[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:04

Ach Mo, weer allemaal behandelen. Ik hoop dat het snel over is. Ik heb ook wel eens gehoord over frontline. maar ik vind dat wel heel sterk spul hoor...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 10:03

rocymax schreef:
Ach Mo, weer allemaal behandelen. Ik hoop dat het snel over is. Ik heb ook wel eens gehoord over frontline. maar ik vind dat wel heel sterk spul hoor...

Gisteren niet gelukt, oppas heeft afgebeld, ze heeft buikgriep. Dus vandaag moet ik dan samen met Erwin aan de gang.

Maar wel raar eigenlijk, ik heb sinds een paar weken een heel droge huid op mijn voorhoofd. Je ziet er niets van, maar het voelt alsof het nodig gescrubd moet worden, wat ik gedaan heb, wat niet helpt. En sinds een week heb ik, ook onzichtbaar, een ruwe huid op mijn neusbotje. Ik dacht dat het door mijn bril kwam. Je ziet het allebei niet, maar je voelt het wel. Maar niet zoals bij de paarden, bultjes. Maar ineens vond ik het wel bizar, en zei iemand van jullie niet iets met besmettelijk ook voor mensen? Wat was dat nou ook alweer?
Dus ik ben mijn gezicht aan het ontsmetten met alcoholgel en daarna doe ik er olie op. Moet beide iedere vorm van beestjes doden.

Afijn, ik ga een filmpje maken. Tot later.

Moossie90

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 11:42

Ringworm is besmettelijk van dier op mens en andersom. Ringworm behandel je met Imaverol. Als ik het zo lees vermoed ik ringworm.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 12:00

Moossie90 schreef:
Ringworm is besmettelijk van dier op mens en andersom. Ringworm behandel je met Imaverol. Als ik het zo lees vermoed ik ringworm.

Dank je Moossie, daar heb ik indd op gezocht, maar zowel bij de paarden als bij mezelf lijkt het er (gelukkig) niet op. Misschien is het gewoon toeval.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 12:23

Bij onverklaarbare jeuk met schilfertjes/korstjes zou ik inderdaad ook eerst behandelen met imaverol. Niet zo heftig als sebacil maar wel mega effectief. Werkt ook tegen schimmels.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 13:36

JudithO schreef:
Bij onverklaarbare jeuk met schilfertjes/korstjes zou ik inderdaad ook eerst behandelen met imaverol. Niet zo heftig als sebacil maar wel mega effectief. Werkt ook tegen schimmels.

Klopt dat is ook de gang van zaken bij veterinaire praktijken. Zou ik ook doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 13:52

HI Juud en Kaat, ok, omdat het al meer geroepen is, ga ik dan eerst imaverol bestellen en dan pas wassen, Erwin al helemaal blij, joepie vandaag niet wassen. Mogelijk is de oppas dan weer beter tegen de tijd dat ik het heb. Het heet in frankrijk imaverAl maar het is ook voor schimmel en voor op de huid, dus het zal wel hetzelfde zijn toch?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 13:56

Even een aanvullend vraagje, ik heb wel diatomee-aarde in huis. Erop strooien heeft geen zin, dat heb ik een tijd geleden geprobeerd, waait eraf, valt eraf/eruit, dat was toen op de benen. Heeft dat nog zin als je dat natmaakt en daar de gezichten mee insmeert, als een soort maskertje?

EDIT, ik lees wel dat mensen dat zelf doen, maar dan niet als insecticide en inademen is fout en het mag niet in de ogen komen, dus dat doe ik maar niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 14:51

Ik kan niet meer wijzigen, sorry, weer een EDIT. Ik lees dat een flesje 100ml is. Dat los je op in 5L water en moet je iedere 3-4 dagen herhalen tot het over is. Stel dat ik met 1L alle blesjes kan deppen, dan kan ik er 5x mee doen. Ik kan ook een bidon van 1 liter kopen, dat is dan 200 euro. Per flesje kom ik niet onder de 22 euro. Zucht. Wat een gedoe. Een site meldde dat het winterschimmel is en je het ook onbehandeld kan laten, omdat het niet jeukt, want het gaat in het voorjaar weer weg. Ik begin maar met 1 flacon van 100ml.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:32

Ik voel je frustratie. Winterschimmel, nooit van gehoord. Maar Poupette heeft er wel jeuk aan toch?
100 ml moet je met alleen de koppies een heel eind mee kunnen komen. Wij hebben er destijds voor 3 jeukende manenkammen wel voldoende aan gehad (en nog een half flesje door kunnen geven aan een ander).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 17:45

JudithO schreef:
Ik voel je frustratie. Winterschimmel, nooit van gehoord. Maar Poupette heeft er wel jeuk aan toch?
100 ml moet je met alleen de koppies een heel eind mee kunnen komen. Wij hebben er destijds voor 3 jeukende manenkammen wel voldoende aan gehad (en nog een half flesje door kunnen geven aan een ander).

Ja erg gefrustreerd. Brrrrr. Afijn, ja Poupette jeukt wel, Quarbonne na cebacil een stuk minder, En de twee grote meiden jeuken niet daar waar ik de bultjes voel. Dus misschien is het wel een mix van (schurft)mijt, ringworm en aoutats die allemaal een feestje hebben.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:49

Monique, dat klopt met Imaverol. Je moet er wel op letten dat je het iedere keer vers aanmaakt, niet in één keer alles en dan en paar dagen alter weer dezelfde emmer gebruiken. Ik zou ook even de halsters en touwtjes ermee doen en je hoofdstel van Prisca schoonmaken met zadelzeep. Hier is voor zover ik weet Imaverol alleen nog via de DA te verkrijgen, ik weet niet of dat bij jullie ook zo is. Ik heb bij Elvee ooit ok een schimmeltje gehad, geen idee welke, maar dat reageerde ook goed op Imaverol. Wel had ik nog weer een ontsmettingsmiddel voor haar box en voerbak enzo, om ervoor te zorgen dat ze het via die weg weer zou krijgen. Bij Elvee zat het ook alleen op het hoofd en dat waren wat kale plekjes. En ander paard had het ook, waar ze mee buitenstond, die begon ermee. Die is niet behandeld en dat duurde iets langer, maar ook die raakte er weer vanaf.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 17:54

Jet schreef:
Monique, dat klopt met Imaverol. Je moet er wel op letten dat je het iedere keer vers aanmaakt, niet in één keer alles en dan en paar dagen alter weer dezelfde emmer gebruiken. Ik zou ook even de halsters en touwtjes ermee doen en je hoofdstel van Prisca schoonmaken met zadelzeep. Hier is voor zover ik weet Imaverol alleen nog via de DA te verkrijgen, ik weet niet of dat bij jullie ook zo is. Ik heb bij Elvee ooit ok een schimmeltje gehad, geen idee welke, maar dat reageerde ook goed op Imaverol. Wel had ik nog weer een ontsmettingsmiddel voor haar box en voerbak enzo, om ervoor te zorgen dat ze het via die weg weer zou krijgen. Bij Elvee zat het ook alleen op het hoofd en dat waren wat kale plekjes. En ander paard had het ook, waar ze mee buitenstond, die begon ermee. Die is niet behandeld en dat duurde iets langer, maar ook die raakte er weer vanaf.

Dank voor je tip, ja ik zal telkens vers aanmaken. En wil je niet zo verwarrend schrijven ;-) Ik heb bij Elvee ooit ok een schimmeltje gehad, geen idee welke, (Ik denk hoe kan ze nou niet weten hoe dat schimmeltje (paardje) heette, ahahahaha. Maar het klinkt precies als dat bij ons. En dat zou dan kloppen dat als je het niet behandeld het ook gewoon weer weggaat.

Ik heb 3 flesjes voor 73 euro weten te scoren, met een korting van 10% ook nog eens als nieuwe klant. En ja hier kun je het gewoon overal kopen. Ik las al zoekende dat ik ook wormspuiten bij de agradi kan kopen.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:59

Schimmels zijn wel erg hardnekkig, dus naast je paard, kan je het beste ook alle halsters, touwen, dekens, borstels etc schoonspoelen, en plekken waar ze vaak komen (zoals stal, eetbak, voerbak) ontsmetten/desinfecteren. Bij ringworm moet je ook goed opletten voor jezelf en je andere dieren, dat zet namelijk ook naar mensen en huisdieren over. De meeste huidschimmels doen dat trouwens wel, maar ringworm schijnt behoorlijk besmettelijk te zijn.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:03

Monique1963 schreef:
Jet schreef:

Dank voor je tip, ja ik zal telkens vers aanmaken. En wil je niet zo verwarrend schrijven ;-) Ik heb bij Elvee ooit ok een schimmeltje gehad, geen idee welke, (Ik denk hoe kan ze nou niet weten hoe dat schimmeltje (paardje) heette, ahahahaha. Maar het klinkt precies als dat bij ons. En dat zou dan kloppen dat als je het niet behandeld het ook gewoon weer weggaat.

Ik heb 3 flesjes voor 73 euro weten te scoren, met een korting van 10% ook nog eens als nieuwe klant. En ja hier kun je het gewoon overal kopen. Ik las al zoekende dat ik ook wormspuiten bij de agradi kan kopen.

Dat laatste, dat is ook voor mij interessant. Dank voor de opmerking :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 18:10

goldyc schreef:
Schimmels zijn wel erg hardnekkig, dus naast je paard, kan je het beste ook alle halsters, touwen, dekens, borstels etc schoonspoelen, en plekken waar ze vaak komen (zoals stal, eetbak, voerbak) ontsmetten/desinfecteren. Bij ringworm moet je ook goed opletten voor jezelf en je andere dieren, dat zet namelijk ook naar mensen en huisdieren over. De meeste huidschimmels doen dat trouwens wel, maar ringworm schijnt behoorlijk besmettelijk te zijn.

Dank je Goldy, ja ik las het idd dat ze zo hardnekkig zijn. Balen. Het lastige is dat ik 12 hectare land heb. Ze lopen nu wisselend in stukken van een paar hectare. Daar staan bomen, palen, hekken, een waterput en schuilhutjes op, waar ze zich schuren. Daar is geen beginnen aan. Borstels, hoofdstellen, vliegenkappen en halsters geen punt, dat lukt wel uiteraard, voerbakken kan ik ook nog doen, drinkbakken ook, maar de rest. Het zijn allemaal oude planken en natuursteen met miljoenen mogelijkheden om te schuilen voor die stinkertjes. Geen beginnen aan.

Ik ga wel voor de voorwerpen een ander middel zoeken, want dat gaat wel erg in de prijzen lopen als ik daar ook de voorwerpen mee ga wassen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 18:16

@Juud ik zie nu dat je overal wormspuiten kan kopen. MIsschien zijn ze homeopatisch, maar ivermectine kreeg ik van de d.a.ook maar wel een tientje duurder! Snap er niets van. En het was niet agradi maar agridirect en dat zit in ie, geen idee welk land dat is, maar boeien. En ook wel franse tenten.
Hier wat linken:

https://www.agridirect.ie/product/embot ... VAQAvD_BwE

https://www.agridirect.ie/product/anime ... _MQAvD_BwE

https://www.fruugo.fr/merial-zimecterin ... wQAvD_BwE#

https://www.pharmacasse.fr/vermifuge/94 ... LYQAvD_BwE

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 20:21

Hier dan eindelijk het filmpje van vandaag. Van alles wat, Shadow ook weer even in beeld. Het is precies 2 jaar vandaag. En Callas piept weer eens lekker in haar frustratie dat het anders is dan zij verwacht had. De andere 3 gaan meteen staan eten in het nieuwe land, maar zij gaat alles verkennen, rondlopen, nog even naar me terug komen. Heerlijk dier is het toch.

Afijn oordeel zelf, dit is de link: https://youtu.be/RbHvwB2YYaA

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:37

Yes, mijn zondag avond serie is weer online :))

Oh nee die jam :')

Die cactus planten ze in Curaçao bij andere bomen, plat net onder de grond, of gewoon erop, het planten van water (samen met andere dingen zoals dik gras) noemen ze het ook wel. Groeit vanzelf weer verder en ondertussen geeft het wat water aan de plant die er bij staat, de cactus neemt ook water op uit de lucht. Je zou het voor de gein kunnen planten bij de bomen die je verplaatst hebt. Leuk experiment.

Maar mens, wat is het warm bij jullie zeg. Hier 22 ofzo, ook al zo warm maar gelukkig geen 32...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:40

Voor wormenspuiten heb je over het algemeen wel een recept van een dierenarts nodig, geen idee of dat in Frankrijk ook zo is.
Ik heb eventueel wel nog wormenspuiten te koop, heb teveel gekocht. En ook nog andere medicatie voor hoesten/luchtwegen en een pot gluco balance.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:56

Storm hadden we hier ook, alleen is het hier maar rond de 20 graden.
Wij hadden in Nederland ook bruin schriklint, zag je inderdaad bijna niet. En hier hebben we bruin schrikkoord in de wei aan huis.
Gaat dat lint niet heel snel kapot door de wind? In Nederland hadden we heel duur lint van Gallagher, dat was na iets van 2 jaar al kapot. Heb nu alleen nog koord.

JudithO

Neeeee die jam!!
Hopelijk was het een beetje eenvoudig schoon te krijgen.

Heerlijk filmpje, echt super plekje hebben jullie hoor.
En zag ik het goed, liep Yoda los? Of was het lijntje gewoon net als je bruine schriklint, onzichtbaar?

-Namiro-

Oh heerlijk filmpje weer! :D
Wat wordt het mooi! _/-\o_

Succes met schoonmaken!! :')

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 21:45

Succes met schoonmaken... ik durf er geld op in te zetten dat t lekke potje aan de linkerkant staat :+

Maar wat een storm zeg. En dan geen wolkje aan de lucht... bizar. Paardjes weer blij iig op hun nieuwe stukje!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 23:15

Prairy schreef:
Yes, mijn zondag avond serie is weer online :))

Oh nee die jam :')

Die cactus planten ze in Curaçao bij andere bomen, plat net onder de grond, of gewoon erop, het planten van water (samen met andere dingen zoals dik gras) noemen ze het ook wel. Groeit vanzelf weer verder en ondertussen geeft het wat water aan de plant die er bij staat, de cactus neemt ook water op uit de lucht. Je zou het voor de gein kunnen planten bij de bomen die je verplaatst hebt. Leuk experiment.

Maar mens, wat is het warm bij jullie zeg. Hier 22 ofzo, ook al zo warm maar gelukkig geen 32...

Haha, de zondagavondserie. Waarom niet? Deze cactussen zijn afstammelingen van onze rondreis door Andorra Spanje en Portugal. We hebben in 2010 2 maanden rondgetrokken. Daar liggen de vijgcactusbladeren gewoon langs de zijkanten van de weg als onkruid voor het oprapen. We hebben toen wat bladen meegenomen, eentje was een kilo zwaar! En de twee cactussen die we nu nog hebben zijn daar baby's van. Affijn, achterkleinkinderen denk ik, want ze hebben heel wat meegemaakt en idd zetten we iedere keer de baby's weer in de grond. Komt goed.

En 22 graden is het nu. As we speak. Ik heb net een filmpje in het pikkendonker van de thermometer gemaakt. Dus om 23u 's avonds...

Tinka schreef:
Voor wormenspuiten heb je over het algemeen wel een recept van een dierenarts nodig, geen idee of dat in Frankrijk ook zo is.
Ik heb eventueel wel nog wormenspuiten te koop, heb teveel gekocht. En ook nog andere medicatie voor hoesten/luchtwegen en een pot gluco balance.

De linken die ik neerzette, dat kun je gewoon via internet kopen denk ik. Het zijn gewone winkels, zou raar zijn als je daar online een recept vd d.a. moest overleggen? Maar ik heb wel belangstelling voor je wormspuiten eventueel. Kun je me een pb sturen met wat je ervoor wilt enzo?

Tinka schreef:
Storm hadden we hier ook, alleen is het hier maar rond de 20 graden.
Wij hadden in Nederland ook bruin schriklint, zag je inderdaad bijna niet. En hier hebben we bruin schrikkoord in de wei aan huis.
Gaat dat lint niet heel snel kapot door de wind? In Nederland hadden we heel duur lint van Gallagher, dat was na iets van 2 jaar al kapot. Heb nu alleen nog koord.

Jullie zaten dichter bij de stormwarnings. Er waren 12 departementen op rood. Wij zaten niet eens in het geel. Geen schade?
Ik hoop niet dat het schriklint kapotwaait. We hebben een heel stevige versie en we hebben slappere versies. De tijd moet het leren. Als het kapotgaat gaan we ook over op koord. Draad vind ik niets.

JudithO schreef:
Neeeee die jam!!
Hopelijk was het een beetje eenvoudig schoon te krijgen.

Heerlijk filmpje, echt super plekje hebben jullie hoor.
En zag ik het goed, liep Yoda los? Of was het lijntje gewoon net als je bruine schriklint, onzichtbaar?

Yoda kan een beetje los als we haar kunnen blijven zien. Zodra ze denk dat we niet kijken gaat ze zoeken naar eten. Waar ze nu heenliep is een perenboom en die laat nog steeds af en toe ee peerjte vallen.

-Namiro- schreef:
Oh heerlijk filmpje weer! :D
Wat wordt het mooi! _/-\o_

Succes met schoonmaken!! :')

Ik moet het morgen gaan doen. Stel het al 2 dagen uit. Heb er zo geen zin in. Heb er doekjes onder gelegd, maar de hele koelkast moet leeg. beuh.

Muga schreef:
Succes met schoonmaken... ik durf er geld op in te zetten dat t lekke potje aan de linkerkant staat :+

Maar wat een storm zeg. En dan geen wolkje aan de lucht... bizar. Paardjes weer blij iig op hun nieuwe stukje!

Ja bizar ik kon zelfs mijn ogen nauwelijks openkrijgen zo stormde het! En idd blauwe lucht en zo warm. Heb ik nog nooit meegemaakt.
Paardjes zeker blij. Ze zijn erg lief de laatste dagen. Ondanks de storm. Ik denk wel dat Prisca een goede invloed heeft op Callas, want normaal met dit weer zou Callas lopen te deinzen, stuiteren en verschieten. Ze loopt nu zo braaf mee!

Afijn, leuk dat jullie weer gereageerd hebben, ik ga onder zeil.