Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarrieLeen schreef:https://www.destentor.nl/home/het-ene-l ... gle.com%2F
Interessant artikel in de Stentor vandaag. Overal verdeeldheid over de wolf.
knollentuin schreef:https://www.facebook.com/share/r/SBq7pZFXyhz7Dfvb/
Is deze hier al gedeeld, dit is in roemenie, ook geen ok ontwikkeling denk ik want t lijkt me dat ze daar plek zat hebben
Kaja schreef:Het is het één of het ander voor de overheid. Of je wilt dergelijke gebieden laten begrazen door schapen omdat dit ecologisch verantwoord is en je weert de wolf. Óf je stopt met het laten begrazen door schapen en laat de wolf haar gang gaan. Je kunt niet van beide walletjes eten, want de wolf is straks in de meerderheid en dat komt de schaapsherder duur te staan. Je kunt in mijn ogen pertinent geen vrije inzet van KBH inzetten om schapen te beschermen tegen de wolf.
Popstra schreef:sterregoud schreef:
Dan heb je ze achter hekken te zetten. Je kan niet voorbijgangers op een levensgevaarlijk ontmoeting trakteren.
Ik denk dat jij een beetje voorbij gaat aan het nut van een schaaps kudde te laten grazen op dit soort natuur gebieden.
En hoe zie je dat voor je? Moet de hoeder een hekwerk mee op zijn rug nemen de ganse dag hij tientallen kilometers loopt met zijn dieren!?
Sanet schreef:knollentuin schreef:https://www.facebook.com/share/r/SBq7pZFXyhz7Dfvb/
Is deze hier al gedeeld, dit is in roemenie, ook geen ok ontwikkeling denk ik want t lijkt me dat ze daar plek zat hebben
Ik kom elke keer bij een andere reel uit, voor mij werkt deze link dus helaas niet.
Popstra schreef:sterregoud schreef:
Dan heb je ze achter hekken te zetten. Je kan niet voorbijgangers op een levensgevaarlijk ontmoeting trakteren.
Ik denk dat jij een beetje voorbij gaat aan het nut van een schaaps kudde te laten grazen op dit soort natuur gebieden.
En hoe zie je dat voor je? Moet de hoeder een hekwerk mee op zijn rug nemen de ganse dag hij tientallen kilometers loopt met zijn dieren!?
Sanet schreef:knollentuin schreef:https://www.facebook.com/share/r/SBq7pZFXyhz7Dfvb/
Ik kom elke keer bij een andere reel uit, voor mij werkt deze link dus helaas niet.
Citaat:7 juni 2024
Tijd: 13.50 uur
Wolf gespot ad Menneweg in Smilde. Eén huis na het melkveebedrijf, daar stak hij over.
Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS. Bellen heeft geen zin.
Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!
rien10 schreef:Popstra, ik denk niet dat Sterregoud zozeer "voorbij gaat" aan het nut van zo'n grazende schaapskudde, als wel het totaal niet inzien hoe een heidei-schapen-(niet)wolven-systeem werkt. Veel mensen zien alleen de mooie wolf. Of het mooie Drents Heideschaap. Of de Heide. Maar dat een en ander met elkaar in verbinding staat, sterker nog, de heide is afhankelijk van begrazing gaat aan veel mensen voorbij. Wellicht ook aan Sterregoud.
@ Sterregoud; een rondlopende kudde kan je niet laten bewaken door honden die achter een hek zitten. Schapen lopen door, hekken lopen niet mee. Bovendien dienen KBH en schapen bijeen te lopen voor een goede bewaking, niet gescheiden zijn door een hek. (Wolf valt schaap aan, hond wil er bij, kan niet, zit namelijk achter een hek).
Popstra schreef:Ik vind het toelaatbaar ja. Helemaal als je na gaat elke idioot die voor de komst vd wolf is overal hard loopt te roepen dat houders van vee maar KBH honden moeten aan schaffen anders is het gewoon lekker eigen schuld dikke bult!
Nu doet iemand het gaat men moord en brand schreeuwen over onkunde en wat niet nog meer! Want ja dat is ook zo opvallend hoe veel men in ene verstand van kbh denken te hebben. Hoe zij opgevoed moeten zijn en hoe zij maar gehouden moeten worden.
Ik lag me kapot ja.
dierenfan schreef:Ik heb er zelf 1 gehad. 1 is geen hele populatie maar ik weet waar ik over spreek. Het was een goedzak eerste klas maar dacht hij onraad te voelen dan ging hij door het vuur!! De reden dat hij nooit los mocht lopen. Hij maakte namelijk zelfstandig keuzes en vroeg niet of wij het daarmee eens waren. Was vriendelijk tegen iedereen die hij geen bedreiging vond. Vond hij jou fout dan had je een probleem.
Degene die hier echt niet weet wat hij/zij zegt ben jij Popstra!! Het slaat echt helemaal nergens op! Dit is geen oplossing die werkbaar en verantwoord is. Geen juiste optie. Wil je kudde bewakingshonden in Nederland laten werken dan moet dat binnen omheining, op eigen terrein maar absoluut niet zoals in het filmpje gedaan is!