Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 00:14

robbie88 schreef:
lente: gefeliciteerd
Niks verzekerd, en eigenlijk zijn al onze paarden op barney na als projectje bij ons gekomen en dat was op mijn 17e omdat ik geen geld had, en op mijn 40 e gewoon omdat ze op mijn pad komen, en ik een klik voel om het samen aan te gaan. En inmiddels rijd ik helaas nog zelf minimaal, het mensen helpen in hun reis om een paard lekker in zijn vel te krijgen vind ik tof..
toevallig vandaag nog een jaaroverzichtje gemaakt van 1 van een ( import) volbloed. ( lesklant/ vriendin)
Dag 1 :( aug 2022)

[ [url=m/VmO4Pr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag:(3sepr 2023)

[ [url=m/AKb1bg.jpg]Afbeelding[/url] ]

maar helaas ook vaak door weinig geld, weinig les, geen hulp, bij de verkeerde mensen.. waardoor het voor beide partijen niet leuk is. Terwijl juist zo’n opknapper het eerste jaar meer geld kost.

Dit vind ik wel interessant, zou je misschien hier meer over kunnen vertellen (in pb desnoods)? Ik heb ook een paardje gezien wat toch wel in mijn hoofd blijft hangen maar is er ook een die mager etc etc is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:49

asm_kayleigh schreef:
Hebben jullie je paard verzekerd? Waarom wel/niet? Zit in twijfel of ik er goed aan doe om dat te doen.

Ja ben wel verzekerd en ja ik heb er altijd wat aan gehad. Het is in ieder geval wel aan te raden om het de eerste tijd te doen. Je weet nog niets van het paard en kunt ineens voor hoge kosten komen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:51

ikke schreef:
Marus schreef:
Woehoee gefeliciteerd !

Ja ik had mijn vorige paard bij equipe in de verzekering. Gevoelsmatig mocht ze plotseling wegvallen heb ik in ieder geval weer een startbedrag.

Ik ben nu weer op zoek en ga eerst wel weer verzekeren. Ziektekosten ook. Tot ik zelf weer een flinke spaarpot heb dan zet ik dat stop.

Reken even goed uit hoeveel je per jaar betaald en wat je daarvoor terug krijgt.

Niet schrikken als je na vier jaar meer betaald hebt dan je ooit terug krijgt.....

@Lente: gefeliciteerd! Foto?

Ik had ze beide in de verzekering. Veulen vanaf hij naar de opfok ging en met 2,5 jaar na XR keuring uitgebreider opgenomen. Hier had ik het er in het tweede jaar al ruim uit omdat meneer een koude nacht in de sloot had gelegen en de DA een week lang iedere dag langskwam. Mijn ruin had ik ook rondom en ook daar had ik het er aardig uit, toen hij schade opliep door een bijrijder van iemand die zelf geen WA verzekering had en ik het uiteindelijk op mijn eigen verzekering kon gooien. Met een operatie, een week op de kliniek en 6 maanden revalideren incl. aquatrainer etc. kom je een heel eind...

Overigens verzeker ik ze niet hoog in waarde. Ik verzeker ze tot 4500,- en dan kun je tot 5000,- per verzekeringsjaar vergoed krijgen, met een lagere maandpremie dan dat je je paard laat opnemen voor 15000,- Enige nadeel is dat je bij overlijden natuurlijk minder uitgekeerd krijgt, maar daarvoor had ik ze niet in de verzekering. Voor mij was het puur het gemak. Dat je over 4 jaar meer betaald dan uitgekeerd krijgt, jammer dan. Is met mijn auto ook zo... ik val nu eenmaal in de categorie 'graag oververzekerd' :P

c_alsemgeest

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:39

Ik heb altijd mijn verzekeringen er dik uit gehaald... met de wel bekende "hoog claimgedrag" brieven aan toe :')
Maar dat kwam ook door de pech die ik had met dat paard. En kolieken en wonden waren altijd verzekerd tot een bepaald bedrag per jaar.

Maar ik heb er liever een waarbij ik voor niks betaal aan de verzekering :P

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:47

Ja, ik heb ook echt dik uitbetaald. Stel dat je paard maag problemen en zo voort krijgt. Dat kost heel veel geld.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:49

Ja ik ben mij er van bewust dat het risico er is dat je meer betaalt dan eruit haalt.
Maar dat is met de meeste verzekeringen zo.
Ik behoed mij de eerste periode graag voor dikke pech. Ze hoeven maar koliek te krijgen of een vlasje in het oog en je bent dikke bedragen kwijt. En dat zijn geen zaken die je even on hold kunt zetten……Dat wil ik de eerst komende periode indekken.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:51

Vraag aan degene die reageren met het verhaal dat ze al veel uitbetaald hebben gekregen.
Welke verzekering heb je?
Ik denk aan equipe 4 +ziektekosten 4
En dan aan een bedrag van 4500, want dat is wat je max per jaar uitgekeerd krijgt lees ik.
Bij overlijden verzeker ik ook niet het hele aankoop bedrag van mijn paard. Dan kom je in premie hoog uit.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:02

Marus schreef:
Vraag aan degene die reageren met het verhaal dat ze al veel uitbetaald hebben gekregen.
En dan aan een bedrag van 4500, want dat is wat je max per jaar uitgekeerd krijgt lees ik.
Bij overlijden verzeker ik ook niet het hele aankoop bedrag van mijn paard. Dan kom je in premie hoog uit.

Ik heb exact dit pakket van Equipe. Ervaring met indienen en uitbetalen vind ik overigens best vlot hier.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:07

Eerst had ik een andere, daarna xcellent horse insurance.
Ook alleen maar goede ervaringen daarmee.

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:30

Ik heb mijn paard ook verzekerd, sowieso voor het eerste jaar. Nieuwe stal, voeding, weidegenoten. Er veranderd zoveel dat de kans dat er iets misgaat groter is, in elk geval is mijn ervaring.

Ik ben verzekerd bij EFO. Ik heb dan voor de dood en ziektekosten beperkt (dat is voor een open wond, koliek, verslikking maar niet voor kreupelheid van binnenuit) en beperkt blijvend ongeschikt (door geweld buitenaf).

Helaas heb ik mijn premie van het eerste jaar er al uit. Een trap van een ander paard met gevolg een open wond dat zorg nodig had.
Ze hebben alles keurig snel betaald.

Ik heb 'm niet voor de aanschafprijs verzekerd maar voor her bedrag dat ze maximaal uitkeren bij de ziektekosten op jaarbasis. Dat is €5000.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:44

Padoertje schreef:
Marus schreef:

Ik heb exact dit pakket van Equipe. Ervaring met indienen en uitbetalen vind ik overigens best vlot hier.

Deze heb ik ook.

Mijne is wel verzekerd voor 10.000 al hoe wel ze meer waard is(was). Ik betaal nu 130 per maand.

Bij mijn eerste paard hebben ze echt dik geld verloren, bij mijn tweede paard begon hetzelfde maar nu betalen ze de maag medicijn niet boven 500€ wat heel vervelend is. Maar vorige jaar heb ik wel 4500€ ziektekosten uitgekeerd gekregen. En ja, ik heb heel veel pech…. :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:40

Ik ga ook de volgende in ieder geval eerste jaar/twee jaar verzekeren. Bij mijn huidige had ik het er ook dik uitgehaald.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:29

Ik wil graag jullie mening over het volgende;
KWPN merrie, 1,5 jaar
Dressuur hengst x Tuiger moeder, Reg A, type Tuigpaard op papier
Hondsbrutaal in de omgang. Nog niet gekeurd
Vraagprijs 6800
video vond ik moeilijk te beoordelen omdat ze met 2 in de bak liepen en aardig opgefokt waren. wel krachtige achterhand Nog wel overbouwd, achter hoger dan voor.

Ik val met name over de vraagprijs, omdat ik in December een goeie 3 jarige Le Formidable x DeNiro heb gekocht, RX gekeurd incl hals en rug voor 5,5, maar misschien was dat wel een koopje?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:37

Equipro schreef:
KWPN merrie, 1,5 jaar
Vraagprijs 6800
video vond ik moeilijk te beoordelen omdat ze met 2 in de bak liepen en aardig opgefokt waren. wel krachtige achterhand Nog wel overbouwd, achter hoger dan voor.

Ik val met name over de vraagprijs, omdat ik in December een goeie 3 jarige Le Formidable x DeNiro heb gekocht, RX gekeurd incl hals en rug voor 5,5, maar misschien was dat wel een koopje?

Wat is voor jou hondsbrutaal?
Ik lees dat als onopgevoed en daar zou ik geen 7k voor neertellen. Als je dan als fokker denkt dat het wat voorstelt, zorg dan ook dat het zich netjes voorstelt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:47

Hoe graag wil je hem hebben en ik zou gerust 4 a 5 bieden en kijken wat ze dan zeggen. En hondsbrutaal als in echt gemeen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:45

Equipro schreef:
KWPN merrie, 1,5 jaar
Vraagprijs 6800

Hoe goed kan dit paard bewegen? Als het echt een hele speciale is dan is hij dat wel waard. Zo, niet dan is hij overpriced.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:05

Equipro schreef:

Dat vind ik ook wel heel goedkoop

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:18

Ik denk je 3 jarige een koopje, die gaan RX gekeurd ook wel over de 10. Een halve tuiger vind ik overpriced op 1,5 jaar

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:48

fokfanaat schreef:
Equipro schreef:

Dat vind ik ook wel heel goedkoop

Ja, dat zijn prijzen van 6 jaar geleden

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:29

Vraagje wanneer wisten jullie dat de tijd rijp was voor een eigen paard? Voor mij zou het mijn eerste eigen paard worden. Samenwonend in koophuis . Huidige bijrijdpaard is leuk voor 2 daagjes maar geeft niet voldoende uitdaging plus is al oud en slechtere pezen dus kan niet allround zoals ik wil. Ook werk ik parttime als assistent accountant overigens ben ik 21 :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:08

Equipro schreef:
KWPN merrie, 1,5 jaar
Vraagprijs 6800

De 3-jarige was goedkoop en de 1,5 jarige is te duur :P Mits ze onwijs kan bewegen natuurlijk of dat er een hele goede merrielijn in zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:10

J30d schreef:
Vraagje wanneer wisten jullie dat de tijd rijp was voor een eigen paard? Voor mij zou het mijn eerste eigen paard worden. Samenwonend in koophuis . Huidige bijrijdpaard is leuk voor 2 daagjes maar geeft niet voldoende uitdaging plus is al oud en slechtere pezen dus kan niet allround zoals ik wil. Ook werk ik parttime als assistent accountant overigens ben ik 21 :)

Toen ik mijn eerste paard ontmoette :D

Maar verstandige mensen kijken eerst of ze het kunnen betalen EN er voldoende tijd voor kunnen maken.
De tijd is een lastig ding om te definiëren maar de kosten is een stuk simpeler; als je zonder met je ogen te knipperen 500 euro kunt missen, elke maand, dan kun je in veel gevallen wel een paard houden.

Nu zullen er vast weer reacties komen over de onzin van die 500 euro maar toch klopt het best goed, kijk maar: [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:13

Nou Ikke, ik vind 500 euro toch echt weinig als je een paard wil onderhouden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:15

Benzz schreef:
Nou Ikke, ik vind 500 euro toch echt weinig als je een paard wil onderhouden.

Ik moet zo wennen aan dit idee. Toen ik 13 jaar geleden een paard had, kostte me dat €200.- in de maand aan stalgeld. Natuurlijk nog wel meer dingen, voer etc, maar ik was echt geen €500.- kwijt := Maar dat is tegenwoordig wel iets anders begrijp ik. Blijft gek :')

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 20:16

ikke schreef:
J30d schreef:

Toen ik mijn eerste paard ontmoette :D

Maar verstandige mensen kijken eerst of ze het kunnen betalen EN er voldoende tijd voor kunnen maken.
De tijd is een lastig ding om te definiëren maar de kosten is een stuk simpeler; als je zonder met je ogen te knipperen 500 euro kunt missen, elke maand, dan kun je in veel gevallen wel een paard houden.

Nu zullen er vast weer reacties komen over de onzin van die 500 euro maar toch klopt het best goed, kijk maar: [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Tel daar nog maar een fatsoenlijke spaarpot voor onvoorziene kosten bij op. Krijgt ie een keer koliek ben je dat geld zomaar ineens kwijt aan alleen dierenartskosten en komt de rest er dus nog bij.