ikke schreef:Elisa2 schreef:In de paardenwereld werkt dat wel zo hoor, daarom zijn paarden die aangetoond uitgebracht zijn op een bepaald niveau vaak ook wat duurder.
Een niet zadelmak of heel groen paard is daarom juist vaak wat goedkoper en boven een bepaalde leeftijd en geen niveau is daarom ook weer minder waard.
Ik weet heus wel hoe het werkt, maar het is niet zo dat de waarde van een paard een directe representatie is van de hoeveelheid werk die erin gestopt is.
Dat is wel wat sommigen hier proberen overeind te houden, maar zo werkt het niet.
Zelfde als met het gemiddelde huis; je kunt uitbouwen, een nieuwe keuken erin stoppen en een dakkapel. Maar helaas krijg je de helft maar terug in je verkoopprijs. Of je moet veel geluk hebben met overbiedingen of een hele positieve markt. Met paarden net zo. Sommige hebben geluk met dat ene veulen wat uitgroeit tot een topper en voor een veelvoudig bedrag verkocht wordt, of een jonkie welke ze in korte tijd correct optrainen tot niveau en eraan verdienen. Maar de gemiddelde amateur zal er nooit rijk van worden. Als ik alle uren moet optellen aan training, zorg etc, dan haal ik dat er echt niet uit.
Maar uiteindelijk betaal je als koper altijd meer voor een fijne 6 jarige die een Z proef loopt en een wissel springt, dan een 6 jarige die 3 jaar rondgesloft heeft bij een recreatieruiter. Al kunnen die paarden net zoveel talent hebben. Voor de koper met het goede oog en de skills juist tof als je zo’n dier vindt en er een stuk minder voor betaald en ze vervolgens binnen een jaar optraint naar niveau.