Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 10:02

ikke schreef:
Elisa2 schreef:
In de paardenwereld werkt dat wel zo hoor, daarom zijn paarden die aangetoond uitgebracht zijn op een bepaald niveau vaak ook wat duurder.

Een niet zadelmak of heel groen paard is daarom juist vaak wat goedkoper en boven een bepaalde leeftijd en geen niveau is daarom ook weer minder waard.

Ik weet heus wel hoe het werkt, maar het is niet zo dat de waarde van een paard een directe representatie is van de hoeveelheid werk die erin gestopt is.

Dat is wel wat sommigen hier proberen overeind te houden, maar zo werkt het niet.

Zelfde als met het gemiddelde huis; je kunt uitbouwen, een nieuwe keuken erin stoppen en een dakkapel. Maar helaas krijg je de helft maar terug in je verkoopprijs. Of je moet veel geluk hebben met overbiedingen of een hele positieve markt. Met paarden net zo. Sommige hebben geluk met dat ene veulen wat uitgroeit tot een topper en voor een veelvoudig bedrag verkocht wordt, of een jonkie welke ze in korte tijd correct optrainen tot niveau en eraan verdienen. Maar de gemiddelde amateur zal er nooit rijk van worden. Als ik alle uren moet optellen aan training, zorg etc, dan haal ik dat er echt niet uit.

Maar uiteindelijk betaal je als koper altijd meer voor een fijne 6 jarige die een Z proef loopt en een wissel springt, dan een 6 jarige die 3 jaar rondgesloft heeft bij een recreatieruiter. Al kunnen die paarden net zoveel talent hebben. Voor de koper met het goede oog en de skills juist tof als je zo’n dier vindt en er een stuk minder voor betaald en ze vervolgens binnen een jaar optraint naar niveau.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 10:26

ikke schreef:
Elisa2 schreef:
In de paardenwereld werkt dat wel zo hoor, daarom zijn paarden die aangetoond uitgebracht zijn op een bepaald niveau vaak ook wat duurder.

Een niet zadelmak of heel groen paard is daarom juist vaak wat goedkoper en boven een bepaalde leeftijd en geen niveau is daarom ook weer minder waard.

Ik weet heus wel hoe het werkt, maar het is niet zo dat de waarde van een paard een directe representatie is van de hoeveelheid werk die erin gestopt is.

Dat is wel wat sommigen hier proberen overeind te houden, maar zo werkt het niet.

Zo werkt het wel, zolang het paard gezond blijft natuurlijk.

manic

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 10:37

Ik heb mijn groene 3 jarige inderdaad gekocht om economische redenen maar heb ook gewoon een spaarpotje voor haar staan om haar een maand of 3 aan en doorgereden te laten worden. Ik reken op een budget van zo een €3000 bovenop de aanschafprijs. Heb ze vroeger zelf van zadelmak af gereden maar weet dat ik zelf niet perse heel handig ben en aangezien ik zelf nu wat ouder ben heb ik liever dat iemand anders de basis er gewoon gelijk netjes op zet met een minimaal aantal vlieglessen van mijzelf.

In mijn zoektocht had ik wel echt het idee dat het verschil tussen 3 en groen en 3.5 en 3 maanden zadelmak zomaar het dubbele kan zijn in aanschafprijs.

Voor mij verder niet belangrijk want ik heb dit paard gekocht om de komende 20 jaar bij mij te blijven.

Overigens zat ik vroeger meer in de springers en daar is een talentvol paard uit laten brengen tot in het L waar die op kan gaan vallen in de ring echt wel de investering waard. Op bepaalde locaties zijn er altijd handelaren in het hogere segment die er naar vragen.

Met dressuur paarden duurt dat gewoon allemaal wat langer in mijn optiek en heb je die handelaren ook niet langs de ring staan.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:29

Ik wou juist heel bewust een jaarling. Ik wil hem helemaal zelf kunnen opleiden. Ik wil me niet meer af hoeven vragen wat er allemaal met een paard gebeurd is. Als het verprutst is heb ik dat zelf gedaan.

Ik vins de training vanaf de grond altijd leuker dan het rijden. ( clickertraining (
Dus het doet mij niks dat ik er nog jaren niet op kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:56

Wat veel mensen vergeten is dat er vanaf veulen tot 3 jaar een afbreukrisico is. Veel veulens halen de 3 jaar om allerlei redenen niet. Ziekte, ontwikkelen van botproblemen als ocd of cysten etc. In het eerste jaar gebeurt er al veel.
Maar in het 1e jaar onder belasting kan er ook nog heel wat gebeuren. Ik heb wel meegemaakt dat een 3 jarige op de keuringsfoto's helemaal schoon was en een jaar later een hoog spatrisico had.
Dit zijn ook allemaal factoren die meewegen in de prijs van een doorgereden paard.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:22

Babootje schreef:
Wat veel mensen vergeten is dat er vanaf veulen tot 3 jaar een afbreukrisico is. Veel veulens halen de 3 jaar om allerlei redenen niet. Ziekte, ontwikkelen van botproblemen als ocd of cysten etc. In het eerste jaar gebeurt er al veel.
Maar in het 1e jaar onder belasting kan er ook nog heel wat gebeuren. Ik heb wel meegemaakt dat een 3 jarige op de keuringsfoto's helemaal schoon was en een jaar later een hoog spatrisico had.
Dit zijn ook allemaal factoren die meewegen in de prijs van een doorgereden paard.

Ja of ze houden zichzelf niet heel. Om die reden wil ik ze ook niet meer jonger dan 2 jaar. Hoewel ik het wel erg leuk vind om ze zo jong te hebben al.

Ze kunnen zichzelf nog steeds bezeren ouder dan 2 natuurlijk. Maar statistisch gezien is de kans al wat kleiner

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:44

MyWishMax schreef:
Maar daarom is het ook logisch dat paarden die niet door getraind hoeven te worden of al ingereden zijn duurder zijn. Training is ook niet gratis en daar gaan mensen regelmatig de fout mee in.

Klopt, alleen was dat bij aankoop nog niet duidelijk :+
Maargoed gezien de aankoopprijs mee viel was het geen ramp gelukkig en met 2 maanden training zaten de knopjes er ook wel op gelukkig.

Paard kopen is hetzelfde als de loterij, je moet een beetje geluk hebben :')

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:47

Hebben jullie je paard verzekerd? Waarom wel/niet? Zit in twijfel of ik er goed aan doe om dat te doen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:49

Ligt er aan of je genoeg spaargeld hebt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:56

Nee niet verzekerd, t is mega duur en je zit weer aan allerlei voorwaarden vast. Mij niet gezien :+

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:57

Ik had mijn paard verzekerd, uiteindelijk heb ik wel een beetje profijt van gehad door allerlei medische kosten die ik (met moeite) terug kreeg.
Maar toen mijn paard was afgekeurd heeft het nog weken geduurd voordat het allemaal rond was.
Totaal alsnog 2x zoveel premie betaald als vergoeding ontvangen.

Het ergste vind ik het gedoe, je moet er constant achteraan. De kleine lettertjes ook goed lezen..
En op het laatst vond ik het verschrikkelijk, ik kon niet zelf beslissen over mijn paard. Achteraf gezien had ik haar al eerder moeten laten gaan en dan maar afzien van de uitkering bij overlijden.

Mijn nieuwe paardje heb ik niet verzekerd, ik heb een potje voor medische kosten en dit is mijn laatste paard, dus ik heb geen geld nodig voor een nieuwe.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:08

Ik heb het niet gedaan maar als ik toen wist wat ik achteraf weet had ik dat absoluut wel gedaan. Een volgende gaat ook de verzekering in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:11

Spoiler:
Ik heb ja gezegd tegen een paard := en daarna m'n ogen uit m'n kop gejankt omdat ik zo blij ben. :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:14

Lente schreef:
Spoiler:
Ik heb ja gezegd tegen een paard := en daarna m'n ogen uit m'n kop gejankt omdat ik zo blij ben. :')

*\o/* *\o/*
Dat ging snel :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:24

Ja dat was wat sneller dan gepland _O-

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:37

Gefeliciteerd!!! *\o/* *\o/*

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:38

Gefeliciteerd

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:53

Gefeliciteerd

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:53

Woehoee gefeliciteerd !

Ja ik had mijn vorige paard bij equipe in de verzekering. Gevoelsmatig mocht ze plotseling wegvallen heb ik in ieder geval weer een startbedrag.

Ik ben nu weer op zoek en ga eerst wel weer verzekeren. Ziektekosten ook. Tot ik zelf weer een flinke spaarpot heb dan zet ik dat stop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:59

Dank jullie wel :):)

Duurt nog wel een tijdje voor ze deze kant op komt. Mag sowieso nog een tijdje baby zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 23:00

Marus schreef:
Woehoee gefeliciteerd !

Ja ik had mijn vorige paard bij equipe in de verzekering. Gevoelsmatig mocht ze plotseling wegvallen heb ik in ieder geval weer een startbedrag.

Ik ben nu weer op zoek en ga eerst wel weer verzekeren. Ziektekosten ook. Tot ik zelf weer een flinke spaarpot heb dan zet ik dat stop.

Reken even goed uit hoeveel je per jaar betaald en wat je daarvoor terug krijgt.

Niet schrikken als je na vier jaar meer betaald hebt dan je ooit terug krijgt.....

@Lente: gefeliciteerd! Foto?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 23:02

Gefeliciteerd Lente!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 23:06

@Ikke ik heb je een PB gestuurd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 23:09

Gefeliciteerd Lente

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 23:34

lente: gefeliciteerd
Niks verzekerd, en eigenlijk zijn al onze paarden op barney na als projectje bij ons gekomen en dat was op mijn 17e omdat ik geen geld had, en op mijn 40 e gewoon omdat ze op mijn pad komen, en ik een klik voel om het samen aan te gaan. En inmiddels rijd ik helaas nog zelf minimaal, het mensen helpen in hun reis om een paard lekker in zijn vel te krijgen vind ik tof..
toevallig vandaag nog een jaaroverzichtje gemaakt van 1 van een ( import) volbloed. ( lesklant/ vriendin)
Dag 1 :( aug 2022)

Afbeelding

Vandaag:(3sepr 2023)

Afbeelding

maar helaas ook vaak door weinig geld, weinig les, geen hulp, bij de verkeerde mensen.. waardoor het voor beide partijen niet leuk is. Terwijl juist zo’n opknapper het eerste jaar meer geld kost.