmakerij berichtje geplaatst word.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:48

Ja idd. Zet je er toch een hond bij is heel veel gehoord. Niet perse bij de herder maar bij de "boeren".
Vaak in 1 adem met ze willen niet, zetten geen goede afrastering enz.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:52

rien10 schreef:
Wintu schreef:

Ik vind niet dat ik afknal. Ik vind dat ik blijf roepen dat een tekentafeloplossing niet werkt.

Edit: Ik vind (let wel, dit is mijn mening, het is niet de absolute waarheid) dat wij met "oplossingen" teveel risico's nemen voor wat het ons oplevert. Ik vind ook (wederom, mijn mening) dat veel mensen dingen veel te rooskleurig en makkelijk inzien. Ik denk dat de wolf in zijn algemeenheid vreselijk wordt onderschat. Qua intelligentie, qua kracht en snelheid en qua aanpassingsvermogen.

Ik snap wat je bedoeld hoor, maar die wolf is er, gaat niet weg. Je moet iets van actie ondernemen om bepaalde zaken doorgang te laten vinden en je hebt gelijk niets werkt afdoende. Maar behoorlijke risicos nemen vind ik toch echt een no go. En men moet iets, alleen vind ik anderen in gevaar brengen geen oplossing. Niks eigenlijk, maar je moet iets.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:53

tamary schreef:
In elk geval iets wat qua tijd en middelen mogelijk is, en hoe meer voedsel in de vorm van wild moeilijker te vinden wordt, hoe dagactiver (en gemotiveerder!) de wolf gaat worden.
Schaapherders werken minimaal de uren die de kudde nodig heeft om overdag te grazen (je laat ze niet alleen op de heide, zeker nu niet meer), voor donker de schaapskooi in was genoeg tot een paar jaar geleden. Meer mensen inzetten voor extra semi permanente omheiningen blijven verplaatsen zijn er stomweg niet (zeker niet betaald en vrijwilligers beginnen ook schaars te worden).
Schaapherders hadden niet meer nodig dan misschien 1 handje extra bij lammeren, etc. en een paar goede honden. Niet alleen zijn er nu extra honden nodig die heel andere training vragen en 2x zoveel eten, maar dan ook nog eens 1-2 extra banen voor de omheining? Dat kan financieel niet uit (afgezien van krappe arbeidsmarkt).

Schapen gaan echt niet allemaal terug naar de schaapskooi hoor. Dat is soms gewoonweg te ver. Dus die staan gewoon in een nachtkraal in het natuurgebied met of zonder hond.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:56

Wintu schreef:
Ik snap wat je bedoeld hoor, maar die wolf is er, gaat niet weg.

Waarom niet? Eerder is het toch ook gelukt om de wolf 150 jaar weg te houden.. Dat ging prima. Ik snap de hele redenatie niet dat omdat het ooit een inheemse diersoort was, hij dus maar terug moet komen. Hebben we dan straks ook Dino’s rondlopen? Die waren ook inheems :')

Weg met die stomme beschermde status.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:38

Precies Sanet. Als iedereen zegt dat iets niet kan, dan kan het niet. Als iedereen zegt dat het kan, dan kan het ook. Wolven kunnen wel weg. We moeten het alleen nog willen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:47

Sanet schreef:
Wintu schreef:
Ik snap wat je bedoeld hoor, maar die wolf is er, gaat niet weg.

Waarom niet? Eerder is het toch ook gelukt om de wolf 150 jaar weg te houden.. Dat ging prima. Ik snap de hele redenatie niet dat omdat het ooit een inheemse diersoort was, hij dus maar terug moet komen. Hebben we dan straks ook Dino’s rondlopen? Die waren ook inheems :')

Weg met die stomme beschermde status.

Tja, dat willen we allemaal wel, maar dat zit er voorlopig niet in, niet dusdanig dat we er geen last meer van hebben.
Ondertussen moet je wat, ik snap niet wat daar niet aan te begrijpen valt.
Dus hoe stel je je dat voor.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 07-06-24 17:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:48

rien10 schreef:
Precies Sanet. Als iedereen zegt dat iets niet kan, dan kan het niet. Als iedereen zegt dat het kan, dan kan het ook. Wolven kunnen wel weg. We moeten het alleen nog willen.

En een ander mag dat doen zeker.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:59

Ik begrijp je niet Wintu?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:05

rien10 schreef:
Ik begrijp je niet Wintu?

Wat we willen doet er blijkbaar niet heel veel toe. In Nederland mogen we een wolf nog niet eens afschrikken met een paintball geweer of het komt voor de rechter, dus wanneer mag afschot nog lang niet.
Dus dan komt het op illegale praktijken en wie moet dat doen dan... een ander zeker.
Want anders snap ik niet hoe je kan zeggen dat we enkel maar moeten willen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:26

Dan begrijp je me verkeerd.
Ik ben absoluut tegen illegale praktijken. Maar als iedereen zegt "de wolf is hier, leer er maar mee leven, dit gaat nooit meer weg" gaat dat in de mensen/het publiek hun hoofd zitten, in hun belevingswereld.
Als iedereen zegt "de wolf hoort hier niet, hij was hier niet, naar die situatie moeten we terug" Dan gaat dát in de mensen hun hoofd zitten.
Als je iets wel of niet wilt, zul je het moeten blijven benoemen. Dat dit morgen niet geregeld is, dat snap ik helemaal. Maar als de 0-stand voorstanders blijven zeggen dat er een 0-stand moet komen, dan wordt dat geluid in ieder geval gehoord. Net zoals de "bescherm-de-wolf-" mensen hun geluid laten horen. Dat wordt volop gehoord namelijk.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:29

We moeten het "allemaal" willen. Maar dat is juist het probleem! We zijn het er niet over eens dus.