[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:28

Gezicht vind ik wel een typische plek voor schimmel, maar het kan opzich vanalles zijn..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 16:33

Sintara schreef:
Gezicht vind ik wel een typische plek voor schimmel, maar het kan opzich vanalles zijn..

Wat voor schimmel zou je aan denken?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:19

Hahaah ja ik ben een soort magier die zonder zelfs maar een foto te zien precies de diagnose kan stellen :+

Maar heb je misschien een foto? Als het een schimmel is, is het elke 3 of 4 dagen álles wassen met imaverol (of hoe je dat ook schrijft). Enn oppassen dat je het zelf niet krijgt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 17:53

Het zit onder de gezichtsharen, dus je ziet het niet, ik voel het alleen. Bij Poupette zit het wel op haar onbehaarde neus. Ik zal eens kijken of ik er een foto van kan nemen. Het is geen ringworm in ieder geval. Ik heb dit artikel gevonden over schimmels, https://www.paardenarts.nl/kennisbank/huidschimmels/ maar ik zie geen kale plekken, behalve bij Poupette die haar haartjes eraf gejeukt heeft.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 18:15

Ik zie het jeuken en dan kale plekjes krijgen ook weleens bij Charly Boy. Het is altijd een bepaalde tijd van het jaar bij het veranderen van het seizoen.
Bij Charly is het altijd na de winter, dan is het weer warmer en zit hij nog in zijn wintervacht die dan loslaat en die haartjes geven hem jeuk.
Het zou ook de overgang van zomervacht naar wintervacht kunnen zijn want ook dan komt het voor dat paarden verharen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 18:28

fardoe schreef:
Ik zie het jeuken en dan kale plekjes krijgen ook weleens bij Charly Boy. Het is altijd een bepaalde tijd van het jaar bij het veranderen van het seizoen.
Bij Charly is het altijd na de winter, dan is het weer warmer en zit hij nog in zijn wintervacht die dan loslaat en die haartjes geven hem jeuk.
Het zou ook de overgang van zomervacht naar wintervacht kunnen zijn want ook dan komt het voor dat paarden verharen.

Het is niet zozeer kaal. Of eigenlijk helemaal niet, alleen bij Poupette die eraan schuurt. Ik voel het als ik hun gezicht aai en ik kan korstjes/bultjes wat het dan ook is, wegkrabben als ik dat zou willen, maar dat doe ik niet. Omdat het niet kaal is, kan ik eigenlijk niet op internet vinden wat het dan wel zou zijn. Wat ik opvallend vind is dat het bij allevier in het gezicht is. Nergens anders op het lijf.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:01

Komt het niet door aoutas?
Schimmel jeukt meestal niet en geeft kale plekken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 20:14

Tinka schreef:
Komt het niet door aoutas?
Schimmel jeukt meestal niet en geeft kale plekken.

aha, nee dan is het beslist geen schimmel.

Aoutats, zou kunnen. Wij hebben er zelf dit jaar bijna geen last van gehad. En de laatste weken niet meer. Maar als jij richting aoutats denkt, zou dat kunnen aansluiten bij mijn vreemde vermoeden dat het toch nog luizen (of mijten) zijn, die (omdat ik de gezichten niet gedaan had) naar de gezichten zijn gevlucht toen ik ze helemaal gewassen heb, behalve de gezichten dan. Of eerder, omdat ik het lichaam helemaal behandeld heb, tot 3e oor zeg maar, gaan luizen daar niet zitten voor een tijd. Maar er zijn natuurlijk overal luizen hier en dat is niet te behandelen/bestrijden, dus nu kan ik me voorstellen dat die luizen dan een nieuwe plek kiezen en dat is dan het gezicht dat niet behandeld was. En dat jeukt als de hel natuurlijk. Dus ik denk dat ik morgen eerst maar eens alle gezichten ga wassen met cebacil.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:36

Prachtig filmpje! Die hekken zijn echt waanzinnig mooi. Wat geeft dat ineens een af-beeld, toch? Echt heel gaaf.
Fijn ook dat de hoefsmid weer is geweest, ze kunnen er dus weer even tegenaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 12:05

Dank Judith, ja die hoek is ineens erg fraai en praktisch geworden. Hekken zijn 4m breed, dus we kunnen er met gemak ook met Pelle doorheen.

Morgen komt de paardenoppas helpen met de paarden hun gezichten te wassen. Erwin zag het niet zo zitten te helpen en ik zag het niet zitten alleen te doen. Ik ga ze in ieder geval IN hun box hun gezichten wassen, op de poetsplaats zijn ze veel beweeglijker en ik kan dan ook wat in de voerbakken doen wat ze een beetje bezig houdt.

Ze staan nu met zijn allen op het platste deel van het schuine land. Ik zit natuurlijk met Callas in mijn maag, want ze doet het het beste op zo plat mogelijk terrein. Het is een weiland op een noordhelling dus het is lekker groen, relatief veel gras en ik wil de andere weilanden waar ze vrijelijk inkonden, totdat de hekken dan nu dus geplaatst zijn, rust geven. Niet alleen qua groeien maar ook qua mest en wormen. Het is nog niet ideaal zoals we 100% willen, dat kan pas als die 300 palen zijn gearriveerd, maar de logistieke uitdaging van hoe we waar de paarden krijgen, begint nu vorm aan te nemen. Ze kunnen niet te lang op dat grasrijke land, dus over een paar uur gaan ze weer naar een tussenstuk met minder gras en vannacht laat ik ze dan denk ik in het rijveld daar staat ook weer gras. Het is te warm nog steeds om ze op stal te zetten en er komt nog 2 weken zomers weer aan zonder regen. Hoest mogelijk, dan zitten we straks in november met 20-25 graden? Afijn, qua gras is het een beetje schipperen, maar als alles echt af is, dan wordt het heel fijn voor ze. Mijn uiteindelijke doel is dat ze gaan trekken van boven naar beneden en dan via het bos weer omhoog. Maar dat is nog heul erg ver weg.

Vanmorgen weer een uurtje met Prisca bezig geweest. Het rondje door dat valeitje nu de andere kant op gereden, een lekker lang stuk gedraafd, veel gestapt, gestopt, gegraasd. Met stappen heb ik me dit keer geconcentreerd om als haar oren naar voren bleven bij iets wat ze lang interessant vond, haar te verleiden naar mij te luisteren. Soms met teugelhulp erbijen ik vond dat goed geslaagd. Onderweg een keer aangesingeld, dat vind ik een drama en dat lukt me minder goed dan ik wil, maar goed, ik kreeg het toch een gaatje strakker. Toen een stukje over de weg waar ik een praatje heb gemaakt met mensen uit het dorp, over de weg gedraafd, op onze weg weer laten grazen, een rammelende vrachtwagen bekeken, nog meer grazen, een halve km gegaloppeerd.

Toen naar huis gestapt. Dát was de uitdaging van de dag. Prisca is dan erg opgefokt want galopperen is erg leuk en rustig met wat langere teugel naar huis stappen, neuh, liefst galoppeert ze gewoon helemaal naar huis. Dus iedere keer als ze wilde gaan draven, nee. Op zit terugrijden, kwam niet over, stem ook weinig, dus dan toch met teugelhulpen en dat is verder prima, maar ik wil ernaar streven om met een lange teugel te kunnen uitstappen. Toen ze het toegangshek in de gaten had, werd het beter, ze verwachtte nu wel dat we echt naar huis zouden gaan en dat was ook zo uiteraard.

Op het erf was ze erna stout. Ze moet dan netjes blijven staan tot ik wat dingen open heb gemaakt, schrikdraadspanning eraf heb gehaald, van die dingen, maar ze had erge honger en wilde niet HO blijven. Stout meisje! Dus ik ben het gaan oefenen, met haar los op het platform te zetten en dan weg te lopen en haar te begluren. Gaan lopen, boze stem nee. Maakte geen indruk, boos aan komen lopen wel. En na een paar keer bleef ze dan wel stil staan en kwam ik terug met een koekje. Dit zal ik qua tijdslengte gaan uitbreiden. En zo rommelen we lekker verder. Fijn weekend allemaal!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:24

Die korstjes op de neus hebben mijn paarden ook trouwens, niet heel erg en jeukt ook maar een beetje. Ik denk van prikstruiken en misschien ook wel aoutas.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 14:42

Tinka schreef:
Die korstjes op de neus hebben mijn paarden ook trouwens, niet heel erg en jeukt ook maar een beetje. Ik denk van prikstruiken en misschien ook wel aoutas.

op de neus, zeg maar onbehaarde huid, daar hebben die van mij ook kleine wondjes soms, maar dat wijt ik aan het hooinet of idd prikstruiken. De korstjes die ik bedoel zitten echt op hun gezicht onder het haar. Je ziet er niets van, je voelt het alleen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:47

Op hun gezicht ook wel een paar, denk ook door teken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 14:50

Teken heb ik hier niet gezien dit jaar. Was ik wel blij mee :-) Ik vermoed dat het mijten of luizen zijn, nav wat jij zei over aoutats.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:49

Wij hebben de hele zomer geen teken gezien, denk door de warmte en droogte, maar nu zijn ze er weer volop helaas.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 17:33

Tinka schreef:
Wij hebben de hele zomer geen teken gezien, denk door de warmte en droogte, maar nu zijn ze er weer volop helaas.

Aha dank voor de waarschuwing, dan ga ik weer opletten. Denkook idd door de hitte, te heet, dat ze er weinig waren, hadden we ook met aoutats en eigenlijk alle insecten, ook bijna geen wespen en jammer ook geen bijen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:56

Monique1963 schreef:
Teken heb ik hier niet gezien dit jaar. Was ik wel blij mee :-) Ik vermoed dat het mijten of luizen zijn, nav wat jij zei over aoutats.

Mijten en luizen zitten op andere, meer dichtbehaarde plekken op het lijf. Ik zou erg uitkijken met sebacil oid in de buurt van de ogen en slijmvliezen.
Ik zou het niet toepassen op het gezicht..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 17:59

senna21 schreef:
Monique1963 schreef:

Mijten en luizen zitten op andere, meer dichtbehaarde plekken op het lijf. Ik zou erg uitkijken met sebacil oid in de buurt van de ogen en slijmvliezen.
Ik zou het niet toepassen op het gezicht..

wat zou jij gebruiken?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:27

Misschien een afkrabsel maken en naar de DA brengen? Is dat een mogelijkheid?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 00:57

Ik zou voorlopig alleen honingzalf of vaseline gebruiken, en het nog even aanzien.
Het lijkt me aannemelijk dat het door insecten of een plant wordt veroorzaakt. Is er lang gras of een boom/struik waarvan ze kunnen eten?
Het lijkt me geen typisch beeld voor een schimmel of luizen o.i.d.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:50

Mijn paarden hebben ook voelbare bultjes op hun hoofd en benen, bij hun komt het inderdaad door iets dat in het hoge gras zit waar ze langs lopen en met hun hoofd langs gaan tijdens het grazen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 08:52

fardoe schreef:
Mijn paarden hebben ook voelbare bultjes op hun hoofd en benen, bij hun komt het inderdaad door iets dat in het hoge gras zit waar ze langs lopen en met hun hoofd langs gaan tijdens het grazen.

Hebben ze er ook jeuk aan?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 08:55

senna21 schreef:
Ik zou voorlopig alleen honingzalf of vaseline gebruiken, en het nog even aanzien.
Het lijkt me aannemelijk dat het door insecten of een plant wordt veroorzaakt. Is er lang gras of een boom/struik waarvan ze kunnen eten?
Het lijkt me geen typisch beeld voor een schimmel of luizen o.i.d.

Waar ze de laatste 3 maanden hebben gelopen is het zo kort als een golfveld. Dus planten niet, maar ik vermoed toch insecten en dan in de vorm van mijten of luizen of aoutats mogelijk. Zalven hebben op dit moment denk ik geen zin, want het is niet open. Het zijn ook geen wondjes met korstjes. Wel als ik de korstjes eraf krab dan zal er een wondje zijn. Maar ik bedoel te zeggen, het voelt onregelmatig. Misschien toch aoutats, want die graven zich in in de huid.

balance schreef:
Misschien een afkrabsel maken en naar de DA brengen? Is dat een mogelijkheid?

Ik zou dan de d.a. laten komen. Dat ga ik zeker doen als de jeuk niet weggaat.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:40

Je kan ook het hoofd insprayen met frontline, daar gaan aoutas wel dood van.
Is in Europa alleen voor honden en katten maar in bv de USA wordt het ook veel bij paarden gebruikt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 09:42

Tinka schreef:
Je kan ook het hoofd insprayen met frontline, daar gaan aoutas wel dood van.
Is in Europa alleen voor honden en katten maar in bv de USA wordt het ook veel bij paarden gebruikt.

Dat heb ik in mijn topic idd ook wel eens gelezen, dank voor de tip. Ik ga het eerst met cebacil doen, voorzichtig deppen met een sponsje. Vanmiddag komt er hulp.